Loading [MathJax]/extensions/tex2jax.js

Noteikumi

24-TA-1380
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1 prioritātes "Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām" 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana" 2.1.1.4. pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās" un 2.1.1.7. pasākuma "Valsts iestāžu  infrastruktūras optimizācija" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1 prioritātes " Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām " 2.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Energoefektivitātes veicināšana un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana"  2.1.1.4. pasākumu "Energoefektivitātes paaugstināšana valsts ēkās" (turpmāk – pasākums 2.1.1.4.) un 2.1.1.7.  pasākumu "Valsts iestāžu  infrastruktūras optimizācija " (turpmāk – pasākums 2.1.1.7.) (turpmāk abi kopā – pasākumi);
1.2.
pasākumu mērķi;
1.3.
pasākumiem pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, sadarbības partnerim un finansējuma saņēmējam;
1.5.
pasākumos atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
2.
Pasākuma 2.1.1.4. mērķis ir energoefektivitātes uzlabošanas, viedas energovadības un atjaunojamo energoresursu izmantošanas pasākumi valsts un valsts kapitālsabiedrību īpašumā esošajās ēkās, veicinot virzību uz nulles enerģijas ēkām.
 
3.
Pasākuma 2.1.1.7. mērķis ir energoefektivitātes uzlabošanas, viedas energovadības un atjaunojamo energoresursu izmantošanas pasākumi zinātnisko institūciju un augstskolu īpašumā esošajās ēkās, veicinot virzību uz nulles enerģijas ēkām.
4.
Pasākumu ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
5.
Projektu īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
6.
Pasākumus īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
7.
Atbalsts pasākumu ietvaros tiek sniegts granta veidā.
8.
Pasākumu ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji un to vērtības:
8.1.
līdz 2029. gada 31. decembrim pasākumu ietvaros sasniedzamais rezultāta rādītājs – vismaz 30 % primārās enerģijas ietaupījumu no attiecīgās pasākumu ietvaros atbalstītās ēkas primārās enerģijas patēriņa pirms projekta uzsākšanas;
8.2.
pasākuma 2.1.1.4. ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzamie iznākuma rādītāji:
8.2.1.
atbalstīto valsts ēku platība – vismaz 508 786  m2;
8.2.2.
primārās enerģijas gada patēriņa samazinājums – vismaz  49 861 028 kWh/gadā;
9.
Pieejamais kopējais publiskais finansējums:
9.1.
pasākumam 2.1.1.4. sastāda 101 696 160 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 14 040 058 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 86 441 736 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 13 634 050 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums –15 254 424 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 2 406 008 euro);
9.2.
pasākumam 2.1.1.7. sastāda 13 050 000 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 2 058 315 euro), tajā skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 11 092 500 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 1 749 568 euro) un valsts budžeta finansējums – 1 957 500 euro (no tā elastības finansējuma apjoms – 308 747 euro).
10.
Pasākumam 2.1.1.4. pieejamā publiskā finansējuma sadalījums,  tā maksimālais apmērs attiecināmo izmaksu segšanai un finansējuma saņēmējs ir noteikts šo noteikumu pielikumā.
11.
Ja pasākumu pirmās atlases kārtas ietvaros pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums netiek izmantots, atlikušo Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu novirza pasākumu otrajai kārtai atbilstoši šo noteikumu 40. punktā noteiktai kārtībai.
12.
Izglītības un zinātnes ministrija sagatavo Ministru kabineta rīkojumu, ar kuru tiek apstiprināts 2.1.1.7. pasākuma ierobežotas projektu iesnieguma atlases projektu iesniedzēju saraksts, ka arī 2.1.1.7. pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzamie uzraudzības rādītāji un to vērtības (turpmāk – rīkojums).
13.
Šo noteikumu pielikumā un rīkojumā minētie finansējuma saņēmēji nodrošina, ka netiek pārsniegts tiem aprēķinātais publiskais finansējums un finansējuma saņēmējs ir izvērtējis publiskā finansējuma ekonomisko lietderību attiecībā pret projekta ietvaros plānotiem sasniedzamiem rādītājiem.
14.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda maksimālā līdzfinansējuma likme ir 85 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja projekta iesniedzējs neveic saimniecisko darbību un atbalsta sniegšana specifiskā atbalsta ietvaros tam nav kvalificējama kā valsts atbalsts komercdarbībai.
15.
Projektam, uz kuru attiecināmi komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumi, finansējuma saņēmējs nodrošina ar atbalsta piešķiršanu saistītās dokumentācijas glabāšanu visā projekta dzīves ciklā, bet ne mazāk kā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas brīža, bet sadarbības iestāde – ne mazāk kā 10 gadus no pēdējā atbalsta piešķiršanas dienas.
II.Projekta iesniedzējam, sadarbības partnerim un projekta iesniegumam noteiktās prasības
16.
Projekta iesniedzējs, kas pēc sadarbības iestādes lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu kļūst par finansējuma saņēmēju, ir norādīts šo noteikumu pielikumā un rīkojumā.
17.
Pasākuma 2.1.1.4. ietvaros projekta iesniedzējs projekta īstenošanai var piesaistīt sadarbības partneri, kas ir valsts kapitālsabiedrība, kura saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto deleģējumu lieto, pārvalda un apsaimnieko valsts nekustamos īpašumus, vai tiešās valsts pārvaldes iestādes padotības iestāde, ievērojot šādus nosacījumus:
17.1.
projekta iesniedzējs noslēdz sadarbības līgumu ar sadarbības partneri pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, sadarbības līgumā iekļaujot informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī paredzot vismaz šādus nosacījumus sadarbības partnerim:
17.1.1.
nodrošināt, ka projekta ieviešanā tiek piesaistīti darbinieki, kuriem ir pieredze energoefektivitātes paaugstināšanas projektu plānošanā, izstrādē, ieviešanā vai uzraudzībā, lai veiktu šo noteikumu 17.3. apakšpunktā minētās darbības;
17.1.2.
deleģēto uzdevumu veikšanai izmantot sadarbības partnera rīcībā esošo kustamo un nekustamo mantu un infrastruktūru;
17.1.3.
nodrošināt, ka ar projekta īstenošanu saistītās tiesības un pienākumi netiks nodoti tālāk citai personai, tai skaitā noslēdzot pakalpojuma līgumu;
17.2.
ja projekta iesnieguma iesniegšanas dienā nav noslēgts sadarbības līgums, projekta iesniegumam pievieno projekta iesniedzēja un sadarbības partnera nodomu protokolu. Nodomu protokolā ietver vismaz šādu informāciju:
17.2.1.
projekta iesniedzēja un sadarbības partnera apņemšanos sadarboties projekta ietvaros, tai skaitā noslēgt sadarbības līgumu, ja projekts tiks apstiprināts;
17.2.2.
projekta iesniedzēja un sadarbības partnera veicamos pienākumus projekta īstenošanā;
17.3.
sadarbības partneris var īstenot šādas darbības:
17.3.1.
projekta iesnieguma sagatavošana, tai skaitā projekta aktivitāšu noteikšana un laika grafika izstrāde;
17.3.2.
projekta vadības nodrošināšana atbilstoši šo noteikumu un vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu nosacījumiem;
17.3.3.
projekta organizatoriskās shēmas un grāmatvedības organizācijas apraksta izstrāde;
17.3.4.
plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafika sastādīšana un aktualizēšana;
17.3.5.
iepirkuma plāna izstrāde un aktualizēšana, iepirkuma dokumentācijas izstrāde, iepirkuma procedūru veikšana;
17.3.6.
projekta finanšu plānošana un budžeta sastādīšana, budžeta izlietojuma kontrole;
17.3.7.
projekta grozījumu pamatojuma sagatavošana;
17.3.8.
projekta kvalitātes un risku vadība;
17.3.9.
projekta ietvaros noslēgto līgumu izpildes kontrole un izmaksas attaisnojošās dokumentācijas pārbaude;
17.3.10.
progresa pārskatu un maksājuma pieprasījuma sagatavošana;
17.3.11.
projekta dokumentācijas glabāšana projekta īstenošanas laikā;
17.3.12.
projekta iesniegumā plānoto informācijas un publicitātes pasākumu veikšana;
17.3.13.
finansējuma saņēmēja interešu pārstāvēšana citās institūcijās saskaņā ar deleģējumu.
18.
Projekta iesniegumu iesniedz par ēku, vai kopēju ēku grupu, kas ir projekta iesniedzēja īpašumā.
19.
Par katru ēku, vai kopēju ēku grupu, kas atrodas vienā adresē, vai ēku grupu, kas atrodas dažādās adresēs, ja tās ir funkcionāli saistītas, projekta iesniedzējs var iesniegt vienu projekta iesniegumu.
20.
Projekta iesniedzēji saņem apliecinājumu no ministrijas vai attiecīgās kapitālsabiedrības kapitāla daļu turētāja (izņemot šo noteikumu pielikuma 7., 9. un 12.punktā minētie finansējuma saņēmēji) par atļauju īstenot projektu. Apliecinājumā ir norādīta šāda informācija:
20.1.
projekta attiecināmās un neattiecināmās izmaksas;
20.2.
saskaņojums, ka neattiecināmās izmaksas ir nepieciešamas, lai īstenotu energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, sasniegtu noteiktos rādītājus un nodrošinātu ieguldījumu ilgtspēju;
20.3.
attiecināmo un neattiecināmo izmaksu segšanas avoti;
20.4.
ministrijas vai kapitālsabiedrības kapitāla daļu turētāja saskaņojums šo noteikumu 28. un 29. punktā minēto izmaksu ierobežojumu pārsniegšanai, ievērojot šo noteikumu 10. punktā minēto vai to, ka papildus piesaistītais publiskais finansējums tiks nodrošināts no šo noteikumu pielikumā un rīkojumā minētā finansējuma saņēmēja rīcībā esošajiem līdzekļiem (ja attiecināms).
21.
Projekta iesniedzējs saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikumu sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to sadarbības iestādē.
22.
Projekta iesniedzējs sadarbības iestādē iesniedz apliecinājumu, kurā norādīta informācija par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
III.Atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi
23.
Projekta ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
23.1.
ēkas energoefektivitātes paaugstināšana atbilstoši energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem, kas noteikti ēkas energosertifikācijas dokumentācijā:
23.1.1.
būvdarbi ēku norobežojošajās konstrukcijās, tostarp to siltināšana;
23.1.2.
ēku inženiertīklu atjaunošana, pārbūve vai ierīkošana;
23.2.
atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju iegāde un ierīkošana siltumenerģijas un elektroenerģijas ražošanai un aukstuma apgādei;
23.3.
aukstuma apgādes sistēmas atjaunošana, pārbūve vai ierīkošana;
23.4.
ēku automatizētās vadības un kontroles sistēmu iegāde un ierīkošana;
23.5.
energoefektīva apgaismojuma ierīkošana;
23.6.
būvprojekta izstrādāšana;
23.7.
būvdarbi ēkā (ja, īstenojot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tiek skarta ēkas iekšējā un ārējā apdare), lai nodrošinātu ēkas fasādes arhitektonisko un iekštelpu apdares detaļu vizuālo un tehnisko stāvokli un ēkas integrāciju pilsētvidē;
23.8.
projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana šo noteikumu 10. punktā minētajiem finansējuma saņēmējam;
23.9.
publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
24.
Projekta tiešās attiecināmās izmaksas ir:
24.1.
izmaksas, kas saistītas ar energosertifikācijas, tehniskās apsekošanas (periodiskās tehniskās apsekošanas, kas veicama atbilstoši būvnormatīvam būvju tehniskās apsekošanas jomā), būvniecības izmaksu tāmes, būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas, paskaidrojuma raksta dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, ēkas fasādes apliecinājuma kartes izstrādāšanu, kā arī būvprojekta ekspertīzes izmaksas;
24.2.
projekta būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas;
24.3.
projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas šo noteikumu 10. punktā minētajam finansējuma saņēmējam šo noteikumu 23.8.apakšpunktā minēto darbību īstenošanai;
24.4.
būvdarbu izmaksas, kas paredzētas ēkas energosertifikātā energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu īstenošanai:
24.4.1.
būvdarbu veikšana ēkas norobežojošajās konstrukcijās (tai skaitā pārseguma pilna vai daļēja nomaiņa vai pastiprināšana, kas  saistīta ar ēku konstruktīvo stiprību un stabilitāti);
24.4.2.
pazemes stāva griestu un ēkas augstākā stāva pārseguma vai jumta siltināšana;
24.4.3.
logu un ārdurvju nomaiņa, atjaunošana vai restaurācija;
24.4.4.
vēdināšanas sistēmas ierīkošana;
24.4.5.
apgaismojuma, kas nodrošina ēkas energoefektivitātes uzlabošanu, ierīkošana;
24.4.6.
ēkas iekšējo inženiertīklu (tai skaitā ēkas iekšējās elektroinstalācijas, apkures sistēmas) atjaunošana, pārbūve vai ierīkošana;
24.4.7.
ēkas restaurācijas un iekšējās apdares darbi (ja, īstenojot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tiek skarta ēkas iekšējā apdare, attiecas tikai uz to ēkas daļu, kas tiek tieši skarta), lai nodrošinātu ēkas sākotnējo arhitektonisko un iekšējās apdares detaļu vizuālo un tehnisko stāvokli;
24.5.
vides pieejamības prasību nodrošināšana (ja, īstenojot energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus tiek skarta ēkas konstrukcija, kurai ir ietekme uz vides pieejamību);
24.6.
izmaksas, kas saistītas ar būves pieņemšanu ekspluatācijā atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumu Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi" 8. sadaļai "Pieņemšana ekspluatācijā un atsevišķu darbu pabeigšana";
24.7.
atjaunojamos energoresursus izmantojošu siltumenerģijas ražošanas avotu iegāde un uzstādīšana, kas paredzēti ēkas energosertifikāta pielikumā;
24.8.
ēku un inženiertehnisko sistēmu automatizētās vadības un kontroles sistēmu ierīkošana, kas paredzēta ēkas energosertifikātā un kas nodrošina sistēmu pareizu un efektīvu darbību un enerģijas patēriņa kontroli un samazinājumu;
24.9.
ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes pasākumu izmaksas, kas veiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana.
25.
Pievienotās vērtības nodoklis ir attiecināmās izmaksas, ja pievienotās vērtības nodokļa izmaksas tiešā veidā saistītas ar projektu, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tās nav atgūstamas nodokļu politiku reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
26.
Šo noteikumu 24.1. un 24.2. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu kopsumma nepārsniedz 10 % no būvdarbu līguma summas. Ierobežojumu var nepiemērot, ja projekta iesniedzējs pamato, ka šīs prasības piemērošana nav iespējama, un ir saņēmis šo noteikumu 20.4. apakšpunktā minēto ministrijas vai kapitālsabiedrības kapitāla daļu turētāja saskaņojumu.
27.
Šo noteikumu 23.8. apakšpunktā noteiktās projekta vadības un īstenošanas personāla  atlīdzības izmaksas, kuras saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr.2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Kopīgo noteikumu regula Nr.2021/1060) 55. panta 1. punktā noteikto, projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot tiešās projekta vadības un īstenošanas personāla  atlīdzības izmaksas.
28.
Šo noteikumu 23.7. apakšpunktā minētās izmaksas nepārsniedz 30 % no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
29.
Projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām, tās ir radušās ne agrāk par 2024. gada 1. janvāri un ir tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, ir izmērāmas, samērīgas, pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem, kā arī ir ievēroti saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principi.
30.
Projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros var plānot šādas neattiecināmās izmaksas:
30.1.
izmaksas, kas pārsniedz šo noteikumu pielikumā un rīkojumā minēto publisko finansējumu;
30.2.
izmaksas, kas pārsniedz šo noteikumu 27.​​​​​un 28.punktā minētos ierobežojumus, ja tās netiek segtas no šo noteikumu pielikumā un rīkojumā norādītā finansējuma;
30.3.
nodokļi un nodevu maksājumi, izņemot šo noteikumu 25.punktā minēto gadījumu;
30.4.
izmaksas, kas radušās pirms šo noteikumu 29.punktā minētā termiņa;
30.5.
izmaksas, kas radušās šo noteikumu 56. apakšpunktā minētajā gadījumā;
30.6.
izmaksas, kas nav noteiktas šo noteikumu 24.punktā.
31.
Ja projektā tiek plānotas vai projekta īstenošanas laikā rodas neattiecināmās izmaksas:
31.1.
šo noteikumu 30.1.., 30.2.​​​, 30.3.​​​, 30.4. un 30.6.. apakšpunktā noteiktās izmaksas sedz no finansējuma saņēmēja rīcībā esošajiem līdzekļiem;
31.2.
šo noteikumu 30.5. apakšpunktā noteiktās izmaksas sedz no līdzekļiem, kas nav saistīti ar valsts atbalstu, tajā skaitā no tādiem līdzekļiem, kas iegūti, piemēram, saimnieciskās darbības rezultātā un nav uzskatāmi par publiskajiem resursiem.
32.
Ja projekta īstenošanas laikā rodas neattiecināmās izmaksas vai sadārdzinās projekta plānotās attiecināmās izmaksas un tādēļ projekta izmaksas pārsniedz šo noteikumu pielikumā un rīkojumā minētajam finansējuma saņēmējam pieejamā finansējuma maksimālo apmēru, šo noteikumu pielikumā un rīkojumā minētais finansējuma saņēmējs papildu izmaksas sedz no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem.
IV.Pasākumu īstenošanas nosacījumi
33.
Pasākuma atlases ietvaros tiek atbalstīti ekonomiski pamatoti projekti, kurus īstenojot tiek uzlabota ēku energoefektivitāte, sasniedzot kopējās primārās enerģijas ietaupījumu gadā vismaz 30 procentu apjomā, salīdzinot ar kopējās primārās enerģijas patēriņa gada rādītājiem pirms projekta īstenošanas.
34.
Projektā plānotais kopējās primārās enerģijas ietaupījums tiek noteikts saskaņā ar ēkas energosertifikātu, kas izstrādāts atbilstoši normatīvajiem aktiem par ēku energoefektivitātes aprēķina metodēm un ēku energosertifikāciju.
35.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un dubultā finansējuma neiestāšanos projektā plānotajām  atbalstāmajām darbībām.
36.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar noslēgtajā civiltiesiskajā līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu noteikto termiņu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.
37.
Atbalsta piešķiršanas diena ir diena, kurā stājas spēkā sadarbības iestādes sākotnējais lēmums par pasākumu ietvaros īstenotā projekta apstiprināšanu.
38.
Finansējuma saņēmējs 9 mēnešu laikā no sadarbības iestādes lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu spēkā stāšanās dienas iesniedz sadarbības iestādē līgumu, kas noslēgts starp projekta iesniedzēju un pakalpojuma sniedzēju par būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādi.
39.
Ja finansējuma saņēmējs neizpilda 38. punktā noteiktās prasības attiecīgajā termiņā, sadarbības iestāde 10 darba dienu laikā vienpusēji atkāpjas no noslēgtā civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu.
40.
Sadarbības iestāde 12 mēnešu laikā no pasākumu atlases pirmās kārtas izsludināšanas dienas, izsludina pasākumu atlases otro kārtu par pasākumu ietvaros neizlietoto finansējumu.
41.
Finansējuma saņēmējs ievēro principu "klimatdrošināšana", kā arī principu "nenodarīt būtisku kaitējumu", kas atbilst ​Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza regulu (ES) 2019/2088, 18. pantam un normatīvajiem aktiem vides jomā.
42.
Finansējuma saņēmējs paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesību, kā arī projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām.
43.
Finansējuma saņēmējs ievēro horizontālo principu „vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu rādītājiem.
44.
Finansējuma saņēmējs nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus saskaņā ar Kopīgo noteikumu regulas Nr.2021/1060 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā.
45.
Iepirkumu, kas nepieciešams projekta īstenošanai, finansējuma saņēmējs veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot caurspīdīgu, atklātu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru. Ieteicama ir vides prasību integrācija preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
46.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā.
47.
Finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par projektā plānotajiem un sasniegtajiem šo noteikumu 8.2. punktā un rīkojumā minētajiem rādītājiem.
48.
Finansējuma saņēmējs ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto savā tīmekļvietnē (ja tāda ir izveidota) aktuālo informāciju par projekta īstenošanas gaitu.
49.
Finansējuma saņēmējs piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas katru gadu līdz 31. janvārim iesniedz sadarbības iestādē pārskatu par sasniegtajiem rādītājiem atbilstoši sadarbības iestādes noteiktajai formai.
50.
Vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējs nodrošina, ka:
50.1.
projektā veiktās investīcijas un radītie pamatlīdzekļi tiek izmantoti projektā paredzētajam mērķim;
50.2.
tiek nodrošināta veikto investīciju ilgtspēja un uzturēšana darba kārtībā.
51.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka tiek uzkrāta informācija par darba vietām, kas veicina vides kvalitātes saglabāšanu vai atjaunošanu (zaļajām darba vietām), un par preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumiem, kuros integrētas vides prasības.
52.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka tiek iegādātas un uzstādītas tādas sadedzināšanas iekārtas, kas nodrošina normatīvajos aktos par kārtību, kādā novērš, ierobežo un kontrolē gaisu piesārņojošo vielu emisiju no sadedzināšanas iekārtām, noteikto gaisu piesārņojošo vielu emisijas robežvērtību piemērošanu.
53.
Finansējuma saņēmējs glabā projekta dokumentāciju un nodrošina tās pieejamību visā projekta dzīves ciklā.
54.
Ja ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts vai projekts, kas saistīts ar tādu saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, ieviešanas gaitā vai projekta dzīves ciklā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs no finansējuma, kura avots nav publiskie līdzekļi, atmaksā sadarbības iestādei visu nelikumīgi saņemto atbalstu kopā ar procentiem saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
V.Atbalsta piešķiršanas nosacījumi
55.
Ja ēkā vai ēkas daļā, par kuru iesniegts projekta iesniegums, tiek veikti valsts deleģētie pārvaldes uzdevumi, atbalsts šo pasākumu ietvaros netiek kvalificēts kā komercdarbības atbalsts.
56.
Šajos noteikumos minētās izmaksas ir attiecināmas, ja ar saimniecisko darbību nesaistītā projekta ēkā vai ēkas daļā, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, tiek veikta papildinoša saimnieciskā darbība vai sniegti parastie papildpakalpojumi, kas kopumā nepārsniedz 20 procentus no ēkas kopējās gada jaudas (platības, laika vai finanšu izteiksmē),  vai ēkas daļas, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, gada jaudas (platības, laika vai finanšu izteiksmē).
57.
Šo noteikumu izpratnē ar ēkas daļu, kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, saprot tādu ēkas daļu, kurā vismaz 80 procentus no tās kopējās gada jaudas (platības, laika vai finanšu izteiksmē) izmanto valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu īstenošanai un līdz 20 procentiem no kopējās gada jaudas – papildinošas saimnieciskās darbības īstenošanai vai parasto papildpakalpojumu sniegšanai un kurā nenotiek nekāda cita saimnieciskā darbība. To ēkas daļu, kurā tiek veikta jebkura cita saimnieciskā darbība, neiekļauj projekta iesniegumā un izmaksas finansē no līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts.
58.
Šo noteikumu izpratnē par parastajiem papildpakalpojumiem uzskata ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu galvenokārt ēkā nodarbinātajiem (piemēram, darbiniekiem un audzēkņiem) jebkura darbības veida ēkās. Ar papildinošo saimniecisko darbību saprot darbības, kas ir tieši saistītas ar ēkas ekspluatāciju un tai nepieciešamas vai nesaraujami saistītas ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiālus, aprīkojumu, darbaspēku) kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām.
59.
Sadarbības iestāde nodrošina veikto investīciju atbilstības uzraudzību šo noteikumu 57. punktā minētajiem nosacījumiem reizi gadā visā projekta dzīves ciklā.
60.
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība saskaņā ar normatīvo aktu par kārtību, kādā pārdala 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmā plānotos līdzekļus Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai, var saņemt priekšfinansējumu atbilstoši Ministru kabineta noteikumu pielikumā minētajam finansējuma sadalījumam projektu sagatavošanai un īstenošanai par ēku Rīgā, Bruņinieku ielā 29/31.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk