Likumprojekts

25-TA-1608
Valsts aizsardzības un drošības fonda likums
1.
pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt papildu finansējumu valsts aizsardzības spēju attīstībai un sabiedrības noturības stiprināšanai, izveidojot Valsts aizsardzības un drošības fondu un nosakot tā izveides, finansēšanas, pārvaldības un līdzekļu izmantošanas kārtību.
2.
pants.
Valsts aizsardzības un drošības fonda finansējuma avoti
Valsts aizsardzības un drošības fonda finanšu līdzekļus veido:
1) valsts budžeta līdzekļi, kas piešķirti kā dotācija no vispārējiem ieņēmumiem saskaņā ar likumu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru (turpmāk – valsts budžeta likums);
2) valsts budžeta līdzekļi, kas piešķirti kā dotācija no vispārējiem ieņēmumiem saskaņā ar valsts izņēmuma klauzulu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa regulas (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1466/97, 26. pantam, ja kādi no Valsts aizsardzības un drošības fonda finanšu līdzekļu izmantošanas virzieniem atbilst valsts izņēmuma klauzulas nosacījumiem;
3) fizisko un juridisko personu ziedojumi atbilstoši Valsts aizsardzības un drošības fonda izmantošanas virzieniem;
4) ārvalstu finanšu palīdzība atbilstoši Valsts aizsardzības un drošības fonda izmantošanas virzieniem;
5) citi ieņēmumu avoti saskaņā ar Saeimas vai Ministru kabineta lēmumiem.
3.
pants.
Valsts aizsardzības un drošības fonda finanšu līdzekļu plānošana
(1) Šā likuma 2. panta 1., 2. un 5. punktā minētie Valsts aizsardzības un drošības fonda finanšu līdzekļi tiek plānoti valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" (turpmāk – 74. resors) atsevišķā budžeta programmā, kas budžeta izpildes procesā tiek pārdalīti uz atbildīgās ministrijas budžeta programmu ar tādu pašu nosaukumu, ja par to ir pieņemts lēmums valsts budžeta likumā noteiktajā kārtībā.
(2) Šā likuma 2. panta 4. punktā minētie Valsts aizsardzības un drošības fonda finanšu līdzekļi tiek plānoti atbildīgās ministrijas budžetā.
(3) Šā panta pirmajā daļā minētos Valsts aizsardzības un drošības fonda finanšu līdzekļus, kas plānoti 74. resora atsevišķajā budžeta programmā, kā arī atbildīgo ministriju atbilstošajās budžeta programmās iepriekšējā saimnieciskajā gadā neizlietotos asignējumus valsts pamatfunkcijām, kuru resurss izdevumu segšanai bija dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, atbildīgās ministrijas ir tiesīgas pieprasīt no neizlietoto asignējumu rezerves budžeta atbilstoši normatīvajiem aktiem finanšu vadības jomā.
4.
pants.
Valsts aizsardzības un drošības fonda finanšu līdzekļu izmantošanas virzieni
Valsts aizsardzības un drošības fonda finanšu līdzekļus izmanto:
1) Nacionālo bruņoto spēku attīstībai, lai īstenotu valsts aizsardzības un NATO spēju attīstības mērķus;
2) aizsardzības industrijas projektiem, lai stiprinātu Nacionālo bruņoto spēku spējas un attīstītu militārās nozīmes produktu ražošanu, ja ir attiecīgs Ekonomikas ministrijas priekšlikums par Valsts aizsardzības un drošības fonda līdzekļu izmantošanu:
a) militāras nozīmes un divējāda lietojuma aizsardzības industrijas projektiem, nodrošinot projektu ekonomisko dzīvotspēju,
b) aizsardzības industrijas attīstības atbalsta instrumentiem, tai skaitā ieguldījumiem finanšu instrumentos aizsardzības industrijas projektu attīstībai ar augstu komercializācijas potenciālu;
3) visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai, attīstot civilo aizsardzību, krīzes vadības sistēmu, iekšējo un ārējo drošību, kiberdrošību un valsts robežas drošību;
4) militārās mobilitātes un divējāda lietojuma infrastruktūras projektiem;
5) militārajam atbalstam Ukrainai;
6) Ārlietu ministrijas un diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību fiziskās informācijas un drošības sistēmu darbības uzturēšanai, nodrošināšanai, uzlabošanai un darbības atjaunošanai;
7) civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldībai.
5.
pants.
Valsts aizsardzības un drošības fonda finanšu līdzekļu pārvaldība un uzraudzība
(1) Aizsardzības ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, Iekšlietu ministriju, Ārlietu ministriju un Satiksmes ministriju reizi gadā vienlaicīgi ar prioritāro pasākumu iesniegšanu Finanšu ministrijā, iesniedz Ministru kabinetā apkopojumu par pieņemtajiem lēmumiem un priekšlikumus par Aizsardzības un drošības fonda plānoto finanšu līdzekļu izmantošanu nākamajiem trim gadiem.
(2) Atbildīgās ministrijas nodrošina, ka:
1) Valsts aizsardzības un drošības fonda finanšu līdzekļi tiek izlietoti atbilstoši šā likuma 4. pantā noteiktajiem virzieniem, ievērojot nosacījumus, saskaņā ar kuriem Valsts aizsardzības un drošības fondam piešķirti finanšu līdzekļi. Informāciju par Valsts aizsardzības un drošības fonda līdzekļu izlietojumu atbildīgās ministrijas iekļauj ikgadējā publiskajā pārskatā;
2) Aizsardzības ministrija sadarbībā ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju, Iekšlietu ministriju, Ārlietu ministriju, Satiksmes ministriju un citām atbildīgajām ministrijām nodrošina ikgadējā pārskata publicēšanu par Valsts aizsardzības un drošības fonda ieņēmumiem, izdevumiem un sasniegtajiem rezultātiem oficiālajā tīmekļvietnē.
(3) Ministru kabinets var izdot instrukciju, kas nosaka Valsts aizsardzības un drošības fonda finanšu līdzekļu piešķiršanas un izlietošanas kārtību un informēšanas kārtību par sasniegtajiem rezultātiem.
Likums stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Aizsardzības ministrs A. Sprūds