24-TA-607
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.4. reformu un investīciju virziena "Digitālās infrastruktūras transformācija" 2.4.1.2.i. investīcijas "Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu "pēdējās jūdzes" infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna reformu un investīciju virziena "Digitālās infrastruktūras transformācija" 2.4.1.2.i. investīcijas "Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu "pēdējās jūdzes" infrastruktūras attīstība" (turpmāk – 2.4.1.2.i. investīcija) mērķi, rādītājus un atskaites punktus;
1.2.
pieejamo finansējumu un maksājumu veikšanas kārtību;
1.3.
2.4.1.2.i. investīcijas īstenošanas nosacījumus un kārtību;
1.4.
atbalstāmās darbības, attiecināmās izmaksas un to nosacījumus;
1.5.
atbildības sadalījumu starp iesaistītajām institūcijām un finansējuma saņēmēju;
1.6.
prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.7.
vizuālās identitātes prasības;
1.8.
dokumentu glabāšanas nosacījumus un ilgumu;
1.9.
komercdarbības atbalsta nosacījumus.
2.
Termini "vairumtirdzniecības līmeņa piekļuve" un "maksimumstundas apstākļi" šajos noteikumos lietoti Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014), izpratnē.
3.
2.4.1.2.i. investīcija tiek īstenota Latvijas teritorijā vietās, kurās nav esoša vai attiecīgajā laikposmā izvēršanai ticami plānota tīkla, kas maksimumstundas apstākļos nodrošinātu vismaz 100 Mbit/s lejupielādes ātrumu (robežvērtības ātrums) atbilstoši regulas Nr. 651/2014 52. panta 3. punkta "a" apakšpunktam, izņemot teritorijas, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 52. panta 4. punkta nosacījumiem, ko pārbauda saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 52. panta 5. punktu.
4.
2.4.1.2.i. investīciju īsteno līdz 2026. gada 30. jūnijam.
5.
2.4.1.2.i. investīcijas nozares ministrijas funkcijas pilda Satiksmes ministrija (turpmāk – nozares ministrija).
6.
2.4.1.2.i. investīcijas atbalsta jeb komercdarbības atbalsta sniedzējinstitūcijas funkcijas veic Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – atbalsta sniedzējs).
II.2.4.1.2.i. investīcijas mērķis un rādītāji
7.
2.4.1.2.i. investīcijas mērķis ir radīt reģionālās attīstības iespējas un stimulēt pieprasījumu pēc jauniem digitālajiem pakalpojumiem.
8.
2.4.1.2.i. investīcijas mērķa grupa ir mājsaimniecības, uzņēmumi, izglītības iestādes, ārstniecības iestādes un citas sabiedriskās ēkas, kas atrodas šo noteikumu 3. punktā minētajās atbalstāmajās teritorijās.
9.
2.4.1.2.i. investīcijas sasniedzamie rādītāji:
9.1.
līdz 2024. gada 31. decembrim tādu mājsaimniecību, uzņēmumu, izglītības iestāžu, ārstniecības iestāžu un citu sabiedrisko ēku skaits, kurām ir piekļuve platjoslas savienojumiem ar ļoti augstas veiktspējas tīklu (turpmāk – uzraudzības rādītājs), – 500;
9.2.
līdz 2026. gada 30. jūnijam tādu mājsaimniecību, uzņēmumu, izglītības iestāžu, ārstniecības iestāžu un citu sabiedrisko ēku skaits, kurām ir piekļuve platjoslas savienojumiem ar ļoti augstas veiktspējas tīklu (turpmāk – mērķrādītājs), – 6200.
10.
2.4.1.2.i. investīcijas nacionālie sasniedzamie rādītāji:
10.1.
līdz 2024. gada 31. decembrim tādu mājsaimniecību, uzņēmumu, izglītības iestāžu, ārstniecības iestāžu un citu sabiedrisko ēku skaits, kurām ir piekļuve platjoslas savienojumiem ar ļoti augstas veiktspējas tīklu, – 100 Latgales plānošanas reģionā, 100 Vidzemes plānošanas reģionā, 100 Rīgas plānošanas reģionā, 100 Zemgales plānošanas reģionā, 100 Kurzemes plānošanas reģionā;
10.2.
līdz 2026. gada 30. jūnijam tādu mājsaimniecību, uzņēmumu, izglītības iestāžu, ārstniecību iestāžu un citu sabiedrisko ēku skaits, kurām ir piekļuve platjoslas savienojumiem ar ļoti augstas veiktspējas tīklu, – 1240 Latgales plānošanas reģionā, 1240 Vidzemes plānošanas reģionā, 1240 Rīgas plānošanas reģionā, 1240 Zemgales plānošanas reģionā, 1240 Kurzemes plānošanas reģionā.
11.
Atbalsta sniedzējs sadarbībā ar nozares ministriju šo noteikumu 9.1. un 9.2. apakšpunktā minētā uzraudzības rādītāja un mērķrādītāja sasniegšanu pamato ar dokumentu, kurā aprakstīts, kā izpildīts mērķrādītājs (tostarp visi elementi), iekļaujot šādus pierādījumus:
11.1.
ziņojumus, kurus iesniedzis finansējuma saņēmējs (progresa ziņojumus), tai skaitā iekļaujot dokumentārus pierādījumus, ka galapatērētājiem attiecīgajos objektos ir iespēja abonēt šo noteikumu 14. punktā minēto sakaru pakalpojumu mēneša laikā pēc tam, kad patērētājs paziņojis par šādu izvēli un atbalsta sniedzējs to apstiprinājis, un kuros norādīts mērķrādītāja aprakstā noteiktais saņēmēju skaits;
11.2.
investīciju kartējumu, kurā norādīta to dzīvojamo ēku, uzņēmumu, izglītības iestāžu un citu sabiedrisko ēku atrašanās vieta, kam ir nodrošināta platjoslas piekļuve ļoti augstas veiktspējas tīklam (Esri Shapefile vai ģeogrāfiskās iezīmēšanas valodas (GML) datņu formātā, norādot Valsts zemes dienesta adresācijas objekta kodu ēkas līmenī).
III.Pieejamais finansējums un maksājumu veikšanas kārtība
12.
2.4.1.2.i. investīcijai pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums ir 16 500 000 euro šo noteikumu 3. punktā atbalstāmajās teritorijās, tai skaitā Latgales plānošanas reģionā – 3 300 000 euro, Vidzemes plānošanas reģionā – 3 300 000 euro, Rīgas plānošanas reģionā – 3 300 000 euro, Zemgales plānošanas reģionā – 3 300 000 euro, Kurzemes plānošanas reģionā – 3 300 000 euro.
13.
2.4.1.2.i. investīcijas projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs, par kura projektu ir atbalsta sniedzēja lēmums par projekta apstiprināšanu vai atzinums par nosacījumu izpildi, var saņemt:
13.1.
starpposma maksājumus atbilstoši faktiskajām izmaksām uz katru mājsaimniecību vai uzņēmumu, izglītības iestādi, ārstniecības iestādi un citu sabiedrisko ēku (adresi), kam nodrošināta piekļuve ļoti augstas veiktspējas tīklam, bet nepārsniedzot 2661 euro uz adresi, tas ir, proporcionāli sasniegtajam šo noteikumu 9.2. apakšpunktā minētajam investīcijas mērķrādītājam. Starpposma maksājumu kopsumma nevar pārsniegt 90 % no kopējā projekta finansējuma;
13.2.
noslēguma maksājumu, ievērojot, ka ir atbalstāma kumulatīvi 100 % finansējuma atmaksa saskaņā ar šo noteikumu 9.2. apakšpunktā minētā investīcijas mērķa sasniegšanu.
IV.Atbalstāmās darbības, attiecināmās izmaksas un to nosacījumi
14.
2.4.1.2.i. investīcijas atbalstāmās darbības ir tehnoloģiski neitrālu pieslēgumu ierīkošana, kas atbalsta ilgtspējīgu nākamās paaudzes fiksēto un fiksēto bezvadu tīklu sakaru savienojamību elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai mājsaimniecībām, uzņēmumiem, izglītības iestādēm, ārstniecības iestādēm un citām sabiedriskām ēkām ar lejupielādes ātrumu vismaz 300 Mbit/s maksimumstundas apstākļos saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 52. panta 3. punkta "a" apakšpunktu, 5. punkta "a" apakšpunktu un 6. punkta "a" apakšpunktu.
15.
2.4.1.2.i. investīcijas attiecināmās izmaksas ir:
15.1.
ļoti augstas veiktspējas tīkla pasīvās infrastruktūras (piemēram, kabeļu kanalizācijas cauruļu, kanālu, stabu, mastu, tumšās optiskās šķiedras kabeļu, sadales skapju, lūku) materiālu iegādes un būvniecības izmaksas;
15.2.
augstas veiktspējas tīkla aktīvās infrastruktūras (piemēram, maršrutētāju un komutatoru, radio bāzes staciju, vadības un pārvaldības serveru) materiālu iegādes un ierīkošanas izmaksas;
15.3.
ļoti augstas veiktspējas tīkla projektēšanas izmaksas;
15.4.
ļoti augstas veiktspējas tīkla autoruzraudzības izmaksas;
15.5.
ļoti augstas veiktspējas tīkla ekspertīžu un izpētes izmaksas;
15.6.
elektroapgādes sadales sistēmas operatora pieslēguma izveides izmaksas ļoti augstas veiktspējas tīklam;
15.7.
ļoti augstas veiktspējas tīkla būvdarbu uzraudzības izmaksas;
15.8.
ļoti augstas veiktspējas tīkla testēšanas un mērījumu veikšanas izmaksas un pieņemšanai ekspluatācijā nepieciešamās dokumentācijas izstrādes izmaksas;
15.9.
ļoti augstas veiktspējas tīkla darbības un piekļuves kontroles iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas.
15.10.
projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas un izmaksas, kas radušās uz darba līguma pamata un ir saistītas ar šo noteikumu 15. punktā minēto darbu veikšanu, izņemot materiālu un iekārtu iegādi un būvdarbu uzraudzību.
16.
Projekta izmaksas vairāk nekā 70 % apmērā attiecas uz ieguldījumiem šo noteikumu 15.1. apakšpunktā, ievērojot regulas Nr. 651/2014 52. panta 6. punktu.
17.
Pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) izmaksas, kuras finansējuma saņēmējs norāda projekta iesniegumā un veic projekta ietvaros, nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda finansējuma. Finansējuma saņēmējs PVN izmaksas sedz no saviem līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts.
17.1
Šo noteikumu 15. punktā minētās 2.4.1.2.i. investīcijas attiecināmās izmaksas (izņemot izmaksas, kas saistītas ar materiālu un iekārtu iegādi un būvdarbu uzraudzību) iespējams attiecināt finansējuma saņēmējam vai sadarbības partnerim, ja:
17.11.
šo darbu veikšanai netiek piesaistīti apakšuzņēmēji un tās nepārsniedz šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētos izmaksu ierobežojumus attiecināmajām izmaksām, papildus neizslēdzot iepirkumu veikšanu visu pārējo darbu izpildei;
17.12.
finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris atbilstoši būvniecības normatīvajam regulējumam ir reģistrēts Būvniecības informācijas sistēmā kā šādu būvniecības darbu veicējs un viņa rīcībā ir darbu veikšanai nepieciešamie speciālisti, kuri ir sertificēti attiecīgajā būvniecības jomā un ar kuriem ir noslēgti darba līgumi.
V.2.4.1.2.i. investīcijas ieviešanā iesaistīto institūciju atbildības sadalījums
18.
Nozares ministrija nodrošina:
18.1.
kartografēšanu un sabiedrisko apspriešanu, lūdzot elektronisko sakaru komersantiem iesniegt pamatotu informāciju par to tīkliem, kuri atrodas vai kurus ticami plānots ierīkot mērķa teritorijā projekta īstenošanas laikā, un darot to publiski pieejamu reģionālā un Satiksmes ministrijas tīmekļvietnē atbilstoši regulas Nr. 651/2014 52. panta 5. punktam;
18.2.
iekšējās kontroles sistēmas izveidi, uzraudzību un pilnveidi, kā arī datu ticamību, izsekojamību, pamatotību un piekļuvi datiem, tostarp komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanu, uzraudzību un risku pārvaldību atbilstoši iekšējiem noteikumiem;
18.3.
informācijas ievadi Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma) atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" 17. punktam;
18.4.
dalību šo noteikumu VII nodaļā minētajā projektu iesniegumu atlases (konkursa) vērtēšanas komisijā;
18.5.
uz risku novērtējumu balstītu vismaz vienu iekšējo auditu līdz 2026. gada 31. martam, pārbaudot, vai 2.4.1.2.i investīcijas īstenošanā nav konstatējamas pazīmes, kas liecina par pieļautu vai iespējamu interešu konfliktu, korupcijas, krāpšanas vai dubultā finansējuma risku, kā arī pārbaudot atskaites punktu, uzraudzības rādītāju un mērķrādītāju (tai skaitā datu) ticamību, lai novērtētu 2.4.1.2.i. investīcijas iekšējās kontroles sistēmas īstenošanu;
18.6.
informācijas iesniegšanu reizi gadā regulas Nr. 651/2014 11. pantā paredzētajam ziņojumam;
18.7.
ka šo noteikumu 18. punktā minēto informāciju par 2.4.1.2.i. investīcijas atbalsta instrumentu glabā 10 gadus no brīža, kad saskaņā ar shēmu ir piešķirts pēdējais atbalsts, un pēc pieprasījuma iesniedz Eiropas Komisijai informāciju, kas vajadzīga, lai pārliecinātos par 2.4.1.2.i. investīcijas atbalsta instrumenta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu;
18.8.
ka informāciju par regulas Nr. 651/2014 52. panta ietvaros izsniegto atbalstu publicē atbilstoši regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punktā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto valsts atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.
19.
Atbalsta sniedzējs:
19.1.
nodrošina šo noteikumu VII nodaļā minēto projektu iesniegumu atlasi (konkursu);
19.2.
slēdz līgumu ar finansējuma saņēmēju par 2.4.1.2.i. investīcijas projekta īstenošanu (turpmāk – līgums par projekta īstenošanu), tajā paredzot noteikumus par 2.4.1.2.i. investīcijas mērķu un rādītāju sasniegšanu un šo noteikumu 12. punktā minētā finansējuma ieguldīšanas, izlietošanas un uzraudzības kārtību;
19.3.
piemēro korektīvās darbības finansējuma saņēmējam, ja tiek pārkāpti projekta īstenošanas līguma nosacījumi vai šo noteikumu prasības;
19.4.
pieprasa projekta īstenošanai nepieciešamo finansējumu no budžeta programmas normatīvajos aktos par budžetu un finanšu vadību noteiktajā kārtībā;
19.5.
veic maksājumu pieprasījumu un projektu progresa pārskatu izskatīšanu un saskaņošanu;
19.6.
veic projekta noslēguma dokumentācijas pārbaudi un noslēguma maksājumu līdz 2026. gada 31. augustam;
19.7.
reizi gadā un pēc pieprasījuma iesniedz nozares ministrijā informāciju regulas Nr. 651/2014 11. pantā paredzētajam ziņojumam;
19.8.
var vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu, ja:
19.8.1.
finansējuma saņēmējs nepilda līgumu par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt investīcijas vai noteikto rādītāju sasniegšanu;
19.8.2.
finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;
19.8.3.
citos gadījumos, ko paredz līgums par projekta īstenošanu;
19.9.
nodrošina piešķirtā komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanu projektu īstenošanā un uzraudzībā, izlases veidā pārbauda, vai 2.4.1.2.i investīcijas īstenošanā nav konstatējamas pazīmes, kas liecina par pieļautu vai iespējamu interešu konfliktu, korupcijas, krāpšanas vai dubultā finansējuma risku, kā arī pārbauda atskaites punktu, uzraudzības rādītāju un mērķrādītāju (tai skaitā datu) ticamību un veic pārbaudes projektu īstenošanas vietās, projektu izlasi veidojot atbilstoši atbalsta sniedzēja iekšējām procedūrām;
19.10.
nodrošina, ka šo noteikumu 19. punktā minēto informāciju par 2.4.1.2.i. investīcijas atbalsta instrumenta piešķiršanu, īstenošanu un uzraudzību glabā 10 gadus no brīža, kad saskaņā ar shēmu ir piešķirts pēdējais atbalsts, un pēc pieprasījuma iesniedz nozares ministrijai.
VI.Prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
20.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas ir arī finansējuma saņēmējs, ir elektronisko sakaru komersants:
20.1.
kuram ir tiesības sniegt elektronisko sakaru pakalpojumus un nodrošināt elektronisko sakaru tīklu Latvijā;
20.2.
kurš iepriekšējo triju gadu laikā un kārtējā gadā līdz projekta iesniegšanas termiņa beigām ir nodrošinājis elektronisko sakaru tīkla izveidi vismaz 300 objektos (adresēs).
21.
Projekta iesniedzējs var piesaistīt sadarbības partneri, noslēdzot sadarbības līgumu, kurā iekļauj atbildības un finansējuma sadalījumu projekta īstenošanā. Atbilstību noteiktajām prasībām projekta iesniedzējs var apliecināt kopā ar sadarbības partneri (izņemot izslēgšanas kritēriju un komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma atbilstību šo noteikumu 1. pielikumam), ja tāds ir paredzēts. Sadarbības partnerim ir pienākums ievērot šo noteikumu 26.13. apakšpunktu.
22.
Par sadarbības partneri var būt elektronisko sakaru komersants, kuram ir tiesības sniegt elektronisko sakaru pakalpojumus un nodrošināt elektronisko sakaru tīklu Latvijā.
23.
Projekta iesniedzējs iesniedz projekta iesniegumu par katru plānošanas reģiona teritoriju atsevišķi, ievērojot šo noteikumu 12. punktā minēto finansējuma sadalījumu un nosakot ne mazāku rādītāju kā šo noteikumu 10.1. un 10.2. apakšpunktā.
24.
Projekta iesniedzējam ir tiesības iesniegt vienu vai vairākus projektu iesniegumus.
25.
Projekta iesniedzējs aizpilda projekta iesnieguma veidlapu vadības informācijas sistēmā, ievērojot projektu atlases nolikuma prasības un pievienojot projekta iesnieguma veidlapai:
25.1.
projekta iesniedzēja un projekta sadarbības partnera (ja attiecināms) pieredzes aprakstu, kas sagatavots atbilstoši šo noteikumu 2. pielikumā norādītajai formai, lai apliecinātu atbilstību šo noteikumu 20.2. apakšpunktā izvirzītajai prasībai;
25.2.
finansējuma pieejamību apliecinošus dokumentus un informāciju, kas pamato komersanta spēju veikt projekta investīcijas, sasniegt mērķus un uzturēt rezultātus:
25.2.1.
par pašreizējo finanšu situāciju un projekta īstenošanai nepieciešamo finanšu resursu pieejamību (potenciālie vai pieejamie finanšu līdzekļi projekta īstenošanai);
25.2.2.
par projekta finansēšanas struktūru. Ja finansēšanas avoti nav kredītiestādes, norāda detalizētu informāciju, kas ir finansējuma sniedzēji, proti, vai tie nav sankciju subjekti atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumam, ar negatīvu reputāciju u. tml.;
25.2.3.
par finanšu avotiem, no kuriem tiks segti projekta vadības personāla izdevumi, pievienotās vērtības nodokļa izmaksas un citas izmaksas (ja attiecināms);
25.2.4.
kā projekta iesniedzējs plāno nodrošināt šo noteikumu 26.14. apakšpunktā minēto nosacījumu;
25.3.
projekta izmaksas pamatojošos dokumentus (piemēram, tāmes, līgumi u. tml.), lai pamatotu projekta iesniegumā iekļautās kopējās attiecināmās izmaksas un izmaksu pozīcijas, tai skaitā izdalot šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētās izmaksas;
25.4.
pielikumu (tabulas veidā) ar mājsaimniecību vai uzņēmumu, izglītības iestāžu, ārstniecības iestāžu un citu sabiedrisko ēku adresēm, kur tiks nodrošināta piekļuve ļoti augstas veiktspējas tīklam, izmantojot datnes ar paplašinājumiem ".ods", ".xlsx" vai ".csv" un iekļaujot Valsts zemes dienesta adresācijas objekta kodu ēkas līmenī;
25.5.
projekta iesniedzēja un sadarbības partnera (ja tāds ir paredzēts) apliecinājumu, ka projekta attiecināmās izmaksas netiks kumulētas un segtas no citiem publiskajiem līdzekļiem;
25.6.
projekta iesniedzēja un sadarbības partnera (ja tāds ir paredzēts) apliecinājumu, ka tie nodrošinās vairumtirdzniecības līmeņa piekļuvi saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 52. panta 8. punktu;
25.7.
projekta iesniedzēja un sadarbības partnera (ja tāds ir paredzēts) sadarbības līgumu, kurā iekļauts atbildības un finansējuma sadalījums projekta īstenošanā;
25.8.
informāciju par plānoto vairumtirdzniecības līmeņa piekļuves cenu trīs gadus pēc projekta pabeigšanas, ievērojot regulas Nr. 651/2014 2. panta 139. apakšpunktu.
26.
Finansējuma saņēmējs nodrošina:
26.1.
apstiprinātā projekta īstenošanu saskaņā ar šo noteikumu nosacījumiem un līgumu par projekta īstenošanu;
26.2.
šo noteikumu 9. un 10. punktā minēto rādītāju uzskaiti un informācijas sniegšanu, tai skaitā šo noteikumu 11. punktā minēto informāciju, vadības informācijas sistēmā saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu;
26.3.
reizi pusgadā vai pēc atbalsta sniedzēja pieprasījuma informācijas iesniegšanu par 2.4.1.2.i. investīcijas mērķu sasniegšanas progresu saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu;
26.4.
iepirkumu plāna un plānoto maksājumu pieprasījumu iesniegšanas grafiku ievadi un aktualizāciju vadības informācijas sistēmā nekavējoties pēc izmaiņu identificēšanas, tostarp informācijas ievadi par jau noslēgtiem iepirkumu līgumiem un citiem ar projekta īstenošanu saistītiem līgumiem;
26.5.
preču piegādātāju un pakalpojumu sniedzēju piesaisti atbilstoši normatīvajiem aktiem iepirkumu jomā, ievērojot atklātu, caurskatāmu un vienlīdzīgu konkurenci nodrošinošu procedūru;
26.6.
maksājumu pieprasījumam paredzētās informācijas, tai skaitā pamatojošās dokumentācijas, iesniegšanu vadības informācijas sistēmā saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, kā arī šo noteikumu 11. punktā minētās informācijas iesniegšanu kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu;
26.7.
projekta iesnieguma iesniegšanu atbalsta sniedzējam, pirms sākas darbs pie projekta vai pirms sākas darbība atbilstoši regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktam;
26.8.
īpašuma, lietojuma vai apbūves tiesību iegūšanu uz nekustamo īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus, projekta īstenošanas laikā. Tās nostiprina valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā, izņemot gadījumu, ja nacionālais normatīvais regulējums nosaka citu kārtību;
26.9.
informācijas sniegšanu pārbaužu veikšanai pēc pieprasījuma atbalsta sniedzējam, institūcijām, kas nodrošina Atveseļošanas fonda plāna īstenošanu un uzraudzību, kā arī Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumā minētajām iestādēm;
26.10.
ka projektā plānotie darbi netiek finansēti, kā arī tos nav plānots finansēt no citiem valsts, pašvaldības un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
26.11.
projekta īstenošanu termiņā, kas noteikts līgumā par projekta īstenošanu, bet ne vēlāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam;
26.12.
projekta noslēguma dokumentācijas iesniegšanu atbalsta sniedzējam līdz 2026. gada 30. jūnijam;
26.13.
interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas un dubultā finansējuma riska novēršanas nosacījumu ievērošanu un sasniegto atskaites punktu un mērķu pamatojošās dokumentācijas, tai skaitā datu ticamības, pārbaudi visā projekta laikā, nodrošinot vismaz šādus pasākumus:
26.13.1.
iesaistītie darbinieki ir informēti par krāpšanas pazīmēm, korupcijas, interešu konflikta un dubultā finansējuma riska novēršanas jautājumiem un iekšējo kārtību, kā arī par sasniegto atskaites punktu un mērķu pamatojošās dokumentācijas, tai skaitā datu, ticamības pārbaudi;
26.13.2.
iesaistītie darbinieki parakstījuši apliecinājumus par pienākumu ziņot par konstatētajiem vai iespējamiem pārkāpumiem;
26.13.3.
darbiniekiem ir iespējas ziņot par pārkāpumiem, un nodrošināta ziņotāju aizsardzība atbilstoši Trauksmes celšanas likumam;
26.13.4.
atbilstošu iepirkuma procedūru izvēle un "četru acu princips" iepirkumos;
26.14.
atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā, ievērojot regulas Nr. 651/2014 52. panta 11. punkta nosacījumus;
26.15.
vairumtirdzniecības līmeņa piekļuves tarifu projekta un tā aprēķināšanas metodikas iesniegšanu nozares ministrijā vismaz reizi trijos gados, ievērojot regulas Nr. 651/2014 52. panta 9. punkta "c" apakšpunkta nosacījumus;
26.16.
ar 2.4.1.2.i. investīcijas īstenošanu saistītās informācijas un dokumentu uzglabāšanu 10 gadus no brīža, kad saskaņā ar shēmu ir piešķirts pēdējais atbalsts;
26.17.
principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu un projekta atbilstību Atveseļošanas fonda plānā noteiktajiem Eiropas Savienības un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides jomā, tai skaitā:
26.17.1.
atbilstību zaļā publiskā iepirkuma principiem, veicot iepirkuma procedūru saskaņā ar šo noteikumu 26.5. apakšpunktu, zaļā publiskā iepirkuma obligāto prasību ievērošanu un to piemērošanas kārtību;
26.17.2.
ilgtspējīgus un atjaunojamos energoresursus izmantojošus risinājumus vai ar tiem saistītas tehnoloģijas būvniecības procesā;
26.18.
regulas Nr. 651/2014 52. panta 8. punkta nosacījumu izpildi, ievērojot šo noteikumu 46. punktā pieņemtos lēmumus.
VII.Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji un atlases kārtība
27.
Projektu iesniegumus izraugās atklātā projektu iesniegumu atlasē atbilstoši regulas Nr. 651/2014 52. panta 7. punkta "a" apakšpunktam.
28.
Atbalsta sniedzējs izsludina projektu iesniegumu atlasi (konkursu), publicējot oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un tīmekļvietnē www.esfondi.lv paziņojumu par atklātas projektu iesniegumu atlases izsludināšanu, pagarināšanu, pārtraukšanu vai izbeigšanu. Projektu iesniegumu iesniegšanai nosaka termiņu, kas nav īsāks par trim mēnešiem.
29.
Projektu iesniegumu vērtēšanu sāk pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām. Projekta iesniegums, kas iesniegts pēc projektu iesniegumu iesniegšanas beigu datuma, netiek vērtēts. Atbalsta sniedzējs par to informē projekta iesniedzēju.
30.
Projektu iesniegumu vērtēšanai atbalsta sniedzējs izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, kuras sastāvā ir atbalsta sniedzēja pārstāvji, nozares ministrijas pārstāvji un plānošanas reģiona administrācijas pārstāvji. Plānošanas reģiona administrācijai ir tiesības nedeleģēt pārstāvi. Plānošanas reģionu pārstāvjiem projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sēdēs kopīgi ir viena balss. Vērtēšanas komisija pieaicina kā konsultantu Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvi bez balsstiesībām. Vērtēšanas komisijai ir tiesības projektu iesniegumu vērtēšanai pieaicināt nozares ekspertus bez balsstiesībām.
31.
Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija projektu iesniegumu atlases termiņā saņemtos projektu iesniegumus vērtē atbilstoši šo noteikumu 1. pielikumā minētajiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un:
31.1.
ja konstatē, ka uz projekta iesniedzēju ir attiecināms kaut viens no izslēgšanas kritērijiem, turpmāko projekta iesnieguma vērtēšanu neveic;
31.2.
projektu iesniegumu atbilstību atbilstības kritērijiem vērtē, lai gūtu pārliecību, ka projekta iesniegums atbilst nepieciešamajiem nosacījumiem, lai kvalificētos atbalstam investīcijas ietvaros;
31.3.
kvalitātes kritērijus izvērtē, ievērojot, ka:
31.3.1.
atbilstības kritērijiem atbilstošos attiecīgā plānošanas reģiona projektus, ievērojot šo noteikumu 12. punktā minēto katram plānošanas reģionam konkursa sākumā pieejamo Atveseļošanas fonda finansējuma apjomu, sarindo pēc kvalitātes kritērijos iegūtā kopējā punktu skaita. Priekšroku dod projektam ar lielāko kopējo punktu skaitu;
31.3.2.
tad, ja kvalitātes kritērijos punktu skaits ir vienāds, priekšroku dod projektam, kurš piedāvā lielāku mājsaimniecību, uzņēmumu, izglītības iestāžu, ārstniecības iestāžu un citu sabiedrisko ēku skaitu (adrešu skaitu), kam ir piekļuve platjoslas savienojumiem ar ļoti augstas veiktspējas tīklu. Ja skaits ir vienāds, priekšroku dod projektam, kuram ir zemākā piedāvātā ikmēneša abonēšanas cena galalietotājiem par interneta lejupielādes ātrumu vismaz 300 Mbit/s.
32.
Atbalsta sniedzējs, pamatojoties uz projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sniegto atzinumu, izdod lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu.
33.
Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņem, ja ir izpildīti visi šādi nosacījumi:
33.1.
uz projekta iesniedzēju nav attiecināms neviens no izslēgšanas kritērijiem;
33.2.
projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem;
33.3.
investīcijas ietvaros ir pieejams finansējums projekta īstenošanai.
34.
Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu pieņem, ja projekta iesniedzējam jāveic atbalsta sniedzēja noteiktās darbības, lai projekta iesniegums pilnībā atbilstu projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un projektu varētu atbilstoši īstenot. Ja kāds no lēmumā noteiktajiem nosacījumiem netiek izpildīts vai netiek izpildīts lēmumā noteiktajā termiņā, projekta iesniegumu noraida, savukārt, ja minētie nosacījumi tiek izpildīti, atbalsta sniedzējs izdod atzinumu par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi.
35.
Lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu pieņem, ja ir spēkā vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
35.1.
uz projekta iesniedzēju attiecas vismaz viens no izslēgšanas kritērijiem;
35.2.
nav novērstas projekta iesnieguma nepilnības saskaņā ar šo noteikumu 34. punktu;
35.3.
investīcijas ietvaros nav pieejams finansējums projekta īstenošanai.
36.
Projekta iesniedzējs atbalsta sniedzēja pieņemto lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu vai lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu var apstrīdēt Finanšu ministrijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
VIII.Vizuālās identitātes prasības
37.
Finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus par 2.4.1.2.i. investīciju saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu.
38.
Nozares ministrija ne retāk kā reizi trijos mēnešos nodrošina aktuālās informācijas ievietošanu savā tīmekļvietnē par projekta īstenošanas gaitu.
IX.Komercdarbības atbalsta nosacījumi
39.
2.4.1.2.i. investīcijas atbalsta instruments ir grants, maksimālā atbalsta summa individuālam projektam ir 3 300 000 euro un kopējais pieļaujamais atbalsta apmērs ir 16 500 000 euro šo noteikumu 14. punktā minētajām darbībām un šo noteikumu 15. punktā minētajām attiecināmajām izmaksām, nepārsniedzot šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minēto faktisko izmaksu ierobežojumu.
40.
Uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu un atbalsta piešķiršanas brīdi tiek vērtēts, vai finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nav grūtībās nonācis uzņēmums, kas definēts regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā.
41.
Lai izpildītu regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minēto stimulējošās ietekmes prasību, darbus projektā atbilstoši regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktam uzsāk īstenot pēc projekta iesnieguma iesniegšanas atbalsta sniedzējam, ja projekta iesniegums atbilst regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkta prasībām par pieteikumā iekļaujamo informāciju. Ja projekta īstenošana ir uzsākta pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, projekta iesniegumu noraida.
42.
Atbalsts netiek sniegts saņēmējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms), uz kuru attiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu.
43.
Atbalsts tiek sniegts, ja uz projekta iesniedzēju, sadarbības partneri (ja attiecināms) vai to darbībām nav attiecināmi:
43.1.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji;
43.2.
regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkta un 1. panta 3. punkta nosacījumi.
44.
Par atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad pieņemts atbalsta sniedzēja lēmums par projekta apstiprināšanu vai atzinums par nosacījumu izpildi.
45.
Lēmumu par atbalsta piešķiršanu var pieņemt līdz 2024. gada 31. decembrim.
46.
Nozares ministrija izveido Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komiteju, kura nodrošina 2.4.1.2.i. investīcijas rezultātā izveidotās infrastruktūras uzraudzību, un, ievērojot regulas Nr. 651/2014 52. panta 8. un 9. punktu:
46.1.
vismaz reizi trīs gados apstiprina vairumtirdzniecības līmeņa piekļuves tarifu projekta īstenošanas rezultātā izveidotajai infrastruktūrai un tā aprēķināšanas metodiku;
46.2.
apstiprina vairumtirdzniecības līmeņa piekļuves nosacījumus 2.4.1.2.i. investīcijas īstenošanas rezultātā izveidotajai infrastruktūrai.
47.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komiteja ir koleģiāla institūcija, kuras sastāvā ir šādi komitejas locekļi ar balsstiesībām:
47.1.
nozares ministrijas pārstāvis – Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas priekšsēdētājs un Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas priekšsēdētāja vietnieks;
47.2.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis;
47.3.
Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvis;
47.4.
katra plānošanas reģiona pārstāvis (plānošanas reģionu pārstāvjiem Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas sēdes balsošanā kopīgi ir viena balss);
47.5.
Latvijas Darba devēju konfederācijas pārstāvis un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras pārstāvis (minēto organizāciju pārstāvjiem Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas sēdes balsošanā kopīgi ir viena balss);
47.6.
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozares asociāciju pārstāvji (informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozares asociāciju pārstāvjiem Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas sēdes balsošanā kopīgi ir viena balss).
48.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas sastāvā ar padomdevēja tiesībām var piedalīties:
48.1.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas pārstāvis;
48.2.
Konkurences padomes pārstāvis;
48.3.
atbalsta sniedzēja pārstāvis.
49.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas sastāvā novērotāja statusā var piedalīties Finanšu ministrijas pārstāvis.
50.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas sekretariāta funkcijas nodrošina nozares ministrija.
51.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas darbību nosaka Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas reglaments, kuru apstiprina Satiksmes ministrijas valsts sekretārs.
52.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejai ir tiesības sniegt ierosinājumus nozares ministrijai atbilstoši šo noteikumu 46. punktā noteiktajai kompetencei.
53.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komiteja izvērtē saņemtos ierosinājumus un pieņem lēmumu, balsstiesīgajiem komitejas locekļiem savstarpēji vienojoties. Ja vienošanās nav panākta vai komitejas priekšsēdētājs uzskata balsošanu par nepieciešamu, lēmumu pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu, balsojot atklāti. Ja balsu skaits sadalās vienādi, izšķirošā ir komitejas priekšsēdētāja balss.
54.
Ja tiek pārkāpti regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, atbalsta saņēmējam un sadarbības partnerim ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
1.
pielikumsMinistru kabineta
2023. gada 12. decembra
noteikumiem Nr.753
Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji un to piemērošanas skaidrojums
2.
pielikumsMinistru kabineta
2023. gada 12. decembra
noteikumiem Nr.753
Projekta iesniedzēja pieredzes apraksts