MK vēstules projekts

<<=TAP_NOS_PAK_DATUMS>>
24-TA-374
17.01.2024.
6-1/35
Latvijas Republikas Tiesībsarga birojam
Par Garkalnes pagasta daļas pievienošanu Ādažu novadam

Ministru kabinets ir iepazinies ar Tiesībsarga biroja 2024. gada 17. janvāra vēstulē Nr. 6-1/35 (turpmāk – vēstule) izteikto viedokli par iespējamām nepilnībām normatīvajā regulējumā sakarā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma (turpmāk – likums) pārejas noteikumu 28. punkta izpildi.

Vēstulē minēts, ka likumdevējs, pieņemot likuma pārejas noteikumu 28. punktu attiecībā uz Garkalnes pagasta sadalīšanu, ir noteicis īpašu kārtību abām iesaistītajām pusēm (Ropažu novada pašvaldībai un Ādažu novada pašvaldībai), tāpēc, Tiesībsarga biroja ieskatā, Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 386 "Administratīvā centra, ciema un pilsētas statusa maiņas, kā arī administratīvās teritorijas, novada teritoriālā iedalījuma un ciemu robežu noteikšanas, grozīšanas un aktualizēšanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 386) minētā kārtība būtu attiecināma uz konkrēto procesu, ievērojot juridiskās obstrukcijas aizlieguma principu. Tostarp skaidrības labad arī Ministru kabinets varētu grozīt noteikumus Nr. 386, norādot, ka šajos noteikumos noteiktā procesuālā kārtība, kādā novada teritoriālo vienību vai tās daļu pievieno citas pašvaldības administratīvajai teritorijai vai groza administratīvās teritorijas robežu, ja šos grozījumus ierosina pašvaldība, attiecināma arī uz likuma pārejas noteikumu 28. punkta izpildi.

Ministru kabinets ir izvērtējis Tiesībsarga biroja vēstulē izteikto priekšlikumu un informē, ka nesaskata nepieciešamību veikt grozījumus noteikumos Nr. 386.

Saskaņā ar likuma pārejas noteikumu 28. punktu Ropažu novada pašvaldība līdz 2023. gada 31. decembrim apstiprina Garkalnes pagasta sadalīšanas plānu un nosūta to Ādažu novada pašvaldībai. Pēc minētā plāna izvērtēšanas iesaistītās pašvaldības lemj par novadu teritoriju robežu grozīšanu. Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas Administratīvi teritoriālās reformas rezultātu izvērtēšanas apakškomisijas (turpmāk – apakškomisija) 2024. gada 6. februāra sēdē [1], izskatot jautājumu "Par Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 28. punkta izpildi", citastarp, tika skaidroti likuma pārejas noteikumu 28. punkta izstrādes vēsturiskie apstākļi un tā izpildes raksturs. Minētajā apakškomisijas sēdē tika norādīts, ka likuma pārejas noteikumu 28. punktā ir skaidri noteikta likumdevēja griba par abām iesaistītajām pašvaldībām veicamo uzdevumu – apstiprināt Garkalnes pagasta sadalīšanas plānu un atbilstoši tam lemt par novadu teritoriju robežu grozīšanu. Tādējādi likuma pārejas noteikumu 28. punkta izpildē ievērojami likuma 6. panta nosacījumi, it īpaši likuma 6. panta ceturtā daļa, kas noteic, ka administratīvās teritorijas un novada teritoriālā iedalījuma vienību robežu noteikšanas, grozīšanas un aktualizēšanas, kā arī administratīvā centra statusa maiņas kārtību un nosacījumus nosaka Ministru kabinets. Līdz ar to, iesaistītajām pašvaldībām lemjot par novadu teritoriju robežu grozīšanu, ir piemērojami noteikumu Nr. 386 nosacījumi neatkarīgi no atliekošā pārejas noteikuma, ka lēmumu par grozījumiem administratīvi teritoriālajā iedalījumā vai robežās pašvaldība var pieņemt ne agrāk kā 2025. gada 23. jūnijā. [2]

Ministru kabinets pievienojas apakškomisijā paustajam viedoklim [3] un dara zināmu, ka noteikumu Nr. 386 V nodaļā pašvaldībām noteiktā procesuālā kārtība jau šobrīd ir piemērojama pašvaldībās, kurām uzdots izpildīt likuma pārejas noteikumu 28. punktā noteikto uzdevumu. Par šādu attiecināmo procesuālo kārtību ir informētas uzdevuma izpildē iesaistītās puses, tostarp Ropažu novada pašvaldība, Ādažu novada pašvaldība, Rīgas plānošanas reģions un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, kuru pārstāvji piedalījās apakškomisijas 2024. gada 6. februāra sēdē.

Papildus tam likuma pārejas noteikumu 28. punkta otrais teikums paredz, ka pēc Garkalnes pagasta sadalīšanas plāna izvērtēšanas iesaistītās pašvaldības lemj par novadu teritoriju robežu grozīšanu. Tādējādi jāņem vērā, ka tikai abu iesaistīto pašvaldību pozitīvs lēmums ir priekšnosacījums tam, lai tiktu veiktas tālākas procesuālās darbības saistībā ar novadu teritoriju robežu grozīšanu. Ja kāda no uzdevuma izpildē iesaistītajām pašvaldībām nepiekrīt savas administratīvās teritorijas robežu grozīšanai, tad robežu grozīšana nenotiek.

 

[1] Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas Administratīvi teritoriālās reformas rezultātu izvērtēšanas apakškomisijas 2024. gada 6. februāra sēdes "Par Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 28. punkta izpildi" ieraksts, pieejams šeit: https://titania.saeima.lv/livs/saeimasnotikumi.nsf/0/F667A45BFF200A10C2258AB6004F5CB2?OpenDocument 

[2] Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumu Nr. 386 "Administratīvā centra, ciema un pilsētas statusa maiņas, kā arī administratīvās teritorijas, novada teritoriālā iedalījuma un ciemu robežu noteikšanas, grozīšanas un aktualizēšanas noteikumi" 38. punkts.

[3] Piemēram, Saeimas Juridiskā biroja padomnieka E. Danovska viedoklis Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas Administratīvi teritoriālās reformas rezultātu izvērtēšanas apakškomisijas 2024. gada 6. februāra sēdē "Par Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 28. punkta izpildi", pieejams šeit: https://titania.saeima.lv/livs/saeimasnotikumi.nsf/0/F667A45BFF200A10C2258AB6004F5CB2?OpenDocument 

Pielikumā: <<=NOSŪTĀMĀS_PAKOTNES_PIELIKUMI>>

<<=TAP_AMATS#1>> <<=TAP_PARAKSTS#1>>