Noteikumu (grozījumu) projekts

Ministru kabineta noteikumi Nr. 482
Rīgā 2022. gada 9. augustā (prot. Nr. 39 35. §)
22-TA-1319
Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 439 "Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu"
Izdoti saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma
12.panta trešo daļu un 17.panta ceturto daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 439 "Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu" (Latvijas Vēstnesis, 2011, 97. nr.; 2015, 40., 254. nr.) šādus grozījumus:
1.
Izteikt 1.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.2. valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" (turpmāk – Jūras administrācija) Kuģošanas drošības inspekcijas (turpmāk – inspekcija) kuģu kontroles inspektoru funkcijas un tiesības, īstenojot kuģu karoga valsts uzraudzību."
2.
Papildināt ar 3.7. apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.7. vadlīniju izstrādi par starptautiskajos tiesību aktos un Eiropas Savienības tiesību aktos noteikto prasību piemērošanu pēc administrācijas ieskatiem gadījumos, kad starptautiskie akti to paredz, publicējot tās Jūras administrācijas tīmekļvietnē."
3.
Izteikt 9. punktu šādā redakcijā:
"9. Latvijas kuģiem, kas saskaņā ar šiem noteikumiem ir atzīto organizāciju uzraudzībā, inspekcija veic periodiskas karoga valsts pārbaudes, lai pārliecinātos par Latvijas kuģu atbilstību atzīto organizāciju izsniegtajām konvencionālajām apliecībām, kā arī lai pārbaudītu Latvijas kuģu apkalpes, ekspluatācijas un apkopes atbilstību starptautisko tiesību aktu prasībām un kontrolētu atzītajām organizācijām deleģēto funkciju izpildes kvalitāti, ņemot vērā šādus nosacījumus:
9.1. Latvijas kuģiem, kuri ir iesaistīti tikai vietējā kuģošanā, un zvejas kuģiem karoga valsts pārbaudes veic ik gadu, lai intervāls starp karoga valsts pārbaudēm būtu no 9 līdz 15 mēnešiem;
9.2. Latvijas kuģiem, kuri ir iesaistīti starptautiskajā kuģošanā un kuri ir augsta riska kuģi saskaņā ar ostas valsts kontroles noteikumiem, karoga valsts pārbaudes veic vismaz reizi 12 mēnešos;
9.3. Latvijas kuģiem, kuri ir iesaistīti starptautiskajā kuģošanā un kuri ir standarta riska kuģi saskaņā ar ostas valsts kontroles noteikumiem, karoga valsts pārbaudes veic reizē ar šo noteikumu 6. punktā minētajos normatīvajos aktos noteiktajām kuģu aizsardzības pārbaudēm;
9.4. Latvijas kuģiem, kuri ir iesaistīti starptautiskajā kuģošanā un kuri ir zema riska kuģi saskaņā ar ostas valsts kontroles noteikumiem, karoga valsts pārbaudes neveic."
4.
Papildināt ar 9.1 punktu šādā redakcijā:
"9.1 Latvijas kuģiem, kas saskaņā ar šiem noteikumiem ir inspekcijas tehniskajā uzraudzībā, kuģa karoga valsts pārbaudes veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kuģu drošību, zvejas kuģu drošību vai pasažieru kuģu drošību."
5.
Izteikt 12. punktu šādā redakcijā:
"12. Ja ir aizdomas par Latvijas kuģa neatbilstību starptautisko tiesību aktu prasībām, inspekcijai ir tiesības veikt tā ārpuskārtas karoga valsts pārbaudes (operatīvās pārbaudes). Pēc inspekcijas pieprasījuma saņemšanas kuģa īpašnieka pienākums ir kuģi uzrādīt pirmajā ostā, kur iespējama nokļūšana uz kuģa."
6.
Izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
"15. Inspekcija var atbrīvot Latvijas kuģi no atsevišķu šajos noteikumos noteikto prasību izpildes atbilstoši Latvijai saistošajiem starptautiskajiem tiesību aktiem par kuģošanas drošību, izsniedzot tam atbrīvojuma apliecību. Atbrīvojuma apliecību izsniedz inspekcija vai atzītā organizācija saskaņā ar inspekcijas pilnvarojumu. Jūras administrācija nodrošina ziņošanu attiecīgajām starptautiskajām organizācijām par izsniegtajiem atbrīvojumiem saskaņā ar starptautiskajiem normatīvajiem aktiem."
7.
Izteikt 16. punktu šādā redakcijā:
"16. Latvijas Kuģu reģistrā reģistrētie kuģi, kas būvēti līdz 2010. gada 1. jūlijam, atbilst Kodeksa par kuģu noturību (Code on Intact Stability) (pieņemts ar Starptautiskās Jūras organizācijas rezolūciju A.749(18)) prasībām, ja vien attiecīgajiem kuģiem nav piemērojamas stingrākas kuģa noturības prasības saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kuģu drošību, zvejas kuģu drošību vai pasažieru kuģu drošību. Kuģa īpašnieks vai viņa pilnvarota persona nodrošina, lai noturības informācijas kopija un šīs noturības informācijas izmaiņas būtu iesniegtas inspekcijā."
8.
Izteikt 17. punktu šādā redakcijā:
"17. Latvijas Kuģu reģistrā reģistrētie kuģi, kas būvēti pēc 2010. gada 1. jūlija, atbilst Kodeksa par kuģu noturību (International Code on Intact Stability) (apstiprināts ar Starptautiskās Jūras organizācijas rezolūciju MSC.267(85)) obligātās A daļas prasībām, ja vien attiecīgajiem kuģiem nav piemērojamas stingrākas kuģa noturības prasības saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kuģu drošību, zvejas kuģu drošību vai pasažieru kuģu drošību. Kuģa īpašnieks vai viņa pilnvarota persona nodrošina, lai noturības informācijas kopija un šīs noturības informācijas izmaiņas būtu iesniegtas inspekcijā."
9.
Izteikt 20. punktu šādā redakcijā:
"20. Latvijas kuģa modernizāciju vai pārbūvi veic saskaņā ar šo noteikumu 18. punktā minētajām prasībām. Aizliegts ekspluatēt kuģi, kura modernizācija vai pārbūve neatbilst šo noteikumu 18. punktā minētajām prasībām. Ja inspekcija konstatē patvaļīgu kuģa modernizāciju vai pārbūvi, tā uzdod kuģa īpašniekam atgriezt kuģi tā sākotnējā stāvoklī, kādā tas bija pirms šīs kuģa modernizācijas vai pārbūves darbu uzsākšanas. Kuģa īpašniekam ir pienākums veikt attiecīgos darbus tiešā inspekcijas vai atzītās organizācijas uzraudzībā. Kuģi aizliegts ekspluatēt līdz brīdim, kamēr tas nav atgriezts tā sākotnējā stāvoklī."
10.
Izteikt 22. punktu šādā redakcijā:
"22. Tādu Latvijas kuģu modernizācijas vai pārbūves uzraudzību, kuru bruto tilpība saskaņā ar inspekcijas izsniegto tilpības apliecību ir mazāka par 500, pēc Latvijas kuģa īpašnieka izvēles veic atzītā organizācija vai inspekcija. Ja kuģa modernizācijas vai pārbūves uzraudzību veic inspekcija, tad kuģa modernizāciju vai pārbūvi var uzsākt tikai pēc kuģa pārbūves atļaujas saņemšanas. Kuģa pārbūves atļauju izsniedz inspekcija, balstoties uz inspekcijas saskaņotu kuģa modernizācijas vai pārbūves projektu."
11.
Izteikt pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Satiksmes ministrs T. Linkaits
Pielikums
Ministru kabineta
2022. gada 9. augusta
noteikumiem Nr.
482

"Pielikums

Ministru kabineta

2011.gada 7.jūnija

noteikumiem Nr. 439


Papildu prasības kuģim un kuģošanas sabiedrībai pastiprinātā apskašu režīmā


Joma 

Darbība

Kuģu atbilstības kontroles kritēriji

karoga valsts vai ostas valsts kontroles pārbaude ar nedaudzām (no 5 līdz 10) piezīmēm

karoga valsts vai ostas valsts kontroles pārbaude ar vairāk nekā 10 piezīmēm

karoga valsts veiktā apskate ar kuģa aizturēšanu

ostas valsts kontroles pārbaude ar kuģa aizturēšanu

atkārtota kuģa aizturēšana ostas valsts kontroles vai karoga valsts pārbaudes ietvaros pēdējo 24 mēnešu laikā

atkārtota kuģa aizturēšana ostas valsts kontroles vai karoga valsts pārbaudes ietvaros pēdējo 12 mēnešu laikā

trešā kuģa aizturēšana ostas valsts kontroles vai karoga valsts pārbaudes ietvaros pēdējo 36 mēnešu laikā

Kuģis 

apskašu režīms

Ikgadēja karoga valsts apskate

X

 

 

 

 

 

 

Sešu mēnešu laikā karoga valsts veikta ārpuskārtas apskate un lēmuma pieņemšana par nepieciešamību samazināt intervālu starp karoga valsts apskatēm līdz sešiem mēnešiem

 

X

X

 

 

 

 

Karoga valsts veikta obligātā apskate reizi sešos mēnešos. Apskates laikā konstatēto trūkumu novēršana līdz kuģa iziešanai no ostas

 

 

 

X

 

 

 

Karoga valsts veikta obligātā apskate reizi trijos mēnešos. Apskates laikā konstatēto trūkumu novēršana līdz kuģa iziešanai no ostas

 

 

 

 

X

 

 

papildu darbības

Atzītās organizācijas un inspekcijas kopīgi veikta apskate vismaz ikgadējās apskates apjomā

 

 

 

X

X

 

 

Atzītās organizācijas un inspekcijas kopīgi veikts kuģa drošības vadības sistēmas papildu audits sākotnējā audita apjomā

 

 

X*

X

X

 

 

Obligātie ikgadējie kuģa drošības vadības sistēmas auditi

 

 

 

X

X

 

 

Kuģa drošības vadības sistēmas verificēšanas pārņemšana no atzītās organizācijas

 

 

 

 

X

 

 

Kuģa izslēgšana no Latvijas Kuģu reģistra, aizliegums kuģot ar Latvijas karogu

 

 

 

 

 

X

X

Sabiedrība

Ziņojums par trūkumu novēršanu

X

X

X

X

X

 

 

Paskaidrojums par aizturēšanas iemesliem

 

 

X

X

X

 

 

Atzītās organizācijas un inspekcijas kopīgi veikts kuģa drošības vadības sistēmas papildu audits sākotnējā audita apjomā

 

 

 

X

X

 

 

Kuģa drošības vadības sistēmas verificēšanas pārņemšana no atzītās organizācijas

 

 

 

 

X

 

 

Papildu apmācības pieprasīšana sabiedrības norīkotai personai un tehniskajiem intendantiem

 

 

 

X**

X

 

 

 

Piezīmes.

1. * Ja piezīmju raksturs liecina par problēmām ar kuģa drošības vadības sistēmu (ISM).

2. ** Ja sabiedrības papildu auditā ir konstatēta tās vaina kuģa aizturēšanā.

 "