25-TA-346
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.—2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.1. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana" trešās kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.—2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju” 4.3.5.1. pasākumu “Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana” (turpmāk – pasākums) trešo kārtu;
1.2.
pasākuma trešās kārtas mērķi;
1.3.
pasākuma trešajai kārtai plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta (turpmāk – projekta) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5.
pasākuma trešās kārtas atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību pasākuma trešajā kārtā.
2.
Pasākuma trešās kārtas mērķis ir sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana un sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana.
3.
Pasākuma trešās kārtas mērķa grupa ir:
3.1.
pilngadīgas personas ar ļoti smagiem garīga rakstura un multipliem traucējumiem, kurām ir noteikta I invaliditātes grupa vai trešais vai ceturtais aprūpes līmenis;
3.2.
bērni vecumā no 16 līdz 17 gadiem (ieskaitot), kuriem ir noteikta invaliditāte un izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību sakarā ar smagiem funkcionāliem traucējumiem vai ar ārstu konsīlija lēmumu noteikta paliatīvās aprūpes nepieciešamība.
4.
Pasākuma trešās kārtas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzams šāds programmas uzraudzības rādītājs: programmas iznākuma rādītājs – sociālās atstumtības riskam pakļautas personas, kuras ir saņēmušas sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus, – 54 personas.
5.
Pasākuma trešās kārtas ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
6.
Pasākuma trešo kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
7.
Pasākuma trešajai kārtai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 1 858 148 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 1 579 425 euro un pašvaldības budžeta finansējums – 278 723 euro.
8.
Pasākuma trešās kārtas atbalsta veids ir grants.
9.
Maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma un pašvaldības budžeta finansējums nav mazāks par 15 procentiem no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
10.
Šo noteikumu 12.1. apakšpunktā minētā projekta iesniedzēja projekta maksimālā kopējo attiecināmo izmaksu summa ir ne vairāk kā 570 060 euro un tajā iesaistāmo mērķa grupas personu skaits ir vismaz 18. Šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētā projekta iesniedzēja projekta maksimālā kopējo attiecināmo izmaksu summa ir ne vairāk kā 1 288 088 euro un projektā iesaistāmo mērķa grupas personu skaits ir vismaz 36.
11.
Pasākuma trešās kārtas ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētām izmaksu pozīcijām un ir radušās no dienas, kad noslēgts līgums vai vienošanās par projekta īstenošanu.
II.Prasības projekta iesniedzējam
12.
Pasākuma trešās kārtas projekta iesniedzējs, kas sniegs pakalpojumu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.—2027. gadam 4.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt sociāli atstumto kopienu, mājsaimniecību ar zemiem ienākumiem un nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, tostarp cilvēku ar īpašām vajadzībām, sociāli ekonomisko integrāciju, īstenojot integrētas darbības, tostarp nodrošinot mājokli un sociālos pakalpojumus" 4.3.1.5. pasākuma "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide un attīstība" (turpmāk – 4.3.1.5. pasākums) ietvaros izveidotajā infrastruktūrā, ir:
12.1.
Liepājas valstspilsēta, tās izveidots sociālo pakalpojumu sniedzējs vai sociālo pakalpojumu sniedzējs, kam Liepājas valstspilsēta ir deleģējusi sociālo pakalpojumu sniegšanu;
12.2.
Rīgas valstspilsēta, tās izveidots sociālo pakalpojumu sniedzējs vai sociālo pakalpojumu sniedzējs, kam Rīgas valstspilsēta deleģējusi sociālo pakalpojumu sniegšanu.
13.
Projekta iesniedzējs var iesniegt vienu projekta iesniegumu par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu.
14.
Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts, ir finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs).
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
15.
Pasākuma trešās kārtas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
15.1.
individuālo vajadzību izvērtēšana un individuālā sociālās rehabilitācijas, sociālās aprūpes vai personas atbalsta plāna (turpmāk – atbalsta plāns) izstrāde mērķa grupas personām;
15.2.
sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšana mērķa grupas personām:
15.2.1.
dienas aprūpes centrs šo noteikumu 12.1. un 12.2. apakšpunktā minētajā pašvaldībā;
15.2.2.
grupu māja (dzīvoklis) šo noteikumu 12.2. apakšpunktā minētajā pašvaldībā;
15.3.
komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
15.4.
projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana.
16.
Pasākuma trešās kārtas ietvaros šo noteikumu 15. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai plāno šādas Eiropas Komisijas (EK) 2023. gada 7. jūlija deleģētajā regulā 2023/1676, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1060 papildina attiecībā uz vienību izmaksu, fiksētas summas maksājumu un vienotu likmju, kā arī finansējuma, kas nav saistīts ar izmaksām, noteikšanu saistībā ar izdevumiem, ko Komisija atmaksā dalībvalstīm, noteiktās sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu vienas vienības izmaksas:
16.1.
šo noteikumu 15.2.1. apakšpunktā minētajam pakalpojumam – 8,25 euro stundā vienai šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupas personai, ievērojot, ka kopējais atbalsts sabiedrībā balstītu dienas aprūpes pakalpojumu sniegšanai vienai personai nevar pārsniegt 31 670 euro 24 mēnešu periodā;
16.2.
šo noteikumu 15.2.2. apakšpunktā minētajam pakalpojumam – 1 705 euro mēnesī par vienai šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupas personai individuāli sniegtu atbalstu, ievērojot, ka kopējais atbalsts pakalpojuma sniegšanai vienai personai nevar pārsniegt 40 918 euro 24 mēnešu periodā.
17.
Pasākuma trešās kārtas atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk – regula 2021/1060) 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
18.
Pasākuma trešās kārtas ietvaros šo noteikumu 15. punktā minēto atbalstāmo darbību izmaksu veikšanai sadarbības iestāde finansējuma saņēmējam veic avansa un starpposma maksājumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtību Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.—2027. gada plānošanas periodā.
19.
Šo noteikumu 18. punktā minētos starpposma maksājumus sadarbības iestāde veic arī laikposmā, kad finansējuma saņēmējs izmanto saņemtā avansa maksājumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā nosacījumu, ka plānotā avansa apmērs atbilst iespējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu sadarbības iestāde var piešķirt līdz 30 procentiem no Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos.
IV.Pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumi
20.
Pasākuma trešo kārtu īsteno tiešā sinerģijā ar 4.3.1.5. pasākumu un projekta ietvaros šo noteikumu 15.2. apakšpunktā minēto pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām nodrošina 4.3.1.5. pasākuma ietvaros izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā.
21.
Pasākuma trešās kārtas projektā iesaista šo noteikumu 3. punktā minētās mērķa grupas personas, par kurām pašvaldības sociālais dienests ir pieņēmis lēmumus par attiecīgo šo noteikumu 15.2. apakšpunktā noteikto sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu piešķiršanu.
22.
Šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmējs atbilstoši normatīvajiem aktiem par prasībām sociālo pakalpojumu sniedzējiem izvērtē mērķa grupas personas vajadzības un izstrādā atbalsta plānu.
23.
Sniedzot šo noteikumu 15.2.1. apakšpunktā minēto pakalpojumu, finansējuma saņēmējs papildus prasībām, kas ir noteiktas normatīvajos aktos par prasībām sociālo pakalpojumu sniedzējiem, nodrošina mērķa grupas personai veselības aprūpes speciālistu atbalstu.
24.
Sniedzot šo noteikumu 15.2.2. apakšpunktā minēto pakalpojumu, finansējuma saņēmējs papildus prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos par prasībām sociālo pakalpojumu sniedzējiem, nodrošina mērķa grupas personai sociālo aprūpi un, ja nepieciešams, veselības aprūpes speciālistu atbalstu.
25.
Projekta kopējo attiecināmo izmaksu ietvaros vienai mērķa grupas personai sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus sniedz ne ilgāk kā 24 mēnešus.
26.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
26.1.
nodrošina, ka šajos noteikumos paredzētās atbalstāmās darbības un projektā sniegto atbalstu mērķa grupas personām nefinansē, kā arī to nav plānots finansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, un nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos;
26.2.
nodibina darba tiesiskās attiecības ar projekta vadības un īstenošanas personālu vai piesaista pakalpojumu sniedzēju šo noteikumu 26.4. apakšpunktā minētajā kārtībā. Darba tiesisko attiecību gadījumā, paredzot atlīdzības izmaksas, personālu nodarbina normālu vai nepilnu darba laiku, tai skaitā atlīdzībai var piemērot daļlaika izmaksu attiecināmības principu. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veic personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām funkcijām;
26.3.
piesaistot šo noteikumu 15. punktā minēto atbalstāmo darbību veikšanai nepieciešamo personālu šo noteikumu 26.2. apakšpunktā minētajā kārtībā, nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā ir ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, vismaz paredzot, ka projekta vadībā un īstenošanā iesaistītie darbinieki un pakalpojumu sniedzējs (iepirkuma līgumu izpildītājs) ir:
26.3.1.
informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm, pienākumu ziņot par konstatētajām aizdomām, kā arī ir informēti par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
26.3.2.
parakstījuši apliecinājumus par interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. pantu un publisko iepirkumu regulējošiem normatīvajiem aktiem;
26.4.
iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru un, kur tas ir attiecināms, īstenojot sociāli atbildīgus, inovatīvus un zaļos publiskos iepirkumus.
26.5.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības, kas noteiktas regulas 2021/1060 47. un 50. pantā un normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.—2027. gada plānošanas periodā – savā tīmekļa vietnē un sociālajos tīklos ievieto informāciju par projekta īstenošanu un aktualizē to, tiklīdz pieejama aktuālāka informācija, bet ne retāk kā reizi sešos mēnešos;
26.6.
veic projekta īstenošanā iesaistīto personu datu apstrādi, identificēšanu un uzskaiti projekta īstenošanas un maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā;
26.7.
uzkrāj datus par šādiem horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem:
26.7.1.
specifisku atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto iedzīvotāju skaits;
26.7.2.
specifiskus atbalsta pakalpojumus integrācijai izglītības un darba vidē saņēmušo personu ar invaliditāti un funkcionēšanas ierobežojumiem skaits;
26.8.
uzkrāj, uzskaita un iesniedz sadarbības iestādē apkopotus datus par atbalstu saņēmušajām šo noteikumu 3. punktā minētajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, 1. pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.—2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam;
26.9.
pasākuma trešās kārtas ietvaros neplāno atbalstu tādām darbībām, kurām atbalsts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajam būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Ja projekta īstenošanas laikā konstatē, ka ir sniegts atbalsts saimnieciskām darbībām, kurām sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs atmaksā sadarbības iestādei nelikumīgo atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu;
26.10.
nesaņem līdzmaksājumu no mērķa grupas personām par tām projekta ietvaros nodrošinātajiem sabiedrībā balstītiem sociālajiem pakalpojumiem, izņemot samaksu par dzīvojamās telpas, virtuves un koplietošanas telpu ekspluatāciju atbilstoši personas lietojamajai daļai šo noteikumu 15.2.1. apakšpunktā minētā pakalpojuma sniegšanas laikā.
27.
Pasākuma trešās kārtas ietvaros visi īstenotie projekti ir stratēģiski svarīgu projektu kopa. Lai informētu sabiedrību un veidotu tās izpratni par stratēģiski svarīgu projektu īstenošanu, atbildīgā iestāde izstrādā komunikācijas plānu, kurā iekļauj aktivitātes saistībā ar pasākuma trešās kārtas stratēģiski svarīgo projektu kopu, un pasākuma trešās kārtas īstenošanas laikā organizē vismaz vienu aktivitāti, kurā iesaista Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā, Labklājības ministriju, vadošo iestādi un sadarbības iestādi.
28.
Pasākuma trešās kārtas ietvaros projektu īsteno pēc 4.3.1.5. pasākuma ietvaros izveidotās pakalpojumu infrastruktūras izveides, bet ne ilgāk par 30 mēnešiem no dienas, kad noslēgta vienošanās vai līgums ar sadarbības iestādi par projekta īstenošanu.
29.
Pasākuma trešās kārtas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos vai līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
30.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds