Noteikumu konsolidētā versija

23-TA-316
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.3.i. investīcijas "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" pirmās kārtas īstenošanas un uzraudzības noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta pirmo un otro daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 3. komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.3.i. investīcijas "Ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma noturība un nepārtrauktība: jaunu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstība pensijas vecuma personām" (turpmāk – investīcija) pirmās kārtas īstenošanas un uzraudzības kārtību.
2.
Investīcijas pirmās kārtas īstenošanas un uzraudzības kārtība ietver:
2.1.
mērķi un mērķa grupu;
2.2.
sasniedzamos atskaites punktus;
2.3.
pieejamo finansējumu;
2.4.
finansējuma saņēmēja un iesaistīto institūciju tiesības un pienākumus;
2.5.
atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
2.6.
projekta īstenošanas un uzraudzības kārtību.
3.
Investīcijas mērķis ir saglabāt personas neatkarību un tās aprūpē iesaistīto ģimenes locekļu nodarbinātību.
4.
Investīcijas mērķa grupa ir pensijas vecuma personas.
5.
Investīcijas pirmās kārtas īstenošanā līdz 2022. gada 30. septembrim sasniedzams šāds atskaites punkts – tipveida būvprojekta izstrāde.
6.
Šo noteikumu 5. punktā minētā atskaites punkta sasniegšanu apliecina Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma) šo noteikumu  15. punktā  noteiktā veidā un kārtībā iesniegtais šādu dokumentu un informācijas kopums:
6.1.
finansējuma saņēmēja un pakalpojuma sniedzēja parakstīts pieņemšanas un nodošanas akts par izstrādāto tipveida būvprojektu (kopija);
6.2.
apstiprināts tipveida būvprojekts ēku būvniecībai, kas paredzētas vietējās kopienas nodrošināto ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu sniegšanai (kopija);
6.3.
izraksts no Labklājības ministrijas izstrādātajām vadlīnijām par ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu izveidi, kas apliecina ēku būvprojekta atbilstību Eiropas Savienības Padomes 2021. gada 13. jūlija Īstenošanas lēmumā par Latvijas Atveseļošanas fonda plāna novērtējuma apstiprināšanu noteiktajām prasībām, jo īpaši, ka ēkas ir pielāgotas vietējās kopienas ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu sniegšanai.
7.
Investīcijas atbalsta veids ir grants.
8.
Investīcijas pirmās kārtas kopējais attiecināmais finansējums ir 101 977 euro, tai skaitā attiecināmais Atveseļošanas fonda finansējums – 86 505 euro un valsts budžeta finansējums (pievienotās vērtības nodoklis) – indikatīvi 15 472 euro.
9.
Par investīcijas pirmās kārtas īstenošanu atbildīgā nozares ministrija ir Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija).
10.
Investīcijas pirmās kārtas ietvaros finansējuma saņēmējs ir valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" (turpmāk – finansējuma saņēmējs). 
II.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
11.
Investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanai atbalstāmas šādas darbības:
11.1.
tipveida būvprojekta izstrādei nepieciešamās pamatojošās dokumentācijas sagatavošana (izņemot projekta informāciju);
11.2.
tipveida būvprojekta izstrāde un būvprojekta ekspertīze;
11.3.
vides pieejamības konsultācijas un citu speciālistu piesaiste būvprojekta kvalitātes nodrošināšanas pārbaudē (ja nepieciešams);
11.4.
informācijas un publicitātes pasākumu īstenošana;
11.5.
projekta vadība un īstenošana.
12.
Investīcijas pirmās kārtas projektā ir šādas attiecināmās izmaksas:
12.1.
projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas atbilstoši finansējuma saņēmēja atlīdzības sistēmā noteiktajai samaksai par līdzvērtīga darba veikšanu vai atbilstoši vidējai darba samaksai, kas noteikta pēc Latvijas Republikas Centrālās statistikas pārvaldes datiem, par līdzvērtīgu darbu attiecīgajā nozarē tajos gadījumos, ja minēto personālu piesaista uz darba līguma pamata;
12.2.
pakalpojumu (uzņēmuma) līgumu izmaksas šo noteikumu 11. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, tai skaitā:
12.2.1.
šo noteikumu 11.3. un 11.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai tajos gadījumos, ja nepieciešams iesaistīt pakalpojuma sniedzēju;
12.2.2.
šo noteikumu 11.3. un 11.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai tajos gadījumos, ja tās nodrošināšanai personālu piesaista uz pakalpojuma (uzņēmuma) līguma pamata.
13.
Atveseļošanas fonda finansējuma ietvaros nav attiecināmas pievienotās vērtības nodokļa izmaksas.
14.
Investīcijas pirmās kārtas atbalstāmo darbību ietvaros radušās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām, ja tās ir tieši saistītas ar šo noteikumu 5. punktā minētā  atskaites punkta sasniegšanu, atbilst šo noteikumu 11. punktā ietvertajām atbalstāmajām darbībām un šo noteikumu 12. punktā ietvertajām attiecināmo izmaksu pozīcijām un tās radušās ne agrāk par 2021. gada 1. novembri. To investīcijas pirmās kārtas atbalstāmo darbību  izmaksas, kuru īstenošana pabeigta līdz 2021. gada 31. oktobrim, nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda.
III.Investīcijas īstenošanas un uzraudzības nosacījumi
15.
Investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanai un uzraudzībai nepieciešamās informācijas iesniegšanu nodrošina vienā no šādiem veidiem:
15.1.
vadības informācijas sistēmā, ja uz informācijas iesniegšanas brīdi ir nodrošināta tās funkcionalitāte; 
15.2.
elektroniska dokumenta veidā, kas parakstīts ar drošu elektronisko parakstu un satur laika zīmogu, izmantojot ministrijas oficiālo elektronisko pastu un finansējuma saņēmēja oficiālo elektronisko pastu, ja uz informācijas iesniegšanas brīdi nav nodrošināta vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte.
16.
Ja investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanai un uzraudzībai nepieciešamā informācija ir iesniegta šo noteikumu 15.2. apakšpunktā minētajā veidā, pēc vadības informācijas sistēmas funkcionalitātes pieejamības nodrošināšanas finansējuma saņēmējs pēc ministrijas uzaicinājuma tās noteiktajā termiņā ievada investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanai un uzraudzībai nepieciešamo informāciju vadības informācijas sistēmā.
17.
Investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanai:
17.1.
ministrija piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās nosūta finansējuma saņēmējam:
17.1.1.
uzaicinājumu iesniegt investīcijas pirmās kārtas projekta iesnieguma veidlapu ar projekta īstenošanai nepieciešamo informāciju (turpmāk – projekta veidlapa), norādot aizpildāmos projekta datu laukus vadības informācijas sistēmā, ja uz informācijas iesniegšanas brīdi ir nodrošināta tās funkcionalitāte;
17.1.2.
uzaicinājumu iesniegt projekta veidlapu elektroniska dokumenta veidā, kas parakstīts ar drošu elektronisko parakstu un satur laika zīmogu, ja uz informācijas iesniegšanas brīdi nav nodrošināta vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte;
17.2.
finansējuma saņēmējs 20 darbdienu laikā pēc uzaicinājuma saņemšanas iesniedz investīcijas pirmās kārtas projekta veidlapu, ievērojot šo noteikumu 15. punktu;
17.3.
ministrija 15 darbdienu laikā pēc projekta veidlapas saņemšanas no finansējuma saņēmēja organizē tās pārbaudi atbilstoši šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem un projekta veidlapā pieprasītajai informācijai, kā arī, sadarbojoties ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru, pārbauda, vai uz finansējuma saņēmēju nav attiecināms neviens no Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. pantā minētajiem izslēgšanas kritērijiem;
17.4.
šo noteikumu 17.3. apakšpunktā minēto izslēgšanas kritēriju pārbaudei ministrija lūdz Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai sniegt izziņas izslēgšanas kritēriju pārbaudei, nosakot, ka termiņš izziņu sagatavošanai un nosūtīšanai ministrijai nav īsāks par piecām darbdienām no ministrijas pieprasījuma saņemšanas;
17.5.
finansējuma saņēmējs nav tiesīgs īstenot investīcijas projektu un projekta veidlapu uzskata par neatbilstošu šiem noteikumiem, ja uz finansējuma saņēmēju ir attiecināms vismaz viens no izslēgšanas kritērijiem;
17.6.
ja uz finansējuma saņēmēju nav attiecināms neviens no izslēgšanas kritērijiem, ministrija, ja nepieciešams, lūdz finansējuma saņēmēju veikt projekta veidlapā iesniegtās informācijas papildinājumus un precizējumus, nosakot arī termiņus precizējumu un papildinājumu iesniegšanai.
18.
Investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanai ministrija noslēdz līgumu ar finansējuma saņēmēju par investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu, iekļaujot līgumā vismaz šādu informāciju:
18.1.
pušu rekvizīti;
18.2.
ministrijas un finansējuma saņēmēja tiesības un pienākumi;
18.3.
investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumi, tai skaitā dokumentu, finanšu un grāmatvedības datu iesniegšanai un izskatīšanai, pārbaužu veikšanai, datu ievadei vadības informācijas sistēmā;
18.4.
laikposms, kurā veiktās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām;
18.5.
 plānoto avansa, starpposma un gala maksājumu pieprasīšanas un veikšanas kārtība;
18.6.
šo noteikumu 5. punktā minētā atskaites punkta sasniegšanu apliecinošo dokumentu kopuma iesniegšanas un saskaņošanas kārtība;
18.7.
ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu principi pensijas vecuma personām;
18.8.
ar investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu saistīto dokumentu uzglabāšanas termiņi;
18.9.
līguma darbības laiks, tā grozīšanas un izbeigšanas kārtība;
18.10.
rīcība nepārvaramas varas gadījumā;
18.11.
strīdu izšķiršanas kārtība.
19.
Finansējuma saņēmējs 10 darbdienu laikā pēc tam, kad abas puses parakstījušas šo noteikumu 18. punktā minēto līgumu par investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu, iesniedz ministrijai, ievērojot šo noteikumu 15. punktu, šādu informāciju:
19.1.
plānoto pirmās kārtas projekta progresa pārskatu iesniegšanas grafiku, kurā tai skaitā norāda maksājumu veidu (avansa maksājums, starpposma maksājums un gala maksājums), maksājuma apmēru un pieprasīšanas laiku. Plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafiku izstrādā, ņemot vērā šo noteikumu 21.15. apakšpunktā minētos termiņus informācijas ievadei vadības informācijas sistēmā;
19.2.
plānoto iepirkumu plānu.
20.
Pēc līguma noslēgšanas par investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu ministrija nodrošina finansējuma saņēmējam maksājumus, ievērojot šādu maksājumu pieprasīšanas un izmaksāšanas kārtību:
20.1.
avansa maksājumu finansējuma saņēmējs var saņemt, iesniedzot rakstisku pieprasījumu avansa maksājumam un pamatojot avansa maksājuma apmēru, ievērojot šo noteikumu 15. punktu un vienlaikus nodrošinot, ka tas nepārsniedz 30 procentus no šo noteikumu 8. punktā noteiktā kopējā finansējuma apmēra investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanai;
20.2.
ministrija pārbauda avansa maksājuma pamatojumu un veic avansa maksājumu 30 darbdienu laikā no dienas, kad saņemts pieprasījums avansa maksājumam, ja ministrijai nav iebildumu pret avansa maksājuma pamatojumu;
20.3.
pieprasījumu starpposma maksājumam  finansējuma saņēmējs var iesniegt, ievērojot šo noteikumu 15. punktu, ne retāk kā reizi ceturksnī, pamatojot starpposma maksājuma apmēru;
20.4.
ministrija pārbauda starpposma maksājuma pamatojumu un veic starpposma maksājuma apmaksu 30 darbdienu laikā no dienas, kad saņemts starpposma maksājuma pieprasījums, ja ministrijai nav iebildumu pret starpposma maksājuma pamatojumu. Starpposma maksājumus veic arī laikposmā, kad finansējuma saņēmējs izmanto saņemtā avansa maksājumu;
20.5.
ministrija, veicot avansa un starpposma maksājumus, nodrošina, ka finansējuma saņēmējam veikto avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no šo noteikumu 8. punktā  noteiktā kopējā finansējuma apmēra investīcijas pirmās kārtas projekta  īstenošanai;
20.6.
gala maksājuma saņemšanai finansējuma saņēmējs iesniedz gala maksājuma apmēra pamatojumu un šo noteikumu 6. punktā minēto dokumentu un informācijas kopumu, ievērojot šo noteikumu 15. punktu;
20.7.
ministrija pārbauda gala maksājuma pamatojumu un veic gala maksājuma summas (starpība starp šo noteikumu 8. punktā minēto investīcijas pirmās kārtas projekta finansējuma apmēru un veikto avansa un starpposma maksājumu kopsummu) samaksu 60 darbdienu laikā no šo noteikumu 6. punktā minēto dokumentu un informācijas kopuma saņemšanas dienas, ja ministrijai nav iebildumu pret gala maksājuma pamatojumu;
20.8.
šo noteikumu 20.2.20.4. un 20.7. apakšpunktā minētos maksājuma termiņus ministrija var pagarināt atbilstoši ar finansējuma saņēmēju noslēgtajā līgumā par investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu noteiktajai kārtībai, ja nepieciešama papildu informācija no finansējuma saņēmēja vai ministrijai ir iebildumi pret avansa, starpposma vai gala maksājuma atbilstības pamatojumu.
21.
Īstenojot investīcijas pirmās kārtas projektu, finansējuma saņēmējs:
21.1.
novērš dubultfinansēšanas riskus, nodrošinot, ka investīcijas pirmās kārtas projekta ietvaros atbalstāmās darbības un to izmaksas nav finansētas, netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
21.2.
piesaista šo noteikumu 11.4. un 11.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību veikšanā nepieciešamo personālu vai pakalpojuma sniedzējus; 
21.3.
nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, tai skaitā vismaz šādi pasākumi:
21.3.1.
projekta vadībā iesaistītie darbinieki un pakalpojumu sniedzēji informēti par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm;
21.3.2.
projekta vadībā iesaistītie darbinieki un pakalpojumu sniedzēji parakstījuši apliecinājumus par pienākumu ziņot par konstatētajiem vai iespējamajiem trūkumiem un pārkāpumiem;
21.3.3.
projekta vadībā iesaistītie darbinieki un pakalpojumu sniedzēji informēti par iespēju ziņot par pārkāpumiem un par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
21.4.
tipveida būvprojekta izstrādes tehniskās specifikācijas prasībās iekļauj informāciju, kas pamato, ka tipveida būvprojektā paredzētie risinājumi ir videi draudzīgi un energoefektīvi (dzīvojamai mājai jāatbilst gandrīz nulles enerģijas patēriņa prasībām) un atbalsta tāda ģimeniskai videi pietuvināta tipveida būvprojekta izstrādi, kas (ciktāl tas ir attiecināms tipveida būvprojekta gadījumā) nodrošina, ka tiek ievēroti horizontālā principa "nenodari būtisku kaitējumu" (Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088, 17. panta nozīmē) mērķi:
21.4.1.
klimata pārmaiņu mazināšanai;
21.4.2.
spējai pielāgoties klimata pārmaiņām;
21.4.3.
ilgtspējīgai ūdens un jūras resursu izmantošanai un aizsardzībai;
21.4.4.
pārejai uz aprites ekonomiku, ieskaitot atkritumu rašanās novēršanu un to reciklēšanu;
21.4.5.
piesārņojuma novēršanai un kontrolei;
21.4.6.
bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu aizsardzībai un atjaunošanai;
21.5.
nekavējoties informē ministriju par problēmām (tai skaitā konstatētiem vai iespējamiem trūkumiem un pārkāpumiem) projekta īstenošanā, kuras saistītas ar normatīvajā aktā par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteikto finansējuma saņēmēja pienākuma izpildi un Atveseļošanas fonda plāna prasību ievērošanu un riskiem, kuri apdraud šo noteikumu 5. punktā noteiktā atskaites punkta sasniegšanu;
21.6.
ievēro šo noteikumu 18.7. apakšpunktā minētos ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu principus pensijas vecuma personām;
21.7.
projekta vadībā un īstenošanā nodrošina informācijas un vides piekļūstamību, nepieļauj diskrimināciju pēc vecuma, dzimuma, etniskās piederības un citām pazīmēm un ievēro vienlīdzīgu iespēju principu, nodrošina, ka tiks virzīti pasākumi, kas sekmē darba un ģimenes dzīves saskaņošanu, paredzot attālinātā darba iespēju un nepilna laika darba iespēju radīšanu vecākiem ar bērniem, sievietēm un vīriešiem nodrošina vienādu samaksu par vienādas vērtības darbu;
21.8.
nodrošina, ka investīcijas pirmās kārtas projekta izmaksas, kas radušās līdz dienai, kad abas puses parakstījušas šo noteikumu 18. punktā  minēto līgumu, priekšfinansē no saviem līdzekļiem;
21.9.
piesaista pakalpojuma sniedzējus atbilstoši Publisko iepirkumu likumam, īstenojot atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas iepirkuma procedūras, tai skaitā nosakot finansējuma saņēmēja rīcību investīcijas projektā plānoto būvdarbu izmaksu pieauguma gadījumā un iespējamo būvdarbu līgumcenas indeksāciju, ja tas paredzēts šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētajā investīcijas pirmās kārtas projekta veidlapā;
21.10.
pakalpojumu (uzņēmumu) līgumos avansa maksājumus var paredzēt ne vairāk kā 20 procentu  apmērā no attiecīgā līguma summas;
21.11.
ja vien ir iespējams, organizējot publiskā iepirkuma procedūru, ievēro zaļā iepirkuma un sociāli atbildīgā iepirkuma principus;
21.12.
šo noteikumu 11.4. apakšpunktā minētos informācijas un publicitātes pasākumus nodrošina saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu;
21.13.
nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par investīcijas pirmās kārtas projekta izdevumiem saskaņā ar normatīvo aktu prasībām grāmatvedības jomā un vispārpieņemtiem grāmatvedības kārtošanas principiem, piemēram, izveidojot atbilstošu uzskaites kodu sistēmu par visiem investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanai veiktajiem darījumiem, kā arī pamatojošajā dokumentācijā norādot identifikatoru – 3.1.2.3.i. Nodrošina atsevišķu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu uzskaiti, kā arī atmaksā valsts budžetā neizmantotā pievienotās vērtības nodokļa daļu, ja sākotnēji plānotais pievienotās vērtības nodokļa apmērs ir lielāks nekā faktiski nepieciešams;
21.14.
nodrošina šo noteikumu 6.1. un 6.2. apakšpunktā minēto dokumentu, kas apliecina atskaites punkta sasniegšanu, ievadi vadības informācijas sistēmā;
21.15.
nodrošinot normatīvajā aktā par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteikto pienākuma izpildi attiecībā uz informācijas ievadi vadības informācijas sistēmā Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, datus uzkrāj un ievada vadības informācijas sistēmā līdz kārtējā gada 10. janvārim (pēc stāvokļa uz iepriekšējā gada 31. decembri) un 10. jūlijam (pēc stāvokļa uz kārtējā gada 30. jūniju);
21.16.
nodrošina aizdevumu atmaksu, ja normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību konstatēti trūkumi un pārkāpumi investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanā un par attiecīgajiem izdevumiem finansējuma saņēmējs jau ir saņēmis avansa, starpposma vai gala maksājumu no ministrijas; 
21.17.
nodrošina, ka normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 22. panta 2. punkta "e" apakšpunktā minētajām institūcijām investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanas laikā un visā šo noteikumu 21.20. apakšpunktā noteiktajā dokumentu glabāšanas termiņā ir pieejami visi ar investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu saistītie dokumentu oriģināli un grāmatvedības sistēmas dati. Dokumentu un datu pieejamību nodrošina vadības informācijas sistēmā vai pie finansējuma saņēmēja. Ja dokumenti un dati ir pieejami tikai pie finansējuma saņēmēja, nodrošina to iesniegšanu institūcijai, kas atbilstoši normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteiktajai kompetencei to pieprasa;
21.18.
pēc pakalpojuma (uzņēmuma) līguma par tipveida būvprojekta izstrādi nosacījumu izpildes nodrošina izstrādātā tipveida būvprojekta dokumentācijas nodošanu ministrijai bezatlīdzības lietošanā. Tipveida būvprojekta dokumentācijas nodošanu apliecina finansējuma saņēmēja un ministrijas parakstīts līgums, kas iesniegts 10 darbdienu laikā pēc tam, kad šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minēto pieņemšanas un nodošanas aktu parakstījušas abas puses;
21.19.
iesniedzot progresa pārskatu, sniedz apliecinājumu, ka izdevumos iekļautās pievienotās vērtības nodokļa summas nav un netiks atgūtas no valsts budžeta priekšnodokļa veidā;
21.20.
nodrošina ar investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu saistītās dokumentācijas uzglabāšanu līdz 2031. gada 31. decembrim;
21.21.
ir uzskatāms par pārzini saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK, ievērošanu attiecībā uz tādu personas datu apstrādi vadības informācijas sistēmā, kas nepieciešami, lai īstenotu projektu, kā arī sagatavotu un iesniegtu šo noteikumu 21.15. apakšpunktā minēto informāciju.
22.
Ja, īstenojot investīcijas pirmās kārtas projektu, ir nepieciešami grozījumi investīcijas pirmās kārtas projektā, plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafikā vai plānotajā iepirkumu plānā, tos izdara šādā kārtībā, ievērojot šo noteikumu 15. punktu:
22.1.
finansējuma saņēmējs iesniedz priekšlikumu investīcijas pirmās kārtas projekta, plānoto progresa pārskatu grafika vai plānoto iepirkumu plāna grozījumiem;
22.2.
ministrija iesniegto investīcijas pirmās kārtas projekta grozījumu lietderību, pamatotību un nepieciešamību investīcijas pirmās kārtas projekta sākotnējā mērķa sasniegšanai pārbauda 10 darbdienu laikā pēc projekta grozījumu priekšlikuma saņemšanas dienas, bet attiecībā uz iesniegtajiem precizējumiem plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafikā vai plānoto iepirkumu plānā – tos pieņem zināšanai vai piecu darbdienu laikā pēc to saņemšanas dienas informē finansējuma saņēmēju par nepieciešamajiem precizējumiem (tai skaitā tā atkārtotas iesniegšanas kārtību un termiņiem);
22.3.
ja ministrija noraida priekšlikumu investīcijas pirmās kārtas projekta grozījumiem, tā norāda atteikuma pamatojumu un, ja nepieciešams, informāciju par veicamajiem precizējumiem un tā atkārtotas iesniegšanas kārtību un termiņiem;
22.4.
atkārtoti iesniegto priekšlikumu grozījumiem ministrija izskata piecu darbdienu laikā pēc tā saņemšanas;
22.5.
ministrija veic atbilstošus grozījumus līgumā par investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu.
23.
Investīcijas pirmās kārtas projekta uzraudzību nodrošina ministrija sadarbībā ar normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību minētajām institūcijām.
24.
 Nodrošinot šo noteikumu 23. punktā noteikto investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanas uzraudzību, normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteiktās institūcijas atbilstoši kompetencei veic vismaz šādas pārbaudes:
24.1.
interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanai;
24.2.
dubultfinansējuma riska novēršanai;
24.3.
sasniegtā atskaites punkta un tā pamatojošās dokumentācijas atbilstības pārbaudi, tai skaitā ietverot datu ticamības pārbaudi.
25.
Papildus ministrija:
25.1.
ja šo noteikumu 19.1. un 19.2. apakšpunktā minētā informācija ir iesniegta, izmantojot ministrijas oficiālo elektronisko pastu, piecu darbdienu laikā pēc tās saņemšanas dienas nosūta Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai šo noteikumu 19.1. un 19.2. apakšpunktā minēto informāciju un Iepirkumu uzraudzības birojam šo noteikumu 19.2. apakšpunktā minēto informāciju, lai nodrošinātu informācijas pieejamību šo noteikumu 24. punktā minēto pārbaužu veikšanai;
25.2.
pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā reizi pusgadā organizē investīcijas pirmās kārtas projekta ieviešanas progresa sanāksmes, pieaicinot finansējuma saņēmēju un, ja nepieciešams, arī Centrālo finanšu un līgumu aģentūru;
25.3.
ievada vadības informācijas sistēmā šo noteikumu 6.3. apakšpunktā minēto informāciju;
25.4.
nekavējoties informē Finanšu ministriju kā Atveseļošanas fonda plāna ieviešanas koordinatoru un, ja nepieciešams, Ministru kabinetu, ja nozares ministrija investīcijas projekta ietvaros ir konstatējusi vai no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras, Iepirkumu uzraudzības biroja, Finanšu ministrijas kā Atveseļošanas fonda plāna revīzijas iestādes, Eiropas Komisijas, citām kontrolējošām iestādēm vai finansējuma saņēmēja saņēmusi informāciju par konstatētiem trūkumiem un pārkāpumiem saistībā ar Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas prasību ievērošanu un riskiem šo noteikumu 5. punktā minētā atskaites punkta sasniegšanai, un sniedz detalizētu aprakstu par radušos situāciju, atkāpju rašanās cēloņiem, finansiālo ietekmi, kā arī priekšlikumus par veicamajām darbībām un uzlabojumiem, lai novērstu konstatētās nepilnības;
25.5.
pēc finansējuma saņēmēja progresa pārskata saņemšanas pārbauda, vai tam pievienots finansējuma saņēmēja apliecinājums, ka tas pievienotās vērtības nodokļa izmaksas nav atguvis un neatgūs no valsts budžeta priekšnodokļa veidā;
25.6.
ir uzskatāma par pārzini saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK, ievērošanu attiecībā uz tādu personas datu apstrādi, kas nepieciešami normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteikto funkciju izpildei.
26.
Ministrijai ir tiesības vienpusēji atkāpties no šo noteikumu 18. punktā minētā līguma par investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
26.1.
finansējuma saņēmējs nepilda līguma noteikumus, tai skaitā investīciju pirmās kārtas projekta īstenošana nenotiek atbilstoši projektā noteiktajiem termiņiem vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt šo noteikumu 5. punktā minētā atskaites punkta sasniegšanu;
26.2.
finansējuma saņēmējs investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;
26.3.
finansējuma saņēmēja īstenotajā investīcijas pirmās kārtas projektā ir konstatēti interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas un dubultā finansējuma pārkāpumu pieļaušanas gadījumi vai to pazīmes;
26.4.
citos līgumā par investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanu noteiktajos gadījumos.
27.
Investīcijas pirmās kārtas projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
28.
Investīcijas pirmās kārtas projektu īsteno līdz 2023. gada 31. martam.