24-TA-792
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Informatīvie pasākumi"
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka valsts un Eiropas Savienības atbalsta (turpmāk - atbalsts) piešķiršanas kārtību intervencē "Informatīvie pasākumi" (turpmāk – intervence).
2.
Atbalstu piešķir saskaņā ar:
2.1.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk - regula 2021/2115);
2.2.
Komisijas (ES) 2023. gada 13. decembra Regulu 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, ja atbalsts attiecināms uz gala labuma guvējiem, kuru darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, par darbībām pārtikas ražošanas (Līguma par ES darbību I pielikumā neminētu pārtikas produktu (izņemot zivsaimniecības produktus) ražošanas) nozarē un darbībām jebkurā citā nelauksaimniecības nozarē (izņemot mežsaimniecības nozari) (turpmāk - regula 2023/2831);
2.3.
Komisijas (ES) 2022. gada 14. decembra Regulu 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, ja atbalsts attiecināms uz gala labuma guvējiem, kuru darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, par darbībām mežsaimniecības nozarē (turpmāk - regula 2022/2472).
3.
Atbalsta mērķis ir veicināt profesionālo zināšanu un prasmju pilnveidi, nodrošinot informatīvo pasākumu pieejamību, lai paaugstinātu izpratnes līmeni par lauksaimniecības, mežsaimniecības, pārtikas ražošanas (izņemot zivsaimniecības produktus), konkurētspējas uzlabošanas, uzņēmuma izaugsmes, efektivitātes palielināšanas, digitalizācijas, jauno tehnoloģiju, saimniekošanas dažādošanas, vides un klimata, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanas veicinošu metožu pielietošanas, antimikrobiālo rezistenci un dzīvnieku labturību, atjaunojamajiem energoresursiem, darba tiesībām, darba drošību un arodveselību, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamības u.c.jautājumiem, tādējādi sekmējot lauku teritorijas attīstību.
4.
Intervences īstenošanas vieta ir Latvijas teritorija.
5.
Finansējuma saņēmējs ir atbalsta pretendents, kas sniedz pakalpojumu, atbilst šajos noteikumos minētajiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem.
6.
Lai nodrošinātu šo noteikumu 1. punktā minētās intervences īstenošanu, Lauku atbalsta dienests un finansējuma saņēmējs, kas sniedz konkrēto pakalpojumu, apstrādā personas datus – personas vārdu, uzvārdu, dzimumu, tālruņa numuru, e-pasta adresi, Lauku atbalsta dienesta klienta numuru, nekustamā īpašuma adresi, nekustamā īpašuma kadastra numuru. Personas datus uzglabā līdz 2037. gada 31. decembrim, gadījumā, ja piešķirts atbalsts saskaņā ar regulu 2022/2472, ievēro šo noteikumu 36. punktā noteikto termiņu, gadījumā, ja piešķirts de minimis atbalsts, ievēro šo noteikumu 44. punktā noteikto termiņu, datus uzglabājot ilgāko piemērojamo laiku. Pēc tam tos iznīcina saskaņā ar Arhīvu likumā noteiktajām prasībām.
7.
Pieteikšanās atbalstam, iesniegumu vērtēšana, lēmuma pieņemšana un publiskā finansējuma saņemšana notiek saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ciktāl tie nav pretrunā ar šiem noteikumiem.
8.
Pirms Lauku atbalsta dienests izsludina projektu iesniegumu pieņemšanas kārtu, Zemkopības ministrija pieņem lēmumu par šajos noteikumos paredzētā publiskā finansējuma apmēru un informatīvo pasākumu īstenošanas periodu.
II.Atbalsta saņemšanas nosacījumi
9.
Gala labuma guvēji, kas piedalās informatīvajos pasākumos, ir fiziskas personas, kuru dzīvesvieta ir deklarēta lauku teritorijā vai kuru nekustamā īpašuma (lauksaimniecības vai meža zemes) adrese ir lauku teritorijā, vai juridiskas personas, kuru juridiskā adrese ir lauku teritorijā. Latvijas lauku teritorija - Latvijas teritorija, izņemot valstspilsētas un pilsētas, kurās ir vairāk nekā 5000 iedzīvotāju. Iedzīvotāju skaitu nosaka saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem par iedzīvotāju skaitu Latvijas administratīvajās teritorijās atbilstoši jaunākajiem valsts statistiskajiem novērojumiem. Norādītā adrese tiek pārbaudīta uz informatīvā pasākuma norises pirmo dienu.
10.
Atbalsta pretendents ir:
10.1.
lauksaimniecības vai mežsaimniecības nozares nevalstiskā organizācija;
10.2.
atbilstības statusu ieguvusi kooperatīvā sabiedrība, kas darbojas lauksaimniecības vai mežsaimniecības, vai pārtikas, dzērienu un amatniecības (mājražošana) nozarē.
11.
Atbalsta pretendentam ir:
11.1.
līdzšinējā pieredze informatīvu pasākumu īstenošanā, ko apliecina informācija par noorganizētiem informatīvajiem pasākumiem vismaz iepriekšējo trīs gadu laikā;
11.2.
pietiekams personāls ar nepieciešamo kvalifikāciju:
11.2.1.
jomas profesionāļiem (lektoriem) vismaz iepriekšējo trīs gadu laikā ir pieredze nozarē, par kuru tie izplata informāciju, informē, veic zināšanu apmaiņu;
11.2.2.
jomas profesionāļi (lektori) ir ar izglītību nozarē, par kuru tie izplata informāciju, informē, veic zināšanu apmaiņu;
11.2.3.
jomas profesionāļi (lektori) iepriekšējo trīs gadu laikā, skaitot no projekta iesniegšanas dienas, vismaz reizi gadā paši ir apmācīti (apmeklējuši mācības, kursus, seminārus, lekcijas, konferences) nozarē, par kuru tie izplata informāciju, informē, veic zināšanu apmaiņu;
11.3.
informatīvā pasākuma īstenošanai nepieciešamais materiāli tehniskais nodrošinājums.
12.
Informatīvais pasākums tiek īstenots valsts valodā.
13.
Informatīvais pasākums notiek klātienē vai hibrīda formātā, kad apmeklētājiem ir iespēja piedalīties pasākumā arī tiešsaistē. Jomas profesionāļi (lektori) informatīvajā pasākumā piedalās klātienē. Ja piesaistītajam ārvalstu jomas profesionālim (lektoram) nav iespējas informatīvajā pasākumā piedalīties klātienē, tas drīkst pieslēgties tiešsaistē.
III.Publiskā finansējuma veids un apmērs
15.
Publiskā finansējuma atbalsta intensitāte ir 100 procentu.
16.
Maksimālais atbalsta apmērs viena atbalsta pretendenta organizētam:
16.1.
vietēja mēroga informatīvajam pasākumam – līdz 5 000 euro;
16.2.
starptautiska mēroga informatīvajam pasākumam, t.i., vismaz viens piesaistītais ārvalstu jomas profesionālis (lektors) informatīvajā pasākumā piedalās klātienē, – līdz 10 000 euro;
17.
Maksimālais atbalsta apmērs vienam atbalsta pretendentam vienā kārtā ir 50 000 euro, t.sk. ar citiem atbalsta pretendentiem kopīgi īstenoto informatīvo pasākumu proporcionālais finansējuma apmērs.
18.
Ja vairāki atbalsta pretendenti īsteno kopīgu informatīvo pasākumu, maksimālais atbalsta apmērs konkrētajam informatīvajam pasākumam tiek skaitīts kopā, ņemot vērā šo noteikumu 16. punktā norādītos apmērus un 8. punktā minēto kārtas publiskā finansējuma apmēru.
19.
Intervencē ir noteiktas šādas attiecināmās izmaksas:
19.1.
tiešās attiecināmās izmaksas – izmaksas, kas ir tieši saistītas un ir nepieciešamas pakalpojuma nodrošināšanai:
19.1.1.
jomas profesionāļu (lektoru) atlīdzība (tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas);
19.1.2.
tulkošanas izmaksas;
19.1.3.
publicitātes izmaksas;
19.1.4.
jomas profesionāļu (lektoru), informatīvā pasākuma organizēšanā iesaistītā atbalsta pretendenta personāla transporta (ceļa) izdevumi un izmaksas par viesnīcu (naktsmītni). Tiem, kas nav ārvalstu jomas profesionāļi (lektori), izmaksu apmēru nosaka saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
19.1.5.
informatīvā pasākuma vajadzībām nepieciešamo telpu, iekārtu, tehnikas, tiešsaistes rīku izmaksas;
19.1.6.
organizatoriskās izmaksas, t.sk. kafijas pauzes izmaksas, bet ne vairāk kā septiņi euro par katru kafijas pauzi vienam reģistrētajam attiecīgā pasākuma dalībniekam, kas pieteicies informatīvo pasākumu apmeklēt klātienē (ja plānotie izdevumi pārsniedz noteikto limitu, tos elektroniski saskaņo ar Lauku atbalsta dienestu pirms maksājuma veikšanas). Ja pasākums ir ilgāks par sešām stundām, rīko ne vairāk kā divas kafijas pauzes;
19.2.
netiešās attiecināmās izmaksas – izmaksas, kas nepieciešamas pakalpojuma nodrošināšanai, bet nav tieši saistītas ar pakalpojuma sniegšanu, piemēram, biroja administratīvie izdevumi, - septiņi procenti no tiešajām attiecināmajām izmaksām.
20.
Pievienotās vērtības nodoklis nav attiecināms, izņemot gadījumus, ja tas nav atgūstams no valsts budžeta.
21.
Nav attiecināmas izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav rīkota atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu.
22.
Intervencē finansē tikai tādas attiecināmās izmaksas, kas ir izmērāmas, samērīgas, pamatotas un atbilst pareizas finanšu vadības principiem.
IV.Atbalsta saņemšanas kārtība
23.
Lai pieteiktos atbalstam, atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
23.1.
projekta iesniegumu, kas ietver vismaz šādu informāciju:
23.1.1.
informācija par atbalsta pretendentu;
23.1.2.
plānotā informatīvā pasākuma apraksts (ja tiek plānoti vairāki informatīvie pasākumi, informāciju norāda par katru informatīvo pasākumu atsevišķi):
23.1.2.1.
informatīvā pasākuma mērķis un nozare, kurā tiks sekmēta zināšanu apmaiņa;
23.1.2.2.
informācija par tēmas aktualitāti, informatīvā pasākuma nepieciešamību un lietderību;
23.1.2.3.
informatīvā pasākuma mērogs – vietēja vai starptautiska mēroga;
23.1.2.4.
informatīvā pasākuma plānotais īstenošanas laiks;
23.1.2.5.
informatīvā pasākuma mērķauditorija un plānotais apmeklētāju skaits;
23.1.2.6.
informatīvā pasākuma publicitāte;
23.1.3.
informatīvā pasākuma īstenošanas provizoriska tāme (ja tiek plānoti vairāki informatīvie pasākumi, informāciju norāda par katru informatīvo pasākumu atsevišķi);
23.1.4.
atbalsta pretendenta pašvērtējums projekta atlases kritērijiem un punktu skaita pamatojums;
23.2.
apliecinājums par pievienotās vērtības nodokļa neatgūšanu no valsts budžeta (ja attiecas);
23.3.
dokumentus, kas pierāda atbilstību šo noteikumu 11. punkta prasībām:
23.3.1.
īstenoto informatīvo pasākumu saraksts, ar ko atbalsta pretendents apliecina līdzšinējo pieredzi informatīvo pasākumu īstenošanā vismaz iepriekšējo trīs gadu laikā, skaitot no projekta iesniegšanas dienas. Sarakstā norāda informatīvā pasākuma nosaukumu, norises laiku, vietu, jomas profesionāļu (lektoru) vārdu un uzvārdu, mērķauditoriju, apmeklētāju skaitu;
23.3.2.
saraksts, kurā norādīts informatīvajā pasākuma īstenošanā iesaistītais personāls - jomas profesionāļi (lektori), par projektu atbildīgā persona -, jomas profesionāļu (lektoru) parakstīti kvalifikācijas apraksti, kas apliecina atbilstību šo noteikumu 11.2. apakšpunkta un 12. punkta prasībām, jomas profesionāļu (lektoru) izglītību apliecinošu dokumentu kopijas attēla formātā (ja attiecas – dokumenta par uzvārda maiņu kopiju attēla formātā). Dokumentus, kas sagatavoti citā valodā, iesniedz ar pievienotu atbalsta pretendenta apliecinātu tulkojumu latviešu valodā. Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas pretendents drīkst mainīt vai papildināt personālu, kuru tas iesaistījis informatīvā pasākuma īstenošanā un par kuru tas sniedzis informāciju projekta iesniegumā, ar personālu, kas atbilst šajos noteikumos minētajām prasībām, tikai ar Lauku atbalsta dienesta piekrišanu elektroniskās vēstules formā, iesniedzot attiecīgos dokumentus, kas norāda personāla atbilstību;
23.3.3.
saraksts par informatīvā pasākuma īstenošanai nepieciešamo materiāltehnisko nodrošinājumu, norādot, tā pieejamību;
23.4.
atbalsta pretendenta deklarāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku un zivsaimniecības attīstībai.
24.
Lauku atbalsta dienests izvērtē atbalsta pretendenta (projekta iesniedzēja) atbilstību šo noteikumu 10. un 11. punktam un atbilstošos projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā, ņemot vērā punktu skaitu projektu atlases kritērijos, ko atbilstoši regulas Nr. 2021/2115 79. panta 1. punktam ir apstiprinājusi Zemkopības ministrija pēc saskaņošanas ar Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam uzraudzības komiteju, kas izveidota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā. Priekšroka publiskā finansējuma saņemšanai ir projekta iesniegumam ar lielāko punktu skaitu. Projektus, kas atbilst projektu atlases kritērijiem, turpina vērtēt saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ciktāl tie nav pretrunā ar šiem noteikumiem.
25.
Informāciju par informatīvajiem pasākumiem atbalsta pretendents (finansējuma saņēmējs) publisko, jo īpaši izmantojot Lauksaimniecības zināšanu un inovācijas sistēmu (AKIS).
26.
Atbalsta pretendents nodrošina pieteikšanās iespēju gala labuma guvējiem vismaz divas nedēļas pirms informatīvā pasākuma, kā arī informē Lauku atbalsta dienestu par informatīvā pasākuma vietu un laiku un nosūta informāciju AKIS sekretariātam.
27.
Lai pieteiktos dalībai informatīvajā pasākumā, gala labuma guvējs atbalsta pretendentam norāda paredzēto informatīvo pasākumu, tā norises laiku un vietu, kā arī personas datus atbilstoši šo noteikumu 6. un 9. punktam un to, vai gala labuma guvēja - juridiskas vai fiziskas personas - darbība ir vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, t.i., līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto lauksaimniecības produktu (izņemot zivsaimniecības produktu) ražošanu. Gadījumos, ja gala labuma guvējs ir juridiska persona, tā norāda informatīvā pasākuma apmeklētāja - fiziskas personas datus, kas pārstāv gala labuma guvēju, un viņa saistību ar attiecīgo gala labuma guvēju.
28.
Ja informatīvajam pasākumam piesakās gala labuma guvējs, kura darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, par darbībām pārtikas ražošanas (Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā neminētu pārtikas produktu (izņemot zivsaimniecības produktus) ražošanas) nozarē un darbībām jebkurā citā nelauksaimniecības nozarē (izņemot mežsaimniecības nozari), tas atbalsta pretendentam iesniedz de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotās veidlapas izdruku vai norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas numuru saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
29.
Atbalsta pretendents pārbauda gala labuma guvēja norādīto informāciju, kas minēta šo noteikumu 27. un 28. punktā.
30.
Atbalsta pretendents piecu darbdienu laikā pēc informatīvā pasākuma norises Lauku atbalsta dienesta Elektroniskās pieteikšanās sistēmā ievada informatīvā pasākuma laiku un vietu, kā arī šo noteikumu 27. un 28. punktā minētos datus par gala labuma guvējiem, informatīvā pasākuma apmeklētājiem.
31.
Atbalsta pretendents atskaitās un naudu saņem pēc padarītā par faktiskajām izmaksām, iesniedzot:
31.1.
maksājuma pieprasījumu, detalizētu tāmi par notikušo informatīvo pasākumu un izdevumus apliecinošo dokumentu kopijas;
31.2.
informatīvā pasākuma apmeklētāju sarakstu, kurā norādīts informatīvā pasākuma laiks un vieta, informatīvā pasākuma reģistrēto apmeklētāju vārds, uzvārds un paraksts, kā arī ekrānšāviņš, kas apliecina reģistrēto apmeklētāju dalību informatīvajā pasākumā tiešsaistē;
31.3.
ja informatīvo pasākumu apmeklēja gala labuma guvējs, kura darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, par darbībām pārtikas ražošanas (Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā neminētu pārtikas produktu (izņemot zivsaimniecības produktus) ražošanas) nozarē un darbībām jebkurā citā nelauksaimniecības nozarē (izņemot mežsaimniecības nozari) - de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotās veidlapas izdruku vai norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas numuru saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
32.
Attiecināmi ir atbalsta pretendenta izdevumi, kas veikti pēc projekta iesnieguma iesniegšanas un apstiprināšanas.
33.
Ja Lauku atbalsta dienests, veicot pārbaudi saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā, konstatē neatbilstību šo noteikumu 24. punktā atbalsta pretendenta sākotnējam projektu atlases kritērijos iegūto punktu skaitam, Lauku atbalsta dienests ir tiesīgs neizmaksāt pieprasīto atbalsta apmēru un pieprasīt saņemtā atbalsta pilnīgu vai daļēju atmaksu normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai noteiktajā kārtībā.
V.Ar valsts atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
34.
Atbalstu gala labuma guvējiem, kuru darbība nav vērsta uz lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, par darbībām mežsaimniecības nozarē piešķir saskaņā ar regulas 2022/2472 47. pantu.
35.
Ja atbalstu piešķir saskaņā ar regulu 2022/2472:
35.1.
atbalstu nepiešķir gala labuma guvējam, uz kuru attiecas regulas 2022/2472 1. panta 4. punkta “a” apakšpunktā noteiktais Eiropas Komisijas atgūšanas rīkojums;
35.2.
piešķirto atbalstu nevar apvienot ar citā atbalsta programmā paredzēto atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām;
35.3.
Lauku atbalsta dienests publicē informāciju par atbalstu, kas piešķirts gala labuma guvējiem saskaņā ar regulas 2022/2472 9. panta 1. punkta "c" apakšpunktu un 3.punktu.
36.
Pieejamību dokumentiem, kas saistīti ar piešķirto atbalstu saskaņā ar regulu 2022/2472, atbalsta pretendents un gala labuma guvējs nodrošina 10 gadus, sākot no dienas, kad piešķirts atbalsts, Lauku atbalsta dienests to nodrošina 10 gadus, sākot no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šajos noteikumos minēto atbalsta intervenci.
37.
Ja pārkāptas regulas 2022/2472 prasības, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta pretendentam šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu. Atmaksu veic kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu. Savukārt, atbalsta pretendents šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atmaksā Lauku atbalsta dienestam.
38.
De minimis atbalstu saskaņā ar regulu 2023/2831 piešķir, ievērojot regulas 2023/2831 1.panta 1.punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja gala labuma guvējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja gala labuma guvējs nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar regulas 2023/2831 1.panta 2.punktu darbības šajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
39.
De minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
40.
Atbalsta pretendents, pamatojoties uz gala labuma guvēja uzskaites veidlapā norādīto informāciju de minimis atbalsta piešķiršanai, nosaka piešķiramā de minimis atbalsta apmēru, pieņem lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu un ievada informāciju de minimis atbalsta uzskaites sistēmā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Lēmumā par de minimis atbalsta piešķiršanu norāda, ka atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar regulu 2023/2831 . De minimis atbalstu uzskata par piešķirtu ar brīdi, kad ir pieņemts šajā punktā minētais lēmums.
41.
Pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai minētais atbalsts gala labuma guvējam trīs gadu periodā, skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas, nepalielina saņemtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Izvērtējot atbalsta apmēru, vērtē saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī. Vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem.
42.
Ievērojot regulas 2023/2831 5. panta 1., 2. un 3. punkta nosacījumus, de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī ar citu valsts atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja ar šo kumulāciju netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu var apvienot ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentus. Piesakoties regulā 2023/2831 noteiktajam de minimis atbalstam, gala labuma guvējs iesniedz atbalsta pretendentam informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu tās pašas darbības ietvaros, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu, plānoto un piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
43.
Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu 2023/2831 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām.
44.
Atbalsta pretendents nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no pēdējā de minimis atbalsta piešķiršanas dienas. Gala labuma guvējs datus par de minimis atbalstu glabā 10 gadus no brīža, kad piešķirts atbalsts.
45.
Ja tiek pārkāptas regulas 2023/2831 prasības, gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta pretendentam atbalsta pasākuma ietvaros nelikumīgi saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. Savukārt, atbalsta pretendents šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atmaksā Lauku atbalsta dienestam.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
