Likumprojekts

23-TA-1117
Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda vadības likums
InodaļaVispārīgie noteikumi
1.
pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1)
aģentūra – tiešās pārvaldes iestāde, kas Šveices sadarbības programmas otrā perioda (2019.–2029. gadam) (turpmāk – Šveices ieguldījums) īstenošanā pilda daļu no programmas apsaimniekotāja funkcijām;
2)
donorvalsts noteikumi – 2022. gada 6. maijā apstiprinātie Šveices Attīstības un sadarbības aģentūras un Ekonomisko lietu valsts sekretariāta noteikumi par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā;
3)
iepriekš noteiktais projekts – iepriekš noteikts atbalsta pasākums, kas iekļauts ietvarlīguma pielikumā un ko Šveices institūcijas apstiprina vienlaikus ar programmu;
4)
ietvarlīgums – 2023. gada 19. jūnija Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīgums par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā;
5)
otrās kārtas programmas iesniegums – rakstveida dokuments, ko programmas apsaimniekotājs sagatavo un iesniedz vadošajai iestādei iesniegšanai Šveices institūcijām apstiprināšanai, ja Šveices institūcijas ir apstiprinājušas attiecīgā programmas apsaimniekotāja iesniegto pirmās kārtas programmas iesniegumu;
6)
partneris – tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde, atvasināta publiska persona, Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona vai šādu personu apvienība, kas ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenotāju (turpmāk – īstenotājs) ir noslēgusi partnerības līgumu;
7)
pirmās kārtas programmas iesniegums – rakstveida dokuments, ko programmas apsaimniekotājs sagatavo un iesniedz vadošajai iestādei iesniegšanai Šveices institūcijām apstiprināšanai, lai varētu pretendēt uz programmas īstenošanai nepieciešamā Šveices Konfederācijas (turpmāk – Šveice) finansiālā atbalsta saņemšanu, kas, pamatojoties uz ietvarlīgumu, Šveices ieguldījuma ietvaros piešķirts Latvijai ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā, un valsts budžeta līdzfinansējuma (turpmāk kopā – programmas finansējums) saņemšanu;
8)
programma – ietvarlīguma pielikumā noteiktā programmu uzskaitījumā ietvertais projektu un iepriekš noteikto projektu kopums;
9)
programmas apsaimniekotājs – tiešās pārvaldes iestāde, kura ir atbildīga par programmas sagatavošanu un īstenošanu un kuras otrās kārtas programmas iesniegumu ir apstiprinājušas Šveices institūcijas;
10)
projekta iesniegums – iesniegums (aizpildīta veidlapa, tās pielikumi un citi dokumenti), ko iesniedz projekta iesnieguma iesniedzējs, lai pretendētu uz projektam nepieciešamā programmas finansējuma saņemšanu atklātā projektu iesniegumu konkursā;
11)
projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji – noteikumi, saskaņā ar kuriem vērtē atklātā projektu iesniegumu konkursā iesniegtu projekta iesniegumu;
12)
projekta vai iepriekš noteiktā projekta lieta – projekta iesniegums vai iepriekš noteiktā projekta dokumentācija, projekta iesnieguma vērtēšanas dokumenti, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgums un citi ar projektu vai iepriekš noteikto projektu saistītie dokumenti;
13)
projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgums – līgums par projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu, ko slēdz programmas apsaimniekotājs vai aģentūra ar īstenotāju, un šis līgums ir:
a)
civiltiesisks līgums, ja īstenotājs ir Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona vai šādu personu apvienība,
b)
vienošanās, ja īstenotājs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde vai atvasināta publiska persona;
14)
projekts – projekta iesniegums, kas atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un ko atklāta projektu iesniegumu konkursa ietvaros ir apstiprinājis programmas apsaimniekotājs vai aģentūra;
15)
Šveices institūcijas – ietvarlīgumā noteiktā Šveices Attīstības un sadarbības aģentūra un Ekonomisko lietu valsts sekretariāts un donorvalsts noteikumos noteiktā Šveices sadarbības programmas pārstāvniecība, kas Šveices ieguldījuma ietvaros katra rīkojas atbilstoši savai kompetencei.
2.
pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu Šveices ieguldījuma ieviešanu Latvijā.
3.
pants.
Likuma darbības joma
Šis likums nosaka Šveices ieguldījuma vadībā iesaistīto institūciju, Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera tiesības un pienākumus, Šveices ieguldījuma vadībā iesaistīto institūciju lēmumu pieņemšanas, apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību, kā arī citus ar Šveices ieguldījuma vadību saistītus jautājumus.
4.
pants.
Šveices ieguldījuma vadība
(1)
Šveices ieguldījuma vadība ir:
1)
ietvarlīguma grozījumu sagatavošana un to saskaņošana ar Šveices institūcijām;
2)
programmu sagatavošana, saskaņošana un ieviešana;
3)
Šveices ieguldījuma vadības un kontroles sistēmas un programmu vadības un kontroles sistēmu izveide;
4)
projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju izstrāde, projektu iesniegumu atlase;
5)
vadības un kontroles sistēmu, programmu, projektu un iepriekš noteikto projektu kontrole un revīzija;
6)
maksājumu veikšana un izdevumu pārbaude Šveices ieguldījuma īstenošanā, maksājumu pieprasījumu sagatavošana, pārbaude un iesniegšana Šveices institūcijām;
7)
ziņošana par konstatētajām neatbilstībām;
8)
programmu, tai skaitā projektu un iepriekš noteikto projektu, uzraudzība un izvērtēšana.
(2)
Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas Šveices ieguldījuma vadībā ievēro efektivitātes, lietderības, saimnieciskuma, proporcionalitātes un pareizas finanšu pārvaldības principu.
5.
pants.
Programmas finansējuma piešķiršana
Projekta iesnieguma iesniegšana saskaņā ar šo likumu nerada Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajai institūcijai pienākumu piešķirt projekta iesnieguma iesniedzējam programmas finansējumu projekta īstenošanai.
IInodaļaŠveices ieguldījuma vadības un programmas, projekta un iepriekš noteiktā projekta īstenošanas nodrošināšana
6.
pants.
Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas
(1)
Šveices ieguldījuma vadību nodrošina šādas Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas:
1)
vadošā iestāde;
2)
maksājumu iestāde;
3)
revīzijas iestāde;
4)
programmas apsaimniekotājs;
5)
aģentūra.
(2)
Lai sasniegtu šā likuma mērķi, Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas izstrādā metodiskos materiālus un sadarbojas ar citām institūcijām Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā, kā arī ievēro ietvarlīgumā un donorvalsts noteikumos noteikto.
(3)
Lai nodrošinātu tām noteikto funkciju izpildi, veicot pārbaudi, revīziju, uzraudzību, izvērtēšanu un finanšu pārvaldību, Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītās institūcijas saskaņā ar šā likuma 7. panta pirmās daļas 1., 4., 5., 9. un 10. punktu, 8. panta pirmās daļas 1. un 3. punktu, 9. panta pirmās daļas 2. un 4. punktu, 10. panta pirmās daļas 1., 3., 4., 5., 8., 9., 11., 12. un 16. punktu, 11. panta pirmās daļas 1. punktu, kā arī Iepirkumu uzraudzības birojs saskaņā ar šā likuma 12. panta pirmās daļas 1. punktu ir tiesīgs apstrādāt šādus fizisko personu datus – vārds, uzvārds, personas kods, kontaktinformācija, bankas konta numurs, informācija par statusu darba tirgū, darba pieredzi un izglītības līmeni, kā arī ir tiesīgs apstrādāt citus fizisko personu datus, kuri nepieciešami minēto funkciju izpildei.
7.
pants.
Vadošā iestāde, tās pienākumi un tiesības
(1)
Vadošajai iestādei ir šādi pienākumi:
1)
nodrošināt Šveices ieguldījuma efektīvu ieviešanas vadību un uzraudzību;
2)
nodrošināt ietvarlīguma grozījumu sagatavošanu;
3)
izveidot Šveices ieguldījuma vadības un kontroles sistēmu;
4)
izvērtēt programmu iesniegumus un pēc to saskaņošanas ar programmu apsaimniekotājiem iesniegt šos programmu iesniegumus Šveices institūcijām;
5)
nodrošināt programmas līguma noslēgšanu;
6)
nodrošināt Šveices ieguldījuma ieviešanas publicitāti Latvijā;
7)
nodrošināt Šveices ieguldījuma tehniskā atbalsta ieviešanu;
8)
ziņot Šveices institūcijām par neatbilstībām atbilstoši ietvarlīgumā noteiktajam;
9)
nodrošināt programmu īstenošanas uzraudzību un finanšu vadību;
10)
veikt citus ietvarlīgumā noteiktos pienākumus.
(2)
Vadošajai iestādei ir šādas tiesības:
1)
ierosināt veikt Šveices ieguldījuma kontroli un revīziju;
2)
pieprasīt un saņemt no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera informāciju, kas nepieciešama Šveices ieguldījuma vadības nodrošināšanai.
(3)
Vadošās iestādes funkcijas pilda Finanšu ministrija. Finanšu ministrija nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā vadošā iestāde, tiktu nodalītas no citām ministrijas funkcijām.
8.
pants.
Maksājumu iestāde, tās pienākumi un tiesības
(1)
Maksājumu iestādei ir šādi pienākumi:
1)
pārbaudīt saņemto maksājumu pieprasījumu atbilstību ietvarlīguma, programmas līguma un attiecīgo normatīvo aktu prasībām, apstiprināt un iesniegt tos Šveices institūcijām;
2)
pēc finansējuma saņemšanas no Šveices budžeta pārskaitīt līdzekļus valsts budžetā;
3)
veikt citus ietvarlīgumā noteiktos pienākumus.
(2)
Maksājumu iestādei ir tiesības pieprasīt no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera informāciju, kas nepieciešama maksājumu pieprasījumu apstiprināšanai un iesniegšanai Šveices institūcijām.
(3)
Maksājumu iestādei ir tiesības pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās tādā apjomā, kāds nepieciešams maksājumu iestādes pienākumu izpildei.
(4)
Maksājumu iestādes funkcijas pilda Valsts kase. Valsts kase nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā maksājumu iestāde, tiktu nodalītas no citām Valsts kases funkcijām.
9.
pants.
Revīzijas iestāde, tās pienākumi un tiesības
(1)
Revīzijas iestādei ir šādi pienākumi:
1)
sagatavot audita stratēģiju un iesniegt to Šveices institūcijām;
2)
veikt revīzijas, lai pārbaudītu Šveices ieguldījuma vadības un kontroles sistēmas un programmu vadības un kontroles sistēmu darbību efektivitāti, un veikt programmu revīzijas;
3)
sagatavot un iesniegt Šveices institūcijām gada audita ziņojumu un atzinumu;
4)
veikt citus ietvarlīgumā noteiktos pienākumus.
(2)
Revīzijas iestādei ir tiesības pieprasīt un saņemt no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera informāciju, kas nepieciešama Šveices ieguldījuma revīzijas nodrošināšanai, kā arī lai pārliecinātos par Šveices ieguldījuma ieviešanas un uzraudzības sistēmas darbības efektivitāti.
(3)
Revīzijas iestādei ir tiesības pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās tādā apjomā, kāds nepieciešams revīzijas iestādes pienākumu izpildei.
(4)
Revīzijas iestādes funkcijas pilda Finanšu ministrija. Finanšu ministrija nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā revīzijas iestāde, tiktu nodalītas no citām ministrijas funkcijām.
(5)
Ja revīzijas iestādes rīcībā ir ziņas par jebkurām izmaiņām un apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt Šveices ieguldījuma ieviešanu, revīzijas iestāde nekavējoties informē par to Ministru kabinetu.
10.
pants.
Programmas apsaimniekotājs, tā pienākumi un tiesības
(1)
Programmas apsaimniekotājam ir šādi pienākumi:
1)
sagatavot un iesniegt vadošajā iestādē programmas iesniegumus;
2)
nodrošināt programmas īstenošanu atbilstoši programmas līgumam;
3)
veikt projektu iesniegumu atlases;
4)
izvērtēt potenciālā īstenotāja sagatavotās informācijas par iepriekš noteikto projektu atbilstību programmai un ietvarlīgumam, nepieciešamības gadījumā lūgt potenciālajam īstenotājam sniegt papildu informāciju un saņemt potenciālā īstenotāja saskaņojumu par informācijas par iepriekš noteikto projektu gala redakciju, lai attiecīgo informāciju par iepriekš noteikto projektu iekļautu programmas iesniegumā;
5)
nodrošināt projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma noslēgšanu;
6)
izveidot programmas vadības un kontroles sistēmu;
7)
ievērojot īstenotāja juridisko statusu, izstrādāt normatīvo aktu projektus vai informatīvos ziņojumus atbilstoši šā likuma 15. panta 12. punktā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam;
8)
veikt projektu un iepriekš noteikto projektu publiskā iepirkuma dokumentācijas un publiskā iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudi izlases veidā;
9)
nodrošināt projektu un iepriekš noteikto projektu īstenošanas uzraudzību, finanšu vadību, kontroli un izvērtēšanu;
10)
izveidot programmas vadības komiteju un vadīt tās darbu programmas ietvaros, apstiprināt programmas vadības komitejas reglamentu;
11)
nodrošināt programmas, projekta un iepriekš noteiktā projekta noslēguma nosacījumu izpildi un to uzraudzību;
12)
veikt pārbaudes par projekta un iepriekš noteiktā projekta īstenošanai veiktajiem izdevumiem;
13)
nodrošināt ietvarlīgumā ietverto publisko iepirkumu noteikumu ievērošanu, tai skaitā attiecībā uz iepirkumu procedūru uzsākšanas paziņošanu, iepirkumu dokumentācijas un tās tulkojuma iesniegšanu Šveices institūcijām;
14)
sagatavot un iesniegt maksājumu iestādei programmas maksājumu pieprasījumus;
15)
veikt programmas noslēguma izvērtējumu;
16)
veikt citus ietvarlīgumā noteiktos pienākumus.
(2)
Programmas apsaimniekotājam ir tiesības pieprasīt un saņemt no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu uzraudzības biroja, īstenotāja un partnera informāciju, kas nepieciešama programmas, projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanas, uzraudzības un kontroles nodrošināšanai, kā arī programmas, kuras ietvaros paredzēts īstenot iepriekš noteikto projektu, iesnieguma sagatavošanai.
(3)
Programmas apsaimniekotāja funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija, Veselības ministrija un Klimata un enerģētikas ministrija.
(4)
Programmas apsaimniekotāja vadītājs nevar būt attiecīgās tiešās pārvaldes iestādes vadītājs.
11.
pants.
Programmas apsaimniekotāja un aģentūras sadarbības kārtība
(1)
Programmas apsaimniekotājs, pildot šā likuma 10. panta pirmajā daļā noteiktos pienākumus, ir tiesīgs deleģēt atsevišķu pienākumu īstenošanu aģentūrai, izņemot šādus pienākumus:
1)
programmas iesniegumu sagatavošana un iesniegšana vadošajai iestādei;
2)
programmas maksājumu pieprasījumu sagatavošana un iesniegšana maksājumu iestādei;
3)
nosacījumu, tostarp normatīvo aktu projektu, programmas ieviešanas nodrošināšanai izstrādāšana;
4)
programmas vadības un kontroles sistēmas izveidošana;
5)
programmas vadības komitejas izveidošana un tās darba vadīšana programmas ietvaros, kā arī programmas vadības komitejas reglamenta apstiprināšana.
(2)
Aģentūra, pildot tai noteiktos pienākumus, atrodas tā Ministru kabineta locekļa funkcionālā padotībā, kura padotībā ir par šā likuma 10. panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi atbildīgais programmas apsaimniekotājs. Ministru kabineta loceklis īsteno padotību pār aģentūru pakļautības formā ar pilnvarotās amatpersonas (programmas apsaimniekotāja vadītāja) starpniecību.
(3)
Iestāde nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā programmas apsaimniekotājs vai aģentūra, tiktu nodalītas no citām iestādes funkcijām, tai skaitā funkcijām, kuras tā pilda kā īstenotājs.
12.
pants.
Iepirkumu uzraudzības birojs, tā pienākumi un tiesības
(1)
Iepirkumu uzraudzības birojam ir šādi pienākumi:
1)
nodrošināt publiskā iepirkuma dokumentācijas un iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudi izlases veidā;
2)
izstrādāt projektu un iepriekš noteikto projektu publiskā iepirkuma dokumentācijas un publiskā iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudes veikšanas metodiku.
(2)
Iepirkumu uzraudzības birojam ir tiesības pieprasīt un saņemt no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, īstenotāja un partnera informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi.
13.
pants.
Īstenotājs, tā pienākumi un tiesības
(1)
Īstenotājam ir šādi pienākumi:
1)
nodrošināt projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu saskaņā ar ietvarlīgumu un projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgumu;
2)
nodrošināt, lai projektam vai iepriekš noteiktajam projektam piešķirtais programmas finansējums tiktu izlietots saskaņā ar pareizas finanšu pārvaldības principu, ievērojot efektivitātes, lietderības, saimnieciskuma un proporcionalitātes principus;
3)
nodrošināt, lai projekta vai iepriekš noteiktā projekta ietvaros veiktie izdevumi būtu tieši saistīti ar projekta mērķu sasniegšanu un atbilstoši noteiktajām programmas īstenošanas prasībām;
4)
nekavējoties informēt programmas apsaimniekotāju vai aģentūru, ar kuru noslēgts projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgums, par jebkurām izmaiņām un apstākļiem, kas var negatīvi ietekmēt projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu;
5)
nodrošināt projekta vai iepriekš noteiktā projekta rezultātu saglabāšanu un ilgtspēju, ievērojot projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgumā noteiktos nosacījumus un termiņus;
6)
nodrošināt grāmatvedībā analītisko uzskaiti par katru projektu vai iepriekš noteikto projektu, atbilstoši kodificējot visus ar projektu vai iepriekš noteikto projektu saistītos darījumus;
7)
sniegt informāciju par projekta un iepriekš noteiktā projekta īstenošanu un nodrošināt Šveices ieguldījuma vadībā iesaistīto institūciju, Iepirkumu uzraudzības biroja un Šveices institūciju pārstāvjiem pieeju visu ar projekta un iepriekš noteiktā projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem, kā arī attiecīgā projekta īstenošanas vietai;
8)
nodrošināt projektu un iepriekš noteikto projektu publicitāti;
9)
atmaksāt programmas apsaimniekotājam vai aģentūrai saņemto programmas finansējumu, kas nav izmantots vai ir izmantots neatbilstoši šīs daļas 1., 2. un 3. punktā minētajiem noteikumiem.
(2)
Īstenotājam ir šādas tiesības:
1)
saņemt programmas finansējumu no finansējuma avotiem, kas noteikti saskaņā ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgumu, ja projekts vai iepriekš noteiktais projekts ir īstenots saskaņā ar ietvarlīgumu un projekta vai iepriekš noteiktā projekta līgumu;
2)
īstenot projektu vai iepriekš noteikto projektu kopā ar partneri, saglabājot atbildību par projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanu, mērķa sasniegšanu, izdevumu attiecināmību, maksājumiem un iepirkuma procedūras veikšanu, kā arī ievērojot uz šā likuma 15. panta 12. punkta pamata izdotos normatīvos aktus vai atbilstoši minētajai normai izstrādātajā informatīvajā ziņojumā noteikto;
3)
pieprasīt un saņemt projekta vai iepriekš noteiktā projekta īstenošanai nepieciešamo informāciju no Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām, Iepirkumu uzraudzības biroja un partnera.
14.
pants.
Partneris, tā pienākumi un tiesības
(1)
Partnerim ir šādi pienākumi:
1)
īstenot projekta vai iepriekš noteiktā projekta aktivitātes saskaņā ar ietvarlīgumu un partnerības līgumu;
2)
nodrošināt, lai tā pārziņā esošo projekta vai iepriekš noteiktā projekta aktivitāšu īstenošanai piešķirtais programmas finansējums tiktu izlietots saskaņā ar pareizas finanšu pārvaldības principu, ievērojot efektivitātes, lietderības, saimnieciskuma un proporcionalitātes principus;
3)
nodrošināt, lai projekta vai iepriekš noteiktā projekta ietvaros veiktie partnera izdevumi būtu tieši saistīti ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta mērķu sasniegšanu un atbilstoši noteiktajām programmas īstenošanas prasībām;
4)
nekavējoties informēt īstenotāju, ar kuru noslēgts partnerības līgums, par jebkurām izmaiņām un apstākļiem, kas var negatīvi ietekmēt projekta vai iepriekš noteiktā projekta aktivitāšu īstenošanu;
5)
nodrošināt grāmatvedībā analītisko uzskaiti par katra projekta vai iepriekš noteiktā projekta aktivitātēm, atbilstoši kodificējot visus ar projektu vai iepriekš noteikto projektu saistītos darījumus;
6)
sniegt informāciju par projekta un iepriekš noteiktā projekta īstenošanu un nodrošināt Šveices ieguldījuma vadībā iesaistīto institūciju, Iepirkumu uzraudzības biroja un Šveices institūciju pārstāvjiem pieeju visu ar projekta un iepriekš noteiktā projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem, kā arī attiecīgā projekta īstenošanas vietai.
(2)
Partnerim ir šādas tiesības:
1)
saņemt programmas finansējumu no finansējuma avotiem, kas noteikti saskaņā ar partnerības līgumu, ja projekts ir īstenots saskaņā ar ietvarlīgumu un partnerības līgumu;
2)
pieprasīt un saņemt projekta vai iepriekš noteiktā projekta aktivitāšu īstenošanai nepieciešamo informāciju no īstenotāja, Šveices ieguldījuma vadībā iesaistītajām institūcijām un Iepirkumu uzraudzības biroja.
15.
pants.
Ministru kabineta kompetence
Lai nodrošinātu Šveices ieguldījuma vadību, Ministru kabinets nosaka:
1)
kārtību, kādā saskaņo un slēdz programmas līgumu un izdara grozījumus programmā;
2)
projektu iesniegumu atlases kārtību, projektu iesniegumu atlases nolikuma saturu, projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma saturu, tā slēgšanas un grozījumu izdarīšanas kārtību, īstenotāja un partnera partnerības līguma saturu un saskaņošanas kārtību;
3)
kārtību, kādā publisko informāciju par programmām, projektiem un iepriekš noteiktajiem projektiem un nodrošina Šveices ieguldījuma publicitātes un vizuālās identitātes prasību ievērošanu;
4)
Šveices ieguldījuma tehniskā atbalsta īstenošanas kārtību;
5)
kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus programmu, projektu un iepriekš noteikto projektu īstenošanai, veic maksājumus un sagatavo pārskatus;
6)
gadījumus un kārtību, kādā vadošā iestāde uz laiku aptur programmā, programmas aktivitātē, projektā un iepriekš noteiktajā projektā veikto izdevumu iekļaušanu starpposma maksājumu pieprasījumā vai noslēguma maksājumu pieprasījumā;
7)
kārtību, kādā nodrošina projektu un iepriekš noteikto projektu uzraudzību un kontroli;
8)
kārtību, kādā ziņo par Šveices ieguldījuma vadībā konstatētajām neatbilstībām, kā arī noraksta, ietur vai atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus un piemēro proporcionālo finanšu korekciju;
9)
kārtību, kādā programmas apsaimniekotājs un aģentūra izlases veidā veic projekta un iepriekš noteiktā projekta un Iepirkumu uzraudzības birojs veic publiskā iepirkuma dokumentācijas un publiskā iepirkuma procedūras norises pirmspārbaudi;
10)
kārtību, kādā sniedz un pārbauda informāciju par pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu projektu un iepriekš noteikto projektu ietvaros un pieņem lēmumu par pievienotās vērtības nodokļa iekļaušanu attiecināmajās izmaksās;
11)
kārtību, kādā nodrošina revīzijas iestādes funkcijas Šveices ieguldījuma vadībā;
12)
programmas īstenošanas nosacījumus, programmas mērķi, pieejamo finansējumu, sasniedzamos rezultātus, programmas apsaimniekotāju un aģentūru, kā arī to kompetenču sadalījumu un pienākumus, prasības projekta iesniedzējam un iepriekš noteiktā projekta potenciālo īstenotāju, prasības partneriem, ja tos pieaicina, atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības, projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumus, kā arī komercdarbības atbalsta kontroles nosacījumus, ja programmā paredzēts komercdarbības atbalsts.
16.
pants.
Programmas līguma noslēgšana
Ja Šveices institūcijas apstiprina otrās kārtas programmas iesniegumu, vadošā iestāde saskaņā ar ietvarlīguma nosacījumiem slēdz programmas līgumu ar Šveices institūciju par katras programmas īstenošanu. Programmas līgumu paraksta vadošās iestādes vadītājs vai tā deleģētais pārstāvis. Ja programmas īstenošanas nodrošināšanai tas nepieciešams, papildus tiek piesaistīta viena vai vairākas līgumslēdzējpuses.
IIInodaļaProjektu iesniegumu atlase un lēmuma pieņemšana par projekta iesniegumu
17.
pants.
Projektu iesniegumu atlase
(1)
Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra veic projektu iesniegumu atlasi saskaņā ar projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un projektu iesniegumu atlases nolikumu. Projektu iesniegumu atlases nolikumu izstrādā un pēc saskaņošanas ar vadošo iestādi apstiprina programmas apsaimniekotājs vai aģentūra. Ja projektu iesniegumu atlases nolikumu izstrādā aģentūra, tā nolikumu saskaņo arī ar programmas apsaimniekotāju.
(2)
Paziņojumu par projektu iesniegumu atlases izsludināšanu un norādi uz vietni, kurā publicēts projektu iesniegumu atlases nolikums, kā arī paziņojumu par projektu iesniegumu atlases pagarināšanu, pārtraukšanu vai izbeigšanu programmas apsaimniekotājs vai aģentūra iesniedz publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
(3)
Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām.
18.
pants.
Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija
(1)
Projektu iesniegumu vērtēšanai programmas apsaimniekotājs vai aģentūra izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, kurā ir vismaz trīs locekļi. Izveidojot projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, programmas apsaimniekotājs ņem vērā programmas līguma noteikumus.
(2)
Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija, pildot savus pienākumus, ir tiesīga pieaicināt ekspertus.
19.
pants.
Programmas apsaimniekotāja un aģentūras lēmumu veidi
(1)
Ja projekta iesnieguma iesniedzējs ir Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona vai šādu personu apvienība, programmas apsaimniekotāja un aģentūras lēmums ir administratīvais akts.
(2)
Ja projekta iesnieguma iesniedzējs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde vai atvasināta publiska persona, programmas apsaimniekotāja un aģentūras lēmums nav administratīvais akts.
(3)
Šā panta otrajā daļā minēto lēmumu izdod rakstveidā, un tam ir šādas daļas:
1)
programmas apsaimniekotāja vai aģentūras nosaukums un adrese;
2)
adresāts – projekta iesnieguma iesniedzējs;
3)
faktu konstatējums;
4)
lēmuma pamatojums;
5)
atsevišķs piemēroto tiesību normu uzskaitījums (norādot arī normatīvā akta pantu, tā daļu, punktu vai apakšpunktu);
6)
adresātam piešķirtās tiesības vai noraidītās tiesības;
7)
nosacījumi (ja nepieciešams);
8)
lēmuma apstrīdēšanas kārtība.
20.
pants.
Projekta iesnieguma apstiprināšana, apstiprināšana ar nosacījumu vai noraidīšana
(1)
Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra, pamatojoties uz projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sniegto atzinumu, pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu.
(2)
Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņem, ja tas atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un atklātā konkursa ietvaros ir pieejams finansējums projekta īstenošanai.
(3)
Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu pieņem, ja projekta iesnieguma iesniedzējam jāveic programmas apsaimniekotāja vai aģentūras noteiktās darbības, lai projekta iesniegums pilnībā atbilstu projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un projektu varētu atbilstoši īstenot. Nosacījumus lēmumā ietver un to izpildi kontrolē, ievērojot projektu iesniegumu atlases nolikumu. Atzinumu par lēmumā ietvertā nosacījuma izpildi programmas apsaimniekotājs vai aģentūra paziņo projekta iesniedzējam viena mēneša laikā no precizētā projekta iesnieguma iesniegšanas dienas. Ja kāds no lēmumā noteiktajiem nosacījumiem netiek izpildīts vai netiek izpildīts lēmumā noteiktajā termiņā, programmas apsaimniekotājs vai aģentūra noraida projekta iesniegumu.
(4)
Lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu pieņem, ja tas neatbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un nepilnības novēršana saskaņā ar šā panta trešo daļu ietekmētu projekta iesniegumu pēc būtības, kā arī tad, ja projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem, bet atklātā konkursa ietvaros nav pieejams finansējums projekta īstenošanai.
(5)
Ja projekta iesniegums iesniegts pēc projektu iesniegumu iesniegšanas beigu datuma, tas netiek vērtēts. Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra attiecīgo lēmumu paziņo projekta iesniedzējam. Ja šajā daļā minēto iemeslu dēļ projekta iesniegumu atsaka pieņemt un projekta iesniedzējs atteikumu pārsūdz tiesā, Administratīvās rajona tiesas nolēmums par attiecīgo jautājumu nav pārsūdzams.
21.
pants.
Lēmuma pieņemšanas termiņš
Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem triju mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma.
22.
pants.
Projekta iesnieguma precizēšana
Projekta iesniegums pēc tā iesniegšanas līdz lēmuma pieņemšanai par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu nav precizējams.
23.
pants.
Programmas apsaimniekotāja un aģentūras lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana
(1)
Projekta iesnieguma iesniedzējs var apstrīdēt un pārsūdzēt šā likuma 19. panta pirmajā daļā minētos lēmumus šādā kārtībā:
1)
aģentūras lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu tam programmas apsaimniekotāja vadītājam, kura pakļautībā atbilstoši šā likuma 11. panta otrajai daļai ir aģentūra. Programmas apsaimniekotāja izdoto administratīvo aktu par apstrīdēto aģentūras lēmumu var pārsūdzēt, iesniedzot pieteikumu Administratīvās rajona tiesas attiecīgajā tiesu namā;
2)
programmas apsaimniekotāja lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu tās tiešās pārvaldes iestādes vadītājam, kuras ietvaros izveidots programmas apsaimniekotājs. Tiešās pārvaldes iestādes vadītāja izdoto administratīvo aktu par apstrīdēto programmas apsaimniekotāja lēmumu var pārsūdzēt, iesniedzot pieteikumu Administratīvās rajona tiesas attiecīgajā tiesu namā.
(2)
Projekta iesnieguma iesniedzējs var apstrīdēt šā likuma 19. panta otrajā daļā minētos lēmumus šādā kārtībā:
1)
aģentūras lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu tam programmas apsaimniekotāja vadītājam, kura pakļautībā atbilstoši šā likuma 11. panta otrajai daļai ir aģentūra. Programmas apsaimniekotāja pieņemtais lēmums par apstrīdēto aģentūras lēmumu nav pārsūdzams;
2)
programmas apsaimniekotāja lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu tās tiešās pārvaldes iestādes vadītājam, kuras ietvaros izveidots programmas apsaimniekotājs. Tiešās pārvaldes iestādes vadītāja pieņemtais lēmums par apstrīdēto programmas apsaimniekotāja lēmumu nav pārsūdzams.
(3)
Atzinumu par lēmumā ietvertā nosacījuma izpildi apstrīd un pārsūdz tādā pašā kārtībā un termiņos kā lēmumu, par kurā ietvertā nosacījuma izpildi sagatavots atzinums.
IVnodaļaKārtība, kādā risināmi strīdi par piešķirto programmas finansējumu
24.
pants.
Strīdu risināšanas kārtība, ja īstenotājs ir juridiskā persona
Ja īstenotājs ir juridiskā persona vai šādu personu apvienība, strīdus, kas attiecas uz projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma izpildi, tai skaitā piešķirto finanšu līdzekļu izmaksāšanu, izmaksu turpināšanu vai līdzekļu atgūšanu, risina civiltiesiskā kārtībā. Dokumenti, kas sagatavoti un pieņemti šā panta pirmajā teikumā minēto darbību veikšanai (lēmumi, atzinumi, brīdinājumi, līgums un citi ar līgumu izpildi saistīti dokumenti), nav izskatāmi administratīvā procesa kārtībā.
25.
pants.
Strīdu risināšanas kārtība, ja īstenotājs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde vai atvasināta publiska persona
(1)
Ja īstenotājam, kurš ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde vai atvasināta publiska persona, un programmas apsaimniekotājam vai aģentūrai rodas domstarpības sakarā ar projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma ietvaros pieņemto lēmumu par piešķirto finanšu līdzekļu izmaksāšanu vai izmaksu turpināšanu vai citu lēmumu un vienošanās nav panākta sarunu ceļā, īstenotājs to var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu attiecīgi programmas apsaimniekotājam vai tās tiešās pārvaldes iestādes vadītājam, kuras ietvaros izveidots programmas apsaimniekotājs.
(2)
Programmas apsaimniekotājs vai tiešās pārvaldes iestādes vadītājs izvērtē šā panta pirmajā daļā minēto īstenotāja iesniegumu un mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
1)
atstāt aģentūras vai programmas apsaimniekotāja lēmumu negrozītu;
2)
atcelt aģentūras vai programmas apsaimniekotāja lēmumu pilnībā vai kādā daļā un, ja nepieciešams, uzdot programmas aģentūrai vai apsaimniekotājam izskatīt īstenotāja iebildumus atkārtoti, ņemot vērā programmas apsaimniekotāja vai tiešās pārvaldes iestādes vadītāja norādījumus;
3)
izdot satura ziņā citādu lēmumu.
(3)
Ja objektīvu iemeslu dēļ šā panta otrajā daļā noteikto termiņu nav iespējams ievērot, programmas apsaimniekotājs vai tiešās pārvaldes iestādes vadītājs to var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par četriem mēnešiem no iesnieguma saņemšanas dienas, par to paziņojot iesniedzējam.
(4)
Informāciju, kas nepieciešama, lai pieņemtu šā panta otrajā daļā minēto lēmumu, programmas apsaimniekotājs vai tiešās pārvaldes iestādes vadītājs iegūst saskaņā ar kārtību, kāda noteikta Administratīvā procesa likumā un Valsts pārvaldes iekārtas likumā iestāžu sadarbībai un informācijas iegūšanai administratīvajā procesā iestādē.
(5)
Šā panta otrajā daļā minētais programmas apsaimniekotāja vai tiešās pārvaldes iestādes pieņemtais lēmums nav pārsūdzams.
26.
pants.
Valsts nodeva, vēršoties tiesā
Programmas apsaimniekotājs un aģentūra, vēršoties vispārējās jurisdikcijas tiesā par līgumstrīdu, valsts nodevu nemaksā.
VnodaļaInformācijas pieejamība un izmaksu attiecināmība
27.
pants.
Tiesības iepazīties ar lietu
(1)
Projekta iesnieguma iesniedzējam un potenciālajam iepriekš noteiktā projekta īstenotājam jebkurā procesa stadijā ir tiesības iepazīties ar tā projekta vai iepriekš noteiktā projekta lietu, ņemot vērā šā panta otrajā daļā noteikto nosacījumu.
(2)
Projekta iesnieguma iesniedzējs ir tiesīgs iepazīties ar tā iesniegtā projekta iesnieguma vērtēšanas materiāliem (tai skaitā ekspertu atzinumiem, vērtēšanas komisijas protokoliem un lēmumiem) tikai pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu. Iepriekš noteiktā projekta potenciālais īstenotājs ir tiesīgs iepazīties ar Šveices institūciju sniegtajiem viedokļiem par potenciālā īstenotāja sagatavoto informāciju par iepriekš noteikto projektu.
(3)
Programmas apsaimniekotājs vai aģentūra šā panta otrajā daļā minēto informāciju sniedz 10 darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas vai piecu darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas uzaicina projekta iesnieguma iesniedzēju iepazīties ar pieprasīto informāciju abpusēji pieņemamā laikā iestādē.
28.
pants.
Informācijas atklātība
(1)
Juridiskās personas projekta vai iepriekš noteiktā projekta lieta ir ierobežotas pieejamības informācija līdz brīdim, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu vai atzinums par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi. Pēc minētā lēmuma vai atzinuma spēkā stāšanās projekta vai iepriekš noteiktā projekta lieta ir pieejama Informācijas atklātības likumā noteiktajā apjomā un kārtībā.
(2)
Tiešās pārvaldes iestādes, atvasinātas publiskas personas vai citas valsts iestādes projekta vai iepriekš noteiktā projekta lieta ir vispārpieejama informācija, izņemot projekta vai iepriekš noteiktā projekta budžeta kopsavilkumu, tai skaitā projekta vai iepriekš noteiktā projekta izmaksu plānu. Informācija par minēto projektu ir pieejama Informācijas atklātības likumā noteiktajā apjomā un kārtībā pēc projekta vai iepriekš noteiktā projekta līguma noslēgšanas.
29.
pants.
Izmaksu attiecināmības un dokumentu glabāšanas termiņš
(1)
Programmā radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās pēc programmas līguma noslēgšanas un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Ministru kabinets var noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot šīs daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības sākuma un gala termiņu.
(2)
Projektā radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās pēc projekta līguma noslēgšanas un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Ministru kabinets var noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot šīs daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības sākuma un gala termiņu.
(3)
Iepriekš noteiktā projektā radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās radušās pēc programmas līguma noslēgšanas un apmaksātas ne vēlāk kā 2029. gada 3. decembrī. Ministru kabinets var noteikt citus izmaksu attiecināmības nosacījumus, nepārsniedzot šīs daļas pirmajā teikumā noteikto izmaksu attiecināmības sākuma un gala termiņu.
(4)
Ar programmas, projekta un iepriekš noteiktā projekta īstenošanu saistīto dokumentāciju glabā līdz 2039. gada 3. decembrim.
Pārejas noteikumi
1.
Latvijas un Šveices sadarbības programmas vadības likumā minētajām programmām, individuālajiem projektiem, grantu shēmām, apakšprojektiem, kā arī Tehniskās palīdzības fonda, Projektu sagatavošanas fonda un Stipendiju fonda pasākumiem, kuru īstenošana uzsākta pirms šā likuma spēkā stāšanās, piemēro Latvijas un Šveices sadarbības programmas vadības likuma noteikumus.
2.
Ministru kabinets līdz 2024. gada 31. decembrim izdod šā likuma 15. panta 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10. un 11. punktā minētos noteikumus.
3.
Ja īstenotājs ir tiešās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc dienas, kad Šveices institūcijas apstiprinājušas otrās kārtas programmas iesniegumu, iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu, ievērojot šā likuma 15. panta 12. punktā noteikto deleģējumu Ministru kabinetam, vai iesniedz apstiprināšanai Ministru kabinetā šā likuma 15. panta 12. punktā minētos noteikumus. Ja īstenotājs ir juridiskā persona, programmas apsaimniekotājs četru mēnešu laikā pēc dienas, kad Šveices institūcijas apstiprinājušas otrās kārtas programmas iesniegumu, iesniedz apstiprināšanai Ministru kabinetā šā likuma 15. panta 12. punktā minētos noteikumus.
4.
Līdz dienai, kad Klimata un enerģētikas ministrija pārņem programmas apsaimniekotāja funkcijas, šīs funkcijas veic Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.
Finanšu ministra pienākumu izpildītāja ‒ izglītības un zinātnes ministre A. Čakša