Likumprojekts

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
23-TA-1130
Grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā
Izdarīt Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā (Latvijas Vēstnesis, 2014, 216. nr.; 2015, 127. nr.; 2016, 120. nr.; 2018, 57. nr.; 2019, 129. nr.; 2020, 243. nr.; 2021, 86.A, 227., 234.A nr.; 2024, 193., 224.A  nr.) šādus grozījumus:
1.
1. pantā:
papildināt pirmās daļas 15. punktu pēc vārda "darbības" ar vārdiem "un attīstības";
papildināt pirmās daļas 16. punktu ar vārdiem "kapitālsabiedrības darbības attīstības, izaugsmes vai efektivitātes paaugstināšanu un kapitālsabiedrības ilgtspēju, tai skaitā korporatīvās sociālās atbildības mērķi";
izteikt pirmās daļas 17. punktu šādā redakcijā: 
"17) finanšu mērķi – ar kapitālsabiedrības finanšu darbību saistītie mērķi (piemēram, mērķi attiecībā uz rentabilitāti, kapitāla struktūru, apgrozījumu, dividendēm un peļņu);";
papildināt pirmo daļu ar 22. un 23. punktu šādā redakcijā:
"22) atkarīgā sabiedrība – kapitālsabiedrība, kurā visas kapitāla daļas vai akcijas pieder publiskas personas kapitālsabiedrībai;
23) likuma subjekti – publiskas personas, to institūcijas un amatpersonas, publiskas personas kapitālsabiedrības, to meitas sabiedrības, publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības un minēto kapitālsabiedrību pārvaldes institūcijas un to locekļi, kam saskaņā ar šo likumu noteikti pienākumi un tiesības publisku personu kapitāla daļu vai kapitālsabiedrību pārvaldības jomā."
2.
Papildināt I nodaļu ar 3.1 pantu šādā redakcijā:
"3.1 pants. Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības vispārīgie principi
(1) Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības vispārīgie principi:
1) informēta un aktīva īpašnieka princips – publiska persona normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā definē publiskas personas vispārējo stratēģisko mērķi un būtiskos uzdevumus līdzdalībai kapitālsabiedrībā, kā arī pēc nepieciešamības izvērtē to aktualitāti. Publiskas personas kapitāla daļu turētājs nodrošina, ka kapitālsabiedrībā ir izstrādāta publiskas personas izvirzītajiem mērķiem atbilstoša vidēja termiņa darbības stratēģija;
2) mērķorientācijas princips – publiskas personas kapitāla daļu pārvaldību īsteno, publiskās personas aktīvus lietderīgi ieguldot kapitālsabiedrībā un pieņemot uz kapitālsabiedrības vispārējo stratēģisko mērķu sasniegšanu orientētus lēmumus;
3) risku vadības princips – publiskas personas kapitāla daļu  pārvaldībā nodrošina kapitālsabiedrības darbības un pārvaldības procesu pārskatāmību, kā arī savlaicīgu preventīvu un korektīvu pasākumu ieviešanu risku mazināšanai vai novēršanai;
4) informācijas atklātības princips – publiskas personas kapitāla daļu pārvaldībā nodrošina informācijas pieejamību par kapitālsabiedrību, ievērojot informācijas atklātības un publiskošanas prasības;
5) sadarbības princips – publiskas personas kapitāla daļu pārvaldību īsteno, sadarbojoties šā likuma subjektiem, tai skaitā nodrošinot vispusīgu un operatīvu informācijas apmaiņu, saglabājot kapitāla daļu pārvaldības uzlabošanai nepieciešamo informāciju, kā arī sniedzot informāciju koordinācijas institūcijai par kapitālsabiedrību pārvaldības sistēmā identificētiem trūkumiem.
(2) Īstenojot publiskas personas kapitāla daļu pārvaldību, šā likuma subjekti ievēro publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības vispārīgos principus.
(3) Publisku personu kontrolētu kapitālsabiedrību pārvaldību īsteno līdzvērtīgi publiskas personas kapitālsabiedrību pārvaldības procesam, ja vien šajā likumā nav noteikta īpaša izņēmuma kārtība vai konstatēti citi tiesiski šķēršļi.
(4) Publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas, kapitāla daļu turētāja, kapitāla daļu turētāja pārstāvja, kapitālsabiedrības valdes un padomes funkciju izpildi un tiesības nevar nodot privātpersonām civiltiesiska darījuma vai deleģēšanas līguma ceļā."
3.
5. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Publiskās personas augstākās lēmējinstitūcijas kompetencē ietilpst šādu līdzdalības jautājumu izlemšana:
1) lēmuma pieņemšana par publiskas personas līdzdalības vai izšķirošās ietekmes iegūšanu vai izbeigšanu kapitālsabiedrībā vai par līdzdalības apmēra izmaiņām;
2) lēmuma pieņemšana par atļaujas došanu publiskas personas kapitālsabiedrībai iegūt vai izbeigt līdzdalību vai izšķirošo ietekmi citā kapitālsabiedrībā;
3) lēmuma pieņemšana par dalībnieka (akcionāra) nostāju publiski privātas kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulcē jautājumā par šādas kapitālsabiedrības līdzdalības vai izšķirošās ietekmes iegūšanu vai izbeigšanu citā kapitālsabiedrībā.";
izslēgt otro daļu;
izslēgt ceturtās daļas ievaddaļā vārdus "otrajā un trešajā";
papildināt ceturto daļu ar 3. punktu šādā redakcijā:
"3) ja lēmums attiecas uz līdzdalības vai izšķirošās ietekmes iegūšanu, – arī Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmās daļas nosacījumu izpildi, norādot valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai stratēģiski svarīgus īpašumus (vai īpašumu grupas), ko kapitālsabiedrībai paredzēts izveidot vai pārvaldīt, vai tirgus nepilnības, ko paredzēts novērst ar līdzdalību kapitālsabiedrībā, vai kapitālsabiedrības darbības rezultātā radītas preces un pakalpojumus (vai to grupas), kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai.";
aizstāt piektajā daļā vārdus "otro un trešo daļu" ar vārdiem un skaitļiem "pirmās daļas 2. un 3. punktu".
4.
Izteikt 7. pantu šādā redakcijā:
"7. pants. Publiskas personas līdzdalības stratēģijas izvērtēšana
(1) Valsts kapitāla daļu turētājam un atvasinātas publiskas personas kapitāla daļu turētāja pārstāvim ir pienākums ne retāk kā reizi piecos gados sagatavot un iesniegt publiskas personas augstākai lēmējinstitūcijai priekšlikumu par publiskas personas līdzdalības stratēģiju kapitālsabiedrībā. Priekšlikumu pamato ar līdzdalības stratēģisko izvērtējumu. Izvērtējumā ietver:
1) vērtējumu par līdzdalības atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmās daļas nosacījumiem un  līdzdalības lietderību kapitālsabiedrībā, ietverot arī ekonomisko izvērtējumu, lai pamatotu, ka citā veidā nav iespējams efektīvi sasniegt noteiktos mērķus vai nodrošināt deleģēto uzdevumu izpildi;
2) līdzdalības apmēra ietekmi uz publiskas personas kapitālsabiedrības vai publiski privātās kapitālsabiedrības vispārējo stratēģisko mērķu un vidēja termiņa darbības stratēģijā noteikto mērķu sasniegšanu;
3) iepriekšējā periodā sasniegto kapitālsabiedrības darbības rezultātu vērtējumu sasaistē ar gaidu vēstuli;
4) kapitālsabiedrības atbilstību kādai no šā likuma 24.1 pantā norādīto kapitālsabiedrību grupām;
5) kapitālsabiedrības iesaistes apjomu konkrētos preču vai pakalpojumu tirgos iepriekšējā periodā un publiskas personas līdzdalības apmēra ietekmi uz konkurenci;
6) informāciju par kapitālsabiedrības stratēģiskās attīstības potenciālu no finansiālā, preču un pakalpojumu tirgus, inovāciju iespēju un eksportspējas aspekta;
7) priekšlikumu par vispārējā stratēģiskā mērķa sasniegšanai nepieciešamo līdzdalības apmēru pamatkapitālā un pamatojumu;
8) pamatojumu priekšlikumam par kapitālsabiedrības vispārējiem stratēģiskajiem mērķiem nākamajā darbības periodā;
9) vērtējumu par kapitālsabiedrības līdzdalības tiesisko pamatu un ekonomisko lietderību kapitālsabiedrības meitas sabiedrībās;
10) vērtējumu par kapitālsabiedrības meitas sabiedrību līdzdalības ekonomisko lietderību citās kapitālsabiedrībās;
11) ziņas par to, vai kapitālsabiedrība izvērtējuma periodā ir saņēmusi komercdarbības atbalstu un vai attiecībā uz kapitālsabiedrību izvērtējuma periodā ir konstatēts nelikumīgs komercdarbības atbalsts.
(2) Lēmumu par publiskas personas līdzdalības stratēģiju, līdzdalības saglabāšanu vai līdzdalības apmēra izmaiņām kapitālsabiedrībā pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija. Lēmumā ietver:
1) vērtējumu par publiskas personas līdzdalības kapitālsabiedrībā atbilstību šā likuma 4. panta nosacījumiem;
2) vispārējos stratēģiskos mērķus;
3) atzinumu par publiskas personas līdzdalības apmēra saglabāšanu vai līdzdalības apmēra izmaiņām;
4) ja nepieciešams, attiecībā uz kapitālsabiedrībām, kuru kapitāla daļas vai akcijas nav atsavināmas, – uzdevumu izstrādāt risinājumu kapitālsabiedrības kapitāla daļu atsavināšanas ierobežojumu atcelšanai.
(3) Ja likumos ir noteikts, ka attiecīgās kapitālsabiedrības kapitāla daļas vai akcijas nav atsavināmas, tad šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā sagatavotajā izvērtējumā var neietvert šā panta pirmās daļas 1., 2. un 7. punktā norādīto vērtējumu par publiskas personas līdzdalības kapitālsabiedrībā atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmās daļas nosacījumiem, līdzdalības saglabāšanas lietderību un stratēģiskā mērķa sasniegšanai nepieciešamo līdzdalības apmēru, savukārt augstākās lēmējinstitūcijas lēmumā var neietvert šā panta otrās daļas 1., 3. un 4. punktu."
5.
Papildināt likumu ar 7.1 pantu šādā redakcijā:
"7.1 pants. Publiskas personas līdzdalības ārkārtas izvērtēšana
(1) Publiskas personas augstākā lēmējinstitūcija ir tiesīga ierosināt publiskas personas līdzdalības kapitālsabiedrībā ārkārtas izvērtēšanu.
(2) Līdzdalības ārkārtas izvērtēšanu veic atbilstoši šā likuma 7. panta pirmās un otrās daļas noteikumiem.
(3) Veicot publiskas personas līdzdalības ārkārtas izvērtēšanu kapitālsabiedrībās, attiecībā uz kurām likumos ir noteikts, ka to kapitāla daļas vai akcijas nav atsavināmas, publiskas personas izvērtējumu  un publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas lēmumu sagatavo, nepiemērojot šā likuma 7. panta trešajā daļā noteikto atbrīvojumu."
6.
8. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Publiskas personas kapitālsabiedrība nodrošina, ka atkarīgajā kapitālsabiedrībā:
1) vidēja termiņa darbības stratēģiju izstrādā atbilstoši šā likuma 57. pantam;
2) dividendēs izmaksājamo peļņas daļu nosaka saskaņā ar šā likuma 28. vai 35. pantu;
3) valdes un padomes locekļus nominē publiskas personas kapitālsabiedrības valde vai atkarīgās kapitālsabiedrības padome atbilstoši šā likuma 31. vai 37. pantam, ievērojot, ka valsts kapitālsabiedrības atkarīgās kapitālsabiedrības valdes un padomes locekļu nominācijas komisijā koordinācijas institūcijas pārstāvja dalība nav obligāta;
4) padomi izveido šā likuma 78. panta otrajā daļā  (izņemot gadījumu, kad atbilstoši šā likuma 78. panta 2.1 daļai ir saņemta augstākās lēmējinstitūcijas piekrišana padomes neveidošanai) un 106. pantā minētajos gadījumos;
5) valdes un padomes locekļu skaitu, mēneša atlīdzību, prēmiju un atsaukšanas pabalstu nosaka, ievērojot valdes un padomes locekļiem šajā likumā un uz tā pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos paredzētos ierobežojumus;
6) informāciju par kapitālsabiedrību publisko atbilstoši šā likuma 58. panta pirmajai, 1.1, 1.2 un otrajai daļai.";
papildināt otrās daļas 1. punktu ar vārdiem un skaitli "ievērojot šā likuma 24.2 pantā noteiktās gaidu vēstules izstrādes prasības";
papildināt trešās daļas ievaddaļu pēc vārda "kapitālsabiedrība" ar vārdiem "un publiskas personas kontrolēta kapitālsabiedrība";
papildināt trešo daļu ar 5. punktu šādā redakcijā:
"5) izstrādā un publisko kapitālsabiedrības valdes un padomes locekļu atlīdzības politiku."
7.
22. pantā:
izteikt otrās daļas 2. punktu šādā redakcijā:
"2) sniedz atzinumu par valsts kapitālsabiedrības un valsts kontrolētās kapitālsabiedrības gaidu vēstules atbilstību vispārējam stratēģiskajam mērķim un satura pietiekamību vidēja termiņa darbības stratēģijas izstrādei, bet valsts kapitālsabiedrībās, kurās nav izveidotas padomes, valsts kapitāla daļu turētājiem sniedz atzinumu par kapitālsabiedrību vidēja termiņa darbības stratēģijā izvirzītajiem finanšu mērķiem un darbības finanšu rādītājiem (dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, peļņas rādītājiem, kapitāla atdevi u. c.), kā arī to saskaņotību ar kapitālsabiedrību vidēja termiņa darbības stratēģijā izvirzītajiem nefinanšu mērķiem;";
papildināt otro daļu ar 5.1 un 5.2 punktu šādā redakcijā:
"51) uztur publisku personu kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības informācijas sistēmu;
52) konstatējot ilgstošus vai būtiskus valsts kapitāla daļu pārvaldības trūkumus vai būtiskas nepilnības kapitāla daļu turētāja pienākumu izpildē, rosina kapitāla daļu turētājam veikt piemērotus kapitāla daļu pārvaldības korektīvos pasākumus noteiktā termiņā;";
papildināt otrās daļas 7. punktu pēc vārda "projektus" ar vārdiem "kā arī sniedz atzinumus (projekta saskaņojumus) par citu institūciju izstrādātajiem tiesību aktu un politikas plānošanas dokumentu projektiem";
papildināt otro daļu ar 7.5 un 7.6 punktu šādā redakcijā:
"75) reizi gadā pēc ikgadējā publiskā pārskata sagatavošanas informē Ministru kabinetu par būtiskajiem trūkumiem un nepilnībām valsts un valsts kontrolēto kapitālsabiedrību un kapitāla daļu pārvaldībā, norādot veiktos vai ieteicamos korektīvos pasākumus un, ja nepieciešams, rosinot kapitāla daļu turētāja maiņu;
76) pārrauga, kā valsts kapitāla daļu turētāji un valsts kapitālsabiedrības nodrošina šā likuma 7., 8., 24.2, 26., 27. un 31. panta prasību izpildi;".
8.
Papildināt V nodaļu ar 24.3 pantu šādā redakcijā:
"24.3 pants. Valsts kapitāla daļu pārvaldības politikas veidošana
(1) Ministru kabinets, ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmās daļas nosacījumus, deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto darbību vai rīcības plānā deklarācijas īstenošanai (turpmāk – rīcības plāns) nosaka valsts kapitālsabiedrību pārvaldības politikas prioritātes.
(2) Šā panta pirmajā daļā norādītajā valsts kapitālsabiedrību pārvaldības politikas dokumentā ietver:
1) valsts līdzdalības kapitālsabiedrībās pamatnostādnes, ja nepieciešams, lemjot par ārkārtas līdzdalības izvērtēšanas uzsākšanu konkrētās kapitālsabiedrībās;
2) valsts nozīmes stratēģiskos uzdevumus sasaistē ar rīcības plānā ietvertajiem uz kapitālsabiedrībām orientētajiem nozares mērķiem;
3) plānotā perioda ilgtspējas mērķu ietvaru šā likuma 24.pantā noteiktajām valsts kapitālsabiedrību grupām vai konkrētām kapitālsabiedrībām;
4) ja nepieciešams, arī valsts attīstībai vai drošībai stratēģiski svarīgus īpašumus, ko kapitālsabiedrībai paredzēts izveidot vai pārvaldīt, vai tirgus nepilnības, ko paredzēts novērst ar līdzdalību kapitālsabiedrībā, vai tādas preces un pakalpojumus (vai to grupas), kuri ir stratēģiski svarīgi valsts attīstībai vai drošībai un kuru nodrošināšanu paredzēts sekmēt ar valsts līdzdalību kapitālsabiedrībās.
(3) Valsts kapitālsabiedrību kapitāla daļu (akciju) turētāji, izstrādājot gaidu vēstules, ņem vērā šā panta pirmajā daļā norādītajā valsts kapitālsabiedrību pārvaldības politikas dokumentā noteiktās prioritātes."
9.
25. pantā:
izteikt nosaukumu, pirmo, otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"25. pants. Valsts līdzdalības izvērtēšana un līdzdalība stratēģiskajā vadībā
(1) Valsts līdzdalības iegūšanu vai izbeigšanu, kā arī izšķirošās ietekmes iegūšanu vai izbeigšanu kapitālsabiedrībā var ierosināt nozares ministrija vai valsts kapitāla daļu turētājs, iesniedzot Ministru kabinetā attiecīgu priekšlikumu.
(2) Ministru kabinetā iesniegtajā priekšlikumā definē vispārējo stratēģisko mērķi, ko priekšlikuma iesniedzējs piedāvā valstij sasniegt ar līdzdalību kapitālsabiedrībā. Priekšlikumam pievieno Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta otrajā daļā noteiktā kārtībā sagatavotu vērtējumu par līdzdalības vai izšķirošās ietekmes iegūšanas atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmās daļas nosacījumiem un koordinācijas institūcijas atzinumu.
(3) Koordinācijas institūcija pārrauga, kā valsts kapitāla daļu turētājs pilda savu pienākumu – izvērtē šā likuma 7. un 7.1 pantā paredzēto valsts līdzdalību kapitālsabiedrībā.";
izslēgt ceturto daļu.
10.
26. pantā:
izteikt nosaukumu šādā redakcijā:
"26. pants. Vidēja termiņa darbības stratēģijas apstiprināšana un neparedzētu darījumu izvērtēšana";
izslēgt trešajā daļā vārdus "un koordinācijas institūcijas";
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajā atzinumā koordinācijas institūcija sniedz vērtējumu par kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā izvirzītajiem finanšu mērķiem un darbības finanšu rādītājiem (peļņas rādītājiem, dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, kapitāla atdevi u. c.), kā arī par to saskaņotību ar gaidu vēstuli. Atzinumu par vidēja termiņa darbības stratēģiju koordinācijas institūcija sniedz divu mēnešu laikā no brīža, kad kapitāla daļu turētājs to iesniedzis koordinācijas institūcijai.";
izteikt sesto, septīto, astoto un devīto daļu šādā redakcijā:
"(6) Pirms pieņemt lēmumu par piekrišanu darījumam vai citam plānotam pasākumam, kurš nav paredzēts kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā un būtiski ietekmē (vismaz par 15 procentiem) kapitālsabiedrības vidēja termiņa stratēģijā noteikto aktīvu apjomu, valsts kapitāla daļu turētājs kapitālsabiedrībā saņem koordinācijas institūcijas atzinumu.
(7) Koordinācijas institūcija izvērtē šā panta sestajā daļā minētā darījuma vai plānotā pasākuma ietekmi uz kapitālsabiedrības vērtību un finanšu mērķu sasniegšanu, novērtējot  ar paredzētajiem lēmumiem un plānotajiem pasākumiem saistītos riskus vai ieguvumus, ilgtermiņa izmaksas un alternatīvas, kā arī darījuma lietderību.
(8) Ja valsts kapitāla daļu turētājs nepiekrīt koordinācijas institūcijas atzinumā norādītajiem apsvērumiem un plāno pieņemt lēmumu par kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijas apstiprināšanu vai piekrišanu darījumam vai plānotajam pasākumam, valsts kapitāla daļu turētājs ir tiesīgs lūgt šo jautājumu izskatīt koordinācijas institūcijas padomē. Desmit darbdienu laikā pēc kapitāla daļu turētāja lēmuma pieņemšanas tas rakstveidā nosūta koordinācijas institūcijai skaidrojumu un šādas rīcības pamatojumu.
(9) Ja padome pieņem lēmumu par kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijas apstiprināšanu, neņemot vērā nozares ministrijas atzinumu, padome desmit darbdienu laikā no lēmuma pieņemšanas rakstveidā nosūta nozares ministrijai skaidrojumu un šādas rīcības pamatojumu.";
papildināt trīspadsmito daļu pēc vārda "stratēģiju" ar vārdiem "desmit darbdienu laikā".
11.
27. pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Pārskatu par kapitālsabiedrības darbības rezultātiem iepriekšējā gadā kapitālsabiedrība sagatavo un iesniedz valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvim vai kapitālsabiedrības padomei (ja tāda ir izveidota), kas izvērtē kapitālsabiedrībai izvirzīto mērķu sasniegšanu, un nozares ministrijai, kas sniedz atzinumu atbilstoši šā panta ceturtajā daļā noteiktajai kompetencei.";
papildināt pantu ar 2.1 un 2.2 daļu šādā redakcijā:
"(21) Ja kapitālsabiedrībā nav izveidota padome, pārskatu par kapitālsabiedrības darbības rezultātiem iepriekšējā gadā vienlaikus iesniedz kapitāla daļu turētāja pārstāvim un koordinācijas institūcijai atzinuma sniegšanai.
(22) Valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvis, nozares ministrija un koordinācijas institūcija kapitālsabiedrības darbības pārskatā norādītos rezultātus izvērtē sasaistē ar kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā paredzētajiem mērķu rezultatīvajiem rādītājiem. Ja kapitālsabiedrībai attiecīgajā gadā izvirzīti citi vidēja termiņa darbības stratēģijā nedefinēti mērķi, tad darbības pārskatā norādītos rezultātus izvērtē sasaistē ar apstiprinātajiem mērķiem attiecīgajam gadam.";
aizstāt trešajā daļā vārdus "otrajā daļā" ar skaitli un vārdu "2.2 daļā";
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Pēc kapitālsabiedrības darbības izvērtēšanas kapitālsabiedrības padome vai valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvis (ja padome nav izveidota) pieņem lēmumu par turpmāko rīcību, lai nodrošinātu kapitālsabiedrības virzību uz vidēja termiņa darbības stratēģijā noteikto mērķrādītāju sasniegšanu."
12.
28. pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "pamatojoties uz kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģiju, tajā noteiktajiem kapitālsabiedrības mērķiem un to īstenošanu" ar vārdiem "atbilstoši kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā noteiktajam apjomam";
izteikt trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3)  Valdes priekšlikums par prognozējamo peļņas daļu, kas izmaksājama dividendēs, un dividendēs izmaksājamo peļņas daļu var būt zemāks par vidēja termiņa darbības stratēģijā noteikto dividendēs izmaksājamo apjomu tikai normatīvajos aktos norādītajos gadījumos.
(4) Šā panta trešajā daļā norādītajā gadījumā priekšlikumam pievieno ekonomisko un tiesisko pamatojumu, raksturojot ierosinātā lēmuma ietekmi uz kapitālsabiedrības darbību. Valsts kapitāla daļu turētājs sagatavo un iesniedz rīkojuma projektu Ministru kabinetam, un tas pieņem valsts kapitāla daļu turētājam saistošu lēmumu."
13.
Izteikt 29. panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja ir objektīvi iemesli, kuru dēļ nevar publiskot šā panta pirmajā un otrajā daļā minēto informāciju, kurai noteikts komercnoslēpuma statuss vai ierobežotas pieejamības informācijas statuss, valsts kapitāla daļu turētājs publisko attiecīgās kapitālsabiedrības sniegto skaidrojumu."
14.
31. pantā:
papildināt ceturtās daļas 3. punktu ar vārdiem "vai, pamatojoties uz kriminālprocesa vai administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros pieņemtu nolēmumu, atņemtas tiesības ieņemt noteiktus amatus komercsabiedrībā un tās pārvaldes institūcijās";
papildināt ceturto daļu ar 6. punktu šādā redakcijā:
"6) kurai ir noteikts sankciju subjekta statuss Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma izpratnē.";
izteikt septītās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Valsts kapitāla daļu turētājam vai padomei ir tiesības noraidīt nominācijas komisijas izvirzītos kandidātus, kas nominācijas procesā ieguvuši augstāko punktu skaitu, pamatoti argumentējot pieņemto lēmumu un informējot par to koordinācijas institūciju, kā arī aizklājot personu identificējošo informāciju.";
papildināt pantu ar 7.1 daļu šādā redakcijā:
"(71) Valsts kapitāla daļu turētāji sniedz ziņas par valdes un padomes nomināciju procesiem koordinācijas institūcijas noteiktā kārtībā.";
papildināt astotās daļas 2. punkta pirmo teikumu ar vārdiem "kā arī ​​ja valdes vai padomes locekļi tiek iecelti jaunas kapitālsabiedrības dibināšanas procesā";
papildināt devīto daļu ar teikumu šādā redakcijā: 
"Personu šā panta astotās daļas 2. punktā noteiktajā kārtībā neieceļ amatā atkārtoti, izņemot gadījumu, ja nominācijas procesa rīkošana ir nelietderīga saistībā ar kapitālsabiedrības likvidāciju vai reorganizāciju vai ir uzsākts nominācijas process uz amatu, kuru pilda šā panta astotās daļas 2. punktā noteiktajā kārtībā ieceltā persona."
15.
Izteikt 32. pantu šādā redakcijā:
"32. pants. Koordinācijas institūcijas atzinuma saņemšanas kārtība
(1) Atvasināta publiska persona pirms šā likuma 5. pantā minētā lēmuma pieņemšanas par atvasinātas publiskas personas līdzdalības iegūšanu vai izšķirošās ietekmes iegūšanu kapitālsabiedrībā saņem koordinācijas institūcijas atzinumu.
(2) Atvasināta publiska persona pirms šā likuma 7. un 9. pantā minētā lēmuma pieņemšanas par atvasinātas publiskas personas līdzdalības pārvērtēšanu vai līdzdalības izbeigšanu kapitālsabiedrībā var lūgt koordinācijas institūciju sniegt atzinumu.
(3) Šā panta pirmajā un otrajā daļā paredzētajam koordinācijas institūcijas atzinumam ir ieteikuma raksturs."
16.
Izteikt 36. panta trešo punktu šādā redakcijā:
"3) atvasinātas publiskas personas lēmums par līdzdalības iegūšanu, izbeigšanu vai saglabāšanu kapitālsabiedrībā vai apliecinājums par atvasinātas publiskas personas līdzdalības atbilstību šā likuma 4. panta pirmās daļas nosacījumiem, kapitālsabiedrības vispārējais stratēģiskais mērķis un saite uz publiski pieejamu tiešsaistes vietni, kur publiskots atvasinātas publiskas personas lēmums par līdzdalības iegūšanu, izbeigšanu vai saglabāšanu attiecīgajā kapitālsabiedrībā."
17.
37. pantā:
papildināt ceturtās daļas 3. punktu ar vārdiem "vai, pamatojoties uz kriminālprocesa vai administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros pieņemtu nolēmumu, atņemtas tiesības ieņemt noteiktus amatus komercsabiedrībā un tās pārvaldes institūcijās";
papildināt ceturto daļu ar 6. punktu šādā redakcijā:
"6) kurai noteikts sankciju subjekta statuss Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma izpratnē.";
papildināt astotās daļas 2. punkta pirmo teikumu ar vārdiem "kā arī ja valdes vai padomes locekļi tiek iecelti jaunas kapitālsabiedrības dibināšanas procesā";
papildināt devīto daļu ar teikumu šādā redakcijā:
"Personu šā panta astotās daļas 2. punktā noteiktajā kārtībā neieceļ amatā atkārtoti, izņemot gadījumu, ja nominācijas procesa rīkošana ir nelietderīga saistībā ar kapitālsabiedrības likvidāciju vai reorganizāciju vai ir uzsākts nominācijas process uz amatu, kuru pilda šā panta astotās daļas 2. punktā noteiktajā kārtībā ieceltā persona."
18.
Izteikt 42. un 43. pantu šādā redakcijā:
"42. pants. Valsts kapitālsabiedrības dibināšana
(1) Valsts kapitālsabiedrības dibināšanas dokumenti ir Ministru kabineta rīkojums par valsts kapitālsabiedrības dibināšanu un Komerclikuma 142. pantā norādītie kapitālsabiedrības dibināšanas dokumenti, par kuriem kā dibinātājs lemj valsts kapitāla daļu turētājs.
(2) Rīkojumā par valsts kapitālsabiedrības dibināšanu Ministru kabinets nosaka:
1) tos valsts attīstībai vai drošībai stratēģiski svarīgos īpašumus (vai īpašumu grupas), ko kapitālsabiedrībai paredzēts izveidot vai pārvaldīt ar kapitālsabiedrības palīdzību, vai tirgus nepilnības, vai tādas valsts attīstībai vai drošībai stratēģiski svarīgas preču un pakalpojumu grupas, kuru nodrošināšanas mērķiem kapitālsabiedrība tiek dibināta;
2) publiskas personas funkcijas, kuru nodrošināšanai kapitālsabiedrība tiek dibināta, un kapitālsabiedrības darbības pamatvirzienus;
3) valsts līdzdalības vispārējos stratēģiskos mērķus;
4) kapitālsabiedrības firmu;
5) kapitālsabiedrības veidu;
6) kapitālsabiedrības pamatkapitāla lielumu un apmaksas veidu;
7) kapitālsabiedrības kapitāla daļu turētāju;
8) citus jautājumus, kas saistīti ar kapitālsabiedrības dibināšanu.
(3) Valsts kapitāla daļu turētājs ieceļ valsts kapitālsabiedrības pagaidu valdes locekļus un pagaidu padomes locekļus (ja kapitālsabiedrībā tiek veidota padome) un, pieņemot šā panta pirmajā daļā norādītos lēmumus, ievēro Ministru kabineta rīkojumu par valsts kapitālsabiedrības dibināšanu, kā arī veic nepieciešamās darbības, lai kapitālsabiedrības dibināšanu pieteiktu komercreģistrā.
43. pants. Atvasinātas publiskas personas kapitālsabiedrības dibināšana
(1) Atvasinātas publiskas personas kapitālsabiedrības dibināšanas dokumenti ir atvasinātas publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas lēmums par kapitālsabiedrības dibināšanu un Komerclikuma 142. pantā norādītie kapitālsabiedrības dibināšanas dokumenti, par kuriem kā dibinātājs lemj atvasinātas publiskas personas kapitāla daļu turētāja pārstāvis.
(2) Lēmumā par atvasinātas publiskas personas kapitālsabiedrības dibināšanu norāda:
1) atvasinātas publiskas personas nosaukumu un atrašanās vietas adresi;
2) tirgus nepilnību vai tādus pašvaldības īpašumus, ko paredzēts veidot vai pārvaldīt ar kapitālsabiedrības palīdzību un kas ir stratēģiski svarīgi pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai, vai preces un pakalpojumus, vai preču un pakalpojumu grupas, kuru nodrošināšanas mērķiem kapitālsabiedrība tiek dibināta; 
3) publiskas personas funkcijas, kuru nodrošināšanai kapitālsabiedrība tiek dibināta, un kapitālsabiedrības darbības pamatvirzienus;
4) publiskas personas līdzdalības vispārējos stratēģiskos mērķus;
5) kapitālsabiedrības firmu;
6) kapitālsabiedrības veidu;
7) kapitālsabiedrības pamatkapitāla lielumu un apmaksas veidu;
8) kapitālsabiedrības kapitāla daļu turētāju;
9) citus jautājumus, kas saistīti ar kapitālsabiedrības dibināšanu."
(3) Šā panta pirmajā daļā norādītajos lēmumos nevienai personai nedrīkst noteikt īpašas tiesības vai priekšrocības.
(4) Atvasinātas publiskas personas kapitāla daļu turētāja pārstāvis ieceļ kapitālsabiedrības valdes locekļus un padomes locekļus (ja kapitālsabiedrībā tiek veidota padome) un, pieņemot lēmumus kapitālsabiedrības dibināšanas procesā, ievēro publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas lēmumu par kapitālsabiedrības dibināšanu, kā arī veic nepieciešamās darbības, lai kapitālsabiedrības dibināšanu pieteiktu komercreģistrā."
19.
Izslēgt 44. pantu.
20.
Izteikt 45. pantu šādā redakcijā:
"45. pants. Valsts kapitāla daļu turētāja rīkojumi
(1) Valsts kapitālsabiedrības dibināšanas procesā valsts kapitāla daļu turētāja lēmumos un rīkojumos par kapitālsabiedrības dibinātāju norāda:
1) kapitāla daļu turētāja nosaukumu un adresi;
2) tās personas vārdu, uzvārdu, personas kodu un amatu, kura paraksta dokumentus kapitāla daļu turētāja vārdā.
(2) Dibinot valsts kapitālsabiedrību, valsts kapitāla daļu turētāja lēmumos un rīkojumos nevienai personai nedrīkst noteikt īpašas tiesības vai priekšrocības."
21.
Izteikt 47. pantu šādā redakcijā:
"47. pants. Kapitālsabiedrības valdes, padomes un revidenta iecelšana
(1) Ja kapitālsabiedrības dibināšanas procesā kapitālsabiedrības valde un padome tiek iecelta, nerīkojot publisku kandidātu pieteikšanās procedūru, tad uz valdi un padomi, kas izveidota līdz sabiedrības reģistrācijai, attiecināmi šā likuma 31. panta astotās daļas otrā punkta un devītās daļas vai 37. panta astotās daļas otrā punkta un devītās daļas noteikumi, bet revidents tiek iecelts uz pilnu pilnvaru termiņu.
(2) Tāda kapitālsabiedrības valde un padome, kas izveidota kapitālsabiedrības dibināšanas procesā, atlasot iespējamos valdes un padomes locekļu kandidātus publiskā kandidātu pieteikšanās procedūrā atbilstoši šā likuma 31. panta otrās un trešās daļas vai 37. panta otrās un trešās daļas noteikumiem, tiek iecelta uz pilnu pilnvaru termiņu."
22.
Papildināt 52. panta pirmo daļu ar 4. punktu šādā redakcijā:
"4) kapitālsabiedrības komercnoslēpuma aizsardzības pienākums, tai skaitā triju gadu periodā pēc amata tiesisko attiecību izbeigšanās."
23.
Izteikt XI nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"XI nodaļa Kapitālsabiedrības gada pārskatu un citu darbības pārskatu sagatavošana un peļņas izlietošana".
24.
Papildināt likumu ar 54.1 pantu šādā redakcijā:
"54.1 pants. Publiskas personas kapitālsabiedrības un publiski privātās kapitālsabiedrības darbības pārskati
(1)  Publiskas personas kapitālsabiedrība un publiski privātā kapitālsabiedrība, kura ir liela kapitālsabiedrība atbilstoši Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā noteiktajiem kritērijiem, sagatavo gada pārskatu atbilstoši starptautiskajiem grāmatvedības standartiem, kuri pieņemti saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 19. jūlija regulu (EK) Nr. 1606/2002 par starptautisko grāmatvedības standartu piemērošanu. 
(2) Šā panta pirmajā daļā minētā kapitālsabiedrība papildus gada pārskatam sagatavo:
1) starpperiodu pārskatus par trim, sešiem un deviņiem mēnešiem;
2) pārskatu par kapitālsabiedrības īpašuma struktūru (tai skaitā līdzdalību citās kapitālsabiedrībās) un izmaiņām tajā par katru saimniecisko gadu;
3) pārskatus vai ziņojumus atbilstoši attiecināmām nefinanšu vai ilgtspējas informācijas atklāšanas prasībām.
(3) Šā panta pirmajā daļā minētā kapitālsabiedrība, kura atbilst šā likuma 58.1 panta pirmās daļas kritērijiem, papildus sagatavo arī paziņojumu par korporatīvo pārvaldību."
25.
57. pantā:
izteikt pirmās daļas 2. un 3. punktu šādā redakcijā:
"2) kapitāla daļu turētāja sagatavotajā gaidu vēstulē izvirzītos mērķus un informāciju;
3) kapitālsabiedrības finanšu mērķus.";
izteikt ceturtās daļas 6. punktu šādā redakcijā:
"6) gaidu vēstulē definētie mērķi un ieceres un nefinanšu mērķi kopsakarā ar plānotajiem pasākumiem to sasniegšanai vai virzībai uz tiem, kā arī attiecīgi mērķu rezultatīvie rādītāji;".
26.
58. pantā: 
izteikt pirmās daļas 2. punkta "a" apakšpunktu šādā redakcijā:
"a) starpperiodu pārskatu par trim, sešiem un deviņiem mēnešiem kopā ar attiecīgo zvērināta revidenta ziņojumu, titullapā skaidri norādot informāciju par to, vai pārskatu ir revidējis (pārbaudījis) zvērināts revidents, kā arī zvērināta revidenta nepārbaudītu gada  pārskatu (divu mēnešu laikā pēc pārskata perioda beigām),";
izteikt pirmās daļas 3. punkta "h" apakšpunktu šādā redakcijā:
"h) informāciju par padomes (ja tāda ir izveidota) un valdes locekļiem (par katru atsevišķi): valdes vai padomes locekļa pilnvaru termiņu, profesionālo darba pieredzi, izglītību, aktuālajiem amatiem citās kapitālsabiedrībās vai publisku personu institūcijās, kā arī padomes locekļa atbilstību šajā likumā noteiktajiem neatkarīga padomes locekļa kritērijiem,";
papildināt pirmās daļas 3. punktu ar "l" apakšpunktu šādā redakcijā:
"l) gaidu vēstuli (izņemot informāciju, kurai ir piešķirts ierobežotas pieejamības vai komercnoslēpuma statuss).";
aizstāt otrajā daļā vārdus un skaitli "saskaņā ar Komerclikuma 19. pantu" ar vārdiem "vai ierobežotas pieejamības informācijas statuss".
27.
Izteikt 62. pantu jaunā redakcijā:
"62. pants. Lēmums par pamatkapitāla izmaiņām
(1) Sabiedrības dalībnieku sapulce lēmumu par sabiedrības pamatkapitāla palielināšanu vai samazināšanu pieņem saskaņā ar publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas iepriekš pieņemtajiem lēmumiem vai publiskas personas budžeta apropriācijām.
(2) Dalībnieku sapulces lēmumā par pamatkapitāla palielināšanu vai samazināšanu norāda attiecīgi pamatkapitāla palielināšanas vai samazināšanas noteikumus un šo rīcību pamatojošo tiesību aktu. Ja pamatkapitāls tiek samazināts, papildus norāda rīcību ar daļu dzēšanas rezultātā publiskai personai piekrītošajiem līdzekļiem."
28.
Papildināt 63. pantu ar 1.1 un 1.2  daļu šādā redakcijā:
"(11) Ja pamatkapitāls tiek palielināts, dalībnieku sapulces lēmumā norāda pamatkapitāla palielināšanas mērķi.
(12) Pamatkapitāla palielināšanas kārtība, kuras rezultātā sabiedrība kļūst par privātu kapitālsabiedrību ar publiskas personas kapitāla daļu, ir noteikta šā likuma I sadaļā."
29.
Izteikt 64. pantu šādā redakcijā:
"64. pants. Pamatkapitāla samazināšana
(1) Sabiedrības pamatkapitālu samazina, dzēšot daļas un dzēsto daļu nominālvērtību iemaksājot attiecīgās publiskās personas budžetā.
(2) Mantiskā ieguldījuma priekšmets, ko publiska persona ieguldījusi sabiedrības pamatkapitālā ar atceļošu nosacījumu, pēc nosacījuma iestāšanās atdodams publiskai personai, samazinot kapitālsabiedrības pamatkapitālu par nosacīti ieguldītā īpašuma ieguldīšanas vērtību un ar attiecīgā īpašuma uzlabojumiem saistīto dalībnieka (akcionāra) ieguldījumu vērtību."
30.
66. pantā:
izteikt nosaukumu šādā redakcijā:
"66. pants. Dalībnieku sapulces kompetences jomas";
izteikt pirmās daļas 9. un 10. punktu šādā redakcijā: 
"9) pamatkapitāla palielināšanu vai samazināšanu atbilstoši publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas (dalībnieka) attiecīgajam lēmumam (67. panta 1.1 daļa);
10) sabiedrības reorganizāciju atbilstoši publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas (dalībnieka) attiecīgajam lēmumam;";
papildināt pirmo daļu ar 12.1, 12.un 12.3 punktu šādā redakcijā:
"121) kapitālsabiedrības valdes un padomes atlīdzības politikas apstiprināšanu;
122) piekrišanas došanu valdei uzņēmuma iegūšanai vai atsavināšanai;
123) piekrišanas došanu valdei konkrētu darbības veidu pārtraukšanai un jaunu darbības veidu uzsākšanai;";
izslēgt otro daļu.
31.
67. pantā:
papildināt ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Kapitāla daļu turētājam un tā pārstāvim ir nepieciešams saņemt dalībnieka piekrišanu šādos ar kapitālsabiedrību saistītos jautājumos:
1) pamatkapitāla palielināšanas nepieciešamība, veids un apmērs;
2) pamatkapitāla samazināšanas nepieciešamība un apmērs;
3) šā likuma 130.1 panta otrajā daļā norādītie sabiedrības reorganizācijas jautājumi;
4) sabiedrības likvidācijas nepieciešamība;
5) sabiedrības pārveide;
6) citi jautājumi, kuros dalībnieka piekrišana nepieciešama atbilstoši citiem normatīvajiem aktiem vai augstākās lēmējinstitūcijas lēmumiem.";
papildināt otro daļu pēc vārdiem "šā panta pirmajā daļā" ar vārdiem un skaitli "un 1.1 daļā".
32.
Papildināt 68. pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Dalībnieku sapulci var organizēt klātienē vai izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus (attālinātas norises dalībnieku sapulce)."
33.
Papildināt 70. panta pirmo daļu ar teikumu šādā redakcijā:
"Kapitāla daļu turētāja pārstāvis ir tiesīgs sasaukt ārkārtas dalībnieku sapulci pēc savas iniciatīvas, informējot par to kapitālsabiedrības valdi, kurai ir pienākums informēt padomi un uzaicināmās personas."
34.
Izteikt 72. pantu šādā redakcijā:
"72. pants. Dalībnieku sapulces sasaukšana, ja sabiedrība tiek likvidēta
Sabiedrības likvidācijas procesa laikā dalībnieku sapulces tiek sasauktas šā likuma 69. un 70. pantā norādītajā kārtībā. Ja sabiedrībai iecelts likvidators, tad valdes uzdevumus saistībā ar dalībnieku sapulču sasaukšanu un organizāciju pilda likvidators un tam ir šā likuma 69. un 70. pantā noteiktā atbildība."
35.
Izteikt 73. panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Paziņojumā norāda dalībnieku sapulces norises veidu (klātienes vai attālināta), vietu un laiku, sapulces veidu (kārtējā vai ārkārtas), institūciju, kura pieprasījusi sasaukt sapulci, dalībnieku sapulces darba kārtību, lēmumu projektus, kā arī citas ziņas, kas saistītas ar sapulces sasaukšanu un norisi."
36.
Papildināt 74. panta otro daļu ar 5. punktu šādā redakcijā: 
"5) visi dalībnieku sapulces kompetencē ietilpstošie jautājumi, par ko iepriekš pieņemts publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas lēmums vai rīkojums, kā arī jautājumi, kuros lēmums jāpieņem nekavējoties, lai nodrošinātu sabiedrības pārvaldības nepārtrauktību."
37.
77. pantā:
izteikt otrās daļas 2. punktu šādā redakcijā:
"2) dalībnieku sapulces norises veidu (klātienes vai attālināta), norises vietu, datumu un laiku;";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Protokolu sagatavo triju darbdienu laikā. Protokolu paraksta dalībnieku sapulces vadītājs un sekretārs (protokolētājs)."
38.
Papildināt likumu ar 77.1 pantu šādā redakcijā:
"77.1 pants. Attālinātas norises dalībnieku sapulces protokols
(1) Ja tiek sasaukta attālinātas norises dalībnieku sapulce, sapulces gaitas ierakstu nodrošina ar tehniskiem līdzekļiem. Sapulces protokolu sagatavo triju darbdienu laikā. Sapulces gaitas ierakstu uzglabā līdz sapulces protokola sagatavošanas brīdim vai ilgāk, ja tas nepieciešams, ievērojot fizisko personu datu apstrādes noteikumus.
(2) Attālinātas norises dalībnieku sapulces protokolā norāda šā likuma 77. panta otrajā daļā norādītās ziņas."
39.
79. pantā:
izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Šā panta piektajā daļā minētajā līgumā valdes loceklim var pielīgt apdrošināšanu un vienoties par atsaukšanas pabalsta izmaksas nosacījumiem šā likuma 81. pantā norādītajos gadījumos un kārtībā. Ja pilnvarojuma līgumā nav pielīgta apdrošināšana un atsaukšanas pabalsts, tos nepiešķir.";
izslēgt astotajā daļā vārdus "ja valdes loceklis zaudē amatu sabiedrības reorganizācijas vai likvidācijas gadījumā, kā arī šā panta sestajā daļā noteiktajos gadījumos".
40.
80. pantā:
papildināt pantu ar otro un trešo daļu šādā redakcijā:
"(2) Valde vada un pārzina sabiedrības lietas, tā vada sabiedrību un atbild par sabiedrības komercdarbību, ikdienas operatīvo darbību, par likumam atbilstošu grāmatvedību un uz kapitālsabiedrību attiecināmo informācijas publiskošanas prasību izpildi, kā arī rīkojas ar sabiedrības mantu un līdzekļiem atbilstoši likumiem, statūtiem un dalībnieku sapulces lēmumiem.
(3) Valdei ir pienākums atskaitīties par savu darbību padomei un dalībnieku sapulcei atbilstoši Komerclikuma noteikumiem par valdes ziņojumu sniegšanu un šajā likumā noteiktajos gadījumos.";
uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par pirmo daļu.
41.
Izteikt 81. pantu šādā redakcijā:
"81. pants. Valdes locekļa atsaukšana
(1) Valdes locekli var atsaukt no amata šādos gadījumos:
1) šā likuma 31. panta devītajā vai 37. panta devītajā daļā noteiktajos gadījumos;
2) sabiedrības reorganizācijas vai pārveides gadījumā;
3) valdes locekļu skaita samazināšanas gadījumā;
4) sabiedrības likvidācijas procesa uzsākšanas gadījumā, ja valdes loceklis neturpina pildīt likvidatora pienākumus;
5) valdes locekļa ilgstošas prombūtnes gadījumā, ja šāda prombūtne kavē valdes locekļa pienākumu izpildi vai prombūtnes periods pārsniedz trīs mēnešus un nav panākta vienošanās par valdes funkciju nodrošināšanas kārtību valdes locekļa prombūtnes laikā;
6) citos gadījumos, ja tam ir svarīgs iemesls.
(2) Par svarīgu atsaukšanas iemeslu jebkurā gadījumā uzskatāma pilnvaru pārkāpšana, pienākumu neizpilde vai nepienācīga izpilde, nespēja vadīt sabiedrību, kaitējuma nodarīšana sabiedrības interesēm, šā likuma 31. panta ceturtajā daļā un 37. panta ceturtajā daļā norādīto apstākļu atklāšanās vai iestāšanās, kā arī dalībnieku sapulces vai padomes pamatots lēmums par uzticības zaudēšanu.
(3) Ja valdes loceklis tiek atsaukts no amata, viņam var izmaksāt atsaukšanas pabalstu tikai tad, ja tas paredzēts šā likuma 79. panta piektajā daļā minētajā līgumā un valdes loceklis atsaukts no amata saistībā ar šā panta pirmās daļas 2., 3. un 4. punktā norādītajiem iemesliem. Ja valdes loceklis no amata atsaukts mazāk nekā trīs mēnešus pirms pilnvaru termiņa beigām, atsaukšanas pabalsta apmērs nedrīkst pārsniegt atlīdzības apmēru, kas valdes loceklim būtu aprēķināms par atlikušo amata pilnvaru termiņu.
(4) Atsaukšanas pabalstu nevar izmaksāt, ja valdes loceklis iecelts šā likuma 31. panta astotās daļas 2. punktā vai 37. panta astotās daļas 2. punktā noteiktajā kārtībā."
42.
85. pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdu "vārda" ar vārdu "reģistrētas";
izslēgt trešo daļu.
43.
Izslēgt 92. pantu.
44.
Papildināt  XVII nodaļu ar 92.1 pantu šādā redakcijā:
"92.1 pants. Pamatkapitāla samazināšanas nosacījumi
(1) Sabiedrības pamatkapitālu samazina, dzēšot akcijas un dzēsto akciju nominālvērtību iemaksājot attiecīgās publiskās personas budžetā.
(2) Mantiskā ieguldījuma priekšmets, ko publiska persona ieguldījusi sabiedrības pamatkapitālā ar atceļošu nosacījumu, pēc nosacījuma iestāšanās  atdodams publiskai personai, samazinot kapitālsabiedrības pamatkapitālu par nosacīti ieguldītā īpašuma ieguldīšanas vērtību un ar attiecīgā īpašuma uzlabojumiem saistīto dalībnieka (akcionāra) ieguldījumu vērtību."
45.
Izteikt 94. pantu šādā redakcijā:
"94. pants. Akcionāru sapulces kompetences jomas
(1) Tikai akcionāru sapulcei ir tiesības pieņemt lēmumus par:
1) sabiedrības gada pārskata apstiprināšanu;
2) peļņas izlietošanu;
3) padomes locekļu ievēlēšanu un atsaukšanu;
4) revidenta ievēlēšanu un atsaukšanu;
5) prasības celšanu pret valdes vai padomes locekli vai par atteikšanos no prasības pret viņiem, kā arī par sabiedrības pārstāvja iecelšanu sabiedrības pārstāvēšanai tiesā;
6) sabiedrības statūtu apstiprināšanu un grozīšanu;
7) atlīdzības apmēru revidentam un padomes locekļiem;
8) pamatkapitāla palielināšanu vai samazināšanu atbilstoši publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas (dalībnieka) attiecīgam lēmumam (95. pants);
9) sabiedrības reorganizāciju;
10) likvidatora ievēlēšanu un atsaukšanu;
11) kapitālsabiedrības valdes un padomes atlīdzības politiku;
12) piekrišanas izteikšanu valdei uzņēmuma iegūšanai vai atsavināšanai;
13) piekrišanas izteikšanu valdei konkrētu darbības veidu pārtraukšanai un jaunu darbības veidu uzsākšanai;
14) citiem jautājumiem, ja tas paredzēts likumā vai sabiedrības statūtos.
(2) Akcionāru sapulce pilda padomes uzdevumus, ja padomes sastāvā ir mazāks padomes locekļu skaits, nekā noteikts Komerclikuma 299. pantā padomes lemttiesību īstenošanai."
46.
95. pantā:
papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11)  Akciju turētājam un tā pārstāvim ir nepieciešams saņemt akcionāra piekrišanu šādos ar kapitālsabiedrību saistītos jautājumos:
1) pamatkapitāla palielināšanas nepieciešamība, veids un apmērs;
2) pamatkapitāla samazināšanas nepieciešamība un apmērs;
3) šā likuma 130.1 panta otrajā daļā norādītie sabiedrības reorganizācijas jautājumi;
4) sabiedrības likvidācijas nepieciešamība;
5) sabiedrības pārveide;
6) citi jautājumi, kuros akcionāra piekrišana nepieciešama atbilstoši citiem normatīviem aktiem vai augstākās lēmējinstitūcijas lēmumiem.";
papildināt otro daļu pēc vārdiem "pirmajā daļā" ar vārdiem un skaitli "un 1.1 daļā".
47.
Papildināt 96. pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Akcionāru sapulci var organizēt klātienē vai izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus (attālinātas norises akcionāru sapulce)."
48.
Papildināt 98. panta pirmo daļu ar teikumu šādā redakcijā:
"Akciju turētāja pārstāvis ir tiesīgs sasaukt ārkārtas akcionāru sapulci pēc savas iniciatīvas, informējot par to kapitālsabiedrības valdi, kurai ir pienākums informēt padomi un uzaicināmās personas."
49.
Izteikt 101. panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Paziņojumā norāda akcionāru sapulces norises veidu (klātienes vai attālināta), vietu un laiku, sapulces veidu (kārtējā vai ārkārtas), institūciju, kura pieprasījusi sasaukt sapulci, akcionāru sapulces darba kārtību, lēmumu projektus, kā arī citas ziņas, kas saistītas ar sapulces sasaukšanu un norisi."
50.
102. pantā:
izteikt otrās daļas 3. punktu šādā redakcijā:
"3) kapitālsabiedrības darbības īpašās pārbaudes veikšana;";
papildināt otro daļu ar 5. punktu šādā redakcijā:
"5) visi akcionāru sapulces kompetencē ietilpstošie jautājumi, par ko iepriekš pieņemts publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas lēmums vai rīkojums, kā arī jautājumi, kuros lēmums jāpieņem nekavējoties, lai nodrošinātu sabiedrības pārvaldības nepārtrauktību."
51.
105. pantā:
izteikt otrās daļas 2. punktu šādā redakcijā:
"2) akcionāru sapulces norises veidu (klātienes vai attālināta), norises vietu, datumu un laiku;";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Protokolu sagatavo triju darbdienu laikā. Protokolu paraksta akcionāru sapulces vadītājs un sekretārs (protokolētājs)."
52.
Papildināt likumu ar 105.1 pantu šādā redakcijā:
"105.1 pants. Attālinātas norises akcionāru sapulces protokols
(1) Ja tiek sasaukta attālinātas norises akcionāru sapulce, sapulces gaitas ierakstu nodrošina ar tehniskiem līdzekļiem. Sapulces protokolu sagatavo triju darbdienu laikā. Sapulces gaitas ierakstu uzglabā līdz sapulces protokola sagatavošanas brīdim vai ilgāk, ja tas nepieciešams, ievērojot fizisko personu datu apstrādes noteikumus.
(2) Attālinātas norises akcionāru sapulces protokolā norāda šā likuma 105. panta otrajā daļā norādītās ziņas."
53.
107. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Padome ir sabiedrības pārraudzības institūcija, kas pārstāv sabiedrības intereses un uzrauga valdes darbību un sabiedrības attīstību saskaņā ar šo likumu un statūtiem.";
papildināt otrās daļas 2. punktu ar vārdiem "saskaņā ar akcionāru sapulces apstiprinātu atlīdzības politiku";
papildināt otrās daļas 12. punktu ar vārdiem "kā arī izstrādā un iesniedz akcionāru sapulcei izskatīšanai padomes atlīdzības politiku".
54.
113. pantā:
papildināt pantu ar otro un trešo daļu šādā redakcijā: 
"(2) Valde vada un pārzina sabiedrības lietas, tā vada sabiedrību un atbild par sabiedrības komercdarbību, ikdienas operatīvo darbību, par likumam atbilstošu grāmatvedību un uz kapitālsabiedrību attiecināmo informācijas publiskošanas prasību izpildi, kā arī rīkojas ar sabiedrības mantu un līdzekļiem atbilstoši likumiem, statūtiem un akcionāru sapulces lēmumiem.
(3) Valdei ir pienākums atskaitīties par savu darbību padomei un dalībnieku sapulcei atbilstoši Komerclikuma noteikumiem par valdes ziņojumu sniegšanu un šajā likumā noteiktajos gadījumos.";
uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par pirmo daļu.
55.
Izteikt 116. pantu šādā redakcijā:
"116. pants. Valdes locekļa atsaukšana
(1) Valdes locekli var atsaukt no amata šādos gadījumos:
1) šā likuma 31. panta devītajā vai 37. panta devītajā daļā noteiktajos gadījumos;
2) sabiedrības reorganizācijas vai pārveides gadījumā;
3) valdes locekļu skaita samazināšanas gadījumā;
4) sabiedrības likvidācijas gadījumā, ja valdes loceklis neturpina pildīt likvidatora pienākumus;
5) valdes locekļa ilgstošas prombūtnes gadījumā, ja šāda prombūtne kavē valdes locekļa pienākumu izpildi vai prombūtnes periods pārsniedz trīs mēnešus un nav panākta vienošanās par valdes funkciju nodrošināšanas kārtību  valdes locekļa prombūtnes laikā;
6) citos gadījumos, ja tam ir svarīgs iemesls.
(2) Par svarīgu atsaukšanas iemeslu jebkurā gadījumā uzskatāma pilnvaru pārkāpšana, pienākumu neizpilde vai nepienācīga izpilde, nespēja vadīt sabiedrību profesionālo iemaņu trūkuma dēļ, kaitējuma nodarīšana sabiedrības interesēm, šā likuma 31. panta ceturtajā daļā un 37. panta ceturtajā daļā norādīto apstākļu iestāšanās, kā arī pamatots akcionāru sapulces lēmums par uzticības zaudēšanu.
(3) Ja valdes loceklis tiek atsaukts no amata, viņam var izmaksāt atsaukšanas pabalstu tikai tad, ja tas paredzēts šā likuma 115. panta otrajā daļā minētajā līgumā un valdes loceklis atsaukts no amata saistībā ar šā panta pirmās daļas 2., 3. un 4. punktā norādītajiem iemesliem. Ja valdes loceklis no amata atsaukts mazāk nekā trīs mēnešus pirms pilnvaru termiņa beigām, atsaukšanas pabalsta apmērs nedrīkst pārsniegt atlīdzības apmēru, kas valdes loceklim būtu aprēķināms par atlikušo amata pilnvaru termiņu.
(4) Atsaukšanas pabalstu nevar izmaksāt, ja valdes loceklis iecelts šā likuma 31. panta astotās daļas 2. punktā vai 37. panta astotās daļas 2. punktā noteiktajā kārtībā."
56.
Izteikt 117. panta trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3) Šā likuma 115. panta otrajā daļā minētajā līgumā valdes loceklim var pielīgt apdrošināšanu un vienoties par atsaukšanas pabalsta izmaksas nosacījumiem šā likuma 116. pantā norādītajos gadījumos un kārtībā. Ja pilnvarojuma līgumā nav pielīgta apdrošināšana un atsaukšanas pabalsts, tos nepiešķir.
(4) Šā likuma 115. panta otrajā daļā minētajā līgumā valdes loceklim var pielīgt atsaukšanas pabalstu ne vairāk kā triju mēnešu atlīdzības apmērā."
57.
120. pantā:
izteikt pirmās daļas 1. punktu šādā redakcijā:
"1) ar dalībnieka (akcionāra) lēmumu par darbības izbeigšanu vai kapitālsabiedrības pārveides uzsākšanu;";
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Lēmumu par publiskas personas kapitālsabiedrības darbības izbeigšanu dalībnieka vārdā pieņem augstākā lēmējinstitūcija un lēmumā norāda:
1) sabiedrības darbības izbeigšanas pamatojumu;
2) rīkojumu attiecībā uz likvidējamās sabiedrības atlikušo mantu, kas nepieciešama publiskai personai un nav atsavināma kapitālsabiedrības likvidācijas procesā;
3) citus rīkojumus par sabiedrības likvidācijas procesā veicamajām darbībām, ko augstākā lēmējinstitūcija uzskata par nozīmīgām."
58.
121. pantā:
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Uz likvidatoru attiecināmi šā likuma 31. panta ceturtajā daļā un 37. panta ceturtajā daļā noteiktie ierobežojumi amata ieņemšanai. Likvidatoru atlīdzību nosaka atbilstoši normatīvajiem aktiem par publiskas personas kapitālsabiedrību valdes locekļu atlīdzību.";
papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Likvidatoram netiek piešķirtas prēmijas un atsaukšanas pabalsts."
59.
Izteikt 125. panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Likvidējamas publiskas personas kapitālsabiedrības manta, kas nav nepieciešama kreditoru prasījumu apmierināšanai, ir uzskatāma par publiskas personas mantu, un likvidators ar šādu mantu rīkojas atbilstoši augstākās lēmējinstitūcijas lēmumam."
60.
Izslēgt XXI nodaļu.
61.
Papildināt XXII nodaļu ar 130.1 pantu šādā redakcijā:
"130.1 Publiskas personas kapitālsabiedrību reorganizācijas vispārīgie noteikumi
(1) Publiskas personas kapitālsabiedrību reorganizē Komerclikumā noteiktajā kārtībā, ievērojot šā likuma nosacījumus.
(2) Publiskas personas kapitālsabiedrības reorganizācijas procesu uzsāk ar publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas lēmumu, kurā norāda:
1) reorganizējamos subjektus;
2) plānoto reorganizācijas veidu;
3) iegūstošās sabiedrības kapitāla daļu turētāju;
4) iegūstošās sabiedrības vispārējo stratēģisko mērķi;
5) citus būtiskus reorganizācijas noteikumus, tai skaitā, ja nepieciešams, īpašas reorganizācijas procesā veicamās darbības un to veikšanas termiņus.
(3) Reorganizācijas process, kurā kāda no apvienošanas procesā iesaistītajām sabiedrībām vai iegūstošā sabiedrība jau ir citai publiskai personai piederoša kapitālsabiedrība, publiski privātā vai privātā kapitālsabiedrība, noteikts šā likuma I sadaļā.
(4) Publiskas personas kapitālsabiedrību reorganizācijas procesā iesaistītās publiskas personas kapitālsabiedrības negatavo reorganizācijas prospektu. Līgumu par reorganizāciju revidents nepārbauda.
(5) Publiskas personas kapitālsabiedrību reorganizācijas ceļā var pārveidot tikai par kapitālsabiedrību."
62.
Izteikt 131. pantu šādā redakcijā:
"131. pants. Reorganizācijas līgums
(1) Ja reorganizācijas procesā piedalās divas vai vairākas jau pastāvošas publiskas personas kapitālsabiedrības, tās, ievērojot Komerclikuma prasības un augstākās lēmējinstitūcijas lēmumā ietvertos noteikumus, slēdz reorganizācijas līgumu (turpmāk arī – līgums).
(2) Reorganizācijas līgumu sastāda atbilstoši Komerclikuma prasībām, ievērojot šādas prasības:
1) papildus norāda ziņas par publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas lēmumu par reorganizācijas uzsākšanu;
2) ja reorganizācijas procesā tiek dibināta jauna sabiedrība, norāda iegūstošās sabiedrības firmu un juridisko adresi, kā arī attiecīgā dalībnieka – publiskas personas – kapitāla daļu turētāju;
3) norāda tiesības, kuras iegūstošā sabiedrība piešķir pievienojamās, sadalāmās vai pārveidojamās sabiedrības padomes un valdes locekļiem;
4) ja kapitālsabiedrībā ir personāla akcijas, norāda termiņu un kārtību, kurā reorganizējamā kapitālsabiedrība veic personāla akciju atpirkšanu par to nominālvērtības summu.
(3) Publiskas personas kapitālsabiedrības reorganizācijas līgumā nedrīkst paredzēt:
1) papildu izmaksas, atlīdzību, īpašas tiesības vai citus labumus personāla akciju īpašniekiem, kā arī personāla akciju daļu apmaiņu pret iegūstošās kapitālsabiedrības daļām (akcijām);
2) reorganizācijas atliekošos nosacījumus;
3) tādu reorganizējamo kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļu pilnvaru termiņu iegūstošajā kapitālsabiedrībā, kurš pārsniedz šo amatpersonu pilnvaru atlikušo termiņu reorganizējamajā kapitālsabiedrībā.
(4) Reorganizācijas līgums un augstākās lēmējinstitūcijas lēmums par reorganizācijas procesa uzsākšanu publiskojams katras kapitālsabiedrības mājaslapā internetā."
63.
Izslēgt 133. un 134. pantu.
64.
Izteikt 135., 136. un 137. pantu šādā redakcijā:
"135. pants. Lēmums par reorganizāciju
(1) Līguma projektu izskata un lēmumu par publiskas personas kapitālsabiedrības reorganizāciju pieņem dalībnieku (akcionāru) sapulce. Ar lēmumu par reorganizāciju tiek apstiprināts reorganizācijas līgums vai līguma projekts.
(2) Publiskas personas kapitālsabiedrība dalībnieku (akcionāru) sapulci notur ne agrāk kā mēnesi pēc tam, kad izsludināts reorganizācijas līguma projekts.
(3) Lēmumā par reorganizāciju norāda ziņas par publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas lēmumu par reorganizācijas uzsākšanu.
(4) Ja sakarā ar reorganizāciju izdarāmi kapitālsabiedrības statūtu grozījumi, dalībnieku (akcionāru) sapulce lēmumu par to pieņem vienlaikus ar lēmumu par reorganizāciju.

136. pants. Lēmuma par reorganizāciju apstrīdēšana
(1) Lēmumu par publiskas personas kapitālsabiedrības reorganizāciju tiesā var apstrīdēt tikai attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija, ja attiecīgais lēmums par publiskas personas kapitālsabiedrības reorganizāciju pieņemts, pārkāpjot likumu, kapitālsabiedrības statūtus vai neievērojot augstākās lēmējinstitūcijas lēmumā par reorganizācijas uzsākšanu ietvertos noteikumus.
(2) Prasības celšanas termiņš ir viens mēnesis no lēmuma par reorganizāciju pieņemšanas dienas.

137. pants. Pieteikums komercreģistra iestādei
(1) Katra reorganizācijas procesā iesaistītā kapitālsabiedrība ne agrāk kā vienu mēnesi pēc tam, kad pieņemts lēmums par reorganizāciju, iesniedz komercreģistra iestādei pieteikumu ieraksta par reorganizāciju izdarīšanai komercreģistrā.
(2) Pieteikumam pievieno:
1) dalībnieku (akcionāru) sapulces protokola izrakstu par reorganizācijas līguma apstiprināšanu un reorganizācijas līgumu vai dalībnieku (akcionāru) sapulces lēmumu, kurā atspoguļoti reorganizācijas noteikumi (kapitālsabiedrības sadalīšanas vai pārveidošanas gadījumā);
2) likumā noteiktajos gadījumos – reorganizācijas atļauju;
3) pievienojamās vai sašķelšanas ceļā sadalāmās sabiedrības reorganizācijas slēguma finanšu pārskatu;
4) attiecīgās reorganizācijas procesā iesaistītās kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) reģistra nodalījumu (ja reorganizācijas rezultātā tiek veiktas izmaiņas dalībnieku (akcionāru) reģistrā);
5) attiecīgās reorganizācijas procesā iesaistītās kapitālsabiedrības statūtu jauno redakciju (ja reorganizācijas rezultātā tiek izveidota jauna kapitālsabiedrība vai reorganizācija skar sabiedrības statūtu noteikumus);
6) pieteikumu par attiecīgās reorganizācijas procesā iesaistītās kapitālsabiedrības valdes un padomes sastāva izmaiņām;
7) Komerclikuma 351. pantā noteikto paziņojumu kreditoriem, kurā tos uzaicina pieteikt savus prasījumus.
(3) Pieteikumā sabiedrība apliecina, ka lēmums par reorganizāciju nav apstrīdēts tiesā vai attiecīgā prasība nav apmierināta."
65.
Papildināt XXII nodaļu ar 137.1 pantu šādā redakcijā:
"137.1 pants. Iegūstošās sabiedrības valde
(1) Reorganizācijas procesā iesaistītās sadalāmās, pievienojamās vai pārveidojamās kapitālsabiedrības valdes loceklis var tikt iecelts valdes locekļa amatā iegūstošajā kapitālsabiedrībā bez nominācijas procesa rīkošanas, ja vienlaikus attiecīgais valdes loceklis tiek atsaukts no amata reorganizējamā kapitālsabiedrībā un viņa pilnvaru termiņš iegūstošajā kapitālsabiedrībā nepārsniedz atlikušo pilnvaru termiņu amatā, no kura valdes loceklis tiek atsaukts.
(2) Šā panta pirmajā daļā norādītajā gadījumā valdes loceklim netiek izmaksāts atsaukšanas pabalsts."
66.
Papildināt 148. pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Personāla akciju izlaišana nav uzskatāma par kapitāla piesaistes veidu šīs nodaļas izpratnē, un personāla akciju izlaišana neietekmē publiskas personas kapitālsabiedrības statusu un pārvaldības kārtību."
67.
Izteikt 149. panta nosaukumu un ievaddaļu šādā redakcijā:
"149. pants. Dalībnieku piesaistes mērķi, palielinot kapitālsabiedrības pamatkapitālu
(1) Kapitālsabiedrības pamatkapitālu drīkst palielināt, piesaistot jaunus dalībniekus, tikai šādiem mērķiem:".
68.
Izslēgt 150. pantu.
69.
Izteikt  XXVII nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"XXVII nodaļa Dalībnieku piesaiste ar pamatkapitāla palielināšanu".
70.
Izteikt 151. pantu šādā redakcijā:
"151. pants. Lēmums par pamatkapitāla palielināšanu, veicot dalībnieku piesaisti
(1) Lēmumu par pamatkapitāla palielināšanas nepieciešamību ar noteiktu parādu (izņemot nodokļu parādus) kapitalizāciju, pamatkapitāla palielināšanu ar jaunu dalībnieku piesaisti, apmaksājot daļas ar mantisko ieguldījumu vai naudas ieguldījumu, publiskas personas kapitālsabiedrībā pieņem publiskas personas augstākā lēmējinstitūcija, pamatojoties uz publiskas personas līdzdalības izvērtējumu.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētajā lēmumā norāda:
1) kapitālsabiedrības pamatkapitāla palielinājuma summu;
2) kapitālsabiedrības pamatkapitāla palielināšanas veidu un daļu (akciju) apmaksas termiņu;
3) publiskas personas līdzdalības mērķi (ja tas tiek mainīts);
4) dalībniekus, kam tiks piedāvāts iegādāties jaunās kapitāla daļas (akcijas), vai to piesaistes pamatnoteikumus.
5) citus būtiskus dalībnieku piesaistes noteikumus."
71.
Izslēgt 152. panta pirmo daļu.
72.
154. pantā:
izteikt otro, trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(2) Pamatkapitāla palielināšanas noteikumus atbilstoši šā likuma 151. pantā norādītajam augstākās lēmējinstitūcijas lēmumam izstrādā un apstiprina kapitāla daļu (akciju) turētājs.
(3) Apstiprinot pamatkapitāla palielināšanas noteikumus, kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulces lēmumā papildus tiek noteikts termiņš, kad tiks sasaukta kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulce tādā sastāvā, kāds veidosies pamatkapitāla palielināšanas rezultātā. Lēmumam pievieno kapitālsabiedrības statūtu projektu tādā redakcijā, kas atbilst kapitālsabiedrības pārvaldes formai pēc pamatkapitāla palielināšanas.
(4) Kapitālsabiedrības valde pamatkapitāla palielināšanas noteikumos paredzētajā termiņā sasauc kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulci jaunajā dalībnieku sastāvā. Kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulce apstiprina kapitālsabiedrības statūtus un atbilstoši kompetencei pieņem citus nepieciešamos lēmumus. Kapitālsabiedrības statūtu grozījumi vai to jaunā redakcija apstiprināma ar ne mazāk kā trim ceturtdaļām no klātesošo balsu skaita, un uz šādu sapulci attiecināmi šā likuma noteikumi, kas nosaka attiecīgā veida kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulces sasaukšanu un norisi.";
papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ja pamatkapitāla palielinājuma apmaksa pilnā apmērā netiek veikta lēmumā norādītajā termiņā, daļas (akcijas), uz kurām parakstījies jaunais dalībnieks, netiek reģistrētas."
73.
Izslēgt 155. panta otro, trešo, ceturto un piekto daļu.
74.
Izteikt 156. pantu šādā redakcijā:
"156. pants. Lēmums par reorganizācijas uzsākšanu
(1) Publiskas personas kapitālsabiedrības reorganizācijas procesu, kura rezultātā tā kļūst par publiski privātu vai privātu kapitālsabiedrību, veic saskaņā ar Komerclikumā noteikto kārtību, ievērojot šā likuma nosacījumus.
(2) Reorganizācijas procesu, pamatojoties uz publiskas personas līdzdalības izvērtējumu, uzsāk ar publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas lēmumu (rīkojumu), kurā norāda:
1) reorganizējamos subjektus;
2) plānoto reorganizācijas veidu;
3) reorganizācijas beigu termiņu;
4) publiskās personas kapitāla daļu turētāju iegūstošajā sabiedrībā;
5) valsts līdzdalības stratēģisko mērķi iegūstošajā sabiedrībā;
6) citus būtiskus reorganizācijas noteikumus.
(3) Publiskas personas kapitālsabiedrības reorganizācijas procesā, kura rezultātā tā kļūst par publiski privātu vai privātu kapitālsabiedrību, tiek gatavots reorganizācijas prospekts. Iesaistīto sabiedrību līguma projektu pārbauda zvērināts revidents.
(4) Publiskas personas kapitālsabiedrības reorganizācijas procesā iegūstošā sabiedrība var būt tikai kapitālsabiedrība."
75.
Izteikt 158. pantu šādā redakcijā:
"158. pants. Reorganizācijas līgums, veidojoties publiski privātai vai privātai kapitālsabiedrībai
(1) Reorganizācijas līgums tiek sastādīts atbilstoši Komerclikuma prasībām, papildus norādot publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas lēmumā norādītos noteikumus un termiņu, kad sasaucama iegūstošās kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulce, kā arī norāda reorganizācijas procesā iesaistīto kapitālsabiedrību, kuras valde ir atbildīga par iegūstošās kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulces sasaukšanu pēc reorganizācijas. Reorganizācijas līgumā norādāmi arī publiskas personas kapitāla daļu turētāja izvirzītie pārstāvji iegūstošās kapitālsabiedrības valdē un padomē vai iegūstošās sabiedrības valdes (ja paredzēts, arī padomes) locekļu nominēšanas kārtība.
(2) Reorganizācijas līguma projektam pievieno privātās iegūstošās kapitālsabiedrības statūtu grozījumu projektu un pilnu statūtu tekstu jaunā redakcijā.
(3) Komerclikuma 343. pantā paredzēto lēmumu par publiskas personas kapitālsabiedrības reorganizāciju pieņem dalībnieku (akcionāru) sapulce, un reorganizācijas līgumu paraksta kapitāla daļu turētāja pārstāvis.
(4) Lēmumu par publiskas personas kapitālsabiedrības reorganizāciju tiesā var apstrīdēt tikai attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija, ja attiecīgais lēmums par publiskas personas kapitālsabiedrības reorganizāciju pieņemts, neievērojot augstākās lēmējinstitūcijas lēmumu par reorganizācijas uzsākšanu. Prasības celšanas termiņš ir viens mēnesis no lēmuma par reorganizāciju pieņemšanas dienas.
(5) Iegūstošās sabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulce apstiprina iegūstošās kapitālsabiedrības statūtus, ievēlē kapitālsabiedrības valdi un padomi (ja kapitālsabiedrībā paredzēts veidot padomi) un pieņem citus reorganizācijas procesā nepieciešamos lēmumus. Iegūstošās kapitālsabiedrības statūti apstiprināmi ar ne mazāk kā trim ceturtdaļām no klātesošo balsu skaita, un uz šādu sapulci attiecināmi šā likuma noteikumi, kas reglamentē attiecīgā veida kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulces sasaukšanu un norisi. Dalībnieku (akcionāru) sapulces protokolā norāda tos dalībniekus (akcionārus), kuri balsojuši pret statūtu apstiprināšanu.
(6) Papildus Komerclikumā minētajiem dokumentiem, kas iesniedzami komercreģistra iestādei reorganizācijas ieraksta izdarīšanai, kapitālsabiedrība iesniedz arī šā likuma 156. pantā noteikto publiskas personas augstākās lēmējinstitūcijas lēmumu (rīkojumu)."
76.
162. pantā:
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Lēmumu par kapitālsabiedrības pārveides uzsākšanu publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un Komercreģistra mājaslapā internetā, kā arī  rakstveidā paziņo visiem zināmajiem kapitālsabiedrības kreditoriem.";
izteikt septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Publiskas personas kapitālsabiedrības nezināmie kreditori, kas nav pieteikuši savu prasījumu šā panta sestajā daļā noteiktajā kārtībā, izņemot tādus kreditorus, kuru prasījumi izriet no darba tiesiskajām attiecībām ar kapitālsabiedrību, pēc kapitālsabiedrības pārveides par iestādi (publisko aģentūru) zaudē tiesības prasīt, lai publiska persona izpilda saistības."
77.
Papildināt pārejas noteikumus ar 43. un 44. punktu šādā redakcijā:
"43. Valsts kanceleja līdz 2027. gada 1. janvārim izveido šā likuma 22. panta otrās daļas 5.1 punktā minēto publisku personu kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības informācijas sistēmu.
44. Šā likuma 54.1 panta otrajā daļā noteiktā prasība kapitālsabiedrībām sagatavot finanšu pārskatus atbilstoši starptautiskajiem finanšu pārskatu standartiem stājas spēkā 2028. gada 1. janvārī (par saimniecisko gadu, kas sākas 2028. gada 1. janvārī)."
Ministru prezidente E. Siliņa