24-TA-2040
Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 439 "Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu"
Izdoti saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma
12.panta trešo daļu un 17.panta ceturto daļu
12.panta trešo daļu un 17.panta ceturto daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2011. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 439 "Noteikumi par kuģu karoga valsts uzraudzības īstenošanu" (Latvijas Vēstnesis, 2011, 97. nr.; 2015, 40., 254. nr.; 2022, 154. nr.) šādus grozījumus:
1.
Papildināt ar 3.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.8. Latvijas kuģu aizturēšanu."
2.
Izteikt 11. punktu šādā redakcijā:
"11. Ja Latvijas kuģis ir ticis aizturēts ostas valsts kontroles ietvaros vai karoga valsts pārbaudes laikā Latvijas kuģim ir konstatēti būtiski trūkumi, kas ietekmē tā drošību, cilvēku drošību vai var radīt vides piesārņojumu, vai Latvijas kuģa apkalpe vai Latvijas kuģa īpašnieks nav ziņojis par avāriju vai bojājumu saskaņā ar 1974.gada Starptautiskās konvencijas par cilvēku dzīvības aizsardzību uz jūras ar turpmākajiem grozījumiem (turpmāk – SOLAS konvencija) I nodaļas 11.noteikuma "c" punktu un tāpēc varēja rasties avārijas situācija vai vides piesārņojums vai varēja iet bojā cilvēki, kā arī ja Latvijas kuģa apkalpe pārkāpusi nacionālo normatīvo aktu par kuģošanas drošību vai starptautisko tiesību aktu prasības, inspekcija var noteikt pastiprinātu apskašu režīmu un papildu prasības (pielikums) Latvijas kuģim un kuģošanas sabiedrībai, kas to pārvalda. Pastiprinātais apskašu režīms ir spēkā divus gadus. Ja pēc diviem gadiem Latvijas kuģa un kuģošanas sabiedrības darbība atbilst starptautisko tiesību aktu un nacionālo normatīvo aktu prasībām, pastiprināto apskašu režīmu atceļ."
3.
Izteikt 12. punktu šādā redakcijā:
"12. Ja ir aizdomas vai ir saņemta informācija par Latvijas kuģa neatbilstību starptautisko, Eiropas Savienības vai nacionālo tiesību aktu prasībām, inspekcija nekavējoties pieņem lēmumu par karoga valsts uzraudzības ietvaros veicamajiem pasākumiem kuģa atbilstības nodrošināšanai, tai skaitā, ja nepieciešams, pieņem lēmumu veikt kuģa ārpuskārtas karoga valsts pārbaudi (operatīvo pārbaudi), vai pieņem lēmumu aizturēt kuģi jebkurā ostā līdz brīdim, kamēr kuģis atbilst augstāk minētajām prasībām. Pēc inspekcijas pieprasījuma saņemšanas kuģa īpašnieka pienākums ir kuģi uzrādīt pirmajā ostā, kur ir iespējama nokļūšana uz kuģa."
4.
Papildināt ar 12.1 punktu šādā redakcijā:
"12.1 Ja Kuģošanas drošības inspekcija konstatē, ka uz kuģa nav derīga FuelEU atbilstības dokumenta, kas izsniegts saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Regulu Nr. 2023/1805 par atjaunīgo un mazoglekļa degvielu izmantošanu jūras transportā un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK (turpmāk – Regula Nr. 2023/1805), Kuģošanas drošības inspekcija nekavējoties informē Valsts vides dienestu."
5.
Papildināt ar 12.2 punktu šādā redakcijā:
"12.2 Ja Valsts vides dienests konstatē, ka Latvijas ostā vai enkurvietā ienāk Latvijas karoga kuģis, uz kura divus vai vairākus ziņošanas laikposmus pēc kārtas uz kuģa nav derīga FuelEU atbilstības dokumenta, kas izsniegts saskaņā ar Regulu Nr. 2023/1805, un ar citiem pasākumiem nav izdevies panākt šī pienākumu izpildi, pēc tam, kad attiecīgajai kuģošanas sabiedrībai ir dota iespēja iesniegt apsvērumus, Valsts vides dienests var pieņemt lēmumu par attiecīgā kuģa aizturēšanu līdz brīdim, kad minētais pārkāpums ir novērsts. Valsts vides dienests vienas darbdienas laikā, izmantojot FuelEU datubāzi, par minēto lēmumu paziņo Eiropas Komisijai, Eiropas Savienības dalībvalstīm, Nacionālo bruņoto spēku Krasta apsardzes dienestam un Kuģošanas drošības inspekcijai. "
6.
Papildināt ar 38. punktu šādā redakcijā:
"38. Šo noteikumu 12.1 un 12.2 punkts stājās spēkā 2025. gada 1. janvārī."
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
