21-TA-1794
Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā
Izdarīt Atkritumu apsaimniekošanas likumā (Latvijas Vēstnesis, 2010, 183., 205. nr.; 2012, 59. nr.; 2013, 194., 232. nr.; 2014, 66. nr.; 2015, 97. nr.; 2016, 232., 254. nr.; 2017, 253. nr.; 2018, 255. nr.; 2019, 251. nr.; 2020, 24., 138. nr.; 2021, 239.A nr.; 2022, 75., 181.B nr.) šādus grozījumus:
1.
Papildināt 1. pantu ar 29. punktu šādā redakcijā:
"29) reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs – publiskas personas, publiski privāta vai privāta kapitālsabiedrība, kas veic attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona pašvaldību deleģētās funkcijas, īstenojot valsts atkritumu apsaimniekošanas plānā un reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas plānā noteiktos atkritumu apsaimniekošanas mērķus."
2.
6. pantā:
izslēgt 2. punktā vārdus "kā arī izsniedz licences metālu atgriezumu un lūžņu iepirkšanai Latvijā";
izslēgt 3. punktu;
papildināt ar 7. un 8. punktu šādā redakcijā:
"7) atsevišķas bīstamas ķīmiskās vielas saturošu iekārtu un produktu lietošanas un marķēšanas prasības;
8) atsevišķu bīstamu ķīmisko vielu izmantošanas ierobežojumus iekārtās un produktos."
8) atsevišķu bīstamu ķīmisko vielu izmantošanas ierobežojumus iekārtās un produktos."
3.
8. pantā:
izteikt pirmās daļas 8. un 9. punktu šādā redakcijā:
"8) pieņem lēmumu par attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā esoša reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra veiktās pētniecības un attīstības darbības rezultātu atbilstību projekta mērķim – samazināt poligonā apglabājamo atkritumu daudzumu –, kā arī par rezultātu ieviešanas nepieciešamību, ja pašvaldība ir attiecīgā reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra kapitāldaļu turētāja;
9) patstāvīgi vai sadarbībā ar šā likuma 18. pantā noteiktajā kārtībā izraudzīto atkritumu apsaimniekotāju un reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru veicina iedzīvotāju aktīvu iesaisti atkritumu šķirošanā, rīkojot izglītošanas pasākumus un atkritumu šķirošanu veicinošas kampaņas, kā arī atbalstot iedzīvotāju iniciatīvas.";
izteikt 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra veiktās pētniecības un attīstības darbības rezultātu atbilstību projekta mērķim apstiprina, ja dalībnieku sapulces lēmumu par atbilstību pieņēmušas ne mazāk kā trīs ceturtdaļas no pašvaldībām, kuras ir attiecīgā reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra kapitāldaļu turētājas.";
izslēgt ceturto daļu.
4.
10. pantā:
izteikt otrās daļas trešo teikumu šādā redakcijā:
"Pašvaldība lēmumu par atkritumu apsaimniekošanas reģionālā plāna apstiprināšanu 10 darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā.";
izteikt trešās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Pašvaldība lēmumu par atkritumu apsaimniekošanas pašvaldības plāna apstiprināšanu 10 darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā."
5.
Papildināt likumu ar 10.1 pantu šādā redakcijā:
"10.1 pants. (1) Papildus normatīvajam aktam par atkritumu apsaimniekošanas valsts un reģionālajiem plāniem un atkritumu rašanās novēršanas valsts programmu pašvaldības, izstrādājot reģionālo atkritumu apsaimniekošanas plānu, tajā nosaka:
1) sadzīves atkritumu poligonus atkritumu apsaimniekošanas reģionā, kuros tiks turpināta sadzīves atkritumu apglabāšana, un sadzīves atkritumus poligonus, kuros sadzīves atkritumu apglabāšana tiks pārtraukta;
2) sadzīves atkritumu poligonu darbības nosacījumus atkritumu apsaimniekošanas reģionā;
3) reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru skaitu atkritumu apsaimniekošanas reģionā;
4) pašvaldības, kuras piedalās katra reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra izveidē un darbībā.
(2) Pašvaldība, ievērojot normatīvo aktu par pašvaldībām un Valsts pārvaldes iekārtas likuma noteikumus, var deleģēt reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas centram šādus pārvaldes uzdevumus:
1) nodrošināt atkritumu apsaimniekošanas reģionālā plāna ieviešanu, ņemot vērā šajā likumā noteikto pašvaldību kompetenci atkritumu apsaimniekošanas jomā;
2) patstāvīgi vai sadarbībā ar attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona pašvaldībām un šā likuma 18. pantā noteiktajā kārtībā izraudzīto atkritumu apsaimniekotāju veicināt iedzīvotāju aktīvu iesaisti atkritumu šķirošanā, rīkojot izglītošanas pasākumus un atkritumu šķirošanu veicinošas kampaņas, kā arī atbalstot iedzīvotāju iniciatīvas;
3) apkopot informāciju par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā un katrā atkritumu apsaimniekošanas reģiona pašvaldībā, kura ietilpst attiecīgajā reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas centrā, lai izvērtētu atkritumu pārstrādes un atkritumu apglabāšanas samazināšanas mērķu izpildi, un pēc pieprasījuma sniegt to valsts un pašvaldību iestādēm."
1) sadzīves atkritumu poligonus atkritumu apsaimniekošanas reģionā, kuros tiks turpināta sadzīves atkritumu apglabāšana, un sadzīves atkritumus poligonus, kuros sadzīves atkritumu apglabāšana tiks pārtraukta;
2) sadzīves atkritumu poligonu darbības nosacījumus atkritumu apsaimniekošanas reģionā;
3) reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru skaitu atkritumu apsaimniekošanas reģionā;
4) pašvaldības, kuras piedalās katra reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra izveidē un darbībā.
(2) Pašvaldība, ievērojot normatīvo aktu par pašvaldībām un Valsts pārvaldes iekārtas likuma noteikumus, var deleģēt reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas centram šādus pārvaldes uzdevumus:
1) nodrošināt atkritumu apsaimniekošanas reģionālā plāna ieviešanu, ņemot vērā šajā likumā noteikto pašvaldību kompetenci atkritumu apsaimniekošanas jomā;
2) patstāvīgi vai sadarbībā ar attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona pašvaldībām un šā likuma 18. pantā noteiktajā kārtībā izraudzīto atkritumu apsaimniekotāju veicināt iedzīvotāju aktīvu iesaisti atkritumu šķirošanā, rīkojot izglītošanas pasākumus un atkritumu šķirošanu veicinošas kampaņas, kā arī atbalstot iedzīvotāju iniciatīvas;
3) apkopot informāciju par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā un katrā atkritumu apsaimniekošanas reģiona pašvaldībā, kura ietilpst attiecīgajā reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas centrā, lai izvērtētu atkritumu pārstrādes un atkritumu apglabāšanas samazināšanas mērķu izpildi, un pēc pieprasījuma sniegt to valsts un pašvaldību iestādēm."
6.
12. pantā:
izteikt 1.7 daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Ja atkritumu apsaimniekotājam ir izsniegtas vairākas atļaujas šā panta pirmajā daļā minētajām darbībām vai atkritumu pārstrādei, vai reģenerācijai atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu, tas var iesniegt Valsts vides dienestam vienu finanšu nodrošinājumu par to darbību, par kuru noteikts lielākais finanšu nodrošinājums, kas attiecināms uz visām atkritumu apsaimniekotājam izsniegtajām atļaujām.";
izteikt 1.8 daļas 1. punktu šādā redakcijā:
"1) biogāzes ražošanas vai kompostēšanas iekārtām, kuru operators biogāzes vai komposta ražošanai izmanto dzīvnieku izcelsmes blakusproduktus un atvasinātos produktus atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 21. oktobra regulai (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un ar ko atceļ regulu (EK) Nr. 1774/2002 (Dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu regula) (turpmāk – Regula (EK) Nr. 1669/2009), un Komisijas 2011. gada 25. februāra regulai (ES) Nr. 142/2011, ar kuru īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1069/2009, ar ko nosaka veselības aizsardzības noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem un atvasinātajiem produktiem, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, un īsteno Padomes direktīvu 97/78/EK attiecībā uz dažiem paraugiem un precēm, kam uz robežas neveic veterinārās pārbaudes atbilstīgi minētajai direktīvai (turpmāk – Regula (EK) Nr. 142/2011), un kuru darbībai ir izsniegta atļauja piesārņojošas darbības veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu;";
papildināt 1.8 daļu ar 3. punktu šādā redakcijā:
"3) biogāzes ražošanas vai kompostēšanas iekārtām, kuru operators biogāzes vai komposta ražošanai izmanto augkopības atkritumus un kuru darbībai ir izsniegta atļauja piesārņojošas darbības veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu.";
papildināt ar 1.10 daļu šādā redakcijā:
" (110) Ja atkritumu apsaimniekotājs triju mēnešu laikā no brīža, kad beidzies finanšu nodrošinājuma termiņš, nav iesniedzis šā panta 1.2 daļā noteikto finanšu nodrošinājumu, Valsts vides dienests atceļ atkritumu apsaimniekošanas atļauju.";
izteikt otrās daļas 1. punktu šādā redakcijā:
"1) atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas vai uzglabāšanas atļauju izsniegšanas, grozījumu izdarīšanas, aktualizācijas un atcelšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā Valsts vides dienests pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas vai uzglabāšanas atļauju;";
aizstāt otrās daļas 6. punktā vārdu "anulējama" ar vārdu "atceļama";
papildināt ar astoto daļu šādā redakcijā:
"(8) Šā panta pirmās daļas 2. punktā minētā atļauja nav nepieciešama regulai (EK) Nr. 1069/2009 vai regulai (EK) Nr. 142/2011 atbilstošu dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un atvasinātu produktu pārvadāšanai."
7.
12.1 pantā:
izteikt septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Ja atkritumu apsaimniekotājs ir reģistrēts Valsts vides dienestā kā atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks un tam ir izsniegta atļauja šā likuma 12. panta pirmajā daļā minēto darbību veikšanai vai atļauja atkritumu pārstrādei vai reģenerācijai atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu, tas var iesniegt Valsts vides dienestam vienu finanšu nodrošinājumu. Šādā gadījumā finanšu nodrošinājuma apmēru aprēķina, summējot finanšu nodrošinājuma apmēru par atļauju atbilstoši šā likuma 12. panta 1.7 daļai un finanšu nodrošinājuma apmēru par atkritumu tirdzniecību vai starpniecību atkritumu apsaimniekošanā.";
papildināt ar desmito daļu šādā redakcijā:
"(10) Ja atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks triju mēnešu laikā pēc finanšu nodrošinājuma termiņa beigām nav iesniedzis šā panta piektajā daļā noteikto finanšu nodrošinājumu, Valsts vides dienests atceļ atkritumu tirdzniecības vai atkritumu apsaimniekošanas starpniecības reģistrāciju."
8.
Papildināt likumu ar 12.2 pantu šādā redakcijā:
"12.2 pants. Komercdarbību ar atkritumiem ir atļauts reklamēt tikai pēc tam, kad atkritumu apsaimniekotājs ir saņēmis atļauju piesārņojošu darbību veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu vai atkritumu apsaimniekošanas atļauju atbilstoši šā likuma 12. pantam, vai pēc tam, kad Valsts vides dienests ir pieņēmis lēmumu par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju. Komersants reklāmā norāda saņemtās atļaujas piesārņojošo darbību veikšanai vai atkritumu apsaimniekošanas atļaujas numuru un izsniegšanas datumu vai Valsts vides dienesta lēmuma numuru par atkritumu apsaimniekošanas tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju un lēmuma pieņemšanas datumu."
9.
14. pantā:
papildināt pirmās daļas otro teikumu pēc vārdiem "tehniskos līdzekļus" ar vārdiem "kā arī izdarīt kontrolpirkumus";
papildināt pirmo daļu ar trešo teikumu šādā redakcijā:
"Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Valsts vides dienesta amatpersonas veic kontrolpirkumus."
10.
Papildināt 15. panta pirmo daļu ar otro un trešo teikumu šādā redakcijā:
"Atkritumu dedzināšana ir atļauta tikai speciālās sadedzināšanas vai līdzsadedzināšanas iekārtās, kuras ir saņēmušas piesārņojošas darbības atļauju atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu. Citās apkures iekārtās vai ugunskuros atkritumu dedzināšana ir aizliegta, izņemot dārzu un parku atkritumu dedzināšanu to rašanās vietās atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem, un gadījumus, ja tas ir nepieciešams atbilstoši normatīvajiem aktiem par augu aizsardzību."
11.
18. pantā:
izteikt otrās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Pašvaldība iekļauj darba uzdevumā prasības pretendenta darbinieku kvalifikācijai, spējai veikt sadzīves atkritumu apsaimniekošanu un tehniskajam vai finansiālajam nodrošinājumam sadzīves atkritumu apsaimniekošanas darbību veikšanai konkrētajā zonā, kā arī norāda reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centru, kurā atbilstoši atkritumu apsaimniekošanas valsts plānam un reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas plānam nogādā apglabāšanai šīs pašvaldības administratīvajā teritorijā radītos sadzīves atkritumus.";
papildināt ar divpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(12) Mazumtirgotāji, kuri savā komercdarbības veikšanas vietā rada vismaz 20 tonnas izlietotā iepakojuma mēnesī, savas komercdarbības veikšanas vietā radīto izlietoto iepakojumu var nodot pārstrādes veicējam. Šajā gadījumā atkritumu radītāji pirms izlietotā iepakojuma nodošanas pārstrādei ar preču piegādes procesa nodrošināšanai izmantotajiem transportlīdzekļiem var veikt to komercdarbības veikšanas vietās radītā izlietotā iepakojuma transportēšanu uz kopīgu attiecīgā atkritumu radītāja izmantotu preču piegādes nodrošināšanas un izlietotā iepakojuma savākšanas vietu, nesaņemot šā likuma 12. panta pirmajā daļā minēto atkritumu apsaimniekošanas atļauju."
12.
20. pantā:
aizstāt pirmās daļas 4. punktā vārdu "pārstrādei" ar vārdu "reģenerācijai";
papildināt ceturto daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Ministru kabinets nosaka to sadzīves atkritumu kategorijas, kuri ir jāvāc dalīti, un termiņu sadzīves atkritumu dalītas savākšanas pakalpojuma nodrošināšanai.";
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Pašvaldība, šā likuma 18. panta pirmajā daļā minētais atkritumu apsaimniekotājs, reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs un atkritumu apsaimniekotājs, kurš veic atkritumu sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, to pārstrādi vai materiālu reģenerāciju, nodrošina šā panta ceturtajā daļā minēto atkritumu sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, to pārstrādi un materiālu reģenerāciju."
papildināt ar 5.2 daļu šādā redakcijā:
"(52) Ministru kabinets nosaka:
1) sadzīves atkritumu sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un materiālu reģenerācijas mērķus un to izpildes termiņus;
2) kārtību, kādā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodrošina mājsaimniecībās kompostēto bioloģisko atkritumu, atkārtotai izmantošanai paredzēto atkritumu un pārtikas atkritumu daudzuma noteikšanu svara vienībās, un noteikšanas biežumu;
3) prasības Eiropas Komisijas informēšanai.";
1) sadzīves atkritumu sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un materiālu reģenerācijas mērķus un to izpildes termiņus;
2) kārtību, kādā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodrošina mājsaimniecībās kompostēto bioloģisko atkritumu, atkārtotai izmantošanai paredzēto atkritumu un pārtikas atkritumu daudzuma noteikšanu svara vienībās, un noteikšanas biežumu;
3) prasības Eiropas Komisijas informēšanai.";
aizstāt sestajā daļā vārdus "sadzīves atkritumu poligona īpašnieks vai apsaimniekotājs" ar vārdiem "reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs";
izteikt septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Būvdarbu veicēji, kuru saimnieciskās darbības rezultātā rodas būvniecības atkritumi vai būvju nojaukšanas atkritumi, un atkritumu apsaimniekotāji, kuri sagatavo būvniecības atkritumus vai būvju nojaukšanas atkritumus atkārtotai izmantošanai, veic to pārstrādi vai materiālu reģenerāciju, tai skaitā izmanto izrakto tilpju aizpildīšanai, nodrošina būvniecības atkritumu un būvju nojaukšanas atkritumu sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un materiālu reģenerācijas, tai skaitā izmantošanu izrakto tilpju aizpildīšanai, mērķu izpildi. Ministru kabinets nosaka būvniecības atkritumu un būvju nojaukšanas atkritumu sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un materiālu reģenerācijas, tai skaitā izmantošanu izrakto tilpju aizpildīšanai, mērķus un to izpildes termiņus.";
papildināt ar 7.2 daļu šādā redakcijā:
"(72) Būvdarbu veicēji, kuru saimnieciskās darbības rezultātā rodas būvniecības atkritumi vai būvju nojaukšanas atkritumi, šo atkritumu apsaimniekošanai saņem atļauju atbilstoši šā likuma 12. pantam vai normatīvajiem aktiem par piesārņojumu vai slēdz līgumu ar atkritumu apsaimniekošanas komersantu, kuram ir attiecīgās atļaujas, izņemot gadījumus, ja būvniecības vietā iegūto atkritumu reģenerācija un turpmākā izmantošana attiecīgajā būvniecības vietā vai citā būvniecības vietā atbilst apstiprinātajam būvprojektam."
13.
22. pantā:
izteikt 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs, pašvaldība, kas ir noslēgusi līgumu ar sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu sadzīves atkritumu poligonā, un šā likuma 18. panta pirmajā daļā minētais atkritumu apsaimniekotājs nodrošina sadzīves atkritumu poligonā apglabātā sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu. Ministru kabinets nosaka kritērijus, atbilstoši kuriem novērtē sadzīves atkritumu poligonā apglabāto atkritumu daudzuma samazināšanas mērķu sasniegšanu un prasības informācijas sniegšanai Eiropas Komisijai.";
aizstāt 1.2 daļas trešajā teikumā vārdus "sadzīves atkritumu poligonu īpašniekus vai apsaimniekotājus" ar vārdiem "reģionālos atkritumu apsaimniekošanas centrus";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs, kura apsaimniekotajā sadzīves atkritumu poligonā tiek veikta sadzīves atkritumu apglabāšana, nodrošina, ka sadzīves vai ražošanas atkritumi tiek sagatavoti apglabāšanai vai ka poligonā pieņem apglabāšanai sagatavotus atkritumus.";
papildināt ceturto daļu pēc vārda "apsaimniekotājs" ar vārdiem "reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs".
14.
Papildināt 23. panta pirmās daļas 1. punktu pēc vārda "gadus" ar vārdiem "atkritumu apsaimniekošanas darbību veikšanas vietā".
15.
Izteikt 37. panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Bioloģiskos atkritumus kompostē bioloģisko atkritumu kompostēšanai speciāli ierīkotās vietās vai pārstrādā citādā veidā, ja saņemta atļauja attiecīgās darbības veikšanai."
16.
2) nolietoto riepu pieņemšanas vietām un nolietoto riepu pieņemšanas kārtību.
Papildināt VI nodaļu ar 37.1, 37.2, 37.3 un 37.4 pantu šādā redakcijā:
"37.1 pants. (1) Persona, kas pirmā Latvijas Republikas teritorijā realizē riepas vai ieved tās Latvijā, lai izmantotu savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai (turpmāk – riepu ražotājs), nodrošina nolietoto riepu pieņemšanu, savākšanu, sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādi vai reģenerāciju, izmantojot labākos pieejamos tehniskos paņēmienus atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu.
(2) Riepu ražotājs var pats veikt šā panta pirmajā daļā minētos pasākumus vai slēgt līgumu par piedalīšanos videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanas sistēmā ar videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekotāju atbilstoši normatīvajiem aktiem par dabas resursu nodokli, kas, pamatojoties uz noslēgto līgumu, organizē un koordinē nolietoto riepu apsaimniekošanu.
37.2 pants. (1) Riepu ražotājs sedz visas šā likuma 37.1 panta pirmajā un otrajā daļā minētās nolietoto riepu savākšanas, pieņemšanas, pārvadāšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un reģenerācijas izmaksas.
(2) Riepu ražotājs riepu tirdzniecības vai nomaiņas vietās nodrošina nolietoto riepu pieņemšanu bez maksas vismaz tādā pašā apmērā, kādā persona iegādājusies riepas šajā riepu tirdzniecības vai nomaiņas vietā. Riepu ražotājs riepu tirdzniecības vai riepu nomaiņas vietā, kā arī interneta tirdzniecības vietnē, kur riepas tiek piedāvātas tirdzniecībai, ievieto informāciju par kārtību, kādā tas nodrošina nolietoto riepu pieņemšanu atbilstoši šā likuma prasībām.
(3) Riepu ražotājs nodrošina, ka tiek segtas visas sabiedrības informēšanas pasākumu izmaksas, kas attiecas uz visu veidu riepu savākšanu, pieņemšanu, pārvadāšanu, sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādi un reģenerāciju.
(4) Videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekotājs nodrošina, ka tā tīmekļvietnē tiek publicēta informācija par:
1) tiem riepu ražotājiem, kuri pievienojušies attiecīgajai ražotāju paplašinātās atbildības sistēmai;(4) Videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekotājs nodrošina, ka tā tīmekļvietnē tiek publicēta informācija par:
2) nolietoto riepu pieņemšanas vietām un nolietoto riepu pieņemšanas kārtību.
(5) Ja riepu ražotājs šā likuma 37.1 panta pirmajā daļā noteiktos pienākumus veic pats, tas šā panta ceturtās daļas 2. punktā minēto informāciju izvieto riepu tirdzniecības vietā un interneta tirdzniecības vietā.
37.3 pants. (1) Persona, kas laiž tirgū vai dara pieejamus tirgū tekstilizstrādājumus (turpmāk – tekstilizstrādājumu ražotājs), nodrošina tekstilizstrādājumu atkritumu pieņemšanu, savākšanu, sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādi vai reģenerāciju, izmantojot labākos pieejamos tehniskos paņēmienus atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu.
(2) Tekstilizstrādājumu ražotājs var pats veikt šā panta pirmajā daļā minētos pasākumus vai slēgt līgumu ar komersantu, kas, pamatojoties uz noslēgto līgumu, organizē un koordinē tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanu.
37.4 pants. (1) Tekstilizstrādājumu ražotāji nodrošina, ka tiek segtas visas šā likuma 37.3 panta pirmajā un otrajā daļā minēto pasākumu ietvaros savākto tekstilizstrādājumu atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un reģenerācijas izmaksas.
(2) Tekstilizstrādājumu ražotāji nodrošina, ka tiek segtas visas sabiedrības informēšanas pasākumu izmaksas, kas attiecas uz tekstilizstrādājumu atkritumu savākšanu, sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādi un reģenerāciju."
17.
39. pantā:
izteikt pirmās daļas otro punktu šādā redakcijā:
"2) maksa par nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādi saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteiktu tarifu.";
izteikt 1.2 daļu šādā redakcijā:
"(12) Ja līguma darbības laikā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir apstiprināts cits nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifs, atkritumu apsaimniekotājs iekļauj apstiprināto tarifu atkritumu apsaimniekošanas maksā ar tarifa spēkā stāšanās dienu.";
izteikt 2.2 daļu šādā redakcijā:
"(22) Atkritumu apsaimniekotājs, pieņemot nešķirotus sadzīves atkritumus no atkritumu radītāja, nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa maksājumu iekasē par visu apsaimniekošanai nodoto nešķiroto sadzīves atkritumu daudzumu.";
izteikt trešās daļas 1. punktu šādā redakcijā:
"1) nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā, ja no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotus bioloģiskos atkritumus pārstrādā reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs;";
izteikt ceturtās daļas 3. punktu šādā redakcijā:
"3) ieņēmumu daļa, kuru atkritumu apsaimniekotājs gūst kā starpību nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa maksājumā starp savākto un reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas centram nodoto sadzīves atkritumu daudzumu."
18.
Aizstāt 39.1 pantā skaitli "80" ar skaitli "60".
19.
Izteikt 40. pantu šādā redakcijā:
"40. pants. (1) Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes pakalpojums ir saskaņā ar likumu ''Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem'' regulējams sabiedriskais pakalpojums.
(2) Šā likuma izpratnē nešķirotu sadzīves atkritumu apstrāde ir visas reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra veiktās darbības ar nešķirotiem sadzīves atkritumiem pēc to pieņemšanas sagatavošanai apglabāšanai un reģenerācijai vai apglabāšanai.
(3) Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nosaka nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa aprēķināšanas metodiku.
(4) Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nosaka nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifu, kā arī atsevišķu sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifu, ja apglabāšanai pieņem no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotus un apglabājamus atkritumus."
20.
Papildināt likumu ar 40.1 pantu šādā redakcijā:
"40.1 pants. (1) Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes pakalpojuma nodrošināšanai reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs, noslēdzot par to rakstveida līgumu, var izmantot kādu no šādiem ārpakalpojumiem:
1) par atsevišķu regulējamā pakalpojuma tehnoloģisko procesu vai darbību ar nešķirotiem sadzīves atkritumiem, resursiem un blakusproduktiem, kas radušies nešķirotu sadzīves atkritumu sagatavošanas apglabāšanai rezultātā, un ko citādi veiktu pats reģionālo atkritumu apsaimniekošanas centrs;
2) par regulējamā pakalpojuma sniegšanai izmantojamās infrastruktūras nomu.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētā ārpakalpojuma cena nosakāma, ievērojot regulējamā sabiedriskā pakalpojuma izmaksu ekonomiskās pamatotības principu. Ārpakalpojuma sniedzējs nodrošina detalizētu informāciju par ārpakalpojuma cenas aprēķinu un cenas izvērtēšanai nepieciešamās informācijas pieejamību reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas centram un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai. Ja līgums par ārpakalpojuma sniegšanu tiek slēgts uz laika periodu, kas ilgāks par gadu, līgumā paredzama pamatota cenas indeksācijas kārtība.
(3) Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija atzīst ārpakalpojuma cenu par ekonomiski pamatotu bez to veidojošo izmaksu izvērtējuma, ja secināms, ka ārpakalpojuma cena publiskajā iepirkumā noteikta konkurences apstākļos, kā arī ja reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs pamato faktu, ka nevar ārpakalpojuma līgumā norādītās darbības veikt pats par zemākām izmaksām."
21.
41. pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā iekļauj izmaksas par šādām darbībām:
1) atkritumu poligona, kā arī reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra darbības administrēšana un nodrošināšanai nepieciešamās infrastruktūras ierīkošana un ekspluatācija;
2) pieņemto sadzīves atkritumu nogādāšana tālākai apstrādei uz kādu no reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra infrastruktūras objektiem;
3) apglabājamo sadzīves atkritumu nogādāšana no reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra, kas nenodrošina atkritumu apglabāšanu sadzīves atkritumu poligonā, reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas centram, kas nodrošina sadzīves atkritumu apglabāšanu;
4) sadzīves atkritumu sagatavošana apglabāšanai;
5) poligonā apglabāto atkritumu slāņa regulāra pārklāšana ar inertu pārsegumu;
6) tādu sabiedrības izglītības pasākumu nodrošināšana, kas vērsti uz attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona atkritumu radītāju izglītošanu atkritumu apsaimniekošanas jomā;
7) atkritumu poligona slēgšana un rekultivācija;
8) slēgta atkritumu poligona monitorings un uzturēšana vismaz 30 gadu ilgā laikposmā pēc atkritumu poligona slēgšanas;
9) no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotu bioloģiski noārdāmo atkritumu apglabājamā daudzuma samazināšana, tai skaitā bioloģiski noārdāmo atkritumu reģenerācija;
10) pētniecības un attīstības darbības, kas vērstas uz atkritumu poligonos apglabājamo atkritumu daudzuma samazināšanu;
5) poligonā apglabāto atkritumu slāņa regulāra pārklāšana ar inertu pārsegumu;
6) tādu sabiedrības izglītības pasākumu nodrošināšana, kas vērsti uz attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona atkritumu radītāju izglītošanu atkritumu apsaimniekošanas jomā;
7) atkritumu poligona slēgšana un rekultivācija;
8) slēgta atkritumu poligona monitorings un uzturēšana vismaz 30 gadu ilgā laikposmā pēc atkritumu poligona slēgšanas;
9) no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotu bioloģiski noārdāmo atkritumu apglabājamā daudzuma samazināšana, tai skaitā bioloģiski noārdāmo atkritumu reģenerācija;
10) pētniecības un attīstības darbības, kas vērstas uz atkritumu poligonos apglabājamo atkritumu daudzuma samazināšanu;
11) no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotu apglabājamo atkritumu nodošana apglabāšanai reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas centram, kurš nodrošina atkritumu apglabāšanu saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteikto sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifu.";
izteikt 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11) Šā panta izpratnē uz reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra infrastruktūru attiecināmi visi objekti, kuros tiek veikta nešķirotu sadzīves atkritumu pieņemšana un apstrāde.";
izslēgt 1.4 daļu;
aizstāt 1.5 daļā vārdus "Atkritumu poligona apsaimniekotājs" ar vārdiem "Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs, ja tas nodrošina sadzīves atkritumu apglabāšanu";
papildināt ar 1.6, 1.7, 1.8 un 1.9 daļu šādā redakcijā:
"(16) Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā iekļauj dabas resursu nodokli normatīvajos aktos noteiktajā apmērā par atkritumu apglabāšanu, kā arī uzkrājumu dabas resursu nodokļa segšanai par to atkritumu daudzumu, ko pēc novietošanas bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtā biogāzes ieguvei (bioreaktorā) atļaujā A vai B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai noteiktajā termiņā atšķiro no pārstrādātās vai reģenerētās atkritumu frakcijas un apglabā atkritumu poligonā.
(17) Nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā iekļauj šā panta pirmajā daļā minēto darbību izmaksas un šā panta 1.6 daļā minētās izmaksas, ņemot vērā reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra nodrošinātās atkritumu apsaimniekošanas darbības.
(18) Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifā iekļauj no cita reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra pieņemto apglabājamo no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotu atkritumu apglabāšanas nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas.
(19) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā:
1) nosaka izmaksas uzkrājumam dabas resursu nodokļa segšanai par to atkritumu daudzumu, ko pēc novietošanas bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtā biogāzes ieguvei (bioreaktorā) atļaujā A vai B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai noteiktajā termiņā atšķiro no pārstrādātās vai reģenerētās atkritumu frakcijas un apglabā atkritumu poligonā;
2) pašvaldība, kuras administratīvajā teritorijā atrodas sadzīves atkritumu poligons, vai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija uzrauga un kontrolē uzkrājuma kontā Valsts kasē ieskaitāmo līdzekļu iemaksas un izmaksas par apglabāto atkritumu daudzumu, kuru pēc atšķirošanas no pārstrādātās vai reģenerētās atkritumu frakcijas apglabā atkritumu poligonā.";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs to ieņēmumu daļu no nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa un sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifa, kura paredzēta poligona slēgšanas, rekultivācijas un slēgta poligona monitoringa un uzturēšanas izmaksu segšanai, iemaksā atkritumu poligona slēgšanas kontā Valsts kasē par iepriekšējo ceturksni līdz nākamā ceturkšņa pirmā mēneša piecpadsmitajam datumam.";
aizstāt trešajā daļā vārdus "apsaimniekotājs" ar vārdiem "reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs".
22.
42. pantā:
papildināt ar 7.1 daļu šādā redakcijā:
"(71) Valsts vides dienests, ņemot vērā šā panta sestajā un septītajā daļā minēto informāciju, var pieņemt lēmumu par atteikumu izsniegt apstiprinājumu vai piekrišanu pārrobežu atkritumu sūtījumiem attiecībā uz sadedzināmiem atkritumiem vai to ražošanas komponentēm, ja Latvijā radīto un sadedzināšanai sagatavoto atkritumu apjoms atbilst sadedzināšanas iekārtu darbībai nepieciešamajam apjomam.";
papildināt astoto daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Uzskatāms, ka Valsts vides dienests ir izsniedzis apstiprinājumu vai piekrišanu atkritumu pārrobežu pārvadājumam, piemērojot Brīvas pakalpojumu sniegšanas likumā minēto noklusējumu, ja Valsts vides dienests regulas Nr. 1013/2006 noteiktajā termiņā rakstiski neinformē atkritumu apsaimniekošanas komersantu, atkritumu tirgotāju vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieku, vai citas atkritumu pārrobežu pārvadājumā iesaistītās personas par apstiprinājumu vai piekrišanu atkritumu pārrobežu pārvadājumiem, vai par atteikumu izsniegt apstiprinājumu vai piekrišanu atkritumu pārrobežu pārvadājumiem.";
papildināt ar piecpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(15) Valsts vides dienests pilda Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 20. novembra regulā Nr. 1257/2013 par kuģu pārstrādi un ar ko groza regulu Nr. 1013/2006 un direktīvu 2009/16/EK minētos kompetentās iestādes un kontaktpersonas pienākumus."
23.
Pārejas noteikumos:
aizstāt 52. punktā skaitli "2022." ar skaitli "2023.";
papildināt ar 55., 56., 57., 58. un 59. punktu šādā redakcijā:
"55. Ministru kabinets:
1) līdz 2023. gada 1. jūlijam izdod šā likuma 14. panta pirmajā daļā, 20. panta ceturtajā, 5.1 un septītajā daļā un 22. panta 1.1 daļā minētos noteikumus;
2) līdz 2023. gada 30. decembrim izdod šā likuma 6. panta 7. un 8. punktā, 12. panta otrās daļas 1. punktā un 41. panta 1.9 daļā minētos noteikumus.
56. Pašvaldības izveido reģionālos atkritumu apsaimniekošanas centrus līdz 2023. gada 30. decembrim.
57. Līdz brīdim, kad stājas spēkā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprinātais nešķiroto sadzīves atkritumu apstrādes tarifs vai sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifs, reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs vai sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotājs piemēro pēdējo attiecīgā sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotājam apstiprināto tarifu sadzīves atkritumu apglabāšanai atkritumu poligonā.
58. Līdz nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa un sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifa noteikšanai saskaņā ar šā likuma 40. panta ceturto daļu nodrošināma līguma atbilstība šā likuma 40.1 panta otrajai daļai, kas pirms attiecīgā reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra izveides noslēgts par šā likuma 40.1 panta pirmajā daļā noteikto ārpakalpojumu.
59. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija līdz 2023. gada 31. decembrim nosaka šā likuma 40. panta otrajā daļā minēto metodiku."
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs A. T. Plešs