24-TA-3307
Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp, veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā” 4.2.1.2. pasākuma “Izveidot asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņas sistēmu izglītības iestādēm” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4. politikas mērķa “Sociālāka un iekļaujošāka Eiropa, īstenojot Eiropas sociālo tiesību pīlāru” 4.2. prioritātes “Izglītība, prasmes un mūžizglītība” 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp, veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā” 4.2.1.2. pasākumu “Izveidot asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņas sistēmu izglītības iestādēm” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Savienības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma mērķis ir izveidot asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmu, lai nodrošinātu asistīvo tehnoloģiju pieejamību mērķa grupas izglītojamajiem izglītības programmu apguvei.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir:
3.1.
pašvaldības;
3.2.
izglītības iestādes, kuras īsteno pirmsskolas izglītības programmas, vispārējās pamatizglītības programmas un speciālās pamatizglītības programmas (turpmāk – izglītības programmas);
3.3.
šo noteikumu 3.2. apakšpunktā minēto izglītības iestāžu izglītojamie no 5 gadu vecuma līdz vispārējās pamatizglītības ieguvei.
4.
Pasākuma ietvaros ir sasniedzams šāds nacionālais rādītājs: līdz 2027. gada 31. decembrim ir izveidota asistīvo tehnoloģiju izglītības programmu apguvei apmaiņas sistēma izglītības iestādēm.
5.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 1 740 000 euro (no tā elastības finansējums – 274 442 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 1 479 000 euro (no tā elastības finansējums – 233 276 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – ne mazāk kā 261 000 euro (no tā elastības finansējums – 41 166 euro)
6.
Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 1 465 558 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu – 1 245 724 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējumu – 219 834 euro apmērā.
7.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 5. punktā minētajam plānotajam kopējā attiecināmā finansējuma apmēram.
8.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums projektā nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
9.
Valsts budžeta līdzfinansējums ir 15 procenti no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
10.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā. Projekta iesnieguma minimālais kopējo attiecināmo izmaksu apmērs nav mazāks kā 200 000 euro (ieskaitot).
11.
Pasākuma projektu iesniegumu atlasi īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
12.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija.
II.Prasības projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem
13.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir valsts pārvaldes iestāde, kas ir atbildīga par vispārējās izglītības satura īstenošanas pārraudzību, koordinē atbalsta sistēmas darbību, lai nodrošinātu izglītības ieguvi izglītojamajiem ar īpašām vajadzībām, kā arī koordinē interešu izglītības sistēmas darbību un kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
14.
Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas šo noteikumu 13. punktā minētais projekta iesniedzējs kļūst par finansējuma saņēmēju.
15.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši šajos noteikumos un projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un uzaicinājumā noteiktajā termiņā iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi. Projekta iesniedzējs kārtas ietvaros iesniedz vienu projekta iesniegumu.
16.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno kopīgi ar šādiem sadarbības partneriem:
16.1.
pašvaldības, kas dibinājušas izglītības iestādes, kuras īsteno pirmskolas izglītības programmas, vispārējās pamatizglītības programmas un speciālās izglītības programmas;
16.2.
tiešās pārvaldes iestādes, kas dibinājušas izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās pamatizglītības programmas;
16.3.
privātās izglītības iestādes, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmas un vispārējās pamatizglītības programmas;
16.4.
Izglītības un zinātnes ministrija.
17.
Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas finansējuma saņēmējs ar katru sadarbības partneri slēdz sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, paredzot tajā pušu tiesības, pienākumus un atbildību un iekļaujot vismaz šādus saturiskās un finansiālās sadarbības nosacījumus:
17.1.
resursi, ar kādiem sadarbības partneris iesaistās projektā;
17.2.
sadarbības partnera īstenojamās atbalstāmās darbības un sasniedzamie rādītāji;
17.3.
maksājumu veikšanas kārtība šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai un tiešo un netiešo attiecināmo izmaksu segšanai;
17.4.
kārtība, kādā no sadarbības partnera atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus;
17.5.
dokumentu, pārskatu un citas informācijas aprites un glabāšanas kārtība un termiņi;
17.6.
projekta īstenošanai nepieciešamie fizisko personu dati un to apstrādes kārtība;
17.7.
asistīvo tehnoloģiju apmaiņas, tajā skaitā to reģistrēšanas, kārtība.
III.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
18.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
18.1.
asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas izglītības iestādēm izveide, tai skaitā asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas apraksta izstrāde un asistīvo tehnoloģiju izglītojamajiem izglītības programmu apguvei izpēte;
18.2.
asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas darbības nodrošināšanā iesaistīto speciālistu un izglītības iestāžu darbinieku izglītošana;
18.3.
asistīvo tehnoloģiju iegāde, noma, abonēšana un uzturēšana;
18.4.
asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas izmēģinājumprojekta īstenošana izglītības iestādēs un izmēģinājumprojekta rezultātu izvērtēšana;
18.5.
projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
18.6.
komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
19.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas finansējuma saņēmējam plānotas izmaksas:
19.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta darbību īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
19.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai;
20.
Šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
20.1.
tiešās attiecināmās projekta personāla izmaksas:
20.1.1.
finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās un ar vadošo iestādi saskaņotās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
20.1.2.
finansējuma saņēmēja un šo noteikumu 16.4. punktā minēto sadarbības partneru šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai projekta īstenošanas personāla izmaksas (izņemot virsstundas), kas līdz atbildīgās iestādes izstrādātās un ar vadošo iestādi saskaņotās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
20.2.
pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
20.2.1.
asistīvo tehnoloģiju izglītojamajiem izglītības programmu apguvei izpētes izmaksas;
20.2.2.
informācijas un tehnoloģijas sistēmas izveides vai pilnveidošanas izmaksas;
20.2.3.
iesaistīto speciālistu un izglītības iestāžu darbinieku mācību organizēšanas izmaksas;
20.2.4.
asistīvo tehnoloģiju iegādes izmaksas un nomas izmaksas, t.sk. speciālo programmatūru un citu asistīvo līdzekļu izglītības programmu apguvei iegādes un abonēšanas izmaksas;
20.2.5.
asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas izmēģinājumprojekta rezultātu izvērtēšanas izmaksas;
20.2.6.
finansējuma saņēmēja jaunradītu darba vietu aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai nomas izmaksas, aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā vismaz 30 procentu apmērā no normālā darba laika uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam. Ja projekta vadības vai īstenošanas personāls ir nodarbināts daļlaiku, tiek ņemts vērā darbinieka iesaistes periods projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu;
20.2.7.
finansējuma saņēmēja darba braucienu izmaksas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi;
20.2.8.
finansējuma saņēmēja iekšzemes komandējumu izmaksas atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajām metodikām “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai” un “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” īstenošanai”;
20.2.9.
finansējuma saņēmēja (maksa par degvielu, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu) atbilstoši vadošās iestādes izstrādātajai metodikai “Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai” un transportlīdzekļu nomas un transporta pakalpojuma pirkšanas izmaksas;
20.2.10.
asistīvo tehnoloģiju uzglabāšanas, apkopes un remonta, papildu garantijas izmaksas;
20.2.11.
izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai;
20.2.12.
finansējuma saņēmēja un šo noteikumu 16.4. apakšpunkta minēta sadarbības partnera pakalpojuma (uzņēmuma) un piegādes līguma izmaksas;
20.2.13.
finansējuma saņēmēja ar projekta darbībām tieši saistīto komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas.
21.
Šo noteikumu 19.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām projekta personāla izmaksām.
22.
Ja šo noteikumu 20.2.9. apakšpunkta ietvaros pakalpojuma sniedzējs ir fiziska persona un tā nav reģistrējusies Valsts ieņēmumu dienestā kā pašnodarbināta persona, attiecināmas ir arī darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas.
23.
Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060) 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
24.
Ja projekta īstenošanas laikā stājas spēkā vienkāršoto izmaksu horizontālā metodika, kas ir obligāti piemērojama visiem Eiropas Savienības fondu 2021. –2027. gada plānošanas perioda projektiem vai atbildīgās iestādes izstrādāta un ar vadošo iestādi saskaņota vienkāršoto izmaksu metodika, kas piemērojama pasākumā, tā tiek piemērota pasākuma projekta īstenošanā.
25.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas no Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās. Tādu darbību izmaksas, kas pabeigtas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādei, nav attiecināmas.
IV.Projekta īstenošanas nosacījumi
26.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris, cik tālu tās ir attiecināms:
26.1.
nodrošina, lai funkcijas, kuras tas pilda projekta īstenošanā, tiktu nodalītas no iestādes pamatfunkciju izpildes;
26.2.
nodrošina projekta īstenošanas komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regulas 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
26.3.
savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
26.4.
nodrošina, ka visas preces un pakalpojumi tiks iepirkti atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā, ievērojot publiskā iepirkuma procedūru regulējošos normatīvos aktus un, kur tas ir attiecināms, īsteno sociāli atbildīgus un inovatīvus publiskos iepirkumus, kā arī sekmē zaļā publiskā iepirkuma prasību ievērošanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par prasībām “zaļajam” publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtību;
26.5.
nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. panta prasībām, kā arī ar parakstu apliecina, ka nepastāv interešu konflikts;
26.6.
ir atbildīgs par dubultā finansējuma novēršanu un demarkācijas nodrošināšanu ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem un nodrošina, lai pasākuma otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros plānotais atbalsts nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
26.7.
projekta īstenošanas laikā nodrošina visu ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu glabāšanu, tai skaitā projekta iesnieguma, jebkuru ar projektu saistīto sarakstes dokumentu, iepirkuma dokumentācijas, projekta līguma, veikto darbu, piegāžu un sniegto pakalpojumu apliecinošu dokumentu, veikto maksājumu apliecinošu dokumentu oriģinālu vai to atvasinājumu ar juridisko spēku. Pēc noslēguma maksājuma pieprasījuma pārbaudes Centrālā finanšu un līgumu aģentūra vēstulē par apstiprinātiem attiecināmajiem izdevumiem paziņo finansējuma saņēmējam par dokumentu glabāšanas termiņu, paredzot to ne mazāk kā piecus gadus pēc pēdējā maksājuma veikšanas dalībvalstij, un par fizisko personu datu glabāšanas termiņu, kas ir pieci gadi pēc pēdējā maksājuma veikšanas dalībvalstij. Iestājoties minētajam datu glabāšanas termiņam, finansējuma saņēmējs dzēš tā rīcībā esošos datus;
26.8.
paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu;
26.9.
nodrošina vismaz trīs vispārīgās un trīs specifiskās darbības un uzkrāj, uzskaita un sadarbības iestādē iesniedz apkopotus datus par rādītāju "Specifiskus atbalsta pakalpojumus saņēmušo personu ar invaliditāti skaits (darbavietu pielāgošana, ergoterapeita, surdotulka, mentora, specializētā transporta pakalpojumi, atbalsta personas)" (VINPI_08), kas veicina horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu;
27.
Asistīvās tehnoloģijas izglītojamajam izglītības programmas apguvei tiek nodrošinātas, balstoties uz izvērtējama par izglītojamam nepieciešamajām asistīvajām tehnoloģijām konkrētās izglītības programmas apguvei.
28.
Projekta īstenošanas uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija kā nozares ministrija izveido projekta uzraudzības padomi, kurā uzaicina piedalīties citu nozaru ministriju, un sociālo partneru pārstāvjus. Projekta uzraudzības padomes sastāvā novērotāju statusā var iekļaut pārstāvjus arī no citām organizācijām un institūcijām, tai skaitā no sadarbības iestādes un atbildīgās iestādes. Projekta uzraudzības padomes darbību nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāts un apstiprināts nolikums. Pirmo projekta uzraudzības padomes sēdi sasauc ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc vienošanās noslēgšanas par projekta īstenošanu.
29.
Finansējuma saņēmējs vismaz vienu reizi sešos mēnešos sniedz ziņojumu projekta uzraudzības padomei par projekta īstenošanas progresu, tai skaitā par īstenotajiem mērķa grupas informēšanas pasākumiem, šo noteikumu 4. punktā minēto nacionālo rādītāja sasniegto vērtību, īstenoto darbību saturu un atbilstību pasākuma mērķim, par veiktajiem un nepieciešamajiem uzlabojumiem pasākuma īstenošanā, sniedzot arī atgriezenisko saiti no sadarbības partneriem un citām iesaistītajām pusēm. Projekta uzraudzības padome var uzdot finansējuma saņēmējam veikt izmaiņas projekta īstenošanas gaitā, ja konstatēti riski projekta ieviešanas kvalitātē.
30.
Finansējuma saņēmējs pasākuma ietvaros īsteno projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskas darbības veikšanu. Pasākuma ietvaros veiktās izmaksas, kas atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likumam klasificējamas kā komercdarbības atbalsts, nav attiecināmas.
31.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas.
32.
Projektu īsteno saskaņā ar noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.
33.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
