MK vēstule

<<=TAP_NOS_PAK_DATUMS>>
24-TA-3036
21.11.2024.
142.1.9/7-36-14/24
Latvijas Republikas Saeimai
info@saeima.lv
Par Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 42. punktā dotā uzdevuma izpildi

Ministru kabinets ir iepazinies ar Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas (turpmāk – Komisija) 2024. gada 21. novembra vēstulē Nr. 142.1.9/7-36-14/24 norādīto Komisijas lēmumu, kas pieņemts Komisijas 2024. gada 20. novembra sēdē, par Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma (turpmāk – ATAVL) pārejas noteikumu 42. punkta izpildi un sniedz šādu viedokli.

Izpildot ATAVL pārejas noteikumu 42. punktu, tika sagatavots informatīvais ziņojums "Par Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 42. punktā dotā uzdevuma izpildi" (24-TA-2279) (turpmāk – ziņojums), kurā visaptveroši atspoguļoti iespējamie rīcības modeļi Ropažu novada Garkalnes pagasta sadalīšanai, norādot to ietekmi uz pašvaldību budžetiem, iedzīvotājiem, kā arī iespējamiem riskiem.

Ministru kabinets 2024. gada 19. novembrī, pieņemot lēmumu, apsvēra ziņojumā norādīto, tai skaitā, bet ne tikai:

  • kopsakarā ar citiem, no ārējiem normatīviem aktiem izrietošiem uzdevumiem administratīvi teritoriālās reformas kontekstā un to izpildes termiņiem;
  • ņemot vērā Rīgas plānošanas reģiona viedokli jautājumā par telpiskās perspektīvas nozīmi, pieņemot lēmumu par izmaiņām pašvaldības administratīvajā teritorijā;
  • ņemot vērā potenciālo resursu ieguldījumu teritoriju robežu izmaiņu gadījumā šobrīd un iespējamību, ka salīdzinoši tuvā nākotnē Ministru kabinetam jāvērtē izmaiņas pašvaldību un administratīvo reģionu sociālekonomiskajā situācijā, tai skaitā izvērtējot arī Rīgas metropoles sadarbības un attīstības scenārijus [1], un tā rezultātā var būt nepieciešams pārskatīt administratīvo teritoriju robežas;
  • ņemot vērā 2025. gada pašvaldību vēlēšanu tuvumu.

Ievērojot minētos apsvērumus, Ministru kabineta ieskatā sabiedrības kopējam labumam lēmuma pieņemšanas brīdī visatbilstošākais ir ziņojuma D variants. Vienlaikus ziņojumā ir iekļauta informācija par Ropažu novada iedzīvotāju viedokli par iespējamiem administratīvās teritorijas robežu grozīšanas risinājumiem, kas izvērtējams ATAVL pārejas noteikumu 29. punkta izpildes ietvaros, tai skaitā pieņemot tālākos lēmumus.

Jautājumā par uzdevumu Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk – VARAM) informēt par veiktajām darbībām norādāms, ka ziņojums saskaņots, iesniegts un virzīts izskatīšanai Ministru kabinetā saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis".

Darbu pie ziņojuma sagatavošanas VARAM uzsāka pēc Ropažu novada un Ādažu novada pašvaldību lēmumu un Rīgas plānošanas reģiona atzinuma saņemšanas, kā to nosaka Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumi Nr. 386 "Administratīvā centra, ciema un pilsētas statusa maiņas, kā arī administratīvās teritorijas, novada teritoriālā iedalījuma un ciemu robežu noteikšanas, grozīšanas un aktualizēšanas noteikumi".

Ziņojuma projekts 2024. gada 15. oktobrī tika novirzīts saskaņošanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, par ko 2024. gada 16. oktobrī VARAM ar vēstuli Nr. 1-13/6172 informēja Ropažu novada pašvaldību, Ādažu novada pašvaldību un Rīgas plānošanas reģionu. Par ziņojumu tika saņemti iebildumi (negatīvs atzinums) no Latvijas Pašvaldību savienības un Ādažu novada pašvaldības. Ziņojums pēc atzinumu saņemšanas tika precizēts un papildināts ar apsvērumiem par telpiskās perspektīvas nozīmi, pieņemot lēmumu par izmaiņām pašvaldības administratīvajā teritorijā[2], potenciālo resursu ieguldījumu teritoriju robežu izmaiņu gadījumā šobrīd un iespējamību, ka salīdzinoši tuvā nākotnē Ministru kabinetam jāvērtē izmaiņas pašvaldību un administratīvo reģionu sociālekonomiskajā situācijā, tai skaitā izvērtējot arī Rīgas metropoles sadarbības un attīstības scenārijus[3], kas var rezultēties ar papildu nepieciešamību pārskatīt administratīvo teritoriju robežas. Precizējumi ziņojumā paredz kā iespējamu arī D variantu – Ropažu novada pašvaldības un Ādažu novada pašvaldības teritoriju robežas 2024. gadā negrozīt.

Precizētais ziņojuma projekts 2024. gada 6. novembrī tika nodots atkārtotai saskaņošanai. Par precizēto ziņojuma projektu tika saņemti Latvijas Pašvaldību savienības iebildumi, kas tika izvērtēti, sniedzot argumentus, kādēļ šobrīd negrozīt Ropažu novada Garkalnes pagasta robežas, ņemot vērā ziņojumā paustos apsvērumus par risinājuma kompleksumu un telpisko perspektīvu, personu tiesībām kandidēt vēlēšanās, pašvaldību pieņemtajiem lēmumiem un turpmāko rīcību teritoriju robežu izmaiņu veikšanai.

Ziņojums tika izskatīts un atbalstīts Ministru kabineta 2024. gada 19. novembra sēdē. Tomēr, kā jau norādīts iepriekš, izmaiņas pašvaldību un administratīvo reģionu sociālekonomiskajā situācijā un Rīgas metropoles sadarbības un attīstības scenāriji ir jāizvērtē un līdz 2026. gada 1. maijam jāiesniedz attiecīgs ziņojums Saeimā. Darbs pie Rīgas metropoles sadarbības un attīstības scenārijiem jau norit ar viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministra 2024. gada 1. oktobra rīkojumu Nr. 1-2/120 izveidotajā darba grupā par Rīgas metropoles attīstības jautājumiem, kurā iekļauti Rīgas metropoles pašvaldību pārstāvji, Saeimas deputāti – O. Burovs, R. Čudars, M. Sprindžuks, Saeimas priekšsēdētāja padomnieks E. Pudzis, kā arī Ekonomikas ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Satiksmes ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvji. Savukārt pašvaldību sociālekonomiskās situācijas izvērtējumu plānots uzsākt 2025. gadā, sadarbojoties ar pārējām pašvaldībām un Latvijas Pašvaldību savienību.

Vienlaikus vēlamies uzsvērt, ka esam atvērti sadarbībai ar pašvaldībām, iedzīvotājiem un Saeimas deputātiem, lai nākotnē rastu vislabāko risinājumu Garkalnes pagasta un Ādažu pagasta robežu grozīšanas jautājumā.

_______________________________________________________

[1] ATAVL pārejas noteikumu 29. punkts. 

[2] Vērtējot priekšlikumus robežu grozīšanai no integrētas plānošanas perspektīvas, secināts, ka tajos nav izvērtēti nedz apdzīvojuma struktūras, nedz dabas teritoriju nedalāmības aspekti.

[3] ATAVL pārejas noteikumu 29. punkts.

Pielikumā: <<=NOSŪTĀMĀS_PAKOTNES_PIELIKUMI>>

<<=TAP_AMATS#1>> <<=TAP_PARAKSTS#1>>