MK sēdes protokollēmuma projekts

24-TA-2633
Informatīvais ziņojums "Par Mākslīgā intelekta akta prasību ieviešanu"
1.
Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu.
2.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 13.jūnija regulas Nr. 2024/1689 ar ko nosaka saskaņotas normas mākslīgā intelekta jomā un groza Regulas (EK) Nr. 300/2008, (ES) Nr. 167/2013, (ES) Nr. 168/2013, (ES) 2018/858, (ES) 2018/1139 un (ES) 2019/2144 un Direktīvas 2014/90/ES, (ES) 2016/797 un (ES) 2020/1828 (Mākslīgā intelekta akts) (turpmāk – MI akts) prasību izpildei, noteikt, ka Ekonomikas ministrija (turpmāk – EM) saskaņā ar Ministru kabineta 2013.gada 3.decembra noteikumos Nr.1376 “Kārtība, kādā izveido paziņošanas komisiju, kā arī kārtība, kādā komisija pieņem lēmumu un paziņo Eiropas Komisijai par atbilstības novērtēšanas institūcijām, kas veic atbilstības novērtēšanu reglamentētajā sfērā” noteikto kārtību izveido paziņošanas komisiju, kuras sastāvā ietilpst Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) kā atbildīgās nozares ministrijas pārstāvis, valsts aģentūras “Latvijas nacionālais akreditācijas birojs” (turpmāk – LATAK) pārstāvis un EM pārstāvis, un EM veic MI aktā noteiktās paziņojošās iestādes funkcijas un uzdevumus.
3.
Pieņemt zināšanai, ka LATAK veiks valsts akreditācijas struktūras funkcijas MI akta izpratnē.
4.
Aicināt Tiesībsargu pildīt MI akta pamattiesību aizsardzības iestādes funkcijas un uzdevumus.
5.
Pieņemt zināšanai, ka atbildīgās tirgus uzraudzības iestādes – Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC), Veselības inspekcija (turpmāk – VI), Valsts aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra”, VSIA “Latvijas Jūras administrācija", Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra,  VAS “Ceļu  satiksmes drošības direkcija”, Izglītības kvalitātes valsts dienests, Datu valsts inspekcija (turpmāk – DVI), Valsts drošības dienests, Militārās izlūkošanas un drošības dienests un Satversmes aizsardzības birojs – saskaņā ar informatīvajā ziņojumā identificētajām MI akta tirgus uzraudzības jomām nodrošinās MI akta tirgus uzraudzību atbilstoši Nacionālajā tirgus uzraudzības stratēģijā noteiktajām procedūrām.
6.
DVI nodrošināt MI tirgus uzraudzību augsta riska MI sistēmām, kas uzskaitītas MI akta III pielikuma 1.punktā, ciktāl šīs sistēmas izmanto tiesībaizsardzības nolūkos, robežpārvaldības, tiesiskuma, demokrātijas nolūkos un augsta riska MI sistēmām, kas uzskaitītas MI akta III pielikuma 6.,7. un 8. punktā, un MI akta 5.pantā noteiktās aizliegtās MI prakses uzraudzību, saskaņā ar procedūrām, kas paredzētas Regulā (ES) 2016/679, Fizisko personu datu apstrādes likumā un likumā "Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā".
7.
Aicināt Latvijas Banku nodrošināt MI tirgus uzraudzību MI sistēmām, ko laiž tirgū, nodod ekspluatācijā vai izmanto tās uzraudzībā esošās finanšu iestādes.
8.
Noteikt PTAC par MI akta vienoto kontaktpunktu saziņai ar sabiedrību un partneriem dalībvalstu un ES līmenī.
9.
Noteikt visas tirgus uzraudzības iestādes kā kompetentās iestādes MI akta prasību izpildei.
10.
Pieņemt zināšanai atbildīgo institūciju atbildību sadalījumu MI aktā minētās saziņas, informēšanas un sadarbības kārtības ar ES institūcijām nodrošināšanai.
11.
Pieņemt zināšanai atbildīgo institūciju atbildību sadalījumu par MI akta normās noteikto dalībvalsts pienākumu izpildi.
12.
Lai nodrošinātu atbilstošu kapacitāti MI akta pārvaldībai, funkciju īstenošanai, starptautiskai Latvijas interešu pārstāvniecībai, nozaru politikas attīstībai un citu funkciju efektīvai īstenošanai MI akta ietvaros:
12.1.
VARAM atbalstīt divu jaunu amata vietu izveidi no 2026.gada 1.janvāra;
12.2.
DVI atbalstīt četru jaunu amata vietu izveidi no 2026.gada 1.janvāra;
12.3.
PTAC atbalstīt četru jaunu amata vietu izveidi no 2026.gada 1.janvāra;
12.4.
Aicināt atbalstīt divu jaunu amata vietu izveidi Tiesībsargam no 2026.gada 1.janvāra;
12.5.
VI atbalstīt divu jaunu amata vietu izveidi no 2026.gada 1.janvāra;
12.6.
LATAK atbalstīt vienas amata vietas izveidi no 2026.gada 1.janvāra;
12.7.
Amata vietu izveidošana veicama tikai tad, kad ir nodrošināts nepieciešamais finansējums, ievērojot šī MK protokollēmuma projekta 13.punktā norādīto.
13.
Ministrijas un pārējās iestādes informatīvā ziņojumā plānotos pasākumus 2024.gadā un 2025.gadā īstenos esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Situācijā, ja pasākumu īstenošanai turpmākajos gados rodas nepieciešamība pēc papildu valsts budžeta finansējuma, tad jautājums par tā piešķiršanu ir izskatāms MK likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas. Ja turpmāko gadu likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas un izskatīšanas procesā papildu valsts budžeta finansējums ziņojumā paredzēto pasākumu īstenošanai netiek piešķirts vai tiek piešķirts daļēji, tad attiecīgajām ministrijām un to iestādēm nodrošināt, ka tiek īstenoti tie pasākumi, kurus var nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
14.
Visām ministrijām atbilstoši kompetencei līdz 2025.gada 1.februārim izvērtēt informatīvajā ziņojumā norādīto normatīvo regulējumu saistībā ar MI akta prasību ieviešanu, nepieciešamības gadījumā identificējot nepieciešamos papildu grozījumus,  un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai MK.