25-TA-305
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" ceturtās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1. prioritātes "Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām" 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" (turpmāk – pasākums) ceturto projektu iesniegumu atlases kārtu (turpmāk – ceturtā kārta);
1.2.
pasākuma ceturtās kārtas mērķi;
1.3.
pasākuma ceturtajai kārtai plānoto finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5.
pasākuma ceturtās kārtas atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību pasākuma ceturtajā kārtā.
2.
Pasākuma ceturtās kārtas mērķis ir nodrošināt katastrofu pārvaldības centru projektēšanu, būvniecību un to atbilstošu aprīkošanu, lai izveidotu fizisku infrastruktūru, kas nodrošinās efektīvu un ātru reaģēšanu uz dabas un cilvēka izraisītām katastrofām, katastrofas draudiem un dažāda mēroga apdraudējumu.
3.
Pasākuma ceturtās kārtas mērķa grupa ir Latvijas pašvaldības, iedzīvotāji, Iekšlietu ministrija, Nodrošinājuma valsts aģentūra un iestādes un dienesti, kas tiks izvietoti katastrofu pārvaldības centros.
4.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu pasākuma ceturtās kārtas ietvaros piešķir granta veidā.
5.
Pasākuma ceturto kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
6.
Atbildīgās iestādes funkcijas pasākuma ceturtās kārtas ietvaros pilda Iekšlietu ministrija.
7.
Pasākuma ceturtās kārtas plānotais finansējums ir 102 386 573 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 24 669 413 euro (no tā elastības finansējums 24 669 413 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 77 717 160 euro, tai skaitā nacionālais līdzfinansējums 4 343 426 euro un nacionālais līdzfinansējums, kas pārsniedz pasākumam pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu 73 363 734 euro.
8.
Pasākuma ceturto kārtu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādus iznākuma rādītājus:
8.1.
investīcijas jaunās vai jauninātās katastrofu monitoringa, gatavības, brīdinājuma un reaģēšanas sistēmās attiecībā uz dabas katastrofām sasniedz 102 386 573 euro;
8.2.
vismaz 10 katastrofu pārvaldības centri izbūvēti, aprīkoti ar iebūvējamām iekārtām un nodoti ekspluatācijā, kā arī nodrošināta katastrofu pārvaldības centros paredzēto iestāžu izvietošana tajos.
II.Prasības projekta iesniedzējam
9.
Pasākuma ceturtajā kārtā paredzēts viens projekts "Katastrofu pārvaldības centru būvniecība". Projekta iesniedzējs ir Nodrošinājuma valsts aģentūra, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
10.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
11.
Projekta iesniedzējs pasākuma ceturtās kārtas ietvaros iesniedz vienu projekta iesniegumu.
12.
Projekta iesniedzējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi – finanšu analīzi un ekonomisko analīzi – un pievieno to projekta iesniegumam. Veicot izmaksu un ieguvumu analīzi, projekta iesniedzējs nodrošina, ka projekta kopējie ieguvumi un ietaupījumi ir lielāki par projekta investīciju un darbības izmaksām visā projekta pārskata periodā.
III.Projekta atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
13.
Atbalstāmās darbības, kas sekmē šo noteikumu 2. punktā minētā mērķa un šo noteikumu 8. punktā minēto rādītāju sasniegšanu, ir:
13.1.
vismaz 10 katastrofu pārvaldības centru projektēšana, būvniecība, saistītie darbi un pakalpojumi, kā arī katastrofu pārvaldības centru aprīkošana ar iebūvējamām iekārtām, lai nodrošinātu valsts drošības stiprināšanas pasākumu īstenošanu visā Latvijas teritorijā;
13.2.
projektu vadības nodrošināšana, tostarp projektu vadītāju, grāmatvežu, finansistu, juristu, projektu speciālistu būvniecības jomā, iepirkumu speciālistu un projektu koordinatoru pakalpojumu nodrošināšana.
14.
Šo noteikumu 13. punktā minēto darbību ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
14.1.
izmaksas, kas saistītas ar būvju tehnisko apsekošanu un izpēti, projekta būvuzraudzību (tai skaitā inženiertehniskās uzraudzības) un autoruzraudzību, būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādi un būvprojekta ekspertīzi, ja to paredz normatīvie akti būvniecībā;
14.2.
būvju būvniecību, būvju un ar to saistītās infrastruktūras un teritorijas labiekārtošanas, izbūves, projektēšanas, atjaunošanas un pārbūves izmaksas;
14.3.
izmaksas, kas saistītas ar būves nodošanu ekspluatācijā;
14.4.
iebūvējamo iekārtu, ierīču, mēbeļu un aprīkojuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
14.5.
atjaunojamos energoresursus izmantojošu enerģiju ražojošu avotu iegāde un uzstādīšana, ievērojot, ka saražotā enerģija 100 % apmērā tiek izmantota pašpatēriņam;
14.6.
energosertifikācijas un energoaudita izmaksas;
14.7.
ārpakalpojuma izmaksas inženierkonsultantu piesaistei;
14.8.
ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas;
14.9.
projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksas, kuras saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 55. panta 1. punktu plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto izmaksu likmi 1 % apmērā no projektu pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot tiešās attiecināmās personāla izmaksas.
15.
Šo noteikumu 14.1., 14.6. un 14.7 apakšpunktā minētās izmaksu pozīcijas ir attiecināmas līdz 10 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
16.
Šo noteikumu 13. punktā minētās darbības tiek veiktas, finansējuma saņēmējam izvēloties preču piegādātājus un pakalpojumu sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
17.
Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
IV.Projekta īstenošanas nosacījumi
18.
Pasākuma ceturtās kārtas projektu īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
19.
Pasākuma ceturtās kārtas projektus īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim.
20.
Izmaksas ir attiecināmas no 2024. gada 1. janvāra.
21.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka pasākuma ietvaros plānotās izmaksas nepārklājas ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, kā arī nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos.
22.
Īstenojot projektu, nodrošina publicitātes un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
23.
Finansējuma saņēmējs pirms ceturtās kārtas projektu iesniegumu atlases izsludināšanas izstrādā kārtību, kādā tiks nodrošināta interešu konflikta un korupcijas risku neesība, identificēti apstākļi, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu vai krāpšanas vai korupcijas riskus, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projektu īstenošanai, noteikti veicamie pasākumi un izstrādāti darbības plāni interešu konflikta un krāpšanas un korupcijas risku preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts, krāpšana vai korupcija ir atklāta.
24.
Finansējuma saņēmējs paraksta interešu konflikta neesības apliecinājumu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) 61. pantu un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā.
25.
Īpašuma tiesības uz nekustamajiem īpašumiem (katastrofu pārvaldības centriem), kas tiks radīti pasākuma ceturtās kārtas ietvaros, tiks nostiprinātas zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā.
26.
Finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par:
26.1.
faktiski sasniegtajiem šo noteikumu 8. punktā minētajiem rādītājiem;
26.2.
horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāja "Objektu skaits, kuros ERAF/KF ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība" izpildi;
26.3.
horizontālā principa "Klimatdrošināšana" ievērošanu, aprakstot aktivitātes, kas nodrošina klimata pārmaiņu mazināšanu, siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu vai oglekļa dioksīda piesaisti;
26.4.
horizontālā principa "Energoefektivitāte pirmajā vietā" ievērošanu, aprakstot darbības, kas paredz enerģijas ietaupījumu;
26.5.
horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu, aprakstot darbības, kas nodrošina atbilstību pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
