Likumprojekts (grozījumi)

23-TA-1533
Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā
Izdarīt (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2007, 15. nr.; 2008, 24. nr.; 2009, 15. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 193. nr.; 2010, 206. nr.; 2012, 151. nr.; 2013, 106. nr., 241. nr.; 2016, 52. nr.; 2017, 231. nr.; 2020, 250 nr.) šādus grozījumus:
1.
1. pantā:
izteikt 2.1 un 2.2 punktu šādā redakcijā:
"21) komerciālais maršruts – reģionālās nozīmes maršruts, kurā, pamatojoties uz izsniegto maršruta atļauju, tiek nodrošināti sabiedriskā transporta pakalpojumi maršruta atļaujā norādītajā intensitātē un kvalitātē, un kurā pakalpojuma cenu (pakalpojuma tarifu) nosaka pārvadātājs;"
"22) dotētais maršruts – reģionālās nozīmes maršruts vai pilsētas nozīmes maršruts, kurā, pamatojoties uz starp pasūtītāju un pārvadātāju noslēgtā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu pamata tiek nodrošināti valsts vai pašvaldības garantēti noteiktas kvalitātes un apjoma sabiedriskā transporta pakalpojumi;"
izteikt 10.punktu šādā redakcijā:
“10) sabiedriskā transporta pakalpojumi — iedzīvotājiem pieejami, pasūtītāja organizēti, vai ar Autotransporta direkcijas izsniegto maršruta atļauju saskaņoti, regulārie pasažieru pārvadājumi ar sabiedriskajiem transportlīdzekļiem, kurus pasažieri var izmantot normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apjomā;”"
papildināt pantu ar 16. un 17. punktu šādā redakcijā:
“16) vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotājs - pārvadātājs, autoosta, dzelzceļa stacija vai biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, kurš normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir saņēmis piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai biļešu tirdzniecības veikšanai;"
"17) vienotās biļetes - biļetes, kas apliecina tiesības izmantot sabiedrisko transportlīdzekli vairākos pārvadājumu veidos un maršrutos."
2.
Papildināt 5.panta trešo daļu ar 9.punktu šādā redakcijā:
“9) organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijās (iekšzemes dzelzceļa pārvadājumos Rail Baltica dzelzceļa līnijas ietvaros);”
3.
Papildināt 8.1 panta piekto daļu ar 5. punktu šādā redakcijā:
“5) pārvadātājs, pārvadājot pasažierus, kuriem valsts ar normatīvajiem aktiem ir piešķīrusi braukšanas maksas atvieglojumus, atbilstoši normatīvajos aktos par sabiedriskā transporta sniegšanu un izmantošanu noteiktai kārtībai nenodrošina to identificēšanu un uzskaiti.”
4.
12.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
“(1) Ja sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai pakalpojumos izmantojamajam inventāram vai aprīkojumam valsts vai pašvaldība papildus sabiedriskā transporta pakalpojuma pasūtījuma līgumos vai maršruta atļaujā noteiktajam nosaka prasības, kuru ieviešana tam rada papildu izdevumus, pārvadātājam ir tiesības prasīt no valsts vai pašvaldības šo izdevumu kompensēšanu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
“(3) Kārtību, kādā nosaka, aprēķina un pārvadātājam no valsts budžeta kompensē šā panta pirmajā daļā minētos izdevumus un kārtību, kādā aprēķina un pārvadātājam no valsts budžeta kompensē šā panta ceturtajā daļā minētos izdevumus, kā arī kontrolē no valsts budžeta izmaksāto līdzekļu izmantošanas tiesiskumu un pareizību, nosaka Ministru kabinets.”
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
“(4) Ja sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējiem komerciālajos maršrutos valsts saskaņā ar normatīvajiem aktiem uzliek pienākumu ar atvieglotajiem nosacījumiem pārvadāt pasažierus, kuriem ir piešķirti braukšanas maksas atvieglojumi, pārvadātājs ir tiesīgs saņemt no valsts izdevumu, kas saistīti ar šo pasažieru pārvadāšanu, kompensāciju, kas nepārsniedz faktisko pakalpojuma sniedzēja noteikto braukšanas maksas  (biļetes cenas) apmēru konkrētajam pakalpojumam.”
5.
13.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
“(2) Sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīklā, maršrutā vai reisā sniedz uz sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma vai maršruta atļaujas pamata.”
6.
14.1 pantā:
papildināt otro daļu aiz vārdiem "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" ar vārdiem "izmantojot datu izplatīšanas un pārvaldības platformu".
papildināt 2.1 daļu aiz vārdiem "personu apliecinošiem dokumentiem" ar vārdiem "izmantojot datu izplatīšanas un pārvaldības platformu".
 izteikt 2.2 daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
“(22) Pasažieru kategorijas, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta, piešķirtos braukšanas maksas atvieglojumus izmanto, sabiedriskajā transportlīdzeklī elektroniski identificējoties ar personas apliecību (eID), kas papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni). Pilsētas nozīmes maršrutos to personu identifikācijai, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta, var tikt izmantoti arī valstspilsētas pašvaldības noteiktie elektroniskās identifikācijas līdzekļi, ievērojot atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas atvieglojumu pārvaldības procesus.”
Papildināt ar 2.3 daļu:
“(2.3) Šī panta 2.2 daļā noteiktais pienākums par piešķirto braukšanas maksas atvieglojumus izmantošanu, sabiedriskajā transportlīdzeklī elektroniski identificējoties ar personas apliecību (eID), netiek attiecināts uz no valsts budžeta kompensējamo braucienu kategoriju – pirmsskolas vecuma bērni (bērni, kas saskaņā ar Vispārējās izglītības likumu nav uzsākuši pamatizglītības apguvi).”
izteikt 3.1 daļu šādā redakcijā:
“(31) Tiesības saņemt un apstrādāt informāciju par braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanai aktuālajiem identifikācijas līdzekļiem papildus šā panta pirmajā daļā minētajam ir vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai un vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotājam, lai nodrošinātu personu ar braukšanas maksas atvieglojumiem veikto braucienu identifikāciju sabiedriskajos transportlīdzekļos un sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecības vietās. Pārvadātājs iesniedz informācijas sistēmā informāciju par elektroniskās uzskaites sistēmas identificēto valsts noteikto braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju braucieniem.”
7.
15. pantā:
papildināt ar devīto apakšpunktu šādā redakcijā:
“9) līgumsodus par sabiedriskā transporta pakalpojumu līguma noteikumu neizpildi vai nepienācīgu izpildi. Sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumos iekļaujamos līgumsodus un to apmērus nosaka Ministru kabinets.”
8.
17.pantā:
papildināt ar trešo daļu šādā redakcijā:
“(3) Pasūtītājam ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma, kas noslēgts starp pasūtītāju un pārvadātāju, ja pēc šo grozījumu spēkā stāšanās, ar kompetentās institūcijas konkurences jomā lēmumu, kas stājies spēkā, nav apstrīdams un pārsūdzams, Pārvadātājs ir atzīts par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā horizontālā karteļa vienošanās, izņemot gadījumus, kad attiecīgā institūcija, konstatējot konkurences tiesību pārkāpumu, par sadarbību iecietības programmas ietvaros Pārvadātāju ir atbrīvojusi no naudas soda vai naudas sodu samazinājusi, vai ir izsniegusi atzinumu par to, ka Pārvadātāja veiktie pasākumi ir pietiekami uzticamības atjaunošanai un tādu pašu un līdzīgu gadījumu novēršanai nākotnē;”
9.
19.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "transportlīdzekļos un biļešu kasēs" ar vārdiem "transportlīdzekļos un biļešu tirdzniecības vietās".
Svītrot pirmajā daļā vārdus “un rezervēšanas”.
Izteikt panta otro daļu šādā redakcijā:
“(2) Piekļuvi un tiesības izmantot vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu biļešu tirdzniecības veikšanai piešķir Autotransporta direkcija.”
Piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai tiek piešķirta:
1) pārvadātājiem, kuriem ir piešķirtas tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutu tīkla dotētajos maršrutos (reisos), biļešu tirdzniecībai uz attiecīgā pārvadātāja apkalpotajiem maršrutiem (reisiem) un vienoto biļešu tirdzniecībai;
2) reģistrētām autoostām, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem nodrošina biļešu tirdzniecību, biļešu tirdzniecību uz autobusu reisiem, kurus apkalpo attiecīgā autoosta, un vienoto biļešu tirdzniecībai;
3) biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējam, kurš balstoties uz komerciāliem principiem nodrošina biļešu tirdzniecības pakalpojumus, biļešu tirdzniecībai uz visiem autobusu un vilcienu reisiem, un vienoto biļešu tirdzniecībai."
Papildināt pantu 2.daļu šādā redakcijā:
"(2.1) Personām, kuras ir minētas šā panta otrās daļas 1. un 2. punktā, piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai tiek piešķirta automātiski. Personām, kuras ir minētas šā panta trešās daļas 1. un 2. punktā, ir tiesības saņemt piekļuvi vienotai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai kā biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējam, izpildot šā panta sestās daļas nosacījumus un pilnībā nodalot saimnieciskās darbības izmaksas un ieņēmumus."
Izteikt panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Autotransporta direkcija piešķir piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējam, ja tas atbilst šādām prasībām:
1) tas ir reģistrēts kādā Eiropas Savienības dalībvalstī atbilstoši komersanta reģistrācijas valsts normatīvo aktu prasībām;
2) tam nav nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu parādu, kuru kopsumma pārsniedz likumā "Par nodokļiem un nodevām" noteikto nodokļu (nodevu) parāda kopsummu, no kuras sākot nodokļu administrācija nodrošina publisku informācijas pieejamību;
3) tas ir izpildījis visas Patērētāju tiesību aizsardzības centram rakstveidā iesniegtās apņemšanās novērst konstatētos pārkāpumus un visus tam Patērētāju tiesību aizsardzības centra piemērotos lēmumus;
4) tas ir noslēdzis šā panta devītajā daļā minēto līgumu un nodrošina biļešu tirdzniecību visiem autobusu un vilcienu reisiem, tostarp vienoto biļešu tirdzniecību;
5) tam nav piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktās sankcijas."
Izteikt panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Autotransporta direkcija piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējam anulē, ja:
1) ir saņemts biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzēja iesniegums par piekļuves anulēšanu;
2) ir konstatēts, ka biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs neveic norēķinus ar pārvadātāju par pārdotajām biļetēm;
3) ir konstatēts, ka biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs nenodrošina biļešu tirdzniecību visiem autobusu un vilcienu reisiem, tostarp vienoto biļešu tirdzniecību;
4) biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzēja darbībā ir konstatēti būtiski sabiedriskā transporta nozari un komercdarbību reglamentējošu normatīvo aktu pārkāpumi;
5) biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, izmantojot vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu, pārkāpis vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietošanas noteikumus;
6) ir konstatēts, ka tam ir piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktās sankcijas.
Izteikt panta piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Autotransporta direkcija šā panta otrās daļas 1. un 2. punktā minētajām personām piešķirto piekļuvi vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai anulē, ja:
1) tiek izbeigts ar pārvadātāju noslēgtais līgums, ar kuru tika piešķirtas tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutu tīkla dotētajos maršrutos (reisos);
2) autoostai tiek anulēta vai apturēta reģistrācija, vai, ja saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto regulējumu, autoostas obligāti sniedzamo pakalpojumu klāstā netiek iekļauta biļešu tirdzniecība;
3) vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietotājs, izmantojot vienoto sabiedriskā transporta biļešu sistēmu, pārkāpis vienotās sabiedriskā transporta biļešu sistēmas lietošanas noteikumus."
Izteikt panta devīto daļu šādā redakcijā:
"(9) Autotransporta direkcija nodrošina, ka vienotajā sabiedriskā transporta biļešu sistēmā biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzēja, kuram tiek piešķirta šā panta trešās daļas 3.punktā minētā piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai, pārdodamajām biļetēm tiek noteikta cena, kas ir par 10 procentiem zemāka nekā tām biļetēm noteiktā cena, kuras pārdod pārvadātājs un autoosta, kuriem piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai tiek piešķirta automātiski.  Papildus Autotransporta direkcijas noteiktajai biļetes cenai biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, kuram tiek piešķirta šā panta trešajā daļā minētā piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai, ir tiesīgs piemērot biļešu tirdzniecības pakalpojuma maksu, nodrošinot, ka kopējā biļetes galīgā cena ir zemāka par tām biļetēm noteikto cenu, kuras pārdod pārvadātājs un autoosta, kuriem piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai tiek piešķirta šā panta otrajā daļā noteiktajā kartībā."
Papildināt pantu ar desmito daļu šādā redakcijā:
"(10) Biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, kuram tiek piešķirta šā panta trešās daļas 3.punktā minētā piekļuve vienotajai sabiedriskā transporta biļešu sistēmai, piekļuvi dzelzceļa apkalpes vietai biļešu tirdzniecības nodrošināšanai saņem atbilstoši dzelzceļa jomu reglamentējošu normatīvo aktu prasībām."
10.
Aizstāt pārejas noteikumu 31. punktā vārdus un skaitļus “no 2024. gada 1. jūlija” ar vārdiem un skaitļiem “no 2026. gada 1. jūlija.”
11.
Aizstāt pārejas noteikumu 32.punktā vārdus un skaitļus “stājas spēkā 2022. gada 1. janvārī” ar vārdiem stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī”.
12.
Papildināt pārejas noteikumus ar 35. un 36. punktu šādā redakcijā:
“35. Šā likuma 14.1 panta 2.2 daļu reģionālās nozīmes maršrutos piemēro, sākot no 2025. gada 1. jūlija. No 2025. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 1. jūlijam pasažieri, kuru braukšanas maksas atvieglojumi tiek kompensēti no valsts budžeta un kuri vēl nav  saņēmuši personas apliecību, kura papildināta ar speciālu funkcionalitāti (lietotni), ir tiesīgi izmantoto braukšanas maksas atvieglojumus reģionālās nozīmes maršrutos sabiedriskajā transportlīdzeklī neidentificējoties ar personas apliecību.
36. Šā likuma 14.1 panta 2.2 daļu pilsētas nozīmes maršrutos piemēro, sākot no 2025. gada 1. janvāra."
13.
Papildināt pārejas noteikumus ar 37. punktu šādā redakcijā:
“37. Šā likuma 17. panta trešo daļu var piemērot līgumiem par pakalpojumu sniegšanu maršrutu tīklā (maršrutā), kas ir noslēgti pēc šīs normas spēkā stāšanās, ja kopš attiecīgā kompetentās institūcijas konkurences jomā lēmuma spēkā stāšanās, ar kuru Pārvadātājs  ir atzīts par vainīgu konkurences tiesību pārkāpumā, kas izpaužas kā horizontālā karteļa vienošanās.”
14.
Papildināt pārejas noteikumus ar 38. punktu šādā redakcijā:
“38. Šā likuma 17. panta trešās daļas 2.punktu var piemērot līgumiem par pakalpojumu sniegšanu maršrutu tīklā (maršrutā), pēc šīs normas spēkā stāšanās, ja nav pagājis vairāk kā [viens] gads kopš attiecīgais kompetentās institūcijas lēmums, spriedums vai prokurora priekšraksts par sodu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams.”
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Ministrs V. Uzvārds