Loading [MathJax]/extensions/tex2jax.js

Likumprojekts (grozījumi)

21-TA-1519
Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"
Izdarīt likumā "Par nodokļiem un nodevām" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7. nr.; 1996, 15. nr.; 1997, 24. nr.; 1998, 2., 18., 22., 24. nr.; 1999, 24. nr.; 2000, 11. nr.; 2001, 3., 8., 12. nr.; 2002, 2., 22. nr.; 2003, 2., 6., 8., 15., 22. nr.; 2004, 9. nr.; 2005, 2., 11. nr.; 2006, 1., 9., 13., 20., 24. nr.; 2007, 3., 7., 12. nr.; 2008, 1., 6., 13. nr.; 2009, 2., 11., 13., 15. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 200., 205. nr.; 2010, 91., 101., 131., 151., 157., 178., 183., 206. nr.; 2011, 68., 80., 85., 169. nr.; 2012, 24., 50., 56., 109., 157., 186., 199., 203. nr.; 2013, 61., 92., 187., 194., 232. nr.; 2014, 6., 51., 119., 189., 204., 214., 220., 257. nr.; 2015, 29., 68., 118., 190., 208., 230., 245., 248., 251. nr.; 2016, 2., 91., 241., 254. nr.; 2017, 5., 75., 124., 128., 156., 236., 242. nr.; 2018, 36., 197., 225. nr.; 2019, 10., 75., 118., 214., 240., 259.A nr.; 2020, 46. nr.; 2021, 121.B, 139. nr.; 2022, 69., 120. nr.) šādus grozījumus:
1.
1. pantā:
izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
"15) novērošana – nodokļu administrēšanas darbība nodokļu maksātāja juridiskajā adresē vai saimnieciskās darbības veikšanas vietā, fiksējot visas ar saimnieciskās darbības veikšanu saistītās darbības noteiktā laikposmā vai atsevišķas saimnieciskās darbības norisi;";
izslēgt 17., 23. un 27. punktu;
papildināt pantu ar 37. un 38. punktu šādā redakcijā:
"37) nodokļu kontrole – nodokļu administrācijas pārbaude, kuras laikā nodokļu administrācija izvērtē un pārbauda iesniegtajās (iesniedzamajās) nodokļu deklarācijās, informatīvajās deklarācijās un muitas deklarācijās norādītās (norādāmās) informācijas atbilstību normatīvajiem aktiem, nodokļu administrācijas rīcībā esošajai informācijai un faktiskajam stāvoklim, veic atsevišķu nodokļu maksātāja grāmatvedības dokumentu un nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības veikšanas vietas pārbaudi, kā arī citas darbības, kuru rezultātā kontrolē atsevišķu nodokļu (nodevu) vai muitas normatīvo aktu ievērošanu;
38) nodokļu rēķins – nodokļu kontroles rezultātā pieņemtais lēmums par budžetā maksājamo nodokli (nodevu), nokavējuma naudu vai soda naudu."
2.
Aizstāt 15. panta pirmās daļas 12. un 16. punktā vārdus "kontroles pasākumu" ar vārdiem "nodokļu administrācijas pārbaudes".
3.
16. panta pirmajā daļā:
izteikt 6. punkta pirmo teikumu šādā redakcijā:
"iesniegt nodevu administrācijai iesniegumu par nodevu samaksas pārskatīšanu, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi, savukārt nodokļu administrācijai – nodokļu deklarācijas labojumu vai precizējumu triju gadu laikā (ja deklarācijas labojums vai precizējums izriet no ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamās bāzes – sadalītās peļņas un nosacīti sadalītās peļņas – korekcijas darījumos starp saistītām personām vai pastāvīgo pārstāvniecību un tās galveno uzņēmumu vai citu pastāvīgo pārstāvniecību, – piecu gadu laikā) pēc konkrētajos likumos noteiktā maksāšanas termiņa, ja šajā laikā par konkrētajiem nodokļiem vai nodokļu deklarācijas posteņiem un attiecīgajiem taksācijas periodiem nav uzsākta vai veikta nodokļu revīzija (audits) vai šā likuma 23. panta 5.2 un 5.daļā noteiktajos gadījumos nav izdots nodokļu rēķins, vai šā likuma 41. pantā noteiktajā kārtībā nav noslēgts vienošanās līgums, vai nodokļu kontrole izbeigta atbilstoši šā likuma 23. panta 5.2 daļas 1. punktam.";
papildināt 10. punktu ar teikumu šādā redakcijā:
"Nodokļu maksātāja – fiziskās personas – nāves gadījumā minētās tiesības pāriet uz mantinieku, kurš var pieprasīt pārmaksātās nodokļa summas atmaksāšanu triju gadu laikā no mantojuma atklāšanās;";
papildināt daļu ar 10.1 punktu šādā redakcijā:
"101) pieprasīt budžeta kontā, kurā ieskaitāmi nodokļu maksājumi, nepareizi iemaksātās summas atmaksāšanu vai novirzīšanu kārtējo nodokļu maksājumu segšanai triju gadu laikā no dienas, kad summa ir iemaksāta. Nodokļu maksātāja – fiziskās personas – nāves gadījumā minētās tiesības pāriet uz mantinieku, kurš var pieprasīt nepareizi iemaksātās summas atmaksāšanu triju gadu laikā no mantojuma atklāšanās;".
4.
Aizstāt 16.1 panta 1.1 daļā vārdus "šajā likumā noteiktais transfertcenu" ar vārdiem un skaitli "šā likuma 23. panta pirmajā daļā noteiktais".
5.
18. panta pirmajā daļā:
izteikt 7. punktu šādā redakcijā:
"7) paziņot nodokļu maksātājam nodokļu administrācijas pārbaudes ietvaros pieņemto lēmumu;";
papildināt 8. punktu pēc vārdiem "atkārtoti sadalīts termiņos" ar vārdiem un skaitli "vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu";
izteikt 10. punktu šādā redakcijā:
"10) pamatojoties uz nodokļu administrācijas izveidoto personas datu izvērtējumu nodokļu ieņēmumu risku jomā, atlasīt nodokļu maksātājus nodokļu revīzijai (auditam) un pieņemt lēmumu par nodokļu revīzijas (audita) veikšanu, un ne vēlāk kā 10 darbdienas pirms tās uzsākšanas rakstveidā informēt nodokļu maksātāju par nodokļu revīzijas (audita) veikšanu, norādot nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanas dienu, revīzijas (audita) termiņu, pārbaudāmos nodokļus, nodokļu deklarācijas posteņus, pārbaudāmās nodevas vai citus valsts noteiktos maksājumus un taksācijas periodus, kā arī to, vai tiks pārbaudīta ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamā bāze – sadalītā peļņa un nosacīti sadalītā peļņa – darījumos starp saistītām personām vai pastāvīgo pārstāvniecību un tās galveno uzņēmumu vai citu pastāvīgo pārstāvniecību;";
izteikt 34. punkta "b" apakšpunktu šādā redakcijā:
"b) kas pieņemti nodokļu kontroles rezultātā,";
izslēgt 34. punkta "c" apakšpunktu;
papildināt daļu ar 36. punktu šādā redakcijā:
"36) nodrošināt publiski pieejamu informāciju par iekšzemes nodokļu maksātāju – darba devēju – nodarbināto darba ņēmēju atbilstošās profesijas vidējo mēneša darba samaksu un vidējo mēneša stundas tarifa likmi nozarē, un vidējo darba stundu skaitu mēnesī vienai darba vietai iepriekšējā gadā."
6.
22. pantā:
aizstāt pirmās daļas 1. punktā vārdus "datu atbilstības pārbaudes" ar vārdiem "nodokļu kontroles";
aizstāt trešajā daļā vārdus "lēmumu par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem" ar vārdiem "nodokļu kontroles rezultātā izdoto nodokļu rēķinu".
7.
23. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Nodokļu revīziju (auditu) veic triju gadu laikā no normatīvajos aktos noteiktā maksāšanas termiņa, bet, pārbaudot ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamo bāzi – sadalīto peļņu un nosacīti sadalīto peļņu – darījumos starp saistītām personām vai pastāvīgo pārstāvniecību un tās galveno uzņēmumu vai citu pastāvīgo pārstāvniecību, – piecu gadu laikā pēc normatīvajos aktos noteiktā maksāšanas termiņa, izņemot šā likuma 16.1 panta otrajā daļā minēto gadījumu. Minētais piecu gadu termiņš attiecināms arī uz nodokļu revīzijām (auditiem), kuros vienlaikus tiek pārbaudīta ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamā bāze – sadalītā peļņa un nosacīti sadalītā peļņa – darījumos starp saistītām personām vai pastāvīgo pārstāvniecību un tās galveno uzņēmumu vai citu pastāvīgo pārstāvniecību. Ja attiecībā uz konkrēto nodokli, nodokļu deklarācijas posteni, nodevu vai citu valsts noteikto maksājumu par attiecīgo taksācijas periodu ir veikta nodokļu revīzija (audits), tās atzinums ir galīgs un var tikt pārskatīts vienīgi tad, ja uzsākts kriminālprocess par krāpšanu, dokumentu viltošanu, izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas vai citiem noziedzīgiem nodarījumiem, kas var ietekmēt nodokļa apmēra noteikšanu.";
izslēgt 1.1 daļu;
aizstāt 3.2 daļā vārdus "kontroles pasākumu" ar vārdiem "administrācijas pārbaudes";
aizstāt ceturtajā daļā vārdu "transfertcena" ar vārdiem "ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamā bāze – sadalītā peļņa un nosacīti sadalītā peļņa – darījumos starp saistītām personām vai pastāvīgo pārstāvniecību un tās galveno uzņēmumu vai citu pastāvīgo pārstāvniecību, kā arī ja vienlaikus tiek pārbaudīti citi nodokļi";
izteikt piekto, 5.1 un 5.2 daļu šādā redakcijā: 
"(5) Nodokļu kontroli veic triju gadu laikā no normatīvajos aktos noteiktā maksāšanas termiņa, bet, pārbaudot ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamo bāzi – sadalīto peļņu un nosacīti sadalīto peļņu – darījumos starp saistītām personām vai pastāvīgo pārstāvniecību un tās galveno uzņēmumu vai citu pastāvīgo pārstāvniecību, – piecu gadu laikā pēc normatīvajos aktos noteiktā maksāšanas termiņa. Nodokļu kontroli uzsāk, nosūtot paziņojumu, ar kuru nodokļu maksātāju informē par nodokļu administrācijas konstatētajām neatbilstībām vai pārkāpumiem. Ar minēto paziņojumu aicina nodokļu maksātāju noteiktā termiņā, kas nav garāks par 30 dienām no paziņojuma saņemšanas dienas, novērst nodokļu administrācijas konstatētās neatbilstības vai pārkāpumus vai iesniegt pamatotu to izskaidrojumu vai papildu informāciju. Šī kārtība neattiecas uz nodokļu kontroli, kas uzsākta šā panta 5.4 daļā noteiktajos gadījumos. Ja nodokļu administrācija, sagatavojot personas datu izvērtējumu nodokļu ieņēmumu risku jomā, ir konstatējusi būtiskas neatbilstības darba samaksas deklarēšanā, paziņojumā par nodokļu kontroles uzsākšanu ietver uz aprēķina pamata noteikto budžetā nesamaksāto nodokļu summu un nokavējuma naudu.
(51) Nodokļu administrācija pabeidz nodokļu kontroli divu mēnešu laikā no tās uzsākšanas dienas. Ja objektīvu iemeslu dēļ minēto termiņu nav iespējams ievērot, nodokļu kontroles termiņu var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par četriem mēnešiem no tās uzsākšanas dienas, par to informējot nodokļu maksātāju. Šī kārtība neattiecas uz nodokļu kontroli, kas uzsākta šā panta 5.4 daļā minētajos gadījumos.
(52) Nodokļu administrācija izbeidz nodokļu kontroli:
1) pieņemot lēmumu par nodokļu kontroles izbeigšanu, ja pārbaudes rezultātā netiek noteikti papildu nodokļu (nodevu) maksājumi budžetā;
2) ar vienošanās līguma noslēgšanas dienu, ja nodokļu maksātājs ar Valsts ieņēmumu dienestu ir noslēdzis vienošanās līgumu saskaņā ar šā likuma 41. panta otro daļu. Šādā gadījumā nokavējuma naudu aprēķina šā likuma 29. panta otrajā daļā noteiktajā apmērā par periodu no konkrētā nodokļa (nodevas) maksāšanas termiņa iestāšanās vai pārkāpuma izdarīšanas dienas, ja maksāšanas termiņu nav iespējams noteikt, līdz nodokļu kontroles uzsākšanas dienai;
3) ja nodokļu maksātājs nav novērsis nodokļu administrācijas konstatētās neatbilstības vai pārkāpumus vai nav iesniedzis pamatotu to izskaidrojumu, vai nav noslēdzis vienošanās līgumu šā likuma 41. panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā, – izdodot nodokļu rēķinu, ar kuru aprēķina budžetā maksājamo vai no budžeta atmaksājamo nodokļa (nodevas) summu vai nosaka par labu budžetam piedzenamo nodokļa (nodevas) summu, kā arī aprēķina nokavējuma naudu šā likuma 29. panta otrajā daļā noteiktajā apmērā par periodu no konkrētā nodokļa (nodevas) maksāšanas termiņa iestāšanās vai pārkāpuma izdarīšanas dienas, ja maksāšanas termiņu nav iespējams noteikt, līdz nodokļu kontroles uzsākšanas dienai, vai precizē ar nodokļiem (nodevām) apliekamo objektu un uzliek soda naudu saskaņā ar šā panta 5.daļu;
4) pieņemot lēmumu par nodokļu revīzijas (audita) veikšanu, ja nodokļu kontrolē konstatēto neatbilstību vai pārkāpumu ietekmi uz nodokļu maksātāja nodokļu (nodevu) saistībām bez papildu pierādījumu iegūšanas nav iespējams noteikt.";
izteikt 5.daļu šādā redakcijā:
"(54) Ja administratīvais pārkāpums vai citas kompetentās iestādes sniegtā informācija par konstatēto pārkāpumu ietekmē nodokļu (nodevu) apmēru, nodokļu administrācija nodokļu rēķinu izdod mēneša laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas, nenosūtot nodokļu maksātājam paziņojumu par nodokļu kontroles uzsākšanu.";
papildināt pantu ar 5.5 daļu šādā redakcijā:
"(55) Nodokļu rēķinā aprēķinātos maksājumus nodokļu maksātājs samaksā 30 dienu laikā no nodokļu rēķina paziņošanas dienas. Ja minētajā termiņā nodokļu maksātājs neveic nodokļu rēķinā aprēķinātos maksājumus, nodokļu administrācija šā likuma 29. panta otrajā daļā noteikto nokavējuma naudu aprēķina ar nākamo dienu pēc maksāšanas termiņa iestāšanās.";
papildināt sestās daļas ievaddaļu pēc vārdiem "nodokļu revīziju (auditu)" ar vārdiem "un nodokļu kontroli";
aizstāt sestās daļas 11. punktā vārdus "revīziju (auditu)" ar vārdiem "administrācijas pārbaudes";
papildināt sesto daļu ar 14. punktu šādā redakcijā:
"14) nodokļu maksātāja darbinieku darba samaksa mēnesī ir mazāka par atbilstošās profesijas mēneša vidējo darba samaksu vai vidējo stundas tarifa likmi nozarē vai darbinieka nostrādāto darba stundu skaits mēnesī ir mazāks par mēneša vidējo darba stundu skaitu vienai darba vietai, nodokļu administrācija personas (darba devēja) datu izvērtējumā nodokļu ieņēmumu risku jomā ir konstatējusi būtiskas neatbilstības darba samaksas deklarēšanā un nodokļu maksātājs nesniedz pierādījumus (pamatotu skaidrojumu).";
papildināt pantu ar 8.1 daļu šādā redakcijā:
"(81) Piemērojot šā panta sestās daļas 2., 5., 6. un 14. punktu, nodokļu maksātāja darbinieka darba samaksa tiek noteikta, pamatojoties uz Valsts ieņēmumu dienesta apkopoto informāciju par atbilstošās profesijas vidējo mēneša darba samaksu, vidējo mēneša stundas tarifa likmi nozarē un vidējo mēneša darba stundu skaitu vienai darba vietai iepriekšējā gadā. Ja taksācijas periodā nodokļu maksātāja darbinieka darba samaksa, stundas tarifa likme vai darbinieka nostrādāto darba stundu skaits ir mazāks par 80 procentiem no atbilstošās profesijas vidējās mēneša darba samaksas vai vidējās mēneša stundas tarifa likmes nozarē vai mēneša vidējā darba stundu skaita vienai darba vietai un nodokļu maksātājs nesniedz pierādījumus (pamatotu skaidrojumu), tad budžetā maksājamo valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu un iedzīvotāju ienākuma nodokļa apmēru atbilstoši konkrētajos nodokļu normatīvajos aktos noteiktajai likmei aprēķina no starpības starp nodokļu maksātāja deklarēto darbinieka darba samaksu un 80 procentiem no atbilstošās profesijas vidējās mēneša darba samaksas nozarē, ņemot vērā vidējo mēneša stundas tarifa likmi un nostrādāto mēneša vidējo darba stundu skaitu vienai darba vietai.";
papildināt desmito daļu pēc vārdiem "saimnieciskās darbības rādītājiem" ar vārdiem "vai citu nodokļu administrēšanas procesa rezultātā iegūto informāciju vai konstatētajiem pārkāpumiem";
izteikt vienpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(11) Ja taksācijas gadā novērošanas vai citu nodokļu administrēšanas procesā veikto darbību rezultātā ir atkārtoti konstatētas neatbilstības starp nodokļu maksātāja deklarācijās uzrādītajiem saimnieciskās darbības rādītājiem un faktiskajiem rādītājiem, iegūtie rezultāti ir attiecināmi uz visiem taksācijas gada nodokļu maksājumiem, ņemot vērā nodokļu maksātāja darbības specifiku un periodiskumu.";
papildināt divpadsmito daļu pēc vārdiem "pieņemto lēmumu" ar vārdiem "vai nodokļu kontroles rezultātā izdoto nodokļu rēķinu".
8.
24. pantā:
aizstāt pirmās daļas 1. punktā skaitli un vārdu "15 dienas" ar vārdiem "piecas darbdienas";
papildināt pirmās daļas 1. punktu ar teikumu šādā redakcijā:
"Juridiskās personas, kas sastāda gada pārskatu, pievieno bilanci un peļņas vai zaudējumu aprēķinu uz iesniegšanas mēneša pirmo datumu, sagatavojot to atbilstoši attiecīgajiem gada pārskatu sagatavošanu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem;";
izteikt pirmās daļas 3. punkta pirmo teikumu šādā redakcijā:
"sadalīt termiņos uz laiku līdz pieciem gadiem nodokļu administrācijas pārbaudes rezultātā aprēķināto nodokļu maksājumu, nokavējuma naudu un soda naudas samaksu.";
papildināt pirmās daļas 11. punkta pirmo teikumu pēc vārdiem "revīzijas (audita) uzsākšanu" ar vārdiem "vai paziņojumu par nodokļu kontroles uzsākšanu";
papildināt pantu ar 9.2 daļu šādā redakcijā:
"(92) Valsts ieņēmumu dienests šā panta pirmajā daļā paredzētajos gadījumos tā administrētajiem nodokļu, nokavējuma naudas un soda naudas maksājumiem ir tiesīgs piešķirt un atteikt samaksas termiņa pagarinājumu, kā arī atcelt lēmumu par samaksas termiņa pagarinājuma piešķiršanu ar Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmas sagatavotu lēmumu, pamatojoties tikai uz automātisku datu apstrādi. Šāds automatizēti pieņemts lēmums ir derīgs bez Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonas paraksta. Lēmumā norāda, ka tas ir pieņemts, pamatojoties tikai uz automātisku datu apstrādi, un ietver informāciju par to, kā nodokļu maksātājs var saņemt skaidrojumu par lēmuma automatizēto pieņemšanu. Ar automatizēti pieņemtu lēmumu juridiskajām personām nokavēto nodokļu maksājumu samaksu sadala vienādos ikmēneša maksājumos, savukārt fiziskajām personām nokavēto nodokļu maksājumu samaksu sadala vienādos ikmēneša maksājumos vai maksājumos reizi divos mēnešos. Ja konstatēts kāds no šā panta 1.2 daļā minētajiem apstākļiem, Valsts ieņēmumu dienests pirms automatizēti pieņemtā lēmuma par samaksas termiņa pagarinājuma piešķiršanu atcelšanas par to informē nodokļu maksātāju. Valsts ieņēmumu dienests publicē savā tīmekļvietnē informāciju par automatizētā lēmuma pieņemšanā izmantotajiem datiem, lēmuma pieņemšanas shēmu, tostarp par nodokļu maksātāja novērtējuma kritērijiem, un lēmuma tiesiskajām un faktiskajām sekām."
9.
Izteikt 25.1 pantu šādā redakcijā:
"25.1 pants. Nodokļu pārmaksu un nepareizi iemaksāto maksājumu dzēšana

Valsts ieņēmumu dienests dzēš valsts budžetā pilnīgi vai daļēji ieskaitāmo nodokļu pārmaksas un vienotajā nodokļu kontā nepareizi iemaksāto maksājumu summas, savukārt pašvaldības – pašvaldību budžeta ieņēmumu kontos, kuros ieskaitāmi nekustamā īpašuma nodokļa maksājumi, nekustamā īpašuma nodokļa pārmaksas vai nepareizi iemaksāto maksājumu summas šādos gadījumos:
1) ja iestājies noilgums pārmaksāto nodokļu summu vai budžeta kontā, kurā ieskaitāmi nodokļu maksājumi, nepareizi iemaksāto maksājumu summu atmaksāšanai vai novirzīšanai kārtējo vai nokavēto nodokļu maksājumu segšanai;
2) ja juridiskā persona beigusi pastāvēt un nav tās tiesību pārņēmēja vai ja fiziskā persona mirusi un triju gadu laikā no mantojuma atklāšanās dienas mantinieks nav pieprasījis pārmaksātās nodokļa summas atmaksu vai budžeta kontā, kurā ieskaitāmi nodokļu maksājumi, nepareizi iemaksātās summas atmaksu;
3) ja Valsts ieņēmumu dienests pieņēmis lēmumu atteikt pārmaksātās nodokļu summas atmaksāšanu un minētais lēmums stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams vai stājies spēkā attiecīgs tiesas nolēmums."
10.
26. pantā:
aizstāt visā pantā vārdus "kontroles (pārbaudes, revīzijas)" ar vārdu "pārbaudes";
aizstāt piektajā daļā vārdu "pieņēmusi" ar vārdu "paziņojusi".
11.
26.1 pantā:
aizstāt visā pantā vārdus "kontroles (pārbaudes, revīzijas)" ar vārdu "pārbaudes";
izteikt 3.3 daļas 2. punktu šādā redakcijā:
"2) nodokļu kontroles uzsākšanu.";
izslēgt 3.3 daļas 3. punktu.
12.
Aizstāt 28. panta otrās daļas pirmajā teikumā vārdus "un pēc" ar vārdiem "vai pēc".
13.
32. pantā:
papildināt trešo daļu pēc skaitļa un vārdiem "34. pantu, ja" ar vārdiem "šajā likumā vai";
papildināt pantu ar 5.1 un 5.2 daļu šādā redakcijā:
"(51) Par šā panta pirmajā daļā minēto nodokļu pārkāpumu, ja nodokļu maksātājs (darba devējs) ir nodarbinājis vai nodarbina personu, nenoslēdzot darba, uzņēmuma, graudniecības vai pārvadājumu līgumu vai noslēdzot darba, uzņēmuma, graudniecības vai pārvadājumu līgumu, bet darba samaksas ienākumu vai tā daļu nav aprēķinājis un uzrādījis grāmatvedības uzskaitē vai Valsts ieņēmumu dienestam iesniegtajā darba devēja ziņojumā, Valsts ieņēmumu dienests aprēķina budžetā maksājamo nodokļu (valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu un iedzīvotāju ienākuma nodokļa) apmēru atbilstoši tā rīcībā esošajai informācijai par personai aprēķināmo atlīdzību, ja tās lielumu ir iespējams noteikt un ja tā ir lielāka par Ministru kabineta noteikto minimālo mēneša darba algu, vai no Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas, ja aprēķināmā atlīdzība ir vienāda ar Ministru kabineta noteikto minimālo mēneša darba algu vai mazāka vai ja tās lielumu nav iespējams noteikt, kā arī uzliek soda naudu 100 procentu apmērā no budžetā iemaksājamās nodokļu summas. Ja nav iespējams noteikt periodu, kurā nodokļu maksātājs ir nodarbinājis personu, nenoslēdzot darba, uzņēmuma, graudniecības vai pārvadājumu līgumu, uzskatāms, ka persona ir nodarbināta trīs mēnešus, ieskaitot to kalendāra mēnesi, kurā pārkāpums atklāts, ja vien darba devējs vai darbinieks nevar pierādīt īsāku darba tiesisko attiecību pastāvēšanas ilgumu.
(52) Par šā panta pirmajā daļā minēto nodokļu pārkāpumu, ja darba devējs ir nodarbinājis personu, nenoslēdzot darba, uzņēmuma, graudniecības vai pārvadājuma līgumu, bet Valsts ieņēmumu dienestam nav iespējams nodarbināto personu identificēt, aprēķina nodokļus (valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, iedzīvotāju ienākuma nodokli) un uzliek soda naudu šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā bez personificēšanas.";
aizstāt astotajā daļā vārdu "saņemts" ar vārdu "paziņots".
14.
33.2 pantā:
papildināt pirmo daļu pēc vārdiem "samaksas dienai" ar vārdiem "ja par šo periodu un nodokli nav izdots nodokļu rēķins";
papildināt otro daļu ar teikumu šādā redakcijā:
"Nodokļu maksātājam nav tiesību neiesniegto nodokļu deklarāciju iesniegt pēc tam, kad tas saņēmis nodokļu administrācijas paziņojumu par nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanu.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Nodokļu maksātājam ir tiesības lūgt nodokļu administrāciju ļaut precizēt nodokļu deklarāciju par nodokļu kontrolē pārbaudīto periodu, nodokli vai nodokļu deklarācijas posteni, ja nodokļu kontrole izbeigta atbilstoši šā likuma 23. panta 5.2 daļas 1. punktam."
15.
34. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ja juridiskā persona vai fiziskā persona, kas reģistrējusies kā saimnieciskās darbības veicēja, 30 dienu laikā pēc nodokļu administrācijas noteiktā termiņa neiesniedz nodokļu likumos paredzētās nodokļu deklarācijas, kā arī nodokļu administrācijas pieprasītos saimnieciskās darbības un grāmatvedības dokumentus, bez kuriem nodokļu administrācijas ierēdņi nevar noteikt maksājamā nodokļa summu, tad nodokļu administrācija, veicot nodokļu revīziju (auditu), aprēķina un par labu budžetam no nodokļu maksātāja piedzen nodokli, nokavējuma naudu šā likuma 29. panta otrajā daļā noteiktajā apmērā un soda naudu 100 procentu apmērā no budžetā iemaksājamās nodokļa summas.";
papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Ja juridiskā persona vai fiziskā persona, kas reģistrējusies kā saimnieciskās darbības veicēja, veic saimniecisko darbību, nereģistrējoties kā konkrēta nodokļa maksātājs, 30 dienu laikā pēc tam, kad saņēmusi nodokļu administrācijas paziņojumu ar aicinājumu reģistrēties kā konkrēta nodokļa maksātājam:
1) reģistrējas kā konkrēta nodokļa maksātājs, tad nodokļu administrācija aprēķina un par labu budžetam no nodokļu maksātāja piedzen nodokli, kas aprēķināts par taksācijas periodu no dienas, kad personai bija jāreģistrējas kā konkrēta nodokļa maksātājam, un nokavējuma naudu šā likuma 29. panta otrajā daļā noteiktajā apmērā;
2) nereģistrējas kā konkrēta nodokļa maksātājs, tad nodokļu administrācija, veicot nodokļu revīziju (auditu), aprēķina un par labu budžetam no nodokļu maksātāja piedzen nodokli, kas aprēķināts par taksācijas periodu no dienas, kad personai bija jāreģistrējas kā konkrēta nodokļa maksātājam, nokavējuma naudu šā likuma 29. panta otrajā daļā noteiktajā apmērā un soda naudu 50 procentu apmērā no budžetā iemaksājamās nodokļa summas.";
papildināt piektās daļas ievaddaļu pēc vārda "pirmajā" ar vārdu un skaitli "un 1.1";
papildināt sesto daļu pēc vārda "pirmajā" ar  skaitli "1.1".
16.
Aizstāt 37. panta pirmajā daļā vārdus "kontroles (pārbaudes, revīzijas)" ar vārdiem "nodokļu administrācijas pārbaudes".
17.
Aizstāt 40. panta pirmajā daļā vārdus "kontroles (pārbaudes, revīzijas)" ar vārdu "pārbaudes".
18.
Izteikt 41. pantu šādā redakcijā:
"41. pants. Valsts ieņēmumu dienesta un nodokļu maksātāja vienošanās līguma noslēgšana

(1) Lai šajā pantā noteiktajā kārtībā vienotos ar Valsts ieņēmumu dienestu par administratīvi tiesisko attiecību noregulēšanu nodokļu kontrolē līdz nodokļu rēķina izdošanai vai nodokļu revīzijā (auditā) līdz lēmuma par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem pieņemšanai, kā arī lai izbeigtu tiesisku strīdu par nodokļu kontroles vai nodokļu revīzijas (audita) rezultātā aprēķinātajiem papildu maksājumiem budžetā vai konstatēto no budžeta atmaksājamās summas nepamatotu palielināšanu, nodokļu maksātājs iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektoram iesniegumu par iespējamā vienošanās līguma noslēgšanu. Noslēdzot vienošanās līgumu, nodokļu maksātājs piekrīt papildus aprēķinātā nodokļa maksājuma apmēram vai no budžeta atmaksājamās summas samazinājumam.
(2) Ja vienošanās līgumu par nodokļu kontrolē aprēķinātajiem papildu maksājumiem budžetā noslēdz līdz nodokļu rēķina izdošanai, tad nodokļu maksātājam atceļ 85 procentus no nokavējuma naudas, kas aprēķināta par periodu no konkrētā nodokļa maksāšanas termiņa iestāšanās vai pārkāpuma izdarīšanas dienas, ja maksāšanas termiņu nav iespējams noteikt, līdz nodokļu kontroles uzsākšanas dienai. Šādā gadījumā rēķinu neizdod, bet to ietver vienošanās līgumā, kā arī tam var piemērot šā likuma 26.1 panta nosacījumus.
(3) Ja vienošanās līgumu par nodokļu revīzijas (audita) rezultātā papildus noteiktajiem maksājumiem noslēdz līdz lēmuma par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem pieņemšanai, tad lēmumu par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem nepieņem, bet to ietver vienošanās līgumā, kā arī tam var piemērot šā likuma 26.1 panta nosacījumus. Noslēdzot vienošanās līgumu, atceļ:
1) 60 procentus no nokavējuma naudas, kas aprēķināta par periodu no konkrētā nodokļa maksāšanas termiņa iestāšanās līdz nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanas dienai, un soda naudas, kas uzlikta par nodokļu pārkāpumu, kura rezultātā ir samazināts budžetā iemaksājamā nodokļa apmērs;
2) 60 procentus no soda naudas, kas uzlikta par nodokļu pārkāpumu, kura rezultātā ir palielināts no budžeta atmaksājamā nodokļa apmērs.
(4) Ja vienošanās līgumu par nodokļu kontrolē aprēķinātajiem papildu maksājumiem noslēdz pēc nodokļu rēķina izdošanas, tad, noslēdzot vienošanās līgumu, atceļ:
1) 75 procentus no aprēķinātās nokavējuma naudas, ja nodokļu maksātājs iesniegumu par vienošanās līguma noslēgšanu iesniedz līdz nodokļu rēķina apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas termiņa beigām;
2) 55 procentus no aprēķinātās nokavējuma naudas, ja nodokļu maksātājs iesniegumu par vienošanās līguma noslēgšanu iesniedz tiesvedības laikā, attiecīgi katrā nākamajā tiesas instancē samazinot atceļamo apmēru par 10 procentiem.
(5) Ja vienošanās līgumu par nodokļu revīzijas (audita) rezultātā papildus noteiktajiem maksājumiem noslēdz pēc lēmuma par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem pieņemšanas, tad, noslēdzot vienošanās līgumu:
1) no aprēķinātās nokavējuma naudas un soda naudas, kas uzlikta saskaņā ar šā likuma 32. panta ceturto vai piekto daļu vai saskaņā ar 32.4 pantu par nodokļu pārkāpumu, kura rezultātā ir samazināts budžetā iemaksājamā nodokļa apmērs, vai saskaņā ar šā likuma 34. pantu, atceļ:
a) 50 procentus, ja nodokļu maksātājs iesniegumu par vienošanās līguma noslēgšanu iesniedz līdz lēmuma par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas termiņa beigām,
b) 30 procentus, ja nodokļu maksātājs iesniegumu par vienošanās līguma noslēgšanu iesniedz tiesvedības laikā, attiecīgi katrā nākamajā tiesas instancē samazinot atceļamo apmēru par 10 procentiem;
2) no aprēķinātās nokavējuma naudas un soda naudas, kas uzlikta saskaņā ar šā likuma 32. panta septīto daļu par nodokļu pārkāpumu, kura rezultātā ir samazināts budžetā iemaksājamā nodokļa apmērs, atceļ:
a) soda naudu un 50 procentus nokavējuma naudas, ja nodokļu maksātājs iesniegumu par vienošanās līguma noslēgšanu iesniedz līdz lēmuma par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas termiņa beigām,
b) 30 procentus, ja nodokļu maksātājs iesniegumu par vienošanās līguma noslēgšanu iesniedz tiesvedības laikā, attiecīgi katrā nākamajā tiesas instancē samazinot atceļamo apmēru par 10 procentiem;
3) no soda naudas, kas uzlikta saskaņā ar šā likuma 32. panta ceturto vai piekto daļu vai saskaņā ar 32.4 pantu par nodokļu pārkāpumu, kura rezultātā ir palielināts no budžeta atmaksājamā nodokļa apmērs, soda naudas, kas uzlikta saskaņā ar šā likuma 32. panta 5.1 daļu, un soda naudas, kas uzlikta saskaņā ar Dabas resursu nodokļa likuma 31. pantu, atceļ:
a) 50 procentus, ja nodokļu maksātājs iesniegumu par vienošanās līguma noslēgšanu iesniedz līdz lēmuma par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas termiņa beigām,
b) 30 procentus, ja nodokļu maksātājs iesniegumu par vienošanās līguma noslēgšanu iesniedz tiesvedības laikā, attiecīgi katrā nākamajā tiesas instancē samazinot atceļamo apmēru par 10 procentiem;
4) no soda naudas, kas uzlikta saskaņā ar šā likuma 32. panta septīto daļu par nodokļu pārkāpumu, kura rezultātā ir palielināts no budžeta atmaksājamā nodokļa apmērs, atceļ:
a) 85 procentus, ja nodokļu maksātājs iesniegumu par vienošanās līguma noslēgšanu iesniedz līdz lēmuma par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas termiņa beigām,
b) 65 procentus, ja nodokļu maksātājs iesniegumu par vienošanās līguma noslēgšanu iesniedz tiesvedības laikā, attiecīgi katrā nākamajā tiesas instancē samazinot atceļamo apmēru par 10 procentiem.
(5) Nodokļu maksātājs noslēgtajā vienošanās līgumā samaksai noteiktos maksājumus budžetā samaksā gada laikā pēc tā noslēgšanas dienas, bet fiziskā persona, kas neveic saimniecisko darbību, – divu gadu laikā. Nodokļu maksātājs katru mēnesi samaksā proporcionālu daļu no vienošanās līgumā noteikto maksājumu summas saskaņā ar šajā līgumā noteiktajiem maksājumu veikšanas termiņiem.
(6) Ja nodokļu maksātājs nepilda vienošanās līguma noteikumus, vienošanās līgums zaudē spēku un nesamaksātajai pamatparāda daļai par visu kavējuma periodu tiek aprēķināta nokavējuma nauda vispārējā kārtībā un nokavētie maksājumi tiek piedzīti bezstrīda kārtībā."
19.
Izteikt 60. panta pirmās daļas 3. punktu šādā redakcijā:
"3) ir konstatēts, ka pēc tam, kad pieņemts lēmums par nodokļu revīzijas (audita) veikšanu, vai pēc nodokļu pārbaudes (kontroles) uzsākšanas, kā arī pēc nokavēto nodokļu maksājumu izveidošanās juridiskā persona ir atsavinājusi tai piederošos aktīvus un valdes locekļa darbības vai bezdarbības rezultātā nav pilnā apmērā veikti juridiskās personas nokavētie nodokļu maksājumi likumā noteiktajos termiņos;".
20.
Papildināt pārejas noteikumus ar 235. un 236. punktu šādā redakcijā:
"235. Nodokļu administrācijas pārbaudes – datu atbilstības pārbaude un nodokļu administrācijas pārbaude, kuras rezultātā tiek pieņemts lēmums par nodokļu apmēra precizēšanu, vai lēmums, ar kuru precizē ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu, – un ar pārbaudēm saistītās darbības, kuras uzsāktas līdz šā likuma 1., 16., 23. un 41. panta grozījumu spēkā stāšanās dienai, tiek pabeigtas saskaņā ar šajā likumā noteikto kārtību, kas bija spēkā līdz minēto grozījumu spēkā stāšanās dienai.
236. Šā likuma 23. panta sestās daļas 14. punktu un šā panta 8.1 daļu piemēro attiecībā uz pārbaudāmo taksācijas periodu, kas sākas ar 2023. gadu, un turpmākajiem taksācijas gadiem."
Likums stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī.
Finanšu ministrs J. Reirs
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk