Noteikumu projekts

23-TA-2391
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai” pirmās un otrās kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka: 
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.3. pasākuma "Pasākumi bioloģiskās daudzveidības veicināšanai un saglabāšanai”  (turpmāk – pasākums) projektu iesniegumu pirmo un otro atlases kārtu;  
1.2.
pasākuma pirmās un otrās atlases kārtas mērķi;
1.3.
pasākuma pirmajai un otrajai atlases kārtai plānoto un pieejamo finansējumu; 
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs), finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma mērķis ir uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, izstrādājot īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas aizsardzības plānus.
3.
Pasākuma pirmās un otrās atlases kārtas mērķteritorija ir īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kam  saskaņā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas  izveidotās dabas aizsardzības plānu izvērtēšanas komisijas noteikto  prioritāri ir izstrādājami dabas aizsardzības plāni.
4.
Pasākuma pirmās un otrās atlases kārtas mērķa grupa ir dabas un vides aizsardzības, uzraudzības un kontroles institūcijas, pašvaldības, kuru teritorijā atrodas īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kā arī šo teritoriju īpašnieki un iedzīvotāji.
5.
Pasākuma pirmās un otrās atlases kārtu īsteno līdz 2027. gada 31. decembrim, sasniedzot iznākuma rādītāju - Natura 2000 teritoriju platība, uz kuru attiecas aizsardzības un atjaunošanas pasākumi – 22 500 hektāri (pirmajā atlases kārtā - 11 250 hektāri, otrajā atlases kārtā - 11 250 hektāri).  
6.
Šo noteikumu 5. punktā minētā iznākuma rādītāja vērtībā ieskaita īpaši aizsargājamas teritorijas,  kam ir izstrādāts dabas aizsardzības plāns, platību.
 
7.
Pasākuma pirmo atlases kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, bet pasākuma otro atlases kārtu - atklātas projektu iesniegumu atlases veidā.
8.
 Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde). 
9.
Pasākuma pirmās atlases kārtas īstenošanai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir vismaz 2 941 177 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 2 500 000 euro un nacionālais līdzfinansējums, ko veido valsts budžeta līdzfinansējums, – vismaz 441 177  euro.
10.
Pasākuma otrās atlases kārtas īstenošanai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 2 941 177 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 2 500 000 euro un nacionālais līdzfinansējums, ko veido pašvaldību budžeta līdzfinansējums, - vismaz 441 177 euro apmērā.
11.
Pasākuma pirmajā un otrajā atlases kārtā atbalsts tiek sniegts granta veidā.
12.
Pasākuma pirmajā atlases kārtā attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, un valsts budžeta līdzfinansējums ir vismaz 15 procenti no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, bet pasākuma otrajā atlases kārtā attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma, un pašvaldības budžeta līdzfinansējums ir vismaz 15 procenti no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
13.
Gadījumā, ja netiek izmantots viss projekta otrajā atlases kārtā pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums, tad neizmantotā finansējuma daļa tiek pārvirzīta pirmās atlases kārtas darbību nodrošināšanai.
14.
Projekta minimālais attiecināmo izmaksu apmērs nav mazāks par 200 000 (ieskaitot) euro.
15.
Vienā projektā iekļauj vienu vai vairāku īpaši aizsargājamu dabas teritoriju dabas aizsardzības plānu izstrādi.
16.
Pasākuma pirmās un otrās atlases kārtas ietvaros vienas īpaši aizsargājams dabas teritorijas dabas aizsardzības plāna izstrāde tiek iekļauta vienā projektā.
II.Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim (ja to pieaicina)
17.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs:
17.1.
pirmās atlases kārtas ietvaros ir tiešās pārvaldes iestāde, kuras kompetencē ir dabas aizsardzības politikas īstenošana sugu un biotopu aizsardzības jomā – Dabas aizsardzības pārvalde;
17.2.
atlases kārtas ietvaros ir pašvaldība vai tās iestāde, kuru teritorijā atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorija, kam prioritāri izstrādājams dabas aizsardzības plāns.
18.
Projekta iesniedzējs pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros, slēdzot rakstisku sadarbības līgumu,  projekta īstenošanai kā sadarbības partneri var piesaistīt citu pašvaldību vai tās iestādi, kuras teritorijās atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorija, kam prioritāri izstrādājams dabas aizsardzības plāns, un par kuru tiek sagatavots vienots projekta iesniegums.
19.
Projekta iesniedzējs kopā ar sadarbības partneri (ja attiecināms) plāno projektā sasniedzamos uzraudzības rādītājus un Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu atbilstoši šo noteikumu 5. punktā noteiktajiem rādītājiem un šo noteikumu 9. punktā pieejamajam finansējumam.
20.
Projekta iesniedzējs iesniedz vienu vai vairākus projekta iesniegumus.
21.
Ja projekta iesniedzējs pirmās atlases kārtas ietvaros plāno iesniegt vairākus projekta iesniegumus, tas nodrošina, ka visi projekti kopā nodrošina šo noteikumu 5.punktā noteikto iznākuma rādītāju izpildi un nepārsniedz šo noteikumu 9. punktā un 10. punktā ​​​​​​​ noteikto finansējuma apjomu.
22.
Projekta iesniedzējs sadarbībā ar sadarbības partneri (ja attiecināms) saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām elektroniski sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
III.Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
23.
Pasākuma ietvaros atbalstāmās darbības bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai un ekosistēmu aizsardzībai ir:
23.1.
aizsardzības plānu izstrāde īpaši aizsargājamām dabas teritorijām;
23.2.
projekta informācijas un publicitātes pasākumi;
23.3.
projekta vadība.
24.
Atlases kārtas ietvaros projektiem plāno tiešās un netiešās attiecināmās izmaksas.
25.
Tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas atbalstāmo darbību īstenošanai:
25.1.
līgumu izmaksas šo noteikumu 23.1. apakšpunktā un 23.2. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām, ja šo pakalpojumu iepirkumu procedūras tiek veiktas saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu;
25.2.
tiešās attiecināmās projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, kuras saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 55. panta 1. punktu projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot izmaksu vienoto likmi deviņu procentu apmērā no šo noteikumu 25. punktā  minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav atlīdzības izmaksas;
25.3.
informācijas un komunikācijas tehnoloģiju aprīkojuma un licenču iegādes vai to nomas izmaksas;
25.4.
transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļu noma, transporta pakalpojumu pirkšana, maksa par sabiedriskā transporta izmantošanu), kas ir daļa no iekšzemes komandējumu vai darba braucienu izmaksām. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālā sabiedriskā un vietējā sabiedriskā transporta izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" iekļautajiem nosacījumiem;
25.5.
jaunradītu projekta vadības un īstenošanas personāla darba vietu aprīkojuma, biroja mēbeļu, tehnikas, datorprogrammu un licenču iegādes vai īres izmaksas ne vairāk kā 3 000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā, ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts projektā uz darba līguma pamata. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, jaunradītas darba vietas aprīkojuma iegādes vai īres izmaksas ir attiecināmas proporcionāli darba slodzes procentuālajam sadalījumam;
25.6.
ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes pasākumu izmaksas, kas veiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā 2021.–2027. gada plānošanas periodā publisko informāciju par projektiem un nodrošina Eiropas Savienības fondu publicitātes, saziņas un vizuālās identitātes prasību ieviešanu, bet nepārsniedzot vienu procentu no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām;
25.7.
izmaksas horizontālā principa "vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai šo noteikumu 25.2. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai – zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas un subtitru nodrošināšanas pakalpojumu izmaksas.
26.
Neparedzētie izdevumi nepārsniedz trīs procentus no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām. Neparedzēto izdevumu izlietošanu finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi, kā to nosaka vienošanās.
27.
Projekta netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 25.2. apakšpunktā un 25.3. apakšpunktā ​​​​​​​ minētajām izmaksām.
28.
Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, ir uzskatāmi par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja vien tie nav atgūstami saskaņā ar nacionālajiem tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā.
29.
Projekta izmaksas ir attiecināmas no 2023. gada 1. janvāra, taču projekta darbības nevar būt pabeigtas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē.
IV.Pasākuma atlases kārtu un projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumi
30.
Sadarbības iestāde pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros  pieņem lēmumu par projekta apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumiem vai noraidīšanu viena mēneša laikā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma.
31.
Pasākuma pirmās un otrās atlases kārtas ietvaros projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.
32.
Finansējuma saņēmējam pēc projekta īstenošanas vismaz desmit gadus nodrošina īpaši aizsargājamo dabas teritoriju dabas aizsardzības plānu aktualitāti.
33.
Projekta ietvaros iepirkumus veic saskaņā ar publiskos iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.
34.
Ja attiecināms, projekta ietvaros, veicot iepirkumus, nodrošina vides prasību integrāciju preču, pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums), kā arī publiskos iepirkumus īsteno sociāli atbildīgā veidā, piemērojot sociāli atbildīgā publiskā iepirkuma nosacījumus.
35.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms):
35.1.
nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus, kas noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regulas (ES)  2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 47. un 50. pantā un saskaņā ar kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijās;
35.2.
savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
35.3.
sedz projekta izmaksu pieaugumu no saviem līdzekļiem;
35.4.
nodrošina, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti, kā arī nav plānots tos finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;
35.5.
nodrošina atsevišķu grāmatvedības uzskaiti par finansējuma izlietojumu projektā, nodalot tā ietvaros veiktās darbības no citas saimnieciskās darbības;
35.6.
pārliecinās, ka līdzfinansēto pakalpojumu un preču izmaksas atbilst tirgus cenai;
35.7.
izstrādā nosacījumus, kā arī pārliecinās par interešu konflikta neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts ir atklāts;
35.8.
nodrošina horizontālo principu un “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” ievērošanu, datu uzkrāšanu un to ievadi Kohēzijas politikas fondu vienotās informācijas sistēmā projekta īstenošanas un pēcuzraudzības laikā.
36.
Pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtību Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021. – 2027. gada plānošanas periodā nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumus, kurus var izmaksāt vairākos maksājumos, ievērojot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 100 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta finansējuma kopsummas.
37.
Pasākuma otrās atlases kārtas ietvaros pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas sadarbības iestāde, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtību Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021. – 2027. gada plānošanas periodā nodrošina finansējuma saņēmējam avansa maksājumus, kurus var izmaksāt vairākos maksājumos, ievērojot, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma.
38.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds