Likumprojekts

24-TA-727
Likumprojekts "Nodokļu un muitas policijas likums"
1.
pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir noteikt Nodokļu un muitas policijas tiesisko statusu un darbību, veicot kontroles, uzraudzības un novēršanas pasākumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā, kā arī nodrošinot izmeklēšanu un operatīvo darbību.
2.
pants.
Nodokļu un muitas policijas tiesiskais statuss
(1)
Nodokļu un muitas policija ir finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde. Finanšu ministrs Nodokļu un muitas policijas pārraudzību īsteno ar Finanšu ministrijas starpniecību.
 
(2)
Nodokļu un muitas policija ir operatīvās darbības subjekts un izmeklēšanas iestāde.
3.
pants.
Nodokļu un muitas policijas funkcijas
Nodokļu un muitas policijas pamata funkcija ir atklāt, novērst un izmeklēt noziedzīgus nodarījumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā. Nodokļu un muitas policija pilda arī novēršanas, uzraudzības un kontroles funkcijas saskaņā ar šajā likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajiem uzdevumiem.
4.
pants.
Nodokļu un muitas policijas uzdevumi
(1)
Lai nodrošinātu šā likuma 3. pantā noteikto funkciju izpildi, Nodokļu un muitas policija veic Kriminālprocesa likumā, Operatīvās darbības likumā, Muitas likumā, likumā "Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas" un citos normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus. Papildus tiem Nodokļu un muitas policija veic šādus uzdevumus:
 
1)
pilda starptautiskās saistības, kuras valsts uzņēmusies attiecībā uz muitu;
 
2)
veic analīzi, iegūstot, saņemot, reģistrējot, apstrādājot, apkopojot, uzglabājot un analizējot informāciju, tai skaitā nepastarpināti visu nodokļu un muitas administrācijas rīcībā esošo informāciju;
 
3)
piedalās muitas lietu, nodokļu un nodevu administrēšanas un likumpārkāpumu atklāšanas valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā politikas izstrādāšanā un īstenot šo politiku;
 
4)
sadarbojas ar citu valstu tiesībaizsardzības iestādēm un starptautiskajām organizācijām, kā arī atbilstoši kompetencei slēdz ar tām vienošanos.
 
(2)
Nodokļu un muitas policijai ir tiesības veikt resorisko pārbaudi, lai:
 
1)
noteiktu, vai ir pamats kriminālprocesa uzsākšanai;
 
2)
iegūtu un izvērtētu informāciju par iespējamo likuma pārkāpumu valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā;
 
3)
likumā noteiktajos gadījumos veiktu personu meklēšanu.
 
(3)
Veicot šā panta pirmās daļas 2.punktā noteikto uzdevumu un šā panta otrajā daļā minēto resorisko pārbaudi, Nodokļu un muitas policijai ir tiesības iegūt un apstrādāt nodokļu administrācijas rīcībā esošo informāciju, tostarp, kas iegūta no citas valsts nodokļu administrācijas, vai kas iegūta, veicot starptautiskās informācijas apmaiņu nodokļu jomā.
 
(4)
Veicot normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus muitas jomā, Nodokļu un muitas policija atbilstoši Muitas likuma 3.panta trešajai daļai ir muitas iestāde.
 
5.
pants.
Nodokļu un muitas policijas darbības atklātums
(1)
Nodokļu un muitas policija dienesta interesēs, kā arī sabiedrības interešu aizsardzības un prevencijas nolūkos var informēt sabiedrību par savu darbību un konstatētajiem pārkāpumiem, ievērojot nevainīguma prezumpciju un normatīvajos aktos noteiktos informācijas sniegšanas ierobežojumus.
 
(2)
Nodokļu un muitas policijai, tās ierēdnim un darbiniekam aizliegts izpaust par nodokļu maksātāju jebkādu informāciju, kas ierēdnim vai darbiniekam kļuvusi zināma, pildot dienesta vai darba pienākumus, izņemot normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos. Par informācijas izpaušanu vainīgo ierēdni vai darbinieku sauc pie likumā noteiktās atbildības.
6.
pants.
Fizisko personu datu apstrāde
(1)
Nodokļu un muitas policija šā likuma 4.panta pirmās daļas 4.punktā noteiktā uzdevuma īstenošanai, lai nodrošinātu informācijas par nodokļu maksātāju darbību un uzvedību pieejamību nodokļu un muitas lietu administrēšanai, saistību izpildes analīzei un padziļinātai izpētei saistībā ar nodokļu, nodevu un citu obligāto maksājumu zaudējumu radīšanu, kā arī identificētu likumsakarības starp personām, faktiem, notikumiem, lietām un iegūtu informāciju, kas norāda uz saikni starp konkrētām personām un iespējamiem pārkāpumiem valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā, apstrādā Nodokļu un muitas policijas iegūtas, no citām valsts informācijas sistēmām iegūtas un šādas Valsts ieņēmumu dienesta vadītajās un uzturētajās informācijas sistēmās uzkrāto un uzglabāto fizisko personu datu kategorijas:
 
1)
fiziskās personas identifikācijas datus;
 
2)
datus par fiziskās personas saimniecisko darbību, amatiem, pilnvarotām personām, patiesajiem labuma guvējiem,  ģimeniskām saitēm (arī radiniekiem) un šo personu amatiem,  ienākumiem, atvieglojumiem, apgādībā esošajām personām, parādsaistībām, mantisko stāvokli, nodokļu, nodevu un citu Valsts ieņēmumu dienesta administrēto maksājumu aprēķiniem un to uzskaiti, maksājumiem budžetā un no budžeta atmaksājamām summām, par piešķirto riska personas statusu, par izsniegtajām licencēm;
 
3)
datus par fiziskās personas darījumiem, darījuma dalībniekiem un ar tiem saistītajām personām, datus, kas atklāj fizisko personu finanšu un darījumu informāciju;
 
4)
datus par veiktajām muitas procedūrām, to uzskaiti un muitas maksājumiem, kā arī par akcīzes preču pārvietošanu;
 
5)
datus par fiziskai personai veikto muitas kontroli, valsts robežu ar transportlīdzekli šķērsojošo personu identificējošos datus un datus, kas attiecas uz robežas šķērsošanu;
 
6)
fiziskās personas datus, kas atklāj saņemtos pakalpojumus, fiziskās personas veselības datus un dalību arodbiedrībās;
 
7)
datus par administratīviem pārkāpumiem un piemērotajiem sodiem;
 
8)
datus par kriminālprocesiem un piemērotajiem sodiem;
 
9)
fiziskās personas datus, kas saņemti no citām valsts institūcijām un to datu reģistriem.
 
(2)
Datu apstrādes rezultāta glabāšanas ilgums:
 
1)
kas saistīta ar noziedzīgiem nodarījumiem glabā atbilstoši noziedzīgā nodarījuma noilguma termiņiem;
 
2)
informācija par administratīvo pārkāpumu un resoriskajām pārbaudēm glabā piecus gadus;
 
3)
informāciju, par personām, kas ir iesaistītas vai potenciāli iesaistītas noziedzīga nodarījuma izdarīšanā, kriminālizlūkošanas nolūkam glabā līdz Nodokļu un muitas policijas noteikto uzdevumu un funkciju izpildei.
7.
pants.
Nodokļu un muitas policijas priekšnieks
(1)
Nodokļu un muitas policijas vadītājs ir Nodokļu un muitas policijas priekšnieks.
 
(2)
Nodokļu un muitas policijas priekšnieks pilda Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktās tiešās pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas, kā arī:
 
1)
bez īpaša pilnvarojuma pārstāv Nodokļu un muitas policiju;
 
2)
nosaka Nodokļu un muitas policijas kompetencē esošo noziedzīgo nodarījumu atklāšanai un novēršanai veicamos pasākumus, kā arī lemj par šādu pasākumu prioritātēm.
8.
pants.
Nodokļu un muitas policijas ierēdņi un darbinieki
(1)
Par Nodokļu un muitas policijas ierēdni var būt persona, kura atbilst Valsts civildienesta likuma 7.pantā noteiktajām prasībām, kā arī prasībai par nevainojamu reputāciju.
 
(2)
Par Nodokļu un muitas policijas  darbinieku var būt persona, kura atbilst šādām prasībām:
 
1)
ir Latvijas Republikas pilsonis;
 
2)
pārvalda latviešu valodu;
 
3)
ir ieguvusi vismaz vidējo izglītību;
 
4)
nav sodīta par tīšiem noziedzīgiem nodarījumiem vai ir reabilitēta, vai kurai sodāmība ir noņemta vai dzēsta;
 
5)
kurai sakarā ar administratīvā pārkāpuma lietā vai krimināllietā uzliktu sodu nav aizliegts ieņemt noteiktu amatu;
 
6)
kuras rīcībspēju nav ierobežojusi tiesa;
 
7)
nav vai nav bijusi PSRS, Latvijas PSR vai kādas ārvalsts valsts drošības dienesta, izlūkdienesta vai pretizlūkošanas dienesta štata darbinieks;
 
8)
nav vai nav bijusi ar likumiem vai tiesas nolēmumiem aizliegto organizāciju dalībnieks.
9.
pants.
Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku kompetence
(1)
Lai atklātu, novērstu un izmeklētu noziedzīgus nodarījumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā, Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem un darbiniekiem ir tiesības veikt Operatīvās darbības likumā noteikto operatīvo darbību.
 
(2)
Lai atklātu, novērstu un izmeklētu noziedzīgus nodarījumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā, Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem ir tiesības:
 
1)
veikt izmeklēšanu Kriminālprocesa likumā noteiktajā kārtībā;
 
2)
izpildot lēmumu par personas piespiedu atvešanu, nogādāt personu uz izmeklēšanas iestādi, tiesu vai prokuratūru, vai, ja nepieciešams, turēt personas izmeklēšanas iestādē līdz personas nogādāšanai uz tiesu vai prokuratūru, bet ne ilgāk kā četras stundas;
 
3)
likumā paredzētajos gadījumos un kārtībā aizturēt un nogādāt Nodokļu un muitas policijas telpās likumpārkāpējus, konvojēt personas, kuras tiek aizturētas, turētas aizdomās, vai ir apsūdzētas noziedzīgu nodarījumu izdarīšanā, veikt to pārmeklēšanu. Aizturēto un apcietināto personu konvojēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets;
 
4)
lietot fizisku spēku un speciālos līdzekļus atbilstoši šā likuma 10. pantam;
 
5)
pielietot šaujamieroci atbilstoši šā likuma 11. pantam.
 
(3)
Lai nodrošinātu ar uzraudzības, kontroles un novēršanas pasākumiem saistīto uzdevumu izpildi, Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem ir tiesības:
 
1)
uzrādot dienesta apliecību, apmeklēt juridiskajām vai fiziskajām personām piederošās vai to lietošanā esošās teritorijas un telpas, kurās tiek veikta saimnieciskā darbība vai kuras ir saistītas ar ieņēmumu gūšanu citai juridiskajai vai fiziskajai personai, veikt tajās pārbaudes, preču fizisku apskati, izņemt preču paraugus ekspertīzes veikšanai, kā arī brīvi apmeklēt valsts pārvaldes un pašvaldību iestādes. Sastādīt pārbaudes aktus vai citus dokumentus par veikto pārbaudi. Ja ekspertīzes veikšanai izņemtās preces neatbilst pavaddokumentos norādītajai precei, ekspertīzes izdevumus juridiskā vai fiziskā persona sedz piecu darbdienu laikā pēc izdevumus apliecinošu dokumentu saņemšanas;
 
2)
pārbaudīt juridisko un fizisko personu grāmatvedību un tās pamatdokumentus, citus ar aprēķiniem un budžeta maksājumiem saistītos dokumentus, saņemt nepieciešamos paskaidrojumus un izziņas, aizzīmogot vai aizplombēt tirdzniecības, ražošanas, noliktavu, arhīvu un kasu telpas un kases, lai nodrošinātu dokumentācijas, naudas līdzekļu un materiālo vērtību saglabāšanu Nodokļu un muitas policijas ierēdņu veiktās pārbaudes laikā;
 
3)
pieprasīt no juridiskajām personām gada pārskatus, valsts un pašvaldību ieņēmumu un nodokļu aprēķinus, deklarācijas, citus nepieciešamos dokumentus, izskatīt tos, kā arī pieprasīt un saņemt attiecīgus paskaidrojumus;
 
4)
pieprasīt uzrādīt dokumentu oriģinālus un saņemt no iestādēm, organizācijām, pašvaldībām, finanšu iestādēm un kredītiestādēm, citām fiziskajām un juridiskajām personām dokumentu atvasinājumus ar nodokli apliekamā objekta (ienākumu) uzskaitei un reģistrācijai vai nodokļu un nodevu pārbaudei, kā arī saņemt no fiziskajām personām nepieciešamās izziņas un dokumentu atvasinājumus, kas liecina par pārbaudāmās juridiskās vai fiziskās personas nodokļu saistībām un maksājumiem, mantu un ienākumiem, kā arī pieprasīt un saņemt attiecīgus paskaidrojumus;
 
5)
pieprasīt un saņemt no ministrijām, citām valsts pārvaldes institūcijām, finanšu iestādēm un kredītiestādēm, un pašvaldībām to veikto pārbaužu un revīziju aktus, kā arī jebkuras citas ziņas, kas saistītas ar nodokļu maksātāju uzskaiti un viņu saimniecisko un finansiālo darbību;
 
6)
veikt muitas kontroli visā Latvijas Republikas muitas teritorijā, tostarp apturēt transportlīdzekli un izdarīt tā apskati, ja ir pamats domāt, ka transportlīdzeklis tiek izmantots likumpārkāpuma izdarīšanā muitas lietu jomā, apturēt transportlīdzekli muitas kontroles veikšanai visā Latvijas Republikas muitas teritorijā un nogādāt transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem muitas jomā, sagatavot pārbaudes aktus un citus dokumentus par veiktajām muitas kontroles darbībām, kā arī veikt personas pārmeklēšanu muitas kontroles laikā;
 
7)
pieņemt paskaidrojumus, kā arī izsaukt uz Nodokļu un muitas policiju jebkuru personu sakarā ar lietām un materiāliem, kuru izskatīšana ir Nodokļu un muitas policijas kompetencē;
 
8)
pārbaudīt personām, kuras tiek turētas aizdomās par likumpārkāpumu izdarīšanu, to identitāti un personu apliecinošus dokumentus, kā arī citus dokumentus, kas nepieciešami to tiesību normu ievērošanas pārbaudei, kuru izpildes kontrole un uzraudzība uzdota Nodokļu un muitas policijai;
 
9)
apstrādāt, tai skaitā iegūt, saņemt, reģistrēt, apkopot, analizēt un glabāt Nodokļu un muitas policijas funkciju izpildei nepieciešamo informāciju, tai skaitā personas datus;
 
10)
kontroles un citu procesuālo darbību fiksēšanai fotografēt, izdarīt audioierakstus un videoierakstus tādā apjomā, kāds nepieciešams kontroles vai citu procesuālo darbību veikšanai, ievērojot personas tiesības uz privāto dzīvi;
 
11)
veikt pārrobežu pasta sūtījumu kontroli;
 
12)
izpildot Nodokļu un muitas policijas amatpersonas lēmumu, Muitas likumā noteiktā kārtībā veikt tādas personas aplūkošanu, par kuru ir pietiekams pamats uzskatīt, ka, ieceļojot Latvijas Republikas muitas teritorijā vai izceļojot no tās, šī persona slēpj pie sevis muitošanai pakļautās preces, priekšmetus vai nedeklarētu skaidru naudu vai preces, priekšmetus vai vielas, kuru pārvietošana pāri valsts robežai ir aizliegta, vai pastāv aizdomas, ka personas ķermenī ir norītas vai ievietotas muitošanai pakļautas preces vai aizliegtas vielas, tādā veidā pārkāpjot normatīvos aktus muitas jomā.
 
(4)
Nodokļu un muitas policijas ierēdņu kompetence ir noteikta arī citos normatīvajos aktos.
10.
pants.
Nodokļu un muitas policijas ierēdņu tiesības lietot fizisku spēku un speciālos līdzekļus
(1)
Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem, pildot dienesta pienākumus, ir tiesības lietot fizisku spēku, speciālos cīņas paņēmienus un speciālos līdzekļus (roku dzelžus, sasiešanas līdzekļus, stekus, asaras izraisošas vielas, elektrošoka ierīces un speciālos līdzekļus transporta apturēšanai, speciālie līdzekļi telpu un transportlīdzekļu atvēršanai), lai:
 
1)
atvairītu uzbrukumu Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem un darbiniekiem, kas pilda dienesta pienākumus;
 
2)
aizturētu un nogādātu Nodokļu un muitas policijas telpās likumpārkāpējus un konvojēšanas laikā savaldītu aizturētās personas, ja tās nepakļaujas vai pretojas Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem vai ir pamats uzskatīt, ka tās var bēgt vai nodarīt kaitējumu apkārtējiem cilvēkiem vai sev, tai skaitā kontroles vai procesuālo darbību laikā;
 
3)
pārtrauktu ļaunprātīgu nepakļaušanos likumīgām prasībām, kuras izvirza Nodokļu un muitas policijas ierēdņi, pildot dienesta pienākumus;
 
4)
nodrošinātu apsardzes objektu no prettiesiska vai cita veida apdraudējuma.
 
(2)
Uzsākot personas apsargāšanu vai konvojēšanu, personu pārmeklē tā paša dzimuma Nodokļu un muitas policijas ierēdnis un pārbauda pie šīs personas esošās mantas, lai izņemtu priekšmetus, kurus tā var izmantot uzbrukumam Nodokļu un muitas policijas ierēdnim vai ar kuriem iespējams nodarīt miesas bojājumus citiem cilvēkiem vai sev.
 
(3)
Fiziska spēka un speciālo līdzekļu veidu, kā arī speciālo līdzekļu lietošanas intensitāti nosaka, ņemot vērā konkrēto situāciju, pārkāpuma raksturu un pārkāpēja individuālās iezīmes, maksimāli ierobežojot šo līdzekļu nodarīto kaitējumu. Ja fiziska spēka vai speciālo līdzekļu lietošanas dēļ ir cietušie, Nodokļu un muitas policijas ierēdņu pienākums ir nekavējoties sniegt medicīnisko palīdzību cietušajiem un ziņot par notikušo savam tiešajam vadītājam un Valsts policijai, un tiklīdz tas iespējams, rakstveidā ziņot Nodokļu un muitas policijas priekšniekam. Par visiem speciālo līdzekļu lietošanas gadījumiem, izņemot roku dzelžu un sasiešanas līdzekļu pielietošanu konvojēšanas laikā Nodokļu un muitas policijas ierēdnis nekavējoties, tiklīdz tas iespējams, rakstveidā ziņo tiešajam vadītājam.
 
(4)
Aizliegts lietot speciālos līdzekļus (izņemot roku dzelžus un sasiešanas līdzekļus) un speciālos cīņas paņēmienus pret personām ar redzamām invaliditātes pazīmēm un mazgadīgām personām, izņemot gadījumus, ja tās izdara bruņotu uzbrukumu, kā arī apdraud citu personu, Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku dzīvību vai veselību vai izrāda bruņotu pretošanos. Nodokļu un muitas policijai atļautos speciālo līdzekļu veidus, to glabāšanas, nēsāšanas un lietošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
11.
pants.
Nodokļu un muitas policijas ierēdņu tiesības pielietot šaujamieroci
(1)
Par šaujamieroča pielietošanu uzskatāms mērķtiecīgs šāviens.
 
(2)
Nodokļu un muitas policijas ierēdnim ir tiesības pastāvīgi glabāt un nēsāt šaujamieroci, kas tai izsniegts lietošanai dienesta vajadzībām. Nodokļu un muitas policijas ierēdņu rīcībā esošo šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas noteikumus un kārtību nosaka Ministru kabinets.
 
(3)
Nodokļu un muitas policijas ierēdnis ir tiesīgs pielietot šaujamieroci galējas nepieciešamības situācijā, lai:
 
1)
aizsargātu citas personas un sevi no uzbrukuma, kas reāli apdraud dzīvību vai var nodarīt kaitējumu veselībai, novērstu mēģinājumu vardarbīgi iegūt šaujamieroci;
 
2)
atvairītu grupveida vai bruņotu uzbrukumu Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem un darbiniekiem, kuri pilda dienesta pienākumus;
 
3)
aizturētu personu, kura izrāda bruņotu pretošanos vai kura pārsteigta smaga vai sevišķi smaga nozieguma izdarīšanas brīdī, kā arī lai aizturētu apbruņotu personu, kura atsakās izpildīt likumīgu prasību nodot ieroci vai sprāgstvielas;
 
4)
apturētu transportlīdzekli, nodarot tam bojājumus, ja tā vadītājs ar savu rīcību rada reālus draudus personu dzīvībai un veselībai un nepakļaujas Nodokļu un muitas policijas ierēdņa prasībai apstādināt transportlīdzekli un ja nav citas iespējas viņu aizturēt;
 
5)
padarītu nekaitīgu dzīvnieku, kurš apdraud Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem dzīvību vai veselību.
 
(4)
Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem ir arī tiesības izmantot šaujamieroci, lai dotu trauksmes signālu vai izsauktu palīdzību.
 
(5)
Pirms šaujamieroča pielietošanas brīdina par nodomu to darīt, ja nepieciešams, izdara arī brīdinājuma šāvienu.
 
(6)
Bez brīdinājuma šaujamieroci drīkst pielietot, ja uzbrukums ir pēkšņs vai uzbrukumā izmantoti ieroči, kaujas tehnika, jebkura veida mehāniskie transportlīdzekļi vai notiek apcietināto personu bēgšana no transportlīdzekļa tā braukšanas laikā.
 
(7)
Aizliegts pielietot un izmantot šaujamieročus vietās, kur to pielietošanas rezultātā var ciest citas personas, kā arī aizliegts pielietot šaujamieročus pret sievietēm un nepilngadīgām personām, izņemot gadījumus, kad tās izdara bruņotu uzbrukumu, izrāda bruņotu pretošanos vai ar grupveida uzbrukumu apdraud citu personu vai Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku dzīvību.
 
(8)
Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem ir tiesības izvilkt šaujamieroci un sagatavot to šaušanai, ja tās uzskata, ka konkrētajā situācijā nav izslēgta šaujamieroča pielietošana vai izmantošana. Ja aizturētā persona tīšām izdara negaidītas kustības vai citas bīstamas darbības, kuras Nodokļu un muitas policijas ierēdnis var saprast kā vardarbības mēģinājumu, mēģina tuvoties Nodokļu un muitas policijas ierēdnim tuvāk par viņa norādīto attālumu, Nodokļu un muitas policijas ierēdnim ir tiesības pielietot šaujamieroci saskaņā ar šo likumu.
 
(9)
Visos šaujamieroču pielietošanas un izmantošanas gadījumos Nodokļu un muitas policijas ierēdnim ir pienākums darīt visu iespējamo, lai garantētu citu personu drošību, kā arī lai sniegtu nepieciešamo medicīnisko palīdzību.
 
(10)
Par katru šaujamieroča pielietošanas gadījumu Nodokļu un muitas policijas ierēdnis nekavējoties, tiklīdz tas iespējams, rakstveidā ziņo Nodokļu un muitas policijas priekšniekam.
12.
pants.
Nodokļu un muitas policijas ierēdņu un darbinieku tiesiskā aizsardzība un darbības garantijas
(1)
Neviens, izņemot amatpersonas, kuras tam īpaši pilnvarojis likums, nav tiesīgs iejaukties Nodokļu un muitas policijas un to ierēdņu un darbinieku darbībā.
 
(2)
Nodokļu un muitas policijas ierēdņa statuss izmantojams vienīgi tā likumīgo pienākumu veikšanai.
 
(3)
Nodokļu un muitas policijas ierēdņu likumīgās prasības, ko tie izvirzījuši, pildot amata pienākumus, visām personām ir obligātas.
 
(4)
Par Nodokļu un muitas policijas ierēdņu kavēšanu īstenot viņu likumīgās tiesības, par viņu goda aizskaršanu, par draudiem vai vardarbību, kas vērsta pret viņiem, kā arī par viņu dzīvības apdraudējumu sakarā ar dienesta pienākumu izpildi vainīgās personas sauc pie likumos noteiktās atbildības.
 
(5)
Nodokļu un muitas policijas ierēdnis neatbild par mantisko un fizisko kaitējumu, kas dienesta pilnvaru ietvaros nodarīts likumpārkāpējam, kurš nepakļaujas vai pretojas ierēdnim.
13.
pants.
Nodokļu un muitas policijas dienesta apliecības, dienesta pakāpes un atšķirības zīmes
(1)
Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem un darbiniekiem pilnvaru apliecināšanai izdod dienesta apliecību. Dienesta apliecības aprakstu un paraugu nosaka Ministru kabinets.
 
(2)
Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem piešķir dienesta pakāpes. Dienesta pakāpju nosaukumus, piešķiršanas, saglabāšanas, pazemināšanas un atņemšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
 
(3)
Nodokļu un muitas policijas ierēdņi, pildot dienesta pienākumus, nēsā formas tērpus, dienesta pakāpju atšķirības zīmes un žetonus. Formas tērpu, dienesta atšķirības zīmju un žetonu aprakstu nosaka Ministru kabinets. Formas tērpu, dienesta atšķirības zīmju un žetonu nēsāšanas kārtību nosaka Nodokļu un muitas policijas priekšnieks.
14.
pants.
Tiesības valkāt svētku (parādes) formas tērpu ierēdnim, ar kuru izbeigtas valsts civildienesta attiecības vai kurš pārcelts citā amatā un kuram iepriekš piešķirta dienesta pakāpe
(1)
Ierēdnim, ar kuru Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldē vai Nodokļu un muitas policijā izbeigtas valsts civildienesta attiecības vai kurš pārcelts amatā citā iestādē un kuram iepriekš piešķirta dienesta pakāpe, ir tiesības valkāt svētku (parādes) formas tērpu valsts svētku, atceres vai atzīmējamo dienu pasākumos, Nodokļu un muitas policijas pasākumā, kā arī citā pasākumā Latvijas Republikā vai ārvalstīs, kuru atbalsta Nodokļu un muitas policija un kurā piedalās Nodokļu un muitas policijas ierēdņi.
 
(2)
Šā panta pirmajā daļā minētās tiesības neattiecas uz ierēdni, kurš atbrīvots no ierēdņa amata Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldē vai Nodokļu un muitas policijā:
 
1)
sakarā ar pārbaudes neizturēšanu;
 
2)
sakarā ar neatbilstību amatam;
 
3)
sakarā ar neatbilstību ierēdņa obligātajām prasībām;
 
4)
saskaņā ar tiesas spriedumu krimināllietā;
 
5)
piemērojot disciplinārsodu — atbrīvošana no ierēdņa amata.
 
(3)
Šā panta pirmajā daļā minētajam ierēdnim ir tiesības par personiskajiem līdzekļiem iegādāties un valkāt normatīvajos aktos noteikto svētku (parādes) formas tērpu atbilstoši pēdējai piešķirtajai dienesta pakāpei.
 
(4)
Valkājot svētku (parādes) formas tērpu, šā panta pirmajā daļā minētais ierēdnis ievēro vispārējās pieklājības normas un ētikas principus un neveic darbības, kas diskreditē Nodokļu un muitas policiju.
 
(5)
Ja šā panta pirmajā daļā minētais ierēdnis neievēro vispārējās pieklājības normas vai ētikas principus vai ar savu darbību diskreditē Nodokļu un muitas policiju, Nodokļu un muitas policijas priekšnieks var atņemt tiesības valkāt svētku (parādes) formas tērpu.
15.
pants.
Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem un darbiniekiem piešķiramie apbalvojumi
(1)
Par priekšzīmīgu dienesta vai darba uzdevumu izpildi vai labiem dienesta pienākumu un darba izpildes rezultātiem var piešķirt šādus apbalvojumus:
 
1)
Nodokļu un muitas policijas ierēdnim un darbiniekam:
 
a)
pateicību;
 
b)
vērtīgu balvu;
 
c)
Finanšu ministrijas vai Nodokļu un muitas policijas goda rakstu, atzinības rakstu vai krūšu zīmi (nozīmi).
 
2)
Nodokļu un muitas policijas ierēdnim:
 
a)
kārtējo speciālo dienesta pakāpi — pirms termiņa;
 
b)
personīgo šaujamieroci.
 
(2)
Ja brīdī, kad pieņemts lēmums par Nodokļu un muitas policijas ierēdņa vai darbinieka apbalvošanu, tas uzskatāms par disciplināri sodītu un ir pagājuši vismaz seši mēneši no disciplinārsoda piemērošanas dienas, apbalvojuma vietā ierēdni un darbinieku pirms noteiktā termiņa atzīst par disciplināri nesodītu.
16.
pants.
Nodokļu un muitas policijas valsts informācijas sistēma
(1)
Nodokļu un muitas policija uztur, vada un organizē Integrētā riska informācijas sistēmu, kas ir valsts informācijas sistēma, kuras mērķis ir:
 
1)
nodrošināt informācijas uzkrāšanu un apmaiņu par konstatētiem un iespējamiem likumpārkāpumiem valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā noziedzīgu nodarījumu atklāšanai un organizētās noziedzības apkarošanai;
 
2)
tehniski atbalstīt profilakses un kontroles pasākumu īstenošanu saistībā ar preču pārvietošanu pāri Eiropas Savienības muitas robežai, nodokļu un muitas noziegumu atklāšanu un novēršanu, kā arī Eiropas Savienības muitas kodeksā noteikto risku pārvaldību un muitas kontroli.
 
(2)
Nodokļu un muitas policija Integrētajā riska informācijas sistēmā apstrādā informāciju par fiziskajām un juridiskajām personām, faktiem un notikumiem normatīvajos aktos Nodokļu un muitas policijai un muitas iestādei noteikto uzdevumu veikšanai.
 
(3)
Integrētajā riska informācijas sistēmā apstrādā fizisko personu identifikācijas datus un citu informāciju, kurai ir nozīme noziedzīgu nodarījumu atklāšanā un novēršanā un muitas kontrolē.
 
(4)
Ministru kabineta noteiktas iestādes atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam sniedz Integrētajai riska informācijas sistēmai un no Integrētās riska informācijas sistēmas saņem un apstrādā personas datus valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildes nodrošināšanai.
 
(5)
Ministru kabinets nosaka Integrētajā riska informācijas sistēmā iekļaujamo informāciju, tās apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus, iestādes, kuras sniedz un saņem datus no Integrētās riska informācijas sistēmas, piekļuves noteikumus, auditācijas pierakstu uzglabāšanas un izsniegšanas nosacījumus un kārtību.
Pārejas noteikumi
1.
Ministru kabinets līdz 2025. gada 1. novembrim izdod tiesību aktus, kas nepieciešami Nodokļu un muitas policijas darbības nodrošināšanai, kā arī veic Nodokļu un muitas policijas darbības uzsākšanai nepieciešamos organizatoriskos pasākumus.
 
2.
Līdz attiecīgo grozījumu veikšanai Administratīvās atbildības likumā tajā ietvertās Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonu tiesības administratīvi aizturēt personu un veikt administratīvā pārkāpuma procesu ir arī Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem.
 
3.
Līdz attiecīgo grozījumu veikšanai Administratīvo sodu likumā par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā administratīvā pārkāpuma procesu par minētā likuma 3. panta pirmajā daļā, 4. un 6. pantā minēto pārkāpumu, kas skar Nodokļu un muitas policijas funkcijas, veic arī Nodokļu un muitas policija.
 
4.
Līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai citos normatīvajos aktos ar tajos lietoto terminu "Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policija" saprot terminu "Nodokļu un muitas policija".
Likums stājas spēkā 2026.gada 1.janvārī.
Ministrs V. Uzvārds