Noteikumi

24-TA-1462
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.5.1. specifiskā atbalsta mērķa “Ieguldījumi, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta un 13. punktu
 
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka: 
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.5.1. specifisko atbalsta mērķi “Ieguldījumi, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6.
komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus.
2.
Pasākuma mērķa grupa ir atvasināta publiska persona, jūras vēju un sauszemes vēju tehnoloģiju un to komponenšu ražotāji. 
3.
Noteikumos lietoti šādi termini:
3.1.
darbu sākums - darbu sākums ir brīdis atbilstoši Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk -  Komisijas regula Nr. 651/2014) 2. panta 23. punktam;
3.2.
tīrais tehnoloģiju komersants - kas atbilst šādiem kvalifikācijas nosacījumiem:
3.2.1.
paredz veikt ieguldījumus jūras vēju un sauszemes vēju tehnoloģiju un to komponenšu ražošanā;
3.2.2.
tas vai tā filiāle ir Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrēts komersants.
3.3.
viens vienots uzņēmums – uzņēmums, kas atbilst Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) 2. panta 2. punktam. 
4.
Pasākuma mērķis ir stiprināt Eiropas Savienības piegāžu ķēdes kritiski svarīgo jūras vēju tehnoloģiju ražošanas attīstību, nodrošināt ieguldījumus Rīgas brīvostas infrastruktūras attīstībā, lai piesaistītu vēja tehnoloģiju ražotājus, izveidojot zaļo industriālo teritoriju, ļaujot tajā komersantiem izvietot ražotnes  jūras vēju un sauszemes vēju tehnoloģiju un to komponenšu ražošanai.
5.
Pasākums tiek īstenots Latvijas Republikas teritorijā.
6.
Finansējuma saņēmējam atbalsts tiek sniegts granta veidā.  
7.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir  64 570 017 euro, tai skaitā ERAF finansējums  54 884 514 euro un valsts budžeta līdzfinansējums  9 685 503 euro.
8.
Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
9.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
10.
Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi rādītāji:
10.1.
iznākuma rādītāji:
10.1.1.
atbalstītie komersanti, kas galvenokārt saistīti ar ienesīgām investīcijām tīrās tehnoloģijās  (vēju enerģijas tehnoloģiju komponenšu ražošanas jomā), kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 29.februāra Regulas (ES) Nr. 2024/795, ar ko izveido Eiropas stratēģisko tehnoloģiju platformu (“ STEP ”) un groza Direktīvu 2003/87/EK un Regulas (ES) 2021/1058, (ES) 2021/1056, (ES) 2021/1057, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) 2021/1060, (ES) 2021/523, (ES) 2021/695, (ES) 2021/697 un (ES) 2021/241 tvērumam – 2;
10.1.2.
nefinansiālu atbalstu saņēmušie komersanti - 2;
10.2.
rezultāta rādītāji:
10.2.1.
radīta infrastruktūra tīro tehnoloģiju (vēju enerģijas un sauszemes vēju tehnoloģiju komponenšu ražošanas jomā)  komersantiem – 30 ha;
10.2.2.
piesaistītas publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas - 40 000 000 euro.
10.3.
nacionālie rādītāji:
10.3.1.
vismaz viens no nomniekiem izbūvētajā teritorijā ir uzsācis atjaunojamo energoresursu ražotnes būvniecību  jūras vēju un sauszemes vēju tehnoloģiju komersantiem;
10.3.2.
no šo noteikumu 10.2.2. punktā minētā rezultāta rādītāja plānotajām privātajam investīcijām 10 procenti jau ir faktiski ieguldītas jūras vēju un sauszemes vēju tehnoloģiju komersantu ražotnes būvniecībā.   
11.
Šo noteikumu 10.1. apakšpunktā minētos rādītājus var uzskatīt par izpildītiem, ja līdz projekta īstenošanas beigām, bet ne vēlāk kā līdz 2029.gada 31.decembrim ir noslēgti līgumi par ieguldījumiem ar tīro tehnoloģiju komersantiem (vēju enerģijas un sauszemes vēju tehnoloģiju komponenšu ražošanas jomā) par 10.2.1 apakšpunktā minētās infrastruktūras iznomāšanu. 
12.
Šo noteikumu 7.punktā noteiktais kopējais finansējums ir  attiecināmas, ja līdz 2025.gada 31.decembrim tiks noslēgti līgumi ar tīro tehnoloģiju komersantiem (vēju enerģijas un sauszemes vēju tehnoloģiju komponenšu ražošanas jomā) par 10.2.1 apakšpunktā minētās infrastruktūras iznomāšanu. Ja līdz noteiktajam termiņam līgumi netiek noslēgti finansējuma saņēmējs atgriež sadarbības iestādei visu līdz 2025.gada 31.decembrim izmaksāto atbalstu.
13.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Projektu iesniegumu iesniegšanu izsludina vienu reizi par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
II.Prasības projekta iesniedzējam
14.
Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Rīgas brīvostas pārvalde, kura pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs.
15.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projektu iesniegumu atlases nolikumam un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu (turpmāk – vadības informācijas sistēma).
16.
Projekta iesniedzējs šo noteikumu 19. punktā minētās atbalstāmās darbības īsteno saskaņā ar projekta biznesa plānu, kas ir projekta iesnieguma pielikums un tajā ir norādīta detalizēta informācija par projekta īstenošanas plānu, mērķiem, risinājumiem, ietekmi uz finansējuma saņēmēja turpmāko ekonomisko attīstību, izmaksu un ieguvumu analīzi, ievērojot, ka projekta ekonomiskā ienesīguma norma ir lielāka par sociālo diskonta likmi un projekta ekonomiskā neto pašreizējā vērtība ir lielāka par nulli,  sagaidāmo peļņu no projekta īstenotajām aktivitātēm, finansējuma saņēmēja projekta ieviešanas pārvaldību, kā arī sasniedzamajiem rādītājiem, lai nodrošinātu šo noteikumu 4. punktā minētā mērķa sasniegšanu. Projekta biznesa plānā iekļauj arī informāciju par radītās infrastruktūras nomnieku atlases un nomas līgumu slēgšanas procesu ar komersantiem.
17.
Projekta iesniedzējs ir informēts un atbilstoši šo noteikumu 28.5. apakšpunktam ir nodrošinājis korupcijas un interešu konflikta riska novēršanas jautājumu iekļaušanu iekšējās kontroles sistēmā.  
III.Atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi
18.
Pasākuma ietvaros ir atbalstāms projekts, kura īstenošanas rezultātā tiks attīstīta Rīgas brīvostas teritorija, nodrošinot visas projekta ietvaros attīstītās teritorijas turpmāku iznomāšanu ar vēju enerģijas un sauszemes vēju tehnoloģiju komponenšu ražošanu saistītiem komersantiem, lai  sekmētu Latvijas enerģētisko neatkarību un celtu atjaunīgās enerģijas komponenšu ražošanas kapacitāti.
19.
Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam, kas nodrošina projekta īstenošanu, ir atbalstāmas šādas darbības un izmaksas:
19.1.
projekta vadības nodrošināšana;
19.2.
inženierizpētes (ģeotehniskā, topogrāfiskā un / vai cita veida) veikšana;
19.3.
tehniskās dokumentācijas izstrāde;
19.4.
ekspertīzes veikšana;
19.5.
zemes sagatavošanas darbi un teritorijas atmežošana;
19.6.
inženiertīklu izbūve;
19.7.
apakšstaciju izbūve;
19.8.
tīklu jaudas palielināšana;
19.9.
pievedceļu un dzelzceļa pārbrauktuves izveide ostas teritorijā;
19.10.
paaugstinātas nestspējas dziļūdens piestātņu  izbūve;
19.11.
ostas jauna loģistikas infrastruktūra izbūve vai esošās loģistikas infrastruktūras rekonstrukcija; 
19.12.
RoRo rampu izbūve;
19.13.
krasta nostiprinājumu pārbūve un izbūve;
19.14.
akvatorijas grunts padziļināšana;
19.15.
autoruzraudzības pakalpojumi;
19.16.
būvdarbu būvuzraudzības pakalpojumi;
19.17.
izmaksu un ieguvumu analīzes izstrāde.
20.
Šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minēto darbību īstenošanai attiecināmas šādas izmaksas:
20.1.
projekta vadības personāla izmaksas, kas radušās uz darba līguma vai uzņēmuma (pakalpojuma) līguma pamata, ņemot vērā, ka:
20.1.1.
tās nepārsniedz 84 787 euro Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma daļai kalendārajā gadā, ja tiešās attiecināmās izmaksas ir lielākas par 5 000 000 euro. Ja projekta īstenošana ilgst  mazāk par gadu vai nepilnos kalendārajos gados, ierobežojums tiek aprēķināts proporcionāli projekta mēnešu skaitam;
20.1.2.
attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze, personāla iesaisti projektā nodrošinot saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu (attiecināms, ja izmaksas radušās uz darba līguma pamata).
20.2.
nepieciešamo ārpakalpojumu (piemēram, juridiskie pakalpojumi, komunikācijas un vizuālās identitātes  nodrošināšanas  pasākumi un citi ārpakalpojumi) izmaksas.
21.
Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta “c” apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams saskaņā ar normatīvajiem aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā.
22.
Šo noteikumu ietvaros ir šādi izmaksu attiecināmības nosacījumi un termiņi:
22.1.
 izmaksas par šo noteikumu 19.1, 19.2., 19.3., 19.4. un 19.17. apakšpunktā plānotajām darbībām, kas saistītas ar sagatavošanās darbiem (atļauju saņemšana un priekšizpētes veikšana), ņemot vērā, šo noteikumu 3.1.apakšpunktā noteikto darbu sākuma definīciju, ir attiecināmas pēc Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam grozījumu iesniegšanas Eiropas Komisijā;
22.2.
izmaksas par šo noteikumu  19.5; 19.6., 19.7., 19.8., 19.9., 19.10., 19.11.,19.12., 19.13, 19.14., 19.15, 19.16. plānotajām darbībām, ņemot vērā, šo noteikumu 3.1.apakšpunktā noteikto darbu sākuma definīciju, ir attiecināmas pēc Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam grozījumu iesniegšanas Eiropas Komisijā un pēc projekta iesnieguma  iesniegšanas sadarbības iestādē;
22.3.
ja darbi pie projekta sākti pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, izņemot šo noteikumu 19.1, 19.2., 19.3., 19.4. un 19.17. apakšpunktā plānotās darbības, viss projekta iesniegums ir noraidāms.
23.
Šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētās atbalstāmo darbību izmaksas un šo noteikumu 19.2., 19.3., 19.4. un 19.17.apakšpunktos minētās sagatavošanas darbu izmaksas, ja tās radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, atbalstāmas saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
24.
Ja projekta īstenošanas laikā rodas izmaksas, kas neatbilst šiem noteikumiem vai pārsniedz pieejamo attiecināmo finansējumu, finansējuma saņēmējs apņemas tās segt no paša rīcībā esošajiem līdzekļiem, kas nav saistīti ar  komercdarbības atbalstu.
IV.Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
25.
Finansējuma saņēmējs projektu īsteno saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim.
26.
Finansējuma saņēmējs ieguldījumus veic teritorijā, kas ir finansējuma saņēmēja īpašumā, valdījumā vai finansējuma saņēmējam uz to ir ilgtermiņa nomas vai apbūves tiesības vismaz uz 10 gadiem, un tās ir nostiprinātas zemesgrāmatā.
27.
Līgumos, kurus finansējuma saņēmējs slēdz ar būvdarbu veicējiem un pakalpojuma sniedzējiem, avansa maksājumus var paredzēt līdz 30 procentiem no attiecīgā līguma summas atbilstoši finansējuma saņēmēja izstrādātajiem avansa apjoma noteikšanas kritērijiem.
28.
Finansējuma saņēmēja pienākumi:
28.1.
nodrošināt projekta īstenošanu un uzraudzību, tai skaitā par piešķirtā finansējuma izlietojumu, saskaņā ar šo noteikumu nosacījumiem;
28.2.
nodrošināt komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvo aktu par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
28.3.
projekta ieviešanā nodrošināt principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanu, lai projekta pieteikumā iekļautajām atbalstāmajām darbībām nav ietekmes uz visiem vides mērķiem, vērtējot gan tiešās, gan primārās netiešās sekas visā aprites ciklā, vai paredzamā ietekme ir nebūtiska;
28.4.
nodrošināt interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādā redakcija) (turpmāk - Regula Nr. 2024/2509), 61. panta prasībām un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā;
28.5.
līdz projekta iesnieguma iesniegšanai izstrādāt iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai atvasinātas publiskas personas institūcijā atbilstoši normatīvo aktu prasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanas iekšējās kontroles sistēmu jomā, kas ietver arī:
28.5.1.
pasākumus interešu konflikta riska kontrolei projekta publiskajos iepirkumos (preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, tai skaitā paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus) un informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā ar Regulas Nr. 2024/2509) 61. pantu;
28.5.2.
krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
28.5.3.
iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu;
28.5.4.
ētikas kodeksu;
28.5.5.
kārtību, kā darbiniekiem jārīkojas, ja tie vēlas ziņot par iespējamiem pārkāpumiem (tai skaitā iespējamām koruptīvām darbībām), ietverot pasākumus, lai nodrošinātu ziņotāja anonimitāti un aizsardzību;
28.5.6.
pasākumus aizliegto vienošanos riska kontrolei;
28.5.7.
mehānismu dubultā finansējuma novēršanai tostarp ar citiem finansēšanas avotiem, tai skaitā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam, Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība" un citiem ārvalstu finanšu instrumentiem;
28.5.8.
trauksmes celšanas sistēmu;
28.5.9.
procedūru disciplināratbildības piemērošanai;
28.5.10.
ziņošanas mehānismu kompetentajām iestādēm par potenciāliem administratīviem vai kriminālpārkāpumiem;
28.5.11.
uzkrāt un uzskaitīt nepieciešamos datus šo noteikumu 10. punktā minēto rādītāju sasniegšanas progresa noteikšanai.
28.6.
uzņemas segt sadārdzinājuma izmaksas projektā no finansējuma saņēmēja privātajiem līdzekļiem, kas brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta, ja šādas izmaksas rodas projekta ieviešanas laikā;
28.7.
projekta ieviešanā paredzēt integritātes paktu;
28.8.
projekta ietvaros paredzētajām darbībām uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi saskaņā ar kārtību, kādā novērtē paredzētās darbības ietekmi uz vidi un akceptē paredzēto darbību ir uzsākta atbilstoša vides ietekmes novērtējuma procedūra.
29.
Par šo noteikumu 10. punktā minēto rādītāju izpildi finansējuma saņēmējs vismaz reizi gadā ziņo vadības informācijas sistēmā vai pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma iesniedz informāciju 10 darba dienu laikā.
30.
Komersants, kurš nomās no finansējuma saņēmēja projekta ietvaros attīstīto teritoriju un infrastruktūru, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 56.b panta 7.punktam tiks izvēlēts konkurenci nodrošinošā, pārredzamā, nediskriminējošā un beznosacījumu procedūrā, par infrastruktūras izmantošanu nosakot tirgus cenu. Šajā punktā minēto nomas izsoli izsludina ne ātrāk kā pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē.
31.
Finansējuma saņēmējs nevar pretendēt uz atbalstu, ja:
31.1.
tas šā pasākuma ietvaros sniedzis nepatiesu informāciju vai tīši maldinājis par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu īstenošanu;
31.2.
tas ir uzskatāms par grūtībās nonākušu komersantu, t.sk. vērtējot tā saistīto grupas līmenī, saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu;
31.3.
uz  finansējuma saņēmēju, t.sk. vērtējot tā saistīto grupas līmenī, neattiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunktu.
32.
Atbalsts netiek sniegts šādām darbībām, nozarēm, iekārtām un komersantiem:
32.1.
ieroču un munīcijas tirdzniecībai (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcija (turpmāk – NACE 2. red.), grupa 47.78 "Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
32.2.
azartspēlēm un derībām (NACE 2. red. 92. nodaļa "Azartspēles un derības");
32.3.
tabakas izstrādājumu ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2. red. 12. nodaļa "Tabakas izstrādājumu ražošana", grupa 46.35 "Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība" un grupa 47.26 "Tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
32.4.
alkohola tirdzniecībai (NACE 2. red. grupa 46.34 "Dzērienu vairumtirdzniecība" un grupa 47.25 "Alkoholisko un citu dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos");
32.5.
operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. L sadaļa "Operācijas ar nekustamo īpašumu", grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu");
32.6.
atkritumu apstrādei un izvietošanai, materiālu pārstrādei (NACE 2. red. grupa 38.21 "Atkritumu apstrāde un izvietošana (izņemot bīstamos atkritumus)" un grupa 38.22 "Bīstamo atkritumu apstrāde un izvietošana");
32.7.
darbībām, kas minētas NACE 2. redakcijas K sadaļā "Finanšu un apdrošināšanas darbības", izņemot finanšu tehnoloģiju komersantus jeb tādus komersantus, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus.
33.
Ja finansējuma saņēmējs vienlaikus darbojas gan kādā no atbalstāmajām nozarēm, gan kādā no šo noteikumu 32. punktā minētajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām, tas, lai saņemtu atbalstu, nodrošina šo nozaru un darbību  un izmaksu nodalīšanu.
34.
Finansējuma saņēmējs apstiprina, ka pēdējo divu gadu laikā pirms pieteikšanās uz atbalstu nav pārcēlis komercdarbības vietu no Eiropas Ekonomikas zonas uz komercdarbības vietu, kur tiks veikts sākotnējais ieguldījums, kuram tiek pieprasīts atbalsts, un apņemas to nedarīt divus gadus pēc tam, kad pabeigts sākotnējais ieguldījums, kuram tiek pieprasīts atbalsts.
35.
Sadarbības iestāde pēc līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas un rakstiska avansa pieprasījuma saņemšanas var piešķirt avansu, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru un nepieciešamības pamatojumu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā ERAF un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā  ERAF un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
36.
Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu un pakalpojumu iepirkumu veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides pieejamības un izmantojamības nodrošināšana – zaļais publiskais iepirkums un sociāli atbildīgs iepirkums.
 
V.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
37.
Šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības un šo noteikumu 19.2., 19.3., 19.4. un 19.17. apakšpunktos minētās izmaksas sagatavošanas darbiem, kas atbilst šo noteikumu 3.1.apakšpunktā minētajam darbu sākumam piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. 
38.
Finansējuma saņēmējs, piesakoties atbalstam šo noteikumu 37. punktā minētajā kārtībā, norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk – sistēma) sagatavotās veidlapas identifikācijas numuru. Atbalsta sniedzējs uzskaita atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, ievērojot normatīvajos aktos par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību noteiktās prasības.
39.
Ja komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, maksimālā atbalsta intensitāte finansējuma saņēmējam no šo noteikumu 37.punktā noteiktām atbalstāmo darbību kopējām izmaksām nevar pārsniegt 50%. 
40.
Šo noteikumu 39. punktā noteiktā atbalsta intensitāte tiek piemērota izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa, izņemot gadījumus, kas noteikti šo noteikumu 41. punktā.
41.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta c) apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
42.
Sadarbības iestāde uz de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi finansējuma saņēmējam pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru.
43.
Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100%.
44.
Ja finansējuma saņēmējs vienlaikus darbojas gan kādā no nozarēm, kas minētas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) vai d) apakšpunktā, gan vienā vai vairākās citās nozarēs, uz kurām attiecas šīs regulas darbības joma, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu, nodrošinot, ka darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831.
45.
Šo noteikumu 19.2., 19.3.,19.4., 19.5., 19.6., 19.7., 19.8., 19.9., 19.10., 19.11., 19.12., 19.13., 19.14., 19.15. un 19.16. apakšpunktos minētajām atbalstāmajām darbībām pēc projekta pieteikuma iesniegšanas atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014  56.b pantu. Šo noteikumu 19.2., 19.3. un 19.4. apakšpunktos minētajām darbībām var piemērot de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 arī pēc projekta pieteikuma iesniegšanas par to savstarpēji vienojoties ar sadarbības iestādi.
46.
Maksimālā projekta atbalsta intensitāte šo noteikumu 19.2., 19.3., 19.4., 19.5., 19.6., 19.7., 19.8., 19.10., 19.11., 19.12., 19.13., 19.15. un 19.16. atbalstāmajām darbībām, kas atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 157.punktā noteiktajai definīcijai, tiek noteikta saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 56.b panta 5. un 6. punktu.
47.
Atbalsta intensitāte šo noteikumu 19.9. un 19.14. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām ir 100 procentu apmērā, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014  56. b panta 5. punkta otro daļu.
48.
Viena projekta līmenī netiek pārsniegti Komisijas regulas Nr.651/2014 4. panta 1. punkta “ee” apakšpunktā noteiktie sliekšņi.
49.
Projekta  atbalsta summa atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 56.b panta 4. punkta nosacījumiem. Pamatdarbības peļņu atskaita no attiecināmajām izmaksām saskaņā ar atgūšanas mehānismu.
50.
Ja attiecīgajā projektā vai projekta daļā projekta dzīves cikla laikā ir radusies lielāka peļņa no pamatdarbības, nekā projektā plānots, finansējuma saņēmējs projekta dzīves cikla beigās veic pārrēķinu un atmaksā sadarbības iestādei starpību starp faktisko un plānoto peļņu no pamatdarbības. Finansējuma saņēmējs nodrošina šajā punktā minētās informācijas uzglabāšanu visā projekta dzīves ciklā, kā arī nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šiem noteikumiem, piešķirts pēdējais atbalsts.
51.
Par atbalsta piešķiršanas brīdi šo noteikumu 37. un 45. punkta kārtībā piešķirtajam atbalstam ir uzskatāms brīdis, kad sadarbības iestāde ir pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam.
52.
Lēmumu par atbalsta piešķiršanu šo noteikumu 37. un 45. punkta kārtībā var pieņemt ne vēlāk kā līdz 2027.gada 31.decembrim.
53.
Finansējuma saņēmēja atbilstība, vērtējot saistīto uzņēmumu grupas līmenī, Komisijas regulas Nr. 651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunktam tiks pārbaudīta, pamatojoties uz projekta iesniedzēja iesniegtu apliecinājumu. 
54.
Atbalstu, kas pasākuma ietvaros sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.  651/2014 56.b pantu, var apvienot ar citā valsts atbalsta programmā vai ad-hoc lēmumā sniegto atbalstu dažādām nosakāmām vai vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, tai skaitā var apvienot ar citā valsts atbalsta programmā vai ad-hoc lēmumā sniegto de minimis atbalstu, nepārsniedzot maksimāli pieļaujamo atbalsta finansējuma intensitāti saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 56.b panta 5. un 6.punktu.
55.
Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā norāda informāciju par plānoto un piešķirto komercdarbības atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot komercdarbības atbalsta piešķiršanas datumu, tai skaitā plānoto komercdarbības atbalsta piešķiršanas datumu, komercdarbības atbalsta intensitāti, komercdarbības atbalsta sniedzēju, komercdarbības atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto komercdarbības atbalsta summu.
56.
Finansējuma saņēmējs pieejamību izbūvētās teritorijas un infrastruktūras nomniekiem, nodrošinās atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 56.b panta 8.punktā noteiktajam. 
57.
Sadarbības iestāde pirms atbalsta piešķiršanas šo noteikumu 37. un 45. punkta kārtībā pārbauda, vai finansējuma saņēmējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos, vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 41. pantu. Ja Finansējuma saņēmējs neatbilst minētajam nosacījumam, finansējuma saņēmējam atbalstu nepiešķir.
58.
Finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību visā projekta dzīves ciklā, kā arī 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas. Savukārt atbalsta sniedzējs nodrošina informācijas pieejamību visā projekta dzīves ciklā  un 10 gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar šiem noteikumiem, piešķirts pēdējais atbalsts.
59.
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 vai Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
60.
Lai saņemtu atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 56. b pantu, Rīgas brīvostas pārvaldei jāievēro šādi nosacījumi:
60.1.
sniegtajam atbalstam ir stimulējoša ietekme atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā minētajām pazīmēm;
60.2.
projekta  pieteikums atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā ietvertajām prasībām par pieteikumā iekļaujamo informāciju un tas ir iesniegts pirms darbu uzsākšanas projektā;
60.3.
projekta pieteikums atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 6.panta 3.punkta b) apakšpunkta nosacījumiem;
60.4.
ja projektam piesaista citu publisko finansējumu, darbu ar projektu var uzsākt tad, kad visās iestādēs, kurās pretendē uz atbalstu, ir iesniegts pieteikums un ir pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu vai noslēgts līgums, ja atbalstu nepiešķir ar lēmumu.
61.
Informāciju par atbalstu, kas pieškirts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 56. b pantu, sadarbības iestāde publicē atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punktā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām un atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto valsts atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.
VI.Noslēguma jautājumi 
62.
Ja Eiropas Komisija neapstiprina Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam grozījumus ar šajos noteikumos paredzēto pasākumu, sadarbības iestāde neslēdz līgumu ar finansējuma saņēmēju un  finansējuma saņēmējs visas projekta izmaksas sedz no saviem līdzekļiem, kas brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta. 
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds