kapitālsabiedrību pārvaldības likuma
31. panta desmito daļu un 37. panta desmito daļu
I. Minimālās prasības valodu prasmei, izglītībai un darba pieredzei
1. Valodu prasme | |
Noteikumu 15.1. apakšpunkts – valsts valodas un vismaz vēl vienas Eiropas Savienības oficiālās valodas (svešvalodas) zināšanas valdes locekļa uzdevumu profesionālai izpildei nepieciešamā apjomā | |
1.1. Valsts valodas zināšanas | Valsts valodu pārvalda normatīvajos aktos valsts valodas lietošanas jomā noteiktajā apjomā |
1.2. Svešvalodu zināšanas | Pārvalda vismaz vēl vienu Eiropas Savienības oficiālo valodu (kapitāla daļu turētāja vai padomes noteiktu svešvalodu) valdes locekļa uzdevumu profesionālai izpildei nepieciešamā apjomā |
2. Izglītība | |
Noteikumu 15.2. apakšpunkts – izglītība, kas nodrošina nepieciešamo zināšanu kopumu, lai profesionāli pildītu valdes locekļa uzdevumus konkrētajā amatā kapitālsabiedrībā | |
Augstākā izglītība | Akadēmiskā augstākā vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība, kas nodrošina nepieciešamo zināšanu un kompetenču kopumu, lai profesionāli pildītu valdes locekļa uzdevumus konkrētajā amatā. Jomu (nozari) nosaka kapitāla daļu turētājs vai padome |
3. Darba pieredze | |
Noteikumu 15.3. apakšpunkts – darba pieredze, kas nodrošina nepieciešamo iemaņu kopumu, lai profesionāli pildītu valdes locekļa uzdevumus konkrētajā amatā kapitālsabiedrībā | |
Līdzšinējā darba pieredze | Vismaz triju gadu pieredze valdes loceklim līdzvērtīgā vadošā amatā vai šim amatam tieši padota vadības līmeņa darbinieka amatā, kas nodrošina vadības kompetences un zināšanas, kuras nepieciešamas, lai profesionāli pildītu valdes locekļa uzdevumus konkrētajā amatā. Izņēmuma gadījumā to var samazināt līdz divu gadu pieredzei, ja valdes locekļu atlase tiek veikta kapitālsabiedrībā, kura saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir maza kapitālsabiedrība |
II. Nepieciešamās vadības kompetences un to novērtēšana
Noteikumu 18. punkts – kapitāla daļu turētājs vai padome nosaka valdes locekļu kandidātiem vadības kompetences, kas ir nepieciešamas amata pildīšanai. Nominācijas komisija nosaka katras vadības kompetences īpatsvaru un ietekmi uz kopējo vērtējumu, t. i., maksimālo punktu skaitu | |
1. Darbinieku motivēšana un attīstīšana | Darbinieku attīstības veicināšana, nodrošinot atbalstošu vidi darbinieku motivācijas stiprināšanai, snieguma pilnveidošanai un profesionālās izaugsmes veicināšanai |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 1.1. veido ilgtermiņa attīstības plānus cilvēkresursu attīstībai kapitālsabiedrībā; 1.2. būtiski ir noskaidrot un analizēt darbinieku noskaņojumu un motivācijas līmeni, lai optimāli izmantotu personāla resursus; 1.3. iedvesmo un attīsta darbiniekus kapitālsabiedrībā; 1.4. veicina talantīgu darbinieku izaugsmi kapitālsabiedrībā; 1.5. mērķtiecīgi izmanto atgriezenisko saiti, lai veicinātu darbinieku attīstību | |
2. Pozitīvu attiecību veidošana un uzturēšana | Spēja veidot un uzturēt ar cilvēkiem pozitīvas attiecības vai kontaktus (savā iestādē un ārpus tās), kas palīdz vai nākotnē varētu palīdzēt ar darbu saistīto mērķu sasniegšanai |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 2.1. identificē jomas, kurās veidot stratēģiskās attiecības; 2.2. sazinās ar dažādām iesaistītajām pusēm, lai identificētu un īstenotu ilgtermiņa sadarbību; 2.3. veido ārēju ekspertu komandas, lai risinātu kapitālsabiedrībai stratēģiski nozīmīgus, būtiskus jautājumus; 2.4. kapitālsabiedrības mērķu sasniegšanai veido sadarbības tīklus, lai rastu risinājumus atšķirīgu viedokļu situācijās | |
3. Komandas vadīšana | Vēlme un spēja uzņemties līdera lomu, organizēt komandas darbu, lai nodrošinātu mērķu sasniegšanu. Spēja veidot pozitīvas attiecības starp komandas dalībniekiem, rūpēties par komandu un motivēt to kopīgo mērķu sasniegšanai |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 3.1. uzņemas līdera lomu un efektīvi organizē komandas darbu, lai nodrošinātu mērķu sasniegšanu; 3.2. risina iekšējos konfliktus komandā, lai tie nekavētu rezultātu sasniegšanu; 3.3. iedvesmo citus kopīgam darbam, aktīvi iesaistoties; 3.4. uzņemas atbildību par komandas darba rezultātiem – gan pozitīviem, gan negatīviem | |
4. Orientācija uz attīstību | Apzināti analizē savas personības stiprās un vājās puses, lai noteiktu attīstības vajadzības un uzlabotu personīgo un kapitālsabiedrības sniegumu |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 4.1. definē izaicinošus personiskos mērķus, balstoties uz kapitālsabiedrības attīstības mērķiem; 4.2. izmanto pārmaiņas kā iespēju attīstīt vai iegūt jaunas prasmes un zināšanas; 4.3. seko līdzi procesiem ārējā vidē, lai laikus plānotu un īstenotu jaunu kompetenču, prasmju un zināšanu ieguvi; 4.4. iegūst papildu zināšanas ne tikai savas darbības jomā, bet arī citās jomās, lai sasniegtu labākus darbības rezultātus | |
5. Stratēģiskais redzējums | Spēja definēt un pārvērst darbībā kapitālsabiedrības attīstības stratēģisko vīziju |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 5.1. spēj noteikt skaidrus, izaicinošus vidēja termiņa un ilgtermiņa kapitālsabiedrības darbības mērķus; 5.2. spēj analizēt kapitālsabiedrības darbību gan nozares, gan valsts attīstības kontekstā (piemīt ilgtermiņa redzējums); 5.3. spēj ātri pielāgoties jaunām situācijām un ir atvērts pārmaiņām; 5.4. spēj plānot stratēģijas ieviešanu un tās vadību kapitālsabiedrībā, identificē šķēršļus un iespējas | |
6. Plānošana un organizēšana | Prasme noteikt prioritātes, plānot, organizēt un kontrolēt savu un citu darbu īsā un ilgstošā laikposmā, nodrošinot efektīvu laika un resursu izmantošanu |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 6.1. plānojot dažādus uzdevumus, ņem vērā darbinieku noslogotību, resursu pieejamību, iespējamās izmaiņas; 6.2. ātri reaģē uz izmaiņām. Spēj kontrolēt vairākus procesus paralēli; 6.3. efektīvi izmanto resursus; 6.4. jūtas atbildīgs ne tikai par personīgajiem, bet arī par visas kapitālsabiedrības darba rezultātiem | |
7. Lēmumu pieņemšana un atbildība | Spēja pieņemt lēmumus, izvērtējot informāciju un uzņemoties atbildību par tiem |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 7.1. spēj pieņemt lēmumus īsā laikā un situācijās, ja ir pieejama ierobežota apjoma informācija, arī nepopulārus; 7.2. spēj uzņemties iniciatīvu; 7.3. pilnībā atbild par savā kompetencē esošajiem procesiem un rezultātiem; 7.4. aizstāv savu un komandas viedokli un lēmumus; 7.5. piedāvā vairākus problēmas risinājuma variantus, sagatavo pamatotu lēmumu un prognozē iespējamās sekas; 7.6. ja lēmums tiek atlikts, pamato savu rīcību, norādot ieguvumus; 7.7. iesaista padotos lēmumu pieņemšanā, apzinās atbildību par saviem un padoto lēmumiem; 7.8. ir atvērts alternatīviem risinājumiem un uzklausa dažādus viedokļus | |
8. Orientācija uz rezultātu sasniegšanu | Vēlme veikt uzdevumus arvien labāk, izvirzīt mērķus, kas nav viegli sasniedzami, un mērķtiecīgi strādāt, lai tos sasniegtu. Spēja saskatīt, novērtēt un radīt jaunas iespējas organizācijas attīstībai un tās īstenot |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 8.1. izvirza izaicinošus mērķus sev un citiem; 8.2. izmēģina jaunas pieejas un metodiski strādā, lai sasniegtu mērķus; 8.3. nosakot mērķus, izvērtē nepieciešamos ieguldījumus un ieguvumus, uzņemas saprātīgu risku, lai sasniegtu labākus rezultātus; 8.4. nosaka personiskus mērķus, seko saviem standartiem, kas var būt augstāki par formāli noteiktajiem; 8.5. analizē darba rezultātus, uzlabo darba metodes, lai paaugstinātu efektivitāti | |
9. Pārmaiņu vadīšana | Efektīvu un kvalitatīvu pārmaiņu un kapitālsabiedrības pārveides procesa mērķtiecīga vadīšana |
Novērtēšanas kritēriji: 9.1. veido vidi, kas veicina un iedrošina pārmaiņas un inovācijas; 9.2. izceļ un skaidro iestādē veiksmīgu pārmaiņu vai inovāciju pieredzi; 9.3. personiski sniedz skaidru vīziju par pārmaiņu ietekmi | |
10. Citas būtiskas vadības kompetences | Izvirza kapitāla daļu turētājs vai padome, tās definējot saistībā ar vakanto amatu |
I. Minimālās prasības valodu prasmei, izglītībai un darba pieredzei
1. Valodu prasmes | |
Noteikumu 15.1. apakšpunkts – valsts valodas un vismaz vēl vienas Eiropas Savienības oficiālās valodas (svešvalodas) zināšanas padomes locekļa uzdevumu profesionālai izpildei nepieciešamā apjomā | |
1.1. Valsts valodas zināšanas | Valsts valodu pārvalda normatīvajos aktos valsts valodas lietošanas jomā noteiktajā apjomā |
1.2. Svešvalodu zināšanas | Pārvalda vismaz vēl vienu Eiropas Savienības oficiālo valodu (kapitāla daļu turētāja noteikto svešvalodu) padomes locekļa uzdevumu profesionālai izpildei nepieciešamā apjomā |
2. Izglītība | |
Noteikumu 15.2. apakšpunkts – izglītība, kas nodrošina nepieciešamo zināšanu kopumu, lai profesionāli pildītu padomes locekļa uzdevumus konkrētajā amatā kapitālsabiedrībā | |
Augstākā izglītība | Akadēmiskā augstākā vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība, kas nodrošina nepieciešamo zināšanu un kompetenču kopumu, lai profesionāli pildītu padomes locekļa uzdevumus konkrētajā amatā. Jomu (nozari) nosaka kapitāla daļu turētājs |
3. Pieredze | |
Noteikumu 15.3. apakšpunkts – darba pieredze, kas nodrošina nepieciešamo iemaņu kopumu, lai profesionāli pildītu padomes locekļa uzdevumus konkrētajā amatā kapitālsabiedrībā | |
Līdzšinējā darba pieredze |
3.1. Profesionālā pieredze un zināšanas vismaz vienā no šo noteikumu 27. punktā minētajām jomām; 3.2. Darba pieredze, kas atbilst vienam no šādiem kritērijiem: 3.2.1. vismaz triju gadu pieredze vidējas vai lielas kapitālsabiedrības valdes locekļa amatā; 3.2.2. vismaz divu gadu pieredze vidējas vai lielas kapitālsabiedrības padomes locekļa amatā; 3.2.3. vismaz triju gadu pieredze vadošā amatā (iestādes vadītājs vai tā vietnieks) valsts vai pašvaldības iestādē, kas atbildīga par nozares politikas veidošanu vai īstenošanu. Nozari (nozares) nosaka kapitāla daļu turētājs; 3.2.4. vismaz piecu gadu pieredze vadošā akadēmiskā personāla amatā (profesors, asociētais profesors, docents, vadošais pētnieks), kas ietver arī pētniecību un zinātniskās publikācijas kapitālsabiedrības darbības jomā. Jomu nosaka kapitāla daļu turētājs |
II. Nepieciešamās vadības kompetences un to novērtēšana
Noteikumu 18. punkts – kapitāla daļu turētājs nosaka padomes locekļu kandidātiem vadības kompetences, kas ir nepieciešamas amata pildīšanai. Nominācijas komisija nosaka katras vadības kompetences īpatsvaru un ietekmi uz kopējo vērtējumu, t. i., maksimālo punktu skaitu | |
1. Darbinieku motivēšana un attīstīšana | Darbinieku attīstības veicināšana, nodrošinot atbalstošu vidi darbinieku motivācijas stiprināšanai, snieguma pilnveidošanai un profesionālās izaugsmes veicināšanai |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 1.1. veido ilgtermiņa attīstības plānus cilvēkresursu attīstībai kapitālsabiedrībā; 1.2. būtiski ir noskaidrot un analizēt darbinieku noskaņojumu un motivācijas līmeni, lai optimāli izmantotu personāla resursus; 1.3. iedvesmo un attīsta darbiniekus kapitālsabiedrībā; 1.4. veicina talantīgu darbinieku izaugsmi kapitālsabiedrībā; 1.5. mērķtiecīgi izmanto atgriezenisko saiti, lai veicinātu darbinieku attīstību | |
2. Pozitīvu attiecību veidošana un uzturēšana | Spēja veidot un uzturēt pozitīvas attiecības vai kontaktus ar cilvēkiem (savā iestādē un ārpus tās), kas palīdz vai nākotnē varētu palīdzēt ar darbu saistīto mērķu sasniegšanai |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 2.1. identificē jomas, kurās veidot stratēģiskās attiecības; 2.2. sazinās ar dažādām iesaistītajām pusēm, lai identificētu un īstenotu ilgtermiņa sadarbību; 2.3. veido ārēju ekspertu komandas, lai risinātu kapitālsabiedrībai stratēģiski nozīmīgus, būtiskus jautājumus; 2.4. kapitālsabiedrības mērķu sasniegšanai veido sadarbības tīklus, lai rastu risinājumus atšķirīgu viedokļu situācijās | |
3. Orientācija uz attīstību | Apzināti analizē savas personības stiprās un vājās puses, lai noteiktu attīstības vajadzības un uzlabotu personīgo un kapitālsabiedrības sniegumu |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 3.1. definē izaicinošus personiskos mērķus, balstoties uz kapitālsabiedrības attīstības mērķiem; 3.2. izmanto pārmaiņas kā iespēju attīstīt vai iegūt jaunas prasmes un zināšanas; 3.3. seko līdzi procesiem ārējā vidē, lai laikus plānotu un īstenotu jaunu kompetenču, prasmju un zināšanu ieguvi; 3.4. iegūst papildu zināšanas ne tikai savas darbības jomā, bet arī citās, lai sasniegtu labākus darbības rezultātus | |
4. Stratēģiskais redzējums | Spēja definēt un pārvērst darbībā kapitālsabiedrības attīstības stratēģisko vīziju |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 4.1. spēj noteikt skaidrus, izaicinošus vidēja termiņa un ilgtermiņa kapitālsabiedrības darbības mērķus; 4.2. spēj analizēt kapitālsabiedrības darbību gan nozares, gan valsts attīstības kontekstā (piemīt ilgtermiņa redzējums); 4.3. spēj ātri pielāgoties jaunām situācijām un ir atvērts pārmaiņām; 4.4. spēj plānot stratēģijas ieviešanu un tās vadību kapitālsabiedrībā, identificē šķēršļus un iespējas | |
5. Plānošana un organizēšana | Prasme noteikt prioritātes, plānot, organizēt un kontrolēt savu un citu darbu īsā un ilgstošā laikposmā, nodrošinot efektīvu laika un resursu izmantošanu |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 5.1. plānojot dažādus uzdevumus, ņem vērā darbinieku noslogotību, resursu pieejamību, iespējamās izmaiņas; 5.2. ātri reaģē uz izmaiņām. Spēj kontrolēt vairākus procesus paralēli. 5.3. efektīvi izmanto resursus; 5.4. jūtas atbildīgs ne tikai par personīgajiem, bet arī par visas kapitālsabiedrības darba rezultātiem | |
6. Lēmumu pieņemšana un atbildība | Spēja pieņemt lēmumus, izvērtējot informāciju un uzņemoties atbildību par tiem |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 6.1. spēj pieņemt lēmumus īsā laikā un situācijās, ja ir pieejama ierobežota apjoma informācija, arī nepopulārus; 6.2. spēj uzņemties iniciatīvu; 6.3. pilnībā atbild par savā kompetencē esošajiem procesiem un rezultātiem; 6.4. aizstāv savu un komandas viedokli un lēmumus; 6.5. piedāvā vairākus problēmas risinājuma variantus, sagatavo pamatotu lēmumu un prognozē iespējamās sekas; 6.6. ja lēmums tiek atlikts, pamato savu rīcību, norādot ieguvumus; 6.7. iesaista padotos lēmumu pieņemšanā, apzinās atbildību par saviem un padoto lēmumiem; 6.8. ir atvērts alternatīviem risinājumiem un uzklausa dažādus viedokļus | |
7. Orientācija uz rezultātu sasniegšanu | Vēlme veikt uzdevumus arvien labāk, izvirzīt mērķus, kas nav viegli sasniedzami, un mērķtiecīgi strādāt, lai tos sasniegtu. Spēja saskatīt, novērtēt un radīt jaunas iespējas organizācijas attīstībai un tās īstenot |
Novērtēšanas kritēriji (izvēlas būtiskākos, vismaz divus): 7.1. izvirza izaicinošus mērķus sev un citiem; 7.2. izmēģina jaunas pieejas un metodiski strādā, lai sasniegtu mērķus; 7.3. nosakot mērķus, izvērtē nepieciešamos ieguldījumus un ieguvumus, uzņemas saprātīgu risku, lai sasniegtu labākus rezultātus; 7.4. nosaka personiskus mērķus, seko saviem standartiem, kas var būt augstāki par formāli noteiktajiem; 7.5. analizē darba rezultātus, uzlabo darba metodes, lai paaugstinātu efektivitāti | |
8. Pārmaiņu vadīšana | Efektīvu un kvalitatīvu pārmaiņu un kapitālsabiedrības pārveides procesa mērķtiecīga vadīšana |
Novērtēšanas kritēriji: 8.1. veido vidi, kas veicina un iedrošina pārmaiņas un inovācijas; 8.2. izceļ un skaidro iestādē veiksmīgu pārmaiņu vai inovāciju pieredzi; 8.3. personiski sniedz skaidru vīziju par pārmaiņu ietekmi | |
9. Citas būtiskas vadības kompetences | Izvirza kapitāla daļu turētājs, tās definējot saistībā ar vakanto amatu |
Prasības | Kritēriji |
Iespējamais maksimālais punktu skaits kritērijā (obligāts)1 |
Vērtēšanas kārta |
Kandidāta vārds, uzvārds | Kandidātam piešķirtie punkti | Kandidāta atbilstība (atbilst/ |
1. Valodu prasmes2 | 1.1. | |||||
1.2. | ||||||
2. Izglītība2 |
2.1. | |||||
2.2. | ||||||
3. Darba pieredze2 | 3.1. | |||||
3.2. | ||||||
4. Vadības kompetences | 4.1. | |||||
4.2. | ||||||
4.3. | ||||||
5. Citas būtiskas prasības | 5.1. | |||||
5.2. | ||||||
Kandidāta summārais novērtējums3 |
Nominācijas komisijas loceklis
_________________________________ ______________________________
(vārds, uzvārds) (paraksts)
_________________________________
(datums)
Piezīmes.
1 Maksimālo punktu skaitu nosaka atsevišķi katram kritērijam un katram amatam. Maksimālais punktu skaits tiek piešķirts par novērtējumu "izcili", zemākais punktu skaits – par vadības kompetences novērtējumu "neapmierinoši". Visu kritēriju maksimālā punktu kopsumma ir 100.
2 Konstatē personas izglītības atbilstību Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra noteikumu Nr. 20 "Valdes un padomes locekļu nominēšanas kārtība kapitālsabiedrībās, kurās kapitāla daļas pieder valstij vai atvasinātai publiskai personai" 15.1., 15.2. un 15.3. apakšpunktā minētajām prasībām. Ja kandidāta izglītība, valodu prasme vai darba pieredze neatbilst minētajām prasībām, kandidāts tiek noraidīts. Var tikt vērtēta obligāto prasību pārsniegšana, piemēram, otras augstākās izglītības esība amatam būtiskā jomā, valodas zināšanas, kas pārsniedz minimālās prasības, darba pieredze biržā kotētā vai starptautiskā uzņēmumā, darba pieredze, kas pārsniedz minimālās prasības un ir būtiska, lai pildītu valdes vai padomes locekļa pienākumus.
3 Aprēķina, summējot visus vērtējumus atbilstoši katrai kārtai. Nominācijas komisijas loceklis atbilstoši savam vērtējumam piešķir punktus katram kandidātam par katru kritēriju, kurā paredzēta vērtēšana.