Noteikumu projekts

24-TA-317
Metodiskās vadības institūcijas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Ārstniecības likuma 9.panta sesto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kritērijus un kārtību, kādā ārstniecības iestādei vai tās struktūrvienībai (turpmāk - ārstniecības iestāde), vai augstākās izglītības iestādei tiek piešķirts metodiskās vadības institūcijas statuss konkrētā veselības aprūpes jomā (turpmāk – metodiskās vadības institūcija);
1.2.
metodiskās vadības institūcijas tiesības un pienākumus;
1.3.
noteikumus publisku līdzekļu ieguldīšanai metodiskās vadības institūcijā.
II.Metodiskās vadības institūcijas statusa piešķiršanas kritēriji un kārtība
2.
Ārstniecības iestādei piešķir metodiskās vadības institūcijas statusu, ja tā atbilst šādiem kritērijiem:
2.1.
ārstniecības iestāde ir iekļauta ārstniecības iestāžu reģistrā;
2.2.
ārstniecības iestāde ir V līmeņa ārstniecības vai V līmeņa specializētā ārstniecības iestāde;
2.3.
ārstniecības iestāde ir publiskas personas kapitālsabiedrība, kur Veselības ministrija (turpmāk – ministrija) ir valsts kapitāla daļu turētāja;
2.4.
ārstniecības iestādei ir ne mazāk kā desmit gadu klīniskā darba pieredze vienā vai vairākās metodiskās vadības institūcijas jomās, tai skaitā visās metodiskās vadības institūcijas jomā iekļautajās specialitātēs vai ārstniecības iestādei ir spēkā esošs sadarbības līgums ar ārstniecības iestādi, kas atbilst šajā apakšpunktā noteiktajām prasībām;
2.5.
ārstniecības iestāde piedalās pirmsdiploma un rezidentūras studiju īstenošanā, nodrošina tālākizglītību un profesionālo pilnveidi, kā arī veicina zināšanu pārnesi metodiskās vadības institūcijas jomā;
2.6.
ārstniecības iestāde piedalās projektos, pētījumos, sadarbības tīklos atbilstoši metodiskās vadības institūcijas jomai;
2.7.
ārstniecības iestādei metodiskās vadības institūcijas jomā ir pieredze klīniskajos un veselības aprūpes pētījumos un tā ir darba tiesiskajās attiecībās ar Latvijas Zinātnes padomes ekspertu (ekspertiem), vai ārstniecības iestāde sadarbojas ar augstākās izglītības iestādēm, nodrošinot klīnisko bāzi pētījumiem;
2.8.
ārstniecības iestādei metodiskās vadības institūcijas nozarē ir pieredze jaunu medicīnas aprūpes metožu, tehnoloģiju un pakalpojumu izveidē, ieviešanā validēšanā un pilnveidē.
3.
Metodiskās vadības institūcijas statusu var piešķirt publiskas personas kapitālsabiedrībai vai augstākās izglītības iestādei, lai nodrošinātu metodisko vadību ģimenes medicīnas jomā, ja tā atbilst šādiem kritērijiem:
3.1.
iestāde piedalās pirmsdiploma un rezidentūras studiju īstenošanā, nodrošina tālākizglītību un profesionālo pilnveidi, kā arī veicina zināšanu pārnesi ģimenes medicīnas jomā;
3.2.
iestādei ir pieredze klīniskajos un veselības aprūpes pētījumos ģimenes medicīnas jomā, tā ir darba tiesiskajās attiecībās ar Latvijas Zinātnes padomes ekspertu (ekspertiem);
3.3.
izglītības iestāde piedalās projektos, pētījumos, sadarbības tīklos ģimenes medicīnas jomā;
3.4.
iestādei ir pieredze jaunu medicīnas aprūpes metožu, tehnoloģiju un pakalpojumu izveidē, ieviešanā validēšanā un pilnveidē ģimenes medicīnas jomā.
4.
Ministrija izvērtē ārstniecības vai augstākās izglītības iestādes atbilstību šo noteikumu 2. vai 3. punktā minētajām prasībām un atbilstības gadījumā piešķir tai metodiskās vadības institūcijas statusu noteiktā medicīnas jomā.
5.
Informāciju par metodiskās vadības institūcijas statusa piešķiršanu 10 darba dienu laikā publicē Veselības ministrijas un attiecīgās ārstniecības vai izglītības  iestādes tīmekļvietnēs.
6.
Metodiskās vadības institūcija tai deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus veic ministrijas pakļautībā. Ministrijai ir tiesības metodiskās vadības institūcijai uzdot uzdevumus ārstniecības procesu kvalitātes pārraudzības, metodiskās vadības un citu metodiskās vadības institūcijas kompetences pasākumu izpildes nodrošināšanai.
7.
Ministrija var apturēt metodiskās vadības institūcijas darbību, ja tā neatbilst šo noteikumu 2. vai 3.punktā noteiktajām prasībām, vai neizpilda kādu no šo noteikumu 13. punktā minētajiem pienākumiem.
8.
Apturot metodiskās vadības institūcijas darbību, ministrija nosaka konkrētu termiņu konstatēto neatbilstību novēršanai.
9.
Lai atjaunotu metodiskās vadības institūcijas statusu, ārstniecības vai augstākās izglītības iestāde iesniedz ministrijā dokumentus, kas apliecina, ka šo noteikumu 7. punktā minētie trūkumi ir novērsti. Ministrija izvērtē iesniegtos dokumentus, novērtē iestādes atbilstību šo noteikumu 2. vai  3.punktā minētajam prasībām un atjauno apturēto metodiskās vadības institūcijas darbību.
10.
Ministrija var anulēt metodiskās vadības institūcijas statusu, ja ir vismaz viens no šādiem iemesliem un metodiskās vadības institūcija:
10.1.
lūgusi anulēt metodiskās vadības institūcijas statusu, norādot pamatojumu;
10.2.
šo noteikumu 8. punktā minētajā termiņā nav novērsusi trūkumus, kuru dēļ apturēta metodiskās vadības institūcijas darbība.
11.
Ministrija informāciju par metodiskās vadības institūcijas statusa anulēšanu publicē savā tīmekļvietnē.
III.Metodiskās vadības institūcijas tiesības un pienākumi
12.
Metodiskās vadības institūcijai atbilstoši piešķirtajai veselības aprūpes jomai ir tiesības:
12.1.
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izvērtēt un aktualizēt klīniskās vadlīnijas, klīniskos algoritmus un klīniskos ceļus metodiskās vadības institūcijas kompetences ietvaros;
12.2.
iegūt, apkopot un analizēt pacientu datus no ārstniecības iestādēm klīniskā audita un nāves cēloņu konfidenciālās analīzes veikšanai, kā arī, lai izvērtētu veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu ārstniecības iestādēs;
12.3.
pieprasīt un saņemt no valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī kapitālsabiedrībām, ārstu praksēm, biedrībām un nodibinājumiem tās darbībai nepieciešamo informāciju;
12.4.
izvērtēt noteiktai pacientu grupai sniegto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu ārstniecības iestādēs, tai skaitā izvērtēt ārstniecības procesa atbilstību klīniskajām vadlīnijām, klīniskajiem algoritmiem un klīniskajiem ceļiem, ārstniecībā izmantojamo metožu un zāļu lietošanas drošuma un ārstēšanas efektivitātes novērtējumam, kā arī analizēt medicīnisko ierīču nodrošinājumu, un sniegt priekšlikumus ārstniecības iestādei un ministrijai par nepieciešamajiem uzlabojumiem;
12.5.
sekmēt jaunu, progresīvu medicīniskās aprūpes metožu un tehnoloģiju pielietojuma ieviešanu, veicinot augstākās kvalitātes pacientu aprūpi, tajā skaitā prasmju pārnesi veselības aprūpes jomā nacionālā un starptautiskā līmenī;
12.6.
komplicētu jautājumu risināšanai, veicināt jomas ekspertu piesaisti multidisciplināros un starpslimnīcu konsīlijos, kā arī veicināt jomas ekspertu grupu izveidi, kas nodrošina dokumentēta viedokļa sniegšanu;
12.7.
sagatavot informatīvos materiālus par metodiskās vadības institūcijas kompetencē esošajiem jautājumiem;
12.8.
organizēt un vadīt seminārus un apmācības metodiskās vadības institūcijas kompetences ietvaros;
12.9.
piedalīties zinātniskos projektos un piesaistīt tiem nepieciešamo finansējumu;
12.10.
sadarboties ar presi un citiem masu informācijas līdzekļu pārstāvjiem.
13.
Metodiskās vadības institūcijai attiecīgajā veselības aprūpes jomā ir šādi pienākumi:
13.1.
nodrošināt sistemātisku ārstniecības procesu kvalitātes, tai skaitā pacientu drošības un pieredzes jautājumos, pārraudzību valstī, tai skaitā:
13.1.1.
sadarbībā ar Slimību profilakses un kontroles centru nodrošināt metodisko atbalstu un konsultācijas ārstniecības iestādēm ārstniecības kvalitātes un pacientu drošības jautājumos;
13.1.2.
izvērtēt un veicināt klīnisko vadlīniju, klīnisko algoritmu, klīnisko ceļu un standarta rīcības procedūru ieviešanu un aktualizēšanu ārstniecības iestādēs, kā arī sekmēt klīnisko datu aprites platformas ieviešanu;
13.1.3.
sniegt priekšlikumus Slimību profilakses un kontroles centram un Nacionālajam veselības dienestam par jomas pilnveidošanu, tai skaitā par metodiskā atbalsta sniegšanu ārstniecības iestādēm ārstniecības kvalitātes un pacientu drošības jautājumos, par veselības aprūpes rezultatīvo rādītāju un indikatoru klāstu ārstniecības iestāžu darbības un rezultātu analīzei, kā arī par izstrādājamo klīnisko vadlīniju sarakstu, spēkā esošajām klīniskajām vadlīnijām un to ieviešanas metodisko vadību;
13.1.4.
nodrošināt klīnisko auditu veikšanu;
13.1.5.
nodrošināt nāves cēloņu konfidenciālās analīzes veikšanu;
13.2.
izstrādāt vienotus profilakses, diagnostikas, ārstēšanas un tās pēctecības principus ārstniecības iestādēs, veicināt to ieviešanu, tai skaitā:
13.2.1.
definēt kvalitātes kritērijus cilvēkresursu un materiāltehniskajam nodrošinājumam, veicot datu atlasi un analīzi;
13.2.2.
identificēt veselības aprūpes jomai specifiskus kvalitātes kritērijus, tai skaitā rezultatīvos rādītājus, un nodrošināt kvalitātes kritēriju sistemātisku izvērtēšanu;
13.2.3.
veikt aktuālās situācijas analīzi, noskaidrot problēmjautājumus, sagatavot praksē balstītus secinājumus par profilakses, diagnostikas un ārstēšanas principiem, tos papildinot ar rekomendācijām, kas pamatojas uz pierādījumiem balstītas medicīnas principos;
13.2.4.
izveidot un atjaunot metodiskos standartus dažādām ārstēšanas programmām, ņemot vērā diagnostikas iespējas un pieejamos resursus;
13.2.5.
pārraudzīt veselības aprūpes pakalpojumu metodisko standartu ievērošanu;
13.2.6.
sniegt priekšlikumus Veselības inspekcijai jomas pilnveidošanai, tai skaitā par veselības aprūpes profesionālās un darbspējas ekspertīzes kvalitāti;
13.3.
konsultēt ministriju un citas veselības jomas institūcijas jautājumos, kas saistīti ar veselības aprūpes politikas plānošanu un pārraudzības sistēmas uzlabošanu, tai skaitā:
13.3.1.
plānot un sniegt priekšlikumus ministrijai par jomas attīstību gan īstermiņā, gan ilgtermiņā par nepieciešamo diagnostisko un ārstniecības metožu (medicīnisko tehnoloģiju) nodrošinājumu valstī;
13.3.2.
sniegt atbalstu un viedokli Zāļu valsts aģentūrai ar veselības aprūpes tehnoloģiju novērtēšanu saistītos jautājumos;
13.3.3.
izvērtēt un sniegt priekšlikumus ministrijai par attīstības plānošanas dokumentu un citu normatīvo aktu projektiem, tai skaitā prioritizēt un sniegt viedokli Nacionālajam veselības dienestam par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu pārrēķināto vai no jauna ieviesto tarifu ieviešanai;
13.4.
sniegt priekšlikumus par medicīniskās izglītības kvalitātes uzlabošanu, tai skaitā:
13.4.1.
priekšlikumus ministrijai par veselības nozares cilvēkresursu īstermiņa un ilgtermiņa attīstību un plānošanu;
13.4.2.
priekšlikumus ārstniecības iestādēm par klīniskās bāzes izmantošanu ārstniecības personu izglītībai un zināšanu pārnesei starp ārstniecības iestādēm, tai skaitā zināšanu pārnesi uz reģioniem;
13.5.
realizēt starpdisciplināru pieeju jomas attīstībā un nodrošināt starpnozaru sadarbības labās prakses paraugu pārņemšanu, veicinot izcilību;
13.6.
piedalīties procedūru izstrādē klīnisko datu ievākšanai, apkopošanai, uzglabāšanai un analīzei, tai skaitā, definējot iztrūkstošos un rekomendējot neievākt liekos veselības datus;
13.7.
sniegt rekomendācijas ministrijai un valsts institūcijām par reģistriem, klasifikatoriem un klasificēšanas sistēmām;
13.8.
līdzdarboties epidemioloģisko un klīnisko pētījumu veikšanā, tai skaitā akadēmisko, Valsts pētījumu un  fundamentālo pētījumu programmās, īstenojot padomdevēja funkciju;
13.9.
piedalīties nacionāla līmeņa veselības aprūpes jomas sadarbības tīklu izveidē un nodrošināt dalību Eiropas Savienības dalībvalstu veselības aprūpes sniedzēju un ekspertīzes centru kopīgi veidotajos Eiropas references tīklos;
13.10.
iesaistīties profesionālo jautājumu risināšanā sadarbībā ar Veselības ministriju, citām ārstniecības iestādēm, ārstniecības personu profesionālajām organizācijām, izglītības iestādēm, valsts un pašvaldības institūcijām, kā arī citu jomu ekspertiem, tai skaitā konsultējoties ar citu valstu ekspertiem un kompetenču centriem;
13.11.
nodrošināt veselības aprūpes jomas ekonomisko izvērtēšanu;
13.12.
sagatavot un katru gadu līdz 15. septembrim iesniegt ministrijā metodiskās vadības institūcijas prioritāri veicamos uzdevumus nākamajam gadam.
14.
Metodiskās vadības institūcija katru gadu sagatavo un līdz nākamā gada 1. jūlijam iesniedz izvērtēšanai ministrijā informāciju par šo noteikumu 13.punktā noteikto pienākumu izpildi iepriekšējā gadā, kā arī informāciju kas apliecina ārstniecības iestādes atbilstību šo noteikumu 2. vai 3. punktā minētajām prasībām. Pārskatu par iepriekšējā gada izpildi publicē ārstniecības vai augstākās izglītības iestādes tīmekļvietnē.
IV.Publisku līdzekļu ieguldīšana metodiskās vadības institūcijā
15.
Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests un ārstniecības vai augstākās izglītības iestāde slēdz līgumu par apmaksas kārtību metodiskās vadības nodrošināšanai attiecīgajā veselības aprūpes jomā.
16.
Metodiskās vadības institūcijas finanšu līdzekļus veido:
16.1.
valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem;
16.2.
ārvalstu finanšu instrumentu palīdzība.
V.Noslēguma jautājums
17.
Šo noteikumu 12.3., 13.1.4., 13.1.5. un 13.11. apakšpunkts stājas spēkā 2025. gada 1. jūlijā.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds