Noteikumu projekts

25-TA-1639
Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" trešās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka: 
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4. politikas mērķa "Sociālāka un iekļaujošāka Eiropa, īstenojot Eiropas sociālo tiesību pīlāru" 4.2. prioritātes "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā" 4.2.1.5. pasākuma "Izglītības iestāžu nodrošinājums pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai pamata un vidējās izglītības pakāpē" (turpmāk – pasākums) trešo projektu iesniegumu atlases kārtu; 
1.2.
pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas mērķi;
1.3.
pasākuma trešajai projektu iesniegumu atlases kārtai pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus; 
1.6.
izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas mērķis ir sniegt atbalstu pašvaldībām, kam ir noteikta pierobeža gar ārējo Latvijas Republikas sauszemes robežu un kuras  nav saņēmušas atbalstu pasākuma otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros, lai tās uzlabotu vispārējās izglītības iestāžu mācību vidi, efektīvi koncentrētu un izmantotu resursus un stiprinātu vispārējās izglītības iestādes ar mūsdienīgas un kvalitatīvas pamata un vidējās izglītības īstenošanai nepieciešamo nodrošinājumu, tādējādi uzlabojot piekļuvi kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības jomā. 
3.
Pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas mērķa grupa ir pašvaldības, kam ir noteikta pierobeža gar ārējo Latvijas Republikas sauszemes robežu, un to dibinātas pamata un vispārējās vidējās izglītības iestādes, to pedagogi un izglītojamie. 
4.
Pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros līdz  2029.  gada  30.  septembrim ir sasniedzams nacionālais rādītājs – izglītības iestādes, kurās modernizēta mācību vide, – ne mazāk kā 6. 
5.
Pasākuma trešajai projektu iesniegumu atlases kārtai plānotais un pieejamais finansējums ir 5 314 400 euro, tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 4 517 240 euro un pašvaldību budžeta līdzfinansējums 797 160 euro.
6.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums projektā nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. 
7.
Pašvaldību budžeta līdzfinansējums ir ne mazāks kā 15 procenti no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. 
8.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros piešķir granta veidā. 
9.
Pasākuma trešo projektu iesniegumu atlases kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Projektu iesniegumu atlasē piemēro tikai vienotos kritērijus un vienotos izvēles kritērijus.
10.
Pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija). 
II.Prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
11.
Projekta iesniedzēji ir Augšdaugavas novada pašvaldība, Balvu novada pašvaldība, Krāslavas novada pašvaldība, Ludzas novada pašvaldība, Preiļu novada pašvaldība un Rēzeknes novada pašvaldība.
12.
Projektu iesniedzējiem pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir šāds:
12.1.
Augšdaugavas novada pašvaldībai – 828 281 euro;
12.2.
Balvu novada pašvaldībai – 765 537  euro;
12.3.
Krāslavas novada pašvaldība – 651 250 euro;
12.4.
Ludzas novada pašvaldībai – 762 375 euro;
12.5.
Preiļu novada pašvaldība – 634 988 euro;
12.6.
Rēzeknes novada pašvaldībai – 874 809 euro.
13.
Projekta iesniedzējs iesniedz sadarbības iestādei vienu projekta iesniegumu.
14.
Viena projekta iesnieguma minimālais kopējo attiecināmo izmaksu apmērs nav mazāks kā 200 000 euro (ieskaitot).
15.
Sadarbības iestāde nosūta uzaicinājumu projektu iesniedzējam sagatavot un iesniegt projekta iesniegumu sadarbības iestādē, uzaicinājumā norādot Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu, kas nepārsniedz šo noteikumu 12. punktā noteikto finansējuma apmēru.
16.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un šo noteikumu 15. punktā minētajā uzaicinājumā noteiktajā termiņā iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
17.
Pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros tiek apstiprināts projekta iesniegums, kas cita starpā atbilst arī šādiem nosacījumiem:
17.1.
projekta iesniegumā plānotās darbības atbilst projekta iesniedzēja pašvaldības attīstības programmas investīciju plānam un ir pamatotas pašvaldības attīstības programmā;
17.2.
projekta iesniegumam ir vismaz šāda gatavības pakāpe: 
17.2.1.
ir uzsākta iepirkuma procedūra par vismaz vienas projekta būves projektēšanas darbiem vai par apvienotu projektēšanu un būvdarbiem par vismaz vienu projekta būvi un iesniegts iepērkamā aprīkojuma saraksts ar veiktu aprīkojuma iegādes izmaksu aprēķinu, ja aprīkojuma iegāde ir ieplānota;
17.2.2.
ir iesniegta būvvaldes izziņa, kas apliecina, ka projekta būvdarbiem būvatļauja, paskaidrojuma raksts vai apliecinājuma karte nav nepieciešama (ja attiecināms), un ir iesniegts iepērkamā aprīkojuma saraksts ar veiktu aprīkojuma iegādes izmaksu aprēķinu, ja aprīkojuma iegāde ir ieplānota;
17.2.3.
ir izsludināta iepirkuma procedūra par projekta ietvaros iegādājamo aprīkojumu (ja projekta ietvaros nav paredzēta būvdarbu veikšana);
17.3.
projekta iesniedzēja paredzēta jaunas vispārējās izglītības iestādes ēkas būvniecības vieta vai atbalstam izvirzītas vispārējās izglītības iestādes vispārējās pamata un vidējās izglītības programmas īstenošanas vieta, kurā paredz investīcijas, ir teritoriālā iedalījuma vienībā gar ārējo Latvijas Republikas sauszemes robežu, kam noteikta pierobeža, izņemot attiecīgo novadu administratīvos centrus.
17.4.
saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem uz 2025. gada 1. septembri pašvaldību dibinātā vispārējās izglītības iestāde, kas tiek izvirzīta atbalstam, nodrošina vismaz šādu izglītojamo skaitu katrā klašu grupā, ja nav attiecināms šo noteikumu 18. punktā minētais nosacījums:
17.4.1.
1.–3. klašu grupā –  15 izglītojamie;
17.4.2.
4.–6. klašu grupā –  15 izglītojamie;
17.4.3.
7.–9. klašu grupā –  15 izglītojamie;
17.4.4.
10.–12. klašu grupā – 45 izglītojamie, izņemot Dagdas vidusskolu, Kārsavas vidusskolu un Kaunatas vidusskolu, kas nodrošina vismaz 30 izglītojamos;
17.5.
ja projekta iesniedzējs plāno jaunas izglītības ēkas būvniecību, tad projekta iesniegumam pievieno ministrijas kā nozares ministrijas atzinumu, ka jaunas izglītības iestādes ēkas būvniecība ir atbalstāma;
17.6.
projekta iesniegumā ir plānotas šo noteikumu 21.5. apakšpunktā minētās izmaksas vai projekta iesniegumā ir sniegts pamatojums, ka attiecīgās investīcijas atbalstam izvirzītajā izglītības iestādē pilnveidotā vispārējās izglītības satura kvalitatīvai ieviešanai jaunas investīcijas veikt nav lietderīgi.
18.
Šo noteikumu 17.4. apakšpunktā minētais nosacījums nav attiecināms uz atbalstam izvirzītām izglītības iestādēm, uz kurām attiecināms kāds no turpmāk minētajiem nosacījumiem, projekta iesniegumam  pievienojot attiecīgu pierādījumos balstītu apliecinājumu, ka:
18.1.
nav iespējams izpildīt Ministru kabineta noteikumos par higiēnas prasībām izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas, noteiktās higiēnas prasības attiecībā uz minimālo platību viena izglītojamā vietai;
18.2.
ir uzsākta izglītības iestādes reorganizācija ar pakāpenisku izglītības pakāpes maiņu;
18.3.
īsteno speciālās izglītības programmas, kurās izglītību apgūst vismaz 50% izglītojamo no kopējā izglītības iestādes izglītojamo skaita;
18.4.
pašvaldības pieņemtajā domes lēmumā par vispārēju izglītības iestāžu tīkla optimizēšanu konkrētai izglītības iestādei noteikts pārejas periods, paredzot risinājumu, kā vispārējās izglītības iestādes atbilstība šo noteikumu 17.4. apakšpunktam tiks nodrošināta līdz 2027. gada 31. augustam;
18.5.
pašvaldība ir saņēmusi VSIA "Latvijas Valsts ceļi" atzinumu par izglītības iestādes piekļuves ceļu pieejamību, stāvokli, plānotajiem uzlabošanas darbiem vai citiem apstākļiem, ar ko pamato šo noteikumu 17.4. apakšpunktā minētā nosacījuma izpildes neiespējamību līdz 2027. gada 31. augustam. 
19.
Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas projekta iesniedzēji kļūst par finansējuma saņēmējiem.
III.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
20.
Pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
20.1.
vispārējās izglītības iestādes ēkas būvniecība, pārbūve vai atjaunošana; 
20.2.
vispārējās izglītības iestādes dienesta viesnīcas būvniecība, pārbūve vai atjaunošana; 
20.3.
vispārējās izglītības iestādes sporta infrastruktūras pārbūve vai atjaunošana; 
20.4.
dabaszinātņu (dabaszinību (1.–6. klasei), ķīmijas, bioloģijas, fizikas, dizaina un tehnoloģiju, inženierzinību, ģeogrāfijas) un matemātikas kabinetu (tai skaitā praktisko darbu telpu) pārbūve, atjaunošana, izveide vai pilnveide; 
20.5.
mācību vides uzlabošana un mācību procesa nodrošināšanai paredzētā aprīkojuma iegāde; 
20.6.
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu ieviešana un aprīkojuma iegāde; 
20.7.
teritorijas labiekārtošana, tostarp izglītojamo drošības nodrošināšanai paredzētie risinājumi; 
20.8.
komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
21.
Pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros tiešās attiecināmās izmaksas ir:
21.1.
vispārējās izglītības iestādes jaunas ēkas būvniecības (tai skaitā ēkas piebūves) un ēkas pilna apjoma pārbūves izmaksas;
21.2.
vispārējās izglītības iestādes ēkas un telpu pārbūves un atjaunošanas izmaksas:
21.2.1.
telpu (klašu, kabinetu, auditoriju, mācību laboratoriju, tai skaitā multifunkcionālu mācību telpu, bibliotēku un lasītavu) pārbūves un atjaunošanas izmaksas;
21.2.2.
gaiteņu un  sanitāro  mezglu, evakuācijas kāpņu  pārbūves  un  atjaunošanas  izmaksas,  ja  tiek  plānotas šo  noteikumu 21.2.1. apakšpunktā un 21.5. apakšpunktā minētās izmaksas;
21.2.3.
būvprojektā paredzētu iekārtu vai aprīkojuma iegāde un uzstādīšana, kas nepieciešama būves vai tās daļas pieņemšanai ekspluatācijā vai ēkas funkcionalitātes nodrošināšanai;
21.2.4.
iekšējo inženiertīklu (iekšējo elektrotīklu,  apkures  sistēmu,  vēdināšanas  un gaisa kondicionēšanas sistēmu, ūdensvada tīklu, kanalizācijas tīklu, automātiskās ugunsgrēka atklāšanas, videonovērošanas sistēmas, tostarp videonovērošanas kameras, balss apziņošanas  sistēmas, trauksmes signalizācijas un automātiskās balss ugunsgrēka izziņošanas sistēmu) izbūves un pārbūves izmaksas. Minētās izmaksas, izņemot vēdināšanas un gaisa kondicionēšanas sistēmu izbūves un pārbūves izmaksas, plāno kā papildinošas šo noteikumu 21.2.1., 21.2.2. un 21.5. apakšpunktā minētajām izmaksām, un tās nepārsniedz 25 procentus no šo noteikumu 21.2.1.,  21.2.2. un 21.5. apakšpunktā minētajām būvdarbu attiecināmajām izmaksām. Ja projekta īstenošanas rezultātā paredzēta visu projektā atbalstāmo vispārējās izglītības iestādes klašu telpu mācību vides uzlabošana, iekšējo inženiertīklu izbūves un pārbūves izmaksas, izņemot vēdināšanas un gaisa kondicionēšanas sistēmu izbūves un pārbūves izmaksas, nepārsniedz 25 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām; 
21.3.
ergonomiskas mācību vides izveides izmaksas, tai skaitā mācību telpas aprīkojuma un mēbeļu iegādes, apgaismojuma modernizēšanas izmaksas;
21.4.
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu ieviešanas izmaksas, tai skaitā bezvadu interneta un interneta pieslēguma izveides izmaksas, mācību procesa nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma un programmatūras iegādes izmaksas. Plānojot bezvadu interneta un interneta pieslēguma izveides izmaksas, projekta iesniedzējs ņem vērā Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otrās komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.2. reformas "Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai" 2.3.2.3.i. investīcijas "Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs" projekta ietvaros veiktās priekšizpētes rezultātus. Finansējuma saņēmējs nodrošina izmaksu nepārklāšanos ar 2.3.2.3.i. investīciju "Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs". Datortehnikas iegāde pedagogiem un atbalsta personālam nav attiecināma;
21.5.
dabaszinātņu (dabaszinību (1.–6. klasei), ķīmijas, bioloģijas, fizikas, dizaina un tehnoloģiju, inženierzinību, ģeogrāfijas) un matemātikas kabinetu (tai skaitā praktisko darbu telpu) izveides vai pilnveides izmaksas, tai skaitā telpu pārbūves un atjaunošanas izmaksas, un šo kabinetu aprīkojuma un inventāra iegādes izmaksas.
21.6.
vispārējās izglītības iestādes dienesta viesnīcas būvniecības, pārbūves un atjaunošanas izmaksas un tās darbības (dzīvojamo un mācību telpu, virtuves, sanitāro mezglu, dušas telpu) nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma un mēbeļu iegādes izmaksas;
21.7.
vispārējās izglītības iestādes sporta zāles un sporta laukuma, tai skaitā ārtelpu aktivitāšu sporta laukuma un ģērbtuvju pārbūves un atjaunošanas izmaksas, ārtelpu aktivitāšu sporta laukuma aprīkojuma un inventāra izmaksas un mācību priekšmeta "Sports un veselība" nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma un inventāra iegādes izmaksas.
21.8.
teritorijas labiekārtošanas un drošības nodrošināšanas, tai skaitā attiecīgo elementu iegādes un uzstādīšanas (piemēram, soliņi, celiņi, apgaismojums, žogi, terases, nojumes, videonovērošanas kameras, apsardzes sistēma), izmaksas, nepārsniedzot divus procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
21.9.
būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas;
21.10.
būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, paskaidrojuma raksta izstrādes vai aktualizācijas izmaksas;
21.11.
neatkarīgu  būvekspertīžu  veikšanas   un  tehniskās   apsekošanas   izmaksas, tai  skaitā  neatkarīgas būvprojekta ekspertīzes veikšanas izmaksas;
21.12.
energosertifikācijas, ekspertīzes un izpētes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums, lai izstrādātu būvprojektu, būvdarbu ieceres dokumentāciju vai būvprojektu minimālā sastāvā;
21.13.
izmaksas,  kas  saistītas  ar  ēkas  nodošanu  ekspluatācijā,  ja  tās  nav  paredzētas  līgumā  par  būvdarbu veikšanu;
21.14.
projekta komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas;
21.15.
horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanas izmaksas, tai skaitā  vides un informācijas piekļūstamības ekspertu konsultācijas;
21.16.
neparedzētie izdevumi, kas nepārsniedz piecus procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Neparedzētos izdevumus pirms to veikšanas finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi.
22.
Šo noteikumu 21.6. un 21.7. apakšpunktā minētās izmaksas kopā nepārsniedz 50 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
23.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, uzskatāmi par attiecināmām izmaksām, vienlaikus ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai  (turpmāk – regula Nr.  2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertos nosacījumus.
24.
Projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
25.
Izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas, izņemot šo noteikumu 21.10., 21.11. un 21.12. apakšpunktā minētās izmaksas, kas ir attiecināmas, ja tās veiktas, sākot ar 2023. gada 1. janvāri. Izmaksas par darbībām, kuras tiek pabeigtas līdz projekta iesnieguma iesniegšanai sadarbības iestādē, nav attiecināmas.
26.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem.
27.
Ja projekta īstenošanas laikā stājas spēkā vienkāršoto izmaksu horizontālā metodika, kas ir obligāti piemērojama visiem Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda projektiem, vai atbildīgās iestādes izstrādāta un ar vadošo iestādi saskaņota vienkāršoto izmaksu metodika, kura piemērojama pasākuma trešajā projektu iesniegumu atlases kārtā, tā tiek piemērota pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas projekta īstenošanā. 
28.
Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav noteiktas kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta.
29.
Pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros ieguldījumus veic finansējuma saņēmēja īpašumā vai valdījumā esošā īpašumā, uz kuru tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā. Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju ieguldījumi plāno finansējuma saņēmēja īpašumā esošajos digitālajos risinājumos. Pēc ieguldījumu veikšanas finansējuma saņēmēja īpašumā būs pirmkodi un intelektuālā īpašuma tiesības, tai skaitā risinājuma modificēšanas tiesības, lai novērstu gadījumus, kad tiek kropļota konkurence, veicot publiskus ieguldījumus kāda konkrēta komersanta īpašumā.
IV.Projekta īstenošanas nosacījumi
30.
Sadarbības iestāde  projekta  īstenošanas  laikā  un  projekta  dzīves cikla laikā (10  gadi) atbilstoši ministrijas izstrādātajai papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzības metodikai nodrošina papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzību projekta uzlabotajai infrastruktūrai.
31.
Lai atbalsts projekta īstenošanai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, projekta īstenošanas rezultātā attīstītajā infrastruktūrā projekta dzīves cikla laikā ir pieļaujama papildinoša saimnieciskā darbība 20 procentu apmērā no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē un ir pieļaujama papildpakalpojumu sniegšana. Ar papildinošu saimniecisko darbību saprot darbības, kas ir tieši saistītas ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešamas vai nesaraujami saistītas ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiāli, aprīkojums, darbaspēks, pamatkapitāls) apjomu kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām.  Ar papildpakalpojumiem saprot tādus pakalpojumus infrastruktūrā, kurus galvenokārt izmanto tikai ar saimniecisko darbību nesaistītai darbībai un kuriem pašiem par sevi nebūtu ietekmes uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
32.
Finansējuma saņēmējs visā projekta dzīves cikla laikā ik gadu sagatavo pārskatus par papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpojumu apjomu un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpojumu uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs konstatē, ka ir pārsniegts šo noteikumu 31. punktā minētais 20 procentu apjoms no infrastruktūras kopējās gada jaudas un/vai ka minētā infrastruktūra tiek izmantota citai saimnieciskajai darbībai, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisku darbību, tas, ievērojot saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu noteikto termiņu, iesniedz sadarbības iestādei ziņojumu par konstatēto šo noteikumu 31. punktā minēto nosacījumu pārkāpumu. Sadarbības iestādei ir tiesības pieprasīt, lai finansējuma saņēmējs iesniedz pārskatus par papildinošo saimniecisko darbību un papildpakalpojumiem projekta dzīves cikla laikā, tai skaitā gadījumos, kad informācija par papildinošās saimnieciskās darbības un papildpakalpojumu nosacījumu pārkāpumu saņemta no finansējuma saņēmēja, kompetentajām iestādēm vai no trešajām personām.
33.
Ja projekta dzīves cikla laikā tiek konstatēts, ka infrastruktūrā, par kuru iesniegts projekta iesniegums, tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildpakalpojumu, vai tiek veikta papildinoša saimnieciskā darbība, kas pārsniedz šo noteikumu 31. punktā minēto apmēru, vai tiek veikta saimnieciskā darbība, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisko darbību, finansējuma saņēmējs proporcionāli tai gada jaudas daļai platības, laika vai finanšu izteiksmē, par kuru kopumā ir konstatēts pārkāpums, atmaksā sadarbības iestādei visu nelikumīgi saņemto atbalstu kopā ar procentiem no finansējuma, kura avots nav publiskie līdzekļi, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
34.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
34.1.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz šo noteikumu 4. punktā  minēto rādītāju;
34.2.
ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un projekta īstenošanas laikā uzkrāj datus par projekta ietekmi uz vismaz vienu no rādītājiem:
34.2.1.
par objektu skaitu, kuros Eiropas Reģionālās attīstības fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas piekļūstamība;
34.2.2.
par vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējumu skaitu atbilstoši Labklājības ministrijas izstrādātajai metodikai;
34.2.3.
par konsultatīva rakstura pasākumu skaitu par projekta ietvaros būvētās vides, informācijas tehnoloģiju risinājumu un informācijas tehnoloģiju piekļūstamību personām ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem;
34.3.
ievēro šādus horizontālos principus un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz tiem (ja attiecināms):
34.3.1.
klimatdrošināšana;
34.3.2.
energoefektivitāte pirmajā vietā;
34.3.3.
nenodarīt būtisku kaitējumu;
34.4.
sniedz sadarbības iestādei informāciju par šo noteikumu 34.2. apakšpunktā  minētajiem horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītājiem;
34.5.
pirms projekta īstenošanas, kā arī trīs gadus pēc projekta īstenošanas informē sadarbības iestādi par būves ikgadējo enerģijas patēriņu (megavatstundas);
34.6.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
34.7.
savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
34.8.
nodrošina, ka visas preces un pakalpojumi tiks iepirkti atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā, ievērojot publiskā iepirkuma procedūru regulējošos normatīvos aktus, un var piemērot sociāli atbildīgus un inovatīvus publiskos iepirkumus, kā arī sekmē zaļā publiskā iepirkuma prasību ievērošanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par prasībām zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtību;
34.9.
ir atbildīgs par dubultā finansējuma novēršanu  un demarkācijas nodrošināšanu ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem un nodrošina, lai pasākuma trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
34.10.
projekta īstenošanas laikā un projekta dzīves cikla laikā nodrošina visu ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu glabāšanu, tai skaitā projekta iesnieguma, jebkuru ar projektu saistīto sarakstes dokumentu, iepirkuma dokumentācijas, projekta līguma, veiktos darbus, piegādes un sniegtos pakalpojumus apliecinošu dokumentu glabāšanu, veiktos maksājumus apliecinošu dokumentu oriģinālu vai to atvasinājumu ar juridisko spēku glabāšanu;
34.11.
ir atbildīgs par interešu konflikta riska novēršanu;
34.12.
nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas, tai skaitā pašvaldība nodrošina atbalstu saņēmušās vispārējās izglītības iestādes atbilstību šo noteikumu 17.4. apakšpunktam un 18. punktam. Minētajā ilgtspējas periodā pašvaldība var pieņemt jaunus domes lēmumus vai veikt grozījumus iepriekš pieņemtajos domes lēmumos attiecībā uz atbalstu saņēmušo vispārējās izglītības iestādi, ievērojot nosacījumu par atbalstam izvirzītās vispārējās izglītības iestādes atbilstību.
35.
Pēc vienošanās  par  projekta  īstenošanu  noslēgšanas  sadarbības iestāde,  pamatojoties  uz  finansējuma  saņēmēja avansa pieprasījumu, nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumus, ievērojot, ka viens avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus un avansa un starpposmu maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no kopējā projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma. Maksājuma pieprasījumu piešķirtā avansa maksājuma apmērā finansējuma saņēmējs iesniedz sadarbības iestādei pēc avansa maksājuma saņemšanas sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros.
36.
Finansējuma  saņēmējs būvdarbu  veicējam vai piegādātājam var paredzēt avansa maksājumu līdz 30 procentiem no būvdarbu vai piegāžu līgumcenas. Finansējuma saņēmējs var veikt avansa maksājumu,  ja būvdarbu veicējs vai piegādātājs tam iesniedz  Eiropas Savienībā reģistrētas  kredītiestādes vai apdrošināšanas sabiedrības izsniegtu pirmā pieprasījuma avansa atmaksāšanas  garantiju, kas ir vienāda ar avansa summu un ir spēkā līdz pilnīgai avansa summas atmaksai.
37.
Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 30. septembrim.
38.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds