Noteikumu projekts

23-TA-1175
Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam specifiskā atbalsta mērķa Nr. 4.3.4. "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbinātību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.7. pasākuma "Nodarbināmības priekšnosacījumu nodrošināšana ieslodzītajiem, pilnveidojot resocializācijas sistēmas efektivitāti, vienlaikus sekmējot bijušo ieslodzīto iekļaušanos, vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt aktīvu iekļaušanu, lai veicinātu vienlīdzīgas iespējas, nediskriminēšanu un aktīvu līdzdalību, kā arī uzlabotu nodarbinātību, jo īpaši attiecībā uz nelabvēlīgā situācijā esošām grupām" 4.3.4.7. pasākumu "Nodarbināmības priekšnosacījumu nodrošināšana ieslodzītajiem, pilnveidojot resocializācijas sistēmas efektivitāti, vienlaikus sekmējot bijušo ieslodzīto iekļaušanos, vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs) un finansējuma saņēmējam (turpmāk – finansējuma saņēmējs);
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma mērķis ir nodarbināmības priekšnosacījumu nodrošināšana ieslodzītajiem, pilnveidojot resocializācijas sistēmas efektivitāti, vienlaikus sekmējot bijušo ieslodzīto iekļaušanos, vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir atbalstu saņēmušie ieslodzītie, viņu ģimenes locekļi un atbalsta personas, kas saņēmušas atbalstu, un tādējādi ir radīti vai uzlaboti priekšnoteikumi ieslodzītā veiksmīgai iekļaušanai sabiedrībā, tai skaitā aktīvai līdzdalībai sabiedrības procesos, ir sekmētas bijušo ieslodzīto vienlīdzīgas iespējas un aktīvu līdzdalību nodarbināmības priekšnosacījumu nodrošināšana.
4.
Pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
4.1.
līdz 2024. gada 31. decembrim iznākuma rādītāju starpposma vērtība:
4.1.1.
nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmušas atbalstu – 1;
4.1.2.
specifisko atbalstu saņēmušo ieslodzīto, viņu ģimenes locekļu un atbalsta personu
skaits – 300.
4.2.
līdz 2029. gada 31. decembrim iznākuma rādītāju vērtība:
4.2.1.
nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmušas atbalstu – 1;
4.2.2.
specifisko atbalstu saņēmušo ieslodzīto, viņu ģimenes locekļu un atbalsta personu
skaits – 3000.
4.3.
līdz 2029. gada 31. decembrim rezultāta rādītāja vērtība: ieslodzītie, kuriem veicināta nodarbināmība – 1680 personas.
5.
Pasākumu īsteno ierobežotas projekta iesnieguma atlases veidā.
6.
ESF+ finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā.
7.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Tieslietu ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
8.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ar elastības finansējumu ir 3 371 251 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 531 900 euro), tai skaitā ESF+ finansējums 2 865 563 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 452 115 euro) un valsts budžeta finansējums 505 688 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 79 785 euro).
8.1.
Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākumā pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 2 839 351 euro, tai skaitā ESF+ 2 413 448 euro un valsts budžeta finansējums 425 903 euro.
8.2.
8.2. Atbildīgā iestāde no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt specifiskajam atbalstam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 8. punktā minētajam plānotajam maksimālajam apmēram.
9.
Maksimālais attiecināmais ESF+ finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
10.
Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ja tās ir radušās ne agrāk kā pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas.
II. Prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
11.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Ieslodzījuma vietu pārvalde – tiešās pārvaldes iestāde, kas īsteno valsts politiku apcietinājuma kā drošības līdzekļa un brīvības atņemšanas kā kriminālsoda izpildes jomā. Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts un ir noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu, ir finansējuma saņēmējs.
12.
Projekta iesniedzējs saskaņā ar projekta iesnieguma atlases nolikumu sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to sadarbības iestādē Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
13.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka tiek novērsta iespējamā investīciju pārklāšanās, savstarpēji papildinošu investīciju gadījumā novēršot dubultā finansējuma risku, vai vienas un tās pašas vai līdzīgas atbalstāmās darbības nav plānots finansēt no vairākiem finanšu avotiem.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
14.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
14.1.
specializētu riska un vajadzību novērtējuma instrumentu un resocializācijas programmu (piem., nepilngadīgajiem ar atkarību, ekonomiskajiem noziedzniekiem, kibernoziedzniekiem ) izstrāde/ieguve/ieviešana, rīku un programmu aprobēšana un validēšana, esošo riska un vajadzību novērtējuma instrumentu un resocializācijas programmu efektivitātes izpēte, validēšana un aprobācija, drošības risku izvērtējuma instrumenta izstrāde/ieguve;
14.2.
resocializācijas darba un kriminālsodu izpildes efektivitātes mērījumu sistēmas ieviešana, t.sk. pētījumi; 
14.3.
speciālistu konsultācijas, jaunu atbalsta pasākumu, tajā skaitā informatīvu pasākumu, izstrāde un īstenošana ieslodzītajiem, viņu ģimenes locekļiem un atbalsta personām;
14.4.
Ieslodzījuma vietu pārvaldes nodarbināto un brīvprātīgo kapacitātes celšana, profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanas un profesionālās noturības veicināšanas pasākumi, piem., supervīzijas, koučings un ikgadējās konferences, e-mācību attīstība u.c.; 
14.5.
starpinstitūciju sadarbības pilnveidošanas pasākumi un apmācības iesaistīto institūciju un NVO pārstāvjiem; 
14.6.
sabiedrības informēšana, izglītojoši pasākumi un sociālās kampaņas, t.sk. par noziedzīgās uzvedības riskiem, ieslodzīto personības īpatnībām, par kriminālsoda izpildes laikā veicamo resocializācijas darbu un starpinstitucionālo sadarbību, u.c.;
14.7.
e-mācību procesa pilnveide; 
14.8.
informāciju tehnoloģiju attīstība;
14.9.
projekta vadības un projekta īstenošanas nodrošināšana;
14.10.
projekta informatīvie un obligātās publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
15.
Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
15.1.
tiešās attiecināmās izmaksas;
15.2.
netiešās attiecināmās izmaksas.        
16.
Šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
16.1.
personāla atlīdzības izmaksas, kas ir projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksas, tostarp veselības apdrošināšanas, veselības pārbaužu un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas, šo noteikumu 14. punktā noteikto darbību īstenošanai. Izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienas vienības izmaksu metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi;
16.2.
pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
16.2.1.
pakalpojumu un iepirkumu līgumu izmaksas šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, izņemot šo noteikumu 14.9. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai;
16.2.2.
komandējumu izmaksas:
16.2.2.1.
iekšzemes komandējumu, mācību, darba (dienesta) braucienu izmaksas, tai skaitā projekta vadības un projekta īstenošanas personālam šo noteikumu 14.1., 14.2., 14.3., 14.4., 14.5., 14.6., 14.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, piemērojot vadošās iestādes izstrādātās vienas vienības izmaksu metodikas "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai" un "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
16.2.2.2.
16.2.2.2. ārvalstu komandējumu izmaksas, tai skaitā projekta vadītājam un projekta īstenošanas personālam šo noteikumu 14.1., 14.2., 14.3., 14.4., 14.6. un 14.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Ārvalstu komandējumu izmaksas aprēķina un atlīdzina atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
 
16.2.3.
pakalpojumu (tajā skaitā speciālistu konsultācijas), mācību, semināru, konferenču organizēšanas un ar to saistīto materiālu nodrošināšanas izmaksas, tajā skaitā izmaksas zīmju valodas tulkošanas pakalpojumam, reāllaika transkripcijas un subtitrēšanas nodrošināšanai, ja tas nepieciešams, šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, izņemot šo noteikumu 14.9.apakšpunktā minēto darbību īstenošanai;
16.2.4.
darba vietas aprīkojuma iegādes īres vai nomas izmaksas ir attiecināmas projekta vadības un projekta īstenošanas personālam jaunu darba vietu radīšanai vai esošu darba vietu aprīkojuma atjaunošanai, uzturēšanai un remontam ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā (ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts pilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā; ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas ir attiecināmas proporcionāli atlīdzības procentuālajam sadalījumam šo noteikumu 14.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai), ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu;
16.2.5.
transporta izmaksas šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai piemērojot vadošās iestādes izstrādāto vienas vienības izmaksu metodiku "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai, izņemot šo noteikumu 14.7. un 14.8. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai;
16.2.6.
telpu, materiāltehnisko līdzekļu un aprīkojuma īres vai nomas izmaksas šo noteikumu 14.punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, izņemot šo noteikumu 14.2., 14.5., 14.7., 14.8. un 14.9. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai;
16.2.7.
biroja, kancelejas preču, iekārtu un inventāra, tai skaitā palīgmateriālu, izmaksas līdz 500 euro par vienību šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, izņemot šo noteikumu 14.7., 14.8. un 14.9. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai;
16.2.8.
informatīvo un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr.2021/1060) 47. un 50. pantam un kārtībai, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī  Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām šo noteikumu 14.6. un 14.10. apakšpunktos minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
16.2.9.
materiāltehniskā nodrošinājuma iegādes izmaksas šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību, izņemot šo noteikumu 14.2., 14.7. un 14.9. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai, ja iegāde ir izdevīgāka nekā materiāltehniskā nodrošinājuma īres vai nomas izmaksas projekta īstenošanas laikā;
16.2.10.
izmaksas par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanu.
17.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem.
18.
Pasākuma īstenošanā tiek piemērota netiešo izmaksu vienotā likme kā viena izmaksu pozīcija 15 procentu apmērā no šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētajām personāla izmaksām.
19.
Ja projekta īstenošanas laikā atbildīgā iestāde un vadošā iestāde izstrādā horizontālo vienas vienības standarta likmes metodiku kādām no šo noteikumu 16. punktā minētajām izmaksām, tām piemēro atbildīgās iestādes un vadošās iestādes izstrādāto metodiku.
IV.Specifiskā atbalsta un projekta īstenošanas nosacījumi
20.
Ja projekta īstenošanas laikā sadārdzinās projekta plānotās attiecināmās izmaksas, finansējuma saņēmējs papildu izmaksas sedz no savā rīcībā esošiem līdzekļiem.
21.
Sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem divu mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma.
22.
Projekta iesnieguma vērtēšanā piedalās divi atbildīgās iestādes pārstāvji, viens Labklājības ministrijas pārstāvis, viens Tieslietu ministrijas pārstāvis un sadarbības iestādes pārstāvji, bet vadošās iestādes pārstāvis nepieciešamības gadījumā var piedalīties novērotāja statusā.
23.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
23.1.
nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un Kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
23.2.
uzkrāj informāciju par atbalstu saņēmušām šo noteikumu 3. punktā minētajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 1. pielikumam un reizi gadā iesniedz sadarbības iestādē apkopotus datus par ESF+ kopējiem tūlītējiem rezultāta rādītājiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā 1.pielikumu;
 
23.2.1.
dati tiek uzglabāti vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā;
23.3.
finansējuma saņēmējam, veicot pētījumus, lai pilnveidotu resocializācijas sistēmas efektivitāti, analizējot esošos riska un vajadzību novērtēšanas instrumentus un īstenotās resocializācijas programmas, ir tiesības iegūt informāciju, t.sk. personas datus no Valsts probācijas dienesta par Valsts probācijas dienesta esošajiem un bijušajiem klientiem, kā arī informāciju, tajā skaitā personas datus no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra par esošo un bijušo ieslodzīto sodāmībām;
23.4.
nodrošina horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" vispārīgas un specifiskas darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu, īpaši saistībā ar resocializācijas darba un resocializācijas pakalpojumu sniegšanas jomā strādājošo izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošanu par nediskrimināciju pēc invaliditātes, vecuma, dzimuma, etniskās piederības u.c. pazīmēm, vienlīdzīgu iespēju principu ievērošanu, tostarp apstrādā datus par horizontālā principa rādītājiem;
23.5.
nodrošina datu apstrādi Resocializācijas pamatnostādņu 2022.–2027. gadam īstenošanas plānā noteikto rādītāju izpildes kontrolei un pasākuma mērķa izvērtēšanai;
23.6.
projekta ietvaros nepieciešamos ārpakalpojumus iepērk, ievērojot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru un, kur tas ir attiecināms, īsteno sociāli atbildīgu iepirkumu un inovāciju publisko iepirkumu;
23.7.
savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
23.8.
pēc projekta īstenošanas beigām nodrošina, ka šo noteikumu 16.2.9. apakšpunktā minētie materiāltehniskie līdzekļi, kas iegādāti projekta ietvaros, ir finansējuma saņēmēja īpašumā, ievērojot pamatlīdzekļu nolietojuma normas un lietošanas nosacījumus atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā budžeta iestādes kārto grāmatvedības uzskaiti.
24.
Lai uzraudzītu projekta īstenošanu, finansējuma saņēmējs viena mēneša laikā pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas izveido projekta uzraudzības komiteju. Projekta uzraudzības komitejā piedalās finansējuma saņēmēja pārstāvji, divi atbildīgās iestādes pārstāvji. Sadarbības iestāde un Tieslietu ministrija kā nozares ministrija var deleģēt pārstāvjus projekta uzraudzības komitejā novērotāju statusā. Pēc projekta uzraudzības komitejas priekšsēdētāja uzaicinājuma sēdē var piedalīties arī citu valsts institūciju amatpersonas un darbinieki, nevalstisko organizāciju pārstāvji, eksperti un citi speciālisti bez balsstiesībām.
25.
Finansējuma saņēmējs izstrādā, saskaņo ar atbildīgo iestādi un apstiprina projekta uzraudzības komitejas nolikumu, kurā detalizēti norāda projekta uzraudzības komitejas personālsastāvu, tā funkcijas, tiesības un pienākumus.
26.
Projekta uzraudzības komitejas sēdes rīko pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā reizi trīs mēnešos. Atbildīgā iestāde nepieciešamības gadījumā var pieprasīt finansējuma saņēmējam sasaukt projekta uzraudzības komitejas ārkārtas sēdi, kā arī ierosināt jautājumu izskatīšanu projekta uzraudzības komitejas sēdē.
27.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas gaitā elektroniski informē atbildīgo iestādi par visām ar projektu saistītajām izmaiņām un aktualitātēm.
28.
Projekta iesniedzējs nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiks nodrošināta "Nenodarīt būtisku kaitējumu" principa ievērošana, paredzot atbilstošas prasības līgumos ar piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem (kur attiecināms).
29.
Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
30.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds