Likumprojekts (grozījumi)

PAZIŅOJUMS:
PAZIŅOJUMS. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 19.septembrī.
24-TA-1291
Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā
Izdarīt Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 9. nr.; 2002, 1. nr.; 2003, 11. nr.; 2004, 11. nr.; 2005, 24. nr.; 2007, 9., 12. nr.; 2008, 15. nr.; 2009, 13. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 194. nr.; 2010, 183., 206. nr.; 2011, 96. nr.; 2013, 193. nr.; 2014, 92., 189. nr.; 2015, 42., 118., 127. nr.; 2016, 123. nr.; 2018, 204. nr.; 2019, 248.A nr.; 2021, 79.A, 104. nr.; 2022, 43. nr.; 2023, 123., 190., 246. nr.; 2024, 38., 107. nr.) šādus grozījumus:
1.
Papildināt 1. pantu ar 19. un 20. punktu šādā redakcijā: 
"19) programmatūras atjauninājums – bezmaksas drošības, funkcionalitātes vai jebkurš cits atjauninājums, kas ir nepieciešams, lai saglabātu preču ar digitāliem elementiem, digitālā satura vai digitālo pakalpojumu atbilstību noteiktajām prasībām, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. maija direktīvu (ES) 2019/770 par dažiem digitālā satura un digitālo pakalpojumu piegādes līgumu aspektiem un Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. maija direktīvu (ES) 2019/771 par atsevišķiem preču pārdošanas līgumu aspektiem, ar kuru groza regulu (ES) 2017/2394 un direktīvu 2009/22/EK un atceļ direktīvu 1999/44/EK;
20) remontējamības indekss – indekss, kas atspoguļo preces piemērotību remontēšanai un ir balstīts uz Eiropas Savienībā saskaņotām prasībām."
2.
Izteikt 8.3 pantu šādā redakcijā:
"8.3 pants. Prasības kreditēšanas pakalpojumu reklāmai
(1) Reklāmā, kurā piedāvāta iespēja kreditēt patērētāju, sniegtajai informācijai jābūt godīgai un skaidrai, un tā nedrīkst būt maldinoša. Aizliegts izmantot formulējumu, kas patērētājam var dot nepamatotas cerības attiecībā uz kredīta pieejamību, kredīta izmaksām vai uz kopējo summu, kas patērētājam jāmaksā.
(2) Reklāmā, kurā piedāvā iespēju kreditēt patērētāju, aizliegts:
1) veicināt bezatbildīgu aizņemšanos. Nosakot, vai reklāma veicina bezatbildīgu aizņemšanos, ņem vērā reklāmas kopējo saturu, pasniegšanas veidu, noformējumu un informāciju, kas reklāmā sniegta par kreditēšanas pakalpojumu un palīdz patērētājam pieņemt ekonomiski pamatotu lēmumu. Par reklāmu, kas veicina bezatbildīgu aizņemšanos, jebkurā gadījumā uzskatāma reklāma, kas:
a) aicina patērētāju saņemt kredītu nepārdomāti vai neizvērtējot tā nepieciešamību,
b) aicina saņemt kredītu neatkarīgi no patērētāja finanšu stāvokļa,
c) rada vai var radīt iespaidu, ka kredīta saņemšana ir bez riska,
d) rada vai var radīt iespaidu, ka kredīts ir piemērotākais veids, kā atrisināt finansiālās problēmas,
e) ietekmē vai var ietekmēt patērētāja lēmumu par kredīta līguma noslēgšanu, papildus piedāvājot iegūt preces vai saņemt pakalpojumus vai citas priekšrocības, ja tām nav tiešas saistības ar kredīta izmantošanu,
f) rada vai var radīt nepatiesu iespaidu, ka kredīts palielina finanšu resursus, aizstāj uzkrājumus vai var paaugstināt patērētāja dzīves līmeni,
g) uzsver, cik viegli vai ātri var saņemt kredītu;
2) sniegt informāciju par iespēju saņemt kredītu personām ar negatīvu kredītvēsturi.
(3) Reklāmā, kurā piedāvāta iespēja kreditēt patērētāju, iekļauj skaidru un uzskatāmu brīdinājumu, ka aizņemšanās maksā naudu, izmantojot formulējumu "Brīdinām! Aizņemšanās maksā naudu".
(4) Reklāmā, kurā piedāvāta iespēja kreditēt patērētāju un norādīta procentu likme vai cita skaitliska informācija par kredīta izmaksām, ar uzskatāma piemēra palīdzību skaidri salasāmā vai skaidri sadzirdamā, lakoniskā un viegli uztveramā veidā norāda (ja konkrētiem kreditēšanas līgumiem nav noteikts citādi):
1) aizņēmuma likmi (fiksētu, mainīgu vai abas) kopā ar informāciju par piemērojamām maksām, kas iekļautas kredīta kopējās izmaksās patērētājam;
2) kredīta kopējo summu;
3) gada procentu likmi. Vizuālajā reklāmā šo informāciju izceļ un norāda vismaz tikpat viegli uztveramā un saredzamā veidā kā jebkuru procentu likmi vai citu līdzvērtīgu skaitlisko informāciju par kredīta izmaksām. Audiovizuālajās reklāmās šo informāciju norāda visā reklāmas pārraides laikā;
4) kreditēšanas līguma darbības termiņu (ja tāds ir);
5) preces vai pakalpojuma cenu un jebkādas sākotnējās iemaksas lielumu, ja kredīts ir piešķirts atlikta maksājuma veidā par konkrētām precēm vai pakalpojumiem;
6) kopējo summu, kas jāmaksā patērētājam, un veicamo maksājumu apmēru (ja iespējams);
7) obligātu pienākumu uzņemties ar kreditēšanas līgumu saistītu papildu pakalpojumu, piemēram, obligātu apdrošināšanu, ja līguma par papildu pakalpojumu noslēgšana ir nepieciešama, lai saņemtu kredītu vai saņemtu to ar piedāvātajiem noteikumiem un nosacījumiem, un minēto pakalpojumu izmaksas nevar noteikt iepriekš.
(5) Reklāmā par pārsnieguma kredītu, kas jāatmaksā pēc pieprasījuma vai triju mēnešu laikā, ja reklāma veidota, norādot procentu likmi vai citu skaitlisku informāciju par kredīta izmaksām, ar uzskatāma piemēra palīdzību norāda vismaz šā panta ceturtās daļas 1., 2. un 3. punktā minēto informāciju.
(6) Reklāmā par kreditēšanas līgumu nekustamā īpašuma iegādei vai kreditēšanas līgumu, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku, ja reklāma veidota, norādot procentu likmi vai citu skaitlisku informāciju par kredīta izmaksām, ar uzskatāma piemēra palīdzību skaidri salasāmā vai skaidri sadzirdamā, lakoniskā un viegli uztveramā veidā norāda šā panta ceturtās daļas 1., 2., 3., 4., 5., 6. (ja attiecināms) un 7. punktā minēto informāciju, kā arī:
1) kredīta devēja vai kredīta starpnieka, vai kredīta starpnieka pārstāvja nosaukumu. Ja iesaistītais kredīta starpnieks vai kredīta starpnieka pārstāvis ir fiziska persona, norāda vārdu, uzvārdu un reģistrācijas numuru starpnieku reģistrā;
2) skaidru norādi, ka kredīts tiek nodrošināts ar nekustamā īpašuma hipotēku vai citām tiesībām saistībā ar nekustamo īpašumu;
3) veicamo maksājumu skaitu (ja attiecināms);
4) brīdinājumu par to, ka valūtas kursa svārstības var ietekmēt summu, kas jāmaksā patērētājam (ja attiecināms).
(7) Reklāmā par kreditēšanas līgumu, ar kuru patērētājam kredīts jāatmaksā laikposmā, kas nepārsniedz trīs mēnešus, un par kredīta izmantošanu tiek prasīti nenozīmīgi papildu maksājumi salīdzinājumā ar kredīta kopējo summu un kreditēšanas līguma darbības termiņu, ja reklāma veidota, norādot procentu likmi vai citu skaitlisku informāciju par kredīta izmaksām, ar uzskatāma piemēra palīdzību norāda šā panta ceturtās daļas 1., 2., 4., 5. un 6. punktā minēto informāciju.
(8) Reklāmā par kreditēšanas līgumu, kuru noslēdzot patērētājam kredīta devēja glabāšanā kā nodrošinājums jānodod kāda lieta un patērētāja atbildība ir ierobežota tikai ar ieķīlāto lietu, ja reklāma veidota, norādot procentu likmi vai citu skaitlisku informāciju par kredīta izmaksām, ar uzskatāma piemēra palīdzību norāda šā panta ceturtās daļas 1., 2., 4. un 6. punktā minēto informāciju.
(9) Šā panta ceturtajā, piektajā, sestajā, septītajā un astotajā daļā minēto informāciju pielāgo reklāmā izmantotā informācijas nesēja tehniskajiem ierobežojumiem. Pamatotos gadījumos, ja informācijas nesējs neļauj informāciju vizuāli attēlot, šā panta ceturtās daļas 5. un 6. punktu var nepiemērot. Ja elektroniskais informācijas nesējs neļauj šo informāciju vizuāli attēlot skaidrā un uzskatāmā veidā, patērētājam nodrošina iespēju piekļūt šā panta ceturtās daļas 5. un 6. punktā minētajai informācijai, izmantojot klikšķināšanu, ritināšanu vai pavilkšanu.
(10) Tāda patērētāja kreditēšanas līguma reklāmai, ar kuru kredīta devējs klusējot piekritis, ka patērētājs izmanto līdzekļus, kas pārsniedz patērētāja norēķinu kontā esošo naudas līdzekļu atlikumu vai piešķirto pārsnieguma kredītu, piemēro tikai šā panta otrajā daļā minētās prasības."
3.
17. pantā:
izteikt pirmās daļas 6. punktu šādā redakcijā:
"6) informatīvs atgādinājums, izmantojot saskaņoto paziņojumu, par patērētāja likumīgajām tiesībām, tai skaitā tiesībām divu gadu laikā no preces piegādes dienas, pieteikt prasījumu par līguma noteikumiem neatbilstošu preci saskaņā ar šā likuma 28. pantu;";
papildināt pirmo daļu ar 6.1, 6.2 un 6.3 punktu šādā redakcijā:
"61) informācija, izmantojot saskaņoto marķējumu, par bez papildu samaksas piedāvāto ražotāja komercgarantiju attiecībā uz ilgizturību, kura attiecas uz visu preci un kuras termiņš pārsniedz divus gadus, ja ražotājs šādu informāciju sniedz pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam, kā arī informatīvs atgādinājums par patērētāja likumīgajām tiesībām divu gadu laikā no preces piegādes dienas pieteikt prasījumu par līguma noteikumiem neatbilstošu preci;
62) informatīvs atgādinājums par patērētāja likumīgajām tiesībām divu gadu laikā no preču ar digitāliem elementiem, digitālā satura vai digitālā pakalpojuma piegādes dienas pieteikt prasījumu par līguma noteikumiem neatbilstošu preci, kā arī informācija par minimālo laikposmu, kādā ražotājs vai pakalpojuma sniedzējs nodrošina programmatūras atjauninājumus, ja ražotājs šādu informāciju sniedz pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam un ja tā ir attiecināma;
63) informācija par komercgarantijām, to nosacījumiem un pēcpārdošanas pakalpojumiem, ja tā ir attiecināma;";
papildināt pirmo daļu ar 10. un 11. punktu šādā redakcijā:
"10) remontējamības indekss, ja tas ir attiecināms;
11) ja remontējamības indekss nav attiecināms, – informācija par preces rezerves daļām, kas nepieciešamas, lai uzturētu preces atbilstību līguma noteikumiem (rezerves daļu pieejamība, aptuvenās izmaksas, pasūtīšanas procedūra), un remonta ierobežojumiem, kā arī par uzturēšanas un remontēšanas instrukciju pieejamību, ja ražotājs šādu informāciju sniedz pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam.";
papildināt ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Lai nodrošinātu patērētāju labāku informētību par to tiesībām visās Eiropas Savienības dalībvalstīs, šā likuma 17. panta pirmās daļas 6. punktā noteiktā informācija tiek sniegta saskaņotajā paziņojumā un šā likuma 17. panta pirmās daļas 6.1 punktā noteiktā informācija tiek sniegta saskaņotajā marķējumā."
4.
Papildināt likumu ar 29.2 pantu šādā redakcijā: 
"29.2 pants. Patērētāja tiesības nedrošas preces atsaukuma gadījumā
(1) Ja saimnieciskās darbības veicējs atsauc nedrošu preci vai tās atsaukšanu pieprasa kompetentā tirgus uzraudzības iestāde, patērētājam, kuram pārdota vai nodota lietošanā nedrošā prece, ir tiesības izmantot kādu no tiesiskās aizsardzības līdzekļiem, kas noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 10. maija regulas (ES) 2023/988 par ražojumu vispārēju drošumu, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (ES) Nr. 1025/2012 un Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu (ES) 2020/1828 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2001/95/EK un Padomes direktīvu 87/357/EEK, 37. pantā.
(2) Strīdus, ja tādi rodas, izskata šā likuma VI1 un VI2 nodaļā noteiktajā kārtībā."
5.
Izteikt 37. panta septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Par preces vai pakalpojuma cenas nenorādīšanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai no trim līdz četrdesmit divām naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai – no sešām līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām."
6.
Papildināt pārejas noteikumus ar 46. punktu šādā redakcijā:
"46. Grozījumi šā likuma 8.3 panta pirmajā daļā, otrās daļas 1. punkta "f" un "g" apakšpunktā, trešajā daļā un devītajā daļā stājas spēkā 2026. gada 20. novembrī."
7.
Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 19. punktu šādā redakcijā:
"19) Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 28. februāra direktīvas (ES) 2024/825, ar ko attiecībā uz patērētāju dalības veicināšanu zaļās pārkārtošanās procesā, nodrošinot viņiem labāku aizsardzību pret negodīgu praksi un viņu labāku informētību, groza direktīvas 2005/29/EK un 2011/83/ES."
Ekonomikas ministrs V. Valainis