Loading [MathJax]/extensions/tex2jax.js

Noteikumu projekts

24-TA-2738
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa  "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.1. pasākuma "Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu kvalifikācijas un prasmju paaugstināšana" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
 
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – programma) 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku” 4.3.3.1. pasākumu “Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu kvalifikācijas un prasmju paaugstināšana”  (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus (turpmāk – ESF Plus) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un finansējuma saņēmējam;
1.5.
pasākuma atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;
1.7.
komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus.
2.
Pasākuma mērķis ir veicināt bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu konkurētspēju un iekļaušanos darba tirgū.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir bezdarbnieki, darba meklētāji un bezdarba riskam pakļautās personas (turpmāk – mērķa grupa).
4.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
4.1.
programmas iznākuma rādītājs – bezdarbnieki, tostarp ilgstošie bezdarbnieki, – 34 312, bet projekta iesniegumā plāno – 9 713;
4.2.
programmas iznākuma rādītājs – nodarbinātas personas, tostarp pašnodarbinātas personas, – 3 000, bet projekta iesniegumā plāno – 854;
4.3.
programmas rezultāta rādītājs – dalībnieki, kuri pēc dalības pārtraukšanas ir ieguvuši kvalifikāciju, – 3 064, bet projekta iesniegumā plāno – 0;
4.4.
programmas rezultāta rādītājs – dalībnieki, kuri pēc dalības pārtraukšanas ir nodarbināti, tai skaitā pašnodarbinātie, – 4 692, bet projekta iesniegumā plāno – 1 328.
5.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
6.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
7.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 47 850 000 euro, tai skaitā ESF Plus finansējums – 40 672 500 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 7 177 500 euro. Pasākumam ir noteikts elastības finansējums 34 298 869 euro apmērā. Līdz elastības finansējuma piešķiršanai projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo pasākumam pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 13 551 131 euro apmērā, tai skaitā ESF Plus finansējumu – 11 518 462 euro apmērā, valsts budžeta līdzfinansējumu – 2 032 669 euro apmērā.
8.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 8. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
9.
Maksimālais attiecināmais ESF Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no pasākumam pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma. Valsts budžeta līdzfinansējums nav mazāks par 15 procentiem no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
10.
Pasākuma atbalsta veids ir grants.
11.
Pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās ne agrāk kā 2025. gada 1. oktobrī.
II.Prasības projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim
12.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir iestāde, kas saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumu īsteno valsts politiku bezdarba samazināšanas un bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu atbalsta jomā, – Nodarbinātības valsts aģentūra.
13.
Projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts, ir finansējuma saņēmējs.
14.
Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 16.12. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā piesaista sadarbības partneri – Izglītības kvalitātes valsts dienestu (turpmāk – sadarbības partneris), kas veic izglītības kvalitātes monitoringu un sniedz atbalstu izglītības procesa īstenošanā.
15.
Finansējuma saņēmējs ar sadarbības partneri slēdz sadarbības līgumu, kurā iekļauj informāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
III.Atbalstāmās darbības un izmaksas
16.
Pasākuma īstenošanai atbalstāmas šādas darbības:
16.1.
karjeras konsultācijas mērķa grupas personām;
16.2.
konkurētspējas paaugstināšanas pasākumu izstrāde un īstenošana mērķa grupas personām;
16.3.
profesionālā izglītība, pārkvalifikācija, kvalifikācijas paaugstināšana un ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšana, kas ietver:
16.3.1.
profesionālās tālākizglītības programmu apguvi bezdarbniekiem (ieskaitot modulārās izglītības programmu veidus);
16.3.2.
profesionālās pilnveides izglītības programmu apguvi bezdarbniekiem;
16.3.3.
otrajam, trešajam vai ceturtajam profesionālās kvalifikācijas līmenim atbilstošas ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanu bezdarbniekiem, organizējot profesionālās kvalifikācijas eksāmenu;
16.4.
neformālās izglītības programmu apguve mērķa grupas personām;
16.5.
transportlīdzekļu un traktortehnikas vadītāju mācības mērķa grupas personām;
16.6.
augstākās izglītības iestādes studiju moduļu vai studiju kursu apguve mērķa grupas personām;
16.7.
atvērto tiešsaistes kursu platformā piedāvāto augstākās izglītības iestādes vai nozares uzņēmuma izstrādāto izglītības programmu apguve kādā no Eiropas Savienības oficiālajām valodām;
16.8.
praktiskās mācības bezdarbniekiem pie darba devēja (turpmāk – praktiskās mācības);
16.9.
praktiskās mācības bezdarbniekiem ar nozaru asociāciju iesaisti;
16.10.
specifiski pakalpojumi mērķa grupas personām (surdotulka pakalpojumi mērķa grupas personām ar invaliditāti un ergoterapeita pakalpojumi bezdarbniekiem ar invaliditāti);
16.11.
atbalsts bezdarbnieku reģionālajai mobilitātei;
16.12.
izglītības iestāžu uzraudzība un mācību procesa kvalitātes kontrole šo noteikumu 16.3., 16.4. un 16.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, tai skaitā izglītības programmu ekspertīze, metodoloģiskā vadība un ieviešanas uzraudzība;
16.13.
sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošana mērķa grupas profesionālās pilnveides jomā;
16.14.
pasākumi komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanai;
16.15.
projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana.
17.
Pasākuma ietvaros plāno šādas attiecināmās izmaksas:
17.1.
tiešās attiecināmās izmaksas;
17.2.
netiešās attiecināmās izmaksas.
18.
Šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
18.1.
finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas un sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla izmaksas (turpmāk – personāla izmaksas), piemērojot vienoto likmi 20 procentu apmērā no šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav personāla izmaksas. Minētās personāla izmaksas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060) 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju;
18.2.
mērķa grupas nodrošinājuma izmaksas:
18.2.1.
stipendijas izmaksas bezdarbniekiem, kuri piedalās šo noteikumu 16.3.1., 16.3.2., 16.4., 16.5. un 16.6. apakšpunktā minētajās atbalstāmajās darbībās, piemērojot atbildīgās iestādes izstrādāto metodiku par vienības izmaksu standarta likmes aprēķinu un piemērošanu profesionālās un neformālās izglītības mācību programmas apguves un stipendijas izmaksām (turpmāk – mācību izmaksu metodika);
18.2.2.
finanšu atlīdzība šo noteikumu 16.3.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai bezdarbniekiem ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšanai, ko sedz finansējuma saņēmējs atbilstoši profesionālās izglītības iestāžu un eksaminācijas centru maksas pakalpojumu cenrādim;
18.2.3.
obligāto veselības pārbaužu izmaksas bezdarbniekiem šo noteikumu 16.8. un 16.9. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.2.4.
finanšu atlīdzība šo noteikumu 16.11. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai bezdarbniekiem, kuri piedalās šo noteikumu 16.3.1., 16.3.2., 16.4., 16.5., 16.6., 16.8. un 16.9. apakšpunktā minētajās atbalstāmajās darbībās, piemērojot vadošās iestādes izstrādāto vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku 1 km izmaksām transporta izdevumu segšanai un izdevumiem par dzīvojamās telpas īri vai dienesta viesnīcu;
18.3.
pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
18.3.1.
iepirkuma līgumu izmaksas šo noteikumu 16.1., 16.2., 16.3., 16.4., 16.5., 16.6., 16.7., 16.10., 16.13., 16.14. un 16.15.  apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai;
18.3.2.
informatīvi metodisko materiālu sagatavošanas un izdales materiālu izstrādes izmaksas šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.3.3.
izmaksas šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, tai skaitā konkurētspējas paaugstināšanas pasākumu īstenotāju piesaistei, telpu īrei un nomai, izdales materiālu sagatavošanai, biroja un kancelejas preču iegādei;
18.3.4.
mācību izmaksas šo noteikumu 16.3.1., 16.3.2., 16.4., 16.5. un 16.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai – mācību kupona izmaksas, piemērojot mācību izmaksu metodiku
18.3.5.
valsts valodas prasmes noslēguma pārbaudes organizēšanas izmaksas šo noteikumu 16.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.3.6.
atvērto tiešsaistes kursu platformā piedāvāto augstākās izglītības iestādes vai nozares uzņēmuma izstrādāto izglītības programmu apguves un apliecinājuma dokumentu saņemšanas izmaksas mērķa grupas personai vai izglītības programmu īstenošanai  nepieciešamo licenču iegādes izmaksas šo noteikumu 16.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.3.7.
izmaksas, kuras finansējuma saņēmējs dotācijas veidā piešķir darba devējam šo noteikumu 16.8. un 16.9. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai:
18.3.7.1.
ikmēneša darba algas dotācija bezdarbniekam;
18.3.7.2.
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no algas dotācijas daļas, ko finansējuma saņēmējs līdzfinansē bezdarbniekam ar invaliditāti;
18.3.7.3.
dotācija bezdarbnieka darba vadītājam;
18.3.7.4.
darba vietas pielāgošanas izmaksas bezdarbniekam ar invaliditāti, tai skaitā iekārtu un aprīkojuma iegādes un tehnisko palīglīdzekļu izgatavošanas un iegādes izmaksas, kuras piešķir kā vienreizēju dotāciju;
18.3.7.5.
normatīvajos aktos par darba aizsardzības prasībām paredzēto individuālo aizsardzības līdzekļu izmaksas bezdarbniekam;
18.3.7.6.
teorētisko mācību izmaksas bezdarbniekam, piesaistot ekspertus un mācībspēkus ārpus praktiskās mācību vietas;
18.3.8.
dotācija biedrībai par nozares vajadzībām veiktajām aktivitātēm par katru šo noteikumu 16.9. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā darbībā iesaistīto bezdarbnieku;
18.3.9.
sludinājumu izmaksas plašsaziņas līdzekļos darba devēju iesaistei šo noteikumu 16.8. un 16.9. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā;
18.3.10.
izmaksas šo noteikumu 16.10. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.3.11.
izmaksas šo noteikumu 16.13. un 16.14. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.3.12.
finansējuma saņēmēja pārziņā esošās BURVIS pielāgošanas izmaksas šo noteikumu 18.3.4. apakšpunktā minētās mācību izmaksu metodikas un normatīvo aktu par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem izmaiņu piemērošanai;
18.3.13.
iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un projekta īstenošanas personālam, sadarbības partnera īstenošanas personālam šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Iekšzemes komandējumu un darba braucienu izmaksām piemēro vadošās iestādes izstrādāto 1 km izmaksu metodiku un vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodiku iekšzemes komandējumu izmaksām.
19.
 Šo noteikumu 18.3.1. apakšpunktā minēto iepirkuma līgumu ietvaros ņem vērā, ka:
19.1.
darba vietas aprīkojuma iegādei vai nomai, tostarp aprīkojuma uzturēšanai un remontam, finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam un sadarbības partnera projekta īstenošanas personālam jaunu darba vietu radīšanai vai gadījumā, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, var paredzēt ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam un nodarbinātā iesaistes periodam projektā;
19.2.
transporta izmaksas (transportlīdzekļa noma, transporta pakalpojuma pirkšana) var plānot finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas un vadības personālam, sadarbības partnera īstenošanas personālam šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
19.3.
izmaksas horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” darbību īstenošanai var plānot šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai, tostarp surdotulka, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru un bērnu uzraudzības pakalpojuma nodrošināšanai.
20.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
21.
Šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi septiņu procentu apmērā no šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
IV.Pasākuma īstenošanas nosacījumi
22.
Šo noteikumu 16.1., 16.2., 16.3., 16.4., 16.5., 16.6., 16.7., 16.8., 16.9., 16.10. un 16.11. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īsteno un izmaksas plāno atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem, ciktāl šie noteikumi nenosaka citādi.
23.
Īstenojot šo noteikumu 16. punktā minētās atbalstāmās darbības, finansējuma saņēmējs mērķa grupas prasmju novērtēšanai piemēro Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.2. reformas “Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam” 3.1.2.5.i. investīcijas “Bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto iedzīvotāju iesaiste darba tirgū” (turpmāk – 3.1.2.5.i. investīcija) ietvaros izstrādāto digitālo rīku.
24.
Īstenojot šo noteikumu 16.8. un 16.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību, finansējuma saņēmējs šo noteikumu 18.3.7.4. apakšpunktā minētās izmaksas piešķir darba devējam, kurš pēdējo piecu gadu laikā nav saņēmis dotāciju konkrētā bezdarbnieka ar invaliditāti darba vietas pielāgošanai darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.1. pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem”, 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam” un 14.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Atveseļošanas pasākumi labklājības jomā”, Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku” 4.3.3.2. pasākuma “Nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku un ekonomiski neaktīvo iedzīvotāju iekļaušanās darba tirgū sekmēšana” un 4.3.3.5. pasākuma “Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana” un 3.1.2.5.i. investīcijas ietvaros
25.
Šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanas un maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā finansējuma saņēmējs vai tā piesaistīts pakalpojumu sniedzējs un sadarbības partneris veic pārbaudi attiecībā uz šo noteikumu 3. punktā minētās mērķa grupas personu atbilstību iesaistei šo noteikumu 16. punktā minētajās darbībās, kā arī veic minēto personu identificēšanu un uzskaiti, norādot vārdu, uzvārdu, darba vietas e-pasta adresi un citu maksājuma pieprasījuma sagatavošanai nepieciešamo informāciju, kas nesatur personas datus. Finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojumu sniedzējs un sadarbības partneris iesniedz finansējuma saņēmējam šajā punktā minēto informāciju, kas nepieciešama maksājuma pieprasījuma sagatavošanai, kā arī informāciju par veikto pārbaudi attiecībā uz šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupu personu atbilstību iesaistei pasākumos.
26.
 Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris:
26.1.
nodibina civildienesta vai darba tiesiskās attiecības ar projekta īstenošanas personālu un vadības personālu vai piesaista pakalpojuma sniedzēju šo noteikumu 26.6. apakšpunktā minētajā kārtībā. Paredzot projekta īstenošanas personālam un vadības personālam atlīdzības izmaksas, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri nodrošina, ka minēto personālu nodarbina normālu vai nepilnu darba laiku, tostarp atlīdzībai var piemērot daļlaika izmaksu attiecināmības principu, veicot personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku un veiktajām funkcijām;
26.2.
piesaista šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību veikšanai nepieciešamo personālu vai īsteno iepirkumus, nodrošinot, ka projekta īstenošanas laikā tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi, un paredzot, ka projekta vadībā iesaistītais personāls un iepirkumu līgumu izpildītāji ir parakstījuši apliecinājumus par interešu konflikta neesību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija), 61. pantu un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā;
26.3.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus, kas noteikti regulas 2021/1060 47. un 50. pantā un atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
26.4.
savā tīmekļvietnē un sociālajos tīklos ievieto informāciju par projekta īstenošanu un aktualizē to, tiklīdz pieejama jaunākā informācija;
26.5.
nodrošina dubultā finansējuma riska novēršanu, tostarp nodrošina, ka projektā sniegto atbalstu šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupai nefinansē, kā arī to nav plānots finansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
26.6.
pakalpojuma sniedzēja un piegādātāja piesaistīšanai iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru un, kur tas ir attiecināms un atbilstošs projekta darbības specifikai, īstenojot sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus;
26.7.
šo noteikumu 18.3.1. apakšpunktā minētajos gadījumos iepirkuma līgumos avansa maksājumus paredz ne vairāk kā 30 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas.
27.
Finansējuma saņēmējs līdz projekta iesnieguma iesniegšanai izstrādā iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā atbilstoši normatīvajiem aktiem par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā, nosakot vismaz:
27.1.
pasākumus interešu konflikta riska kontrolei atbalsta piešķiršanas procedūrā un publiskajos iepirkumos – preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, tai skaitā paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus, ietverot informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam 61. pantu;
27.2.
krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
27.3.
iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanai;
27.4.
ētikas kodeksu vai ētikas pamatprincipus;
27.5.
kārtību, kādā nodarbinātajiem jārīkojas, ja tie vēlas ziņot par iespējamiem pārkāpumiem (tai skaitā par iespējamām koruptīvām darbībām), ietverot pasākumus ziņotāja anonimitātes un aizsardzības nodrošināšanai;
27.6.
pasākumus aizliegto vienošanos riska kontrolei;
27.7.
mehānismu dubultā finansējuma novēršanai no citiem finansēšanas avotiem, tai skaitā no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam;
27.8.
trauksmes celšanas sistēmu;
27.9.
procedūru disciplināratbildības piemērošanai;
27.10.
ziņošanas mehānismu kompetentajām iestādēm par potenciāliem administratīvajiem vai kriminālpārkāpumiem.
28.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
28.1.
ir tiesīgs pieprasīt un bez maksas saņemt no fiziskajām un juridiskajām personām, kā arī valsts un pašvaldību institūcijām projekta īstenošanai nepieciešamo informāciju, ja citos ārējos normatīvajos aktos nav noteikts citādi;
28.2.
uzkrāj, uzskaita un iesniedz sadarbības iestādē apkopotus datus par kopējiem tūlītējiem rādītājiem atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, 1. pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 “Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 1. pielikumam;
28.3.
uzkrāj datus par šādu horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāju: mediju kampaņu, semināru, konferenču  un komunikācijas pasākumu skaits, kuros  sabiedrības informēšanai tika nodrošināti cilvēkiem ar dažāda veida funkcionāliem traucējumiem piekļūstami formāti (piemēram, tulkošana zīmju valodā, subtitrēšana, reāllaika transkripcija, raidījumu un pasākumu ieraksti);
28.4.
šo noteikumu 16.2., 16.3., 16.4., 16.5., 16.6., 16.7., 16.8. un 16.9. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā darbībā iesaista mērķa grupu, kura nav iesaistīta citos konkurētspējas paaugstināšanas pasākumos, mācību pasākumos vai pasākumos, kas paredz darba līguma slēgšanu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem;
28.5.
konkurētspējas paaugstināšanas pasākumus, kuri tiek īstenoti elektronisku mācību formā, var padarīt publiski pieejamus jebkuram interesentam;
28.6.
nodrošina ar projekta īstenošanu saistītā privātā līdzfinansējuma (t. i., izmaksu, kuras sedz darba devējs atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem) uzskaiti, ja nepieciešams, nodrošinot šīs informācijas sniegšanu iestādēm, kas nodrošina Eiropas Savienības fondu vadību;
28.7.
projekta īstenošanas nolūkā veic projekta īstenošanā iesaistīto personu datu apstrādi, identificēšanu un uzskaiti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem un normatīvajiem aktiem par bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmu;
28.8.
projekta īstenošanas un maksājuma pieprasījumu sagatavošanas nolūkā saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas nosaka Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2021.–2027. gada plānošanas periodā, veic pēcpārbaudi pakalpojuma sniedzēja veiktajai šo noteikumu 24. punktā minētajai pārbaudei attiecībā uz mērķa grupas personu atbilstību iesaistei pasākumos, apstrādājot pakalpojuma sniedzēja un sadarbības partnera iesniegtos šo noteikumu 25. punktā minētos atbilstības pārbaudei nepieciešamos datus.
29.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
30.
Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
V.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
31.
Finanšu atbalstu, ko finansējuma saņēmējs dotācijas veidā piešķir saimnieciskās darbības veicējam šo noteikumu 18.3.7. un 18.3.8. apakšpunktā paredzētajām izmaksām, sniedz saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (ES Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris, Nr. L 2023/2831) (turpmāk – regula  2023/2831) un Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulu (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (ES Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190) (turpmāk – regula Nr. 717/2014) attiecībā uz zivsaimniecības uzņēmumiem, kas darbojas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000 (ES Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 28. decembris, Nr. L 354).
32.
Pieteikumu de minimis atbalsta saņemšanai saimnieciskās darbības veicējs iesniedz finansējuma saņēmējam. Pieteikumam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību pievieno de minimis atbalsta sistēmā sagatavotās veidlapas izdruku vai norāda tās identifikācijas numuru.
33.
Pieņemot lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu, ko finansējuma saņēmējs dotācijas veidā piešķir saimnieciskās darbības veicējam šo noteikumu 18.3.7. un 18.3.8. apakšpunktā paredzētajām izmaksām, ievēro šādus nosacījumus:
33.1.
de minimis atbalstu piešķir, ievērojot regulas  2023/2831 1. panta 1. punktā un regulas Nr.  717/2014 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus;
33.2.
pirms finanšu atbalsta piešķiršanas finansējuma saņēmējs pārbauda, vai saimnieciskās darbības veicējam minētais finanšu atbalsts nepalielina:
33.2.1.
attiecīgajā fiskālajā gadā, kā arī iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz regulas Nr.  717/2014 3. panta 2. punktā (saimnieciskās darbības veicējiem, kuri darbojas zvejniecības un akvakultūras nozarē saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr. 1379/2013) noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru;
33.2.2.
iepriekšējo trīs gadu periodā, skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz regulas  2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru;
33.3.
izvērtējot finanšu atbalsta apmēru, jāvērtē piešķirtais de minimis atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas  2023/2831 2. panta 2. punktā un regulas Nr.  717/2014 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
33.4.
finanšu atbalstu nepiešķir, ja saimnieciskās darbības veicējam ar tiesas spriedumu ir pasludināts saimnieciskās darbības veicēja maksātnespējas process, ir ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, ir apturēta vai pārtraukta saimnieciskā darbība vai saimnieciskās darbības veicējs tiek likvidēts;
33.5.
saimnieciskās darbības veicējam piešķirto de minimis atbalstu attiecībā uz  vienām un tām pašām izmaksām nedrīkst kumulēt ar komercdarbības atbalstu citu atbalsta programmu vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros, tai skaitā ar citu de minimis atbalstu, neatkarīgi no finansējuma avota.
34.
Finanšu atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Atbalsta sniedzējs (finansējuma saņēmējs) visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus glabā 10 gadus no dienas, kurā saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirts pēdējais de minimis atbalsts, un de minimis atbalsta saņēmējs (saimnieciskās darbības veicējs) visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus glabā 10 gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas atbilstoši regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktam.
35.
Saimnieciskās darbības veicējs, kuram piešķir de minimis atbalstu:
35.1.
saskaņā ar regulu 2023/2831 un kas darbojas arī nozarēs, kuras minētas regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" vai "d" apakšpunktā, nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar regulas 2023/2831 1. panta 2. punktu;
35.2.
saskaņā ar regulu Nr. 717/2014 un kas darbojas arī nozarēs, kuras minētas regulas Nr. 717/2014 1. panta 1. punktā, nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar regulas Nr. 717/2014 1. panta 2. un 3. punktu.
36.
Lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu var pieņemt saskaņā ar regulas  2023/2831 7. panta 3. punktu un 8. pantu un regulas Nr.  717/2014 7. panta 4. punktu un 8. pantu atbilstoši šo regulu darbības termiņam.
37.
De minimis atbalsta piešķiršanas brīdis ir šo noteikumu 16.8. un 16.9. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai noslēgtā līguma ar saimnieciskās darbības veicēju spēkā stāšanās diena.
38.
Ja tiek pārkāpti regulas  2023/2831 vai regulas Nr. 717/2014 nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt finansējuma saņēmējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk