23-TA-1081
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.panta 6. un 13. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.1.Prioritātes “Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” 2.1.3.3. pasākuma “Katastrofu risku mazināšanas pasākumi” trešās projektu iesniegumu atlases kārtu (turpmāk – trešā kārta);
1.2.
pasākuma trešās kārtas mērķi;
1.3.
pasākuma trešajai kārtai pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektu iesniedzējiem, finansējuma saņēmējiem un projektu sadarbības partneriem;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
pasākuma trešās kārtas īstenošanas nosacījumus;
1.7.
vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2.
Pasākuma trešās kārtas mērķis ir uzbūvēt Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa 1.kārtu un Ugunsdzēsības loģistikas un remonta bāzes kompleksu, kā arī izveidot Drošības klases katastrofu pārvaldības prevencijas pasākumu īstenošanai un sabiedrības izglītošanai.
3.
Pasākuma trešās kārtas mērķa grupa ir Latvijas pašvaldības, iedzīvotāji, Iekšlietu ministrija, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, Nodrošinājuma valsts aģentūra.
4.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu pasākuma ietvaros piešķir granta veidā.
5.
Pasākuma trešo kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
6.
Atbildīgās iestādes funkcijas pasākuma trešās kārtas ietvaros pilda Iekšlietu ministrija.
7.
Pasākuma trešās kārtas projektu plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 51 258 054 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 43 569 346 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 7 688 708 euro.
8.
Maksimālais attiecināmais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no šo noteikumu 7. punktā minētā Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta finansējuma kopsummas.
9.
Pasākuma trešo kārtu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādus rādītājus:
9.1.
iznākuma rādītājs – investīcijas jaunās vai jauninātās katastrofu monitoringa, gatavības, brīdinājuma un reaģēšanas sistēmās attiecībā uz dabas katastrofām sasniedz 51 258 054 euro, iznākuma rādītāja starpposma vērtība 2024. gada 31.decembrī sasniedz 735 278 euro.
9.2.
nacionālais rezultāta rādītājs – ieviestas drošības klases piecos reģionos un divu ēku nodošana ekspluatācijā.
II.Prasības projektu iesniedzējiem un sadarbības partneriem
10.
Pasākuma trešās kārtas projektu “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa būvniecības 1.kārta” un “Ugunsdzēsības, loģistikas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” iesniedzējs ir Nodrošinājuma valsts aģentūra, kas pēc projektu iesniegumu apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
11.
Pasākuma trešās kārtas projekta “Drošības klašu izveide” projekta iesniedzējs ir Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
12.
Pasākuma trešās kārtas projektu iesniedzējs projektos “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa būvniecības 1.kārta” un “Ugunsdzēsības, loģistikas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” kā sadarbības parteri iesaista Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu.
13.
Pasākuma trešās kārtas projektu iesniedzējs projektā “Drošības klašu izveide” kā sadarbības partneri iesaista Nodrošinājuma valsts aģentūru.
14.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz tos sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
15.
Projekta iesniedzēji pasākuma trešās kārtas ietvaros iesniedz kopā trīs projektu iesniegumus.
16.
Projekta iesniedzējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi – finanšu analīzi un ekonomisko analīzi – un pievieno to projekta iesniegumam. Veicot izmaksu un ieguvumu analīzi, projekta iesniedzējs nodrošina, ka projekta kopējie ieguvumi un ietaupījumi ir lielāki par projekta investīciju un darbības izmaksām visā projekta pārskata periodā.
17.
Sadarbības partnera funkcijas tiek noteiktas finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera sadarbības līgumā.
18.
Projektos “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa būvniecības 1.kārta” un “Ugunsdzēsības, loģistikas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta kā sadarbības partnera pienākums ir konsultēt un noteikt Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas ēku kompleksa un Ugunsdzēsības loģiskas un remonta bāzes kompleksa gala lietotāja prasības.
19.
Projektā “Drošības klašu izveide” Nodrošinājuma valsts aģentūras kā sadarbības partnera uzdevumi ir sekojoši:
19.1.
nodrošināt telpu pielāgošanai nepieciešamo projektēšanas, būvdarbu un būvuzraudzības iepirkumu veikšanu;
19.2.
nodrošināt telpu pielāgošanai nepieciešamo projektēšanas, būvdarbu un būvuzraudzības darbu izpildes vadību un norēķinus ar būvniecībā, autoruzraudzībā un būvuzraudzībā nolīgtajiem izpildītājiem;
19.3.
sadarboties un īstenojamās aktivitātes koordinēt ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu.
III.Projektu atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
20.
“Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa būvniecības 1.kārta” un “Ugunsdzēsības, loģistikas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” paredzētas šādas atbalstāmās darbības:
20.1.
projekta tehniskās dokumentācijas sagatavošana;
20.2.
būvprojekta minimālā sastāvā un būvprojekta izstrāde;
20.3.
projekta ekspertīze, autoruzraudzība, ekspertu piesaiste, būvuzraudzība un būvniecības jomu regulējošos normatīvajos aktos noteiktā attiecīgo būvniecības speciālistu obligātā apdrošināšana, būvdarbu veicēja civiltiesiskās atbildības apdrošināšana, būvniecības apdrošināšana;
20.4.
būvdarbi, tostarp darbi, kas saistīti ar objektu nodošanu ekspluatācijā;
20.5.
teritorijas labiekārtošanas darbi, zemes izlīdzināšana, zālājs ap ēku, apmales, celiņi;
20.6.
projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksas;
20.7.
saistītās infrastruktūras izbūve un labiekārtošana.
21.
Projekta “Drošības klašu izveide” ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
21.1.
tehniskās un meta dokumentācijas sagatavošana;
21.2.
būvdarbi Drošības klašu izveidei, pielāgošanai;
21.3.
pielāgošana, aprīkošana, iekārtu un inventāra iegāde, uzstādīšana;
21.4.
autoruzraudzība un būvuzraudzība, ekspertu piesaiste;
21.5.
projektu vadības un īstenošanas personāla nodrošināšana.
22.
Trešās kārtas projektiem ir paredzēti publicitātes pasākumi par projektu īstenošanu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk — Regula Nr. 2021/1060) 47. un 50. pantam un kārtībai, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
23.
Šo noteikumu 20. punktā minēto projektu īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
23.1.
izmaksas, kas saistītas ar tehniskās apsekošanas, būvniecības izmaksu tāmes, būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, apliecinājuma kartes izstrādāšanu, kā arī būvprojekta ekspertīzes izmaksas;
23.2.
projekta būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas;
23.3.
būvdarbu izmaksas, būvniecības jomu regulējošos normatīvajos aktos noteiktās būvdarbu veicēja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas, būvniecības apdrošināšanas izmaksas;
23.4.
izmaksas, kas saistītas ar būves nodošanu ekspluatācijā;
23.5.
iekārtu, ierīču, mēbeļu, aprīkojuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
23.6.
informācijas tehnoloģiju aprīkojuma izmaksas;
23.7.
elektromobiļu uzlādes staciju plānošana un izbūve.
24.
Šo noteikumu 21. punktā minētā projekta īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
24.1.
būvniecības un ar to saistītās tiešās un netiešās izmaksas;
24.2.
transportlīdzekļu pārbūves, pielāgošanas, aprīkošanas izmaksas;
24.3.
tehnoloģiju aprīkojuma iegādes un uzstādīšanas izmaksas;
24.4.
meta izstrādes un realizācijas, interjera izbūves, aprīkojuma, iekārtu, ierīču iegādes, pielāgošanas un uzstādīšanas izmaksas;
24.5.
dokumentācijas, būvprojekta, būvuzraudzības un autoruzraudzības, būvdarbu un ar tiem saistītās izmaksas;
24.6.
ar projekta vadības nodrošināšanu saistītās tiešās un netiešās izmaksas;
24.7.
konsultantu izmaksas, kas nepieciešamas projekta sekmīgai realizācijai.
25.
Visiem trešās kārtas projektiem ir šādas attiecināmās izmaksas:
25.1.
projektu darbībām tieši saistīto publicitātes un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas, kas veiktas saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām;
25.2.
projektu vadības personāla izmaksas, kuras saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punktu plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto izmaksu likmi 7 procentu apmērā no projektu pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, bet neieskaitot tiešās attiecināmās personāla izmaksas.
26.
Šo noteikumu 20. un 21. punktā minētās darbības tiek veiktas, finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim izvēloties preču piegādātājus un pakalpojumu sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
27.
Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
IV.Projektu īstenošanas nosacījumi
28.
Pasākuma trešās kārtas projektu īstenošanas vieta ir visa Latvijas Republikas teritorija.
29.
Pasākuma trešās kārtas projektus īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim.
30.
Izmaksu attiecināmības termiņš ir no 2023. gada 1. oktobra.
31.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka pasākuma ietvaros plānotās izmaksas nepārklātos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
32.
Īstenojot projektus, finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
33.
Finansējuma saņēmējam ir pienākums pirms trešās projektu iesniegumu atlases kārtas izsludināšanas izstrādāt kārtību, kādā tiks nodrošināta interešu konflikta neesamība, identificēti apstākļi, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projektu īstenošanai, noteikti veicamie pasākumi un izstrādāti darbības plāni interešu konflikta preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts ir atklāts.
34.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu.
35.
Finansējuma saņēmēja pienākums ir publiskos iepirkumus veikt saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu, nediskriminējošu konkursa procedūru un, kur tas ir attiecināms, īstenojot sociāli atbildīgus un inovatīvus iepirkumus.
36.
Īpašuma tiesības uz nekustamajiem īpašumiem, kuros plānots veikt ieguldījumus, ir nostiprinātas zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā vai uz ilgtermiņa nomas līguma pamata tie ir nodoti finansējuma saņēmēja lietošanā.
37.
Finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par:
37.1.
faktiski sasniegtajiem šo noteikumu 9. punktā minētajiem rādītājiem;
37.2.
horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju "Objektu skaits, kuros ERAF/KF ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība";
37.3.
horizontālo principu “Klimatdrošināšana”, aprakstot aktivitātes, kas nodrošina klimata pārmaiņu mazināšanu, siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu vai oglekļa dioksīda piesaisti;
37.4.
horizontālo principu "Energoefektivitāte pirmajā vietā" un darbībām, kas paredz enerģijas ietaupījumu;
37.5.
horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" darbībām, kas nodrošina atbilstību pielāgošanās klimata pārmaiņām aspektiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds