Noteikumu projekts

23-TA-2123
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana" 2.2.2.1. pasākuma "Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija" projektu iesniegumu atlases pirmās kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana" 2.2.2.1. pasākuma "Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija" (turpmāk – pasākums) projektu iesniegumu atlases pirmo kārtu (turpmāk – atlases kārta);
1.2.
pasākuma un atlases kārtas mērķi;
1.3.
atlases kārtai plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs) un finansējuma saņēmējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, kā arī nosacījumus, kas jāievēro, lai saņemtu valsts atbalstu komercdarbībai (turpmāk – komercdarbības atbalsts).
2.
Pasākuma mērķis ir veicināt pāreju uz aprites ekonomiku.
3.
Atlases kārtas mērķis ir atbalstīt atkritumu pārstrādes iekārtu izveidi.
4.
Komersants šo noteikumu izpratnē ir liels, vidējs vai mazs komersants. Mazs un vidējs komersants šo noteikumu izpratnē ir komersants, kas atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – regula Nr. 651/2014), I pielikumam. Liels komersants šo noteikumu izpratnē ir komersants, kas neatbilst regulas Nr. 651/2014 I pielikumā noteiktajiem kritērijiem.
5.
Atlases kārtā sasniedzamie projektu uzraudzības rādītāji un to vērtības, kas sasniedzamas līdz 2029. gada 31. decembrim:
5.1.
iznākuma rādītājs – papildu jauda atkritumu pārstrādei. Iznākuma rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja atlases kārtas projektu ietvaros veikti ieguldījumi atkritumu pārstrādes iekārtu izveidē, nodrošinot papildu atkritumu pārstrādes iekārtu jaudu 30 000 tonnas gadā;
5.2.
iznākuma rādītājs – atbalstītie uzņēmumi (tai skaitā mazi, vidēji un lieli uzņēmumi). Iznākuma rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja atlases kārtas projektu ietvaros veikti ieguldījumi atkritumu pārstrādes iekārtu izveidē, nodrošinot atbalstu vismaz trīs uzņēmumiem;
5.3.
rezultāta rādītājs – pārstrādāto atkritumu apjoms. Rezultāta rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja atlases kārtas projektu ietvaros veikti ieguldījumi atkritumu pārstrādes iekārtu izveidē atbilstoši šo noteikumu 5.1. apakšpunktā noteiktajā apjomā, sasniedzot pārstrādāto atkritumu apjomu 223 000 tonnas gadā.
6.
Atlases kārtu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā divos uzsaukumos.
7.
Atlases kārtas ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.
8.
Atlases kārtas īstenošanai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 50 000 000 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums 20 000 000 euro apmērā un nacionālais līdzfinansējums, ko veido privātais līdzfinansējums vismaz 30 000 000 euro apmērā.
9.
Neizmantoto Kohēzijas fonda finansējumu, kas atbrīvojies pēc atlases kārtas divu uzsaukumu rīkošanas, novirza pasākuma projektu iesniegumu atlases otrajai kārtai.
10.
Kohēzijas fonda finansējums ir līdz 40 procentiem no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, un privātā līdzfinansējuma apmērs ir vismaz 60 procenti no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, vienlaikus ievērojot šo noteikumu 44. punkta nosacījumus.
11.
Kopējais attiecināmais un nacionālais līdzfinansējums var būt mazāks par šo noteikumu 8. punktā minēto, ja ir piemērots šo noteikumu 44. punktā minētais maksimālais Kohēzijas fonda finansējuma atbalsts.
12.
Kohēzijas fonda finansējumu piešķir granta veidā.
II.Prasības projekta iesniedzējam
13.
Projekta iesniedzējs atlases kārtas ietvaros ir komersants, kura darbība atbilstoši Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcijai atbilst E sadaļas 38. vai 39. nodaļai. Projekta iesniedzējs pēc civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas ir finansējuma saņēmējs.
14.
Projekta iesniedzējs līdz pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienai sadarbības iestādē nodrošina, ka tam ir zemesgrāmatās nostiprinātas tiesības veikt būvdarbus zemesgabalos, kur paredzēts īstenot projektu.
15.
Atbalsts netiek piešķirts grūtībās nonākušam komersantam, attiecībā uz kuru pastāv vismaz viena regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētā situācija. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno apliecinājumu, kas apliecina, ka uz to neattiecas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētās situācijas.
16.
Projekta iesniedzējs saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām elektroniski sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
17.
Projekta iesniegumam pievieno pārstrādājamo atkritumu pieejamības un pastāvīgas plūsmas nodrošinājuma aprakstu, ievērojot regulas Nr. 651/2014 47. panta 5. punkta nosacījumu, kas paredz, ka atbalsts nedrīkst stimulēt atkritumu rašanos vai resursu lielāku izmantošanu. Aprakstā norādīta atkritumu izcelsme un izvērtētas iekārtu ekspluatācijai nepieciešamo atkritumu ieguves avotu alternatīvas, kā arī sniegts vērtējums par attiecīgā atkritumu veida pieejamību projekta dzīves ciklā.
18.
Projekta iesniedzējs atbilstoši sadarbības iestādes izstrādātajiem metodiskajiem norādījumiem veic projekta izmaksu un ieguvumu analīzi (finanšu analīzi un ekonomisko analīzi), ievērojot, ka projekta:
18.1.
ekonomiskā ienesīguma norma ir lielāka par sociālā diskonta likmi;
18.2.
ekonomiskā neto pašreizējā vērtība ir lielāka par nulli;
18.3.
dzīves cikls ir 15 gadi.
19.
Projekta iesniedzējs Valsts vides dienestā vismaz 45 darbdienas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas termiņa iesniedz plānotās pārstrādes iekārtas dokumentāciju latviešu valodā (tehnisko specifikāciju un citu papildinošu dokumentāciju par iekārtas plānoto darbību, ja tāda pieejama). Valsts vides dienests 15 darbdienu laikā no šajā punktā minētās informācijas saņemšanas dienas sagatavo un izsniedz projekta iesniedzējam atzinumu par projektā plānotās iekārtas pārstrādes darbības rezultātā radušos produktu vai materiālu. Projekta iesniedzējs atzinumu pievieno projekta iesniegumam.
III.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
20.
Atlases kārtas ietvaros ir atbalstāma trešo personu radītu atkritumu pārstrādes iekārtu izveide, īstenojot arī sabiedrības izglītošanas un vides apziņu veicinošus pasākumus.
21.
Atlases kārtas ietvaros ieguldījumus veic tādos materiālajos aktīvos kā ražošanas telpas jeb ēkas, tehnika, tai skaitā transportlīdzekļi, iekārtas un aprīkojums, kas ir ieguldījumi pamatlīdzekļos ar nosacījumu, ka:
21.1.
iegādātie aktīvi ir jauni;
21.2.
tos iekļauj finansējuma saņēmēja aktīvos kā amortizējamos ilgtermiņa ieguldījumus un tie paliek Latvijas Republikā un finansējuma saņēmēja īpašumā pēc projekta pabeigšanas (pēc pēdējā maksājuma veikšanas projektā) par attiecīgo projektu vismaz piecus gadus.
22.
Atlases kārtas ietvaros nav atbalstāmi ieguldījumi:
22.1.
atkritumu reģenerācijas, tai skaitā ar enerģijas atguvi, iekārtu izveidē;
22.2.
tādu atkritumu pārstrādes iekārtu izveidē, kur viens atkritumu pārstrādes cikls ilgst vairāk kā trīs gadus;
22.3.
projekta iesniedzēja saimnieciskās darbības rezultātā radīto atkritumu pārstrādei;
22.4.
esošu atkritumu pārstrādes iekārtu darbības uzlabošanai vai nomaiņai, vai jaudas palielināšanai;
22.5.
notekūdeņu attīrīšanas iekārtu dūņu pārstrādei;
22.6.
nekustamā īpašuma iegādei;
22.7.
tādu atkritumu pārstrādes iekārtu izveidē, kurās Latvijā radīto pārstrādājamo atkritumu apjoms ir mazāks par 50 procentiem no iekārtu jaudas.
23.
Atlases kārtas ietvaros plāno tiešās attiecināmās izmaksas.
24.
Tiešās attiecināmās izmaksas, kas sekmē šo noteikumu 2. punktā minētā mērķa un šo noteikumu 5. punktā minēto rādītāju sasniegšanu, ietver šādas izmaksu pozīcijas atbalstāmo darbību īstenošanai:
24.1.
būvprojekta izstrādes, autoruzraudzības un būvdarbu būvuzraudzības izmaksas, ja to veikšanu nosaka būvniecības jomu regulējošie normatīvie akti, nepārsniedzot 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja šīs izmaksas veido projekta ietvaros radīto pamatlīdzekļu vērtību;
24.2.
būvdarbu izmaksas;
24.3.
mērķu sasniegšanai paredzēto tehnoloģisko iekārtu iegādes, uzstādīšanas un ieregulēšanas izmaksas, ja uzstādīšanas un ieregulēšanas izmaksas veido tehnoloģisko iekārtu vērtību;
24.4.
traktortehnikas iegādes izmaksas, nepārsniedzot 10 procentus no projekta attiecināmajām izmaksām;
24.5.
informatīvo un publicitātes pasākumu izmaksas:
24.5.1.
ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes pasākumu izmaksas, kas veiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā 2021.–2027. gada plānošanas periodā publisko informāciju par projektiem un nodrošina Eiropas Savienības fondu publicitātes, saziņas un vizuālās identitātes prasību ieviešanu, bet nepārsniedzot vienu procentus no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām;
24.5.2.
izmaksas par sabiedrības informēšanas un izglītošanas pasākumu veikšanu, kas nav šo noteikumu 24.5.1. apakšpunktā minētās izmaksas, bet ne vairāk kā 10 procenti no projekta attiecināmajām izmaksām.
25.
Šo noteikumu 24.5. apakšpunktā noteiktās izmaksas finansē no privātā līdzfinansējuma vai saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 1407/2013).
26.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir uzskatāmi par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja vien tie nav atgūstami atbilstoši normatīvajiem aktiem par pievienotās vērtības nodokli.
27.
Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pabeigtām darbībām, izņemot darbības, kas saistītas ar šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētajām būvprojekta izstrādes izmaksām.
28.
Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas projektā kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta par finansējuma saņēmēja līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts. Ārpus projekta nedrīkst paredzēt izmaksas par darbībām, kas tiešā veidā nodrošina projekta mērķa sasniegšanu.
29.
Projektā var paredzēt līdzekļus neparedzētiem izdevumiem, kas nepārsniedz piecus procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Neparedzētie izdevumi ir izdevumi tādu papildu darbu vai pakalpojumu veikšanai, kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvuši nepieciešami, lai varētu izpildīt civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu nosacījumus un izmantotu ar projekta īstenošanu saistīto attiecināmo izmaksu segšanai. Neparedzēto izmaksu izmantošanu pirms izmaksu veikšanas finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi.
IV.Atlases kārtas un projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumi
30.
Atlases kārtas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar civiltiesisko līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
31.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
32.
Projekta ietvaros iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.
33.
Ja attiecināms, projekta ietvaros, veicot iepirkumus, nodrošina vides prasību integrāciju preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums), kā arī izvērtē sociāli atbildīga un inovatīva publiskā iepirkuma nosacījumu piemērošanu.
34.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta ietvaros izveidotajā atkritumu pārstrādes iekārtā pēcuzraudzības periodā tiek veikta atkritumu pārstrāde un ne vēlāk kā pēdējā projekta pēcuzraudzības gadā nodrošina, ka tiek pārstrādāti atkritumi vismaz projekta iesniegumā plānotajā apjomā atbilstoši izveidotajai iekārtas jaudai. Katru pēcuzraudzības perioda gadu finansējuma saņēmējs sniedz informāciju sadarbības iestādei par projekta ietvaros izveidotajā atkritumu pārstrādes iekārtā pārstrādāto atkritumu daudzumu atbilstoši informācijai piesārņojošās darbības pārskata veidlapā "Veidlapa Nr. 3 – Atkritumi. Pārskats par atkritumiem", kas aizpildīta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par vides aizsardzības oficiālo statistiku un piesārņojošas darbības pārskata veidlapām.
35.
Ja projektā faktiski apgūtais finansējuma apjoms saskaņā ar sadarbības iestādē iesniegto noslēguma maksājuma pieprasījumu ir mazāks nekā sākotnēji projekta iesniegumā tika paredzēts, finansējuma saņēmējs nodrošina, ka atkritumu pārstrādes iekārtas jauda nav mazāka par sākotnēji projekta iesniegumā plānoto.
36.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
36.1.
nodrošina regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantā noteiktos informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, un Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
36.2.
savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
36.3.
projekta izmaksu pieaugumu sedz no saviem līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts;
36.4.
nodrošina, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti, kā arī nav plānots tos finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
36.5.
nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā, nodalot tā ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības;
36.6.
pārliecinās, ka līdzfinansēto pakalpojumu vai būvdarbu izmaksas atbilst tirgus cenai;
36.7.
nodrošina, ka nekustamais īpašums, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības, ir projekta iesniedzēja īpašumā, turējumā vai lietojumā projekta īstenošanas laikā un vismaz 15 gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
36.8.
nodrošina projekta rezultātu ilgtspēju un uzturēšanu visu projekta iesniegumā norādīto ieguldījumu dzīves ciklu;
36.9.
uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālo principu īstenošanu projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā un ievēro šādus principus:
36.9.1.
klimatdrošināšana;
36.9.2.
nenodarīt būtisku kaitējumu;
36.9.3.
vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana;
36.10.
līdz noslēguma maksājuma iesniegšanai iegūst atbilstošu piesārņojošas darbības atļauju, ja vien projektā paredzētajai darbībai paredzētajā apjomā tā jau nav izsniegta;
36.11.
novērš interešu konflikta risku saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām.
37.
Ja sadarbības iestādei ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, tā, izvērtējot plānotā avansa apmēru un tā pamatojumu un pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, pēc civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst finansējuma saņēmēja spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma.
V.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
38.
Komercdarbības atbalstu šo noteikumu ietvaros piešķir saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 47. pantu.
39.
Komercdarbības atbalstu saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 47. pantu projekta iesniedzējam piešķir, ja ievēroti arī visi turpmāk minētie regulas Nr. 651/2014 nosacījumi:
39.1.
1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkta nosacījumi par gadījumiem, kādos nepiemēro regulu Nr. 651/2014;
39.2.
1. panta 3. punkta nosacījumi par nozarēm, kurām nepiemēro regulu Nr. 651/2014 un kurām tiek nodrošināta izmaksu nošķiršana, lai darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta, kas piešķirts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014;
39.3.
1. panta 4. punkta "a" apakšpunkta nosacījumi, ka atbalsts netiek sniegts saņēmējam, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu;
39.4.
4. panta 1. punkta “s” apakšpunkta nosacījums par viena ieguldījumu projekta apmēru vienam uzņēmumam.
40.
Izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas sadarbības iestādē, izņemot šo noteikumu 24.1. apakšpunktā paredzētās būvprojekta izstrādes izmaksas, kas ir attiecināmas no 2023.gada 1. jūlija.
41.
Ja projekta darbības, izņemot būvprojekta izstrādi, ir uzsāktas un izmaksas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, projekta iesniegums tiek noraidīts.
42.
Ar projekta izmaksām  saistītos līgumus slēdz un ar ieguldījumiem saistītus darbus uzsāk pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, tai skaitā, ievērojot arī regulas Nr. 651/2014 2.panta 23. punktā minēto nosacījumu par darbu sākumu un regulas Nr. 651/2014 6.panta 2. punktā minēto stimulējošās ietekmes prasību. Līgumi, kas var būt noslēgti pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, ir saistīti ar šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētajām būvprojekta izstrādes izmaksām.
43.
Komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad tiek pieņemts sadarbības iestādes lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai izdots atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, ja iepriekš ir bijis pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.
44.
Maksimālā Kohēzijas fonda finansējuma intensitāte, kurā neiekļauj de minimis atbalstu šo noteikumu 24.5. apakšpunktā minēto izmaksu segšanai, ievērojot regulas Nr. 651/2014 47. panta 8. un 9. punktā minēto, ir šāda:
44.1.
mazajiem uzņēmumiem 75 procenti;
44.2.
vidējiem uzņēmumiem 65 procenti;
44.3.
lielajiem uzņēmumiem 55 procenti.
45.
Projekta iesniedzējs atbilstoši regulas Nr. 651/2014 47. panta 7. punktam projekta iesniegumā apraksta un pievieno dokumentārus pierādījumus, ka atbalsta nepiešķiršanas gadījumā ieguldījums netiktu veikts, piemēram, šādu iemeslu dēļ:
45.1.
tirgus nepilnības Latvijā;
45.2.
otrreizēju izejvielu pieprasījuma kritums;
45.3.
otrreizēju izejvielu cenu izmaiņas;
45.4.
citi projekta iesniedzēja sniegti pierādījumi.
46.
De minimis atbalstu, ko projekta iesniedzējam piešķir šo noteikumu 24.5. apakšpunktā minētajām projekta informatīvo un publicitātes pasākumu izmaksām, sniedz saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013, ievērojot šādus nosacījumus:
46.1.
de minimis atbalsts triju fiskālo gadu periodā nepārsniedz 200 000 euro vienam vienotam uzņēmumam;
46.2.
de minimis atbalstu piešķir, ievērojot regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus. Ja komersants darbojas nozarēs, kas norādītas minētajā punktā, gan vienā, gan vairākās nozarēs vai citās darbības jomās, uz kurām attiecas šīs regulas darbības jomas, atbalstam, ko piešķir minētajām nozarēm vai darbības jomām, šo regulu piemēro ar nosacījumu, ka darbības vai izmaksas tiek nošķirtas, lai darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūtu labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šo regulu;
46.3.
pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai projekta iesniedzējam minētais atbalsts nepalielina attiecīgajā fiskālajā gadā, kā arī iepriekšējos divos fiskālajos gados saņemtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Izvērtējot finanšu atbalsta apmēru, jāvērtē saņemtais de minimis atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
46.4.
de minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Dokumentāciju par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktu sadarbības iestāde glabā 10 gadus no programmas ietvaros pēdējā piešķirtā atbalsta, bet finansējuma saņēmējs – 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.
47.
Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013 var pieņemt līdz minētās regulas darbības beigām.
48.
Lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu pieņem līdz 2027. gada 30. jūnijam.
49.
Šo noteikumu 15. punktā iekļautos nosacījumus pārbauda komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdī.
50.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka ar komercdarbības atbalstu saistīto projekta dokumentāciju glabā atbilstoši noteiktajam projekta dzīves ciklam, sākot no dienas, kad piešķirts komercdarbības atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem.
51.
Sadarbības iestāde informāciju un apliecinošos dokumentus par sniegto komercdarbības atbalstu glabā 10 gadus no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem.
52.
Sadarbības iestāde nodrošina:
52.1.
projekta uzraudzību projekta dzīves ciklā;
52.2.
komercdarbības atbalsta pārredzamības prasības izpildi atbilstoši Nr.651/2014 9. panta 1. un 4. punktam un atbilstoši normatīvajam aktam par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.
53.
Finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds