Ministru kabineta noteikumi Nr. 312
Rīgā 2024. gada 28. maijā (prot. Nr. 22 14. §)
23-TA-1490
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.4.i. investīcijas "Sociālās un profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu sinerģiska attīstība cilvēku ar funkcionāliem traucējumiem drošumspējas veicināšanai" īstenošanas un uzraudzības noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 3. komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.4.i. investīcijas "Sociālās un profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu sinerģiska attīstība cilvēku ar funkcionāliem traucējumiem drošumspējas veicināšanai" (turpmāk – investīcija) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tai skaitā:
1.1.
mērķi un mērķa grupu;
1.2.
sasniedzamos atskaites punktus, uzraudzības un kopējos rādītājus;
1.3.
investīcijai pieejamo finansējumu;
1.4.
finansējuma saņēmēju, iesaistītās institūcijas, to tiesības un pienākumus;
1.5.
atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;
1.7.
investīcijas projekta īstenošanas un uzraudzības kārtību.
2.
Investīcijas mērķis ir nodrošināt profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanu personām ar funkcionāliem traucējumiem un izveidot kompetenču attīstības centru, lai nodrošinātu mācības neformālajiem aprūpētājiem darbam ar personām ar funkcionāliem traucējumiem.
3.
Investīcijas mērķa grupa ir:
3.1.
personas ar funkcionāliem traucējumiem;
3.2.
neformālie aprūpētāji un Sociālās integrācijas valsts aģentūras (turpmāk – aģentūra) speciālisti, kuri nodrošina neformālo aprūpētāju mācības.
4.
Investīcijas īstenošanas ietvaros sasniedzami šādi:
4.1.
atskaites punkti:
4.1.1.
līdz 2023. gada 31. martam – pieņemts profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma apraksts;
4.1.2.
līdz 2026. gada 31. martam – ēku infrastruktūras pielāgošana, tostarp, vides piekļūstamības un energoefektivitātes veicināšana, kā arī tehniskā un materiālā aprīkojuma uzlabošana;
4.1.3.
līdz 2026. gada 30. jūnijam – ir izveidots un apstiprināts jauns sociālās un profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu standarts, lai veicinātu cilvēku ar funkcionāliem traucējumiem drošumspēju;
4.2.
uzraudzības rādītājs – līdz 2023. gada 30. jūnijam ekspertu grupa ir izstrādājusi jaunu metodiku saistībā ar kompetenču centru;
4.3.
kopējie rādītāji – līdz 2026. gada 30. jūnijam:
4.3.1.
gada primārās enerģijas patēriņa ietaupījums;
4.3.2.
izglītības vai apmācības dalībnieku skaits.
5.
Atskaites punktu, uzraudzības rādītāja un kopējo rādītāju sasniegšanu apliecina šāds dokumentu un informācijas kopums, kas iesniegts Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma):
5.1.
šo noteikumu 4.1.1. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanai:
5.1.1.
aģentūras konsultatīvās padomes (turpmāk – padome) pieņemtā un aģentūras apstiprinātā profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma apraksts (kopija);
5.1.2.
izraksts no profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma apraksta attiecīgajām daļām;
5.2.
šo noteikumu 4.1.2. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanai:
5.2.1.
apliecinājums (kopija) par darbu pabeigšanu divās ēkās ar uzlabotu infrastruktūru un tehnisko un materiālo aprīkojumu, kas izdots saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvo regulējumu;
5.2.2.
īss apraksts par veiktajiem infrastruktūras pielāgošanas darbiem un to veidiem un piegādāto tehnisko un materiālo aprīkojumu;
5.2.3.
energoefektivitātes novērtēšanas sertifikāti pirms un pēc aģentūras ēku atjaunošanas, pārbūves vai pielāgošanas, lai palielinātu ēku energoefektivitāti, veicot fasādes, sienu, jumta un stāvu siltināšanas darbus;
5.3.
šo noteikumu 4.1.3. apakšpunktā minētā atskaites punkta sasniegšanai:
5.3.1.
aģentūras padomes pieņemtā un aģentūras apstiprinātā profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma standarts (kopija);
5.3.2.
dokumentu kopijas, kas pamato kompetenču attīstības programmas (metodika profesionāļu kompetenču attīstībai darbam ar neformālajiem aprūpētājiem un kompetenču attīstības mācības programmas (moduļi) neformālajiem aprūpētājiem darbam ar personām ar funkcionāliem traucējumiem) izstrādi;
5.3.3.
aģentūras padomes lēmuma protokols (kopija), ar kuru ir apstiprināti izmēģinājuma projekta rezultāti un pieņemti pakalpojumi pēc to aprobācijas;
5.4.
šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētā uzraudzības rādītāja sasniegšanai – aģentūras padomes lēmuma protokols (kopija), ar kuru pieņemta izstrādātā metodika, lai apmācītu neformālos aprūpētājus darbam ar personām ar funkcionāliem traucējumiem;
5.5.
šo noteikumu 4.3.1. apakšpunktā minētā kopējā rādītāja izpildi apliecina šo noteikumu 5.2.3. apakšpunktā minētā dokumentācija;
5.6.
šo noteikumu 4.3.2. apakšpunktā minētā kopējā rādītāja izpildi apliecina finansējuma saņēmēja anonimizēts šo noteikumu 10.1.3. un 10.2.6. apakšpunktā minētā izmēģinājuma projekta dalībnieku saraksts, kuri piedalījušies izglītības vai mācību pasākumos.
6.
Investīcijas atbalsta veids ir grants.
7.
Investīcijas Atveseļošanas fonda finansējums ir 6 500 000 euro. Papildus investīcijas finansējumu veido valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai indikatīvi 1 255 262 euro.
8.
Par investīcijas pārvaldību atbildīgā nozares ministrija ir Labklājības ministrija (turpmāk – nozares ministrija).
9.
Investīcijas finansējuma saņēmējs ir aģentūra – valsts pārvaldes iestāde, kas veicina personu ar invaliditāti un personu ar funkcionāliem traucējumiem integrāciju sabiedrībā un darba tirgū. Investīcijas ietvaros aģentūra īsteno projektu, balstoties uz nozares ministrijas izdotu pārvaldes lēmumu.
II.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
10.
Investīcijas projekta īstenošanai ir atbalstāmas šādas darbības:
10.1.
profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma sistēmas pilnveide:
10.1.1.
ēkas Dubultu prospektā 71, Jūrmalā, pirmā un centrālā korpusa pārbūve un atjaunošana, tai skaitā projektēšana, būvekspertīze, būvuzraudzība, autoruzraudzība;
10.1.2.
profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu apraksta izstrāde;
10.1.3.
profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanas izmēģinājuma projekta īstenošana;
10.1.4.
profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanas izmēģinājuma projekta rezultātu novērtēšana un profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma standarta apstiprināšana;
10.2.
kompetenču attīstības centra izveide un darbības nodrošināšana:
10.2.1.
ēkas Slokas ielā 61, Jūrmalā, pirmā korpusa atjaunošana un pārbūve, tai skaitā projektēšana, būvekspertīze, būvuzraudzība, autoruzraudzība;
10.2.2.
tehnoloģiskā aprīkojuma un materiāli tehnisko līdzekļu iegāde kompetenču centra telpu, tai skaitā universālā dizaina demonstrāciju telpas, iekārtošanai darbam ar personām ar funkcionāliem traucējumiem;
10.2.3.
mikroautobusa iegāde un aprīkošana ar tehnoloģijām un materiāltehniskajiem līdzekļiem darbam ar personām ar funkcionāliem traucējumiem mobilās darba stacijas izveidei neformālo aprūpētāju mācību nodrošināšanai reģionos;
10.2.4.
metodikas un kompetenču attīstības programmas (moduļu) izstrāde, lai apmācītu neformālos aprūpētājus darbam ar personām ar funkcionāliem traucējumiem;
10.2.5.
to aģentūras speciālistu apmācības, kuri nodrošina neformālo aprūpētāju mācības darbam ar personām ar funkcionāliem traucējumiem;
10.2.6.
kompetenču attīstības programmas (moduļu) darbam ar personām ar funkcionālajiem traucējumiem izmēģinājuma projekta īstenošana;
10.2.7.
kompetenču attīstības programmas (moduļu) darbam ar personām ar funkcionālajiem traucējumiem izmēģinājuma projekta rezultātu novērtēšana un metodikas apstiprināšana;
10.3.
komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
10.4.
projekta vadība un īstenošana.
11.
Investīcijas projektā var paredzēt šādas attiecināmās izmaksas:
11.1.
finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas, tai skaitā:
11.1.1.
atlīdzības izmaksas saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu, kas radušās uz darba līguma vai rīkojuma pamata;
11.1.2.
redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas, ja tās nav iekļautas šo noteikumu 11.2. apakšpunktā minētajās veselības apdrošināšanas izmaksās;
11.1.3.
normatīvajos aktos par kārtību, kādā veicama obligātā veselības pārbaude, paredzēto veselības pārbaužu izmaksas, ja tās nav iekļautas šo noteikumu 11.2. apakšpunktā minētajās veselības apdrošināšanas izmaksās;
11.2.
veselības apdrošināšanas izmaksas normatīvajos aktos noteiktajā apmērā finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilna darba laika noslodzei. Veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai laikposmā, kad personāls ir nodarbināts projektā;
11.3.
iepirkuma līgumu izmaksas šo noteikumu 10.1.1., 10.1.2., 10.1.4., 10.2.1., 10.2.2., 10.2.3., 10.2.4. un 10.2.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kā arī šo noteikumu 10.3. un 10.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai tajos gadījumos, kad nepieciešams piesaistīt pakalpojuma sniedzēju;
11.4.
šo noteikumu 10.1.3. apakšpunktā minētā profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanas izmēģinājuma projekta īstenošanas izmaksas, piemērojot nozares ministrijas izstrādātu vienības izmaksu metodiku profesionālās piemērotības noteikšanas, profesionālās rehabilitācijas, izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma izmaksām;
11.5.
šo noteikumu 10.2.6. apakšpunktā minētās kompetenču attīstības programmas (moduļu) izmēģinājuma projekta ēdināšanas un izmitināšanas pakalpojuma izmaksas, piemērojot nozares ministrijas izstrādātu vienības izmaksu metodiku profesionālās piemērotības noteikšanas, profesionālās rehabilitācijas, izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma izmaksām.
12.
Investīcijas projekta ietvaros izmaksas ir attiecināmas no Atveseļošanas fonda finansējuma, ja tās ir tieši saistītas ar šo noteikumu 4. punktā minēto atskaites punktu, uzraudzības rādītāja un kopējo rādītāju sasniegšanu, šo noteikumu 10. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu un šo noteikumu 11. punktā minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās, sākot ar 2022. gada 1. janvāri.
13.
Investīcijas projekta ietvaros Atveseļošanas fonda finansējums nesedz šādas izmaksas:
13.1.
to atbalstāmo darbību izmaksas, kuru īstenošana pabeigta līdz 2021. gada 31. decembrim;
13.2.
pievienotās vērtības nodokļa izmaksas. Šīs izmaksas ir iekļaujamas Atveseļošanas fonda finansētajā projektā, un tās finansējuma saņēmējs sedz no valsts budžeta līdzekļiem.
III.Investīcijas īstenošanas un uzraudzības nosacījumi
14.
Aģentūras padome, kuras sastāvā ir valsts un pašvaldību, nevalstisko organizāciju un personu ar invaliditāti intereses pārstāvošo organizāciju pārstāvji, saskaņo:
14.1.
šo noteikumu 10.1.2. apakšpunktā minēto profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma aprakstu un šo noteikumu 10.1.4. apakšpunktā minēto profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu standartu;
14.2.
šo noteikumu 10.2.4. apakšpunktā minēto metodiku un kompetenču attīstības programmu (moduļus);
14.3.
šo noteikumu 10.1.4. un 10.2.7. apakšpunktā minēto izmēģinājuma projektu rezultātus.
15.
Šo noteikumu 10.1.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmējs, īstenojot iepirkumu procedūru, nodrošina ēkas Dubultu prospektā 71, Jūrmalā, pirmā un centrālā korpusa zibens aizsardzības sistēmas izbūvi un energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus.
16.
Šo noteikumu 10.2.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmējs, īstenojot iepirkuma procedūru, nodrošina ēkas Slokas ielā 61, Jūrmalā, pirmā korpusa ventilācijas sistēmas, zibens aizsardzības, ugunsdrošības un balss trauksmes izziņošanas sistēmas atjaunošanas, vides piekļūstamības un energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, kā arī ēkai piegulošās teritorijas labiekārtošanu un citus darbus, kas atbilst šo noteikumu 2. punktā minētajam investīcijas mērķim.
17.
Šo noteikumu 10.1.1. un 10.2.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai ieguldījumus infrastruktūrā finansējuma saņēmējs veic nekustamajā īpašumā, kas nostiprināts Valsts vienotajā Zemesgrāmatā uz valsts vārda nozares ministrijas personā un kas nodots lietošanā aģentūrai.
18.
Šo noteikumu 10.2.4. un 10.2.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros finansējuma saņēmējs, piesaistot nozares ekspertus šo noteikumu 20.5. apakšpunktā minētajā kārtībā, nodrošina metodikas izstrādi un aģentūras speciālistu mācības izstrādātās metodikas pielietošanai, lai nodrošinātu speciālistu profesionālās kompetences pilnveidi darbam ar neformālajiem aprūpētājiem.
19.
Investīcijas projekta īstenošanai un uzraudzībai nepieciešamās informācijas iesniegšanu un uzkrāšanu finansējuma saņēmējs, nozares ministrija un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra nodrošina vadības informācijas sistēmā.
20.
Īstenojot investīcijas projektu, finansējuma saņēmējs:
20.1.
nodibina civildienesta vai darba tiesiskās attiecības ar projekta vadības un īstenošanas personālu vai piesaista pakalpojuma sniedzēju šo noteikumu 20.5. apakšpunktā minētajā kārtībā;
20.2.
projekta vadībā un īstenošanā nodrošina informācijas un vides piekļūstamību, novērš atšķirīgas attieksmes risku personas vecuma, dzimuma, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, seksuālās orientācijas, invaliditātes, rases vai etniskās piederības dēļ un ievēro vienlīdzīgu iespēju principu, kā arī nodrošina, ka tiks īstenoti pasākumi, kas sekmē darba un ģimenes dzīves saskaņošanu, paredzot attālināta darba un nepilna laika darba iespēju vecākiem ar bērniem, kā arī sievietēm un vīriešiem nodrošina vienādu samaksu par vienādas vērtības darbu;
20.3.
piesaistot šo noteikumu 10.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai nepieciešamo personālu vai īstenojot publiskos iepirkumus, nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiek novērsti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas riski, veicot vismaz šādus pasākumus:
20.3.1.
projekta vadībā un īstenošanā iesaistītais personāls ir informēts par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem un krāpšanas pazīmēm;
20.3.2.
projekta vadībā un īstenošanā iesaistītais personāls ir parakstījis apliecinājumu par pienākumu ziņot par konstatētajiem vai iespējamajiem trūkumiem un pārkāpumiem;
20.3.3.
projekta vadībā un īstenošanā iesaistītais personāls ir informēts par iespēju ziņot par pārkāpumiem un par ziņotāju aizsardzību atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
20.4.
novērš dubultfinansēšanas riskus un nodrošina, ka projekta atbalstāmās darbības un to izmaksas pēdējo piecu gadu laikā nav finansētas, netiek finansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu palīdzības instrumentiem;
20.5.
iepirkumus veic atbilstoši Publisko iepirkumu likumam, īstenojot atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas iepirkuma procedūras un, ja ir iespējams un attiecināms atbilstoši projekta darbības specifikai, ievēro zaļā iepirkuma, sociāli atbildīgā un inovatīvā publiskā iepirkuma principus;
20.6.
iepirkuma līgumos avansa maksājumus var paredzēt ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas;
20.7.
nodrošina atsevišķu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu uzskaiti, kā arī ieskaita valsts budžetā neizmantotā pievienotās vērtības nodokļa daļu, ja sākotnēji plānotais pievienotās vērtības nodokļa apjoms ir lielāks nekā faktiski nepieciešams. Iesniedzot progresa pārskatu, sniedz apliecinājumu, ka izdevumos iekļautās pievienotās vērtības nodokļa summas nav un netiks atgūtas no valsts budžeta priekšnodokļa veidā;
20.8.
nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par projekta izdevumiem saskaņā ar normatīvo aktu prasībām grāmatvedības jomā un vispārpieņemtiem grāmatvedības kārtošanas principiem, tai skaitā izveidojot atbilstošu uzskaites kodu sistēmu par visiem projekta īstenošanas laikā veiktajiem darījumiem, kā arī pamatojošajā dokumentācijā norādot projekta identifikatoru;
20.9.
nodrošina, ka normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību minētajām institūcijām ir pieejama ar projekta īstenošanu saistītā dokumentācija. Dokumentācijas pieejamību nodrošina vadības informācijas sistēmā vai pie finansējuma saņēmēja. Ja dokumentācija ir pieejama tikai pie finansējuma saņēmēja, nodrošina tās iesniegšanu institūcijai, kas to pieprasa atbilstoši normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteiktajai kompetencei;
20.10.
nodrošinot normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteiktā pienākuma izpildi attiecībā uz informācijas ievadi vadības informācijas sistēmā Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, datus uzkrāj un ievada vadības informācijas sistēmā atbilstoši šo noteikumu 11. punktā minētajā pārvaldes lēmumā noteiktajam termiņam, bet ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 10. janvārim (ar statusu uz iepriekšējā gada 31. decembri) un 10. jūlijam (ar statusu uz kārtējā gada 30. jūniju);
20.11.
nodrošina ar projekta īstenošanu saistītās dokumentācijas uzglabāšanu līdz 2031. gada 31.decembrim;
20.12.
kā datu pārziņi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK ievērošanu attiecībā uz tādu personas datu apstrādi vadības informācijas sistēmā, kas nepieciešama kopējā šo noteikumu 4.3.2. apakšpunktā minētā rādītāja izpildes progresa atspoguļošanai, uzkrāj informāciju par atbalstu saņēmušajām personām, norādot personas dzimumu un vecuma grupu, tai skaitā par personām, kuras piedalījušās digitālo prasmju pilnveidē, ja attiecināms. Atbilstoši dalībnieku pārskata veidlapai revīzijas un kontroles vajadzībām finansējuma saņēmējs apstrādās šādus personu datus – personas vārds, uzvārds, personas kods;
20.13.
šo noteikumu 10.3. apakšpunktā minētos komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus īsteno saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. pantu, Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu;
20.14.
šo noteikumu 10.1.1. un 10.2.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai tehniskās specifikācijas prasībās iekļauj informāciju, kas pamato, ka paredzētie risinājumi ir videi draudzīgi un energoefektīvi un atbalsta horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088 17. panta nozīmē mērķu ievērošanu;
20.15.
nekavējoties informē nozares ministriju par problēmām, tai skaitā konstatētiem vai iespējamiem trūkumiem un pārkāpumiem projekta īstenošanā, kuras saistītas ar normatīvajos aktos par Atveseļošanas fonda īstenošanas un uzraudzības kārtību noteikto finansējuma saņēmēja pienākuma izpildi un Atveseļošanas fonda plāna prasību ievērošanu un riskiem, kuri apdraud šo noteikumu 4. punktā minēto atskaites punktu, uzraudzības rādītāja un kopējo rādītāju sasniegšanu;
20.16.
ja investīcijas ietvaros pilnveidotā infrastruktūra projekta īstenošanas laikā vai ieguldījumu amortizācijas periodā kļūst par infrastruktūru, kas saistīta ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs atmaksā saņemto nelikumīgo atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu. Ja paredzēts mainīt infrastruktūras izmantošanas nosacījumus ieguldījumu amortizācijas periodā un tā rezultātā projekta darbības būs saistītas ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs iesniedz nozares ministrijai informāciju par plānotajām izmaiņām.
21.
Ja, īstenojot investīcijas projektu, ir nepieciešami grozījumi projektā, plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafikā vai plānoto iepirkumu plānā, tos izdara šādā kārtībā:
21.1.
finansējuma saņēmējs iesniedz projekta, plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafika vai plānoto iepirkumu plāna grozījumu priekšlikumu nozares ministrijā šo noteikumu 19. punktā noteiktajā kārtībā;
21.2.
nozares ministrija iesniegto projekta grozījumu lietderību, pamatotību un nepieciešamību investīcijas mērķa sasniegšanai pārbauda 10 darbdienu laikā pēc projekta grozījumu priekšlikuma saņemšanas, bet attiecībā uz iesniegtajiem grozījumiem plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafikā vai plānoto iepirkumu plānā tos pieņem zināšanai vai piecu darbdienu laikā no to saņemšanas dienas informē finansējuma saņēmēju par nepieciešamajiem precizējumiem;
21.3.
ja nozares ministrija noraida projekta, plānoto progresa pārskatu iesniegšanas grafika vai plānoto iepirkumu plāna grozījumu priekšlikumu, tā pamato atteikumu un, ja nepieciešams, informē par veicamajiem precizējumiem un grozījumu priekšlikuma atkārtotas iesniegšanas kārtību un termiņiem;
21.4.
atkārtoti iesniegto grozījumu priekšlikumu nozares ministrija izskata piecu darbdienu laikā no to saņemšanas dienas;
21.5.
nozares ministrija, ja nepieciešams, veic atbilstošus grozījumus šo noteikumu 9. punktā minētajā pārvaldes lēmumā.
22.
Investīcijas projekta īstenošanas uzraudzību nodrošina nozares ministrija sadarbībā ar normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību minētajām institūcijām saskaņā ar minētajiem normatīvajiem aktiem un noslēgto starpresoru vienošanos.
23.
Nodrošinot investīcijas projekta īstenošanas uzraudzību saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību, nozares ministrija atbilstoši kompetencei veic vismaz šādas pārbaudes:
23.1.
pārbaudi interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanai;
23.2.
pārbaudi dubultfinansējuma riska novēršanai;
23.3.
sasniegto atskaites punktu un to pamatojošās dokumentācijas atbilstības pārbaudi, tai skaitā, ietverot datu ticamības pārbaudi.
24.
Papildus nozares ministrija:
24.1.
pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā reizi pusgadā organizē investīcijas īstenošanas progresa sanāksmes, pieaicinot finansējuma saņēmēju un, ja nepieciešams, arī Centrālo finanšu un līgumu aģentūru;
24.2.
īstenojot šo noteikumu 4.1.2. apakšpunktā minētā atskaites punkta izpildes uzraudzību, ja nepieciešams, var pieaicināt Centrālo finanšu un līgumu aģentūru piedalīties šo noteikumu 23.3. apakšpunktu minētajās pārbaudēs un sniegt konsultāciju;
24.3.
informē Finanšu ministriju kā Atveseļošanas fonda plāna ieviešanas koordinatoru un, ja nepieciešams, Ministru kabinetu, ja nozares ministrija investīcijas ietvaros ir konstatējusi vai no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras, Iepirkumu uzraudzības biroja, Finanšu ministrijas kā Atveseļošanas fonda plāna revīzijas iestādes, Eiropas Komisijas, citām kontrolējošām iestādēm vai finansējuma saņēmēja saņēmusi informāciju par konstatētiem trūkumiem un pārkāpumiem saistībā ar Atveseļošanas fonda plāna prasību īstenošanu un riskiem šo noteikumu 4. punktā minēto atskaites punktu uzraudzības rādītāja un kopējo rādītāju sasniegšanai. Nozares ministrija sniedz detalizētu aprakstu par radušos situāciju, trūkumu un pārkāpumu rašanās cēloņiem un finansiālo ietekmi, kā arī par turpmāko iespējamo risinājumu, veicamajām darbībām un uzlabojumiem, lai novērstu konstatētās nepilnības;
24.4.
pēc finansējuma saņēmēja progresa pārskata saņemšanas pārbauda, vai tam pievienots finansējuma saņēmēja apliecinājums, ka tas pievienotās vērtības nodokļa izmaksas nav atguvis un neatgūs no valsts budžeta priekšnodokļa veidā;
24.5.
uzskatāma par datu pārzini saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulu (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK, attiecībā uz personas datu apstrādi uzraudzības jomā, lai īstenotu normatīvajos aktos par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību noteiktās funkcijas.
25.
Nozares ministrijai ir tiesības vienpusēji paziņot finansējuma saņēmējam par investīcijas projekta pārtraukšanu:
25.1.
ja finansējuma saņēmējs nepilda šo noteikumu 9. punktā minēto pārvaldes lēmumu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt šo noteikumu 4. punktā minēto investīcijas atskaites punktu, uzraudzības rādītāja un kopējo rādītāju sasniegšanu;
25.2.
ja finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;
25.3.
citos šo noteikumu 9. punktā minētajā pārvaldes lēmumā noteiktajos gadījumos, tai skaitā ja finansējuma saņēmējam projekta īstenošanas laikā ir piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktās sankcijas.
26.
Investīcijas projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
27.
Investīcijas projektu īsteno līdz 2026. gada 30. jūnijam.
Ministru prezidente E. Siliņa
Labklājības ministrs U. Augulis