Noteikumu projekts

23-TA-2453
Noteikumi par kārtību, kādā apgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu
Izdoti saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5.1 panta otro daļu
 
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktie subjekti, kuriem nepieciešamas speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā (turpmāk – speciālisti), apgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā (turpmāk – speciālās zināšanas), šo zināšanu saturu un apjomu.
2.
Speciālās zināšanas speciālisti apgūst vienā no šādiem veidiem:
2.1.
atbilstoši attiecīgo speciālistu profesionālās kompetences pilnveidi regulējošajiem normatīvajiem aktiem:
2.1.1.
bāriņtiesu priekšsēdētāji, bāriņtiesu priekšsēdētāju vietnieki, bāriņtiesu locekļi;
2.1.2.
jaunatnes lietu speciālisti;
2.1.3.
vispārējās izglītības, profesionālās izglītības un interešu izglītības pedagogi;
2.2.
apgūstot profesionālās kompetences pilnveides programmu (turpmāk – kompetences pilnveides programma);
2.3.
piedaloties darba devēja organizētajās mācībās vai apgūstot kompetences pilnveides programmu, ja speciālists atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 5.1 panta pirmās daļas 20. punktam ir cita persona, ar kuras pieņemtu pārvaldes lēmumu, faktisko rīcību vai cita veida darba vai dienesta pienākumu veikšanu tiek vai var tikt skartas bērna tiesības un tiesiskās intereses.
3.
Kompetences pilnveides programma sastāv no sākotnējās profesionālās kompetences pilnveides programmas (turpmāk – sākotnējā programma) un kārtējās profesionālās kompetences pilnveides programmas (turpmāk – kārtējā programma).
4.
Sākotnējās programmas apjoms ir 40 akadēmiskās stundas (nodarbības klātienē vai attālināti), bet kārtējā programma (nodarbības klātienē vai attālināti) sastāv no trīs astoņu akadēmisko stundu apjoma moduļiem.
5.
Speciālists, kas apguvis sākotnējo programmu, ik pēc diviem gadiem pilnveido zināšanas apgūstot vienu kārtējās programmas moduli.
6.
Kārtējās  programmas modulis apgūstams ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc divu gadu termiņa iestāšanās, kas nosaka kārtējo speciālo zināšanu pilnveides laiku.
7.
Speciālistam, kurš ne ilgāk par diviem gadiem atradies attaisnotā prombūtnē, kārtējās programmas moduli jāapgūst sešu mēnešu laikā pēc darba vai amata pienākumu pildīšanas atsākšanas.
8.
Darba devēja organizētās mācības speciālists apgūst ik pēc diviem gadiem. Darba devēja organizēto mācību apjoms nav mazāks par astoņām akadēmiskajām stundām (nodarbības klātienē vai attālināti).
9.
Speciālists sākotnējo programmu apgūst vai darba devēja organizētās mācībās piedalās sešu mēnešu laikā pēc tam, kad ir stājies amatā, pieņemts darbā, uzņemts advokātu skaitā vai uzsācis tādu pakalpojumu sniegšanu, kur tiek vai var tikt skartas bērna tiesības un tiesiskās intereses.
10.
Kompetences pilnveides programmas tēmas un apjomu nosaka atbilstoši izglītojamo speciālistu profesijai un profesionālās darbības specifikai.
11.
Kompetences pilnveides programmu paraugus un to metodoloģijas atbilstoši speciālistu profesionālās darbības jomai, kā arī darba devēju organizēto mācību saturu izstrādā Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija (turpmāk – inspekcija) un pēc saskaņošanas ar Labklājības ministriju apstiprina inspekcijas vadītājs. Inspekcija nodrošina apstiprināto kompetences pilnveides programmu paraugu un to metodoloģiju, darba devēju organizēto mācību saturu pieejamību inspekcijas oficiālajā tīmekļvietnē.
12.
Visās kompetences pilnveides programmās speciālisti iegūst šādas zināšanas:
12.1.
Tiesiskais regulējums bērnu tiesību aizsardzībā:
12.1.1.
Latvijai saistošie starptautiskie līgumi bērnu tiesību aizsardzībā;
12.1.2.
Eiropas Savienības tiesiskais regulējums;
12.1.3.
Starptautiskās rekomendācijas un vadlīnijas;
12.1.4.
Latvijas nacionālais tiesiskais regulējums;
12.1.5.
Latvijas valsts politika bērnu tiesību aizsardzībā.
12.2.
Bērna labāko interešu, diskriminācijas aizlieguma principi un tiesības uz dzīvību, izdzīvošanu un attīstību:
12.2.1.
Bērna labāko interešu principa būtība, saturs, sasaiste ar citiem bērna tiesību principiem un tā nozīme tiesību piemērošanas praksē;
12.2.2.
Bērna interešu izvērtēšanas un noteikšanas pamati. Aspekti, kas jāņem vērā, izvērtējot bērna intereses un to sasaiste ar konkrētām bērna cilvēktiesībām;
12.2.3.
Aspektu apsvēršana, izvērtējot bērna labākās intereses.
12.3.
Bērna līdzdalības princips:
12.3.1.
Līdzdalības princips lēmumu pieņemšanā, kas skar vai var skart bērnu, atbilstoši bērna vecumam un briedumam;
12.3.2.
Bērna informēšana un viedokļa uzklausīšana, atgriezeniskā saikne - būtība, mērķi, metodes;
12.3.3.
Bērna līdzdalība lēmumu pieņemšanas procesos, tostarp ģimenē, skolā, vietējā un valsts līmenī un citās situācijās, kas skar vai var skart bērnu.
12.4.
Starpinstitūciju sadarbība kā bērnu tiesību aizsardzības darba organizācijas metode:
12.4.1.
Starpinstitūciju sadarbības būtība, mērķi, saistība ar bērnu tiesību aizsardzības principiem;
12.4.2.
Starpinstitūciju sadarbības formas un metodes;
12.4.3.
Sadarbība valsts, pašvaldības un speciālistu līmeņos – mērķi, uzdevumi un sadarbības formas.
13.
Kompetences pilnveides programmu atbilstoši izstrādātajiem kompetences pilnveides programmu paraugiem un to metodoloģijai pēc programmu pasniedzēju saskaņošanas ar inspekciju īsteno Izglītības iestāžu reģistrā reģistrēta iestāde (turpmāk – iestāde).
14.
Kompetences pilnveides programmu un darba devēja organizētās mācības vada pasniedzēji, kuriem ir vismaz akadēmiskā vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība sociālajās zinātnēs vai medicīnā, un vismaz trīs gadu darba pieredze par attiecīgo mācību programmas tēmu pēdējo piecu gadu periodā pirms mācību vadīšanas sākuma (turpmāk – pasniedzēji).
15.
Maksimālais izglītojamo skaits grupā – 30 speciālisti, izņemot darba devēju organizētajās mācībās.
16.
Labklājības ministrs pēc nepieciešamības iesniedz Ministru kabinetā priekšlikumus par  izmaiņām zināšanu saturā un apjomā un Ministru kabinets pārskata zināšanu  saturu un apjomu.  
17.
Darba devējs vai iestāde, kura īsteno kompetences pilnveides programmu vai darba devēja organizētās mācības, inspekcijā iesniedz iesniegumu, norādot pasniedzēju izglītību un darba pieredzi par attiecīgās mācību programmas tēmu. Pēc iesnieguma saņemšanas inspekcija saskaņo pasniedzēju sarakstu vai uzdod iestādei vai darba devējam precizēt informāciju un iesniegt atkārtoti, vai pieņem lēmumu par atteikumu saskaņot.
18.
Par sākotnējās programmas vai kārtējās programmas moduļa apguvi iestādes izsniedz speciālistam apliecību (pielikums), ja speciālists ir apmeklējis nodarbības pilnā apjomā un sekmīgi nokārtojis pārbaudījumu. 
19.
Par mācībām, kas organizētas atbilstoši šo noteikumu 5. punktam, apliecība netiek izsniegta, bet darba devējs kompetences pilnveides faktu atzīmē darbinieka personas lietā.
20.
Iestādēm pirms šo noteikumu spēkā stāšanās uzsāktās mācības ir tiesības pabeigt pēc iepriekš apstiprinātiem profesionālās kvalifikācijas pilnveides programmu un zināšanu pilnveides izglītības programmu paraugiem.
21.
Speciālistiem, kuri speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā apguvuši atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 1. aprīļa noteikumiem Nr.173 " Noteikumi par kārtību, kādā apgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu", profesionālās kompetences pilnveides termiņš ir:
21.1.
2024. gada 31. decembris, ja zināšanas apgūtas 2019. gadā vai 2020. gadā;
21.2.
2025. gada 31. decembris, ja zināšanas apgūtas 2021. gadā vai 2022. gadā;
21.3.
2026. gada 31. decembris, ja zināšanas apgūtas 2023. gadā.
22.
Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2014. gada 1.aprīļa noteikumus Nr.173 „Noteikumi par kārtību, kādā apgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu” (Latvijas Vēstnesis, 2014, 71. nr.; 2020, 247. nr.).
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 13. decembra Direktīvas 2011/93/ES par seksuālas vardarbības pret bērniem, bērnu seksuālas izmantošanas un bērnu pornogrāfijas apkarošanu, un ar kuru aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2004/68/TI.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-2453 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-2453 Nr]
Apliecības paraugs
2.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-2453 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-2453 Nr]
Apliecības paraugs