Loading [MathJax]/extensions/tex2jax.js

Likumprojekts

21-TA-1087
Rail Baltica projekta likums
1.
pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt sekmīgu nacionālo interešu objekta Eiropas standarta platuma 1435 mm publiskās lietošanas ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūras Rail Baltica un ar tās būvniecību saistīto būvju izbūvi (turpmāk – Rail Baltica projekts).

 
2.
pants.
Rail Baltica projekta īstenošanas mērķis
(1)
Rail Baltica projekta īstenošanas mērķis ir veicināt Latvijas tautsaimniecības izaugsmi un transporta sistēmas ilgtspēju, izveidojot Latvijas, Lietuvas un Igaunijas ātrgaitas dzelzceļa savienojumu Transeiropas transporta tīkla (TEN‑T) Ziemeļjūras – Baltijas koridorā.
(2)
Rail Baltica projekta ietvaros tiek veidota valstij piederoša Eiropas standarta platuma 1435 mm publiskās lietošanas ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūra un ar dzelzceļa izbūvi saistītā infrastruktūra un būves.
3.
pants.
Tehniskie un īpašie noteikumi
(1)
Rail Baltica projekta būvniecības ieceres realizācijai nepieciešamos tehniskos vai īpašos noteikumus valsts un pašvaldību institūcijas un ārējo inženiertīklu īpašnieki vai tiesiskie valdītāji sagatavo un izsniedz bez maksas  viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas. Inženiertīklu īpašnieki vai tiesiskie valdītāji tehniskajos vai īpašajos noteikumos iekļauj visas pieslēgšanās, atslēgšanās, inženiertīklu šķērsošanas vai pārvietošanas tehniskās prasības, datus un nosacījumus.
(2)
Rail Baltica projekta īstenošanai izdoto valsts un pašvaldību institūciju un ārējo inženiertīklu īpašnieku vai tiesisko valdītāju tehnisko un īpašo noteikumu punktu pārsūdzēšana aptur to darbību. Pārsūdzēto tehnisko vai īpašo noteikumu prasību neizpilde nevar būt par pamatu atteikt izdarīt atzīmi būvatļaujā par tajā ietverto nosacījumu izpildi.
(3)
Projektētājs ir atbildīgs par to tehnisko vai īpašo noteikumu prasību izpildi būvprojektā, kuras nav pārsūdzētas.
(4)
Rail Baltica projekta īstenošanai izsniedzamajos tehniskajos vai īpašajos noteikumos neietver ar dzelzceļa būvniecību un ekspluatāciju nesaistīta būvprojekta izstrādāšanu, kura projektēšana un būvniecība neatbilst Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta noteikumiem par Rail Baltica projekta finansēšanu, izņemot , ja saņemta Satiksmes ministrijas piekrišana.
(5)
Šī panta otrajā un ceturtajā daļā noteiktais neattiecas uz Valsts vides dienesta izdotajiem tehniskajiem noteikumiem.
4.
pants.
Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā iekļauta objekta nojaukšana, pārvietošana vai pārveidošana, veicot būvniecību Rail Baltica projekta ietvaros
 
(1)
Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā iekļautu objektu, kuru Rail Baltica projekta īstenošanai izsniegtas būvatļaujas ietvaros skar būvdarbi, atļauts nojaukt, pārvietot vai pārveidot, ja izpildās šādi kritēriji:
1)
dzelzceļa infrastruktūru un ar to saistītās būves nav pamatoti izvietot citā vietā tehnisku, funkcionālu vai arhitektonisku iemeslu dēļ;
2)
realizējot būvniecības ieceri, valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā iekļautu objektu nav iespējams pilnīgi vai daļēji saglabāt.
(2)
Lai saņemtu tehniskos noteikumus, kas pieļauj valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā iekļauta objekta nojaukšanu, pārvietošanu vai pārveidošanu, Satiksmes ministrija vai tās pilnvarota persona iesniedz motivētu iesniegumu Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldē, norādot pamatojumu šī panta pirmajā daļā minēto kritēriju izpildei un pievienojot paredzētos būvprojekta risinājumus. Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde izvērtē būvprojekta risinājumu ietekmi uz valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā iekļautā objekta saglabāšanu. Ja netiek paredzēta tā saglabāšana, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde 30 dienu laikā iesniedz kultūras ministram apstiprināšanai rīkojuma projektu par attiecīgā objekta izslēgšanu no valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu saraksta.
(3)
Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā iekļauta objekta nojaukšanas, pārvietošanas vai pārveidošanas atļauju izsniedz tikai saskaņā ar būvprojektu, kurā ir iestrādātas Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes tehnisko noteikumu prasības. Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā iekļauta objekta nojaukšanu, pārvietošanu vai pārveidošanu drīkst uzsākt pēc tā izslēgšanas no valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu saraksta.
5.
pants.
Aizsargājamu koku ciršana Rail Baltica nacionālo interešu objekta teritorijā
Rail Baltica projekta nacionālo interešu objekta teritorijā atļauts nocirst aizsargājamu koku, aizsargājamā dendroloģiskajā stādījumā augošu koku vai aizsargājamā alejā augošu koku, saņemot Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju, šādos gadījumos:
1)
koks kļuvis bīstams un nav citu iespēju novērst bīstamības situāciju;
 
2)
koka augtspēja ir pilnīgi vai daļēji zudusi, un koks nav dzīvotne īpaši aizsargājamai sugai. Koka augtspēju nosaka atbilstoši meža apsaimniekošanu un izmantošanu regulējošiem normatīviem aktiem;
3)
lai realizētu  būvniecības ieceri Rail Baltica projekta ietvaros, un minētā būvniecības iecere ir nepieciešama sabiedrībai nozīmīgu interešu apmierināšanai;
 
4)
ja atbilstoši paredzētajam Rail Baltica dzelzceļa trases novietojumam aizsargājamais koks atrodas Rail Baltica nacionālā interešu objekta teritorijā, un to nav iespējams pārstādīt.
6.
pants.
Maksimālais būvdarbu veikšanas ilgums
(1)
Maksimālais būvdarbu veikšanas ilgums (no dienas, kad būvatļaujā izdarīta atzīme par visu tajā ietverto nosacījumu izpildi līdz būves nodošanai ekspluatācijā) Rail Baltica nacionālo interešu objekta teritorijā būvējamām būvēm:
1)
kurām tika veikts paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējums, ir astoņi gadi;
2)
2) kurām nav veikts paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējums, ir desmit gadi.
(2)
Šī panta pirmajā daļā minēto termiņu var pagarināt uz būvniecības ierosinātāja pieprasīto laiku, kas nepārsniedz divus gadus, būvniecības ierosinātājam vēršoties būvvaldē vai citā institūcijā, kas veic būvvaldes funkcijas un ir izdevusi attiecīgo būvatļauju.
7.
pants.
Topogrāfiskā plāna derīguma termiņš
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvējamās publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un ar tās būvniecību saistīto būvju projektēšanai sagatavotā topogrāfiskā plāna derīguma termiņš ir četri gadi, skaitot no tā reģistrācijas datuma vietējās pašvaldības datubāzē.
8.
pants.
Bezīpašnieka un bezmantinieka manta
(1)
Ja Rail Baltica projekta īstenošanai ir nepieciešama tāds nekustamais īpašums, kura pēdējais īpašnieks ir miris, Satiksmes ministrijai ir tiesības Notariāta likumā noteiktajā kārtībā un atbilstoši noteikumiem, kas nosaka mantojuma lietu vešanas kārtību, ierosināt mantojuma atklāšanos, ja nepieciešamais nekustamais īpašums ietilps attiecīgās mantojamās mantas sastāvā.
(2)
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu nodod Satiksmes ministrijas valdījumā, ja tas atzīts par bezīpašnieka mantu vai bezmantinieku mantu, uz kuru nav pieteiktas kreditoru prasības vai ir pieteiktas kreditoru prasības, taču normatīvajos aktos noteiktos gadījumos tiesu izpildītājs neturpina atsavināšanu.
9.
pants.
Zemes piekritība valstij
(1)
Ja tas ir nepieciešams nacionālo interešu objekta Rail Baltica projekta īstenošanai, valstij piekrīt un pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojumu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā ieraksta rezerves zemes fondā ieskaitīto zemi un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemi, kura 1940. gada 21. jūlijā piederēja valstij (valsts uzņēmumiem, iestādēm), pašvaldībām, fiziskajām un juridiskajām personām, ja šīs personas par zemi saņēmušas kompensāciju, nav pieprasījušas atjaunot īpašuma tiesības uz zemi vai arī zemes īpašuma tiesību atjaunošana nav paredzēta normatīvajos aktos, kā arī zemi, kuras piederība 1940. gada 21. jūlijā nav konstatēta.
(2)
Šī panta pirmajā daļā minēto zemi saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 26. panta pirmās daļas 1. un 2. punktu var izmantot kā kompensāciju par sabiedrības vajadzībām atsavināmo privātpersonai piederošo nekustamo īpašumu.
Pārejas noteikumi
1.
Šī likuma 3. panta otrajā daļā noteikto piemēro arī tādiem tehniskajiem noteikumiem, kas izdoti divus gadus pirms šī likuma spēkā stāšanās.
2.
Šī likuma 6. pantā paredzētais maksimālais būvdarbu termiņš attiecināms arī uz tām Rail Baltica nacionālo interešu objekta teritorijā būvējamu būvju būvatļaujām, kas izdotas divu gadu laikā pirms šī likuma spēkā stāšanās.
3.
Šī likuma 7. pantā paredzētais topogrāfiskā plāna derīguma termiņš attiecas arī uz tiem Rail Baltica projektam sagatavotajiem topogrāfiskajiem plāniem, kas reģistrēti vietējās pašvaldības datubāzē divu gadu laikā pirms šī likuma spēkā stāšanās.
Likums stājas spēkā
Ministrs V. Uzvārds
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk