Noteikumu projekts

22-TA-2337
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 4.2.2.5.pasākuma “Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 6. un 13.punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 4.2.2.specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu” (turpmāk – atbalsta mērķis) 4.2.2.5.pasākumu “Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un projekta sadarbības partneriem;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;
1.7.
vienošanās par projekta īstenošanu (turpmāk – vienošanās) vienpusēja uzteikuma nosacījumus.
2.
Pasākuma mērķis ir nodrošināt dalību starptautisko organizāciju īstenotajos starptautiskajos izglītības pētījumos un programmās izglītības politikas izstrādei, rīcībpolitikas ieviešanas un ietekmes izvērtēšanai.
3.
Pasākuma mērķa grupa ir valsts institūcijas, kas ir atbildīgas par izglītības satura izstrādi, tā īstenošanas pārraudzību, kā arī starptautisku pētījumu īstenošanu izglītības un zinātnes politikas jomā.
4.
Pasākuma mērķi sasniedz, īstenojot šo noteikumu 18.punktā minētās atbalstāmās darbības un līdz 2029.gada 31.decembrim:
4.1.
sniedzot ieguldījumu šāda Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam iznākuma rādītāja sasniegšanā: nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu – viena iestāde (viens finansējuma saņēmējs – valsts pārvaldes iestāde);
4.2.
sniedzot ieguldījumu šāda Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam specifiskā rezultāta rādītāja sasniegšanā: iestādes, kas ieviesušas uzlabojumus izglītības un mācību sistēmu kvalitātei, efektivitātei un atbilstībai darba tirgum – viena iestāde;
4.3.
nodrošinot šādu nacionālo rādītāju sasniegšanu:
4.3.1.
atbalstīto starptautisko pētījumu skaits, kuros nodrošināta dalība, – septiņi, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim paziņoti, izplatīti un izanalizēti rezultāti vismaz par vienu pētījumu;
4.3.2.
nodrošināta dalība divās starptautiskajās programmās.
5.
Šo noteikumu  4.3.1. un 4.3.2. apakšpunktā minētos rādītājus sasniedz:
5.1.
piedaloties šādos starptautiskajos pētījumos: 
5.1.1.
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Starptautiskajā skolēnu prasmju novērtēšanas programmā (OECD PISA);
5.1.2.
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Starptautiskajā mācību vides pētījumā (OECD TALIS);
5.1.3.
Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas Starptautiskajā matemātikas un dabaszinātņu izglītības attīstības tendenču pētījumā (IEA TIMSS);
5.1.4.
Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas Starptautiskajā lasītprasmes novērtēšanas pētījumā (IEA PIRLS);
5.1.5.
Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas Starptautiskajā datorprasmju un informācijpratības pētījumā (IEA ICILS);
5.1.6.
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Starptautiskajā pieaugušo kompetenču novērtēšanas programmas pētījumā (OECD PIAAC);
5.1.7.
Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas Starptautiskajā pilsoniskās izglītības pētījumā (IEA ICCS).
5.2.
piedaloties šādās starptautiskajās programmās:
5.2.1.
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Izglītības sistēmu indikatoru programmā (OECD INES);
5.2.2.
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Izglītības pētniecības un inovāciju centra īstenotajā darbības programmā (OECD CERI).
6.
Pasākumu īsteno ierobežotas projekta iesnieguma atlases veidā.
7.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
8.
Pieejamais kopējais attiecināmais finansējums vienošanās par projekta īstenošanu slēgšanai, paredzot iznākuma rādītāju proporcionāli pieejamajam finansējumam ir 5 776 088 euro, tai skaitā  Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums  4 909 674 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 866 414 euro.
9.
Pēc Vadošās iestādes Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vidusposma izvērtējuma atbildīgā iestāde var ierosināt palielināt projektā noteikto attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 6 835 607 euro, tai skaitā  Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums  5 810 265 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 1 025 342 euro.
10.
Maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
II.Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem
11.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Izglītības un zinātnes ministrija.
12.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu un uzaicinājumā noteiktajā termiņā iesniedz to atbildīgajā iestādē. Projekta iesniedzējs pēc tam, kad ar sadarbības iestādi ir noslēgta vienošanās, kļūst par finansējuma saņēmēju (turpmāk – finansējuma saņēmējs).
13.
Finansējuma saņēmējs nodrošina dalību šo noteikumu 5.1.apakšpunktā minētajos starptautiskajos pētījumos, kā arī šo noteikumu 5.2.apakšpunktā minētajās pētījumu programmās, iesaistot projekta īstenošanā kā sadarbības partnerus Centrālo statistikas pārvaldi, Latvijas Universitāti un augstākās izglītības iestādes un zinātniskās institūcijas, kas īsteno izglītības programmas virzienā "Izglītība un pedagoģija", partneru nepieciešamību un lomu pamatojot saskaņā ar šo noteikumu 17. punktu.
14.
Šo noteikumu 13.punktā minētie sadarbības partneri iesaistās starptautiskās pētījumu un programmu īstenošanā, veicot darbības, kas ir noteiktas sadarbības līgumā. Sagatavojot sadarbības līgumu, finansējuma saņēmējs izvērtē starptautiskās organizācijas līgumā vai vadlīnijās noteiktās prasības, lai nodrošinātu šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minēto darbību veikšanu.
15.
Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par sadarbības partneru pienākumu izpildi projekta īstenošanā un sadarbības partneru īstenotajām funkcijām projektā, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku. Ar projekta ieviešanu saistīto sadarbības partneru un sadarbības iestādes komunikāciju un dokumentācijas apriti nodrošina ar finansējuma saņēmēja starpniecību.
16.
Papildus šo noteikumu 14. punktā minētajiem nosacījumiem sadarbības partneri nodrošina, ka sadarbības līgumos katra šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minēto starptautisko pētījumu  īstenošanai tiek piesaistīts vismaz viens pētnieks, kurš ir darba attiecībās ar citu augstākās izglītības iestādi vai zinātnisko institūciju atbilstošā studiju virzienā un kuram ir pieredze starptautisko pētījumu veikšanā attiecīgajā jomā.
17.
Finansējuma saņēmējam ir pienākums projekta iesniegumā pamatot šo noteikumu 13. punktā minēto sadarbības partneru izvēli, norādot konkrēto sadarbības partneru iesaistes mehānismu, nepieciešamību un to kompetences atbilstību plānotajām atbalstāmajām darbībām, kā arī ar katru sadarbības partneri noslēgt sadarbības līgumu par sadarbību atbalstāmo darbību īstenošanā. Sadarbības līgumā iekļauj vismaz šādus nosacījumus:
17.1.
sadarbības partnera īstenojamās atbalstāmās darbības un to apjomu;
17.2.
pārskatu un citas informācijas iesniegšanas kārtību un termiņus;
17.3.
maksājumu veikšanas kārtību šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai un šo noteikumu 19. punktā minēto attiecināmo tiešo un netiešo izmaksu segšanai.
III.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
18.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
18.1.
šo noteikumu 5.punktā minēto starptautisko pētījumu un programmu īstenošana un iegūto datu analīze;
18.2.
projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana;
18.3.
informācija par projekta īstenošanu un publicitātes pasākumi.
19.
Pasākuma ietvaros plāno šādus izmaksu veidus:
19.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta darbību īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
19.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību realizācijai un projekta rezultātu sasniegšanai;
19.3.
neparedzētās izmaksas.
20.
Šo noteikumu 19.1.apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
20.1.
tiešās attiecināmās personāla atlīdzības izmaksas –  projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas šo noteikumu  18.2.apakšpunktā noteiktās atbalstāmās darbības īstenošanai un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas šo noteikumu 18.1. un 18.2.apakšpunktā  noteiktās atbalstāmās darbības īstenošanai, pamatojoties uz darba līgumu vai rīkojumu par pretendenta iecelšanu ierēdņa amatā, tas ir atalgojums un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pabalsti un kompensācijas atbilstoši finansējuma saņēmēja personāla politikai (izņemot virsstundas). Ja projekta vadības un īstenošanas personāla iesaiste projektā ir nodrošināta uz nepilnu darba laiku vai saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze no normāla darba laika;
20.2.
veselības apdrošināšanai finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, ja veselības apdrošināšana paredzēta finansējuma saņēmēja iestādē. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši daļlaika noslodzei. Veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai laikposmā, kad personāls ir nodarbināts projektā;
20.3.
obligāto veselības pārbaužu un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, ja tās nav iekļautas šo noteikumu 20.2. apakšpunktā minētajā veselības apdrošināšanā;
20.4.
darba vietas aprīkojuma (biroja mēbeles un tehnika, datorprogrammas un licences) iegādei vai nomai finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, kā arī sadarbības partnera īstenošanas personālam jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts,  plāno ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā plānotā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam;
20.5.
iekšzemes komandējumu un dienesta braucienu izmaksas šo noteikumu 18.punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai  finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, kā arī sadarbības partnera īstenošanas personālam. Iekšzemes komandējumu un darba (dienesta) braucienu izmaksām piemēro vadošās iestādes apstiprināto vienas vienības izmaksu standarta likmi atbilstoši vadošās iestādes metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai"';
20.6.
ārvalstu komandējumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, finansējuma saņēmēja projekta vadītājam, projekta īstenošanas personālam un sadarbības partnera īstenošanas personālam šo noteikumu 18.1.apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, ja tās ir skaidri saistāmas ar projekta rezultāta sasniegšanu, kā arī projekta atbildīgai amatpersonai, Latvijas oficiālajam delegātam pētījumu un programmu valdēs, ja tās ir skaidri saistāmas ar projekta mērķi;
20.7.
transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļa noma, transporta pakalpojumu pirkšana, sabiedriskā transporta izmantošana, izņemot darbiniekam piederoša personiskā transportlīdzekļa izmantošanas kompensāciju par nobraukto kilometru) finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam un sadarbības partnera īstenošanas personālam šo noteikumu 18.punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālās starppilsētu nozīmes un reģionālās vietējās nozīmes sabiedriskā transporta izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai" iekļautajiem nosacījumiem;
20.8.
šo noteikumu 5.1. un 5.2. apakšpunktā minēto starptautisko pētījumu un programmu dalības maksa;
20.9.
tulkošanas un publicēšanas izmaksas, ieskaitot informatīvu izdales materiālu izdošanas izmaksas, kā arī semināru un konferenču organizēšanas un īstenošanas izmaksas šo noteikumu 18.1. un 18.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai;
20.10.
pētījumu ietvaros nepieciešamo datu vākšana, apkopošana, analīze, interpretācija un rezultātu izplatīšana, tai skaitā pētījumu noslēguma ziņojumu sagatavošana;
20.11.
pakalpojumu un piegādes izmaksas finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai;
20.12.
finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas  Nr. 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī ievēro saistītās komunikācijas un dizaina vadlīnijas;
20.13.
projekta īstenošanai nepieciešamā informācijas tehnoloģiju aprīkojuma iegādes vai īres izmaksas (datortehnika, programmatūra, licences, printeris, datu glabāšanas aprīkojums, tiešsaistes nodrošinājums), izņemot projekta vadības un projekta īstenošanas personāla vajadzībām, šo noteikumu 18.1.apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības nodrošināšanai.
 
21.
Projekta netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējs var plānot kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētajām projekta tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, ko aprēķina tikai tām izmaksām, kas radušās uz darba tiesisko attiecību pamata.
22.
Projekta neparedzētās izmaksas, kas radušās par papildu darbu veikšanu vai pakalpojumu sniegšanu, kā arī dalības maksu sadārdzinājuma un neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvušas nepieciešamas projekta īstenošanai, finansējuma saņēmējs var plānot kā vienu izmaksu pozīciju, kas nepārsniedz piecus procentus no šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētajām kopējām projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām. Neparedzēto izmaksu izlietošanu pirms izdevumu veikšanas finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi, kā to nosaka vienošanās par projekta īstenošanu.
23.
Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas, ja tās nav atgūstamas atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
24.
Uzsākot projekta īstenošanu, šo noteikumu III.nodaļā minētajām izmaksām piemēro faktisko izmaksu metodi, izņemot šo noteikumu III.nodaļas 19.2., 20.5. un 20.7.apakšpunktā minētajām izmaksām, kurām piemēro vienkāršoto izmaksu metodi. Atbildīgā iestāde projekta īstenošanas laikā var izstrādāt vienkāršoto izmaksu metodiku/as par izmaksām, kuras projektā tiek segtas kā faktiskās, un tās sāk piemērot pēc attiecīgu grozījumu veikšanas šajos noteikumos. Ja projekta īstenošanas laikā stājas spēkā vienkāršoto izmaksu horizontālā metodika, kas ir obligāti piemērojama visiem Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda projektiem, tā tiek piemērota pasākumā.
IV.Pasākuma īstenošanas nosacījumi un vienošanās vienpusēja uzteikuma nosacījumi
25.
Šo noteikumu 18.punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai paredzētās izmaksas ir attiecināmas no 2022.gada 1.janvāra.  Pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā   līdz 2029.gada 31.decembrim. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorijā.
26.
Lai novērstu dubultā finansējuma risku, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri nodrošina projektā iesaistīto pētnieku un zinātnisko darbinieku kopējā darba laika un paveiktā darba uzskaiti gadījumos, kad darbinieks projektā strādā daļlaikā un tas nav vienīgais darbs iestādē,  ievērojot šādus darba laika uzskaites nosacījumus:
26.1.
darba laika uzskaiti veic par katru uz darba līguma vai uzņēmuma līguma pamata projekta ietvaros nodarbināto zinātnisko darbinieku atbilstoši nodarbinātā zinātniskā darbinieka faktiski nostrādātajam darba laikam;
26.2.
darba laika uzskaitē ietver informāciju par visiem projektā iesaistītā zinātniskā darbinieka veicamajiem uzdevumiem, tai skaitā par uzdevumiem tajā pašā institūcijā un citā institūcijā;
26.3.
katrai ar pētniecību saistītajai darbībai norāda tieši saistīto pētniecības kategoriju.
27.
Projekta īstenošanas uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija izveido uzraudzības padomi, kurā ar padomdevēja tiesībām uzaicina piedalīties Valsts izglītības satura centra un Izglītības kvalitātes valsts dienesta pārstāvjus. Novērotāja statusā var iekļaut Finanšu ministriju kā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadošo iestādi un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru kā sadarbības iestādi un atbildīgo iestādi, kā arī sociālos un sadarbības partnerus, u.c. Uzraudzības padome darbojas saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas apstiprinātu nolikumu.
28.
Projekta īstenošanas procesā ekspertu un konsultantu statusā var iesaistīt iestādes vai pētnieku grupas (tai skaitā no ārvalstīm), kuru darbība ir saistīta ar dalību starptautiskajos pētījumos un pētījumu vai datu uzkrāšanas procesa ietvaros iegūtu rezultātu analizēšanu un izmantošanu izglītības politikas veidošanā. Ekspertus un konsultantus iesaista, piemērojot Publisko iepirkumu likumu.
29.
Finansējuma saņēmējs savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi trijos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par pasākuma īstenošanu.
30.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem, izņemot šo noteikumu 22. punktā minētās  izmaksas.
31.
Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no vienošanās jebkurā no šādiem gadījumiem:
31.1.
finansējuma saņēmējs nepilda vienošanās noteikumus, tai skaitā projekta īstenošana nenotiek atbilstoši projektā noteiktajiem termiņiem vai ir iestājušies citi apstākļi, kas būtiski negatīvi ietekmē vai var ietekmēt pasākuma īstenošanu un šo noteikumu 4. punktā minēto rādītāju sasniegšanu;
31.2.
citos gadījumos, ko nosaka vienošanās.
V.Noslēguma jautājums
32.
Noteikumi stājas spēkā pēc Eiropas Komisijas lēmuma par Latvijas virzītās Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam apstiprināšanas.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds