Noteikumu projekts

23-TA-1044
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.- 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.5. pasākuma "Pieeja tiesiskumam" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar ar Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.5. pasākumu "Pieeja tiesiskumam" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF+) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma mērķis ir izveidot attīstītu valsts nodrošinātā juridiskā atbalsta sistēmu, paplašinot mazāk aizsargāto personu piekļuvi tiesu sistēmai, paredzot savlaicīgu un iedzīvotājiem pieejamu juridiskā atbalsta sniegšanu, lai preventīvi novērstu gadījumus, kad juridisko jautājumu nerisināšana negatīvi ietekmē iedzīvotāju sociālo un ekonomisko situāciju un pakļauj viņus nabadzības un/vai sociālās atstumtības riskam.
3.
Pasākuma tiešās mērķa grupas:
3.1.
Juridiskās palīdzības administrācija, kuras funkcijas un uzdevumi ir vērsti uz mazaizsargāto un cietušo personu tiesību nodrošināšanu;
3.2.
Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības sistēmai piederīgās personas un iestādes;
3.3.
sociālā darba speciālisti;
3.4.
nevalstiskās organizācijas;
3.5.
Tieslietu ministrija.
4.
Pasākuma netiešās mērķa grupas:
4.1.
nabadzības un sociālās atstumtības riskam pakļautās personas;
4.2.
sabiedrības grupas, kurām identificēti šķēršļi pieejai tiesiskumam.
5.
Pasākuma ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
5.1.
līdz 2024. gada 31. decembrim:
5.1.1.
iznākuma rādītāja starpposma vērtība:
5.1.1.1.
Nodarbinātas personas, tostarp pašnodarbinātas personas – 50;
5.1.1.2.
Nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu – 0.
5.2.
līdz 2029. gada 31. decembrim:
5.2.1.
iznākuma rādītāja vērtība:
5.2.1.1.
Nodarbinātas personas, tostarp pašnodarbinātas personas – 500;
5.2.1.2.
Nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu – 1;
5.2.2.
rezultāta rādītāja vērtība: izsniegtie sertifikāti par apmācību kursu profesionālo kompetenču līmeņa paaugstināšanā – 350.
6.
Pasākumu īsteno ierobežotas projekta iesnieguma atlases veidā.
7.
ESF+ finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā.
8.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Tieslietu ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
9.
Pasākuma ietvaros pieejamais kopējais finansējums ar elastības finansējumu ir 1 305 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 205 896 euro), tai skaitā ESF+ finansējums 1 109 250 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 175 012 euro) un valsts budžeta finansējums 195 750 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 30 884 euro).
9.1.
Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākumā pieejamo finansējumu līdz 2025.gada 31.decembrim plāno ne vairāk kā 1 099 104 euro apmērā, tai skaitā ESF+ finansējumu – 934 238 euro apmērā, valsts budžeta finansējumu – 164 866 euro apmērā, paredzot šo noteikumu 5. punktā minēto rādītāju plānojumu.
9.2.
Atbildīgā iestāde no 2026. gada 1. janvāra pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 9. punktā minētajam plānotajam maksimālajam apmēram.
10.
Maksimālais attiecināmais ESF+ finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
11.
Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ja tās ir radušās ne agrāk kā pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas.
II.Prasības projekta iesniedzējam un finansējuma saņēmējam
12.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Juridiskās palīdzības administrācija – Latvijas Republikas Tieslietu ministrijas padotības iestāde, kuras virsmērķis ir nodrošināt mazaizsargāto personu pieeju taisnīgai tiesas aizsardzībai, nodrošinot valsts garantētu pakalpojumu: juridiskās palīdzības un finansiālā atbalsta saņemšanu, izveidot taisnīgu un atbilstošu valsts kompensācijas mehānismu noziedzīgos nodarījumos cietušajiem, kā arī nodrošināt noziedzīgos nodarījumos cietušos ar informatīvu atbalstu. Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts un ir noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu, ir ESF+ finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs).
13.
Projekta iesniedzējs saskaņā ar projekta iesnieguma atlases nolikumu sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to sadarbības iestādē Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
14.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka tiek novērsta iespējamā investīciju pārklāšanās, savstarpēji papildinošu investīciju gadījumā novēršot dubultā finansējuma risku, vai vienas un tās pašas vai līdzīgas atbalstāmās darbības nav plānots finansēt no vairākiem valsts un ārvalstu finanšu avotiem, ievērojot kumulācijas nosacījumus.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
15.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
15.1.
valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības sistēmas reformēšana un efektivizēšana, kas vērsta uz mazaizsargāto un cietušo personu atbalstu, nodrošinot minēto personu savlaicīgu pieeju tiesiskumam;
15.2.
risinājumi  savlaicīgai juridisko problēmu konstatēšanai un atrisināšanai;
15.3.
esošu un jaunu informācijas tehnoloģiju un digitālo risinājumu attīstīšana nolūkā efektīvāk nodrošināt sociāli mazaizsargāto personu tiesības, tostarp iestāžu savstarpējās sadarbības efektivizēšanu;
15.4.
mērķgrupas informēšanas pasākumi par valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības pakalpojumu saņemšanu, mērķgrupas kompetences un izpratnes par nozīmīgumu savlaicīgi risināt juridiska rakstura strīdus paaugstināšanai, valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības sistēmā iesaistīto personu apmācībām, kompetenču un prasmju līmeņa paaugstināšanai;
15.5.
projekta vadība un projekta īstenošanas nodrošināšana;
15.6.
projekta informatīvie un obligātās publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu.
16.
Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
16.1.
tiešās attiecināmās izmaksas;
16.2.
netiešās attiecināmās izmaksas.
17.
Šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
17.1.
personāla atlīdzības izmaksas, kas ir projekta īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksas, tostarp veselības apdrošināšanas, veselības pārbaužu un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas, šo noteikumu 15. punktā noteikto darbību īstenošanai. Izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienas vienības izmaksu metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi;
17.2.
pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
17.2.1.
pakalpojumu un iepirkumu līgumu izmaksas šo noteikumu 15. punktā, izņemot šo noteikumu 15.5. apakšpunktā, minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
17.2.2.
komandējumu izmaksas:
17.2.2.1.
iekšzemes komandējumu, mācību, darba braucienu izmaksas, tai skaitā projekta vadības un projekta īstenošanas personālam, šo noteikumu 15.1., 15.2., 15.4. un 15.5. apakšpunktos minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, piemērojot vadošās iestādes izstrādātās vienas vienības izmaksu metodikas "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" un ""Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai";
17.2.2.2.
ārvalstu komandējumu izmaksas, tai skaitā projekta vadības un projekta īstenošanas personālam, šo noteikumu 15.1., 15.2., 15.4. un 15.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Ārvalstu komandējumu izmaksas aprēķina un atlīdzina atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar ārvalstu komandējumiem saistītie izdevumi;
17.2.3.
mācību, semināru, konferenču organizēšanas un ar to saistīto materiālu nodrošināšanas izmaksas šo noteikumu 15.1., 15.2. un 15.4. apakšpunktos minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
17.2.4.
darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas projekta vadības un projekta īstenošanas personālam jaunu darba vietu radīšanai vai esošu darba vietu aprīkojuma atjaunošanai, uzturēšanai un remontam ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā (ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts pilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā; ja projekta vadības un projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas ir attiecināmas proporcionāli atlīdzības procentuālajam sadalījumam šo noteikumu 15.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai), ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu;
17.2.5.
transporta izmaksas šo noteikumu 15.1., 15.2. un 15.4. apakšpunktos minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, piemērojot vadošās iestādes izstrādāto vienas vienības izmaksu metodiku "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai";
17.2.6.
telpu, materiāltehnisko līdzekļu un aprīkojuma īres vai nomas izmaksas šo noteikumu 15.1., 15.2. un 15.4. apakšpunktos minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
 
17.2.7.
biroja, kancelejas preču, iekārtu un inventāra, tai skaitā palīgmateriālu, izmaksas līdz 500 euro par vienību šo noteikumu 15.1., 15.2. un 15.4. apakšpunktos minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
17.2.8.
informatīvo un publicitātes pasākumu izmaksas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām šo noteikumu 15.1., 15.2., 15.3, 15.4. un 15.6. apakšpunktos minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
17.2.9.
materiāltehniskā nodrošinājuma iegādes izmaksas šo noteikumu 15.1., 15.2. un 15.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, ja iegāde ir izdevīgāka nekā materiāltehniskā nodrošinājuma īres vai nomas izmaksas projekta īstenošanas laikā;
17.2.10.
izmaksas par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanu.
18.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis attiecināmajām izmaksām atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 64.panta 1.punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem.
19.
Pasākuma īstenošanā tiek piemērota netiešo izmaksu vienotā likme kā viena izmaksu pozīcija 15 procentu apmērā no šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētajām personāla izmaksām.
20.
Ja projekta īstenošanas laikā atbildīgā iestāde un vadošā iestāde izstrādā horizontālo vienas vienības standarta likmes metodiku kādām šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētajām izmaksām, tām piemēro atbildīgās iestādes un vadošās iestādes izstrādāto metodiku.
IV.Pasākuma un projekta īstenošanas nosacījumi
21.
Sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem divu mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma.
22.
Projekta iesnieguma vērtēšanā piedalās divi atbildīgās iestādes pārstāvji, viens Tieslietu ministrijas pārstāvis un sadarbības iestādes pārstāvji, bet vadošās iestādes pārstāvis nepieciešamības gadījumā var piedalīties novērotāja statusā.
23.
Lai nodrošinātu rezultatīvo un iznākuma rādītāju uzskaiti un šo noteikumu 15. punktā uzskaitīto atbalstāmo darbību norisi, pasākuma ietvaros apstrādā valsts nodrošinātas juridiskās palīdzības sistēmai piederīgo personu datus attiecīgās darbības veikšanai nepieciešamajā apjomā.
24.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
24.1.
nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un Kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
24.2.
uzkrāj informāciju par atbalstu saņēmušām šo noteikumu 3. punktā minētajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 1. pielikumam un Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumiem Nr. 770 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu" un reizi gadā iesniedz sadarbības iestādē apkopotus datus par kopējiem tūlītējiem rezultātu rādītājiem, ja tie nav pieejami reģistros un valsts informācijas sistēmās;
24.3.
nodrošina horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" vispārīgas un specifiskas darbības, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu, īpaši valsts nodrošinātas juridiskās palīdzības pakalpojumu sniegšanas jomā strādājošo izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošanu par nediskrimināciju pēc invaliditātes, vecuma, dzimuma, etniskās piederības u.c. pazīmēm, vienlīdzīgu iespēju principu ievērošanu, tostarp uzkrāj datus par horizontālā principa rādītāju "Izstrādāto vai pilnveidoto stratēģiju, izglītības programmu, metodisko līdzekļu, vadlīniju, mācību līdzekļu (tai skaitā digitālo), skaits, kuros integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesību, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām, diskriminācijas novēršanu vecuma, etniskās piederības un citu iemeslu dēļ, kā arī pamattiesību jautājumi, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem";
24.4.
projekta īstenošanas gaitā elektroniski informē atbildīgo iestādi par visām ar projektu saistītajām izmaiņām un aktualitātēm;
24.5.
ievieto aktuālo informāciju par projekta īstenošanu savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos;
24.6.
pēc projekta īstenošanas beigām nodrošina, ka šo noteikumu 17.2.6. apakšpunktā minētie materiāltehniskie līdzekļi, kas iegādāti projekta ietvaros, ir finansējuma saņēmēja īpašumā, ievērojot pamatlīdzekļu nolietojuma normas un lietošanas nosacījumus atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā budžeta iestādes kārto grāmatvedības uzskaiti;
24.7.
projekta ietvaros nepieciešamos ārpakalpojumus pērk, ievērojot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru un, kur tas ir attiecināms, īsteno sociāli atbildīgu iepirkumu un inovāciju publisko iepirkumu;
24.8.
nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti "Nenodarīt būtisku kaitējumu" principi, paredzot atbilstošas prasības līgumos ar piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem (ja attiecināms);
24.9.
ja projekta īstenošanas laikā sadārdzinās projekta plānotās attiecināmās izmaksas, sedz papildu izmaksas no savā rīcībā esošiem līdzekļiem;
24.10.
reorganizācijas gadījumā nodrošina ar vienošanos par projekta īstenošanu uzņemto saistību nodošanu  saistību pārņēmējam, iepriekš to saskaņojot ar sadarbības iestādi.
25.
Finansējuma saņēmējs izstrādā, saskaņo ar atbildīgo iestādi un apstiprina Projekta uzraudzības komitejas nolikumu, kurā detalizēti norāda uzraudzības komitejas personālsastāvu, funkcijas, tiesības un pienākumus.
26.
Lai uzraudzītu projekta īstenošanu, finansējuma saņēmējs viena mēneša laikā pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas izveido projekta uzraudzības komiteju, kuru vada finansējuma saņēmēja vadītājs vai viņa vietnieks. Projekta uzraudzības komitejā piedalās divi finansējuma saņēmēja pārstāvji, divi atbildīgās iestādes pārstāvji, viens Tieslietu ministrijas kā nozares ministrijas pārstāvis. Sadarbības iestāde var deleģēt pārstāvjus projekta uzraudzības komitejā novērotāju statusā. Pēc projekta uzraudzības komitejas priekšsēdētāja uzaicinājuma sēdē var piedalīties arī citu valsts institūciju amatpersonas un darbinieki, nevalstisko organizāciju pārstāvji, eksperti un citi speciālisti bez balsstiesībām.
27.
Projekta uzraudzības komitejas sanāksmes rīko ne retāk kā reizi trīs mēnešos. Atbildīgā iestāde nepieciešamības gadījumā var pieprasīt finansējuma saņēmējam sasaukt projekta uzraudzības komitejas ārkārtas sēdi, kā arī ierosināt jautājumu izskatīšanu projekta uzraudzības komitejas sēdē.
28.
Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
29.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds