MK sēdes protokollēmuma projekts

24-TA-2256
Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025.-2027. gadā"
1.
Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu “Par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025.–2027. gadā”, kas sagatavots atbilstoši  Nacionālā trīspusējās sadarbības padomes 2024. gada 6. septembra sēdē konceptuāli atbalstītajam nodokļu pārskatīšanas scenārijam.
2.
Finanšu ministrijai sagatavot un finanšu ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" pavadošo likumprojektu paketē:
2.1.
grozījumus likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, kas paredz:
2.1.1.
no 2025.gada ieviest divu pakāpju iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes – 25,5% apmērā ienākumiem, kas nepārsniedz saskaņā ar likumu “Par valsts sociālo apdrošināšanu” noteikto obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru, un 33% apmērā ienākumiem, kas pārsniedz saskaņā ar likumu “Par valsts sociālo apdrošināšanu” noteikto obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru;
2.1.2.
no 2025. gada aizstāt diferencēto neapliekamo minimumu ar vienotu neapliekamo minimumu, kas tiek piemērots visiem darba ņēmējiem neatkarīgi no bruto ienākuma līmeņa, un palielināt to, nosakot to 2025. gadā 510 euro mēnesī, 2026. gadā - 550 euro mēnesī, bet no 2027. gada –570 euro mēnesī;
2.1.3.
no 2025. gada palielināt pensionāra neapliekamo minimumu no 6 000 euro gadā (500 euro mēnesī) uz 12 000 euro gadā (1 000 euro mēnesī);
2.1.4.
ar 2025.gadu ieviest iedzīvotāju ienākuma nodokļa papildu likmi 3% apmērā ienākumiem (taksācijas gada ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamajiem ienākumiem, tajā skaitā ienākumiem no kapitāla pieauguma un ienākumiem no kapitāla, kas nav kapitāla pieaugums, un no iedzīvotāju ienākuma nodokļa atbrīvotajām dividendēm un likvidācijas kvotai) virs 200 000 euro gadā, kas tiek piemērota rezumējošā kārtībā, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju (2026. gadā iesniedzot gada ienākumu deklarāciju par 2025. gadu);
2.1.5.
noteikt, ka no 2025. gada līdz 2029. gadam ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamajā ienākumā neiekļauj saņemtās summas, kas izmaksātas kā valsts atbalsts lauksaimniecībai vai Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai, un citiem pēc būtības un mērķa līdzvērtīgiem valsts institūciju veiktajiem atbalsta maksājumiem (tai skaitā ES LIFE programmas līdzfinansētā projekta “Natura 2000 aizsargājamo teritoriju pārvaldības un apsaimniekošanas optimizācija” veiktajiem atbalsta maksājumiem programmās “Dzīvais mežs” un “Ziedu pļavas”);
2.1.6.
izslēgt no likuma 11.7 panta trešās daļas 3.punktā noteiktos kritērijus lauksaimniecībā izmantojamās zemes pārdevējam, un atbrīvot ienākumu no lauksaimniecībā izmantojamas zemes atsavināšanas no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, ja izpildās likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” noteiktie kritēriji attiecībā tikai pret pircēju;
2.1.7.
lai veicinātu darba ņēmēju mobilitāti, ar 2025. gadu paplašināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu maksājumiem, ko darba devējs veic atbilstoši noslēgtajiem koplīgumiem par ārstniecības un ēdināšanas izdevumiem, ar pārcelšanās, izmitināšanas un transporta izdevumiem, nosakot, ka visu darbinieku izdevumu apmērs (to kopsumma) gadā nepārsniedz apmēru, kas iegūts, reizinot vidējo darbinieku skaitu ar 700 euro, darba devējs uzglabā attiecīgos izdevumus apliecinošos dokuments, kā arī saglabājas visi pārējie līdzšinējie nosacījumi atvieglojuma piemērošanai;
2.1.8.
ar 2025. gadu palielināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu bērna piedzimšanas pabalstam un bēru pabalstam, ko darba devējs izmaksā darbiniekam, līdz 500 euro, bet darba devēja dāvanām - līdz 100 euro taksācijas gadā;
2.1.9.
no 2025. gada vienādot iedzīvotāju ienākuma nodokļa atbrīvojuma konkursos un sacensībās saņemtajām mantiskajām un naudas balvām (prēmijām) apmēru un noteikt tām vienotu atbrīvojuma apmēra limitu 1 500 euro gadā;
2.1.10.
pagarināt  līdz 2027. gada 31. decembrim likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” pārejas noteikumos paredzēto laika periodu, kura ietvaros autoratlīdzības saņēmējiem ir iespēja nereģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējiem, bet ienākuma izmaksātājs nodokļus (gan iedzīvotāju ienākuma nodokli, gan valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) ietur ienākuma gūšanas vietā, piemērojot 25% likmi;
2.2.
grozījumus Mikrouzņēmumu nodokļa likumā, kas no 2025. gada paredz:
2.2.1.
precizēt likumā noteikto regulējumu, kas paredz mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusa zaudēšanu, ja mikrouzņēmumu nodokļa maksātājam nav apgrozījuma;
2.2.2.
atcelt ierobežojumu mikrouzņēmumu nodokļa maksātājam (kas ir pārtraucis saimniecisko darbību un mikrouzņēmumu nodokļa maksāšanu taksācijas periodā un nav izvēlējies veikt saimniecisko darbību citā nodokļu režīmā) atkārtoti reģistrēties par mikrouzņēmumu nodokļa maksātāju, ja starplaikos saimnieciskā darbība netiek veikta;
2.3.
grozījumus Pievienotās vērtības nodokļa likumā, kas paredz turpināt piemērot pievienotās vērtības nodokļa samazināto likmi 12% apmērā likuma pielikumā minētajiem svaigiem augļiem, ogām un dārzeņiem arī turpmāk līdz 2028. gada 31. decembrim.
2.4.
grozījumus likumā “Par akcīzes nodokli”, kas paredz:
2.4.1.
pakāpeniski paaugstināt akcīzes nodokļa likmes degvielai, kā arī degvielai, dabasgāzei un naftas gāzēm, ko izmanto par kurināmo, par CO2 komponenti: 2025. gadā 10 euro par 1 tonnu CO2 un 2026.gadā 20 euro par 1 tonnu CO2;
2.4.2.
atcelt akcīzes nodokļa atbrīvojumu naftas produktiem, kurus izmanto elektroenerģijas ražošanā un koģenerācijā, nosakot akcīzes nodokļa likmi kā naftas produktiem, kurus izmanto kā kurināmo;
2.4.3.
paaugstināt akcīzes nodokļa likmi bezalkoholiskajiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 gramiem (neieskaitot) uz 100 mililitriem no 2025. gada;
2.4.4.
paaugstināt akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem, t.sk. alum, tabakas izstrādājumiem un pēc mērķa līdzīgiem produktiem no 2027. gada.
2.5.
grozījumus Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, kas paredz:
2.5.1.
palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes par 10%, sākot no 2025.gada;
2.5.2.
noteikt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksas termiņu – kalendārajam gadam sekojošā gada 31. janvāri;
2.5.3.
palielināt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes par 10%, sākot no 2027. gada.
2.6.
grozījumus likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli", kas paredz:
2.6.1.
sākot ar 2025. gadu:
2.6.1.1.
paaugstināt izložu nodokļa likmi līdz 15 procentu apmēram;
2.6.1.2.
paaugstināt azartspēļu nodevu par azartspēļu organizēšanas licences pārreģistrāciju līdz 45 000 euro par katru kārtējo gadu;
2.6.2.
sākot ar 2027. gadu:
2.6.2.1.
paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi ruletei un kāršu un kauliņu spēlei (par katru galdu) līdz 40 440 euro par kalendāro gadu;
2.6.2.2.
paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi azartspēļu automātiem (par katra azartspēļu automāta katru spēles vietu) līdz 7 440 euro par kalendāro gadu;
2.6.2.3.
paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi veiksmes spēlei pa tālruni un totalizatoram un derībām līdz 18 procentu apmēram;
2.6.2.4.
paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi bingo līdz 12 procentu apmēram;
2.6.2.5.
paaugstināt azartspēļu nodokļa likmi likuma "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli" 3. panta piektajā daļā minētajam objektam (interaktīvajām azartspēlēm) līdz 15 procentu apmēram.
3.
Labklājības ministrijai sagatavot un labklājības ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" pavadošo likumprojektu paketē grozījumus likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”, Valsts fondēto pensiju likumā un likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu”, kas paredz:
3.1.
palielināt valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu un brīvprātīgo apdrošināšanas iemaksu objekta apmēru nākamajiem trim gadiem (2025., 2026., 2027. gadam), nosakot to 105 300 euro gadā;
3.2.
pārnest 1 procentpunktu no fondētās pensiju shēmas (otrā līmeņa) uz pensiju pirmo līmeni, novirzot attiecīgi pirmajam līmenim 15% un otrajam līmenim 5%, laika periodā no 2025. gada 1. janvāra līdz 2028. gada 31. decembrim;
3.3.
2025. gadā noteikt vecāku pabalstu 75% apmērā no piešķirtā vecāku pabalsta apmēra strādājošiem pabalsta saņēmējiem un līdz 2025. gada 1. septembrim sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par vecāku pabalsta saņēmēju, kuri bērna kopšanas laikā ir nodarbināti un neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātie, skaita dinamiku  2025. gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar līdzīgu periodu iepriekšējos gados, tostarp dzimuma un pabalsta apmēra griezumā, kā arī sniegt izvērtējumu par nepieciešamību saglabāt vecāku pabalsta izmaksu 75% apmērā no piešķirtā pabalsta pēc 2025. gada 31. decembra;
3.4.
pagarināt  līdz 2027. gada 31. decembrim likuma „Par valsts sociālo apdrošināšanu” pārejas noteikumu 95. un 96. punkta piemērošanas laiku attiecībā uz autoratlīdzības saņēmējiem.
4.
Labklājības ministrijai sagatavot un labklājības ministram viena mēneša laika iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā normatīvo aktu projektu, kas nosaka minimālās algas apmēru 2025. gadā  740 euro mēnesī.
4.1.
Pieņemt zināšanai, ka vidējā termiņā ir paredzēts šāds minimālās algas apmērs: 2026. gadā – 780 euro mēnesī, 2027. gadā – 820 euro mēnesī, 2028. gadā – 860 euro mēnesī.
5.
Klimata un enerģētikas ministrijai un klimata un enerģētikas ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" pavadošo likumprojektu paketē grozījumus Dabas resursu nodokļa likumā, kas paredz palielināt dabas resursu nodokļa likmi akmeņoglēm, koksam un lignītam, ko izmanto kā fosilo kurināmo.
6.
Kultūras ministrijai nodrošināt komunikāciju ar nozari, informējot, ka likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” pārejas noteikumos noteikto īpašo iedzīvotāju ienākuma nodokļa režīmu autoratlīdzībām piemēro arī 2025., 2026. un 2027. taksācijas gadā.
7.
Finanšu ministrijai koriģēt nodokļu un valsts pamatbudžeta nenodokļu ieņēmumu prognozes 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam atbilstoši ziņojumā uzskaitīto un atbalstīto priekšlikumu fiskālajām ietekmēm.