Noteikumu projekts

23-TA-1983
Finansējuma piešķiršana kvalificētajai institūcijai kolektīvo prasību celšanai
Izdoti saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 26.32 pantu
I.Vispārīgais jautājums
1.
Noteikumi nosaka nosacījumus finansējuma piešķiršanai Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 23.1 pantā minētajām kvalificētajām institūcijām (turpmāk - institūcija) saistībā ar patērētāju kolektīvo prasību sagatavošanu, to virzību pirmstiesas procesā, iesniegšanu tiesā un tiesvedību, piespriesto summu sadali, kā arī šā finansējuma izlietošanas uzraudzības kārtību.
II.Finansējamie pasākumi un to finansēšanas nosacījumi
2.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs var finansēt institūcijas patērētāju kolektīvo prasību celšanai, ja tām Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir piešķīris attiecīgo statusu.
3.
Institūcijai finansējumu var piešķirt avansa veidā par izdevumiem, kas tai radīsies saistībā ar patērētāju kolektīvo prasību celšanu un vešanu. Finansējuma izmaksas kārtība tiek noteikta līgumā un to var piešķirt pa posmiem:
3.1.
pirmstiesas posms;
3.2.
tiesvedības posms.
III.Pieteikums līguma slēgšanai
4.
Finansējumu institūcijai piešķir uz līguma pamata par finansējuma izmantošanu pieteikumā norādītā mērķa sasniegšanai (turpmāk - līgums). Institūcija var Patērētāju tiesību aizsardzības centrā iesniegt pieteikumu līguma noslēgšanai (turpmāk – pieteikums), lai institūcija atbilstoši šo noteikumu 3. punktam saņemtu finansējumu patērētāju kolektīvās prasības celšanai.
5.
Institūcija pieteikumu iesniedz rakstiski. Pieteikumā norāda līguma summu un plānotās izdevumu pozīcijas. Pieteikumā institūcija sniedz informāciju par plānoto sasniedzamo mērķi un potenciālo pasākumu sarakstu, lai šo mērķi sasniegtu. Katrai pozīcijai jāpievieno informācija par plānotajām izmaksām, kā arī izvirzītā mērķa potenciālo īstenošanas termiņu.
IV.Līguma noslēgšana un publiskošana
6.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs izvērtē iesniegtos pieteikumus līguma slēgšanai un pieņem lēmumu, ņemot vērā šādus kritērijus:
6.1.
institūcijas atbilstība Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 23.1 panta pirmajā daļā minētajiem kritērijiem;
6.2.
līguma summa;
6.3.
plānotās kolektīvās prasības pamatotība, lietderīgums, sabiedrības ieguvums;
6.4.
institūcijas resursi.
7.
Gadījumā, ja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, izvērtējot pieteikumu, nepiekrīt kādā no izdevumu pozīcijām norādītajām izmaksām, ar institūciju var tikt veiktas pārrunas, lūdzot iesniegt konkrētās izmaksu pozīcijas pamatojumu un nepieciešamības gadījumā, ja pamatojums nav pietiekams, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs var lūgt institūciju šo izmaksu pozīciju samazināt.
8.
Gadījumā, ja tiek saņemti vairāki pieteikumi vai budžetā atlikušie līdzekļi nav pietiekami plānotajiem pasākumiem, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, pieņemot lēmumu par līgumu slēgšanu, papildus šo noteikumu 7.punktā  noteiktajiem kritērijiem, ņem vērā arī ikgadējā budžetā šim mērķim atvēlēto budžeta līdzekļu apmēru.
9.
Ja pieteikumā piedāvātā līgumcena pārsniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centra budžetā pieejamos līdzekļus, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs slēgt līgumu ar institūciju, kopīgi pārskatot plānoto pasākumu izdevumu pozīcijas, ņemot vērā ikgadējā budžetā šim mērķim atvēlēto budžeta līdzekļu apmēru.
10.
Pēc tam kad ir izvērtēts saņemtais pieteikums un pieņemts lēmums par līguma slēgšanu vai atteikumu slēgt līgumu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs informē pieteikuma iesniedzēju par pieņemto lēmumu Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā.
11.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs 30 dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas ar institūciju slēdz līgumu.
12.
Līgumā norāda:
12.1.
līdzējus;
12.2.
līguma ietvaros īstenojamos pasākumus;
12.3.
pasākumu īstenošanas termiņu, kārtību un sasniedzamos rezultātus;
12.4.
līdzēju atbildību un pienākumus;
12.5.
pārskatu iesniegšanas kārtību;
12.6.
savstarpējo norēķinu kārtību;
12.7.
līguma izpildes uzraudzības kārtību;
12.8.
līguma spēkā stāšanās kārtību;
12.9.
līguma darbības termiņu;
12.10.
citus būtiskus līguma nosacījumus.
13.
Informāciju par finansējuma piešķiršanu Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ievieto savā tīmekļvietnē www.ptac.gov.lv.
14.
Ja kolektīvās prasības celšanai plānotie pasākumi vai to izmaksas ir mainījušās, institūcija ir tiesīga iesniegt iesniegumu par papildu finansējuma piešķiršanu, pamatojot attiecīgās izmaksas.
15.
Ja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, izvērtējot saņemto iesniegumu par papildu finansējuma piešķiršanu, konstatē, ka tas ir objektīvi pamatots, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieņem lēmumu par papildu finansējuma piešķiršanu.
16.
Pēc lēmuma pieņemšanas par papildu finansējuma piešķiršanu Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un institūcija rakstiski vienojas par līguma grozījumiem, ja tas ir nepieciešams.
V.Līguma izpildes un finansējuma izlietošanas uzraudzība
17.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir atbildīgs par piešķirtā finansējuma izlietojuma uzraudzību un kontroli, kā arī norēķinu veikšanu atbilstoši līgumam.
18.
Institūcija Patērētāju tiesību aizsardzības centram ne retāk kā reizi pusgadā un pēc konkrētā posma noslēgšanās, kam piešķirts finansējums, iesniedz pārskatus par līguma izpildi.
19.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs izvērtē institūcijas sniegtās atskaites, īstenotos pasākumus un sasniegtos rezultātus. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs pieprasīt papildu informāciju vai precizējumus, kā arī bez iepriekšējas brīdināšanas veikt pārbaudes saistībā ar noslēgto līgumu.
20.
Ja tiek konstatēti līguma nosacījumu pārkāpumi, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs var pieprasīt novērst konstatētos pārkāpumus vai pieņemt lēmumu par:
20.1.
avansā izmaksātā finansējuma pilnīgu vai daļēju atmaksāšanu;
20.2.
finansējuma samazinājumu proporcionāli neīstenoto pasākumu apjomam.
21.
Ja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieņem šo noteikumu 20.1. vai 20.2. apakšpunktā minēto lēmumu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs izbeigt līgumu ar institūciju pirms līguma termiņa beigām.
22.
Lemjot par atmaksājamā vai samazināmā finansējuma apmēru, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ievēro šādus principus:
22.1.
ja institūcija pasākumus vispār nav īstenojusi, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieprasa avansā izmaksātā finansējuma atmaksu;
22.2.
ja institūcija pasākumus īstenojusi daļēji, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieprasa avansā izmaksātā finansējuma atmaksu proporcionāli neīstenotajiem pasākumiem.
23.
Pēc līguma izpildes institūcija 30 dienu laikā iesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centram kopsavilkumu par līgumā paredzēto pasākumu īstenošanu. Kopsavilkumā ietver:
23.1.
informāciju par īstenotajiem pasākumiem un to īstenotāju;
23.2.
plānoto un faktiski izlietoto finansējuma apmēru;
23.3.
citu informāciju, ko institūcija uzskata  par būtisku.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 25. novembra Direktīvas (ES) 2020/1828 par pārstāvības prasībām patērētāju kolektīvo interešu aizsardzībai un ar ko atceļ Direktīvu 2009/22/EK.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds