Instrukcijas projekts

24-TA-705
Latvijas Republikas pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes un informācijas aprites kārtība
Izdota saskaņā ar Ministru kabineta 2025 gada __. ______ noteikumu Nr. __ “Latvijas Republikas pozīcijas Eiropas Savienības jautājumos izstrādāšanas, saskaņošanas, apstiprināšanas un aktualizēšanas kārtība” 12. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Instrukcija nosaka Ministru kabineta 2025. gada __. ______ noteikumu Nr.__ “Latvijas Republikas pozīcijas Eiropas Savienības jautājumos saskaņošanas, apstiprināšanas un aktualizēšanas kārtība” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) noteiktās:
1.1.
Latvijas Republikas oficiālā viedokļa pārstāvībai Eiropas Savienībā (turpmāk – pozīcija) paraugu, tās izstrādes un saskaņošanas kārtību;
1.2.
instrukcijas paraugu, tās izstrādes, saskaņošanas un apstiprināšanas kārtību;
1.3.
informācijas aprites kārtību starp Eiropas Savienības iestādēm un Latvijas Republikas pastāvīgo pārstāvniecību Eiropas Savienībā (turpmāk – pārstāvniecība), Ārlietu ministriju kā koordinējošo iestādi Eiropas Savienības jautājumos (turpmāk – koordinējošā iestāde) un pārējām pozīciju un instrukciju izstrādē iesaistītajām valsts pārvaldes un citām iestādēm.
II.Pozīcijas izstrāde un saskaņošana
2.
Atbildīgā iestāde atbilstoši Ministru kabineta noteikumu 8. punktam (turpmāk – atbildīgā iestāde) sagatavo pozīciju valsts informācijas sistēmā darbam ar Eiropas Savienības dokumentiem (turpmāk – sistēma ESVIS) saskaņā ar šīs instrukcijas 1. pielikumā noteikto paraugu.
3.
Atbildīgā iestāde informē pašvaldību un sociālo partneru organizācijas, biedrības un nodibinājumus par pozīcijas izstrādes uzsākšanu un to līdzdalības iespējām.
4.
Atbildīgā iestāde pozīciju ar līdzatbildīgajām iestādēm un koordinējošo iestādi saskaņo, izmantojot sistēmu ESVIS. Konsultācijām ar pašvaldību un sociālo partneru organizācijām, biedrībām un nodibinājumiem izmanto elektroniskās saziņas līdzekļus, klātienes sanāksmes vai to kombināciju. Ja pozīcijas izstrādes gaitā līdzatbildīgajām iestādēm, pašvaldību un sociālo partneru organizācijām, biedrībām un nodibinājumiem neizdodas vienoties par pozīciju, Ministru kabineta noteikumos paredzētajā kārtībā virzot pozīciju izskatīšanai un apstiprināšanai, atšķirīgie viedokļi norādāmi pozīcijā (1. pielikums).
5.
Pirms pozīcijas izskatīšanas Ministru kabineta noteikumu 26. punktā noteiktajā kārtībā atbildīgā iestāde nosūta pozīcijas pēdējo redakciju pozīcijas izstrādē iesaistītajām pašvaldību un sociālo partneru organizācijām, biedrībām un nodibinājumiem, ievērojot informācijas pieejamības ierobežojumus.
6.
Iesniedzot pozīciju apstiprināšanai Ministru kabinetā, ievēro Ministru kabineta kārtības rullī noteikto dokumentu projektu iesniegšanas kārtību Ministru kabinetā.
7.
Ja Ministru kabineta noteikumu 14.1. apakšpunktā minētā pozīcija tiek izstrādāta par Eiropas Savienības tiesību akta projektu, kas būtiski skar Latvijas Republikas intereses, atbildīgā iestāde sadarbībā ar Saeimu (Saeimas Eiropas lietu komisiju) izvērtē tā atbilstību subsidiaritātes un proporcionalitātes principam, kas noteikts Līguma par Eiropas Savienību 5. pantā.
8.
Ja pēc diskusijām Eiropas Savienības iestādēs tiek būtiski grozīts sākotnējais priekšlikums vai rodas citi apstākļi, kas ietekmē Latvijas Republikas intereses, atbildīgā iestāde Ministru kabineta noteikumu 14.3. apakšpunktā minēto pozīciju sagatavo nekavējoties.
9.
Ministru kabineta noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās pozīcijas un šīs instrukcijas 8. punktā minētajā gadījumā pozīcijas saskaņošanas termiņš ar līdzatbildīgajām iestādēm un koordinējošo iestādi, kā arī termiņš konsultācijām ar pašvaldību un sociālo partneru organizācijām, biedrībām un nodibinājumiem ir piecas darbdienas. Ņemot vērā Eiropas Savienības iestāžu darba grafiku, atbildīgā iestāde var noteikt citu samērīgu termiņu.
10.
Ministru kabineta noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās pozīcijas un šīs instrukcijas 8. punktā minētajā gadījumā pozīcijas saskaņošanas termiņš ar līdzatbildīgajām iestādēm un koordinējošo iestādi, kā arī termiņš konsultācijām ar pašvaldībām un sociālo partneru organizācijām, biedrībām un nodibinājumiem ir vismaz viena darbdiena. Ņemot vērā Eiropas Savienības iestāžu darba grafiku, atbildīgā iestāde var noteikt citu samērīgu termiņu.
11.
Atbildīgā iestāde izstrādā Ministru kabineta noteikumu 14.2. apakšpunktā minēto pozīciju, ja Eiropadomes vai Eiropas Savienības Padomes (turpmāk – Padome) sanāksmes darba kārtības sadaļā “Citi jautājumi” iekļautais jautājums būtiski skar Latvijas Republikas intereses un nav apstiprinātas pozīcijas vai politikas plānošanas dokumenti par šo jautājumu.
12.
Ja atbildīgā iestāde plāno lūgt iekļaut Padomes darba kārtībā jautājumu pēc Latvijas Republikas pieprasījuma vai pievienojas citu valstu virzītām iniciatīvām, atbildīgā iestāde to saskaņo ar līdzatbildīgajām iestādēm un koordinējošo iestādi.
III.Instrukcijas izstrāde, saskaņošana un apstiprināšana
13.
Pēc Pastāvīgo pārstāvju komitejas (turpmāk – COREPER) darba kārtības saņemšanas atbildīgā iestāde formulē īsu Latvijas Republikas viedokli (ieraksts sistēmas ESVIS sadaļā “Pirmdienas piezīmes”) (turpmāk – saīsinātā instrukcija) par darba kārtībā iekļautajiem jautājumiem un koordinējošās iestādes noteiktā termiņā, bet ne vēlāk kā iepriekšējā darbdienā pirms COREPER sagatavošanas darba grupu sanāksmes (turpmāk – Antici un Mertens darba grupa) informē par to koordinējošo iestādi. Viedokļu sniegšanai par COREPER darba kārtības jautājumiem un to apkopošanai izmanto sistēmu ESVIS.
14.
Par konkrēto COREPER darba kārtības jautājumu, par kuru plānots izstrādāt instrukciju, atbildīgās iestādes pārstāvis līdz pirmdienas plkst. 13.00 iesniedz pārstāvjiem Antici un Mertens darba grupās paredzēto informāciju par izskatāmā jautājuma būtību un provizorisko sanāksmē paredzēto nostāju (turpmāk – instrukcijas sagatave).
15.
Instrukciju, kas paredzēta Latvijas Republikas pārstāvim COREPER sanāksmē, atbildīgā iestāde izstrādā un nosūta saskaņošanai līdzatbildīgajām iestādēm un koordinējošai iestādei ne vēlāk kā vienu darbdienu pirms COREPER sanāksmes (līdz plkst. 15.00). Ņemot vērā COREPER darba grafiku, atbildīgā iestāde var vienoties ar koordinējošo iestādi par citu termiņu. Pirms COREPER sanāksmes par darba kārtības jautājumu atbildīgās iestādes pārstāvis pārstāvniecībā iesniedz runas tēzes tajā valodā, kurā plānota izteikšanās.
16.
Ministru kabineta noteikumu 35. punktā minētās obligātās instrukcijas izstrādā saskaņā ar šīs instrukcijas 2. pielikumu, izņemot gadījumus, kad tiek izmantota saīsinātā instrukcija. Instrukcijas izstrādei, saskaņošanai, apstiprināšanai un izplatīšanai izmanto sistēmu ESVIS.
17.
Ministru kabineta noteikumu 35. punktā minētās obligātās instrukcijas vietā var tikt izmantota saīsinātā instrukcija, ja tam neiebilst koordinējošā iestāde un līdzatbildīgā iestāde un ja izpildās vismaz viens no šiem kritērijiem:
17.1.
jautājums neskar Latvijas Republikas intereses;
17.2.
jautājums ir formāls vai par to nav plānota diskusija;
17.3.
saistībā ar Padomes sanāksmes gatavošanu plānota darba kārtības apstiprināšana, ministru diskusiju jautājumu apstiprināšana vai progresa ziņojuma izskatīšana un Latvijas Republikai nav priekšlikumu vai iebildumu par to;
17.4.
darba kārtības jautājums ir informatīvs.
18.
Šīs instrukcijas 17. punktā minētajos gadījumos saīsināto instrukcijas tekstu iekļauj šīs instrukcijas 13. punktā noteiktajā informācijas apmaiņā.
19.
Ja nepieciešams paust Latvijas Republikas viedokli, tai skaitā, par COREPER sanāksmes darba kārtības I daļas jautājumiem vai padomes sanāksmes darba kārtības A daļas jautājumiem, to dara mutvārdos pamatojoties uz šo instrukciju vai izplatot paziņojumu (deklarāciju). Šādā gadījumā attiecīgo dokumentu izstrādā atbildīgā iestāde un, izmantojot sistēmu ESVIS, to saskaņo ar līdzatbildīgajām iestādēm un nosūta koordinējošai iestādei un pārstāvniecībai koordinējošās iestādes noteiktajā termiņā atbilstoši attiecīgās prezidentūras (Padomē) noteiktajam darba grafikam.
20.
Instrukciju Latvijas Republikas pārstāvim darbam Padomes komitejās, darba grupās, kā arī citos oficiālos Eiropas Savienības politiku sagatavojošos formātos izstrādā atbilstoši Ministru kabineta noteikumu 4. un 36. punktam un saskaņā ar šīs instrukcijas 2. pielikumu vai 3. pielikumu.
21.
Atbildīgā iestāde instrukciju saskaņo vienas darbdienas laikā. Ņemot vērā COREPER, Padomes komitejas vai darba grupas, Eiropas Komisijas komitejas vai darba grupas darba grafiku, atbildīgā iestāde var vienoties ar līdzatbildīgajām iestādēm par citu saskaņošanas termiņu.
22.
Instrukciju ESVIS sistēmā apstiprina atbildīgās iestādes kompetentā amatpersona. Kompetento amatpersonu norīko attiecīgā iestāde tās iekšējos normatīvajos aktos un informē par to koordinējošo iestādi. Ja iestādes kompetencē ir vairāki atšķirīgi jautājumi, tā var norīkot vairākas kompetentās amatpersonas, nosakot viņu atbildību un kompetenci.
IV.Informācijas aprite starp pārstāvniecību, koordinējošo iestādi un pārējām pozīcijas izstrādē iesaistītajām iestādēm
23.
Atbildīgā iestāde informē koordinējošo iestādi par vienu vai vairākiem Eiropas Savienības lietu koordinatoriem, kuri nodrošina informācijas apriti starp attiecīgo iestādi un citām pozīcijas izstrādē iesaistītajām iestādēm un ekspertiem.
24.
Koordinējošā iestāde atbilstoši nepieciešamībai aktualizē un izplata visām par Padomes darba grupām un komitejām atbildīgajām iestādēm un līdzatbildīgajām iestādēm Eiropas Savienības lietu koordinatoru un Vecāko amatpersonu sanāksmes dalībnieku sarakstu.
25.
Informācija par citu dalībvalstu nostāju, kas iegūta Padomes nepubliskos diskusiju formātos uzskatāma par diplomātiskā un konsulārā dienesta informāciju, ja vien Padome nenolemj citādi.
V.Ziņojumi
26.
Ziņojumu sagatavo sistēmā ESVIS, ievērojot šīs instrukcijas 25. punktu un atbilstoši paraugam (4. pielikums). Ziņojumā iekļauj šādu informāciju:
26.1.
kopsavilkums – izskatītie jautājumi, rezultāti un turpmākā rīcība;
26.2.
izklāsts – Latvijas Republikas pārstāvji sanāksmē, Latvijas Republikas viedoklis, citu dalībnieku un citu valstu pozīcijas.
27.
Steidzamos vai īpaši svarīgos gadījumos ziņojumā iekļaujamo informāciju var sniegt mutiski (telefoniski vai rakstiski ar elektroniskā pasta starpniecību). Šādā gadījumā, sagatavojot ziņojumu, norāda, kad un kam informācija sniegta.
28.
Ziņojumu par Padomes sanāksmi, Padomes darba grupām un komitejām 48 stundu laikā, bet, ja sanāksmē izskatītais jautājums ir steidzams, – 24 stundu laikā pēc sanāksmes sagatavo Latvijas Republikas pārstāvis, kas piedalījies sanāksmē. Ja sanāksmē piedalās vairāki Latvijas Republikas pārstāvji, tie pēc savstarpējas vienošanās ziņojumā jautājumus atspoguļo atbilstoši kompetencei.
29.
Izvērstu ziņojumu par atsevišķiem COREPER sanāksmes darba kārtības jautājumiem izstrādā pārstāvniecības amatpersona, kuras kompetencē ir attiecīgais jautājums. Latvijas Republikas pārstāvji Antici un Mertens darba grupā apkopo izstrādātos izvērstos ziņojumus vienotā COREPER sanāksmes ziņojumā.
30.
Ziņojumu sistēmā ESVIS adresē atbildīgajai iestādei, līdzatbildīgajām iestādēm, pārstāvniecībai, koordinējošai iestādei un citām iestādēm.
VI.Padomes rakstiskās procedūras piemērošana
31.
Ja Padome piemēro rakstisko procedūru, atbildīgā iestāde to sistēmā ESVIS sagatavo, saskaņo ar līdzatbildīgajām iestādēm un koordinējošo iestādi, kā arī paraksta Latvijas Republikas atbildi.
32.
Kad parakstītā atbilde ir publicēta sistēmā ESVIS, atbildīgā iestāde sadarbībā ar pārstāvniecību, ievērojot Padomes ģenerālsekretariāta norādījumus, nosūta atbildi Padomes ģenerālsekretariātam, koordinējošai iestādei, pārstāvniecībai, un, ja nepieciešams, arī Latvijas pārstāvjiem Padomes darba grupās.
VII.Kārtība, kādā Latvijā notiek viedokļa sagatavošana par COREPER I daļas un padomes A daļas jautājumiem
33.
Instrukcijas par COREPER I daļas jautājumiem netiek izstrādātas, izņemot šīs instrukcijas 19. punktā minētos gadījumus.
34.
Atbildīgā iestāde ESVIS sistēmā informē koordinējošo iestādi par I daļas jautājumiem, iekļaujot šādu informāciju:
34.1.
atbildīgai iestādei nav iebildumu par jautājuma apstiprināšanu pēc būtības;
34.2.
atbildīgai iestādei ir pieejams izskatāmais dokuments;
34.3.
izskatāmajā dokumentā ir atspoguļots darba grupā sasniegtais rezultāts;
34.4.
dokumenta tulkojums valsts valodā ir precīzs.
35.
Ministru kabineta noteikumu 14.2. punktā minētās pozīcijas netiek izstrādātas par Padomes A daļas jautājumiem, izņemot šīs instrukcijas 19. punktā minētos gadījumus.
VIII.Noslēguma jautājumi
36.
Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra instrukciju Nr. 4 “Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes un informācijas aprites kārtība” (Latvijas Vēstnesis, 2009, 21.nr.).
37.
Līdz 2025. gada 31. decembrim ir izmantojamas Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra instrukcijas Nr. 4 “Latvijas Republikas nacionālo pozīciju Eiropas Savienības jautājumos un ar tām saistīto instrukciju izstrādes un informācijas aprites kārtība” pielikumā atrodamie dokumentu paraugi.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[24-TA-705 Dt]
instrukcijai Nr.
[24-TA-705 Nr]
Pozīcijas veidlapa
2.
pielikums
Ministru kabineta
[24-TA-705 Dt]
instrukcijai Nr.
[24-TA-705 Nr]
Instrukcijas veidlapa
3.
pielikums
Ministru kabineta
[24-TA-705 Dt]
instrukcijai Nr.
[24-TA-705 Nr]
Saīsinātās instrukcijas veidlapa
4.
pielikums
Ministru kabineta
[24-TA-705 Dt]
instrukcijai Nr.
[24-TA-705 Nr]
Ziņojuma veidlapa