24-TA-2633
Informatīvais ziņojums "Par Mākslīgā intelekta akta prasību ieviešanu"
1.
Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu.
2.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija Regulas Nr. 2024/1689, ar ko nosaka saskaņotas normas mākslīgā intelekta jomā un groza Regulas (EK) Nr. 300/2008, (ES) Nr. 167/2013, (ES) Nr. 168/2013, (ES) 2018/858, (ES) 2018/1139 un (ES) 2019/2144 un Direktīvas 2014/90/ES, (ES) 2016/797 un (ES) 2020/1828 (Mākslīgā intelekta akts) (turpmāk – MI akts) prasību izpildei noteikt, ka Ekonomikas ministrija saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 3. decembra noteikumos Nr. 1376 "Kārtība, kādā izveido paziņošanas komisiju, kā arī kārtība, kādā komisija pieņem lēmumu un paziņo Eiropas Komisijai par atbilstības novērtēšanas institūcijām, kas veic atbilstības novērtēšanu reglamentētajā sfērā" noteikto kārtību izveido paziņošanas komisiju, kuras sastāvā ietilpst Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas kā atbildīgās nozares ministrijas pārstāvis, valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" (turpmāk – Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs) pārstāvis un Ekonomikas ministrijas pārstāvis, un Ekonomikas ministrija veic MI aktā noteiktās paziņojošās iestādes funkcijas un uzdevumus.
3.
Pieņemt zināšanai, ka Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs veiks valsts akreditācijas struktūras funkcijas MI akta izpratnē.
4.
Aicināt Tiesībsarga biroju pildīt MI akta pamattiesību aizsardzības iestādes funkcijas un uzdevumus.
5.
Pieņemt zināšanai, ka atbildīgās tirgus uzraudzības iestādes – Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Veselības inspekcija, valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra", valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija", Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra, valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija", Izglītības kvalitātes valsts dienests, Datu valsts inspekcija, Valsts drošības dienests, Militārās izlūkošanas un drošības dienests un Satversmes aizsardzības birojs – saskaņā ar informatīvajā ziņojumā identificētajām MI akta tirgus uzraudzības jomām nodrošinās MI akta tirgus uzraudzību atbilstoši Nacionālajā tirgus uzraudzības stratēģijā noteiktajām procedūrām.
6.
Datu valsts inspekcijai nodrošināt mākslīgā intelekta tirgus uzraudzību augsta riska mākslīgā intelekta sistēmām, kas uzskaitītas MI akta III pielikuma 1. punktā, ciktāl šīs sistēmas izmanto tiesībaizsardzības nolūkos, robežpārvaldības, tiesiskuma, demokrātijas nolūkos, un augsta riska mākslīgā intelekta sistēmām, kas uzskaitītas MI akta III pielikuma 6., 7. un 8. punktā, kā arī MI akta 5. pantā noteiktās aizliegtās mākslīgā intelekta prakses uzraudzību saskaņā ar procedūrām, kas paredzētas Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula), Fizisko personu datu apstrādes likumā un likumā "Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā".
7.
Aicināt Latvijas Banku nodrošināt mākslīgā intelekta tirgus uzraudzību mākslīgā intelekta sistēmām, ko laiž tirgū, nodod ekspluatācijā vai izmanto tās uzraudzībā esošās finanšu iestādes.
8.
Noteikt Patērētāju tiesību aizsardzības centru par MI akta vienoto kontaktpunktu saziņai ar sabiedrību un partneriem dalībvalstu un Eiropas Savienības līmenī.
9.
Noteikt visas tirgus uzraudzības iestādes kā kompetentās iestādes MI akta prasību izpildei.
10.
Pieņemt zināšanai atbildīgo institūciju atbildības sadalījumu MI aktā minētās saziņas, informēšanas un sadarbības kārtības ar Eiropas Savienības institūcijām nodrošināšanai.
11.
Pieņemt zināšanai atbildīgo institūciju atbildības sadalījumu par MI akta normās noteikto dalībvalsts pienākumu izpildi.
12.
Nepiciešamības gadījumā, lai nodrošinātu atbilstošu kapacitāti MI akta pārvaldībai, funkciju īstenošanai, starptautiskai Latvijas interešu pārstāvniecībai, nozaru politikas attīstībai un citu funkciju efektīvai īstenošanai MI akta ietvaros pieprasīt amata vietas no “vakanču bankas”, nepalielinot kopējo valsts pārvaldē esošo amatu vietu skaitu.
13.
Ministrijas un pārējās iestādes informatīvajā ziņojumā plānotos pasākumus 2025. gadā īsteno esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Ja pasākumu īstenošanai turpmākajos gados rodas nepieciešamība pēc papildu valsts budžeta finansējuma, jautājums par tā piešķiršanu ir izskatāms Ministru kabinetā likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas. Ja turpmāko gadu likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas un izskatīšanas procesā papildu valsts budžeta finansējums ziņojumā paredzēto pasākumu īstenošanai netiek piešķirts vai tiek piešķirts daļēji, attiecīgajām ministrijām un to iestādēm nodrošināt, ka tiek īstenoti tie pasākumi, kurus var nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
14.
Visām ministrijām atbilstoši kompetencei līdz 2025. gada 1. maijam izvērtēt informatīvajā ziņojumā norādīto normatīvo regulējumu saistībā ar MI akta prasību ieviešanu, nepieciešamības gadījumā identificējot nepieciešamos papildu grozījumus, un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegt tos izskatīšanai Ministru kabinetā.