22-TA-3322
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē “Ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalsts”
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku
attīstības likuma 5.panta ceturto daļu
attīstības likuma 5.panta ceturto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu (turpmāk – atbalsts) intervencē "Ražotāju grupu un organizāciju izveide" (turpmāk – intervence), pamatojoties uz izstrādātu darījumdarbības plānu.
2.
Projektu iesniegumu pieņemšanu izsludina, projektu iesniegumus vērtē un atlasa, lēmumu pieņem un paziņo, kā arī atbalstu pieprasa un sankcijas piemēro saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, ja vien šajos noteikumos nav noteikts savādāk.
3.
Atbalstu piešķir atbilstīgām kooperatīvām sabiedrībām – saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 2. decembra Regulu 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula Nr. 2021/2115).
4.
Intervences mērķis ir veicināt atbilstīgu kooperatīvo sabiedrību veidošanos un efektīvu darbību centralizētas pirmapstrādes un tirgus izpētes nodrošināšanā, produkcijas realizācijā, kā arī jaunu noieta tirgu apgūšanā.
5.
Atbalsta pretendents ir atbilstīga kooperatīvā sabiedrība, tai skaitā tāda atbilstīgā kooperatīvā sabiedrība, kuras biedri ir tikai citas sabiedrības (turpmāk – kooperatīvu apvienība) un kura atbilstības statusu ieguvusi atbilstoši normatīvajiem aktiem par kooperatīvo sabiedrību atbilstību, izņemot:
5.1.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, kuras ir atzītas un kurām ir piešķirts atbalsts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ražotāju organizāciju atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtību;
5.2.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, kuras atbilstības statusu pirmo reizi ieguvušas pirms 2021. gada;
5.3.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, kuras iepriekš jau ir ieguvušas atbilstības satatusu, bet pēc tam reorganizētas vai dibinātas no jauna, vai tām mainīts nosaukums.
6.
Atbalstu piešķir:
6.1.
atbilstīgām kooperatīvajām sabiedrībām visās lauksaimniecības nozarēs, izņemot konvencionālā tradicionālo laukaugu un konvencionālā piena nozarē;
6.2.
kooperatīvu apvienībām visās lauksaimniecības nozarēs.
7.
Šo noteikumu izpratnē lauksaimniecības produkti ietver Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minētos lauksaimniecības produktus.
II.Atbalsta saņemšanas nosacījumi
8.
Atbalsta pretendents atbilst šādiem nosacījumiem:
8.1.
ir reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ne agrāk kā 2020. gada 1. janvārī;
8.2.
atbilstības statusu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kooperatīvo sabiedrību atbilstību pirmo reizi ir ieguvis pēc 2021. gada 1. janvāra;
8.3.
ir izstrādājis darījumdarbības plānu vismaz viena mērķa īstenošanai atbilstoši šo noteikumu 9. punktā minētajām atbalstāmajām aktivitātēm;
8.4.
atbalsta iesniegumā ir apliecinājis, ka, īstenojot darījumdarbības plānu, apņemas sasniegt darījumdarbības plānā noteiktos mērķus un sasniedzamos rādītājus;
8.5.
šo noteikumu 8.3. apakšpunktā minētais darījumdarbības plāns ir apstiprināts Lauku atbalsta dienestā.
8.6.
tam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu (nodevu) parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro;
9.
Intervencē atbalsta aktivitātes, kuru mērķis ir:
9.1.
ražošanas procesa un saražotās produkcijas pielāgošana tirgus prasībām;
9.2.
preču sagatavošana pārdošanai, kā arī pārdošanas centralizācijas un piegādes nodrošināšana;
9.3.
vienotu prasību ieviešana attiecībā uz produkcijas kvalitāti;
9.4.
uzņēmējdarbības un tirgvedības prasmju attīstīšana un inovatīvu procesu organizēšana un veicināšana.
10.
Īstenojot darījumdarbības plānu, atbalsta pretendents izpilda darījumdarbības plānā noteiktos mērķus un ne vēlāk kā darījumdarbības plāna pēdējā gadā, salīdzinājumā ar pēdējo noslēgto pārskata gadu pirms darījumdarbības plāna uzsākšanas, sasniedz šādus rādītājus:
10.1.
kopumā vismaz par 10 procentiem palielina biedru saražotās un ārpus sabiedrības realizētās lauksaimniecības produkcijas gada apgrozījumu vai apjomu.
10.2.
vismaz par 10 procentiem, bet ne mazāk kā par vienu biedru palielina to biedru skaitu, ar kuriem sabiedrībai ir apgrozījums;
10.3.
palielina biedru realizētās produkcijas apjomu vai apmēru, nodrošinot, ka ne vēlāk kā darījumdarbības plāna īstenošanas pēdējā gadā vismaz pieci kooperatīvu apvienības biedri vismaz 60 procentus savas konkrētās produkcijas realizē ar kooperatīvu apvienības starpniecību.
11.
Atbalsta pretendents arī nākamos piecus gadus pēc darījumdarbības plāna īstenošanas iegūst atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības statusu.
12.
Priekšroka atbalsta saņemšanai ir atbalsta pretendentam, kas saņēmis lielāku punktu skaitu šo noteikumu 1. pielikumā minētajos darījumdarbības plānu atlases kritērijos.
III.Atbalsta apmērs un intensitāte
13.
Atbalsta apmērs pirmajā gadā ir 10 procentu no iepriekšējā noslēgtajā taksācijas gadā sabiedrības biedru saražotās un ārpus sabiedrības realizētās lauksaimniecības produkcijas gada apjoma vērtības. Otrajā gadā atbalsta apmērs ir astoņi procenti, trešajā gadā – seši procenti, ceturtajā gadā – četri procenti un piektajā gadā – divi procenti no iepriekšējā gadā biedru saražotās un ārpus sabiedrības realizētās lauksaimniecības produkcijas gada apjoma vērtības.
14.
Sabiedrības biedru saražotās un ārpus sabiedrības realizētās lauksaimniecības produkcijas apjoma vērtībā neiekļauj saistītām personām realizēto produkcijas vērtību. Šo noteikumu izpratnē saistītās personas ir personas, kas atbilst Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu 1. pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai definīcijai.
15.
Sabiedrībām izmaksājamais maksimālais atbalsta apmērs vienā gadā nepārsniedz 100 000 euro un visā darījumdarbības plāna īstenošanas periodā – 500 000 euro.
16.
Atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentu no šo noteikumu V nodaļā minētajām attiecināmajām izmaksām.
IV.Atbalsta piešķiršana un kontrole
17.
Atbalstu izmaksā kā vienotas likmes atbalstu, kas sadalīts gada maksājumos, ne ilgāk kā piecus gadus pēc dienas, kad atbalsta pretendents ir atzīts Lauku atbalsta dienestā, pamatojoties uz tā darījumdarbības plānu.
18.
Atbalstu izmaksā reizi gadā, pamatojoties uz:
18.1.
atbalsta pretendenta kārtējā gadā iesniegto maksājuma pieprasījumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
18.2.
faktiskajām attiecināmajām izmaksām Lauku atbalsta dienestā apstiprinātā darījumdarbības plāna īstenošanā;
18.3.
ikgadējo pārskatu par plānoto rādītāju izpildi un mērķu sasniegšanu saskaņā ar šo noteikumu 2. pielikumu.
19.
Darījumdarbības plāna īstenošanas laikā atbalsta pretendentam ir tiesības Lauku atbalsta dienesta lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteiktajā termiņā četras reizes pieprasīt priekšapmaksu 90 procentu apmērā no kārtējā gadā plānotās atbalsta maksājuma summas, iesniedzot Lauku atbalsta dienestā priekšapmaksas pieprasījumu.
20.
Pēc priekšapmaksas pieprasījuma saņemšanas Lauku atbalsta dienests 30 kalendāra dienu laikā pārbauda tā atbilstību un pārskaita maksājumu uz atbalsta pretendenta atvērto norēķinu kontu kredītiestādē.
21.
Pēc darījumdarbības plāna daļas īstenošanas atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai, pamatojoties uz izdevumus apliecinošajiem dokumentiem un ievērojot Lauku atbalsta dienesta lēmumā par darījumdarbības plāna apstiprināšanu noteikto termiņu, iesniedz Lauku atbalsta dienestā maksājuma pieprasījumu par tām faktiskajām attiecināmajām izmaksām, kas ietvertas Lauku atbalsta dienesta apstiprinātajā darījumdarbības plānā.
22.
Lauku atbalsta dienests:
22.1.
nākamo maksājumu vai šo noteikumu 19. punktā minēto priekšapmaksu pārskaita, ja, izvērtējot atbalsta pretendenta iesniegto maksājuma pieprasījumu un ikgadējo pārskatu, tajā ietvertie izdevumi ir attiecināmi un pamatoti ar attaisnojošiem dokumentiem un sasniegtie rādītāji atbilst plānotajam;
22.2.
darījumdarbības plāna īstenošanas pēdējā gadā paredzēto atbalstu izmaksā tikai pēc darījumdarbības plāna īstenošanas pārbaudes, kā arī plānoto mērķu un rādītāju sasniegšanas.
23.
Ja Lauku atbalsta dienests konstatē, ka:
23.1.
atbalsta pretendenta iepriekšējā perioda izdevumi nav attiecināmi vai atbilstoši, Lauku atbalsta dienests atbalsta summu proporcionāli samazina saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
23.2.
atbalsta pretendents nav sasniedzis noteiktos mērķus un sasniedzamos rādītājus, Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par atbalsta atmaksu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
24.
Ja atbalsta pretendents kādā no darījumdarbības plāna īstenošanas gadiem neiegūst atbilstības statusu vai pārtrauc darījumdarbības plāna īstenošanu, Lauku atbalsta dienests pieņemt lēmumu par tā izslēgšanu uz trim gadiem no valsts un Eiropas Savienības atbalsta pretendentu loka un saņemtā atbalsta atmaksu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
V.Attiecināmās izmaksas
25.
Attiecināmās izmaksas ir faktiskās izmaksas (tai skaitā biroja telpu īre, jauna biroja aprīkojuma, datortehnikas un programmatūras iegāde, biroja juridiskās un biroja administratīvā personāla izmaksas kopā ar darbaspēka nodokļiem, biroja administratīvās izmaksas (kancelejas preču, sakaru un degvielas izmaksas), jaunu iekārtu, jaunas tehnikas, aprīkojuma iegāde un uzstādīšana, loģistikas transporta iegāde, sertifikācijas procesa izmaksas produkcijas kvalitātes sertifikāta iegūšanai), kas ir pamatotas un tieši saistītas ar darījumdarbības plāna īstenošanu šajos noteikumos minēto mērķu sasniegšanai.
26.
Attiecināmās izmaksas nosaka atbilstoši tirgus cenai.
27.
Attiecināmajās izmaksās neiekļauj pievienotās vērtības nodokli, ja vien tas nav atgūstams saskaņā ar pievienotās vērtības nodokli reglamentējošiem tiesību aktiem.
28.
Darba samaksa (tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas), kuru iekļauj attiecināmajās izmaksās, nedrīkst pārsniegt:
28.1.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības vadītājam 2500 euro mēnesī;
28.2.
pārējam personālam 1700 euro mēnesī.
29.
Autotransporta nomas izmaksas operatīvā līzinga gadījumā nedrīkst pārsniegt 350 euro mēnesī, pārējos gadījumos (tai skaitā finanšu līzinga gadījumā) – 150 euro mēnesī.
30.
Jaunā iekārta vai tehnika, kas iegādāta, izmantojot finanšu līzingu, nonāk atbalsta saņēmēja īpašumā.
31.
Darījumdarbības plānā paredzētajiem pakalpojumiem un iegādēm ievēro normatīvo aktu prasības par iepirkuma procedūras piemērošanu. Izvēlēto piedāvājumu apliecina, salīdzinot vismaz trīs derīgus piedāvājumus konkrētai iegādei vai izmaksām neatkarīgi no iepirkuma procedūras veida.
32.
Atbalsta pretendents darījumdarbības plāna īstenošanas laikā nodrošina:
32.1.
pamatojuma dokumentus, kas apliecina, ka izmaksas ir faktiski bijušas un ir tieši attiecināmas uz darījumdarbības plānā paredzēto darbību īstenošanu;
32.2.
attiecināmo izdevumu atbilstību sabiedrības gada pārskatā norādītajiem datiem.
33.
Ja, īstenojot darījumdarbības plānu, ir iegādāta jauna iekārta, tehnika, aprīkojums, loģistikas transportlīdzeklis vai veikta cita veida investīcija, atbalsta pretendents savā saimnieciskajā darbībā šo investīciju izmanto ne mazāk kā piecus gadus pēc tās iegādes dienas. Ja atbalsta pretendents minēto nosacījumu neizpilda, Lauku atbalsta dienests pieņem lēmumu par atbalsta atmaksu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
34.
Šo intervenci nevar apvienot ar citu publisku atbalstu, kas saņemts no citām vietējām, reģionālām, valsts vai Eiropas Savienības programmām par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām.
VI.Pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti
35.
Lai pieteiktos atbalstam, atbalsta pretendents Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
35.1.
iesniegumu par atbalsta piešķiršanu;
35.2.
Darījumdarbības plānu. Plānā ietver:
35.2.1.
problēmas risinājuma aprakstu un plānoto aktivitāšu aprakstu;
35.2.2.
darījumdarbības plāna sasniedzamos rādītājus;
35.2.3.
darījumdarbības plāna budžeta kopsavilkumu, tostarp indikatīvu naudas plūsmas pārskatu pa gadiem darījumdarbības plāna iesniegšanas gadā, turpmākajos gados līdz darījumdarbības plāna īstenošanas beigām un gadā pēc darījumdarbības plāna īstenošanas;
35.2.4.
aprakstu par darījumdarbības plāna sasniedzamo rādītāju ilgtspējas nodrošināšanu vismaz piecus gadus pēc darījumdarbības plāna pabeigšanas.
35.3.
atbalsta pretendenta deklarāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
35.4.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības biedru sarakstu pēc stāvokļa pēdējā noslēgtā finanšu gada beigās;
35.5.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības biedru tās kopsapulces protokola izrakstu, kurā sabiedrība pieņēmusi lēmumu par pieteikšanos valsts un Eiropas Savienības atbalstam un apstiprinājusi konkrētu sabiedrības aktivitāšu īstenošanu, un kopsapulces dalībnieku reģistra kopiju.
36.
Pēc darījumdarbības plāna apstiprināšanas un īstenošanas uzsākšanas atbalsta pretendents Lauku atbalsta dienesta lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu noteiktajā termiņā Lauku atbalsta dienestā iesniedz:
36.1.
ikgadēju pārskatu par darījumdarbības plāna izpildi un sasniedzamajiem rādītājiem saskaņā ar šo noteikumu 2. pielikumu (kā arī informāciju par izmaksām);
36.2.
kārtējā gada maksājuma pieprasījumu par faktiskajām izmaksām atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
36.3.
atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības biedru sarakstu pēc stāvokļa pēdējā noslēgtā finanšu gada beigās.
37.
Atbalsta pretendents ir tiesīgs iesniegt Lauku atbalsta dienestā grozījumus darījumdarbības plānā, ja tie pēc būtības nemaina plānotos mērķus un nepasliktina plānoto sasniedzamo rādītāju iznākumu salīdzinājumā ar situāciju, kad pirmo reizi tika apstiprināta darījumdarbības plāna īstenošana.
38.
Ja kārtējā gada beigās plānotais budžets ir izpildīts mazāk nekā par 30 procentiem un neizpildīšanas iemesls nav nepārvarama vara vai cits no atbalsta pretendenta gribas neatkarīgs iemesls, Lauku atbalsta dienests, izvērtējot pārskatu par darījumdarbības plāna izpildi, pieņem lēmumu samazināt atbalsta pretendentam plānoto atbalsta summu par neizpildīto daļu.
39.
Atbalsta pretendents ir tiesīgs uzsākt darījumdarbības plāna grozījumos paredzēto pasākumu īstenošanu pēc to apstiprināšanas Lauku atbalsta dienestā.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikumsMinistru kabineta
[22-TA-3322 Dt]
noteikumiem Nr.[22-TA-3322 Nr]
1.pielikums. Atlases kritēriji intervencē "Ražotāju grupu un organizāciju izveide"
2.
pielikumsMinistru kabineta
[22-TA-3322 Dt]
noteikumiem Nr.[22-TA-3322 Nr]
2.pielikums Pārskats par darījumdarbības plāna izpildi un sasniedzamajiem rādītājiem intervencē "Ražotāju grupu un organizāciju izveide"