Noteikumu projekts

22-TA-967
Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss
Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 24.1 punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kritērijus un kārtību, kādā interešu izglītības iestādei (turpmāk – iestāde) piešķir un anulē valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu.
2.
Valsts nozīmes interešu izglītības iestādes dibinātājs var būt pašvaldība vai cita juridiska vai privāta persona, kura nodrošina interešu izglītības procesu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam. 
3.
Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales plānošanas reģiona teritorijā darbojas ne vairāk kā divas, bet Rīgas plānošanas reģionā ne vairāk kā trīs valsts nozīmes interešu izglītības iestādes. 
II.Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss
4.
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija) piešķir iestādei valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu, ja tā vienlaikus atbilst šādiem kritērijiem: 
4.1.
iestāde savā reģionā nodrošina pirmsskolas izglītības, pamatizglītības vai vidējās izglītības pakāpes izglītojamajiem (turpmāk – izglītojamie) interešu izglītības programmu piedāvājumu zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas (turpmāk – STEM) jomās, kas atbilst valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās un valsts izglītības standartā ietvertajam mācību un audzināšanas saturam, izglītojamo sasniedzamajiem rezultātiem un vienlaikus sniedz izglītojamajiem plašāku izglītības pieredzi;
4.2.
iestāde īsteno daudzveidīgas, dažādu grūtības pakāpju un īstenošanas ilguma interešu izglītības programmas un ne mazāk kā trīs interešu izglītības programmas STEM jomā mācību gada garumā; 
4.3.
iestāde organizē interešu izglītības pasākumus (piemēram, sacensības, konkursus, izstādes, darbnīcas u.c.), radošas un interaktīvas aktivitātes izglītojamo motivācijas un intereses veicināšanai par STEM jomām sava reģiona vai valsts līmenī;  
4.4.
iestāde izglīto ne mazāk kā 2000 izglītojamos interešu izglītības programmās, pasākumos  un aktivitātēs STEM jomās no iepriekšējā gada 1. jūnija līdz kārtējā gada 31. maijam, ievadot informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā par: 
4.4.1.
interešu izglītības programmām, norādot informāciju par izglītojamo, interešu interešu izglītības jomu un apakšjomu, izglītības programmas kodu, stundu skaitu nedēļā;  
4.4.2.
izglītojamo skaitu, kas iesaistīti pasākumos un aktivitātēs, vienlaikus norādot konkrētu aktivitāti un datumu, kad tajā izglītojamie piedalījušies, informāciju par izglītības iestādi, klasi, kursu vai grupu; 
4.5.
nodrošina izbraukuma vai neklātienes interešu izglītības nodarbības STEM jomā un aktivitātes sava reģiona izglītības iestādēm, kuras nepiedāvā vai ir ierobežots STEM jomas interešu izglītības programmu piedāvājums;
4.6.
iestāde veic interešu izglītības metodiskā atbalsta funkcijas STEM jomā: 
4.6.1.
sniedz izglītības iestādēm, interešu izglītības pakalpojuma sniedzējiem un pedagogiem metodisko atbalstu interešu izglītības programmu īstenošanā, tai skaitā izstrādā ne mazāk kā trīs metodiskos materiālus un nodrošina to pieejamību izglītojamajiem un pedagogiem;
4.6.2.
organizē sava reģiona interešu izglītības pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi un pieredzes apmaiņu;
4.6.3.
nodrošina tīklošanās iespējas par aktualitātēm un labās prakses piemēru popularizēšanu;
4.7.
iestāde pēc izvēles sadarbojas STEM jomas interešu izglītības programmu un aktivitāšu īstenošanā ar:
4.7.1.
jaunatnes vai citām nevalstiskajām organizācijām;
4.7.2.
vides organizācijām; 
4.7.3.
uzņēmumiem, kuru darbības specifika saistīta ar STEM jomām;
4.7.4.
valsts un pašvaldību institūcijām;
4.7.5.
augstākās izglītības iestādēm;
4.7.6.
masu medijiem; 
4.8.
iestāde nodrošina interešu izglītības programmu un aktivitāšu īstenošanas prasībām atbilstošu materiāltehnisko resursu bāzi un infrastruktūru, nepieciešamos pedagoģiskos resursus;
4.9.
iestāde ne retāk kā reizi ceturksnī publisko tās tīmekļvietnē vai citos publiski pieejamos informācijas nesējos informāciju par šo noteikumu 4.2., 4.3., 4.5. un 4.6. apakšpunktā minēto kritēriju izpildi;
4.10.
iestādē ir nodarbināti pedagogi, kuriem ir ne mazāk kā divu gadu pieredze interešu izglītības programmu īstenošanā STEM jomā.
5.
Iestādes dibinātājs, ja iestāde pretendē uz valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu, līdz kārtējā gada 1. jūnijam iesniedz ministrijā iesniegumu un dokumentus, kas apliecina iestādes atbilstību šo noteikumu 4. punktā minētajiem kritērijiem par laikposmu no iepriekšējā gada 1. jūnija līdz kārtējā gada 31. maijam.
6.
Ministrija:
6.1.
pēc kārtējā gada 1. jūnija līdz kārtējā gada 20. jūnijam pēc šo noteikumu 5. punktā minēto dokumentu saņemšanas izvērtē iestādes atbilstību šo noteikumu 4. punktā minētajiem kritērijiem;
6.2.
līdz kārtējā gada 1. jūlijam pieņem lēmumu par valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusa piešķiršanu iestādei no kārtējā gada 1. septembra vai gadījumā, ja netiek izpildīts kāds no šo noteikumu 4. punktā minētajiem kritērijiem, sniedz pamatotu atteikumu un nekavējoties rakstveidā informē izglītības iestādes dibinātāju.
7.
Valsts nozīmes interešu izglītības iestāde katru gadu līdz 1. jūnijam sniedz ministrijai valsts nozīmes interešu izglītības iestādes izstrādātu un ar tās dibinātāju saskaņotu informatīvu pārskatu un dokumentus, kas apliecina valsts nozīmes interešu izglītības iestādes atbilstību šo noteikumu 4. punktā minētajiem kritērijiem par laikposmu no iepriekšējā gada 1. jūnija līdz kārtējā gada 31. maijam. Ministrija izvērtē šajā punktā minētos dokumentus pēc kārtējā gada 1. jūnija līdz kārtējā gada 20. jūnijam un gadījumā, ja netiek izpildīts kāds no šo noteikumu 4. punktā minētajiem kritērijiem, rakstveidā informē valsts nozīmes interešu izglītības iestādi un tās dibinātāju.
8.
Ja valsts nozīmes interešu izglītības iestāde divus gadus pēc kārtas nenodrošina kāda no šo noteikumu 4. punktā minētajiem kritērijiem izpildi, ministrija anulē valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu ar kārtējā gada 1. septembri.
III.Noslēguma jautājumi
9.
Ja iestāde pretendē uz valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu no 2023./2024. mācību gada, tās dibinātājs līdz 2023. gada 15. jūnijam iesniedz ministrijā iesniegumu un dokumentus, kas apliecina iestādes atbilstību šo noteikumu 4. punktā minētajiem kritērijiem par laikposmu no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 31. maijam. Iestāde uzskatāma par atbilstošu šo noteikumu 4.4. apakšpunktā minētajam kritērijam, ja tās īstenotajās interešu izglītības programmās STEM jomās izglītoti ne mazāk kā 1000 izglītojamo laikposmā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023.gada 31.maijam. Ministrija līdz 2023.gada 1.jūlijam pieņem lēmumu par valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusa piešķiršanu iestādei no 2023.gada 1.septembra.
10.
Šo noteikumu 4.4. apakšpunkts stājas spēkā 2024. gada 1. jūnijā.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds