Likumprojekts

21-TA-1087
Rail Baltica projekta likums
1.
pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt sekmīgu nacionālo interešu objekta Eiropas standarta platuma 1435 mm publiskās lietošanas ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūras Rail Baltica un ar tās būvniecību saistīto būvju izbūvi (turpmāk – Rail Baltica projekts), novēršot šķēršļus, kas ietekmē tā savlaicīgu pabeigšanu paredzētajos termiņos atbilstoši noteiktajam finansējumam.
2.
pants.
Tehniskie un īpašie noteikumi
(1)
Rail Baltica projekta īstenošanai izsniedzamajos tehniskajos vai īpašajos noteikumos neietver prasības par tādu būvju vai to daļu būvniecību, kas neatbilst Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta noteikumiem par Rail Baltica projekta finansēšanu, izņemot gadījumus, ja attiecīgo tehnisko vai īpašo noteikumu prasību neievērošana radītu apdraudējumu sabiedrības drošības un veselības interesēm, negatīvi ietekmētu esošās vai jaunbūvējamās infrastruktūras un inženiertīklu ekspluatācijas iespējamību un drošumu un ar to saistīto pakalpojumu ilgtermiņa pieejamību.
(2)
Šā panta regulējums neattiecas uz Valsts vides dienesta izdotajiem tehniskajiem noteikumiem.
3.
pants.
Rīcība ar valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā esošiem objektiem
(1)
Ja nacionālo interešu objekta Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras Rail Baltica un ar tās būvniecību saistīto būvju teritorijā nav iespējama valsts vai reģiona nozīmes kultūras pieminekļa vai tā daļas pilnīga vai daļēja saglabāšana esošajā vietā, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde izdod nosacījumus tā izpētei, fiksācijai un pārvietošanai.
(2)
Ja Rail Baltica dzelzceļa infrastruktūra skar kultūras pieminekļa aizsardzības zonu, attiecīgajā teritorijā veic kultūrvēsturisko vērtību apzināšanu, izpēti un ietekmes uz kultūras pieminekli novērtējumu, ko iesniedz Nacionālajā kultūras mantojuma pārvaldē.
(3)
Vietējās nozīmes kultūras pieminekli, kuru, īstenojot Rail Baltica projektu, nav iespējams saglabāt, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde izslēdz no valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu saraksta pēc Satiksmes ministrijas vai tās pilnvarotas personas motivēta iesnieguma, ja izpildīti šādi kritēriji:
1)
īstenojot būvniecības ieceri, pielietojot samērīgus pasākumus, vietējās nozīmes kultūras pieminekli nav iespējams pilnīgi vai daļēji saglabāt un paredzēto dzelzceļa infrastruktūru nav iespējams atvirzīt tā, lai apdraudēto kultūras pieminekli neskartu;
2)
veikta pilnīga vietējās nozīmes kultūras pieminekļa izpēte un fiksācija, nav atklātas vērtības, kas kultūras pieminekļa statusu paaugstina;
3)
paredzēta vietējās nozīmes kultūras pieminekļa vērtīgāko daļu vai fragmentu demontāža un saglabāšana, izstrādāta risinājuma dokumentācija.
(4)
Pēc lēmuma pieņemšanas par vietējās nozīmes kultūras pieminekļa izslēgšanu no valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu saraksta Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavo nepieciešamo dokumentāciju vietējās nozīmes kultūras pieminekļa izslēgšanai no valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu saraksta un iesniedz to kultūras ministram apstiprināšanai.
4.
pants.
Aizsargājamu koku nociršana Rail Baltica nacionālo interešu objekta teritorijā
Lai nodrošinātu sabiedrībai nozīmīgas intereses un veiktu būvniecību atbilstoši paredzētajam Rail Baltica dzelzceļa trases novietojumam, nacionālo interešu objekta Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras Rail Baltica un ar tās būvniecību saistīto būvju teritorijā atļauts nocirst (novākt) aizsargājamu koku, aizsargājamā dendroloģiskajā stādījumā augošu koku vai aizsargājamā alejā augošu koku (visi kopā – aizsargājams koks), ja ir saņemts pozitīvs kokkopja (arborista) rakstveida atzinums, kura nepieciešamību nosaka Dabas aizsardzības pārvalde, un saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstveida atļauja.
5.
pants.
Maksimālais būvdarbu veikšanas ilgums
(1)
Maksimālais būvdarbu veikšanas ilgums (no dienas, kad būvatļaujā vai paskaidrojuma rakstā izdarīta atzīme par visu tajā ietverto būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi līdz būves nodošanai ekspluatācijā) Rail Baltica projekta ietvaros būvējamām būvēm, kurām tika veikts paredzētās darbības ietekmes uz vidi novērtējums, ir astoņi gadi.
(2)
Šā panta pirmajā daļā minēto termiņu iespējams pagarināt atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, kādā var tikt pagarināts maksimālais būvdarbu veikšanas termiņš attiecīgās kategorijas būvei.
6.
pants.
Topogrāfiskā plāna derīguma termiņš
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvējamās publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un ar tās būvniecību saistīto būvju projektēšanai sagatavotā topogrāfiskā plāna derīguma termiņš ir četri gadi, skaitot no tā reģistrācijas datuma vietējās pašvaldības datubāzē.
7.
pants.
Bezīpašnieka lietas un bezmantinieku manta
(1)
Ja Rail Baltica projekta īstenošanai ir nepieciešams tāds nekustamais īpašums, kura īpašnieks ir miris, Satiksmes ministrijai ir tiesības Notariāta likumā noteiktajā kārtībā un atbilstoši noteikumiem, kas nosaka mantojuma lietu vešanas kārtību, lūgt izsludināt mantojuma atklāšanos.
(2)
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu, ja attiecīgais īpašums atzīts par bezmantinieku mantu, uz kuru ir pieteikti kreditoru prasījumi vai pretenzijas, taču normatīvajos aktos noteiktos gadījumos zvērināts tiesu izpildītājs neturpina atsavināšanu, zvērināts tiesu izpildītājs nodod Satiksmes ministrijas valdījumā.
(3)
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo nekustamo īpašumu, ja attiecīgais īpašums atzīts par bezīpašnieka lietu vai tādu bezmantinieku mantu, uz kuru nav pieteikti kreditoru prasījumi vai pretenzijas, zvērināts notārs pēc akta par mantojuma lietas izbeigšanu taisīšanas notariālo aktu grāmatas izrakstu nosūta Valsts ieņēmumu dienestam, kurš attiecīgi bezīpašnieka lietu vai bezmantinieka mantu nodod Satiksmes ministrijas valdījumā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
8.
pants.
Zemes piekritība valstij
(1)
Ja tas ir nepieciešams Rail Baltica projekta īstenošanai, valstij piekrīt un, pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojumu, zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā ieraksta neapbūvētu rezerves zemes fondā ieskaitīto zemi un īpašuma tiesību atjaunošanai neizmantoto zemi, kura 1940. gada 21. jūlijā piederēja valstij (valsts uzņēmumiem, iestādēm), pašvaldībām, fiziskajām un juridiskajām personām, ja šīs personas par zemi saņēmušas kompensāciju, nav pieprasījušas atjaunot īpašuma tiesības uz zemi vai arī zemes īpašuma tiesību atjaunošana nav paredzēta normatīvajos aktos, kā arī zemi, kuras piederība 1940. gada 21. jūlijā nav konstatēta.
(2)
Šā panta pirmajā daļā minēto zemi saskaņā ar Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 26. panta pirmās daļas 1. un 2. punktu var izmantot arī kā kompensāciju par Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo sabiedrības vajadzībām atsavināmo privātpersonai piederošo nekustamo īpašumu.
Pārejas noteikumi
1.
Šā likuma 5. pantā paredzētais maksimālais būvdarbu termiņš attiecināms arī uz tām Rail Baltica projekta ietvaros būvējamo būvju būvatļaujām, kas izdotas divu gadu laikā pirms šā likuma spēkā stāšanās.
2.
Šā likuma 6. pantā paredzētais topogrāfiskā plāna derīguma termiņš attiecas arī uz tiem Rail Baltica projektam sagatavotajiem topogrāfiskajiem plāniem, kas reģistrēti vietējās pašvaldības datubāzē divu gadu laikā pirms šā likuma spēkā stāšanās.
Satiksmes ministrs T. Linkaits