Noteikumu projekts

22-TA-3346
Prasības un kārtība personas kompetences atzīšanai uzņemšanai profesionālās izglītības programmas vēlākos mācību posmos
Izdoti saskaņā ar Izdoti saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 7. panta 15.1  punktu, 27. panta desmito daļu.
 
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
prasības un kārtību, kādā atzīst personas kompetenci uzņemšanai profesionālās izglītības programmas, izņemot profesionālās augstākās izglītības programmas un profesionālās pilnveides izglītības programmas (turpmāk – profesionālās izglītības programmas), vēlākos mācību posmos;
1.2.
kārtību, kādā uzsākamas mācības vēlākos posmos profesionālās izglītības programmās. 
2.
Personu var uzņemt izglītības turpināšanai profesionālās izglītības programmas vēlākos mācību posmos (turpmāk – izglītības turpināšana), lai turpinātu mācības:
2.1.
pēc pārtraukuma;
2.2.
pēc citas profesionālās kvalifikācijas ieguves;
2.3.
pēc ārpus formālās izglītības sistēmas vai profesionālajā pieredzē iegūtās profesionālās kompetences atzīšanas;
2.4.
pārejot uz profesionālās izglītības iestādi no citas izglītības iestādes;
2.5.
pārejot uz profesionālās izglītības iestādes citu profesionālās izglītības programmu.
II.Dokumentu iesniegšana un komisijas izveidošana
3.
Persona, kas vēlas tikt uzņemta izglītības turpināšanai, vai personas likumiskais pārstāvis (turpmāk – iesniedzējs) iesniedz iesniegumu par kompetences atzīšanu izglītības turpināšanai (turpmāk – iesniegums) tajā akreditētā profesionālās izglītības iestādē, kas īsteno personas izvēlēto profesionālās izglītības programmu.
4.
Pirms iesnieguma iesniegšanas personai ir tiesības bez maksas saņemt konsultāciju izglītības iestādē par nepieciešamajiem dokumentāliem apliecinājumiem, kompetences atzīšanas procedūru un izglītības turpināšanu.
5.
Iesniegumā norāda šādu informāciju:
5.1.
personas vārdu, uzvārdu un personas kodu;
5.2.
dzīves vietas deklarēto un faktisko adresi un oficiālo elektronisko adresi (ja personai ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts), kā arī tālruņa numuru un e-pasta adresi, ja tāda ir;
5.3.
iesnieguma iesniegšanas mērķi atbilstoši šo noteikumu 2. punktā noteiktajam;
5.4.
profesionālās izglītības programmu, kurā paredzēta izglītības turpināšana;
5.5.
profesionālo kvalifikāciju, kurā atzīstama iepriekšējā izglītībā vai profesionālajā pieredzē iegūtā kompetence;
5.6.
iepriekšējā izglītībā vai profesionālajā pieredzē iegūto kompetenci.
6.
Iesniegumam pievieno informāciju vai apliecinātas kopijas šādiem dokumentiem  (ja attiecināms):
6.1.
iepriekšējās izglītības iestādes izsniegts izglītību un kvalifikāciju apliecinošs dokuments vai  izziņa, vai informācija par izglītojamā sniegumu;
6.2.
apliecība par moduļa vai moduļu apguvi;
6.3.
neformālās izglītības vai profesionālās darbības, vai pašizglītības rezultātā iegūto zināšanu un prasmju apliecinoši dokumenti;
6.4.
ārvalstīs sasniegto mācīšanās rezultātu, iegūto zināšanu un prasmju apliecinājums.
 
7.
Šo noteikumu 6.1. un 6.2. apakšpunktā minētos dokumentus iesniegumam var nepievienot, ja persona vēlas turpināt mācības vēlākos mācību posmos tajā profesionālās izglītības iestādē, kur profesionālās izglītības programma vai tās daļa ir apgūta iepriekš.
8.
 Pašvērtējuma anketu (pielikums)  par iepriekšējā izglītībā vai profesionālajā pieredzē iegūto kompetenci un tās atbilstību attiecīgajā profesionālās izglītības programmā sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem vai profesionālās kvalifikācijas prasībām pievieno, ja personai nav šo noteikumu 6.1. un 6.2. apakšpunktā minēto dokumentu.
 
9.
Personai ir pienākums uzrādīt iesniegto izglītības un kvalifikāciju apliecinošu dokumentu oriģinālus.
10.
Izglītības iestāde sagatavo iesniegto dokumentu sarakstu, kurā par katru dokumentu ieraksta tā nosaukumu, dokumenta izdevēju, datumu un numuru.
11.
Kompetences atzīšanas nodrošināšanai izglītības iestāde izveido komisiju katrā Latvijas izglītības klasifikācijā noteiktajā izglītības programmu grupā, kurā  attiecīgā izglītības iestāde īsteno profesionālās izglītības programmas. Izglītības iestāde var izveidot vienu kopīgu komisiju izglītības tematiskajā jomā.
12.
Komisijā iekļauj vismaz trīs izglītības iestādes pedagogus. Komisija iesnieguma izskatīšanai papildus pieaicina attiecīgas nozares profesionālās izglītības pedagogu un var pieaicināt vismaz vienu darba devēju pārstāvi.
III.Kompetences atzīšanas prasības un kārtība
13.
Lai atzītu kompetenci uzņemšanai izglītības turpināšanai, ir šādas prasības:
13.1.
personas uzrādītie dokumenti satur skaidru, nepārprotamu un pilnīgu informāciju par iegūtajām vispārējām un profesionālām kompetencēm;
13.2.
personas iepriekš iegūtā formālā izglītība atbilst uzņemšanas prasībām attiecīgajā izglītības programmā;
13.3.
šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētajos pārbaudījumos persona ir uzrādījusi attiecīgās izglītības programmas vai tās daļas prasībām atbilstošo kompetenci;
 
13.4.
persona ir uzrādījusi dokumentu vai tā kopiju, kas apliecina, ka ir veikta samaksa par kompetences atzīšanu (ja attiecināms).
14.
Komisija ir tiesīga atzīt personas kompetenci uzņemšanai izglītības turpināšanai:
14.1.
Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras tā paša vai zemāku līmeņu profesionālās izglītības programmā;
14.2.
pēc profesionālās kvalifikācijas ieguves Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras tā paša vai augstāka līmeņa profesionālās izglītības programmā saistītās profesionālās kvalifikācijas ieguvei;
14.3.
pēc profesionālās kvalifikācijas ieguves Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras tā paša līmeņa profesionālās izglītības programmā profesionālās kvalifikācijas specializācijas ieguvei.
15.
Komisija, izvērtējot personas iepriekšējā izglītībā vai profesionālajā pieredzē iegūto kompetenci, salīdzina iepriekš apgūtos mācību priekšmetus, kursu vai moduļu saturu ar attiecīgās izglītības programmas atbilstošo daļu un norāda, kurus mācību priekšmetus, kursus vai moduļus no iepriekš apgūtajiem var ieskaitīt un kuros kārtojami papildu pārbaudījumi. Moduļus var ieskaitīt, ja saskan sasniedzamie mācīšanās rezultāti. Papildu kārtojamo pārbaudījumu kopapjoms nedrīkst pārsniegt 40 procentus no apgūstamās profesionālās izglītības programmas kopējo mācību priekšmetu, kursu un moduļu skaita. Izvērtējuma gaitu un rezultātus  protokolē.
16.
Komisija pēc personas iepriekšējā izglītībā vai profesionālajā pieredzē iegūtās kompetences izvērtēšanas pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
16.1.
atzīt personas kompetenci bez pārbaudījumiem, ja ir dokumentāls apliecinājums ar  gala vērtējumiem, kas nav zemāki par vidējo apguves līmeni, un ir saturiska atbilstība profesionālās izglītības programmai;
16.2.
noteikt pārbaudījumus personas kompetences atzīšanai, ja nav dokumentāla apliecinājuma ar gala vērtējumiem;
16.3.
atzīt personas kompetenci, ja kompetences atzīšanai noteiktajā pārbaudījumā ir saņemts vērtējums ne zemāks par vidējo līmeni;
16.4.
neatzīt personas kompetenci, ja kompetences atzīšanai noteiktajā pārbaudījumā ir saņemts zemāks vērtējums par vidējo līmeni;
16.5.
neatzīt personas kompetenci, ja papildu kārtojamo pārbaudījumu kopapjoms pārsniedz 40 procentus no apgūstamās profesionālās izglītības programmas kopējo mācību priekšmetu, kursu un moduļu skaita.
17.
Šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētajā gadījumā  komisija organizē  pārbaudījumu personas kompetences atzīšanai, piesaistot pārbaudījuma saturam atbilstošu vispārizglītojošo mācību priekšmetu pedagogu, profesionālo kompetenču moduļu vai profesionālo mācību priekšmetu pedagogu un vismaz vienu nozares darba devēja pārstāvi pārbaudījuma vērtēšanai. Izglītības iestāde nosaka praktisko prasmju pārbaudījumu kārtību.
18.
Atbilstoši šo noteikumu 17. punktā noteiktā pārbaudījuma rezultātam komisija pieņem šo noteikumu 16.3. vai 16.4. apakšpunktā minēto lēmumu.
19.
Komisija lēmumu par kompetences atzīšanu vai atteikumu atzīt kompetenci pieņem Administratīvā procesa likumā  noteiktajā termiņā un kārtībā. Lēmumu paziņo iesniedzējam atbilstoši  Paziņošanas likumā noteiktajam.
20.
Lēmumā par kompetences atzīšanu norāda moduļa vai kursa, vai mācību priekšmeta nosaukumu un ieskaitīto apjomu mācību stundās un vērtējumu vai personas kompetences pārbaudījuma vērtējumu.
21.
Lēmumus par kompetences atzīšanu reģistrē attiecīgās izglītības iestādes reģistrā izglītības iestādes noteiktajā kārtībā.
22.
Komisijas lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu attiecīgās izglītības iestādes vadītājam. Izglītības iestādes vadītāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
23.
Kompetences atzīšana nav uzskatāma par attiecīgās izglītības programmas gala pārbaudījumu, valsts pārbaudījumu vai noslēguma pārbaudījumu – profesionālās kvalifikācijas eksāmenu.
IV.Personas uzņemšana mācību uzsākšanai vēlākos mācību posmos
24.
Izglītības iestādes vadītājs, pamatojoties uz komisijas lēmumu par personas kompetences atzīšanu, izdod rīkojumu par personas uzņemšanu mācību uzsākšanai vēlākos posmos (turpmāk - izglītības turpināšanai) noteiktā profesionālās izglītības programmā (turpmāk – rīkojums).
25.
Rīkojumam pievieno komisijas protokolu un individuālo izglītības programmas apguves plānu, ja nepieciešams papildus apgūt mācību priekšmetus / moduļus, norādot nepieciešamo pārbaudījumu kārtošanas termiņus.
26.
Individuālā izglītības programmas apguves plāna izpildi kontrolē ar izglītības iestādes vadītāja rīkojumu noteikta atbildīgā persona.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-3346 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-3346 Nr]
Pašvērtējuma anketa par iepriekšējā izglītībā vai profesionālajā pieredzē iegūto kompetenci un tā atbilstību attiecīgajā profesionālās izglītības programmā sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem vai profesionālās kvalifikācijas prasībām, kas ietvertas profesijas standartā

Profesionālās kvalifikācijas [nosaukums]

Atbilstības prasības

profesionālajai kvalifikācijai

Iepriekšējā izglītībā vai profesionālajā pieredzē iegūto kompetenču atbilstība

Pamatojums
Aizpilda profesionālās izglītības iestāde                                                                             Aizpilda persona
Profesionālās izglītības programmas moduļi un tajos ietvertie sasniedzamie mācīšanās rezultāti    
[Moduļa nosaukums un sasniedzamie mācīšanās rezultāti]    
                               Vai    
Profesionālās kvalifikācijas prasības    
Aizpilda profesionālās izglītības iestāde Aizpilda persona
[Profesionālās kvalifikācijas prasībās definētie pienākumi un uzdevumi, to izpildei nepieciešamā vispārējā un profesionālā kompetence]