23-TA-2414
Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam”"
1.
Pieņemt zināšanai iesniegto informatīvo ziņojumu.
2.
Pamatojoties uz Valdību veidojošo partiju pārstāvju diskusiju rezultātā panāktajām vienošanām, atbalstīt informatīvā ziņojuma 1., 2., 3. un 4. pielikumā ietvertos prioritāros pasākumus 2024.–2026. gadam, tai skaitā priekšlikumus resursu pārdalei.
3.
Noteikt, ka prioritārie pasākumi tiek īstenoti, neveidojot jaunas amata vietas valsts pārvaldē, izņemot gadījumus, kad ir pieņemts atsevišķs Ministru kabineta lēmums.
4.
Lai mazinātu riskus Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda projektu pabeigšanai vismaz 180 000 000 EUR apmērā, novērstu riskus ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda finansējuma zaudēšanai nepietiekama finanšu progresa dēļ un neradītu papildu negatīvu ietekmi uz valsts budžetu:
4.1.
nozaru ministrijām un Valsts kancelejai izvērtēt riskus savā pārziņā esošo ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda projektu pabeigšanai līdz 2023. gada beigām ar ES fondu līdzfinansējumu. Ja projektu pabeigšanai nepieciešams papildu finansējums, īpaši no valsts vai pašvaldību budžeta, prioritāri virzīt priekšlikumus 2014.–2020. gada plānošanas perioda ES fondu investīciju projektu izdevumus pilnībā vai daļēji finansēt ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda programmas ietvaros, tai skaitā nepieciešamības gadījumā līdz 2024. gada 15. janvārim rosinot piešķīruma pārdales, programmas grozījumus;
4.2.
Satiksmes ministrijai izvērtēt izdevumu attiecināmību un līdz 2024. gada 15. janvārim virzīt nepieciešamos priekšlikumus pārcelt visu vai daļu valsts budžeta finansētu deviņu elektrovilcienu iegādes, rezerves daļu fonda pieciem gadiem un elektrovilcienu uzturēšanas iekārtu iegādes, elektrovilcienu ražošanas uzraudzības, kā arī vilcienu remontu centra izbūves izmaksas (kopā līdz 96 611 703 EUR) finansēšanai ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda programmas ietvaros.
5.
Noteikt, ka finansējums ārpus fiskālās telpas plānotajiem ar valsts drošību saistītiem vienreizējiem pasākumiem tiek plānots budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala ministrijai vai citai centrālai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
6.
Noteikt, ka finansējums prioritārajiem pasākumiem “Pilotprojekts augstākās izglītības institucionālā finansējuma ieviešanai no 2024. gada 1. septembra”, “Snieguma finansējuma Augstākā izglītībā un zinātnē īpatsvara pakāpeniska palielināšana” un “Reformas īstenošanai, lai izveidotu apvienoto sabiedrisko mediju” tiek plānots budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 09.00.00 “Valsts nozīmes reformas īstenošanai” un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdalīs attiecīgi Izglītības un zinātnes ministrijai un budžeta resoram “46. Sabiedriskie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi” atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
7.
Noteikt, ka veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai finansējums 275 000 000 EUR apmērā 2024. –2026. gadam ik gadu rezervēts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala Veselības ministrijai atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
8.
Noteikt, ka finansējums prioritārajam pasākumam “Vienreizējs mērķēts atbalsts kredītņēmējiem straujo procentu likmju pieauguma daļējai kompensēšanai” tiek plānots budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala ministrijai vai citai centrālai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
9.
Noteikt, ka finansējums prioritārajam pasākumam “Inovāciju un eksporta atbalstam” tiek plānots budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala Ekonomikas ministrijai atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
10.
Noteikt, ka finansējums prioritārajam pasākumam “Atbalstam elektroenerģijas tarifu pieauguma kompensēšanai” tiek plānots budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala Klimata un enerģētikas ministrijai atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
11.
Noteikt, ka finansējums prioritārajam pasākumam “Analītiskā dienesta izveide” tiek plānots budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala ministrijai vai citai centrālai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
12.
Atbalstīt priekšlikumu par valsts akciju sabiedrību dividenžu maksājumu palielināšanu 2024. gadā (par 2023. gada peļņas daļu) par 120 504 761 EUR, uzņēmumu ienākuma nodokli aprēķinot un nomaksājot uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
13.
Atbalstīt Zemkopības ministrijas priekšlikumu budžeta apakšprogrammā 21.02.00 “Sabiedriskā finansējuma administrēšana un valsts uzraudzība lauksaimniecībā” 2024. gada samazināt izdevumus precēm un pakalpojumiem un palielināt izdevumus atlīdzībai 84 676 EUR apmērā un 2025. gadā un turpmāk ik gadu samazināt izdevumus precēm un pakalpojumiem un palielināt izdevumus atlīdzībai 92 709 EUR apmērā, lai nodrošinātu finansējumu 2 amata vietām, kuras paredzētas, lai uzturētu Zemkopības ministrijas koplietošanas informācijas sistēmas un veiktu darbības saistībā ar Valsts datu apstrādes mākoņa attīstību.
14.
Atbalstīt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas priekšlikumu finansējuma palielināšanai budžeta programmā 32.00.00 “Valsts reģionālās attīstības politikas īstenošana” 2024. gadam 396 424 EUR apmērā, 2025. gadam 298 278 EUR apmērā un 2026.gadam 311 430 EUR apmērā, attiecīgi samazinot finansējumu resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” 2024. gadam 396 424 EUR apmērā, 2025. gadam 298 278 EUR apmērā un 2026. gadam 311 430 EUR apmērā.
15.
Pamatojoties uz Valdību veidojošo partiju pārstāvju diskusiju rezultātā panāktajām vienošanām, kā arī lai nodrošinātu augsti kvalificētu speciālistu noturēšanu un jaunu speciālistu piesaisti tiešās valsts pārvaldes darba nodrošināšanā:
15.1.
pieņemt zināšanai, ka atlīdzības palielināšanai, ņemot vērā valsts kopējo ekonomisko attīstību, ir nepieciešami papildu finanšu resursi 2024. gadam – 6 000 000 EUR, 2025. gadam – 12 000 000 EUR un 2026. gadam – 18 000 000 EUR;
15.2.
noteikt, ka tiešās valsts pārvaldes iestādes vadītājam jānodrošina, ka iestādē nodarbinātajiem (t.sk. tiem, kuriem beidzies pārbaudes termiņš) noteiktā mēnešalga no 2024. gada 1. janvāra nav zemāka kā nodarbinātajam atbilstošās mēnešalgu grupas intervāla minimums, kas noteikts atbilstoši katra kalendārā gada bāzes mēnešalgai;
15.3.
tiešās valsts pārvaldes iestādes vadītājam nodrošināt, ka iestādē nodarbināto mēnešalga 2024. gadā nav zemāka kā 71,23% no skalas viduspunkta, 2025. gadā – 70,19% no skalas viduspunkta, bet 2026. gadā – 69,57% no skalas viduspunkta;
15.4.
kopumā visās tiešās valsts pārvaldes iestādēs vidējā darba samaksa tuvinās 73,5 % no skalas viduspunkta.
16.
Finanšu ministrijai, izskatot ar valsts budžetu saistītos jautājumus, kā arī ņemot vērā šajā Ministru kabineta sēdes protokolā atbalstītos priekšlikumus, koriģēt ieņēmumu prognozes 2024., 2025. un 2026. gadam un ieplānoto finansējumu budžeta resorā “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums”.
17.
Labklājības ministrijai līdz 2023. gada 28. septembrim iesniegt Finanšu ministrijā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu sadalījumu pa sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammām saistībā ar prognozēto ieņēmumu palielinājumu valsts speciālajā budžetā no valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 2024. – 2026. gadam.
18.
Ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm (turpmāk - ministrijas), ņemot vērā Ministru kabinetā atbalstītos pasākumus ieņēmumu un izdevumu izmaiņām, tai skaitā prioritāros pasākumus, līdz 2023. gada 28. septembrim iesniegt Finanšu ministrijā informatīvā ziņojuma pielikumos minēto summu detalizētu atšifrējumu EUR sadalījumā pa ministrijām, budžeta programmām/ apakšprogrammām, prioritārajiem pasākumiem, prioritāro pasākumu kodiem, nepārsniedzot informatīvā ziņojuma pielikumos minēto finansējuma apmēru, kā arī aprēķināt un iesniegt Finanšu ministrijā maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu kopējo apjomu 2024., 2025. un 2026. gadam. Atbildīgajām ministrijām par horizontāli skatāmiem starpnozaru prioritārajiem pasākumiem saskaņot atbalstītā finansējuma sadalījumu ar iesaistītajām ministrijām.
19.
Ministrijām atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” 2. pielikumam līdz 2023. gada 28. septembrim iesniegt Finanšu ministrijā aktualizētu un papildinātu informāciju (tai skaitā detalizētus izdevumu un citus aprēķinus un aprēķinu pieņēmumus) par atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem.
20.
Ministrijām, ņemot vērā Ministru kabinetā neatbalstītos papildu pieprasījumus, izvērtēt nepieciešamību veikt grozījumus normatīvajos aktos, nevirzīt tālāk sagatavotos likumprojektus, kā arī izvērtēt iespēju nodrošināt to īstenošanu esošā finansējuma ietvaros.
21.
Pēc Finanšu ministrijas aprēķinātā un nosūtītā maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopējā apjoma 2024., 2025. un 2026. gadam (2023. gada 4. oktobris) līdz ministriju valsts budžeta pieprasījumu 2024., 2025. un 2026. gadam sagatavošanai un iesniegšanai Finanšu ministrijā (2023. gada 9. oktobris) ministrijām neveikt izmaiņas to maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopējā apjomā.