22-TA-2235
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem”1.2.1.3. pasākuma "Uzņēmuma atbalsts dalībai kapitāla tirgos" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likumu 19.panta 13.punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno darbības programmas 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem” 1.2.1.3. pasākumu “Uzņēmuma atbalsts dalībai kapitāla tirgos” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
ar atbalstu komercdarbībai saistītos nosacījumus
1.7.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
komersanti - lielie komersanti, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) 2. panta 24. punktā noteiktajai definīcijai, mazie un vidējie komersanti, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 2. panta 1. punktā noteiktajiem kritērijiem un ir Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrētas kapitālsabiedrības;
2.2.
tirdzniecības vieta – regulētais vai alternatīvais finanšu instrumentu tirgus, kura organizētājs un ar finanšu instrumentu publisko apgrozību saistīto pakalpojumu sniedzējs ir kapitālsabiedrība, kas darbojas atbilstoši Finanšu instrumentu tirgus likumam un saskaņā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izsniegtu licenci.
3.
Pasākuma mērķis ir veicināt komersantu attīstībai nepieciešamā finansējuma piesaisti kapitāla tirgos, tādējādi paaugstinot komersantu starptautisko konkurētspēju, kā arī sekmējot investīcijas dzīvotspējīgos un inovatīvos uzņēmumos, ļaujot tiem straujāk augt un attīstīties.
4.
Pasākuma mērķa grupa ir komersanti, kuru darbība ir vērsta uz tehnoloģisko attīstību un izaugsmi, kā arī pētniecību, attīstību un inovāciju saistīto investīciju veikšanā.
5.
Pasākumam pieejamais kopējais finansējums ir 2 000 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 1 700 000 euro apmērā (t.sk. elastības finansējums 268 133 euro) un valsts budžeta finansējums – 300 000 euro apmērā (t.sk. elastības finansējums 47 318 euro).
6.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31.decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji:
6.1.
iznākuma rādītājs - atbalstīto komersantu skaits, kas saņem grantus, – 10 komersanti;
6.2.
rezultāta rādītājs - privātais finansējums, kas piesaistīts publiskajam finansējumam, kas ir granti, – 2 000 000 euro;
7.
Atbildīgās iestādes funkcijas pasākuma ietvaros pilda Ekonomikas ministrija.
8.
Pasākumu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā:
8.1.
projektu iesnieguma iesniegšanu izsludina vienu reizi par visu pasākumam pieejamo finansējumu;
8.2.
komersants iesniegumus var iesniegt sākot ar iesniegumu atlases iesniegšanas dienu līdz 2026.gada 31.decembrim;
8.3.
iesniegtos komersantu projektu iesniegumus, sadarbības iestāde izskata secīgi, ievērojot rindas kārtību.
9.
Projekta īstenošanas vieta – Latvijas Republika.
10.
Finansējuma saņēmējs projektu īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
11.
Atbalsts pasākuma ietvaros tiek sniegts granta veidā saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013).
II.Prasības projekta iesniedzējam
12.
Projekta iesniedzējs ir komersants atbilstoši šo noteikumu 2.1. apakšpunktā un 4.punktā ietvertajiem nosacījumiem.
13.
Projekta iesniedzējs kopā ar projekta iesniegumu sadarbības iestādē iesniedz biznesa plānu saskaņā ar atlases nolikumā minētajām prasībām.
14.
Projekta iesniedzējs nevar pretendēt uz finansējumu, ja tas:
14.1.
atbilst Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 22.pantā minētajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas noteikumiem;
14.2.
darbojas nozarēs, kas noteiktas Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1.pantā;
14.3.
nodarbojas ar ieroču un munīcijas ražošanu vai tirdzniecību vai tā saimnieciskā darbība ir saistīta ar azartspēlēm;
14.4.
nodarbojas primārajā lauksaimniecības nozarē;
14.5.
pēdējo 24 mēnešu laikā ir veicis kapitāla piesaisti, emitējot parāda vērtspapīrus par kopējo summu, kas pārsniedz 1 000 000 euro;
14.6.
projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī sadarbības iestādei tirdzniecības vietā nav emitējis visas spēkā esošās emisijas prospektā norādītās akcijas vai obligācijas.
III.Atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi
15.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas finansējuma saņēmēja darbības:
15.1.
akciju iekļaušana tirdzniecības vietā, ja tiek piesaistīti vismaz 500 000 euro un akciju iekļaušana tirdzniecības vietā notiek no civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu (turpmāk – civiltiesisks līgums) noslēgšanas līdz šo noteikumu 10. punktā minētajam termiņam;
15.2.
parāda vērtspapīru iekļaušana tirdzniecības vietā, ja tā notiek no civiltiesiskā līguma noslēgšanas līdz šo noteikumu 10. punktā minētajam termiņam;
16.
Lai nodrošinātu šo noteikumu 15.punktā minēto darbību īstenošanu, vienā projekta iesniegumā ietverot vismaz vienu no šādām apakšaktivitātēm – sākotnējais publiskais piedāvājums, privātā izvietošana, otrreizējais publiskais piedāvājums, turpmākais publiskais piedāvājums vai akciju iekļaušana bez kapitāla piesaistes, bet ar plānu to realizēt divu gadu laikā pēc civiltiesiskā līguma noslēgšanas ar sadarbības iestādi, attiecināmas ir šādas tiešās sagatavošanās izmaksas iekļaušanai tirdzniecības vietā:
16.1.
ārējo konsultantu sniegtās konsultācijas pakalpojumu izmaksas finansējuma saņēmēja šo noteikumu 15. punktā minētajām darbībām:
16.1.1.
kapitāla piesaistīšanas, emisijas organizētāja pakalpojumu izmaksas;
16.1.2.
emisijas prospekta (vai reģistrācijas dokumenta, parāda vērtspapīru apraksta un kopsavilkuma, ja emisijas prospekts sastāv no atsevišķiem dokumentiem), prospekta (vai reģistrācijas dokumenta, parāda vērtspapīru apraksta un kopsavilkuma, ja prospekts sastāv no atsevišķiem dokumentiem), piedāvājuma dokumenta vai uzņēmuma apraksta sagatavošanas, apstiprināšanas un publicēšanas izmaksas;
16.1.3.
(akcijas) emisijas prospekta, pamatprospekta, piedāvājuma galīgo noteikumu, uzņēmuma apraksta vai parāda vērtspapīru apraksta sagatavošanas, apstiprināšanas un publicēšanas izmaksas;
16.1.4.
padziļinātā izpēte un ar to saistītās izmaksas;
16.2.
tirdzniecības vietas sertificētā konsultanta piesaistes un pakalpojumu izmaksas līdz akciju un parāda vērtspapīru iekļaušanai tirdzniecības vietās;
16.3.
citas juridiskās, finanšu, nodokļu, auditoru, sertificētu konsultantu konsultāciju izmaksas saistībā ar šo noteikumu 15. punktu.
17.
Šo noteikumu 16. punktā minētās izmaksas attiecināmas saskaņā ar atbalstu, kas sniegts atbilstoši Komisijas regulai Nr. 1407/2013. Vienā projekta iesniegumā var pieteikties atbalstam vienā no šajā punktā minētajiem atbalsta veidiem.
18.
Projekta iesniegumā norādītās izmaksas, kas nav norādītas kā attiecināmās izmaksas šo noteikumu 16. punktā, un izmaksas, kas radušās sadārdzinājuma dēļ, kā arī nav samērīgas un atbilstošas tirgus cenām, ir neattiecināmas, un finansējuma saņēmējs apņemas tās segt no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem, kas nav saistīti ar publisko atbalstu.
19.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis šo noteikumu 16.punktā minētajām izmaksām atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 64.panta 1.punkta c) apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
20.
Finansējuma saņēmējs, kurš nav pievienotās vērtības nodokļa maksātājs, var attiecināt pievienotās vērtības nodokļa izmaksas.
21.
Pēc lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet pirms līguma noslēgšanas, finansējuma saņēmējs var precizēt projekta iesniegumā norādīto informāciju, tajā skaitā, attiecināmo izmaksu pozīcijas, ja netiek mainīta projekta iesnieguma būtība un atbalsta apmērs.
IV.Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
22.
Īstenojot pasākuma darbības, finansējuma saņēmējs nodrošina:
22.1.
publicitātes pasākumus, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 30. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 47.pantu un 50.pantu, un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana;
22.2.
ne retāk kā reizi pusgadā aktuālās informācijas ievietošanu savā tīmekļvietnē par projekta īstenošanu;
22.3.
ar projekta īstenošanu saistītā finansējuma, tai skaitā privātā līdzfinansējuma, uzskaiti;
22.4.
sadarbības iestādei informāciju par to, vai finansējuma saņēmējs darbojas inovāciju jomā.
23.
Iepirkumus, kas nepieciešami projekta īstenošanai, finansējuma saņēmējs veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem, nodrošinot inovatīvu, pārredzamu, nediskriminējošu, sociāli atbildīgu, beznosacījumu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
24.
Sadarbības iestāde pasākuma īstenošanā izmanto vadošās un atbildīgās iestādes izstrādātās 2021.-2027.gada plānošanas perioda vienkāršoto izmaksu metodikas no to apstiprināšanas brīža.
V.Ar atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
25.
Maksimāli pieļaujamā publiskā finansējuma atbalsta intensitāte no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām:
25.1.
akciju emisijas gadījumā nepārsniedz 50 %, bet ne vairāk kā 200 000 euro;
25.2.
parāda vērtspapīru emisijas gadījumā nepārsniedz 50 %, bet ne vairāk kā 120 000 euro.
26.
Par atbalsta piešķiršanas dienu uzskatāma diena, kad sadarbības iestāde pieņēmusi lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai sniegusi atzinumu par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, ja iepriekš pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu. Sadarbības iestāde lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem trīs mēnešu laikā no projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē.
27.
Sadarbības iestāde nodrošina informācijas glabāšanu un pieejamību 10 gadus, skaitot no dienas, kad šīs atbalsta programmas ietvaros piešķirts pēdējais atbalsts, bet finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas glabāšanu un pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktam.
28.
Ja ir pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 1407/2013, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu saņemto atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
29.
Atbalstu, kas sniegts šo noteikumu ietvaros saskaņā Komisijas regulu Nr. 1407/2013, nevar apvienot ar atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, kas sniegts citā valsts atbalsta programmā vai individuālajā projektā.
30.
Atbalsta saņēmējs, iesniedzot iesniegumu, sniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
VI.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
31.
Atbalstu, pamatojoties uz Komisijas regulu Nr. 1407/2013, projekta iesniedzējam piešķir, ja ir ievēroti nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasībām, un normatīvie akti par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
32.
Sadarbības iestāde pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados komersantam piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru viena vienota uzņēmuma līmenī, un de minimis atbalstu nepiešķir, ja maksimālais de minimis atbalsta apmērs tiktu pārsniegts.
33.
Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajai definīcijai.
34.
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 1407/2013, komercdarbības gala labuma guvējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds