Noteikumu projekts

22-TA-2562
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.4. reformu un investīciju virziena "Digitālās infrastruktūras transformācija'' 2.4.1.2.i. investīcijas ''Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu ''pēdējās jūdzes'' infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu 
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka: 
1.1.
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformu un investīciju virziena ''Digitālās infrastruktūras transformācija'' 2.4.1.2.i. investīcijas ''Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu ''pēdējās jūdzes'' infrastruktūras attīstība'' mērķi, rādītājus un atskaites punktus; 
1.2.
pieejamo finansējumu un maksājumu veikšanas kārtību; 
1.3.
2.4.1.2.i. investīcijas īstenošanas nosacījumus un kārtību; 
1.4.
atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas;
1.5.
atbildības sadalījumu starp iesaistītajām institūcijām un finansējuma saņēmēju;  
1.6.
vizuālās identitātes prasības;  
1.7.
dokumentu glabāšanas nosacījumus un ilgumu; 
1.8.
komercdarbības atbalsta nosacījumus un piemērojamo regulējumu. 
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:  
2.1.
ANM plāns – Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns; 
2.2.
Atveseļošanās fonds – Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums; 
2.3.
2.4.1.2.i. investīcija – ANM plāna reformu un investīciju virziena ''Digitālās infrastruktūras transformācija'' 2.4.1.2.i. investīcija ''Platjoslas jeb ļoti augstas veiktspējas tīklu ''pēdējās jūdzes'' infrastruktūras attīstība'';
2.4.
ļoti augstas veiktspējas tīkls – tas ir elektronisko sakaru tīkls, kas pilnībā vai daļēji sastāv no optiskās šķiedras elementiem vismaz līdz sadales punktam apkalpojamā vietā, vai arī elektronisko sakaru tīkls, kas spēj maksimālās noslodzes laikā nodrošināt līdzīgu darbspēju kā parastās noslodzes laikā, t.i. līdzīga elektronisko sakaru tīkla darbspēja un attiecīgi pakalpojumu kvalitātes parametri pieejamā lejuplīnijas un augšuplīnijas frekvenču joslas platumā. Datu pārraides ātrums vismaz 100 Mbit/s;
2.5.
līgums par projekta īstenošanu – līgums starp atbalsta sniedzēju un finansējuma saņēmēju. 
II.2.4.1.2.i. investīcijas mērķis un rādītāji 
3.
2.4.1.2.i. investīcija tiek īstenota visā Latvijas teritorijā un tās mērķis ir radīt reģionālās attīstības iespējas un stimulēt pieprasījumu pēc jauniem digitālajiem pakalpojumiem.  
4.
2.4.1.2.i. investīcijas mērķa grupa ir mājsaimniecības, uzņēmumi, skolas, slimnīcas un citas sabiedriskās ēkas.   
5.
2.4.1.2.i. investīciju īsteno līdz 2026. gada 31. augustam un tās ietvaros sasniedzami rādītāji: 
5.1.
līdz 2020. gada 31. decembrim nozares ministrijai nodrošināt vienota modeļa pieņemšanu ''pēdējās jūdzes'' attīstībai (atskaites punkts); 
5.2.
līdz 2024. gada 31. decembrim 500 tādu mājsaimniecību, uzņēmumu, skolu, slimnīcu un citu sabiedrisko ēku skaits, kam ir piekļuve platjoslas savienojumiem ar ļoti augstas veiktspējas tīklu (uzraudzības rādītājs); 
5.3.
līdz 2025. gada 31. decembrim 1500 tādu mājsaimniecību, uzņēmumu, skolu, slimnīcu un citu sabiedrisko ēku skaits, kam ir piekļuve platjoslas savienojumiem ar ļoti augstas veiktspējas tīklu (mērķis). 
6.
5.1. apakšpunktā noteiktā atskaites punkta sasniegšanu pamatos dokuments, kurā aprakstīts, kā tika atbilstīgi izpildīts atskaites punkts (tostarp visi būtiskie elementi), iekļaujot šādus dokumentārus pierādījumus: Ministru kabineta lēmuma par vienoto ''pēdējās jūdzes'' attīstības modeli kopiju un saiti uz šo lēmumu; to pētījumu kopijas, kas ņemti par pamatu Elektronisko sakaru nozares attīstības plānam 2021.-2027.gadam; ziņojumu par Elektronisko sakaru nozares politikas 2021.-2027. gadam sabiedriskās apspriešanas rezultātiem un saiti uz šīs sabiedriskās apspriešanas dokumentiem. 
7.
5.2. un 5.3. apakšpunktā noteikto uzraudzības rādītāja un mērķa rādītāja sasniegšanu pamatos dokuments, kurā aprakstīts, kā tika atbilstīgi izpildīts mērķa rādītājs (tostarp visi elementi), iekļaujot šādus dokumentārus pierādījumus: ziņojumus, kurus iesniedzis projekta īstenotājs (pamatojoties uz informāciju no elektronisko sakaru komersantiem) un apstiprinājis atbalsta sniedzējs un kuros norādīts mērķa rādītāja aprakstā noteiktais saņēmēju skaits; investīciju kartējumu, kurā norādīta to dzīvojamo ēku, uzņēmumu, skolu un citu sabiedrisku ēku atrašanās vieta, kam ir nodrošināta platjoslas piekļuve ļoti augstas veiktspējas tīklam.
8.
2.4.1.2.i. investīcijai ir sasaiste ar:
8.1.
atklātas stratēģiskās autonomijas un drošības jautājumiem, ņemot vērā, ka 2.4.1.2.i. investīcija atbalstīs ES digitālās suverenitātes mērķus; 
8.2.
digitālo dimensiju, ņemot vērā, ka 2.4.1.2.i. investīcija ir 100% vērsta uz digitālo mērķu sasniegšanu, un 2.4.1.2.i. investīcijas attiecināmās izmaksas ir tieši attiecināmas uz Digitālo dimensiju, kas noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regulas Nr. 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 6.panta 2.punkta (b) daļas ii apakšpunktā. 
III.Pieejamais finansējums un maksājumu veikšanas kārtība 
9.
2.4.1.2.i. investīcijas atbalsts tiek sniegts granta veidā un tam pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums ir 4 000 000 euro. 
10.
2.4.1.2.i. investīcijas projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs var saņemt: 
10.1.
avansa maksājumu ne vairāk kā 30% no projektā paredzētā Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra saskaņā ar projektā noslēgto pakalpojumu, preču piegādes vai būvdarbu līgumiem. Atbalsta sniedzējs, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja pieprasījumu un atbilstoši projekta finansēšanas plānam, avansa maksājumu var piešķirt vairākos maksājumos; 
10.2.
starpposma maksājumus proporcionāli šo noteikumu 5.3. apakšpunktā minētā investīcijas mērķa sasniegšanai; 
10.3.
noslēguma maksājumu, ievērojot, ka ir atbalstāma kumulatīvi 100% finansējuma atmaksa saskaņā ar šo noteikumu 5.3. apakšpunktā minētā investīcijas mērķa sasniegšanu. 
11.
Šo noteikumu 10.1. un 10.2. apakšpunktā piešķirtā avansa un starpposma maksājumu summa nepārsniedz 90% no kopējā projekta investīcijas finansējuma. Finansējuma saņēmējs nākamo avansa maksājumu var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais ir apgūts pilnā apmērā.
IV.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas 
12.
2.4.1.2.i. investīcijas atbalstāmās darbības ir tehnoloģiski neitrālu pieslēgumu, kas atbalsta ilgtspējīgu nākamās paaudzes fiksēto, bezvadu vai pavadoņu sakaru savienojamību, ierīkošana elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai galalietotājiem (''pēdējā jūdze''), proti,: 
12.1.
mājsaimniecībām interneta pieslēgumam ar lejupielādes un augšupielādes ātrumu vismaz 100 Mbit/s maksimumstundas apstākļos, un ko var uzlabot līdz 1 Gbit/s ātrumam;  
12.2.
sociālekonomiskajiem virzītājspēkiem, piemēram, uzņēmumiem, kas intensīvi izmanto digitālos resursus, skolām, slimnīcām un publiskās pārvaldes iestādēm, ir jābūt iespējai izmantot gigabitu savienojamību (lejupielādes un augšupielādes ātrums vismaz 1 Gbit/s). 
13.
Atbilstoši  šo noteikumu 12. punktā minētajam 2.4.1.2.i. investīcijas attiecināmās izmaksas ir ne vairāk kā 2661 EUR uz vienu papildu mājsaimniecību vai sociāli ekonomisko virzītājspēku, kam nodrošināta piekļuve ļoti augstas veiktspējas tīklam. 
14.
Izmaksas ir attiecināmas, ja tās:
14.1.
faktiski veiktas, norādītas finansējuma saņēmēja grāmatvedības uzskaitē, identificējamas, nodalītas no pārējām izmaksām, pārbaudāmas, kā arī tās apliecina attiecīgi attaisnojuma dokumenti (oriģināli vai attiecīgo dokumentu normatīvajos tiesību aktos noteiktā kārtībā apliecinātas kopijas); 
14.2.
nepieciešamas šo noteikumu 12. punktā minēto darbību īstenošanai  un šo noteikumu 8. punktā minētā mērķa sasniegšanai un ir paredzētas apstiprinātajā projekta iesniegumā, nepārsniedzot šo noteikumu 13. punktā minēto izmaksu limitu;
14.3.
atbilst drošas finanšu vadības principam; 
14.4.
veiktas periodā, kas noteikts līgumā par projekta īstenošanu, bet nav veiktas agrāk par dienu, kad Eiropas Komisija ir pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.  
14.5.
uzskaiti un informācijas sniegšanu nozares ministrijai par šo noteikumu 5.2. un 5.3. apakšpunktā noteikto rādītāju saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu; 
14.6.
attiecināt izmaksas var par tādām darbībām, kas uz projekta īstenošanas līguma noslēgšanas brīdi nav pabeigtas. 
15.
Finansējuma saņēmējam projekta ietvaros ir iespēja ieplānot neatkarīga revidenta/iekšējā auditora iesaisti, lai apliecinātu atskaites punkta un/vai mērķa sasniegšanu un izmaksu pamatotību. Neatkarīga revidenta/iekšējā audita izmaksas ir attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda finansējuma, ja tas neietekmē šo noteikumu 5.2. un 5.3. apakšpunktā minēto mērķu sasniegšanu.
16.
Finansējuma saņēmējam projekta ietvaros ir iespēja iekļaut ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas, kas veiktas atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regulas Nr. 2021/241 ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 34. panta 2. punkta prasībām, finansēšanai no Atveseļošanas fonda, ja tas neietekmē šo noteikumu 5.2. un 5.3. apakšpunktā minēto mērķu sasniegšanu. 
V.Atbildības sadalījums starp iesaistītajām institūcijām un finansējuma saņēmēju 
17.
2.4.1.2.i. investīcijas ietvaros nozares ministrijas funkcijas pilda Satiksmes ministrija. 
18.
2.4.1.2.i. investīcijas atbalsta sniedzējs jeb komercdarbības atbalsta sniedzējinstitūcija ir Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. 
19.
2.4.1.2.i. investīcijas finansējuma saņēmējs ir elektronisko sakaru komersanti. 
20.
2.4.1.2.i. investīcijas īstenošanas uzraudzību, tai skaitā, komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanu atbalsta piešķiršanā un projekta īstenošanā, nodrošina:   
20.1.
nozares ministrija; 
20.2.
atbalsta sniedzējs; 
20.3.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komiteja. 
21.
Lai nodrošinātu Ministru Kabineta 2021. gada 7.septembra noteikumu Nr.621 ''Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība'' 8. un 9. punktā minētās funkcijas, nozares ministrija un atbalsta sniedzējs slēdz starpresoru vienošanos par sadarbību ANM plāna īstenošanā un uzraudzībā.  
22.
Nozares ministrija nodrošina:
22.1.
valsts atbalsta programmas saskaņošanu ar Eiropas Komisiju, ievērojot Eiropas Savienības un nacionālos normatīvos aktus komercdarbības atbalsta jomā.  
22.2.
paziņojuma nosūtīšanu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" par Eiropas Komisijas pieņemto lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. 
22.3.
iekšējās kontroles sistēmas īstenošanu, uzraudzību, pilnveidi un datu ticamības, izsekojamības, pamatotības un piekļuves nodrošināšanu, tostarp komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanas nodrošināšanu, uzraudzību un risku pārvaldību atbilstoši iekšējiem noteikumiem. 
22.5.
lai nodrošinātu 2.4.1.2.i. investīcijas iekšējās kontroles sistēmas īstenošanas novērtējumu, nozares ministrija veic uz risku novērtējumu balstītu vismaz vienu iekšējo auditu līdz 2026. gada 31. martam, pārbaudot, vai 2.4.1.2.i investīcijas īstenošanā nav konstatējamas pazīmes, kas liecina par pieļautu vai iespējamu interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas vai dubultā finansējuma situāciju, kā arī atskaites punktu, uzraudzības rādītāju un mērķa (tai skaitā datu) ticamību. 
23.
Atbalsta sniedzējs nodrošina: 
23.1.
23.2.
slēdz līgumu ar finansējuma saņēmēju par projekta īstenošanu, tai skaitā rādītāju, mērķa sasniegšanu, un šo noteikumu 9. punktā minētā finansējuma ieguldīšanas, izlietošanas un uzraudzības kārtību.    
23.3.
nepieciešamo darbību veikšanu, lai nodrošinātu normatīvajos tiesību aktos noteikto pienākumu attiecībā uz finansējuma saņēmēju veikt attiecīgas korektīvās darbības, ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" 9. punktā noteikto uzdevumu izpildi, tajā skaitā attiecībā uz 2.4.1.2.i. investīcijas mērķa sasniegšanu, ja konstatē, ka netiek ievērotas normatīvajos tiesību aktos un līgumā par projekta īstenošanu noteiktās prasības.
23.4.
pieprasa projekta īstenošanai nepieciešamo finansējumu no budžeta programmas normatīvajos tiesību aktos noteiktajā kārtībā. 
23.5.
veic projekta noslēguma dokumentācijas pārbaudi un noslēguma maksājumu līdz 2026. gada 31. augustam. 
23.6.
reizi gadā atbilstoši normatīvajiem aktiem iesniedz informāciju ziņojumam, kas paredzēti 26. pantā Padomes 2015. gada 13. jūlija Regulā (Eiropas Savienība) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai.  
24.
var izmantot tiesības uz līguma par projekta īstenošanu vienpusēja uzteikuma nosacījumiem, kad: 
24.1.
finansējuma saņēmējs nepilda līgumu par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt investīcijas vai noteikto rādītāju sasniegšanu; 
24.2.
finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju; 
24.3.
citos gadījumos, ko paredz līgums par projekta īstenošanu.  
24.4.
piešķirtā komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanu projektu īstenošanā un uzraudzībā, izlases veidā pārbauda, vai 2.4.1.2.i investīcijas īstenošanā nav konstatējamas pazīmes, kas liecina par pieļautu vai iespējamu interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas vai dubultā finansējuma situāciju, kā arī atskaites punktu, uzraudzības rādītāju un mērķrādītāju (tai skaitā datu) ticamību. 
25.
Finansējuma saņēmējs nodrošina: 
25.1.
projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, ievērojot projektu atlases nolikuma prasības;
25.2.
apstiprinātā projekta īstenošanu saskaņā ar šo noteikumu nosacījumiem un līgumu par projekta īstenošanu;
25.3.
uzskaiti un informācijas sniegšanu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā par šo noteikumu 5.2. un 5.3. apakšpunktā noteikto rādītāju uzskaiti saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu;
25.4.
reizi ceturksnī vai pēc atbalsta sniedzēja pieprasījuma iesniegt informāciju par 2.4.1.2.i. investīcijas mērķu sasniegšanas progresu saskaņā ar  līgumu par projekta īstenošanu;
25.5.
iepirkumu plāna, t.sk. informāciju par jau noslēgtiem iepirkumu līgumiem un citiem ar projekta īstenošanu saistītiem līgumiem, un plānoto maksājumu pieprasījumu grafiku iesniegšanu un aktualizāciju Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā nekavējoties pēc izmaiņu identificēšanas;
25.6.
informācijas iesniegšanu maksājumu pieprasījumam, tai skaitā pamatojošo dokumentāciju Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā saskaņā ar  līgumu par projekta īstenošanu;
25.7.
informācijas sniegšanu pārbaužu veikšanai pēc pieprasījuma atbalsta sniedzējam, institūcijām, kas nodrošina ANM plāna īstenošanu un uzraudzību, kā arī Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīgumā par Atveseļošanas un noturības mehānismu minētajām iestādēm;
25.8.
ka projektā plānotie darbi netiek finansēti, kā arī tos nav plānots finansēt no citiem valsts, pašvaldības un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
25.9.
projekta īstenošanu līdz 2025. gada 31. decembrim un projekta noslēguma dokumentācijas iesniegšanu atbalsta sniedzējam līdz 2026. gada 31. janvārim;
25.10.
interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas novēršanas un dubultā finansējuma riska novēršanas nosacījumu ievērošanu visā projekta laikā, nodrošinot vismaz šādus pasākumus:
25.10.1.
iesaistītie darbinieki informēti par krāpšanas pazīmēm, korupcijas un interešu konflikta un dubultā finansējuma riska novēršanas jautājumiem; 
25.10.2.
iesaistītie darbinieki parakstījuši apliecinājumus par pienākumu ziņot par konstatētajiem vai iespējamajiem pārkāpumiem;
25.10.3.
nodrošinātas iespējas ziņot par pārkāpumiem un nodrošināta ziņotāju aizsardzība atbilstoši Trauksmes celšanas likumam; 
25.10.4.
atbilstošu iepirkuma procedūru izvēle un ''četru acu principa'' nodrošināšana iepirkumos. 
25.11.
lai nodrošinātu, ka atbalsts saglabājas samērīgs un neizraisa neatbalstāmo darbību pārmērīgu kompensēšanu vai šķērssubsidēšanu, finansējuma saņēmējam ir pienākums: 
25.11.1.
nošķirt tīkla būvniecībai un ekspluatācijai izmantoto līdzekļu uzskaiti un citu tā rīcībā esošo līdzekļu uzskaiti;  
25.11.2.
reizi gadā iesniegt peļņas un zaudējumu aprēķinu saistībā ar 2.4.1.2.i. investīcijas atbalsta finansēto tīklu un atmaksāt peļņu, kas pārsniedz 13% slieksni, atbalsta sniedzējam; 
25.11.3.
piekļuves tarifu projekta un tā aprēķināšanas metodikas projekta iesniegšanu nozares ministrijai vismaz reizi trijos gados.
25.12.
nodrošina projekta rezultātu ilgtspēju divdesmit gadus pēc projekta beigām pasīvai infrastruktūrai un trīs gadus aktīvai infrastruktūrai;
25.13.
saskaņā ar principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējumu 2.4.1.2.i. investīcijai nav konstatēta negatīva ietekme uz vidi. Finansējuma saņēmējs un projekta īstenotājs nodrošina, ka visi principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" nosacījumi, kas ietverti projekta iesniegumā, tiek ievēroti.  
VI.Vizuālās identitātes prasības 
26.
Nozares ministrija, atbalsta sniedzējs un finansējuma saņēmējs  nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus par 2.4.1.2.i. investīciju saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241 34. panta 2. punktu un Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu.
27.
Nozares ministrija ne retāk kā reizi trijos mēnešos nodrošina aktuālās informācijas ievietošanu savā tīmekļa vietnē par projekta īstenošanas gaitu.
VII.Dokumentu glabāšanas nosacījumi un ilgums 
28.
Atbalsta sniedzējs nodrošina ar 2.4.1.2.i. investīcijas īstenošanu saistītās informācijas un dokumentu uzglabāšanu 20 gadus pēc projekta īstenošanas rezultātā izveidotās infrastruktūras pieņemšanas ekspluatācijā. 
29.
Atbalsta sniedzējs sadarbībā ar finansējuma saņēmēju nodrošina informācijas uzrādīšanu institūcijām, kas nodrošina ANM plāna īstenošanu un uzraudzību, kā arī Latvijas Republikas un Eiropas Komisijas finansēšanas nolīgumā par Atveseļošanas un noturības mehānismu minētajām iestādēm. 
VIII.Komercdarbības atbalsta nosacījumi un piemērojamais regulējums 
30.
Atbalsta instruments ir tiešā dotācija un maksimālā atbalsta summa individuālam projektam un pieļaujamais atbalsta apmērs ir 4 000 000 euro darbībām un izmaksām, kas minētas  IV nodaļā, un piemērojamā komercdarbības atbalsta intensitāte ir 100%. 
31.
Pirms 2.4.1.2.i. investīcijas īstenošanas uzsākšanas nozares ministrija iesniedz paziņojumu saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta 3. punktu. 
32.
Atbalsts nav paredzēts grūtībās nonākušam uzņēmumam. Uzņēmumu uzskata par nonākušu grūtībās, ja pastāv vismaz viena no šādām situācijām: 
32.1.
attiecībā uz kapitālsabiedrībām – ja uzkrāto zaudējumu dēļ ir zaudēta vairāk nekā puse no to parakstītā kapitāla; 
32.2.
attiecībā uz sabiedrībām, kurās vismaz dažiem dalībniekiem ir neierobežota atbildība par sabiedrības parādsaistībām – ja uzkrāto zaudējumu dēļ ir zaudēta vairāk nekā puse no sabiedrības grāmatvedības uzskaitē uzrādītā kapitāla; 
32.3.
uzņēmumam tiek piemērota kolektīva maksātnespējas procedūra vai tas atbilst kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu kolektīvu maksātnespējas procedūru; 
32.4.
attiecībā uz uzņēmumu, kas nav mazais un vidējais uzņēmums, pēdējos divus gadus: 
32.4.1.
uzņēmuma parādsaistību un pašu kapitāla bilances vērtību attiecība ir pārsniegusi 7,5 un 
32.4.2.
uzņēmuma procentu seguma attiecība, ņemot vērā bruto ieņēmumus, ir bijusi mazāka par 1,0. 
33.
Stimulējošās ietekmes nosacījumu nodrošināšanai atbalstu nedrīkst piešķirt jau uzsāktiem projektiem, kā arī nozares ministrija nodrošina, ka pirms projekta atlases procedūras uzsākšanas ir veikta sabiedriskā apspriešana ne vēlāk kā vienu gadu.  
34.
Atbalsts netiek sniegts saņēmējam, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu. 
35.
Atbalsta piešķiršanas brīdis ir līguma par projekta īstenošanu noslēgšana, ko noslēdz pēc tam, kad Eiropas Komisija ir pieņēmusi lēmumu par 2.4.1.2.i. investīcijas saderību ar Līgumu par Eiropas Savienības darbību, vai grozījumu veikšana līgumā par projekta īstenošanu, piešķirot papildu finansējumu.
36.
Lēmumu par atbalsta piešķiršanu var pieņemt līdz 2025. gada 31. decembrim.  
37.
Nozares ministrija publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu Eiropas Komisijas pārziņā esošajā elektroniskajā sistēmā Aid Award System Application, ievērojot publicitātes pasākumu izpildi atbilstoši normatīvajam aktam par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības. 
38.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komiteja vismaz 20 gadus pēc projekta īstenošanas rezultātā izveidotās infrastruktūras pieņemšanas ekspluatācijā nodrošina 2.4.1.2.i. investīcijas uzraudzību un:  
38.1.
apstiprina un vismaz reizi trīs gados pārskata piekļuves tarifu projekta īstenošanas rezultātā izveidotajai infrastruktūrai un tā aprēķināšanas metodiku;
38.2.
apstiprina piekļuves nosacījumus 2.4.1.2.i. investīcijas īstenošanas rezultātā izveidotajai infrastruktūrai.
39.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komiteja ir koleģiāla institūcija, kuras sastāvā ir šādi komitejas locekļi ar balsstiesībām:
39.1.
nozares ministrijas pārstāvis – Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas priekšsēdētājs; 
39.2.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis - Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas priekšsēdētāja vietnieks; 
39.3.
Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvis;
39.4.
katra plānošanas reģiona pārstāvis (plānošanas reģionu pārstāvjiem Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas sēdes balsošanā kopīgi ir viena balss); 
39.5.
Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāvis; 
39.6.
Latvijas Darba devēju konfederācijas pārstāvis un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras pārstāvis (minēto organizāciju pārstāvjiem Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības  komitejas sēdēs kopīgi ir viena balss);  
39.7.
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozares asociāciju pārstāvji (informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozares asociāciju pārstāvjiem Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas sēdes balsošanā kopīgi ir viena balss). 
40.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības  komitejas sastāvā ar padomdevēja tiesībām var piedalīties: 
40.1.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas pārstāvis; 
40.2.
Konkurences padomes pārstāvis; 
40.3.
atbalsta sniedzēja pārstāvis. 
41.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas sastāvā novērotāja statusā var piedalīties Finanšu ministrijas pārstāvis. 
42.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas sekretariāta funkcijas nodrošina nozares ministrija. 
43.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas darbību nosaka Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejas reglaments, kuru apstiprina nozares ministrijas valsts sekretārs. 
44.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komitejai ir tiesības sniegt ierosinājumus nozares ministrijai. 
45.
Subsidēto elektronisko sakaru tīklu uzraudzības komiteja izvērtē saņemtos ierosinājumus un pieņem lēmumu, balsstiesīgajiem komitejas locekļiem savstarpēji vienojoties. Ja vienošanās nav panākta vai komitejas priekšsēdētājs uzskata balsošanu par nepieciešamu, lēmumu pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu, balsojot atklāti. Ja balsu skaits sadalās vienādi, izšķirošā ir komitejas priekšsēdētāja balss. 
46.
Atbalsta sniedzējs līdz brīdim, kad finansējuma saņēmējs nelikumīgs komercdarbības atbalsta kopējo summu un attiecīgos procentus par atgūšanu ir atmaksājis vai iemaksājis bloķētā kontā, aptur paziņotā atbalsta piešķiršanu un/vai izmaksāšanu, ja finansējuma saņēmēja rīcībā joprojām ir iepriekšējs nelikumīgs atbalsts, kas ar Eiropas Komisijas lēmumu ir atzīts par nesaderīgu.  
47.
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. 
48.
Noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā ''Latvijas Vēstnesis'' publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds