Noteikumu konsolidētā versija

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-1109
Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" nolikums
Izdoti saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu"
32.2 panta 4.6 daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (turpmāk – finanšu instruments) finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" (turpmāk – konkurss) nolikumu, projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, projektu iesniegumu iesniegšanas, vērtēšanas, apstiprināšanas un finansējuma piešķiršanas kārtību, kā arī projektu īstenošanas, pārskatu iesniegšanas un pārbaudes kārtību.
2.
Konkursa mērķis ir veicināt siltumnīcefekta gāzu emisiju (turpmāk – SEG emisijas) samazināšanu, atbalstot tādu transportlīdzekļu ieviešanu Latvijā, kuri pēc savas konstrukcijas:
2.1.
par vienīgo mehānisko dzinējspēku izmanto enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas un kuru SEG emisijas ir 0 g CO2/km (turpmāk – elektromobilis);
2.2.
par mehānisko dzinējspēku izmanto enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas, bet tam ir uzstādīts arī iekšdedzes dzinējs, un kopējās SEG emisijas ir līdz 50 g CO2/km atbilstoši pasaulē saskaņotās vieglo transportlīdzekļu testēšanas procedūras (WLTP) svērtajam kombinētajam ciklam (turpmāk – ārēji lādējams hibrīdauto).
3.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – ministrija) nodrošina konkursa nolikuma izstrādi. Ministrija ar līgumu deleģē valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Vides investīciju fonds" (turpmāk – Vides investīciju fonds) pienākumu pieņemt un vērtēt projektu iesniegumus, pieņemt lēmumus par finanšu instrumenta finansējuma piešķiršanu vai par finanšu instrumenta finansējuma piešķiršanas atteikumu, līgumu par projekta īstenošanu (turpmāk – projekta līgums) sagatavošanu, noslēgšanu, grozīšanu un izbeigšanu, pārbaudīt pārskatus un kontrolēt projektu īstenošanu, uzraudzīt šo noteikumu 5. punktā minētos atbalsta saņēmējus monitoringa perioda ietvaros, kā arī atgūt projektiem izmaksātos finanšu instrumenta līdzekļus, kas atzīti par neattiecināmiem. Attiecībā uz šajā punktā minēto pārvaldes uzdevumu izpildi Vides investīciju fonds ir ministrijas pārraudzībā.
4.
Projekta iesnieguma iesniedzējs ir valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" pārziņā esošajā transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā reģistrēts komersants, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ierīkojis un reģistrējis transportlīdzekļu tirdzniecības vietu.
5.
Konkursa ietvaros atbalsta saņēmējs ir fiziska persona – Latvijas Republikas pastāvīgais iedzīvotājs, kurš šo noteikumu 57. punktā minētajā kārtībā noslēdzis līgumu atbalsta saņemšanai no projekta īstenotāja (projekta iesnieguma iesniedzējs, kas ir noslēdzis projekta līgumu) šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētā transportlīdzekļa iegādei vai nomai ar izpirkuma tiesībām (turpmāk – iegāde), izmantojot līzinga pakalpojumu (turpmāk – atbalsta saņēmējs).
6.
Konkursa ietvaros pieejamais kopējais finanšu instrumenta finansējums (turpmāk – finansējums) ir 10 000 000 euro.
7.
Konkursa ietvaros aktivitātes, kas iekļautas apstiprinātajos projektos, īsteno līdz brīdim, kamēr beidzas šo noteikumu 6. punktā minētais finansējums, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.
8.
Konkursa ietvaros tiek atbalstītas šādas aktivitātes:
8.1.
jaunu rūpnieciski ražotu M1 un N1 kategorijas elektromobiļu iegāde, kuriem atbilstības sertifikātā atbilstoši normatīvajam aktam par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu norādītais nobraukums pilsētas apstākļos starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 150 km un transportlīdzekļu maksimālais ātrums ir vismaz 90 km/h. Šo noteikumu izpratnē ar jaunu elektromobili saprot automobili, kas ir lietots mazāk par sešiem mēnešiem vai nobraucis mazāk par 6000 km;
8.2.
lietotu rūpnieciski ražotu M1 un N1 kategorijas elektromobiļu iegāde, kuriem atbilstības sertifikātā atbilstoši normatīvajam aktam par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu norādītais nobraukums pilsētas apstākļos starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 150 km un transportlīdzekļu maksimālais ātrums ir vismaz 90 km/h;
8.3.
jaunu rūpnieciski ražotu M1 un N1 kategorijas ārēji lādējamu hibrīdauto iegāde, kuriem atbilstības sertifikātā atbilstoši normatīvajam aktam par riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu norādītais nobraukums pilsētas apstākļos tikai ar enerģiju no transportlīdzeklī glabātās elektroenerģijas starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 50 km un transportlīdzekļu maksimālais ātrums ir vismaz 90 km/h. Šo noteikumu izpratnē ar jaunu ārēji lādējamu hibrīdauto saprot automobili, kas ir lietots mazāk par sešiem mēnešiem vai nobraucis mazāk par 6000 km;
8.4.
atbalsta saņēmēja īpašumā esoša M1 un N1 kategorijas transportlīdzekļa norakstīšana, nododot to apstrādes uzņēmumam, ja minētais transportlīdzeklis vismaz pēdējos trīs gadus ir reģistrēts Latvijas Republikā, vismaz pēdējos trīs gadus ir izmantots ceļu satiksmē, tam ir derīga pielaide ceļu satiksmei, tas ir aprīkots tikai ar iekšdedzes dzinēju un ciklā starp pēdējām četrām pamatpārbaudes apskatēm ir nobraucis vidēji vismaz 5000 km gadā.
9.
Šo noteikumu 8.4. apakšpunktā minēto aktivitāti atbalsta saņēmējs īsteno kopā ar kādu no šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētajām aktivitātēm.
10.
Transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam saskaņā ar Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumu, lai saņemtu šo noteikumu 17.3. apakšpunktā minēto atbalstu, nodrošina atbalsta saņēmējs.
11.
Šo noteikumu 8. punktā minētās aktivitātes īsteno Latvijas Republikas teritorijā un atbalsta saņēmējs vai līzinga devējs, kas ir kredītiestāde vai Eiropas Savienības dalībvalstu kredītiestādes filiāle vai kam ir izsniegta licence patērētāju kreditēšanai (turpmāk – līzinga devējs), iegādāto transportlīdzekli reģistrē Latvijas Republikā.
12.
Atbalsts konkursa ietvaros tiek sniegts granta (finansējuma daļa, kas tiek maksāta no finanšu instrumenta) veidā.
II.Prasības projektu iesniedzējiem un atbalsta saņēmējiem
13.
Projekta iesnieguma iesniedzējam ir tiesības iesniegt vienu projekta iesniegumu, kurā ietver šo noteikumu 8.1., 8.2. un 8.3. apakšpunktā minētās aktivitātes.
14.
Projekta iesnieguma iesniedzējs vai atbalsta saņēmējs konkursa ietvaros nevar pretendēt uz finansējuma saņemšanu, ja attiecīgi uz projekta līguma parakstīšanas vai atbalsta piešķiršanas brīdi:
14.1.
projekta iesnieguma iesniedzējam projekta iesnieguma iesniegšanas termiņam tuvākajā dienā, kurā pieejama Valsts ieņēmumu dienesta informācija par nodokļu parādiem, vai atbalsta saņēmējam šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētā transportlīdzekļa pirkumam tuvākajā dienā, kurā pieejama Valsts ieņēmumu dienesta informācija par nodokļu parādiem, ir nodokļu parādi, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 150 euro;
14.2.
(Svītrots)
14.3.
projekta iesnieguma iesniedzējs projekta iesnieguma vērtēšanas gaitā centies prettiesiski iegūt vai ir ieguvis savā rīcībā ierobežotas pieejamības informāciju vai centies prettiesiski ietekmēt vai ir ietekmējis projektu iesniegumu vērtēšanu, tai skaitā projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, Vides investīciju fondu vai citu projektu konkursa vērtēšanā iesaistītu amatpersonu vai ekspertu;
14.4.
projekta iesnieguma iesniedzējam vai atbalsta saņēmējam ar tiesas nolēmumu ir pasludināts maksātnespējas process vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums;
14.5.
pret projekta iesnieguma iesniedzēju, atbalsta saņēmēju vai personu, kura ir projekta iesnieguma iesniedzēja valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai personu, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesnieguma iesniedzēju, vai projekta iesnieguma iesniedzēja patieso labuma guvēju ir noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankcijas;
14.6.
projekta iesnieguma iesniedzējs, atbalsta saņēmējs vai persona, kura ir komersanta valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt komersantu, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīta par vainīgu vai tai ir piemērots piespiedu ietekmēšanas līdzeklis jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
14.6.1.
kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, starpniecība kukuļošanā, neatļauta labuma pieņemšana, komerciāla uzpirkšana, neatļauta piedalīšanās mantiskos darījumos, prettiesiska labuma pieprasīšana, pieņemšana un došana vai tirgošanās ar ietekmi;
14.6.2.
krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana;
14.6.3.
izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas;
14.6.4.
noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija vai proliferācijas finansēšana, terorisms, terorisma finansēšana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana un apmācība terora aktu veikšanai;
14.7.
projekta iesnieguma iesniedzējs ar tādu kompetentas institūcijas lēmumu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu pārkāpumā, kas izpaužas kā:
14.7.1.
viena vai vairāku tādu pilsoņu vai pavalstnieku nodarbināšana, kuri nav Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņi vai pavalstnieki, ja tie Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijā uzturas nelikumīgi;
14.7.2.
personas nodarbināšana bez rakstiski noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darba ņēmējiem (minētā deklarācija iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu);
14.8.
atbalsta saņēmējs ir reģistrēts kā parādnieks uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas iesniedzēju un parādnieku reģistrā.
15.
Par šo noteikumu 14.6. un 14.7. apakšpunktā minētajiem faktiem Vides investīciju fonds informāciju iegūst no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs".
16.
Viens atbalsta saņēmējs visā šo noteikumu 7. punktā minētajā laikposmā var iegādāties vienu šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minēto transportlīdzekli.
III.Finansējuma apmēra noteikšana
17.
Atbalsta saņēmējam pieejamais finanšu instrumenta finansējums ir:
17.1.
šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros vienam elektromobilim – 4500 euro;
17.2.
šo noteikumu 8.2. un 8.3. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros vienam transportlīdzeklim – 2250 euro;
17.3.
šo noteikumu 8.4. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros par viena transportlīdzekļa norakstīšanu šo noteikumu 7. punktā minētajā termiņā, nododot to apstrādes uzņēmumam, – 1000 euro.
18.
Atbalsts, kas minēts šo noteikumu 17.3. apakšpunktā, atbalsta saņēmējam tiks piešķirts tikai kopā ar šo noteikumu 17.1. vai 17.2. apakšpunktā minēto atbalstu transportlīdzekļa iegādes brīdī šo noteikumu 7. punktā minētajā termiņā, bet ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc apstrādes uzņēmuma transportlīdzekļa likvidācijas sertifikāta izdošanas.
19.
Konkursa ietvaros projekta īstenotājs finanšu instrumenta finansējumu var saņemt, ja:
19.1.
atbalsta saņēmējs vai līzinga devējs (ja atbalsta saņēmējs izmanto šo noteikumu 58. punktā minēto līzinga pakalpojumu) iegādājas savā īpašumā no projekta īstenotāja šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minēto transportlīdzekli, kura pārdošanas cena bāzes komplektācijā nepārsniedz 60 000 euro (bez PVN);
19.2.
šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētajā aktivitātē elektromobilis nav reģistrēts Latvijā ilgāk par sešiem mēnešiem un elektromobiļa pārdošanas cena nav zemāka par 5500 euro (bez PVN).
20.
Projekta īstenotājam ir pienākums piedāvāt atbalsta saņēmējam šo noteikumu 8.1., 8.2. un 8.3. apakšpunktā minētā transportlīdzekļa iegādei papildu atlaidi vai citu vienu vai vairākus stimulējošus risinājumus attiecīgā finansiālā ekvivalenta apmērā:
20.1.
šo noteikumu 8.1. un 8.3. apakšpunktā minētā transportlīdzekļa iegādei – vismaz 1000 euro (bez PVN) apmērā;
20.2.
šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētā transportlīdzekļa iegādei – vismaz 500 euro (bez PVN) apmērā.
21.
(Svītrots)
IV.Konkursa ietvaros attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
22.
Konkursa ietvaros attiecināmas ir šādas izmaksas:
22.1.
šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētajā aktivitātē – jauna elektromobiļa pārdošanas cena;
22.2.
šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētajā aktivitātē – lietota elektromobiļa pārdošanas cena;
22.3.
šo noteikumu 8.3. apakšpunktā minētajā aktivitātē – jauna ārēji lādējama hibrīdauto pārdošanas cena;
22.4.
šo noteikumu 8.4. apakšpunktā minētajā aktivitātē – atbalsta izmaksas transportlīdzekļa norakstīšanai, nododot to apstrādes uzņēmumam.
23.
Izmaksas uzskatāmas par attiecināmām, ja:
23.1.
tās atbilst šo noteikumu 22. punktā minētajām izmaksām;
23.2.
atbalsta saņēmējs kļūst par iegādātā elektromobiļa vai ārēji lādējama hibrīdauto īpašnieku vai turētāju, ja tiek izmantots šo noteikumu 58. punktā minētais līzinga pakalpojums;
23.3.
atbalsta saņēmējs nodrošina šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros iegādātā transportlīdzekļa ekspluatāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa;
23.4.
ir veikta šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros iegādātā transportlīdzekļa pastāvīga reģistrācija Latvijas Republikas teritorijā atbalsta saņēmēja īpašumā vai turējumā, ja līzinga periodā īpašnieks ir līzinga pakalpojuma sniedzējs, vismaz piecus gadus kopš tā iegādes brīža vai kamēr ar to veikts vismaz 52 000 km nobraukums (no brīža, kad transportlīdzeklis reģistrēts atbalsta saņēmēja īpašumā vai turējumā), ja tas tiek sasniegts mazāk nekā piecos gados;
23.5.
atbalsta saņēmējs un, ja tiek izmantots šo noteikumu 58. punktā minētais līzinga pakalpojums, līzinga devējs nodrošina, ka šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros iegādātais transportlīdzeklis netiek atsavināts vismaz piecus gadus kopš tā iegādes brīža vai kamēr ar to veikts vismaz 52 000 km nobraukums (no brīža, kad transportlīdzeklis reģistrēts atbalsta saņēmēja īpašumā vai turējumā), ja tas tiek sasniegts mazāk nekā piecos gados, izņemot gadījumu, kad iegādātais transportlīdzeklis ir nozagts vai atzīts par bojā gājušu tādu apstākļu dēļ, kur nav konstatēta atbalsta saņēmēja vaina, un īpašuma tiesības uz transportlīdzekli iegūst apdrošināšanas sabiedrība;
23.6.
atbalsta saņēmējs nodrošina konkursa ietvaros iegādātā transportlīdzekļa vidējo ikgadējo nobraukumu vismaz 10 400 km gadā piecus gadus kopš tā iegādes brīža vai kamēr ar to veikts vismaz 52 000 km nobraukums (no brīža, kad transportlīdzeklis reģistrēts atbalsta saņēmēja īpašumā vai turējumā), ja tas tiek sasniegts mazāk nekā piecos gados;
23.7.
šo noteikumu 8.4. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros norakstītais transportlīdzeklis, nododot to apstrādes uzņēmumam:
23.7.1.
rūpnieciski ir aprīkots ar jebkāda motora darbības tilpuma un ar jebkādu degvielu darbināmu iekšdedzes dzinēju;
23.7.2.
pēdējos trīs gadus ir izmantots ceļu satiksmē un tam ir derīga pielaide ceļu satiksmei;
23.7.3.
ir norakstīts saskaņā ar Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumu un atbalsta saņēmējam ir izsniegts apstrādes uzņēmuma izdots transportlīdzekļa likvidācijas sertifikāts;
23.8.
atbalsta saņēmējs vismaz piecus gadus pēc transportlīdzekļa iegādes datuma neizmanto konkursa ietvaros iegādāto transportlīdzekli saimnieciskās darbības veikšanai.
24.
Konkursa ietvaros nav attiecināmas šādas izmaksas:
24.1.
izmaksas, kas tiek segtas citu finansējuma programmu ietvaros vai individuālā atbalsta projekta ietvaros no citiem finanšu instrumentiem, tai skaitā no Eiropas Savienības vai ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļiem;
24.2.
samaksa par līzinga pieteikuma izskatīšanu, noformēšanu un rezervēšanu, procentu maksājumi, soda procenti, maksājumi par naudas pārskaitījumiem, komisijas maksa, zaudējumi sakarā ar valūtas maiņu un citi tiešie finansiālie izdevumi;
24.3.
transportlīdzekļa transportēšanas izmaksas līdz apstrādes uzņēmumam, transportlīdzekļa norakstīšanas un utilizācijas izmaksas;
24.4.
atbalsts par norakstīto transportlīdzekli, nododot to apstrādes uzņēmumam, kas neatbilst šo noteikumu 23.7. apakšpunktā minētajām prasībām;
24.5.
citas izmaksas, kas nav noteiktas kā attiecināmas.
V.Konkursa izsludināšanas kārtība
25.
Konkursu izsludina 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu stāšanās spēkā. Ja nepieciešams, konkursa otro un trešo kārtu izsludina ne agrāk kā sešus mēnešus pēc iepriekšējās konkursa kārtas izsludināšanas.
26.
Vides investīciju fonds izsludina konkursu, ievietojot sludinājumu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un Vides investīciju fonda tīmekļvietnē. Sludinājumā norāda konkursa nosaukumu, konkursam pieejamo finanšu instrumenta finansējuma apmēru, projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu (datumu un laiku) un elektroniskā pasta adresi, uz kuru nosūtāmi projektu iesniegumi un kur iegūstama papildinformācija par konkursa nosacījumiem.
27.
Konkursa izsludināšanas dienā Vides investīciju fonds ievieto savā tīmekļvietnē vadlīnijas projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanai un vadlīnijas atbalsta saņēmējiem par šo noteikumu 8.1., 8.2. un 8.3. apakšpunktā minēto transportlīdzekļu iegādes kārtību pie projekta īstenotāja, kā arī vadlīnijas atbalsta saņēmējiem par šo noteikumu 8.4. apakšpunktā minēto transportlīdzekļu norakstīšanu, nododot tos apstrādes uzņēmumam.
28.
Projektu iesniegumu iesniegšanas termiņš ir vismaz viens mēnesis pēc konkursa izsludināšanas.
VI.Projekta iesnieguma un atbalsta pieteikuma saturs un to iesniegšanas kārtība
29.
Lai piedalītos konkursā, projekta iesnieguma iesniedzējs aizpilda un elektroniska dokumenta veidā, kas sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu, iesniedz Vides investīciju fondā:
29.1.
projekta iesnieguma veidni (1. pielikums);
29.2.
papildus iesniedzamos dokumentus:
29.2.1.
projekta iesniedzēja lēmumu par projekta īstenošanu vai minētā lēmuma izrakstu, kuru parakstījis komersanta augstākās lēmējinstitūcijas (valdes vai padomes) pārstāvis;
29.2.2.
pilnvaru, kurā persona ir pilnvarota parakstīt projekta iesniegumu (ja attiecināms).
30.
Projekta iesnieguma iesniedzējs, sagatavojot projekta iesniegumu, ievēro šādus nosacījumus:
30.1.
projekta iesniegumu sagatavo un noformē atbilstoši normatīvajiem aktiem par dokumentu izstrādāšanu un noformēšanu;
30.2.
projekta iesnieguma veidlapu sagatavo datorrakstā latviešu valodā;
30.3.
projekta iesniegumu noformē atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu izstrādāšanu, noformēšanu, glabāšanu un apriti;
30.4.
projekta iesnieguma veidlapu sagatavo DOC, DOCX vai PDF formātā;
30.5.
visos aprēķinos izmantotā naudas vienība ir euro;
30.6.
projekta iesnieguma veidlapu paraksta ar drošu elektronisko parakstu, kas satur laika zīmogu, papildus iesniedzamo dokumentu oriģinālus paraksta katru atsevišķi ar autora drošu elektronisko parakstu un apliecina ar laika zīmogu pirms projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām. Ja papildus iesniedzamie dokumenti ir dokumentu kopijas, tos apliecina ar projekta iesnieguma iesniedzēja drošu elektronisko parakstu un laika zīmogu pirms projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektroniskajiem dokumentiem un dokumentu juridisko spēku.
31.
Vides investīciju fonds reģistrē saņemtos projektu iesniegumus, piešķir tiem identifikācijas numurus un septiņu darbdienu laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām rakstiski paziņo projekta iesnieguma iesniedzējam projekta iesnieguma identifikācijas numuru.
32.
Vides investīciju fonds izskata tikai tos projektu iesniegumus, kuri Vides investīciju fondā iesniegti līdz konkursa sludinājumā norādītā termiņa beigām.
33.
Ja projekta iesniegumu saņem pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām, tas netiek vērtēts un Vides investīciju fonds rakstiski informē projekta iesnieguma iesniedzēju par projekta iesnieguma saņemšanu pēc termiņa beigām un atteikumu to vērtēt.
34.
Projekta iesniegumu paraksta projekta iesnieguma iesniedzēja likumīgais pārstāvis vai projekta iesnieguma iesniedzēja pilnvarota persona.
35.
Atbalsta saņēmējs aizpilda pieteikumu atbalsta saņemšanai (2. pielikums) un iesniedz to projekta īstenotājam pirms šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētā transportlīdzekļa iegādes.
36.
Ja pieteikumu atbalsta saņemšanai sagatavo elektroniska dokumenta veidā, atbalsta saņēmējs ievēro šo noteikumu 30. punktā minētos nosacījumus dokumentu noformēšanai.
37.
Ja pieteikumu atbalsta saņemšanai sagatavo papīra formā, izmantojot projekta iesnieguma iesniedzēja sagatavoto veidni atbilstoši šo noteikumu 2. pielikumam, atbalsta saņēmējs to iesniedz projekta īstenotājam personīgi klātienē. Pieteikumu atbalsta saņemšanai paraksta atbalsta saņēmējs.
VII.Projekta iesnieguma vērtēšana un lēmuma pieņemšana
38.
Projektu iesniegumu izskatīšanai un vērtēšanai Vides investīciju fonds izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju (turpmāk – vērtēšanas komisija).
39.
Vērtēšanas komisijas darbības kārtību nosaka vērtēšanas komisijas nolikums. Vērtēšanas komisijas sastāvu un nolikumu apstiprina ar Vides investīciju fonda rīkojumu.
40.
Vērtēšanas komisijā ietilpst divi Vides investīciju fonda pārstāvji, kā arī pa vienam pārstāvim no ministrijas, Satiksmes ministrijas un biedrības "Latvijas Līzinga Devēju Asociācija". Projektu iesniegumu vērtēšanas procesa administrēšanu nodrošina Vides investīciju fonds. Vērtēšanas komisiju vada Vides investīciju fonda pārstāvis.
41.
Projekta iesniegumu vērtēšanu veic atbilstoši precizējamiem un neprecizējamiem vērtēšanas kritērijiem, kas norādīti šo noteikumu 3. pielikumā. Vērtēšanas kritērijus vērtē ar "Jā" vai "Nē", vai "NA" ("Jā" – atbilst, "Nē" – neatbilst, "NA" – nav attiecināms) šādā secībā:
41.1.
ja tiek konstatēta neatbilstība vienam vai vairākiem šo noteikumu 3. pielikumā minētajiem precizējamiem vērtēšanas kritērijiem, tai skaitā arī aritmētiskas kļūdas, Vides investīciju fonds rakstiski informē projekta iesniedzēju par konstatētajām neatbilstībām un aicina precizēt projekta iesniegumu 10 darbdienu laikā no dienas, kad saņemta Vides investīciju fonda informācija par projekta iesnieguma neatbilstību precizējamiem vērtēšanas kritērijiem;
41.2.
ja tiek konstatēta neatbilstība vienam vai vairākiem šo noteikumu 3. pielikuma neprecizējamiem vērtēšanas kritērijiem, Vides investīciju fonds pieņem lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu.
42.
Ja projekta iesnieguma iesniedzējs šo noteikumu 41.1. apakšpunktā minētajā termiņā iesniedz precizētu projekta iesniegumu, to vērtē atkārtoti atbilstoši vērtēšanas kritērijiem, nosakot, vai projekta iesniegums atbilst noteiktajām prasībām.
43.
Ja projekta iesnieguma iesniedzējs šo noteikumu 41.1. apakšpunktā minētajā termiņā neiesniedz precizētu projekta iesniegumu vai ja pēc atkārtotas vērtēšanas projekta iesniegums neatbilst vienam vai vairākiem vērtēšanas kritērijiem, Vides investīciju fonds pieņem lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu.
44.
Vides investīciju fonds pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, pamatojoties uz vērtēšanas komisijas atzinumu, ja projekta iesniegums atbilst visiem vērtēšanas kritērijiem.
VIII.Projekta līguma noslēgšanas un projekta īstenošanas nosacījumi
45.
Vides investīciju fonds un projekta iesnieguma iesniedzējs projekta līgumu paraksta 30 darbdienu laikā pēc dienas, kad pieņemts Vides investīciju fonda lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
46.
Ja projekta iesnieguma iesniedzējs nenoslēdz projekta līgumu šo noteikumu 45. punktā minētajā termiņā, tas zaudē tiesības slēgt projekta līgumu.
47.
Vides investīciju fonds sagatavo projekta līgumu un publicē tā paraugu Vides investīciju fonda tīmekļvietnē. Projekta līgumā ietver:
47.1.
Vides investīciju fonda rekvizītus;
47.2.
projekta īstenotāja rekvizītus;
47.3.
līguma darbības termiņu;
47.4.
projekta īstenotāja tiesības un pienākumus;
47.5.
Vides investīciju fonda tiesības un pienākumus;
47.6.
strīdu izskatīšanas kārtību;
47.7.
līgumsodus;
47.8.
veidni līgumam, kas noslēdzams starp projekta īstenotāju, Vides investīciju fondu, atbalsta saņēmēju un līzinga devēju (ja tiek izmantots šo noteikumu 58. punktā minētais līzinga pakalpojums) par atbalsta saņemšanu transportlīdzekļa iegādei. Līguma veidnē ietver līguma būtiskās sastāvdaļas. Vides investīciju fonds līguma veidni saskaņo ar projekta īstenotāju un līzinga devēju;
47.9.
kopsavilkuma pārskata veidlapu;
47.10.
personas datu apstrādes nosacījumus;
47.11.
citus nosacījumus, kas nepieciešami projekta īstenošanai.
48.
Projekta līguma neatņemama sastāvdaļa ir projekta iesniegums.
49.
Ja pēc projekta līguma noslēgšanas tajā nepieciešams izdarīt grozījumus, projekta īstenotājs iesniedz Vides investīciju fondā pieprasījumu par projekta līgumā nepieciešamajiem grozījumiem, pamatojot to nepieciešamību. Vides investīciju fonds 20 darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas izvērtē grozījumu nepieciešamību un sniedz atbildi projekta īstenotājam.
50.
Ja pēc projekta līguma noslēgšanas tajā nepieciešams izdarīt grozījumus un grozījumu ierosinātājs ir Vides investīciju fonds, tas nosūta projekta īstenotājam sagatavotos projekta līguma grozījumus, kā arī pamato grozījumu nepieciešamību. Projekta īstenotājs 10 darbdienu laikā pēc projekta līguma grozījumu saņemšanas izvērtē tos un sniedz atbildi Vides investīciju fondam.
51.
Ja grozījumi projekta līgumā nepieciešami, jo mainījušies projekta īstenotāja dati (kontaktinformācija vai bankas rekvizīti), Vides investīciju fonds piecu darbdienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas no projekta īstenotāja sagatavo atbilstošus grozījumus projekta līgumā.
52.
Projekta īstenotājs nodrošina publicitāti par dalību konkursā:
52.1.
ievietojot savā tīmekļvietnē (ja tāda ir) informāciju par konkursu;
52.2.
tirdzniecības vietā izvietojot informatīvu plāksni (baneri, plakātu) par finanšu instrumentu atbilstoši finanšu instrumenta simbolikas un tās lietošanas noteikumiem;
52.3.
brīvprātīgi veicot citus publicitātes pasākumus pēc saskaņošanas ar Vides investīciju fondu.
53.
Projekta īstenotājs projekta līguma darbības laikā reizi nedēļā (līdz katras nedēļas pēdējai darbdienai) nosūta Vides investīciju fondam:
53.1.
aizpildītu kopsavilkuma pārskatu par iepriekšējo nedēļu par atbalsta saņēmējiem vai līzinga devējiem, ja tiek izmantots šo noteikumu 58. punktā minētais līzinga pakalpojums, pārdoto šo noteikumu 8.1., 8.2. un 8.3. apakšpunktā minēto transportlīdzekļu skaitu;
53.2.
aizpildītu kopsavilkuma pārskatu par šo noteikumu 8.4. apakšpunktā minēto norakstīto transportlīdzekļu skaitu, nododot tos apstrādes uzņēmumiem;
53.3.
šo noteikumu 53.1. un 53.2. apakšpunktā minētos apstākļus pamatojošo dokumentu kopijas, tai skaitā atbalsta saņēmēju pieteikumus atbalsta saņemšanai, šo noteikumu 58. punktā minētā līzinga pakalpojuma izmantošanas gadījumā – starp līzinga devēju un projekta īstenotāju noslēgto pirkuma līgumu kopijas par šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētā transportlīdzekļa iegādi, apstrādes uzņēmumu izsniegtos transportlīdzekļa likvidācijas sertifikātus (kopijas) un transportlīdzekļa apmaksas dokumentus.
IX.Pieteikuma atbalsta saņemšanai izvērtēšana
54.
Atbalsta saņēmēju iesniegtos pieteikumus atbalsta saņemšanai projekta īstenotājs izvērtē piecu darbdienu laikā tādā secībā, kādā tie iesniegti projekta īstenotājam.
55.
Ja iesniegtajā pieteikumā atbalsta saņemšanai tiek konstatētas tehniskas neatbilstības (piemēram, neaizpildīti datu lauki, nesalasāma informācija), projekta īstenotājs par to informē atbalsta saņēmēju un lūdz iesniegt jaunu pieteikumu.
56.
Ja projekta īstenotājs konstatē, ka iesniegtais pieteikums atbalsta saņemšanai atbilst šo noteikumu prasībām, tas informē atbalsta saņēmēju un Vides investīciju fondu par piekrišanu šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētā transportlīdzekļa pārdošanai, piešķirot atbalsta saņēmējam atbalstu šo noteikumu 17. punktā minētajā apjomā un piedāvājot atbalsta saņēmējam šo noteikumu 20. punktā minēto papildu stimulējošo risinājumu.
X.Līguma par transportlīdzekļa iegādi noslēgšana un īstenošanas nosacījumi
57.
Pēc šo noteikumu 56. punktā minētās projekta īstenotāja piekrišanas saņemšanas transportlīdzekļa pārdošanai projekta īstenotājs, Vides investīciju fonds, atbalsta saņēmējs un līzinga devējs, ja tiek izmantots šo noteikumu 58. punktā minētais līzinga pakalpojums, slēdz līgumu par atbalsta saņemšanu šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētā transportlīdzekļa iegādei. Minēto līgumu Vides investīciju fonds sagatavo piecu darbdienu laikā pēc šo noteikumu 56. punktā minētās informācijas saņemšanas.
58.
Atbalsta saņēmējs var izmantot līzinga devēja līzinga pakalpojumu. Līzinga pakalpojumu izmanto ar nosacījumu, ka šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētais transportlīdzeklis ne mazāk kā piecus gadus pēc transportlīdzekļa iegādes datuma vai līdz brīdim, kad ar transportlīdzekli veiktais nobraukums (no brīža, kad transportlīdzeklis reģistrēts atbalsta saņēmēja īpašumā vai turējumā) sasniedz vismaz 52 000 km, ir atbalsta saņēmēja turējumā un lietošanā.
XI.Projekta īstenotājam pieejamie maksājumi un maksāšanas kārtība
59.
Pēc šo noteikumu 57. punktā minētā līguma par atbalsta saņemšanu noslēgšanas un šo noteikumu 53. punktā minētā kopsavilkuma pārskata saņemšanas Vides investīciju fonds piecu darbdienu laikā izvērtē iesniegto dokumentāciju (tai skaitā atbilstību izmaksu attiecināmībai), sagatavo lēmumu par finansējuma izmaksu un nosūta to ministrijai un projekta īstenotājam.
60.
Ministrija, pamatojoties uz šo noteikumu 59. punktā minēto lēmumu, septiņu darbdienu laikā pēc tā saņemšanas pārskaita finansējumu projekta īstenotājam.
61.
Vides investīciju fonds veic regulāru finansējuma atlikuma uzskaiti un katru nedēļu atjauno informāciju Vides investīciju fonda tīmekļvietnē.
XII.Projekta īstenotāja un atbalsta saņēmēja atbildība
62.
Projekta īstenotājs vismaz 10 gadus pēc projekta līguma termiņa beigām glabā visu ar projekta īstenošanu saistīto dokumentāciju un, ja nepieciešams, uzrāda to finanšu instrumenta kontrolējošo struktūrvienību un institūciju pārstāvjiem.
63.
Atbalsta saņēmējs piecus gadus pēc transportlīdzekļa iegādes datuma katru gadu veic monitoringu par sasniegto transportlīdzekļa nobraukumu gadā un līdz katra nākamā gada trīsdesmitajai dienai pēc transportlīdzekļa iegādes datuma iesniedz monitoringa pārskatu Vides investīciju fondā finanšu instrumenta projektu elektroniskajā monitoringa sistēmā (EMSI). Atbalsta saņēmējs, rakstiski vienojoties ar Vides investīciju fondu, var pagarināt monitoringa periodu par laiku, kad no atbalsta saņēmēja neatkarīgu iemeslu dēļ nebija iespējams ekspluatēt šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā iegādāto transportlīdzekli, bet ne vairāk kā par vienu gadu. Atbalsta saņēmējs nodrošina, ka pagarinātajā monitoringa periodā konkursa ietvaros iegādātais transportlīdzeklis netiek izmantots saimnieciskās darbības veikšanai.
64.
Ja Vides investīciju fonds atbilstoši atbalsta saņēmēja iesniegtajam monitoringa pārskatam par jebkuru no monitoringa gadiem pēc transportlīdzekļa iegādes datuma konstatē, ka monitoringa pārskatos norādītais kopējais transportlīdzekļa nobraukums (no brīža, kad transportlīdzeklis reģistrēts atbalsta saņēmēja īpašumā vai turējumā) sasniedzis 52 000 km, Vides investīciju fonds 20 darbdienu laikā pēc iesniegtā monitoringa pārskata saņemšanas rakstveidā informē atbalsta saņēmēju un līzinga devēju, ka pienākums veikt monitoringu ir izpildīts.
65.
Šo noteikumu 63. punktā minētā monitoringa kārtība tiks pilnveidota, ja konkursa īstenošanas laikā tiks rasti digitāli risinājumi automatizētai datu apmaiņai, kas bez atbalsta saņēmēja iesaistes nodrošinātu ziņošanu par transportlīdzekļu nobraukumu. Vides investīciju fonds par izmaiņām informēs visus projektu īstenotājus un atbalsta saņēmējus.
66.
Vides investīciju fondam ir tiesības piecus gadus pēc transportlīdzekļa iegādes brīža pārbaudīt projekta iesniegumā, pieteikumā atbalsta saņemšanai, projekta līgumā, līgumā par atbalsta saņemšanu transportlīdzekļa iegādei un apliecinošajā dokumentācijā norādīto informāciju, tai skaitā apsekojot tirdzniecības vietu vai pārbaudot saistīto dokumentāciju (piekļuvi tai nodrošina projekta īstenotājs), vai apskatot projekta ietvaros iegādāto transportlīdzekli (piekļuvi tam nodrošina atbalsta saņēmējs).
67.
Ja Vides investīciju fonds konstatē, ka atbalsta saņēmējs nenodrošina šo noteikumu 23.4. un 23.5. apakšpunktā minēto prasību izpildi, Vides investīciju fonds par to rakstiski informē atbalsta saņēmēju un pieņem lēmumu par atbalsta saņēmējam šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētā transportlīdzekļa iegādei piešķirtā finanšu instrumenta finansējuma atgūšanu pilnā apmērā atbilstoši šo noteikumu 17.1. un 17.2. apakšpunktā minētajam finansējuma apjomam.
68.

Ja nav izpildītas šo noteikumu 23.6. apakšpunktā minētās prasības, atgūstamo neattiecināmo līdzekļu apjomu nosaka, izmantojot šādu formulu:

EKIIn.l. = (1 ‒

Nekspl.

) × EKII × (1 + ECBlikme), kur

NLīgums

EKIIn.l. – atgūstamais neattiecināmo līdzekļu apjoms, euro (noapaļots uz augšu līdz divām zīmēm aiz komata);

Nekspl. – transportlīdzekļa nobraukums monitoringa periodā, km;

NLīgums – šo noteikumu 64. punktā minētais transportlīdzekļa nobraukums, km;

EKII – atbalsta saņēmējam piešķirtais finansējums par šo noteikumu 8.1., 8.2. vai 8.3. apakšpunktā minētā transportlīdzekļa iegādi, euro;

ECBlikme – Eiropas Centrālās bankas refinansēšanas likme.

69.
Atbalsta saņēmējs finanšu instrumenta līdzekļus, kas atzīti par neattiecināmiem, atmaksā Vides investīciju fondam atbilstoši līgumā atbalsta saņemšanai transportlīdzekļa iegādei noteiktajai kārtībai, savukārt Vides investīciju fonds nodrošina atgūtā finanšu instrumenta finansējuma atmaksu ministrijai.
70.
(Svītrots)
XIII.Noslēguma jautājumi
71.
(Svītrots)
72.
Grozījums šo noteikumu 8.3. apakšpunktā piemērojams ar 2021. gada 28. decembri.
1.
pielikums
Ministru kabineta
2021. gada 21. decembra
noteikumiem Nr.
896
Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu ieviešanai"
2.
pielikums
Ministru kabineta
2021. gada 21. decembra
noteikumiem Nr.
896
Pieteikums atbalsta saņemšanai
3.
pielikums
Ministru kabineta
2021. gada 21. decembra
noteikumiem Nr.
896
Vērtēšanas kritēriji