23-TA-2866
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.2. pasākuma "Pētniecības attīstība dabas resursu ilgtspējīgai izmantošanai vides un klimata mērķu kontekstā" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.2. pasākumu "Pētniecības attīstība dabas resursu ilgtspējīgai izmantošanai vides un klimata mērķu kontekstā" (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Taisnīgas pārkārtošanās fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un projekta sadarbības partnerim;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts – projekts, kas atbilst šādiem kritērijiem:
2.1.1.
projektu īsteno zinātniskā institūcija, kas atbilst šo noteikumu 2.9. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai;
2.1.2.
projektā īstenojamās darbības atbilst šo noteikumu 2.2. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem;
2.2.
darbība, kurai nav saimnieciska rakstura, – pētniecības organizācijas pamatdarbība, kura neietilpst Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā noteiktajā darbības jomā un kuras izpausmes veidi ir šādi:
2.2.1.
publiska izglītība, lai vairotu un uzlabotu cilvēkresursu prasmes un kas tiek nodrošināta valsts izglītības sistēmas ietvaros un galvenokārt vai pilnībā ir valsts finansēta un uzraudzīta;
2.2.2.
tiek īstenota neatkarīga pētniecība un izstrāde ar mērķi gūt vairāk zināšanu un labāku izpratni, tostarp īstenota kopīga pētniecība un izstrāde, kad pētniecības organizācija vai pētniecības infrastruktūra iesaistās efektīvā sadarbībā. Pētniecības un izstrādes pakalpojumu sniegšana un pētniecība un izstrāde, ko veic uzņēmumu uzdevumā, netiek uzskatīta par neatkarīgu pētniecību un izstrādi;
2.2.3.
tiek veikta pētniecības rezultātu izplatīšana bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, tai skaitā izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātas publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru;
2.2.4.
zinātības un tehnoloģiju pārneses darbības, ja:
2.2.4.1.
zinātības un tehnoloģiju pārneses darbības veic pētniecības organizācijas nodaļa vai pētniecības organizācijas meitas uzņēmums (tāda komercsabiedrība, kurā mātes uzņēmuma līdzdalības daļa pārsniedz 50 procentu vai kurā mātes uzņēmumam ir balsu vairākums un kura atbilst šo noteikumu 2.9. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai), pētniecības organizācija kopīgi ar citām pētniecības organizācijām vai pētniecības organizācija ar trešajām pusēm, atklātā konkursā slēdzot līgumus par noteiktiem pakalpojumiem;
2.2.4.2.
visa peļņa no šādas darbības tiek atkal ieguldīta pētniecības organizācijas vai pētniecības struktūras pamatdarbībā;
2.3.
efektīva sadarbība – sadarbība, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punktā noteiktajai definīcijai;
2.4.
eksperimentālā izstrāde - izstrāde, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 86. punktā noteiktajai definīcijai;
2.5.
fundamentālie pētījumi - pētījumi, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2.panta 84. punktā noteiktajai definīcijai;
2.6.
intelektuālais īpašums – tiesības uz atsevišķiem cilvēka prāta darbības rezultātiem, kam piemīt nemateriālās dabas vērtība. Šādas tiesības izpaužas kā aizliegums izmantot kāda cilvēka intelektuālo īpašumu bez tā iepriekšējas atļaujas;
2.7.
intelektuālā īpašuma tiesības – tiesības, kas atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 21. marta Regulas Nr. 316/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 3. punkta piemērošanu tehnoloģiju nodošanas nolīgumu kategorijām (turpmāk – Komisijas regula Nr. 316/2014) 1. panta "h" apakšpunktā noteiktajai definīcijai;
2.8.
labuma guvējs – subjekts (finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris), kurš gūst intelektuālā īpašuma tiesības un ekonomiskās priekšrocības, kas izriet no subjekta pētniecības projekta pieteikuma ietvaros veiktās darbības;
2.9.
pētniecības organizācija – subjekts, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punktā noteiktajai definīcijai;
2.10.
pētniecības projekta pieteikums – finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera projekta ietvaros īstenots pētniecības apakšprojekts, kuram piemēro šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētā projekta nosacījumus un kas atbilst vienam no šo noteikumu 13. punktā minētajiem pētniecības tematiskajiem uzdevumiem;
2.11.
rūpnieciskie pētījumi - pētījumi, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 2.panta 85. punktā noteiktajai definīcijai;
2.12.
tehnoloģiju tiesības – zinātība un citas tiesības vai to kombinācija, tostarp minēto tiesību pieteikumi vai reģistrācijas pieteikumi, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 316/2014 1. panta "b" apakšpunktā noteiktajai definīcijai;
2.13.
uzņēmumi - Latvijas Republikas Komercreģistrā reģistrēti saimnieciskās darbības veicēji;
2.14.
zinātnes universitāte - nacionāla līmeņa zinātnes, izglītības un kultūras institūcija, kura atbilstoši augstākās izglītības standartiem īsteno trīs augstākās izglītības līmeņu studiju programmas — bakalaura, maģistra un doktora studiju programmas;
2.15.
zinātniskais darbinieks – zinātniskais personāls, zinātnes apkalpojošais personāls un zinātnes tehniskais personāls, kas klātienē vai attālināti nodarbināts projektā;
2.16.
zinātniskais personāls – atbilstoši zinātnisko darbību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem ievēlētie vadošie pētnieki, pētnieki un zinātniskie asistenti, kā arī saimnieciskās darbības veicēja institūcijā strādājošās personas, kas veic vadošā pētnieka, pētnieka un zinātniskā asistenta pienākumus;
2.17.
zinātniskās institūcijas - Latvijas Republikas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēts zinātniskais institūts (publiska aģentūra, atvasināta publiska persona, valsts augstskolas struktūrvienība, privāto tiesību juridiskā persona vai tās struktūrvienība) vai augstskola.
3.
Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
4.
Pasākuma atbalsts tiek sniegts granta veidā.
5.
Pasākuma ietvaros plānots atbalstīt viena projekta īstenošanu par visu pasākumam pieejamo finansējumu, kam pielikumā pievienoti vismaz pieci pētniecības projekta pieteikumi atbilstoši šo noteikumu 13. punktā noteiktajiem tematiskajiem uzdevumiem.
6.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija.
7.
Īstenojot projektu, atbalstāmās darbības un risinājumi mērķēti Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales statistiskajiem reģioniem saskaņā ar 2022. gada 25. novembrī spēkā esošo Statistiski teritoriālo vienību nomenklatūras 3. līmeņa (NUTS 3. līmenis) klasifikāciju.
II.Pasākuma mērķis un sasniedzamie rādītāji
8.
Pasākuma mērķis ir pētījumu platformas un izcilības centra izveide, kura ietvaros tiks atbalstīta pilotprojektu un demonstrācijas projektu īstenošana saistībā ar dabas resursu ilgtspējīgu izmantošanu, lai nodrošinātu virzību uz klimatneitrālu ekonomiku un mazinātu riskus saistībā ar klimata pārmaiņām visvairāk skartajos reģionos, veicinot sociālekonomisko seku mazināšanu.
9.
Pasākuma mērķa grupa ir šo noteikumu 7. punktā minēto reģionu kūdras nozares un saistīto nozaru iestādes, uzņēmumi, kurus skar ekonomiskā transformācija, zinātniskās institūcijas un zinātniskie darbinieki, kā arī reģionos nodarbinātie speciālisti kūdras un saistītajās nozarēs.
10.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim jāsasniedz šādus rādītājus:
10.1.
programmas iznākuma rādītājs – uzņēmumi, kas sadarbojas ar pētniecības organizācijām - vismaz pieci;
10.2.
programmas rezultāta rādītāji:
10.2.1.
zinātnisko rakstu skaits, kuru izstrādei un publicēšanai ir sniegts atbalsts - vismaz 50;
10.2.2.
pētniecības pieteikumu sagatavošana un iesniegšana pētnieciskajos konkursos - vismaz trīs pētniecības pieteikumi.
11.
Šo noteikumu 10.1. apakšpunktā minētais iznākuma rādītājs ir sasniegts, kad šo noteikumu 9. punktā minētie uzņēmumi, kas pārstāv katru no četriem atbalstāmajiem reģioniem ir sadarbojušies ar zinātniskajām institūcijām pētniecības projekta pieteikumu tēmu un vajadzību definēšanā.
12.
Šo noteikumu 10.2.2. apakšpunktā minētais rezultāta rādītājs ir sasniegts, ja pētniecības pieteikumi ir sagatavoti un iesniegti starptautiskā pētniecības un attīstības projektu konkursā (piemēram, Apvārsnis Eiropa, Apvārsnis Eiropa partnerībā, Eiropas Komisijas LIFE programmā, Nordforsk programmā un citās).
13.
Pasākuma ietvaros tiek atbalstīts pētniecības projekta pieteikums, kas izstrādāts, lai īstenotu mērķi “pētniecības attīstība dabas resursu ilgtspējīgai izmantošanai un klimatneitralitātes veicināšanai kūdras nozarē” un šī mērķa sasniegšanai tiek noteikti šādi tematiskie uzdevumi:
13.1.
kūdras nozares siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju un ogļskābās gāzes (CO2) piesaistes izpēte, tai skaitā rekultivācijas aktivitāšu izvērtējums siltumnīcefekta gāzu emisiju emisiju mazināšanai un ogļskābās gāzes piesaistei kūdras ieguves vietās, degradētos purvos, dabiskos purvos un rekultivētās platībās, izpēte par oglekļa saturu un uzglabāšanos kūdrā pēc tās iegūšanas un dažādos kūdras produktos;
13.2.
Latvijas siltumnīcefekta gāzu emisiju inventarizācijas metodes pilnveidošana, tai skaitā kūdras vietējā patēriņa makroekonomiskais novērtējums un tā loma siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanā;
13.3.
siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju mazinošas, klimatam draudzīgākas kūdras ieguves un apstrādes tehnoloģijas un risinājumi degradēto purvu, nerekultivēto vēsturisko ieguves vietu un tām piegulošo ietekmēto teritoriju rekultivācijas aktivitātēm, tai skaitā pilotprojekti un demonstrāciju projekti;
13.4.
jaunas tehnoloģijas un produkti kūdras nozares klimatneitralitātes veicināšanai, tai skaitā inovatīvu kūdru saturošu produktu ar augstu pievienoto vērtību izstrāde, piemēram, filtru, sorbentu, celtniecības materiālu, izejvielu ķīmiskajai rūpniecībai, tekstilrūpniecībai, dekoratīvā dizaina un mākslas produktu izstrāde, risinājumi resursu atkārtotai izmantošana kūdras nozarē, kūdras substrātu uzlabošana lietošanai dārzkopībā un mežsaimniecībā;
13.5.
sociālekonomiskais novērtējums un nākotnes scenāriju izstrāde par rekultivēto kūdras ieguves vietu turpmākām izmantošanas iespējām un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu tajās, tai skaitā no jauna radīto darba vietu potenciāla novērtējums, stādu audzēšanas iespēju izpēte un radīto produktu eksporta potenciāla novērtējums un nākotnes ilgtspējas ietekmes aprēķina vadlīniju izstrāde.
14.
Pasākuma īstenošanā noteikt šādus kopīgus (horizontālos) uzdevumus:
14.1.
veidot un attīstīt starpdisciplināras un iekļaujošas starptautiski konkurētspējīgas zinātnieku grupas, kas zinātniskajā darbībā izmanto pasaules zinātnieku atzītas pētniecības metodes un tehnoloģijas;
14.2.
attīstīt zinātnisko grupu un attiecīgo tautsaimniecības nozaru speciālistu sadarbību;
14.3.
attīstīt starptautisko sadarbību pētniecībā, tostarp iesaistoties starptautiskajos sadarbības tīklos un konsorcijos, tai skaitā ar Eiropas pētniecības infrastruktūru konsorcijiem un izstrādājot projektu pieteikumus Eiropas Savienības fondu un citām starptautiskajām pētniecības programmām;
14.4.
attīstīt inovatīvus risinājumus un veicināt to plašāku izmantošanu;
14.5.
nodrošināt pētniecības rezultātu publisku pieejamību, tai skaitā publicēt rezultātus brīvpiekļuves žurnālos un deponēt jauniegūtus pētniecības datus pētniecības datu repozitorijos, veicinot datu atkārtotu lietojamību atbilstoši "FAIR" principiem (atrodamība, pieejamība, sadarbspēja, atkārtota lietojamība);
14.6.
nodrošināt publicitātes un komunikācijas aktivitātes, tostarp vismaz reizi gadā projekta īstenošanas laikā organizējot semināru, lai informētu sabiedrību un nodrošinātu programmas atpazīstamību un rezultātu izplatīšanu, kā arī tādējādi iesaistītu atbilstošās mērķa grupas un veicinātu zināšanu pārnesi, izpratni par pētniecības lomu un devumu sabiedrībai nozīmīgu jautājumu risināšanā;
14.7.
nodrošināt studējošo, sevišķi doktorantu, un jauno zinātnieku iesaisti projekta uzdevumu izpildē, lai nodrošinātu kūdras nozares vajadzības pēc augstākas kvalifikācijas speciālistiem, tai skaitā nodrošinot sasaisti ar jomai atbilstošajām doktorantūras programmām;
14.8.
nodrošināt projektā radīto zināšanu iekļaušanu mācību moduļu izstrādē pamatstudiju un tālākizglītības programmās;
14.9.
nodrošināt kopīgas datu bāzes izveidi Latvijas Atvērtās zinātnes platformā un piekļuvi projektā radītajām zināšanām.
III.Pasākumam pieejamais finansējums
15.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 5 981 103 euro (tai skaitā elastības finansējums 392 838 euro), tai skaitā Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums 5 083 937 euro (tai skaitā elastības finansējums 333 912 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 897 166 euro (tai skaitā elastības finansējums 58 926 euro). Pasākumam pieejamais kopējais finansējums ir 5 588 265 euro, tai skaitā Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējums 4 750 025 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 838 240 euro. Maksimālais Taisnīgas pārkārtošanās fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
16.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu15. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
IV.Prasības projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim
17.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir zinātniskā institūcija, kas 2019. gada zinātnisko institūciju darbības starptautiskajā novērtējumā ieguvusi vismaz četru ballu novērtējumu vai zinātnes universitāte, kas var iesniegt šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minēto ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, ja projekta iesniedzējs kā zinātniskā institūcija atbilst pētniecības organizācijas definīcijai. Ja sadarbības iestāde apstiprina projekta iesniegumu un noslēdz vienošanos par projekta īstenošanu, projekta iesniedzējs ir finansējuma saņēmējs.
18.
Šo noteikumu 31. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā finansējuma saņēmējs kā vadošā institūcija piesaista vismaz divus sadarbības partnerus, kopā veidojot konsorciju no vismaz trīs zinātniskajām institūcijām, starp kurām ir vismaz divas zinātnes universitātes un vismaz viena zinātniskā institūcija, kura 2019. gada zinātnisko institūciju darbības starptautiskajā novērtējumā ieguvusi vismaz četru ballu novērtējumu, ieskaitot vadošo institūciju.
19.
Projektā kā sadarbības partneri pēc nepieciešamības iesaistāmas arī citas Latvijas Republikā reģistrētas universitātes, augstskolas un zinātniskās institūcijas.
20.
Konsorcija projekta ietvaros nodrošina šādu nosacījumu izpildi:
20.1.
sadarbības partneris ir reģistrēts attiecīgajā reģistrā Latvijā un atbilst šo noteikumu 18. punktā minētajām prasībām;
20.2.
projekta iesniegumu iesniedz projekta iesniedzējs, kas atbilst šo noteikumu 17. punktā minētajām prasībām un ir atbildīgs par projekta īstenošanu un projektā plānoto rezultātu sasniegšanu;
20.3.
visi sadarbības partneri piedalās projekta izstrādē, dod ieguldījumu tā īstenošanā un dalās projekta riskos un rezultātos;
20.4.
projekta ietvaros katrs sadarbības partneris gūst intelektuālā īpašuma tiesības un ekonomiskās priekšrocības, kas izriet no konkrētā sadarbības partnera pētniecības projekta pieteikuma ietvaros iegūtiem pētniecības rezultātiem.
21.
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumam pievieno apliecinājumu par sadarbību, kā arī trīs mēnešu laikā pēc tam, kad noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu, noslēdz sadarbības līgumus ar šo noteikumu 18. un 19. punktā minētajiem sadarbības partneriem.
22.
Sadarbības līgumā iekļauj informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, un paredzot tajā pušu tiesības, pienākumus un atbildību, un iekļaujot vismaz šādus saturiskās un finansiālās sadarbības nosacījumus:
22.1.
sadarbības mērķus un principus;
22.2.
plānoto kopējo konsorcija projekta finansējumu, katra sadarbības partnera projekta daļas finansējumu un katra sadarbības partnera ieguldījumu;
22.3.
projekta finanšu plūsmas nodrošināšanas kārtību;
22.4.
tiesību uz projekta rezultātiem (tai skaitā intelektuālā īpašuma tiesību) sadalījumu proporcionāli katra sadarbības partnera ieguldījumam projekta īstenošanā;
22.5.
sankcijas, ja netiek izpildītas sadarbības līgumā minētās saistības.
23.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projekta iesnieguma atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
24.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros iesniedz vienu projekta iesniegumu.
25.
Projekta iesniedzējs izstrādā projekta ieviešanas darba plānu, tajā paredzot projekta rezultātu sasniegšanas, ieviešanas un izplatīšanas pasākumus, laika grafiku un atbilstības sadalījumu starp sadarbības partneriem, tai skaitā, paredzot projektā papildu sasniedzamos rādītājus, ja tiek izpildīts šo noteikumu 16. punktā minētais.
26.
Projekta dzīves cikla laikā sagaidāms, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri nodrošinās šo noteikumu 10. punktā noteikto rādītāju sasniegšanu un šo noteikumu 13. punktā minēto pētniecības projekta pieteikumu īstenošanu un pētījuma specifikai atbilstošu projekta rezultātu sasniegšanu.
27.
Finansējuma saņēmējs projekta iesniegumā pamato sagaidāmo pētniecības rezultātu ilgtspēju projekta dzīves cikla laikā, tai skaitā projekta īstenošanas laikā un vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma saņemšanas.
28.
Projekta iesnieguma pielikumā pievieno:
28.1.
vismaz piecus pētniecības projekta pieteikumus, katrā no šo noteikumu 13. punktā minētajiem tematiskajiem pētniecības uzdevumiem iesniedzot vienu pētniecības projekta pieteikumu;
28.2.
šo noteikumu 25. punktā noteikto darba plānu;
28.3.
projekta iesnieguma un tā pielikumu tulkojumu angļu valodā atbilstoši atlases nolikumā noteiktajam;
28.4.
pētniecības organizācijas apgrozījuma pārskats par trim pēdējiem noslēgtajiem pārskata gadiem (pielikums);
28.5.
pētniecības organizācijas finanšu vadības un grāmatvedības politikas apraksts vai rakstisks apliecinājums, ka minētā dokumenta kopijas pasākuma ietvaros ir iesniegtas sadarbības iestādē (ar norādi uz konkrēta dokumenta datumu un numuru);
28.6.
šo noteikumu21. punktā minēto apliecinājumu par sadarbību;
28.7.
šo noteikumu 29. punktā minēto apliecinājumu (ja attiecināms).
29.
Lai pamatotu projekta sociālekonomisko ietekmi, projekta iesniegumam var pievienot Latvijā reģistrētas biedrības atzinumu par pētījumu nozīmību kūdras un saistīto tautsaimniecības nozaru attīstībai, kura:
29.1.
pārstāv nozares, kurā var tikt izmantoti projekta ietvaros plānoto pētījumu rezultāti;
29.2.
ir reģistrēta Uzņēmumu reģistra Biedrību un nodibinājumu reģistrā.
30.
Projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim noteiktas šādas prasības:
30.1.
tā nodokļu parādu, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu parādu apmērs nepārsniedz 150 euro;
30.2.
tas sadarbības iestādei, atbildīgajai iestādei vai citai kompetentai institūcijai nav sniedzis nepatiesu informāciju saistībā ar Eiropas Savienības fondu līdzfinansēto projektu īstenošanu;
30.3.
tas nav saņēmis un neplāno saņemt finansējumu no valsts vai Eiropas Savienības līdzekļiem vai citiem finanšu resursiem par tām pašām attiecināmajām izmaksām vai pētniecības rezultātiem;
30.4.
zinātniskā institūcija atbilstoši zinātnisko darbību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem atbildīgajā iestādē (Zinātnisko institūciju reģistrā) ir iesniegusi publiskos pārskatus par zinātnisko darbību par pēdējiem trim noslēgtajiem pārskata gadiem. Ja zinātniskā institūcija ir dibināta mazāk nekā pirms trim gadiem, ir iesniegti publiskie pārskati par noslēgtajiem pārskata gadiem atbilstoši tās reģistrācijai reģistrā;
30.5.
ja labuma guvējs veic gan saimnieciskas darbības, gan darbības, kam nav saimnieciska rakstura, tas nodala darbību veidus un to izmaksas, finansējumu un ieņēmumus tā, lai efektīvi novērstu saimnieciskās darbības šķērssubsidēšanu;
30.6.
projekta īstenošanas laikā nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. panta prasībām, kā arī paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu.
V.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
31.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
31.1.
pētniecība, kas ietver vienu vai vairākas šādas pētniecības kategorijas:
31.1.1.
fundamentālie pētījumi;
31.1.2.
lietišķie pētījumi, kas ietver:
31.1.2.1.
rūpnieciskos pētījumus. Viena pētniecības projekta pieteikuma ietvaros var apvienot rūpnieciskos pētījumus ar fundamentāliem pētījumiem;
31.1.2.2.
eksperimentālo izstrādi, ja tiek īstenoti rūpnieciskie pētījumi;
31.2.
pētījumi ar ilgtspējīgas rīcībpolitikas risinājumiem;
31.3.
šo noteikumu 31.1. apakšpunktā veiktās darbības izrietošo tehnoloģiju tiesību (nemateriālo aktīvu) iegūšana, apstiprināšana un aizstāvēšana (turpmāk – tehnoloģiju tiesību aizsardzība);
31.4.
projekta ietvaros radīto zināšanu izplatīšana mācību, publikāciju vai zinātības un tehnoloģiju pārneses veidā, tai skaitā sabiedrības iesaiste projekta norisēs un informēšana par projekta rezultātiem, kas nav aizsargāti ar intelektuālā īpašuma tiesībām;
31.5.
pasākumi mērķa grupas un sabiedrības iesaistīšanai un informēšanai par projekta mērķiem, norisi un rezultātiem (tai skaitā, mācību, darba grupu, semināru, konferenču, pieredzes apmaiņas, ideju konkursu un citu pasākumu īstenošana);
31.6.
sadarbība ar Eiropas pētniecības infrastruktūru stratēģijas foruma (ESFRI) Eiropas pētniecības infrastruktūru konsorcijiem, tai skaitā ar eLTER (Integrated European Long-Term Ecosystem, critical zone and socio-ecological system Research Infrastructure) – Eiropas integrētā ilgtermiņa ekosistēmu, kritisko apgabalu un socio-ekoloģisko sistēmu pētniecības infrastruktūru;
31.7.
laboratoriju iekārtu, materiālu, reaģentu iegāde un infrastruktūras uzturēšana šo noteikumu 13. punktā minēto uzdevumu realizācijai, nepārsniedzot 25 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
31.8.
konsultāciju un pakalpojumu nodrošināšana kūdras nozares komersantiem projekta mērķu sasniegšanai;
31.9.
atbalsts specializācijas izveidei kūdras nozares vajadzību nodrošināšanai esošajās doktora studiju programmās;
31.10.
ilgtermiņa monitoringa pasākumi šo noteikumu 13. punktā minēto uzdevumu realizācijai;
31.11.
datu bāzu un platformu izstrāde ar šo noteikumu 13. punktā minēto uzdevumu saistīto pētniecības datu glabāšanai, pārvaldībai un koplietošanai;
31.12.
šo noteikumu 10.2.1. apakšpunktā minēto zinātnisko rakstu izstrāde un publicēšana;
31.13.
projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
31.14.
komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi projekta īstenošanai.
32.
Projektā neiekļauj darbības, kas nav vērstas uz šo noteikumu 8. punktā minētā mērķa sasniegšanu.
33.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
33.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
33.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.
34.
Projekta ietvaros plāno šādus izmaksu veidus:
34.1.
projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, nepārsniedzot 7 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
34.2.
citas izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu un nepieciešamas rezultātu sasniegšanai un kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus atbalstāmo darbību īstenošanai un rezultātu sasniegšanai, tai skaitā:
34.2.1.
projekta vadības personāla iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumu saistītie izdevumi, ja tās ir pamatotas un saistītas ar projekta īstenošanu. Iekšzemes komandējumu izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
34.2.2.
jaunradītu projekta vadības un īstenošanas personāla darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu, tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai īres izmaksas ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai īres izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam, bet daļlaika noslodzes gadījumā – ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu projektā pret kopējo projekta īstenošanas ilgumu;
34.2.3.
ar semināru, konferenču un citu informatīvo pasākumu, kā arī projekta noslēguma konferences organizēšanu un īstenošanu saistītās izmaksas;
34.2.4.
transporta pakalpojumu izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu), kas ir daļa no iekšzemes komandējumu vai darba braucienu izmaksām. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālā sabiedriskā un vietējā sabiedriskā transporta izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
34.2.5.
horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai, tai skaitā zīmju valodas tulka, ergoterapeita, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanai pasākumos iesaistītajām mērķa grupas personām;
34.2.6.
ar projekta darbībām tieši saistīto komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas.
34.3.
finansējums šo noteikumu 2.10. apakšpunktā minētā pētniecības projekta pieteikuma īstenošanai.
35.
Ar saimniecisku darbību nesaistītam pētniecības projekta pieteikumam ir attiecināmas šādas ar pētniecību tieši saistītas izmaksas:
35.1.
atlīdzība zinātniskajiem darbiniekiem, ciktāl tie ir nodarbināti projektā, ja izpildīti šādi nosacījumi:
35.1.1.
zinātniskais darbinieks ir nodarbināts klātienē vai attālināti, ja darba specifika to pieļauj un iespējams pilnvērtīgi veikt darba pienākumus, pie darba devēja, kas attiecīgajā reģistrā reģistrēts Latvijā, un atlīdzību projekta ietvaros saņem atbilstoši darba vai uzņēmuma līgumam;
35.1.2.
projektā nodarbinātās personas slodze visā projekta īstenošanas periodā ir vismaz 30 procenti no normālā darba laika;
35.1.3.
ja projekta īstenošanā iesaistītais zinātniskais darbinieks veic arī citus uzdevumus, kas nav saistīti ar projekta īstenošanu, bet par kuru izpildi viņš saņem atlīdzību saskaņā ar pamatdarba līgumu, citu darba līgumu vai uzņēmuma līgumu, zinātniskais darbinieks pēc finansējuma saņēmēja pieprasījuma veic kopējā darba laika un paveiktā darba uzskaiti atbilstoši šo noteikumu 52. punktam . Labuma guvējs nodrošina, ka projekta īstenošanā iesaistītā zinātniskā darbinieka kopējais darba laiks atbilst darba tiesiskās attiecības reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem un darbs projektā netiek veikts laikā, kad atbilstoši noslēgtajam līgumam persona veic ar projektu nesaistītus uzdevumus;
35.1.4.
darba līguma vai uzņēmuma līguma ietvaros noteiktie uzdevumi nedublējas ar projektā veicamajiem pienākumiem;
35.1.5.
projekta īstenošanā iesaistītais zinātniskais darbinieks vienlaikus var iesaistīties arī citās Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam aktivitātēs, ja veicamie uzdevumi vairāku pasākumu ietvaros nepārklājas un vienlaikus netiek saņemta atlīdzība par vieniem un tiem pašiem uzdevumiem vairāku pasākumu ietvaros, kā arī tiek ievērotas Darba likuma normas attiecībā uz nodarbinātības ierobežojumiem;
35.1.6.
projektā iesaistītā zinātniskā darbinieka atalgojumu aprēķina atbilstoši katra labuma guvēja atalgojuma politikai un atlīdzības likmēm;
35.2.
pētniecībā iesaistītā zinātniskā darbinieka ārvalstu un iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas, kas saistītas ar projekta ietvaros īstenojamo pētniecību, tai skaitā ar sasniegto rezultātu publiskošanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, ja zinātniskais darbinieks ir nodarbināts Latvijas Republikā;
35.3.
pētniecības infrastruktūras izmaksas, ciktāl to izmanto pētniecības projekta ietvaros, tai skaitā:
35.3.1.
materiālie aktīvi:
35.3.1.1.
jaunu tehnoloģisko iekārtu iegādes vai izveidošanas izmaksas (tai skaitā uzstādīšanas, montāžas un citas kapitalizējamās izmaksas), ja pamatlīdzekļu izmantošanas laiks saskaņā ar grāmatvedības uzskaiti reglamentējošiem normatīvajiem aktiem projekta ietvaros aptver visu šo pamatlīdzekļu lietderīgās lietošanas laiku;
35.3.1.2.
amortizācijas izmaksas (attiecināms uz projekta ietvaros iegādātajiem un rīcībā esošiem pamatlīdzekļiem, kurus izmanto pētniecībai). Ja pamatlīdzekļu izmantošanas laiks projekta ietvaros neaptver visu šo pamatlīdzekļu lietderīgās lietošanas laiku, par attiecināmajām izmaksām uzskatāmas tikai tās nolietojuma izmaksas, kas atbilst projekta īstenošanas termiņam. Minētās izmaksas aprēķina proporcionāli pamatlīdzekļu izmantošanas laikam un intensitātei saskaņā ar grāmatvedības uzskaiti reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, bet nepārsniedzot 20 procentus gadā no pamatlīdzekļa iegādes vērtības;
35.3.1.3.
nomas maksa, ja noma veikta uz tāda līguma pamata, ar kuru iznomātājs par vienu vai vairākiem nomas maksājumiem nodod nomniekam tiesības lietot aktīvu noteiktu laikposmu, nepārsniedzot projekta īstenošanas termiņu un nenododot visus aktīva īpašuma tiesībām raksturīgos riskus un atlīdzību. Pasākuma ietvaros nav pieļaujams nomas līgums starp projekta sadarbības partneriem;
35.3.1.4.
projekta īstenošanai nepieciešamā inventāra, instrumentu un materiālu (tai skaitā fizikālie, bioloģiskie, ķīmiskie un citi materiāli, izmēģinājuma dzīvnieki un augi, reaktīvi, ķimikālijas, laboratorijas trauki, medikamenti, aukstuma aģenti, siltumnesēji, elektronikas komponentes un moduļi, nesējgāzes, eļļas, enerģētiskie materiāli un elektroenerģija, ciktāl to izmanto pētniecībai) iegādes un piegādes izmaksas saskaņā ar iepirkuma procedūru reglamentējošiem normatīvajiem aktiem. Preču un pakalpojumu iegādi veic atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, izvērtējot iespējas iegādēm piemērot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu un/vai inovatīvu publisko iepirkumu;
35.3.2.
nemateriālie aktīvi – no ārējiem avotiem iegādātu tehnisko zināšanu, patentu, tehnoloģiju tiesību vai citu intelektuālā īpašuma tiesību licenču iegādes izmaksas, ja darījums ir veikts konkurences apstākļos un nav bijis slepenu norunu. Ja laiks, kas nepieciešams nemateriālo aktīvu izmantošanai pētniecības projektā, pārsniedz nemateriālo aktīvu darbības laiku, par attiecināmajām izmaksām uzskatāmas tikai tās amortizācijas izmaksas, kuras aprēķinātas atbilstoši normatīvajiem aktiem par nolietojuma normām un lietošanas nosacījumiem un saskaņā ar labu grāmatvedības praksi;
35.4.
ārpakalpojumu izmaksas, ja ārpakalpojumu iepirkumu plāno un veic atbilstoši iepirkuma procedūru reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, izvērtējot iespējas iegādēm piemērot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu un/vai inovatīvu publisko iepirkumu:
35.4.1.
pētniecības ārpakalpojuma izmaksas;
35.4.2.
pētniecības nodrošināšanas izmaksas (inspicēšanas, testēšanas, sertifikācijas un citas izmaksas, lai nodrošinātu tādus pētījumu datus, kas salīdzināmi ar citās valstīs veiktajiem pētījumiem);
35.5.
šo noteikumu 10.2.1. apakšpunktā minēto zinātnisko rakstu publicēšanas izmaksas;
35.6.
tulkošanas izmaksas, kas ir pamatotas un saistītas ar projekta īstenošanu;
35.7.
ar mācību, darba grupu, semināru, konferenču, pieredzes apmaiņas, ideju konkursu un citu pasākumu mērķa grupas un sabiedrības iesaistīšanai un informēšanai organizēšanu un īstenošanu saistītās izmaksas;
35.8.
informatīvo un izdales materiālu nodrošināšanas izmaksas.
36.
Šo noteikumu 33.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 35.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
37.
Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
38.
Šo noteikumu 31. punktā minētās darbības ir atbalstāmas un izmaksas ir attiecināmas, ja tās veiktas pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē konkrētā atklātā projektu iesniegumu atlasē.
VI.Finansēšanas nosacījumi pētniecībai
39.
Pasākuma ietvaros, īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, finansē tāda jauna produkta vai tehnoloģijas prototipa vai cita eksperimentālā objekta izstrādi, kurš tiks izmantots turpmākos pētījumos, bet nebūs tieši izmantojams ienākumu gūšanai, to pārdodot vai izmantojot ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā. Ienākumus, kas gūti no prototipu vai citu eksperimentālo objektu komerciālas izmantošanas, atskaita no attiecināmajām projekta izmaksām.
40.
Ar saimniecisko darbību nesaistītā projektā izstrādāto produktu, procesu vai pakalpojumu eksperimentālu ražošanu vai testēšanu ražošanas apstākļos finansē tikai tad, ja tas nepieciešams pētniecības rezultātu apstiprināšanai un pārbaudei un tos tieši vai pārveidojot neizmantos ienākumu gūšanai, pārdodot vai izmantojot ražošanā vai pakalpojumu sniegšanā.
41.
Pasākuma ietvaros finansē jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādes darbības pakalpojumu nozarē, ja tās atbilst vismaz vienam no šādiem nosacījumiem:
41.1.
jaunu produktu vai tehnoloģiju izstrādā sadarbībā ar pētniecības organizāciju;
41.2.
doktorantūras studenti vai jaunie zinātnieki nodarbināti kā personāls;
41.3.
pētījumu rezultātus publicē zinātniskos žurnālos vai izplata zinātniskās konferencēs.
42.
Šo noteikumu 35.3. apakšpunktā noteiktās izmaksas infrastruktūrai plāno ne vairāk kā 25 procentu apmērā un šo noteikumu 35.1. apakšpunktā noteiktās izmaksas projektā nodarbinātajam īstenošanas personālam plāno ne mazāk kā 20 procentu apmērā no šo noteikumu 15. punktā noteiktā pasākuma kopējā finansējuma.
VII.Projekta atlases un īstenošanas vispārīgie nosacījumi
43.
Sadarbības iestāde projektu iesniegumu atlasē starptautisko zinātnisko ekspertīzi nodrošina sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi.
44.
Lai nodrošinātu neatkarīgu projekta īstenošanu un novērstu iespējamo interešu konfliktu, katra projekta iesnieguma izvērtēšanā, vidusposma un gala rezultātu zinātniskās kvalitātes izvērtēšanā Latvijas Zinātnes padome iesaista ne mazāk kā divus ārvalstu ekspertus. Iesaistot ārvalstu ekspertus, ievēro šādus nosacījumus:
44.1.
ārvalstu ekspertam ir zinātnes doktora grāds;
44.2.
ārvalstu eksperta zinātniskā kvalifikācija atbilst konkrētā projekta iesnieguma zinātnes nozarei un tematikai;
44.3.
ārvalstu eksperta līdzšinējā vērtēšanas kompetence un darba pieredze atbilst konkrētā projekta iesnieguma zinātnes nozarei un tematikai;
44.4.
ārvalstu eksperts vērtējumu veic neatkarīgi un nepārstāv projekta iesnieguma iesniedzēja vai sadarbības partnera institūciju, viņa darbībā nav tādu apstākļu, kas izraisa interešu konfliktu, tai skaitā nerada un neradīs ārvalstu ekspertam personisku vai mantisku ieinteresētību.
45.
Īstenojot projekta iesnieguma starptautisko ekspertīzi Latvijas Zinātnes padome nodrošina, ka, izvērtējot projekta iesniegumus, to vidusposma un gala rezultātus, tiek izstrādāta kārtība, kādā projekta iesniegumu izvērtēšanas procesā tiks nodrošināta konfidencialitātes prasību un interešu konflikta prasību ievērošana, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 18.jūlija regulas (ES, Euratom) 2018/1046, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61. pantam, identificēti apstākļi, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projektu īstenošanai, noteikti veicamie pasākumi un izstrādāti darbības plāni interešu konflikta preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts ir atklāts, kā arī, īstenojot projektu, paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesamību. Latvijas Zinātnes padome pārliecinās, ka ārvalstu ekspertu atlasē iesaistītie Latvijas Zinātnes padomes darbinieki un ārvalstu eksperts ir iepazinies ar attiecīgo kārtību un parakstījis apliecinājumu par interešu konflikta neesamību.
46.
Sadarbības iestāde trīs mēnešu laikā no projekta iesnieguma iesniegšanas datuma pieņem lēmumu par projekta iesniegumu apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu. Ja objektīvu iemeslu dēļ šo termiņu nav iespējams ievērot, to var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par sešiem mēnešiem no projekta iesnieguma iesniegšanas datuma, par to paziņot projekta iesniedzējam.
47.
Projekta ietvaros nav atbalstāmas darbības, kas noteiktas Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā un 1. panta 3. punkta "c" un "d" apakšpunktā.
48.
Finansējuma saņēmējs saņem finansējumu, ja nodrošina šādu nosacījumu izpildi:
48.1.
maksājumu (tai skaitā avansa maksājumu) saņemšanai un maksājumu veikšanai finansējuma saņēmējs Valsts kasē vai kredītiestādē atver atsevišķu kontu, kurā veic un saņem visus ar projekta īstenošanu saistītos maksājumus;
48.2.
nodrošina projekta īstenošanas finanšu plūsmas skaidru nodalīšanu no citām finansējuma saņēmēja un labuma guvēja darbības finanšu plūsmām projekta īstenošanas laikā un projekta infrastruktūras amortizācijas periodā, ja finansējuma saņēmējs un labuma guvējs atbilst pētniecības organizācijas definīcijai;
48.3.
īstenojot projektu, ir nodrošināta atsevišķa ar projekta īstenošanu saistīto saimniecisko darījumu ieņēmumu un izdevumu grāmatvedības uzskaite, kā arī darbību un ar to īstenošanu saistīto finanšu plūsmu nodalīšana atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā finanšu pārskatos atspoguļojams valsts, pašvaldību, ārvalstu, Eiropas Savienības, citu starptautisko organizāciju un institūciju finansiālais atbalsts (finanšu palīdzība), ziedojumi un dāvinājumi naudā vai natūrā;
48.4.
projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
49.
Pasākuma ietvaros finansē tikai tādas attiecināmās izmaksas, kuras ir tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, ir samērīgas, pamatotas un atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. jūlija Regulai Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012.
50.
Ja ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta īstenošanas rezultātā tiek gūti ieņēmumi no projekta ietvaros iegūtās zinātības un tehnoloģiju pārneses un projekts atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 61. panta 7. punkta "b" apakšpunkta un 65. panta 8. punkta nosacījumiem, labuma guvējs veic projekta izmaksu ieguvumu vai izmaksu efektivitātes analīzi atbilstoši normatīvā akta, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā 1.pielikuma sadaļā “Projekta izmaksu efektivitātes novērtēšana” noteiktajam.
51.
Ja projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējam tiek izmaksāts avanss, to var izmaksāt pa daļām. Avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā publiskā finansējuma kopsummas. Pēc tam kad noslēgts līgums par projekta īstenošanu, sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja vadības sistēmā iesniegtu avansa pieprasījumu, nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības fondu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
52.
Lai nodrošinātu šo noteikumu 35.1.6. apakšpunktā noteikto nosacījumu izpildi un novērstu dubultā finansējuma risku, labuma guvēji nodrošina projektā iesaistīto zinātnisko darbinieku kopējā darba laika un paveiktā darba uzskaiti atbilstoši resursu vadības sistēmai finanšu, personāla un pamatdarbības procesu uzskaitei labuma guvēja institūcijā, ievērojot šādus darba laika uzskaites nosacījumus:
52.1.
darba laika uzskaiti veic par katru uz darba līguma vai uzņēmuma līguma pamata projekta ietvaros nodarbināto zinātnisko darbinieku atbilstoši nodarbinātā zinātniskā darbinieka faktiski nostrādātajam darba laikam;
52.2.
darba laika uzskaitē ietver informāciju par visiem projektā iesaistītā zinātniskā darbinieka veicamajiem uzdevumiem, tai skaitā par uzdevumiem labuma guvēja institūcijā.
53.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo preču un pakalpojumu iegādi veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides piekļūstamības un izmantojamības nodrošināšana – zaļais publiskais iepirkums – un, kur tas ir attiecināms un atbilstošs ieguldījumu specifikai, īsteno sociāli atbildīgu iepirkumu.
54.
Īstenojot projektu finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes nosacījumu ievērošanu atbilstoši Parlamenta un Padomes Regulas 2021/1060 47. pantam un 50. pantam un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
55.
Finansējuma saņēmējs savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi trijos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu.
56.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
56.1.
uzkrāj datus par projektā plānotajiem un sasniegtajiem šo noteikumu 10. punktā minētajiem rādītājiem;
56.2.
ievēro horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" un uzkrāj datus par projekta ietekmi uz horizontālā principa rādītāju - mediju kampaņu, semināru, konferenču un komunikācijas pasākumu skaits, kuros sabiedrības informēšanai tika nodrošināti cilvēkiem ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem piekļūstami formāti (piemēram, tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu ieraksti) (ja attiecināms).
57.
Ja projekta īstenošanas laikā rodas neattiecināmie izdevumi, sadārdzinās izmaksas vai tiek pārsniegts sākotnēji piešķirtais publiskā finansējuma apmērs, finansējuma saņēmējs to sedz no savā rīcībā esošajiem līdzekļiem.
58.
Projekta īstenošanas uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija vai tās deleģēta iestāde kopīgi ar sadarbības iestādi nodrošina projekta vidusposma un gala rezultātu zinātniskās kvalitātes izvērtējumu. Projekta vidusposma un gala rezultātu zinātniskās kvalitātes izvērtējumu veic, ievērojot šādus nosacījumus:
58.1.
izvērtējumus veic zinātnisko ekspertu datubāzē iekļautie eksperti, kurus atbilstoši šo noteikumu 43. punktam sadarbības iestāde nodrošina sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi;
58.2.
sadarbības iestāde izstrādā un ar Izglītības un zinātnes ministriju saskaņo izvērtējumu standartformas, vidusposma izvērtējumā, paredzot to ne vēlāk, kā 12 mēnešus pirms projekta īstenošanas termiņa beigām, ietverot prasību ekspertam izvērtēt, kā projekta izpildes progress saskan ar plānoto, un, ja nepieciešams, sniegt ierosinājumus darba plāna koriģēšanai, bet gala rezultātu izvērtējumā – izvērtēt un pamatot, cik lielā mērā pētniecības apakšprojektos plānotie rezultāti ir sasniegti (novērtējumu izsakot arī procentos);
58.3.
sadarbības iestāde un finansējuma saņēmējs iepazīstas ar vidusposma rezultātu izvērtējuma secinājumiem un ieteikumiem un, ja nepieciešams, vienojas par grozījumiem projekta darba plānā. Ja vidusposma rezultātu izvērtējums ir negatīvs, sadarbības iestāde sasauc starpinstitūciju sanāksmi ar Izglītības un zinātnes ministriju, atbildīgo iestādi un finansējuma saņēmēju. Starpinstitūciju sanāksmes dalībnieki iepazīstas ar šo noteikumu 58.1. apakšpunktā minēto zinātnisko ekspertu atzinumiem un vienojas par grozījumiem projekta darba plānā vai nepieciešamību lauzt līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu;
58.4.
gala rezultātu zinātniskās kvalitātes izvērtējumu sadarbības iestāde izmanto lēmuma pieņemšanā par projekta mērķa un plānoto rezultātu sasniegšanu. Pamatojoties uz gala izvērtējumu par projektā plānoto rezultātu sasniegšanas līmeni, sadarbības iestāde pieņem lēmumu par finanšu korekcijas piemērošanu atbilstoši saskaņā ar vadošās iestādes izstrādātajām vadlīnijām par finanšu korekciju piemērošanu. Par minēto lēmumu sadarbības iestāde informē atbildīgo iestādi.
59.
Projektu īsteno no vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas datuma, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 30. septembrim.
60.
Finansējuma saņēmējs savā tīmekļvietnē publicē informāciju atbilstoši Parlamenta un Padomes regulas Nr. 2021/1060 50. pantam.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-2866 Dt]
noteikumiem Nr.[23-TA-2866 Nr]
Zinātniskās institūcijas <nosaukums> apgrozījuma pārskats par 20__. gadu
