Noteikumu projekts

23-TA-2071
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena “Produktivitāte, inovācijas un prasmes” 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma “Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai” 1.kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada
plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 2., 6. un 13.punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 1.2. prioritārā virziena “Produktivitāte, inovācijas un prasmes” 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma “Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai” 1.kārtu (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs);
1.5.
projekta īstenošanas nosacījumus;
1.6.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.7.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Šo noteikumu ietvaros lietotās definīcijas:
2.1.
viedās specializācijas ilgtermiņa stratēģija – dokuments, kurā attiecīgās nozares uzņēmumi, nevalstiskās organizācijas un zinātnieki (Viedās specializācijas stratēģijas (turpmāk - RIS3)  jomas vadības grupa) nosaka, apstiprina un koordinē virzienus un rīcības, vismaz reizi gadā pārskata konkurētspējas priekšrocības, kas sekmē konkurētspēju, likumdošanas un biznesa vides ietvaru, sadarbību starp iesaistītajām pusēm jaunu zināšanu veidošanā un jaunu produktu un tehnoloģiju ieviešanā. Stratēģija identificē šķēršļus un ierobežojumus pārejai uz zināšanu ietilpīgām aktivitātēm un likumdošanas, biznesa vides, kā arī izglītības un pētniecības sistēmas uzlabošanas pasākumus, kas šos šķēršļus novērstu. Šī stratēģija ietver analīzi par nozares līmeņa tirgus un tehnoloģiskajām iespējām un to attīstības potenciālu, pašreizējo tautsaimniecības līmeni un nepieciešamajām darbībām tautsaimniecības attīstībai, iekļaujot sevī darbības, kas ir sasniedzamas saprātīgā laikā un ar pieejamajiem resursiem, piemērotas un atbilstošas pašreizējai situācijai, ilgtspējīgas un ar izmērāmu rezultātu;
2.2.
inovāciju un pētniecības pārvaldības padome (turpmāk - IPPP) – izveidota institucionāla pārvaldības platforma, atbalsta programmu koordinācijai, RIS3 un inovāciju stratēģiskai vadībai, kas apvieno Ekonomikas ministriju (turpmāk – EM) un Izglītības un zinātnes ministriju (turpmāk – IZM) sadarbības veicināšanai;
2.3.
RIS3 jomas vadības grupa (šobrīd Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā nosaukts kā inovācijas klasteris) - sadarbības platforma, kurā nozares uzņēmumu, kompetences centru, klasteru, asociāciju, zinātnisko institūciju un ministrijas pārstāvju un citi nozares dalībnieki-– izstrādā viedās specializācijas (RIS3) ilgtermiņa stratēģiju, konsolidē, identificē, apstiprina un ievieš darbības plānu;
2.4.
pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas – organizācija, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu  2. panta 83. punkta nosacījumiem;
2.5.
kompetences centrs -  juridiska persona, kam piešķirts finansējums inovāciju projekta īstenošanai, lai veicinātu viedās specializācijas ilgtermiņa stratēģijas mērķu sasniegšanu sekmējot uzņēmumu sadarbību un ieguldījumus pētniecības, attīstības un inovācijas (turpmāk - P&A&I) aktivitātēs;
2.6.
trīskāršā spirāle (angliski triple-helix) – sadarbības modelis starp valsts iestādēm, pētniecības iestādēm un uzņēmumiem, lai virzītos uz zināšanu ietilpīgu sabiedrību un inovācijām.
3.
Šo noteikuma 2.1. apakšpunktā stratēģija sevī ietver analīzi par nozares līmeņa tirgus un tehnoloģiskajām iespējām un to attīstības potenciālu, pašreizējo tautsaimniecības līmeni un nepieciešamajām darbībām tautsaimniecības attīstībai, iekļaujot sevī darbības, kas ir:
3.1.
sasniedzamas saprātīgā laikā un ar pieejamajiem resursiem;
3.2.
piemērotas vai atbilstošas pašreizējai situācijai;
3.3.
ilgtspējīgas;
3.4.
ar izmērāmu rezultātu.
4.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
5.
Pasākuma mērķis ir pilnvērtīgas RIS3 pārvaldības sistēmas turpināšana , stiprinot viedās specializācijas jomas analītikas kapacitāti, kā arī īstenojot atbalsta pasākumus augstākai produktu un ieņēmumu zināšanu ietilpības veidošanai un produktu un tehnoloģiju eksporta palielināšanai.
6.
Pasākuma mērķa grupa ir publiskā sektora pārstāvji, RIS3 jomas dalībnieki un komersanti.
7.
Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim.
8.
Atbalstu piešķir granta veidā.
9.
Pasākuma ietvaros sasniedzamais iznākuma rādītājs:
9.1.
nefinansiālu atbalstu saņēmušie uzņēmumi līdz 2024.gada 31.decembrim  par dalību Apvārsnis Eiropa, Digitālā Eiropa un citās ES līmeņa inovāciju programmās -10;
9.2.
nefinansiālu atbalstu saņēmušie uzņēmumi līdz 2029.gada 31.decembrim par dalību Apvārsnis Eiropa, Digitālā Eiropa un citās ES līmeņa inovāciju programmās – 30;
9.3.
nefinansiāls atbalstu saņēmušie uzņēmumi līdz 2029.gada 31.decembrim tīklošanas pasākuma ietvaros - 30;
9.4.
līdz 2029.gada 31.decembrim publicēts uzraudzības ziņojums, kurā sniegta informācija par katru RIS3 jomu, inovācijas pārvaldības modeļa darbību un ilgtermiņa finansēšanu.
10.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu. Katrs šo noteikumu 13. punktā minētais projekta iesniedzējs iesniedz vienu projekta iesniegumu atbilstoši šo noteikumu 11. punktā minētajam finansējuma apmēram.
11.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 8 235 295 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 1 298 914 euro), tai skaitā ERAF finansējums 7 000 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 1 104 077 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 1 235 295 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 194 837 euro). Maksimālais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
12.
Pasākumam pieejamais kopējais finansējums, kas minēts šo noteikumu 11. punktā, sadalās šādi:
12.1.
Atbildīgai iestādei pieejamais finansējums ir 1 215 093 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 1 032 828 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 182 265 euro;
12.2.
Latvijas Investīcijas un attīstības aģentūras (turpmāk – LIAA) pieejamais finansējums ir 7 020 203 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 5 967 172 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 1 053 031 euro.
13.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 10. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
14.
Pasākuma ietvaros EM nodrošina RIS3 pārvaldību operacionālajā  līmenī, priekšlikumu sagatavošanai, analītikas un monitoringa procesu uzņēmējdarbības sektoram RIS3 specializācijas jomās.
II.Prasības projekta iesniedzējam
15.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir EM un LIAA.
16.
Projekta iesniedzēji tiek atlasīti slēgtas kārtas ietvaros.
17.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projekta iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu. Ja sadarbības iestāde apstiprina projekta iesniegumu un noslēdz vienošanos par projekta īstenošanu, projekta iesniedzējs ir arī finansējuma saņēmējs.
III.Inovāciju sistēmas pārvaldības modeļa iesaistīto institūciju un finansējuma saņēmēju pienākumi
18.
Lai nodrošinātu RIS3 jomas analītisko kapacitāti mērķu un rīcības virzienu definēšanai, priekšlikumu izstrādei pētniecības un inovāciju, cilvēkresursu un internacionalizācijas attīstības veicināšanai un sasniegto rezultātu uzraudzībai, tiek nodrošināta RIS3 vadības grupas darbība.
19.
RIS3 vadības grupa ar balsstiesībām ietilpst:
19.1.
EM pārstāvis;
19.2.
vismaz divi pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju pārstāvji (RIS3 jomas akadēmiskais vadītājs);
19.3.
vismaz pieci nozares asociāciju  eksperti RIS3 jomās, piemēram, nozares asociācijas, klastera vai kompetences centra pārstāvis (RIS3 jomas vadītājs);
19.4.
citu organizāciju kā IZM un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) pārstāvji, ja nepieciešams, kas sevī ietvers arī citas ministrijas atbilstošās jomās.
20.
RIS3 jomas vadības grupai ir šādi pienākumi:
20.1.
apvienot nozari, pētniecības organizācijas un valsts sektoru;
20.2.
identificēt RIS3 jomas ietvaros esošos problēmjautājumus;
20.3.
izstrādāt un precizēt viedās specializācijas ilgtermiņa stratēģiju un ikgadējos rīcības plānus;
20.4.
izstrādāt ar viedās specializācijas ilgtermiņa stratēģiju saistīto rīcību un normatīvā regulējuma iniciatīvu priekšlikumus.
21.
Lai nodrošinātu RIS3 jomu ilgtermiņa stratēģiju ne tikai izstrādi, bet pastāvīgu pilnveidošanu un īstenošanu, inovāciju pārvaldes modelī nepieciešams nodrošināt aktīvu nozares asociāciju ekspertīzi. Attiecīgi plānots, ka līdz ar pasākuma ieviešanu RIS3 jomās vadības grupu (inovācijas klasteri) esošās nozares asociācijas ekspertus LIAA veic slēgto atlasi un slēdz vienošanos par noteiktu pienākumu izpildi.
22.
Šo noteikumu 17.3. apakšpunktā minēto nozares asociāciju ekspertu RIS3 jomās, kuru funkciju nodrošināšanai tiek pārdalīts no LIAA, ir šādi pienākumi, kas tiek iekļauti līgumā starp LIAA un nozares ekspertu:
22.1.
sadarbībā ar LIAA aktualizēt, uzraudzīt un ieviest RIS3 jomas ilgtermiņa stratēģijas;
22.2.
sadarbībā ar EM veikt RIS3 stratēģiju rezultātu izvērtēšanu;
22.3.
vadīt un mainīt RIS3 jomas vadības grupas katrā no RIS3 jomām.  
23.
LIAA ir šādi pienākumi:
23.1.
veicināt uzņēmumu un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju iesaisti starptautiskās pētniecības un attīstības programmās un projektos, vienlaikus LIAA neveic atbalstāmās darbības uzņēmumu interesēs, atbalsts kurām kvalificējas kā komercdarbības atbalsts;
23.2.
sadarbībā ar RIS3 vadības grupu, koordinēt RIS3 specializācijas jomas ilgtermiņa stratēģijas izstrādi;
23.3.
analizēt, uzkrāt un apkopot datus RIS3 stratēģiju īstenošanai un aktualizēšanai katrā RIS3 jomā;
23.4.
organizēt un komunicēt par izstrādāto stratēģiju starp nozarēm un pētniecības organizācijām vai valsti;
23.5.
nodrošināt Latvijas pārstāvniecību Eiropas līmeņa partnerībās;
23.6.
sniegt komercdarbības atbalstu komersantiem starptautiskās sadarbības un atpazīstamības nodrošināšanai, tai skaitā atbalsts projektu iesniedzējiem projektu iesniegumu izstrādei dalībai Eiropas Kosmosa aģentūras sadarbības platformā.
24.
Šo noteikumu 23.1. apakšpunkta ietvaros LIAA nodrošina šāda veida aktivitātes:
24.1.
uzņēmumu un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju interešu pārstāvniecību ar mērķi sekmēt to dalību starptautiskos projektos, aliansēs, konsorcijos, iniciatīvās un starptautisku organizāciju iepirkumos. Pārstāvniecības nodrošināšana, lai veicinātu sadarbību ar tādām organizācijām kā Eiropas kodolpētījumu organizācija (turpmāk - CERN), Eiropas Kosmosa aģentūra (turpmāk - EKA), kā arī Apvieno Nāciju Organizācija;
24.2.
bezmaksas konsultāciju sniegšanu par projektu pieteikumu sagatavošanu tādās programmās kā Apvārsnis Eiropa, Digitālā Eiropa, CERN, EKA u.c., kā arī programmās piemēroto projektu atlasi un nosacījumiem;
24.3.
sadarbības kontaktu identificēšanu, bezmaksas pakalpojumus kontaktu atlasei tālajos un grūti sasniedzamajos tirgos Latvijas komersantiem, citu informatīvais atbalstu ar mērķi palīdzēt komersantiem iekļūt tālajos un grūti sasniedzamajos tirgos.
25.
Atbildīgās iestādes ir šādi pienākumi kā finansējuma saņēmējam:
25.1.
analītikas un monitoringa sistēmas izveide uzņēmējdarbības sektoram RIS3 specializācijas jomās, iekļaujot:
25.1.1.
RIS3 īstenošanas procesā iesaistīto dalībnieku datu ieguves mehānisma izveide vai pilnveide (saimniecisko darbības veicēju līmeņa dati), ja nepieciešams;
25.1.2.
pastāvīga RIS3 specializācijas jomu analītikas procesa nodrošināšana un monitoringa ziņojumu sagatavošana;
25.1.3.
pielāgot komersantiem pieejamo ar RIS3 saistīto atbalsta instrumentus, kas identificētas monitoringa procesā;
25.1.4.
veikt atbalsta pasākuma ietekmes novērtējumu;
25.2.
nozaru politikas veidošana RIS3 specializācijas jomās, balstoties uz monitoringa procesa rezultātiem un RIS3 specializācijas jomu stratēģijām, iekļaujot:
25.2.1.
nepieciešamās darbības nākotnes problēmu, vajadzību un izmaiņu prognozēšanai, ja tas ir nepieciešams RIS3 ekosistēmas ietvaros;
25.2.2.
RIS3 ilgtermiņu stratēģijās identificēto problēmjautājumu risināšanu, īstermiņa rīcības plānā iekļauto aktivitāšu īstenošanu no valsts pārvaldes puses;
25.2.3.
ar RIS3 jomu saistītās Eiropas Savienības līmeņa pārstāvniecības nodrošināšana. Latvijas interešu pārstāvēšana un informācijas aprites nodrošināšana;
25.3.
sadarbībā ar IZM nodrošināt RIS3 specializācijas jomu analītikas procesu un sagatavot monitoringa ziņojumus;
25.4.
nodrošināt šo noteikumu 8.punktā noteikto pasākuma atskaites punktu un mērķu sasniegšanu;
25.5.
nodrošināt ar projekta īstenošanu saistītās dokumentācijas pieejamību, datu ticamību, izsekojamību un pamatotību;
25.6.
uzlabot informācijas apriti un veidot ciešāku sadarbību starp publiskā sektora institūcijām, kas Latvijā ir atbildīgas par P&A&I politikas izstrādi (EM un IZM) un ieviešanu (LIAA un LZP);
25.7.
analizēta inovāciju pārvaldības aktivitāšu ietekme uz Latvijas tautsaimniecību, kā arī analizēt politikas veidošanā un ieviešanā iesaistīto iestāžu sadarbības kvalitāte:
25.7.1.
sniegt priekšlikumus jaunu ekosistēmu identificēšanā;
25.7.2.
nodrošināt dalību Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena “Produktivitāte, inovācijas un prasmes” 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma “Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai” 2.kārtas ietvaros pētniecības projektu atlases padomēs;
25.7.3.
līdz 2029. gadā veiks ieviestā RIS3 pārvaldības modeļa (pasākuma ietvaros īstenoto aktivitāšu) sākotnējo izvērtējumu un tā pilnveidi.
26.
Atbildīgās iestādes ir šādi pienākumi:
26.1.
pēc nepieciešamības sniegt informāciju sabiedrībai par pasākuma rezultātiem;
26.2.
veikt nepieciešamos grozījumus pasākuma 2.kārtas regulējošajos normatīvajos aktos;
26.3.
nodrošināt šo noteikumu 8.punktā noteikto pasākuma atskaites punktu un mērķu sasniegšanu un  pamatojošās dokumentācijas pārbaudi, t.sk. datu ticamības pārbaudi;
26.4.
noslēgt vienošanos ar LIAA par projekta īstenošanu;
26.5.
piedalīties Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektu politikas darba grupās.
27.
IPPP ir šādi pienākumi:
27.1.
saskaņot LIAA un LZP rīcības plānu un stratēģijas, t.sk. uzdot uzdevumus LIAA un LZP;
27.2.
saskaņot stratēģisko pasākuma un lielo P&A&I projektu finansējumu;
27.3.
nodrošināt stratēģisku zinātnes, tehnoloģiju attīstības un inovāciju politikas, kā arī RIS3 procesu vadības plānošanu, koordinēšanu, saskaņošanu un īstenošanu, kā arī mērķu un rezultātu definēšanu un sasniegto rezultātu uzraudzību.
IV.Atbalstāmās darbības un izmaksas
28.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējiem ir atbalstāmas šādas darbības:
28.1.
projekta vadības nodrošināšana, tai skaitā iepirkumu organizēšana;
28.2.
projekta īstenošanas nodrošināšana;
28.3.
Latvijas ārējo ekonomisko pārstāvniecību konsultāciju nodrošināšana;
28.4.
informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana, ievērojot nediskriminācijas principus (informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšana saskaņā ar saistošo normatīvo aktu un citu dokumentu noteiktajām prasībām);
28.5.
viedās specializācijas datu analītikas nodrošināšana un monitoringu ziņojumu izstrāde;
28.6.
inovācijas pārvaldības mehānisma ieviešana;
28.7.
sadarbības nodrošināšana ar organizācijām un institūcijām, kas nepieciešama pasākuma mērķa sasniegšanai;
28.8.
uzņēmumu datu bāzu iegāde, datu monitorings un analīze, pētījumi;
28.9.
pasākumi jaunu partnerību un jaunu sadarbības projektu uzsākšanai un veicināšanai.
29.
LIAA 1.2.1.1.pasākuma ietvaros sniedz atbalstu komersantiem starptautiskās sadarbības un atpazīstamības nodrošināšanai, tai skaitā atbalsts projektu iesniedzējiem projektu iesniegumu izstrādei.
30.
Izmaksu attiecināmība sākas no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas Vadības informācijas sistēmā.
31.
Pasākuma ietvaros Ekonomikas ministrijas tiešās attiecināmās izmaksas:
31.1.
personāla izmaksas – finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 23. punktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. Izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai;
31.2.
transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu), kas ir daļa no iekšzemes komandējumu vai darba braucienu izmaksām. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālā sabiedriskā un vietējā sabiedriskā transporta izmaksas;
31.3.
dalības maksa par piedalīšanos starptautiskā pasākumā, kas nepieciešama projekta mērķu sasniegšanai;
31.4.
ārpakalpojuma izmaksas projekta vadībā un īstenošanā iesaistītā personāla kvalifikācijas celšanai un sadarbības tīklu veidošanai;
31.5.
ārējo ekspertu piesaistes izmaksas, ja nepieciešams sniegt vērtējumu pētniecības un inovācijas vērtēšanai;
31.6.
projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas;
31.7.
izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai, t.sk. pandusu nomas, indukcijas cilpu nomas, zīmju valodas tulku un vieglās valodas tulkošanas pakalpojumu izmaksas, subtitrēšanas un reāllaika transkripcijas pakalpojumu izmaksas, ja tas ir nepieciešams vides un informācijas pieejamības nodrošināšanai;
31.8.
pakalpojumu (uzņēmuma līgumu) izmaksas atbalstāmo darbību īstenošanai;
31.9.
jaunradītu darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai nomas izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas.
32.
Pasākuma ietvaros LIAA tiešās attiecināmās izmaksas:
32.1.
jaunradītu darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai nomas izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas;
32.2.
komandējumu un darba braucienu izmaksas. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālā sabiedriskā un vietējā sabiedriskā transporta izmaksas;
32.3.
pētniecības un inovāciju konferences organizēšanas izmaksas (telpu īre, tehniskais nodrošinājums, ēdināšanas izmaksas, tiešraides nodrošināšana, tulkošanas izmaksas, transporta izmaksas, komandējumu izmaksas, noformējuma izmaksas un citas organizatoriskās izmaksas);
32.4.
ekspertu piesaistes izmaksas, tulkošanas izmaksas un citas izmaksas, kuras saistītas ar RIS3 specializācijas jomu ilgtermiņa stratēģiju un rīcības plānu izstrādi, pārvaldības sistēmas pilnveidi, tai skaitā stratēģiju efektivitātes novērtēšanu ja nepieciešams, ko attiecināt var tikai šo noteikumu 28.5. apakšpunkta ietvaros;
32.5.
apdrošināšanas - veselības, dzīvības, transportlīdzekļu, īpašuma, iekārtu, civiltiesiskās atbildības - izmaksas uz projekta īstenošanas laiku, kuru nepieciešamību nosaka Latvijas Republikas normatīvie akti;
32.6.
tiešās attiecināmās personāla izmaksas – finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 26. punktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. Izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai;
32.7.
ārpakalpojumu izmaksas mārketinga aktivitātēm;
32.8.
iesaistīto vadītāju un darbinieku kompetenču celšanas izmaksas;
32.9.
nozares ekspertu RIS3 jomās piesaistes izmaksas, kas iesaistīti atbilstoši šo noteikumu 20. punktam;
32.10.
ārējo ekspertu piesaistes izmaksas, kas iesaistīti atbilstoši šo noteikumu 20. punktam;
32.11.
programmas “Apvārsnis Eiropa” un citu starptautisko pētniecības un attīstības sadarbības iniciatīvu ietvaros, virs kvalitātes sliekšņa novērtētu, bet finansējumu nesaņēmušu projektu, atvērtajos projektu konkursos iesniegto un atbalstīto ar saimniecisku darbību saistīto projektu konkrēta uzņēmuma pieteikuma sagatavošanas izmaksas;
32.12.
šo noteikumu 21.5. apakšpunkta minēto darbību īstenošanai attiecināmas šādas izmaksas:
32.12.1.
darba samaksa, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, Izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai;
32.12.2.
pabalsti un kompensācijas;
32.12.3.
apdrošināšanas - veselības, dzīvības, transportlīdzekļu, īpašuma, iekārtu, civiltiesiskās atbildības - izmaksas uz projekta īstenošanas laiku, kuru nepieciešamību nosaka Latvijas Republikas normatīvie akti;
32.12.4.
darba devēja apmaksātie veselības izdevumi (veselības apdrošināšanas polise);
32.12.5.
komandējumu un darba braucienu izmaksas;
32.12.6.
sakaru pakalpojumi;
32.12.7.
darba vietu aprīkojuma izmaksas;
32.12.8.
transporta izdevumi, t.sk. transportlīdzekļu uzturēšanas un remonta izdevumi, sabiedriskā transporta izmaksas un maksa par degvielu;
32.12.9.
tirgus pētījumi un priekšlikumu sniegšanu inovāciju un eksporta stratēģiju izstrāde, izvērtējot iespēju veikt sociāli atbildīgus publiskos iepirkumu, kas tiek veikts pārstāvniecības darbības nodrošināšanai;
32.12.10.
citas izmaksas kas saistītas ar darba pienākumu veikšanu.
33.
Finansējuma saņēmējs var paredzēt netiešās attiecināmās izmaksas, ko plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 28.1. un 29.6. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula (ES) 2021/1060), 54. panta "b" apakšpunktu.
34.
Pasākuma ietvaros iespējams ieplānot neparedzētās izmaksas (papildu darbu vai pakalpojumu veikšanai), kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvušas nepieciešamas, lai nodrošinātu par projekta īstenošanu noslēgto līgumu izpildi, ja finansējuma saņēmējs veicis visus plānošanas pasākumus, lai šādus apstākļus novērstu.
35.
Šo noteikumu 31. apakšpunktā minētās neparedzētās izmaksas projektā plāno kā vienu izdevumu pozīciju. Neparedzētās izmaksas nepārsniedz divus procentus no šo noteikumu ietvaros minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, un to izlietošanu finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi, ievērojot līgumu par projekta īstenošanu.
36.
Finansējuma saņēmējs pasākuma īstenošanā attiecībā uz šo noteikumu 28. un 29.punktā minētajām attiecināmajām izmaksām piemēro vadošās un atbildīgās iestādes sagatavotās 2021.–2027. gada plānošanas perioda vienkāršoto izmaksu metodikas, tiklīdz minētās metodikas stājas spēkā.
37.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 (turpmāk - Regula (ES) 2021/1060) 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
38.
Finansējuma saņēmējam projekta izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no dienas, kad noslēgts līgums par projekta īstenošanu.
39.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
40.
Pasākumam nav paredzama ietekme uz klimata un vides mērķiem saskaņā ar principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējumu.
41.
Pasākuma īstenošanā tiks nodrošināts dzimumu līdztiesības un vienlīdzīgu iespēju princips, piemēram, principa piemērošanu RIS3 vadības grupu izveidē un darbības nodrošināšanā.
42.
Izdevumus iespējams attiecināt līdz 2029. gada 31. decembrim.
V.Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
43.
Pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtībai Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumus. Maksimālais avansa apjoms nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā ERAF finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
44.
Finansējuma saņēmējam pieejamā maksimālā avansa un starpposma maksājuma kopsumma nepārsniedz 100 procentus no projektam piešķirtā ERAF finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
45.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
45.1.
pakalpojumu (uzņēmuma) līgumos, atkarībā no līguma veida un satura var paredzēt avansa maksājumus ne vairāk kā 50 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli);
45.2.
nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas (ES) 2021/1060 47. un 50. pantu;
45.3.
ne retāk kā reizi trijos mēnešos ievieto savā tīmekļvietnē aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
45.4.
publiskos iepirkumus veic atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā, sociāli atbildīgā veidā un saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot nediskriminācijas principus. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums, sociāli atbildīgs publiskais iepirkumus  un inovāciju publiskais iepirkums);
45.5.
ir atbildīgs par dubultā finansējuma riska novēršanu un demarkācijas nodrošināšanu ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem un nodrošina, lai pasākuma ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
45.6.
īsteno vismaz vienu vispārīgās un vismaz vienu specifiskās darbības, kā arī nodrošina datu uzkrāšanu un ziņošanu par vismaz vienu rādītāju, kas veicina horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" ievērošanu;
45.7.
nodrošina informācijas uzkrāšanu par šo noteikumu 8. punktā minēto rezultāta rādītāja izpildi;
45.8.
projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu.
46.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
47.
Finansējuma saņēmējs nodrošina principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu atbalsta sniegšanā, lai gala labuma guvēja pieteikumā iekļautā atbalstāmā darbībai ir nebūtiska vai tai ir neesoša paredzamā ietekme uz visiem vides mērķiem, vērtējot gan tiešās, gan primārās netiešās sekas visā aprites ciklā.
48.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta nepieļaujamību saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2018/1046 61. panta prasībām.
49.
Ja LIAA piesaista nozares ekspertus, kas pārstāv attiecīgo RIS3 jomas vadības grupu, un slēdz ar tiem ārpakalpojuma līgumu, LIAA pārliecinās, ka uz nozares ekspertiem nav attiecināmi šādi izslēgšanas kritēriji:
49.1.
nozares eksperts, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīta par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
49.1.1.
noziedzīgas organizācijas izveidošana, vadīšana, iesaistīšanās tajā vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā vai citā noziedzīgā formējumā vai piedalīšanās šādas organizācijas izdarītos noziedzīgos nodarījumos;
49.1.2.
kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, starpniecība kukuļošanā, neatļauta labuma pieņemšana vai komerciāla uzpirkšana, prettiesiska labuma pieprasīšana, pieņemšana vai došana, tirgošanās ar ietekmi;
49.1.3.
krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana;
49.1.4.
izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas;
49.1.5.
terorisms, terorisma finansēšana, teroristu grupas izveide vai organizēšana, ceļošana terorisma nolūkā, terorisma attaisnošana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana un apmācība terora aktu veikšanai;
49.1.6.
cilvēku tirdzniecība;
49.2.
nozare eksperts ar attiecīgās jomā kompetentas institūcijas lēmumu, prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā:
49.2.1.
vienas vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav nepieciešamās darba atļaujas vai ja tās nav tiesīgas uzturēties Eiropas Savienības dalībvalstī;
49.2.2.
personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma;
49.3.
nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu;
49.4.
nozares eksperts ar attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmumu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā vertikālā vienošanās, kuras mērķis ir ierobežot pircēja iespēju noteikt tālākpārdošanas cenu, vai horizontālā karteļa vienošanās, izņemot gadījumu, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros nozares eksperts ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi;
49.5.
tiek apturēta vai pārtraukta nozares eksperta saimnieciskā darbība vai tiek likvidēts.
50.
Pēc pasākuma ieviešanas RIS3 pārvaldības modeļa darbība tiks turpināta un pilnveidota esošā budžeta ietvaros.
51.
Šo noteikumu 17.3. apakšpunktā minētie pieci eksperti, kas veic šo noteikumu 20.punktā noteiktos pienākumus, pasākuma ieviešanas gaitā nodrošinās fizisku atrašanos kādā no RIS3 vadības grupas dalībnieku telpām un pilda nozares uzdotos pienākumus.
52.
Šo noteikumu 29.11.apakšpunkta izmaksas iespējams attiecināt sīkie (mikro), mazie, vidējie un lielajiem komersanti.
VI.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
53.
Attiecināmās izmaksas ir LIAA un EM valsts noteiktās funkcijas īstenošanas nodrošināšanai saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumiem Nr. 857 "Latvijas Investīciju un attīstības nolikums", Ministru kabineta 2020. gada 22.septembra noteikumiem Nr. 588 " Ekonomikas ministrijas nolikums" un Zinātniskās darbības likumu, līdz ar to finansējums netiks sniegts uzņēmējdarbības darbības veikšanai un attiecībā uz LIAA (tai skaitā piesaistīto nozares ekspertiem) un EM nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums.  
54.
Pasākuma ietvaros atbalsts EM un LIAA tiek piešķirta 100% no ERAF finansējuma saņēmējiem darbību segšanai, izņemot šo noteikumu 29.11.apakšpunktu izmaksu segšanai, kas tiek piešķirts kā komercdarbības atbalsts sīkajiem (mikro), mazajiem, vidējiem un lielajiem komersanti.
55.
Šo noteikumu 29.11. apakšpunktā izmaksu segšanai LIAA piešķir komercdarbības atbalstu saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam 2. panta 2. punktu.
56.
Šo noteikumu 51.punktā maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
57.
Šo noteikuma 29.11.apakšpunktā minēto izmaksu segšanai pieejamais finansējums ir 4 389 638 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 3 731 192 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 658 446 euro no šo noteikumu 11.2.apakšpunktā minētā finansējuma.
58.
Vienam komersantam maksimālais atbalsta apjoms no šo noteikuma 53.punktā minētā finansējuma ir 10 000 euro.
59.
Šo noteikumu 50. punktā noteiktā atbalsta intensitāte tiek piemērota izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa, izņemot gadījumus, kas noteikti 34. punktā.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds