Likumprojekts (grozījumi)

22-TA-888
Grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā
Izdarīt Alkoholisko dzērienu aprites likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 10., 13. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2010, 59. nr.; 2011, 6. nr.; 2013, 129. nr.; 2015, 49., 240. nr.; 2016, 241., 251. nr.; 2017, 128. nr.; 2018, 204. nr.; 2019, 212. nr., 2020, 241.A nr.) šādus grozījumus:
1.
5. pantā:
papildināt ar desmito, vienpadsmito un divpadsmito daļu šādā redakcijā:

"(10) Tirdzniecības (tai skaitā ar distances līgumu) un pakalpojumu sniegšanas vietās ir aizliegts piedāvāt alkoholiskos dzērienus par velti, kā dāvanu vai kā kompensāciju par citas preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu. Alkoholisko dzērienu degustācija atļauta alkoholisko dzērienu tirdzniecības vietās (izņemot azartspēļu organizēšanas vietas) un alkoholisko dzērienu ražošanas vietās vai ražotāja telpās.
(11) Azartspēļu organizēšanas vietās ir aizliegta alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība alkoholisko dzērienu patērēšanai uz vietas pie spēļu automātiem, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdiem vai citām azartspēļu iekārtām.
(12) Azartspēļu organizēšanas vietās ir aizliegta alkoholisko dzērienu patērēšana pie spēļu automātiem, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdiem vai citām azartspēļu iekārtām."
2.
6. pantā:
papildināt 1.3 daļu ar 3. punktu šādā redakcijā:

"3) 0,2 litrus, ja absolūtā spirta daudzums minētajos alkoholiskajos dzērienos pārsniedz 22 tilpumprocentus.";
papildināt ar 2.5 daļu šādā redakcijā:

"(25) Mazumtirdzniecības vietās jāizvieto redzams uzraksts, kas brīdina, ka alkoholisko dzērienu lietošanai ir negatīva ietekme uz veselību, alkoholiskos dzērienus nedrīkst pārdot nepilngadīgām personām, kā arī nepilngadīgas personas nedrīkst tos iegādāties, lietot un glabāt.";
izslēgt trešo daļu.
3.
Papildināt  ar 7.1 pantu šādā redakcijā:
"7.1 pants. Alkoholisko dzērienu papildu marķēšanas prasības

(1) Alkoholiskos dzērienus marķē saskaņā ar normatīvajiem aktiem par pārtikas produktu informācijas sniegšanu patērētājiem un fasētas pārtikas marķēšanu, kā arī tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem, kas reglamentē noteiktu alkoholisko dzērienu apriti.
(2)  Uz katras Latvijā ražotas, no citas Eiropas Savienības dalībvalsts, kā arī valsts, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts, ievestas alkoholisko dzērienu iepakojuma vienības (vai tam pievienotas etiķetes), kas paredzēta realizēšanai vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā Latvijā, izvieto viegli pamanāmu un skaidri salasāmu: 
1) alkoholiskā dzēriena papildu marķējumu – uzturvērtības paziņojumu, kura saturs var tikt ierobežots līdz produkta enerģētiskajai vērtībai un sastāvdaļu sarakstam. Pilnu uzturvērtības paziņojumu un sastāvdaļu sarakstu norāda uz etiķetes vai citā veidā ar elektroniskiem līdzekļiem ar nosacījumu, ka uz iepakojuma vai tam pievienotas etiķetes ir norādīta skaidra un tieša saikne ar uzturvērtības paziņojuma un sastāvdaļu saraksta atrašanās vietu. Informāciju par vielām vai produktiem, kas izraisa alerģiju vai  nepanesamību, norāda tieši uz iepakojuma vai tam pievienotās etiķetes;
2) brīdinājuma piktogrammu – grafisku attēlu, kas ietver simbolu un citus grafiskus elementus (piemēram, robežlīnijas, fona zīmējumu vai krāsu), kurā ir brīdinājums nelietot alkoholiskos dzērienus grūtniecības laikā un vadot transportlīdzekli un kas uzdrukāts uz alkoholiskā dzēriena iepakojuma etiķetes vai ir tai piestiprināts ar speciālu uzlīmi.
(3) Uz alkoholiskajiem dzērieniem, kas tiek ražoti mazajās alkoholisko dzērienu darītavās, izvieto tikai brīdinājuma piktogrammu."
4.
11. pantā:
papildināt ar piekto, sesto un septīto daļu šādā redakcijā:
"(5) Alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāma ir aizliegta:
1) preses izdevumos;
2) drukātos reklāmas izdevumos un publikācijās patērētājiem;
3) kinoteātros;
4) tīmekļvietnēs un tiešsaistē (tai skaitā tiešsaistes saskarnēs);
5) izmantojot pasta (arī elektroniskā pasta) pakalpojumus.
(6) Šā panta piektajā daļā minētie cenu un atlaižu reklāmas ierobežojumi neattiecas uz mazumtirdzniecības vietām, kurās norisinās alkoholisko dzērienu tirdzniecība (tai skaitā ar distances līgumu tīmekļvietnē un mobilajā lietotnē), kā arī alkoholisko dzērienu ražošanas vietās vai ražotāja telpās.
(7) Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vietās (tai skaitā ar distances līgumu tīmekļvietnē un mobilajā lietotnē) ir aizliegti alkoholisko dzērienu tirdzniecības veicināšanas pasākumi, kuros:
1) kopā ar alkoholisko dzērienu piedāvā ar atlaidi iegādāties citu alkoholisko dzērienu, preci vai pakalpojumu vai kopā ar citu preci vai pakalpojumu ar atlaidi iegādāties alkoholisko dzērienu;
2) piedāvā kopā iegādāties (tai skaitā vienā iepakojumā) vairākas alkoholisko dzērienu vienības par zemāku cenu (izņemot piedāvājumus, kuros, iegādājoties vienā iepakojumā iepakotas vairākas alkoholisko dzērienu vienības, piedāvātā cena par vienu vienību nav zemāka, kā pērkot alkoholisko dzērienu vienu vienību atsevišķi);
3) piedāvā alkoholisko dzērienu iegādi ar atlaidi patērētāja lojalitātes programmas ietvaros (izņemot atlaidi, kas tiek piemērota vienai alkoholisko dzērienu vienībai)."
5.
14. pantā:
papildināt ar devīto un desmito daļu šādā redakcijā:
"(9) Par redzama brīdinājuma uzraksta par alkoholisko dzērienu negatīvo ietekmi nenovietošanu mazumtirdzniecības vietās piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskai personai līdz četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskai personai – naudas sodu līdz septiņdesmit naudas soda vienībām.
(10) Par alkoholisko dzērienu papildu marķēšanas prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskai personai līdz simt naudas soda vienībām, bet juridiskai personai – naudas sodu līdz trīssimt naudas soda vienībām."
6.
15. pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus un skaitli "izņemot 14. panta trešajā daļā minēto pārkāpumu" ar vārdiem un skaitli "izņemot 14. panta trešajā, devītajā un desmitajā daļā minētos pārkāpumus";
papildināt ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 14. panta devītajā un desmitajā daļā minētajiem pārkāpumiem veic Pārtikas un veterinārais dienests."
7.
Papildināt pārejas noteikumus ar 20. punktu šādā redakcijā:

"20. Šā likuma  6. panta 1.3 daļas 3. punkts, 7.1 pants, 14. panta desmitā daļa un 15. panta sestā daļa saistībā ar alkoholisko dzērienu papildu marķēšanas prasību neievērošanu stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī. Produktus, kuri ražoti un marķēti pirms šā likuma 7.1 panta spēkā stāšanās, var izplatīt, līdz beidzas to krājumi."
Veselības ministre L. Meņģelsone