21-TA-1144
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” 1.1. reformu un investīciju virziena “Emisiju samazināšana transporta sektorā” 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” 1.1.1.2.i. investīcijas “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” 1.1.1.2.i.1. pasākuma īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
1. Noteikumi nosaka:
1.1.
Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) plāna 1. komponentes “Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja” 1.1. reformu un investīciju virziena “Emisiju samazināšana transporta sektorā” 1.1.1.r. reformas “Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana” (turpmāk – reforma) 1.1.1.2.i. investīcijas “Videi draudzīgi uzlabojumi Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā” 1.1.1.2.i.1. pasākuma (turpmāk – investīcija) īstenošanas un uzraudzības kārtību;
1.2.
investīcijas mērķi un mērķa grupu;
1.3.
investīcijai pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus;
1.4.
finansējuma saņēmēju, investīcijas ieviešanā iesaistītās institūcijas, to pienākumus un atbildību;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
atbalsta piemērošanas nosacījumus, tai skaitā ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītos nosacījumus.
2.
Investīcijas mērķis ir nodrošināt bezemisiju transportlīdzekļus pilsētas sabiedriskā transporta pārvadājumos, tas ir, elektroautobusu un to elektrouzlādes staciju izveidošanu, un zemās grīdas tramvaju iegādi, veicinot emisiju samazināšanu Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā.
3.
Investīcijas īstenošanas vieta ir Rīgas valstspilsēta.
4.
Investīcijas mērķa grupa ir Rīgas valstspilsētas iedzīvotāji un sabiedriskā transporta izmantotāji.
5.
Investīcijas ietvaros ir sasniedzami šādi rādītāji:
5.1.
līdz 2026.gada 30.jūnijam investīcijas ietvaros sasniedzamais rādītājs – mērķis: Rīgas valstspilsētas ekspluatēto elektrotransporta vienību (elektroautobusi, tramvaji) skaits – 21, tai skaitā, 17 elektroautobusi un četri zemās grīdas tramvaji;
5.2.
līdz 2025.gada 30. septembrim sasniedzamais starpposma rādītājs: Rīgas valstspilsētas ekspluatēto elektrotransporta vienību (elektroautobusi, tramvaji) skaits – 5;
5.3.
kopējais rādītājs: alternatīvo degvielu infrastruktūras – uzlādes punkti (skaits) – vismaz 7.
6.
Investīcijai kopējais pieejamais AF finansējums ir 24 270 000 euro, kas tiek sniegts granta veidā, sasniedzot investīcijas mērķi 100% apmērā, no kuriem:
6.1.
10 000 000 euro pieejami zemās grīdas tramvaju iegādei;
6.2.
14 270 000 euro pieejami elektroautobusu iegādei un elektrouzlādes infrastruktūras uzstādīšanai.
7.
Investīcijas izdevumu attiecināmības termiņš ir līdz 2026.gada 30.jūnijam.
8.
Par investīcijas īstenošanu ir atbildīga Satiksmes ministrija (turpmāk – Ministrija).
9.
Investīcijas ietvaros finansējuma saņēmējs ir Rīgas pašvaldības sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Rīgas satiksme” (turpmāk – finansējuma saņēmējs), kas investīcijas ietvaros īsteno projektu (turpmāk – projekts) un atbilstoši AF plāna īstenošanu un uzraudzību regulējošajiem tiesību aktiem saņem AF finansējumu, un sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus, izmantojot autobusus, trolejbusu un sliežu sabiedrisko transportu, un ar kuru ir noslēgts sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas līgums, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Regulas Nr. 1370/2007 par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 1107/70 (turpmāk – Regula Nr. 1370/2007), 4. pantā un 5. panta 2. punktā minētajiem nosacījumiem.
10.
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk – Aģentūra) slēdz civiltiesisko līgumu ar finansējuma saņēmēju un piešķir investīcijas atbalstu saskaņā ar šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem.
11.
Aģentūra atbilstoši AF plāna īstenošanas un uzraudzības kārtībai nodrošina projekta īstenošanas pārbaudes.
12.
AF plānā reforma un projekts ir identificēts kā stratēģiski svarīgs projekts, kuram nepieciešama pastiprināta komunikācija. Ministrija nodrošina komunikācijas un publicitātes pasākumus.
II.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
13.
Projekta ietvaros atbalstāmās darbības ir vērstas uz bezemisiju transportlīdzekļu nodrošināšanu pilsētas sabiedriskā transporta pārvadājumos:
13.1.
elektroautobusu iegāde;
13.2.
elektroautobusu uzlādes infrastruktūras iegāde un izbūve;
13.3.
zemās grīdas tramvaju iegāde.
14.
Šo noteikumu 13. punktā minētās atbalstāmās darbības ietver šādas attiecināmo izmaksu pozīcijas:
14.1.
izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas;
14.2.
šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros jaunu elektroautobusu iegādes un piegādes izmaksas;
14.3.
šo noteikumu 13.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros jaunu stacionāru elektrouzlādes staciju (turpmāk – uzlādes stacijas) izveidošanas izmaksas, tai skaitā:
14.3.1.
uzlādes staciju iegādes, piegādes, montāžas un būvdarbu, būvuzraudzības, autoruzraudzības un normatīvajos aktos noteiktās attiecīgo būvspeciālistu obligātās apdrošināšanas izmaksas;
14.3.2.
uzlādes stacijas būvprojekta un ar to saistīto būvekspertīžu izmaksas un ar uzlādes staciju izvietojuma noteikšanu saistītās izpētes izmaksas;
14.3.3.
elektrotīkla pieslēguma izmaksas, tai skaitā jaudas palielināšanas, lai nodrošinātu uzlādes staciju darbību;
14.3.4.
uzlādes stacijām nepieciešamo stāvvietu un piebrauktuvju izbūves izmaksas;
14.3.5.
uzlādes staciju infrastruktūras drošības un monitoringa sistēmu iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
14.4.
šo noteikumu 13.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros jaunu zemās grīdas tramvaju vagonu iegādes un piegādes izmaksas;
14.5.
neatkarīga revidenta vai iekšējā auditora piesaistes izmaksas, lai apliecinātu izmaksu pamatotību un mērķa sasniegšanu.
15.
Šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu ietvaros finansējuma saņēmējs iegādājas ne mazāk kā 17 elektroautobusus un šo noteikumu 14.3. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu ietvaros uzstāda ne mazāk kā septiņas uzlādes stacijas.
16.
Šo noteikumu 14.4. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu ietvaros finansējuma saņēmējs iegādājas ne mazāk kā četrus zemās grīdas tramvajus.
17.
Projekta izmaksas ir attiecināmas, ja atbalstāmās darbības civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas brīdī nav pabeigtas un izmaksas atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.
18.
Ieviešot projektu, ir atbalstāma:
18.1.
vides nosacījumu integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos – zaļais publiskais iepirkums;
18.2.
vides un informācijas pieejamības nodrošināšana sabiedriskajos transportlīdzekļos.
19.
AF finansējums nesedz pievienotās vērtības nodokļa izmaksas. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai finansējuma saņēmējs var izmantot savus līdzekļus, vai piesaistīt citu finansējumu, kas nav AF finansējums. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir iekļaujamas projekta kopējās izmaksās.
20.
Ar projektā radušos sadārdzinājumu saistās izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no AF finansējuma.
III.Atbalsta piemērošanas nosacījumi
21.
Īstenotais projekts, tai skaitā īstenotās atbalstāmās darbības ir sasaistītas un veicina reformas mērķa sasniegšanu.
22.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka īstenotais projekts un atbalstāmās darbības tiek īstenotas, ievērojot AF plāna principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumā noteiktās prasības, tai skaitā:
22.1.
projekta ietvaros šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros iepirktie elektroautobusi aizstāj līdz šim izmantotās transporta vienības. Pēc transporta līdzekļa dzīves cikla beigām (attiecībā uz aizstājamajām transportlīdzekļu vienībām) tie tiek utilizēti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2000/53/EK par nolietotiem transportlīdzekļiem prasībām. Transportlīdzekļi tiek nodoti apstrādes uzņēmumiem, kas nodrošina nolietotu transportlīdzekļu pārstrādi un atkārtoti izmantojamo detaļu un materiālu atguvi un atgriešanu tautsaimniecībā;
22.2.
ar bezemisiju sabiedriskā transporta transportlīdzekļu izmantošanu saistītās infrastruktūras pielāgošana un izveide neizraisa negatīvu ietekmi uz pašreizējām un iespējamām nākotnes klimata radītajām negatīvajām ietekmēm uz projektu, cilvēkiem, dabu vai aktīviem (tai skaitā infrastruktūru), kā arī nerada negatīvu ietekmi uz pielāgošanos klimata pārmaiņu mērķu sasniegšanai;
22.3.
projekta plānošanā un īstenošanā ņem vērā klimata pārmaiņu radītos potenciālos riskus, tai skaitā riskus, kas varētu rasties būvniecības, uzturēšanas un ekspluatācijas laikā, kā arī mazina potenciālo risku iestāšanos.
23.
AF finansējums netiek piešķirts, ja finansējuma saņēmējs ir vienā no Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 18.jūlija regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Regula Nr. 2018/1046) 136.pantā noteiktajām izslēgšanas situācijām.
24.
Projekta īstenošanai nepieciešamās informācijas iesniegšanu finansējuma saņēmējs nodrošina Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – Vadības informācijas sistēma), ja uz informācijas iesniegšanas brīdi ir nodrošināta tās funkcionalitāte, vai elektroniska dokumenta veidā, izmantojot Ministrijas tīmekļa vietnē norādīto elektronisko pastu un finansējuma saņēmēja tīmekļa vietnē norādīto elektronisko pastu, parakstot to ar drošu elektronisko parakstu, kas satur laika zīmogu, ja uz informācijas iesniegšanas brīdi nav nodrošināta Vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte.
25.
Pēc šo noteikumu spēkā stāšanas šo noteikumu 24. punktā noteiktajā veidā un kārtībā Ministrija nosūta finansējuma saņēmējam uzaicinājumu iesniegt projekta informāciju Ministrijas noteiktajā termiņā, norādot aizpildāmos projekta datu laukus un projekta sadaļas Vadības informācijas sistēmā, ja informācijas iesniegšanas brīdī ir nodrošināta tās funkcionalitāte, vai nosūta uzaicinājumu iesniegt projekta informāciju elektroniskā dokumenta veidā, ja informācijas iesniegšanas brīdī nav nodrošināta Vadības informācijas sistēmas funkcionalitāte.
26.
Finansējuma saņēmējs pēc šo noteikumu 25. punktā minētā uzaicinājuma saņemšanas iesniedz projekta informāciju šo noteikumu 24. punktā minētajā uzaicinājumā noteiktajā kārtībā un termiņā. Ministrija pēc finansējuma saņēmēja informācijas saņemšanas organizē iesniegtās projekta informācijas pārbaudi atbilstoši šajos noteikumos un AF plānā noteiktajam un, ja nepieciešams, lūdz finansējuma saņēmēju veikt papildinājumus un precizējumus iesniegtajā projekta informācijā, nosakot termiņus precizējumu un papildinājumu iesniegšanai. Finansējuma saņēmējs precizējumus var veikt līdz projekta informācija atbilst visām izvirzītajām prasībām.
27.
Pirms Ministrijas lēmuma pieņemšanas par projekta iesniegumu atbilstību visām izvirzītajām prasībām, Ministrija lūdz Aģentūrai sniegt informāciju un pārliecināties, ka:
27.1.
finansējuma saņēmējs atbilst šajos noteikumos un AF plānā noteiktajiem nosacījumiem, kā arī neatbilst izslēgšanas kritērijiem atbilstoši Regulas Nr. 2018/1046 136.pantam;
27.2.
finansējuma saņēmējam Latvijas Republikā nav nodokļu parādi, tajā skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 150 euro.
28.
Šo noteikumu 27. punktā minētās Aģentūras pārbaudes ietvaros Ministrija nodrošina, ka Aģentūrai noteiktais termiņš pārbaudes veikšanai un informācijas sniegšanai nav īsāks par piecām darbdienām no Ministrijas pieprasījuma saņemšanas. Finansējuma saņēmējs nav tiesīgs īstenot projektu un projekta informāciju uzskata par neatbilstošu šiem noteikumiem, ja uz finansējuma saņēmēju ir attiecināms vismaz viens no 27. punktā minētajiem nosacījumiem;
29.
Ministrija pēc lēmuma pieņemšanas par projekta informācijas atbilstību visām izvirzītajām prasībām, informē Aģentūru par atļauju uzsākt šo noteikumu 10. punktā minētā civiltiesiskā līgumā slēgšanas procesu.
30.
Šo noteikumu 10. punktā minētajā civiltiesiskajā līgumā par projekta īstenošanu iekļauj vismaz šādu informāciju:
30.1.
projekta īstenošanas termiņus, sasniedzamos mērķus un rādītājus;
30.2.
atbildības sadalījumu starp Aģentūru un finansējuma saņēmēju, tai skaitā pušu pienākumus un tiesības;
30.3.
projekta īstenošanai nepieciešamo finansējumu, kā arī neatbilstoši veikto izdevumu atmaksas nosacījumus;
30.4.
plānoto iepirkumu plānu un tā iesniegšanas, precizēšanas un grozījumu veikšanas kārtību;
30.5.
uzraudzības un pārbaužu veikšanas kārtību;
30.6.
finansējuma saņēmēja sagatavotu un pilnībā aizpildītu projekta informāciju;
30.7.
informāciju un dokumentu kopumu, kas apliecinās šo noteikumu 5. punktā noteiktā projekta mērķa rādītāja sasniegšanu un ar projekta īstenošanu saistīto dokumentu uzglabāšanas termiņu;
30.8.
finansējuma saņēmēja apliecinājumu, ka projekta atbalstāmās darbības un izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
30.9.
informāciju par Vadības informācijas sistēmā nepieciešamās informācijas ievades apjomu, datu ievades regularitāti, atbildības sadalījumu un nepieciešamo pamatojošo dokumentu par noteikto atskaites punktu un mērķu sasniegšanu augšupielādes apjomu un regularitāti;
30.10.
strīdu risināšanas kārtību, civiltiesiskā līguma grozījumu veikšanas un civiltiesiskā līguma izbeigšanas kārtību, rīcību nepārvaramas varas gadījumā un citus nosacījumus, kas būtiski projekta īstenošanai.
31.
Finansējuma saņēmējs pēc šo noteikumu 10. punktā minētā civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas Aģentūrai atbilstoši šo noteikumu 24. punktā minētajai kārtībai iesniedz:
31.1.
plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafiku, kurā norāda maksājumu pieprasījumu veidu (avansa maksājums, starpposma maksājums un gala maksājums), maksājuma pieprasījuma apmēru un pieprasīšanas laiku;
31.2.
iepirkumu plānu par visiem projekta ieviešanai plānotajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā.
32.
Kārtību, kādā projekta ietvaros tiek veikti maksājumi finansējuma saņēmējam un nosacījumus maksājuma dokumentu pārbaudēm nosaka šo noteikumu 10. punktā minētajā civiltiesiskajā līgumā ar finansējuma saņēmēju par projekta īstenošanu, tai skaitā, ņemot vērā šādus nosacījumus:
32.1.
civiltiesiskajā līgumā var paredzēt avansa, starpposma maksājumus un noslēguma maksājumu. Avansa maksājumu paredz ne lielāku kā 30% apmērā no šo noteikumu 6. punktā minētajām kopējām projekta izmaksām, ko veic, pamatojoties uz noslēgtajiem iepirkuma līgumiem vai projekta ietvaros veiktajiem izdevumiem, tai skaitā veiktajiem maksājumiem saskaņā ar pakalpojumu, preču piegādes vai būvdarbu līgumiem;
32.2.
finansējuma saņēmējs var saņemt vairākus avansus, paredzot, ka nākamo avansu var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais saņemtais avanss ir apgūts pilnā apmērā;
32.3.
kopējā piešķirtā avansu un starpposma maksājumu summa/apmērs nevar pārsniegt 90% no šo noteikumu 6. punktā minētajām kopējām projekta izmaksām;
32.4.
noslēguma maksājums par atlikušo finansējuma daļu var tikt veikts tikai pēc finansējuma saņēmēja iekšējā auditora vai neatkarīga revidenta, vai ārpakalpojumā piesaistīta zvērināta revidenta sagatavota atzinuma (turpmāk – revidenta atzinums). Revidenta atzinums tiek iesniegts kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumiem;
32.5.
šo noteikumu 10. punktā minētajā civiltiesiskajā līgumā norāda skaidrus avansa un starpposma maksājumu saņemšanas nosacījumus, tai skaitā avansa un starpposma maksājumu apjomu un tā izmaksāšanas kārtību un termiņus, kādā jāsasniedz projekta mērķis, izmantojot saņemto avansu.
33.
Aģentūra piešķir investīcijas atbalstu un veic uzraudzību atbilstoši noteikumiem par Eiropas Savienības AF plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību, tai skaitā ievērojot šādus nosacījumus:
33.1.
uzrauga, kā finansējuma saņēmējs ievēro ar AF plāna īstenošanu saistītās prasības un civiltiesiskajā līgumā noteiktās prasības. Ja Aģentūra konstatē, ka minētās prasības netiek ievērotas, tā pret finansējuma saņēmēju veic attiecīgas korektīvās darbības.
33.2.
veic maksājumus finansējuma saņēmējam šo noteikumu 10. punktā minētajā civiltiesiskā līgumā noteiktajā kārtībā, tai skaitā ievērojot šādus nosacījumus:
33.2.1.
veicot maksājumus finansējuma saņēmējam, kontrolē projektam pieejamo finansējumu un apguves summu, nepieļaujot projekta īstenošanai noteiktās summas pārsniegšanu;
33.2.2.
projekta ietvaros sagatavo valsts budžeta pieprasījumus atbilstoši Likumā par budžetu un finanšu vadību;
33.2.3.
veic pamatojošās dokumentācijas pārbaudes, ja ir aizdomas par negodprātīgu finansējuma saņēmējā rīcību;
33.2.4.
veic izmaksāto līdzekļu atgūšanu 100% apmērā no šo noteikumu 6. punktā minētajām kopējām projekta izmaksām gadījumos, ja Aģentūra konstatē interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas vai dubultā finansējuma pārkāpumus projektā;
33.3.
izlases veidā, kā arī ņemot vērā noteikto projekta riska līmeni veic pārbaudes par interešu konfliktu, krāpšanu un korupciju, kā arī veic dubultā finansējuma riska novēršanas pārbaudes, pārbaudes projekta īstenošanas vietā, projekta ieviešanas progresa un sasniegto rādītāju pārbaudes un datu ticamības pārbaudes.
34.
Finansējuma saņēmējs īsteno projektu atbilstoši noteikumiem par Eiropas Savienības AF plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību, tai skaitā ievēro šādus nosacījumus:
34.1.
nodrošina, ka īstenotais projekts, tai skaitā īstenotās atbalstāmās darbības, ir sasaistē un veicina reformas sasniegšanu, kā arī ir atbildīgs par projekta mērķa un rādītāju (100%) apjomā sasniegšanu noteiktajā laika grafikā saskaņā ar AF plānā definēto;
34.2.
nodrošina interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumu ievērošanu projektā un dubultā finansējuma riska izslēgšanu;
34.3.
nodrošina, ka veicamās darbības tiek īstenotas, ievērojot šo noteikumu 22. punktā minētos nosacījumus un AF plāna principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumā noteiktās prasības, tai skaitā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu iesniedz Aģentūrai šo noteikumu 37. punktā minēto dokumentāciju;
34.4.
iesniedz Aģentūrai maksājuma pieprasījumus atbilstoši šo noteikumu 10. punktā minētajā civiltiesiskā līgumā un šo noteikumu 24. punktā noteiktajā kārtībā, tai skaitā finansējuma saņēmēja iekšējā auditora, vai neatkarīga revidenta, vai ārpakalpojumā piesaistīta zvērināta revidenta atzinumu un izdevumu un sasniegto rādītāju pamatojošos dokumentus atbilstoši civiltiesiskā līgumā par projekta īstenošanu noteiktajos termiņos un kārtībā;
34.5.
šo noteikumu 14.5. apakšpunktā minētās izmaksas ietver finansējuma saņēmēja iekšējā auditora vai neatkarīga revidenta, vai ārpakalpojumā piesaistīta zvērināta revidenta atzinumu par projekta darbību, mērķu sasniegšanu, maksājumu pieprasījumu izmaksu pamatotību, interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumu ievērošanu projektā un dubultā finansējuma riska izslēgšanu.
34.6.
revidenta atzinumā tiek ietverta analīze par projekta atbilstību labas finanšu pārvaldības principiem, tiek pārbaudīta preču un pakalpojuma sniedzēju atbilstība un pārbaudīta pakalpojumu un piegādes līgumu un to izdevumus pamatojošā dokumentācija:
34.6.1.
iepirkuma dokumentācija un noslēgtie līgumi, pamatojošie rēķini un citi veikto maksājumu apliecinoši dokumenti;
34.6.2.
pieņemšanas – nodošanas akti;
34.6.3.
apliecinājums(-i) par jaunu sabiedriskā transporta vienību ekspluatācijas uzsākšanu;
34.6.4.
transportlīdzekļu un to kategoriju (elektroautobusi un tramvaji) saraksts un to specifikācijas, sertifikācijas dokumentācija;
34.6.5.
bankas garantijas vai apdrošināšanas polises, ja attiecināms;
34.6.6.
citi pamatojošie dokumenti, kas apliecina projekta ieviešanu;
34.7.
piesaista preču un pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas iepirkuma procedūras. Finansējuma saņēmējs pēc nepieciešamībās aktualizē iepirkumu plānu Vadības informācijas sistēmā par projekta ieviešanai plānotajiem un faktiski veiktajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot publisko iepirkumu regulējumu.
34.8.
par projektu un šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241 ar ko izveido AF (turpmāk – Regula Nr.2021/241) 34.pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas AF finansēšanas nolīguma 10.pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
34.9.
nodrošina, ka ar projektu īstenošanu, tai skaitā ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītu dokumentācija glabā vismaz 10 gadus no pilnvarojuma termiņa beigām;
34.10.
atbilstoši šo noteikumu 24. punktā minētajai kārtībai sniedz visu nepieciešamo informāciju AF plāna uzraudzībā iesaistītajām institūcijām saistībā ar projekta īstenošanu un projekta mērķu sasniegšanu, nodrošina datu un informācijas pieejamību, kā arī nodrošina savlaicīgu datu ievadi un uzkrāšanu Vadības informācijas sistēmā par projektu un Eiropas Komisijas noteiktajiem AF plāna kopējiem rādītājiem, tai skaitā uzstādītājām uzlādes stacijām (skaits);
34.11.
iesniedz Aģentūrai sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas pienākuma uzlicēja apliecinājumu, ka kompensācija, lai segtu izmaksas, kas radušās, izpildot sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas saistības, ir aprēķināta tā, lai novērstu pārmērīgu kompensāciju atbilstoši Regulas Nr. 1370/2007 3. panta 2. punktam un 4. panta 1. punkta “b” apakšpunktam.
34.12.
atbilstoši kompetencei un ievērojot šo noteikumu 10. punktā minētajā civiltiesiskajā līgumā noteiktos termiņus un kārtību, ievada Vadības informācijas sistēmā informāciju AF plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/241 27. pantu) un maksājuma pieprasījuma (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/241 22. pantu) sagatavošanai;
34.13.
saskaņā ar šo noteikumu 10. punktā minēto civiltiesisko līgumu par projekta īstenošanu, noteiktā kārtībā atmaksāt AF plāna īstenošanas ietvaros piešķirto finansējumu, ja tas nav izlietots atbilstoši civiltiesiskajā līgumā noteiktajiem nosacījumiem un projekta ieviešanas termiņiem.
35.
Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros nodrošina, ka:
35.1.
projekta rezultātā iegādātie transportlīdzekļi, tostarp vismaz četri zemās grīdas tramvaji un vismaz 17 elektroautobusi, un projektā radītā infrastruktūra, tostarp vismaz septiņas uzlādes stacijas, ir finansējuma saņēmēja īpašumā;
35.2.
uzlādes infrastruktūras izvietošana un izbūve paredzēta finansējuma saņēmēja īpašumā vai valdījumā, vai turējumā esošajās zemes vienībās. Ja uzlādes infrastruktūras izvietošana un izbūve paredzēta Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā vai valdījumā, vai turējumā esošajās zemes vienībās, finansējuma saņēmējs ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību slēdz atbilstošu vienošanos par uzlādes staciju izbūvei nepieciešamās (esošās un jaunizveidotās) infrastruktūras īpašumtiesībām, kā arī būvniecības, lietošanas, uzturēšanas un attīstības (tai skaitā modernizēšana, pārbūve) kārtību;
35.3.
projekta ietvaros iegādātie transportlīdzekļi, atbilstoši to specifikācijai, tehniskajiem parametriem ir bezemisiju (nulles emisijas) transportlīdzekļi;
35.4.
projekta ietvaros iegādātie sabiedriskie transportlīdzekļi un izveidotā uzlādes infrastruktūra tiek izmantota tikai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai valstspilsētas nozīmes maršrutos.
36.
Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros iegādātos transportlīdzekļus reģistrē Latvijas Republikā, ievērojot šādus nosacījumus:
36.1.
transportlīdzekļus drīkst iegādāties no izgatavotāja vai to oficiālā pārstāvja, kas ir komersants, ko izgatavotājs ir oficiāli pilnvarojis pārstāvēt savas intereses;
36.2.
tiem ir veikta transportlīdzekļa atbilstības novērtēšana saskaņā ar normatīvajiem aktiem par mehānisko transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu.
37.
Projekta ietvaros šo noteikumu 5. punktā minētā rādītāju sasniegšanu pamato:
37.1.
finansējuma saņēmēja apliecinājums par šo noteikumu 13. punktā minēto jaunu sabiedriskā transporta vienību ekspluatācijas uzsākšanu;
37.2.
šo noteikumu 13. punktā minēto visu transportlīdzekļu un to kategoriju (elektroautobusi, tramvaji) saraksts un to specifikācijas, kas apliecina, ka tie ir bezemisiju (nulles emisijas) transportlīdzekļi;
37.3.
pakalpojumu un piegādes līgumi un to izdevumus pamatojošā dokumentācija, tai skaitā pamatojošie rēķini un citi veikto maksājumu apliecinoši dokumenti, pieņemšanas – nodošanas akti, sertifikācijas dokumentācija, bankas garantijas vai apdrošināšanas polises (ja attiecināms), citi pamatojošie dokumenti, kas apliecina projekta ieviešanu un rādītāju sasniegšanu.
38.
Šo noteikumu 22.1. apakšpunktā minētā AF plāna principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” prasību izpildi, pēc transporta līdzekļa dzīves cikla beigām (attiecībā uz aizstājamajām transportlīdzekļu vienībām) saskaņā ar Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumu, apliecina:
38.1.
finansējuma saņēmēja akts un Valsts akciju sabiedrības “Ceļu satiksmes drošības direkcija” apliecinājums par transportlīdzekļa norakstīšanu, un;
38.2.
apstrādes vai pārstrādes uzņēmuma izsniegts likvidācijas sertifikāts par nolietotā transportlīdzekļa (numurētā agregāta) nodošanu apstrādei vai pārstrādei.
39.
Aģentūrai ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
39.1.
finansējuma saņēmējs nepilda civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt projekta vai noteikto rādītāju sasniegšanu;
39.2.
finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;
39.3.
finansējuma saņēmēja īstenotajā projektā ir konstatēti gadījumi vai pazīmes, kas saistītas ar interešu konfliktu, korupciju, krāpšanu un dubultā finansējuma pārkāpumu pieļaušanu;
39.4.
citos gadījumos, ko paredz civiltiesiskais līgums par projekta īstenošanu.
40.
Jebkuras izmaiņas projektā vai civiltiesiskajā līgumā par projekta īstenošanu, kas skar finansējumu, šo noteikumu 5. punktā noteiktā projekta mērķa rādītāja sasniegšanu un termiņus, tiek saskaņotas ar Ministriju.
41.
Projektam komercdarbības atbalstu piešķir un komercdarbības atbalsta nosacījumu uzraudzību šo noteikumu 9. punktā minētajā sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas līguma ietvaros, tai skaitā saskaņā ar Regulā Nr.1370/2007 noteikto un Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma nosacījumiem, veic Rīgas valstspilsētas pašvaldība, kas ir finansējuma saņēmēja kapitāla daļu turētāja un kurai ar finansējuma saņēmēju ir noslēgts šo noteikumu 9. punktā minētais sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas līgums.
42.
Finansējuma saņēmējs nodrošina projektā plānoto darbu sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citu atbalsta instrumentu investīcijām, dubultfinansējuma riska mazināšanai.
43.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar civiltiesisko līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam, tai skaitā iesniedz Aģentūrai, kā līgumslēdzējiestādei projekta noslēguma dokumentāciju un nodrošina šo noteikumu 5. punktā minēto rādītāju sasniegšanu, pievienojot to sasniegšanu pamatojošo dokumentāciju.
44.
Aģentūra ne vēlāk, kā līdz 2026. gada 31. augustam veic projekta noslēguma dokumentācijas pārbaudi un noslēguma maksājumu finansējuma saņēmējam.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
